Tipping på Stortingsvalget 2021

Svar
GoingKori

Tipping på Stortingsvalget 2021

Legg inn av GoingKori »

Da er tiden inne for å fortsette tråden som ble startet på et fallent forum.

Det er omtrent halvannen måned til valget, og det har vært bra med spillmuligheter stort sett hele tiden siden forrige valg. Fortsatt er det trioen Coolbet, Betsson/Nordicbet og Unibet som leder an, det ser ut som at norsk politikk er noe det har blitt satset mer seriøst på. Alle tre tilbyr spill på neste statsminister og oppslutning nasjonalt for stortingspartiene. Coolbet har i tillegg tilsvarende spill for alle valgdistrikt (gamle fylker). Det er naturligvis positivt at det er rikelig med spillmuligheter, samtidig vil det nok bli vanskeligere å finne spillene med virkelig stor verdi. Uansett tror jeg det fortsatt er gode muligheter for profitt, så lenge man følger med på meningsmålinger, analyserer tallene, og også klarer å se bak tallene når situasjonen tilsier det. Jeg skal også huske på at jeg ikke må la meg blende av enkeltmålinger.

Jeg vil som vanlig komme med en liten analyse av alle partier på Stortinget, og komme med tips til sannsynlig oppslutning. Der mitt tips avviker fra bookmakernes linje kan spill være aktuelt, men hvis jeg ikke føler meg helt trygg på tipset, vil jeg nok avvente.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Covid-19-faktoren
Nå kan det se ut som at smitten vil øke frem mot valget, og at flokkimmunitet kanskje ikke er mulig å oppnå med dagens vaksiner. Her er det mye usikkerhet, men jeg har noen gjetninger på hvordan pandemien vil påvirke valget:
  • Jeg tror håndteringen av pandemien vil ha liten betydning for hva folk stemmer, men partienes løsninger for veien ut av pandemien og livet etterpå kan påvirke en del velgere.
  • Jeg tror pandemien påvirker en del hvilke saker som oppfattes som viktig for velgerne.
  • Jeg tror pandemitrøtthet vil bidra til lavere valgdeltagelse. Det kan bety at visse partier vil være overvurdert på meningsmålingene.
  • En kraftig smitteøkning kan gå ut over partier som tradisjonelt har basert sin valgkamp på å oppsøke folk fysisk.
  • Andelen forhåndsstemmer vil øke kraftig. De aller siste ukene før valget vil bety mindre enn før.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Arbeiderpartiet
Arbeiderpartiets mye omtalte valgkampmaskineri har ikke fungert så godt de siste valgene. En del av dette skyldes nok indre konflikter, men jeg tror en minst like viktig faktor er at de ikke har hatt samme kontroll på mediene som tidligere. Det begynner å bli noen år siden Arbeiderpartiet kunne skrive manus til saker i Dagsrevyen, og partiet har ikke lyktes så godt med å tilpasse seg den nye virkeligheten. Det at de kalte journalister fra faktisk.no inn på teppet under valgkampen 2017 illustrerer dette godt.

Når oppslutningen faller, synker også den offentlige partistøtten, men her har partiet medisinen klar: Dobling av fagforeningsfradraget. Dette har topp prioritet, og er noe av det aller første de vil gjøre når de kommer i regjering.

Når det gjelder oppslutning, blir det spennende å se om de klarer å gjøre bedre enn i 2001, hvis ikke vil det være det verste valget siden 1924. Flere profilerte politikere har forlatt partiet, og de andre opposisjonspartiene har mer spisset politikk på sine fokusområder. Markedet tror at partiet vil gjøre det noe bedre enn meningsmålingene, jeg heller mot det motsatte, men jeg kommer til å se an utviklingen i augustmålingene før jeg setter eventuelle spill.

Sannsynlig oppslutning: 24 %


Høyre
Høyre hadde lenge et pandemitillegg på meningsmålingene, mens de nå er tilbake på nivået de var på før mars 2020. Nedturen startet med Ernas brudd på smittevernreglene i sin egen 60-årsdag. Etter dette har både regjeringen og Erna personlig fått mye kritikk for både store og små saker. Særlig tydelig har fallet vært for Erna i målinger på hvem folk foretrekker som statsminister. Langt fra alt av kritikken har vært like rettferdig, men det er tungt å drive valgkamp under slike forhold. Regjeringen selv gjør også sitt for å kløne det til for seg selv. Selv det som i utgangspunktet burde være positive saker for dem, klarer de å håndtere på en måte som skaper negativ publisitet, litt som fotballag i motgang har en egen evne til å finne måter å tape fotballkamper på.

