Kaffeslabberaset

Svar
Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av Interessert »

InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:11 pm
fargeblind skrev: tir aug 03, 2021 4:08 pm
Det sies at papirfiltre er bra på den måten at det usunne fettet i kaffen blir sittende igjen i filteret.
Det kan nok stemme, for jeg har hørt at pulverkaffe er sunnest, så filterkaffe og til slutt kokekaffe. Nettopp pga av mengden med olje fra kaffen.
Har lest at filterkaffe er sunnest, men at pulverkaffe er omtrent like sunt. Bare at pulverkaffe aldri er noe særlig god kaffe.

Mia

Legg inn av Mia »

Nå er det vell minimalt med fett i kaffe.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 4:05 pm
fargeblind skrev: tir aug 03, 2021 4:03 pm
Interessert skrev: tir aug 03, 2021 3:25 pm

Kan jeg spørre hva du bruker i stedet for kaffetrakter? :)
Kapselmaskin. Jeg er kun 1 person i huset som drikker kaffe, og lager derfor kun 1 kopp.
Samme her. Veldig greit.
Ja. Men dersom flere gjester vil ha kaffe, blir det enklere å dra i gang trakteren.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Mia skrev: tir aug 03, 2021 4:16 pm Nå er det vell minimalt med fett i kaffe.
Olje er vel mer riktig, og den er god for huden. Et gammel kjerringråd det å gni kaffegrut på problemhud.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:22 pm
Mia skrev: tir aug 03, 2021 4:16 pm Nå er det vell minimalt med fett i kaffe.
Olje er vel mer riktig, og den er god for huden. Et gammel kjerringråd det å gni kaffegrut på problemhud.
Og det har du personlig kjennskap til at faktisk fungerer?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 4:28 pm
InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:22 pm
Mia skrev: tir aug 03, 2021 4:16 pm Nå er det vell minimalt med fett i kaffe.
Olje er vel mer riktig, og den er god for huden. Et gammel kjerringråd det å gni kaffegrut på problemhud.
Og det har du personlig kjennskap til at faktisk fungerer?
Faktisk ja, var lenge siden, jeg var plaget med tørr og sprukken hud på føttene. Brukte da kaffegrut og det fungerte ;)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:32 pm
Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 4:28 pm
InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:22 pm

Olje er vel mer riktig, og den er god for huden. Et gammel kjerringråd det å gni kaffegrut på problemhud.
Og det har du personlig kjennskap til at faktisk fungerer?
Faktisk ja, var lenge siden, jeg var plaget med tørr og sprukken hud på føttene. Brukte da kaffegrut og det fungerte ;)
Over tid, eller kun 1 gang? Da lå du med det smørt på føttene over natten da eller? Litt fascinerende å lese. :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Forskerne kaller fettet (oljen) fra ufiltrert kaffe "Cafestol", og dette er en type fett som øker kolesterol i blodet. Det er kokekaffe og presskannekaffe som regnes som mest usunne, men også kapselkaffe er på fy-lista ;-)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 4:33 pm
InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:32 pm
Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 4:28 pm
Og det har du personlig kjennskap til at faktisk fungerer?
Faktisk ja, var lenge siden, jeg var plaget med tørr og sprukken hud på føttene. Brukte da kaffegrut og det fungerte ;)
Over tid, eller kun 1 gang? Da lå du med det smørt på føttene over natten da eller? Litt fascinerende å lese. :)
Over en tid, et par uker om jeg husker rett. Gnidde inn føttene, ventet en stund og skylte av i badekaret. Har ikke hatt problemer siden, men om kaffegruten er grunnen kan jeg ikke garantere. ;)

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

fargeblind skrev: tir aug 03, 2021 4:40 pm Forskerne kaller fettet (oljen) fra ufiltrert kaffe "Cafestol", og dette er en type fett som øker kolesterol i blodet. Det er kokekaffe og presskannekaffe som regnes som mest usunne, men også kapselkaffe er på fy-lista ;-)
Må helst ha 2 - 3 kopper (krus) om gangen, et par ganger om dagen, så trakter for meg. Men liker ikke kaffen sterk da, så har helst ikke så mye oppi.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 3:58 pm
Sentry skrev: tir aug 03, 2021 2:59 pm
Bjoro33 skrev: man aug 02, 2021 10:46 pm Ja finne ut at en ikke kan reparere selv tar tid. Noen har puttet et saueskinn inn i vaskemaskinen vår... Noe som resulterer i slikt. Noe er tett, og det må være et sted jeg ikke kommer til. Det jeg nå har klart å få til, er at før sentrifugerer tas filteret ut slik at vannet renner ut. Så kan sentrifugen startes.
Madammen er ikke helt fornøyd, så repratør må til. Men jeg må vente med å bestille reperatør til hun har fått vasket rundt i vaskerommet og alle rommene rundt. Slike folk har vel aldri sett lo og litt rot før, så jeg forstår jo det da.