Sannsynlig oppslutning: 21 %


Fremskrittspartiet
Sylvi Listhaug går til sitt første valg som partileder. Jeg har tidligere spådd at hun kan få partiet opp til gamle høyder, men det skjer neppe i år. Hun har for øyeblikket en delikat jobb med å balansere mellom partiets to fløyer, den liberalistiske og den nasjonalkonservative. På tampen av fjoråret ble Geir Ugland Jacobsen kastet ut av Oslo Frp, og Listhaug tok faktisk offentlig avstand fra betegnelsen «nasjonalkonservativ». Ugland Jacobsen har ikke ligget på latsiden, og har på kort tid kommet seg helt til topps i Demokratene. Utviklingen til Demokratene vil kunne påvirke hvilken retning Frp beveger seg fremover, de kan bli en skikkelig torn i øyet hvis de gjør det såpass bra som enkelte målinger tyder på.

Frp har egentlig fått brukbart gjennomslag for mange saker både i og utenfor regjering, men har fått dårlig betalt i velgeroppslutning, og valgte å forlate regjeringen på grunn av en symbolsak i starten av 2020. Kort tid etterpå kom pandemien, og vi fikk aldri se noe permanent oppsving på målingene som følge av exiten. Det ser ikke lovende ut for det kommende valget, men jeg tror fortsatt de kan gjøre det bra lokalt i visse områder, slik at det kan være aktuelt med noen overspill. Jeg ser heller ikke bort fra at sommerens høye drivstoffpriser kan gi de en liten boost.

Sannsynlig oppslutning: 10 %


Senterpartiet
For alle krefter finnes det motkrefter. Jo flere reformer regjeringen Solberg gjennomfører, jo større blir Senterpartiets oppslutning på målingene. Sp har økt sin oppslutning ved hvert valg siden 2013, og alt tyder på at de vil øke også denne gang. Der andre partier har kritisert regjeringen på autopilot nesten uansett sak, synes jeg Sp har vært langt mer målrettet i sin kritikk, kanskje får de betalt for dette i år.

Siden 2019 har Sp hatt store svingninger på målingene. De gikk ned i de tidlige fasene av pandemien, men tok seg fort opp igjen. Det overrasker meg ikke, da jeg vil si mye av partiets politikk burde passe fint inn i postcovid-landskapet. Formduppen tidligere i vår synes jeg er vanskeligere å forklare. Kan problemet ligge i partileder Vedum? Han er populær og har mye av æren av partiets fremgang de siste åtte årene, men har ikke nytt samme tillit som Solberg og Støre på statsministermålingene. Folk blir kanskje heller ikke så imponert når han på innøvd måte svarer at «han ønsker en regjering med Sp+Ap», uansett hvilket spørsmål som blir stilt. Vedum har nylig også åpnet opp for samarbeid med de borgerlige i enkeltsaker, det er en dristig manøver som kan slå flere veier. Akkurat nå vil jeg si Vedum har et psykologisk overtak på andre opposisjonsledere.

Sannsynlig oppslutning: 18 %


Sosialistisk venstreparti
Det har blitt noe traust og forutsigbart med SV, på både godt og vondt. Godt på den måten at partiet har blitt en trygg havn for velgere med klar tilhørighet på venstresiden, en del av disse er tidligere Ap-velgere. Baksiden er at det ikke ser ut som de klarer å hente særlig med nye velgere, målingene har vært bemerkelsesverdig stabile de siste tre årene. Om man ser en partilederdebatt med lyden av, kreves det ikke mye fantasi å forestille seg hva Audun Lysbakken sier.

Det kommer neppe til å skje store bevegelser frem mot valget heller. Den største trusselen er nok Rødt, mens jeg tror de unngår større lekkasjer mot Ap og MDG. Trolig vil det være lite aktuelt med spill.

Sannsynlig oppslutning: 7,5 %


Venstre
Venstre har skiftet ut hele partiledelsen siden forrige valg. De har en krevende jobb fremfor seg, da er det en fordel at partiet har vært i lignende situasjoner før. Melby/Rotevatn/Raja skal i utgangspunktet være en sterkere trio enn Skei Grande/Breivik/Elvestuen, og det langsiktige potensialet er nok høyt. Guri Melby er deres sterkeste kort, hun har gjort en fin jobb som kunnskapsminister, skjønt det er noen utspill som ikke har falt i altfor god jord blant lærerne. Abid Raja er derimot norsk politikks svar på Svein-Erik Edvartsen. Han er altfor opptatt av å fremheve seg selv, mens rollen som kulturminister i en pandemi krever mer ydmykhet og at man toner ned sin egen person.

Venstre har flere valg slitt med lav velgerlojalitet, og har vært avhengig av å hente nye velgere. Regjeringssamarbeidet med Frp har nok brent en god del bruer. Denne gangen er det heller ikke noen spenning om hvilken av blokkene som vinner, så det blir nok færre taktiske stemmer fra Høyre. Håpet ligger i at de klarer å mobilisere unge velgere, og ungdomspartiet kan bli avgjørende. Spørsmålet er hvor lett det blir å få pandemitrøtt ungdom til å stemme. Jeg tror Venstre vil komme veldig nær sperregrensen, men at det er en sannsynlighetsovervekt for at de kommer under.

Sannsynlig oppslutning: 3,5-4,0 %


Kristelig Folkeparti
Høsten 2018 gjorde partiet et retningsvalg, der flertallet av delegatene bestemte seg for å bli med i Solbergs regjering. Dette kan ikke akkurat sies å ha vært noen suksess. Partiets gjennomslag i regjering har vært beskjedent, og mange av de som tilhørte den tapende siden har nå meldt overgang til det nye partiet Sentrum. Så langt tyder ikke meningsmålingene på at Sentrum får noen vesentlig oppslutning, men for Krf blir det vanskeligere å appellere til visse velgergrupper, og sperregrensen på 4 prosent blir lengre og lengre unna rekkevidde. En liten stund kunne det se ut som at andre partiers vedtak om liberalisering av abortloven ville bidra til litt mobilisering, men nå tyder alt på at Krf må nøye seg med mandater fra Rogaland, Vest-Agder og Hordaland, hvor kun det første kan regnes som sikkert.

Sannsynlig oppslutning: 3 %


Miljøpartiet de Grønne
Pandemien dominerer fortsatt vår virkelighet, og valget ser ut til å bli dominert av saker som MDG har dårlig eierskap til. Miljøsaken blir ikke like viktig for velgerne som ved de foregående valgene, og miljøbevisste velgere har uansett nok av både radikale og moderate alternativer å velge blant. Mange potensielle velgere oppfatter partiet som ganske ensporet, for eksempel har konkurrenten Rødt langt flere strenger å spille på.

Snittet på målingene har de siste månedene ligget like over sperregrensen, noe som tyder på at de vil havne under. Potensielle distriktmandater er 2 i Oslo, og 1 hver i Akershus og Hordaland. Une Aina Bastholm representerer denne gangen Akershus. Jeg har tidligere skrevet at hennes sympatiske vesen kunne bli utslagsgivende, hennes beskyldninger retning Rødt i forbindelse med mistillitsforslaget mot Oslo-byråd Nguyen Berg gjorde iallfall at jeg fikk langt dårligere inntrykk av henne, jeg vet ikke om det samme gjelder potensielle MDG-velgere i Akershus. Mitt tips er uansett at det blir nettopp disse to som kommer på Stortinget ved at MDG får 1 mandat i Oslo og Akershus.

Man kan få god verdi i spill på oppslutning under 4,5 eller under 4,0 prosent, disse er ikke aktuelle for meg da jeg allerede sitter svært godt i det med spill på under 6,5 prosent fra juni 2020. Muligens kan jeg bli fristet av noen spill på lokal oppslutning.

Sannsynlig oppslutning: 3,5 %


Rødt
Rødt har en veldig positiv trend, og mye tyder på at de klarer sperregrensen og blir en større gruppe på Stortinget. Jeg ser flere årsaker til fremgangen. De har fått opp flere profilerte politikere, og har hatt et effektivt apparat på sosiale medier over tid. Mange velgere på venstresiden ønsker et tydelig skifte etter åtte år med borgerlig styre. Politikken oppleves også mer helhetlig blant deres velgere, særlig hvis man sammenligner med MDG. Det ser heller ikke ut til at de blir tatt helt på alvor av de andre partiene. Hvis de ikke møter motstand fra andre partier på venstresiden, tror jeg de kan vokse enda mer frem mot valget.

Den store utfordringen blir å få alle de nye tilhengere til å faktisk avgi stemme. Meningsmålingene er ganske sikkert for høye, denne tendensen tror jeg blir forsterket av at pandemien vil få færre til å møte opp i valget. Klarer de å holde seg over 5 % prosent på meningsmålingene, er det antagelig nok til å komme over sperregrensen i valget. Min plan er å sette et underspill kort tid før valget.

Sannsynlig oppslutning: 4,5 %

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Nordicbet har nå lagt ut spill for største parti i nær halvparten av landets kommuner.

Mitt grovforslag til modell for å beregne resultat i en kommune, er å anvende nasjonal trend 2017-2021 på valgresultatene fra 2017: Minus 10 prosent på Ap, pluss 60 prosent (50 prosent for et mer konservativt anslag) på Sp og minus 10-20 prosent på Høyre. Den siste er vanskeligst, da Høyre muligens er i fritt fall for øyeblikket. Hvis denne utregningen avdekker et potensielt verdispill, så prøver jeg å sette meg inn i spesielle lokale forhold i kommunen og området rundt.