Snart køya nå, for dagene denne uka starter litt tidligere enn min kropp.
Auda. Kan skjønne alt må vaskes før Pompel eller Pilt kommer på besøk! Pipa må feies og oppkjørselen høytrykkspyles også! Bare å sette i gang, det!

Yrende liv på prærien om dagen! Hver kveld klokka 19:47 kommer en opossum som heter Geoffrey og ser etter noe å spise rundt huset. Tre kvarter etterpå ankommer to ugler som bruker eiketrærne foran huset som utkikkspunkt slik at de kan finne noe smågodt på plenen. Om det er insekter eller mus eller firfisler de fanger vet jeg ikke, men noe er det. Og i dag tidlig, før jeg hadde kjørt to hundre meter, hadde jeg sett fem-seks hjort, en stor ugle (ikke samme som de to kveldsgjestene), en jackrabbit (n slags hare) og noe jeg tror var en vaskebjørn. Og Karsten Warholm, men det var på TV før jeg dro på jobb.

Kaffe i kopp og kropp. Relativt travel dag, og forhåpentligvis sushi til lunch.
Hvor bor du? Midtvesten USA?
Kaffekoppen er intatt for lengst, klær som er kjøpt på nett prøvd og godkjent og skal straks ut i finværet og handle litt matvarer. Før jeg skal forberede meg til et jobbintervju imorgen. Søren så jeg hater slike intervjuer. :x
Nei, ikke Midtvesen. Jeg bor i det lille huset vårt på prærien i Texas.

Lykke til med jobbintervju!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Sentry skrev: tir aug 03, 2021 9:26 pm
Fringegirl skrev: tir aug 03, 2021 3:58 pm
Sentry skrev: tir aug 03, 2021 2:59 pm

Auda. Kan skjønne alt må vaskes før Pompel eller Pilt kommer på besøk! Pipa må feies og oppkjørselen høytrykkspyles også! Bare å sette i gang, det!

Yrende liv på prærien om dagen! Hver kveld klokka 19:47 kommer en opossum som heter Geoffrey og ser etter noe å spise rundt huset. Tre kvarter etterpå ankommer to ugler som bruker eiketrærne foran huset som utkikkspunkt slik at de kan finne noe smågodt på plenen. Om det er insekter eller mus eller firfisler de fanger vet jeg ikke, men noe er det. Og i dag tidlig, før jeg hadde kjørt to hundre meter, hadde jeg sett fem-seks hjort, en stor ugle (ikke samme som de to kveldsgjestene), en jackrabbit (n slags hare) og noe jeg tror var en vaskebjørn. Og Karsten Warholm, men det var på TV før jeg dro på jobb.

Kaffe i kopp og kropp. Relativt travel dag, og forhåpentligvis sushi til lunch.
Hvor bor du? Midtvesten USA?
Kaffekoppen er intatt for lengst, klær som er kjøpt på nett prøvd og godkjent og skal straks ut i finværet og handle litt matvarer. Før jeg skal forberede meg til et jobbintervju imorgen. Søren så jeg hater slike intervjuer. :x
Nei, ikke Midtvesen. Jeg bor i det lille huset vårt på prærien i Texas.

Lykke til med jobbintervju!
Takk, takk! Nå har jeg pugget svar til jeg er ør i hodet. Men blir vel fullstendig blank på intervjuet, eller jeg ler meg ihjel av nervøsitet. Jaja, sistnevnte skaffet meg jo jobb sist så bør kanskje satse på det :roll:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dagens tur på jernhesten er unnagjort, det er strålende sommer. Ille bra.

I døra møtte jeg MLE på vei opp i skogen. Hun skal hente blåbær. Det er mye blåbær, og de er gratis og mye bedre enn de vi finner i butikken.
Bærene legges i fryseren i små bokser som de er, og skal hentes opp utover vinteren for å sette litt farge på tilværelsen.

Jeg tipser herved forum.....det er masse snadder i skogen, og det er gratis antioksidanter, og her er det bare å hente.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »


Test
Slakteren jeg handler mest av

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Herlig slakter! Her er det balkongen med whisky etter seanse med middag med onkel og noen øl på hjørnepuben. Meget hyggelig. Underveis fikk jeg også en telefon fra min far, som er på bedringens vei etter enda en seanse med påfylling av blod. Denne gangen var vediene kritisk lave, så ambulansebåt ble rekvierert. Han sa vel noe om at det ikke var noen grunn til å bruke så mye ressurser på en gammel mann, men turnuskandidaten repliserte at hun aldri hadde sett en pasient med så lave verdier (på 3-tallet) som var så frisk... Så det gikk bra denne gangen også. Tenker på at helsevesenet i Norge er bare fantastisk bra - en liten øy i havgapet med egen ambulansebil- og båt. Og snart er det fastland. Et parti hevder at distriktene er ignorert. Det er feil ! Og de lider ingen nød, tvert imot... Uansett. Det viktige nå er at jeg ser ut til å komme meg til en to ukers tur til Bulgaria. Varna venter. Cubo venter. Slavena og Kiki også. Jeg gleder meg. Og kommer til å gråte når jeg setter meg i en stol på Cubo og tar meg en øl der.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Høres herlig ut å få planlegge tur. Og mht helsevesenet er jeg godt enig med deg.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Helsevesen, ja. Dere vet ikke hvor godt dere har det! Vi har sikkert verdens beste leger her, men det hjelper lite hvis man ikke har forsikring. For et par år siden tråkket jeg til ig betalte en regning for en datter - de tilbød rabatt hvis man kunne betale der og da. Og 26 store lapper er bedre enn 166 store lapper. Uansett er det helt hinsides!

Men nu er det helg og gressklipping (jada, den er reparert og det kostet skjorta) og vi har endelig fått tak i en kar som kan bytte ut gjerdene og livet er slettes ikke verst her på prærien. HSEBA sover og jeg drikker portvin og spiser litt ost og ser på OL og Norge vant nettopp gull. Så sånn er det med den saken

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, denne rapporten sier jo en del...
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... -countries

Nuvel. Norsk gull midt på natten, ja. Nå har jeg kaffe og skal se en av disse Ingenbrigtsen-guttene løpe snart. Men det store for en med røtter i Ulstein er jo selvsagt Warholm! Det hadde jo dog selvsagt blitt tidenes nedtur om han ikke vant... Duverden, for en fyr.

Her er det altså kaffe og så handelrunde. Ble en del øl og noe whisky på balkongen, men klarte å balansere det slik at dagen der på er helt grei. Har elg entrecote som ligger til tining - tenker å lage en solid og litt kraftig biffrett. Gleder meg.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ikke så veldig lurt å ta seg en kaffekopp rundt midnatt :?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fringegirl skrev: søn aug 08, 2021 1:02 am Ikke så veldig lurt å ta seg en kaffekopp rundt midnatt :?
hehehehe.....kaffe er da oppkvikkende, ihvertfall for meg, derfor drikker jeg ikke kaffe på kvelden derfor jeg skal sove.
Det hører liksom morgenstund til sånn i det daglige. Kan godt ta en ettermiddagskaffe, men det hører ikke til rutinene.
Den gang jeg var deltager i det ordinære arbeidslivet hadde jeg med meg en thermos med en liter kaffe i rørleggerbilen hver dag. Og den gikk med i god tid før arbeidsdagens slutt. Vi omflakkende landeveiens helter har sjeldent tilgang til annen jobbkaffe enn det vi ordner oss selv, vettu. Matpakke og thermos.

Jeg har rullet jernhest i strålende sol og sommer i søndagsstille gater, det er stas å nesten ha veiene for seg selv. Det er mørke skyer på vei, så jeg skal ta inn klesvasken som MLE hengte ut i formiddag.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

fargeblind skrev: søn aug 08, 2021 3:15 pm
Fringegirl skrev: søn aug 08, 2021 1:02 am Ikke så veldig lurt å ta seg en kaffekopp rundt midnatt :?
hehehehe.....kaffe er da oppkvikkende, ihvertfall for meg, derfor drikker jeg ikke kaffe på kvelden derfor jeg skal sove.
Det hører liksom morgenstund til sånn i det daglige. Kan godt ta en ettermiddagskaffe, men det hører ikke til rutinene.
Heh, ja jeg vet ikke helt hva jeg tenkte med her, fikk bare lyst på en kopp. Sånt som skjer med sene kvelder i ferien.
Til vanlig drikker jeg stort sett kaffe på formiddagen, og senest i fire-fem tiden.

Jeg sovna altså først i femtiden i morges, jeg var jo kliss våken i totiden. Jaaah, det skjer ikke igjen :roll:

Sentry

Legg inn av Sentry »

Jeg kan gjerne drikke tre doble espresso og så legge meg og sove godt. Det er en nådegave, på linje med tungetale og håndspåleggelse og 400m hekk under 46 sekundet.

Det er søndag på prærien. Jeg kjører rolig tempo i dag, men skal likevel komme meg gjennom listen over ymse gjøremål. Greit å ikke overdrive når gradestokken vaker rundt femogtredve-streken. Men jeg skal da få ryddet etter klipping i går, og så skal her lages kompostbinge og klippes litt her og der med den store klipperen før jeg skal plukke opp etter de firbente og plassere etterlatenskapene til kompostering. Sistnevnte gjør jeg hver dag, og det blir mange kubikk ned organisk kompost i løpet av et år. Vi bruker den til å gjødsle der vi dyrker gress, så intet går til spille.

I går var forresten de firbente ekstra i godlage. Den minste slo nesten krøll på seg da hun ble kost med, og jeg hørte på pusten at hun nesten sovnet der hun sto. Da er livet litt ekstra godt å leve!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Noen og tredve moø o dag. Tur til Rauland og kikket på hytta eldste sønn bygger. Stort og flott blir det. Bygger aleine i helgene, men dreven og effektiv som han er,håper han å kunne feire jula der med sin storfamilie.

Plukket multer på myra ved hytta. Ikke mye, men nok til et par runder multekrem.
Nå er det kaffe ute i kveldssola. Nydelig. Både kaffen og sola altså. Forresten også et lite glass med noe kaldt fra Carlsberg

Sentry

Legg inn av Sentry »

Merkelige tider! Stygge smittetallene her borte, men enkelte politikere prøver likevel å forby at man skal kunne kreve at barn og lærere bruker maske på skolen. Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbannet. To av tre uvaksinerte på kontoret er hjemme med covid-19, og tredjemann er på to ukers ferie i - av alle steder - Florida. Det ser ut til at vi må sette vår lit ti Darwin.

Men ellers er alt såre vel. Det begynner å skje litt alvorlige bevegelser på jobb igjen, og enn så lenge er det heldigvis stort sett folk jeg kjenner slik at det går på et vis å møtes pr Teams eller Zoom. Det kommer ikke til å vare, så da blir det å finne beste måten å komme seg rundt i verden på. Hverken Indonesia eller Nigeria eller Kina er spesielt innbydende reisemål akkurat nå. Men må man så må man.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7832

Legg inn av Big George »

Her er nesten hele gjengen gjenforent. Fargerik har blitt fargeblind, men ellers ser ting bra ut.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Skal hilse fra Bennyen og si at hun følger med oss. Har prøvd å registrere seg her på forumet, men det var visst ikke så enkelt, så hun lar det ligge nå.

strandereng

Legg inn av strandereng »

KingKongHalvor skrev: fre aug 13, 2021 1:57 pm Skal hilse fra Bennyen og si at hun følger med oss. Har prøvd å registrere seg her på forumet, men det var visst ikke så enkelt, så hun lar det ligge nå.
Takk for hllsen. Selv hadde jeg store problemer med den "grumsete" koden. Gjettet feil tre ganger før jeg fikk tak i en med falkeblikk som gjorde at jeg kom igjennom "muren".

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Takk for hilsen fra meg også
Sitter mett og god etter fruens pizza. Cola i kveld, for det er jobb i morra.
Ser på et program om tutank amon og andre mumier. Var så heldig å komme på British Museum i 71. Første gang de viktigste tingene ble sendt ut av egypt. Og det fasinerte og fenget. Har også vært på museet i Kairo og brukt god tid de. Spennende for meg, og heldigvis tålmodig kone som lot meg bruke tiden jeg ville.
Så må heller jeg tåle noen ganger de tingene hun har interesse for. Og være interessert.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7832

Legg inn av Big George »

Noen må hjelpe Bennyen.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Ja, det med Tutankhamon var det eneste jeg leste igjen og igjen i serien vi hadde i bokhylla. Grimberg?

Jeg har gått tur og sett en slange som for noen pr siden vikle vært en giftig water moccasin. Nå vet jeg bedre og vet at det var en harmløs plain Bellaire water snake. Jeg elsker å lære! Søndag ble get buden på middag med en statsminister og en oljeminister fra et av landene sør for ekvator. 10 personet tilsammen. Jeg takket pent nei - jeg er usedvanlig forsiktig nå som situasjonen er slik den er. Sa at vi heller får finne på noe når og hvis jeg besøker landet deres. Det kan bli interessant.

Torsk og kamskjell i kveld. Og poteter og grønnsaker. Riktig bra, ble det!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»