Når jeg sammenligner resultatene fra min modell med oddsene til Nordicbet, ser det ut som at Senterpartiet er undervurdert også denne gangen, men langt fra like kraftig som i 2017. Modellen til Nordicbet virker dermed å være bedre kalibrert denne gangen.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 2:
Største parti i Volda kommune: Senterpartiet
Odds: 2.00 (Nordicbet)
Innsats: 50/100 units

Politisk sett er Volda en mangfoldig kommune politisk, hvor stemmene spres over mange partier og intet enkeltparti dominerer. Senterpartiet var med knapp margin største parti i 2017 når man ser på resultatet for de gamle kommunene Volda og Hornindal samlet. Faktisk var det bare 14 stemmer som skilte Sp fra det tredje største partiet, Ap. Flere partier på venstresiden kommer til å spise stemmer fra Ap, mens Frp også vil miste en del stemmer, mange av dem til Sp. Nedleggelsen av Søre Sunnmøre tingrett tidligere i år er dessuten en sak som Sp kommer til å profitere på. Alt i alt skal Senterpartiet være klar favoritt til å bli det største partiet.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Endelig er meningsmålingsbonanzaen i gang igjen etter ferien, tre nye fylkesmålinger har kommet, blant annet for Nord-Trøndelag. Den samsvarer rimelig bra med modellen jeg skisserte to innlegg over, med den begrensning at veksten til Senterpartiet blir litt under 50 % i områder der de hadde høy oppslutning også i 2017.

Spill 3:
Største parti i Nærøysund kommune: Senterpartiet
Odds: 2.50 (Nordicbet)
Innsats: 30/100 units

Vi skal til nok en sammenslått kommune, der jeg aner et avvik i Nordicbet sin oddssetting. Nærøysund består av de tidligere kommune Nærøy og Vikna, og Sp var 148 stemmer bak Ap ved forrige valg. Hvis nasjonal trend blir gjeldende, vil Sp havne flere hundre stemmer foran denne gangen, og greit bli det største partiet der. Det ser ellers ut som at partileder Vedum fikk bra med oppmerksomhet da han avla kommunen et besøk for en drøy uke siden.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 4:
Største parti i Verdal kommune: Senterpartiet
Odds: 3.00 (Nordicbet)
Innsats: 30/100 units

Da tar vi turen til kommunen der jeg gjorde det store gullspillet i 2019. Senterpartiet oppnådde rent flertall i Verdal i 2019. Nå skal man ikke legge for mye vekt på et kommunevalg når man skal spå et stortingsvalg, men jeg vil tro en del tidligere Ap-velgere har fått permanent avsmak for partiet. Sterke Sp-saker som f.eks. politireformen skaper engasjement på mange mellomstore tettsteder rundt omkring i landet, også i Verdal. Nasjonal trend tilsier at Sp blir litt større enn Ap.

Spillet er ikke like sikkert som ordførerspillet fra 2019, og oddsen er kun brøkdeler av det den var den gang, men verdi skal det uansett være.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 5:
Oppslutning for Venstre nasjonalt: Over 3,5 %
Odds: 2.20 (Unibet)
Innsats: 40/100 units

For øyeblikket ligger det en kraftig sure-win ute på markedet, Unibet har 2.20 på at Venstre klarer over 3,5 %, mens Nordicbet gir 2,70 på 3,50 % eller lavere. Kanskje er det verdi på begge, jeg velger å gå for over 3,5 %, da Venstre har en positiv tendens på de siste meningsmålingene, både de nasjonale og de fylkesvise. Potensialet for mobilisering er dessuten høyt sammenlignet med f.eks. Krf. Ankepunktet er at det ikke har vært kjempemange målinger i juli og august, men hvis det kommer flere målinger som bekrefter tendensen, vil nok Unibet endre sine odds rimelig kjapt.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 6:
Største parti i Løten kommune: Senterpartiet
Odds: 2.60 (Nordicbet)
Innsats: 20/100 units

Da tar vi turen til Slagsvold Vedums hjemfylke. Vedum-effekten gjorde seg gjeldende i 2017, da Hedmark var det fylket hvor Senterpartiet hadde størst økning i prosentpoeng i forhold til 2013 (prosentvis økning var større i de nord-norske fylkene var større da gikk opp fra et lavt nivå i 2013). Nå er utsiktene gode til at Sp kan bli fylkets største parti, en posisjon Ap har hatt siden 1927. Det vil nok også være en viktig symbolsk triumf for Slagsvold Vedum.

Velgerne i Løten er ganske representative for fylket som helhet, så jeg tror også Sp vil klare å bli største parti her. I kommunevalget 2019 fikk Sp rent flertall. Også her er det reformmotstand og typiske distriktssaker som bidrar til oppslutningen.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 7:
Oppslutning for Høyre nasjonalt: Under 21,5 %
Odds: 1.85 (Unibet)
Innsats: 40/100 units

Meningsmålingene den siste uken ser ut til å bekrefte mine mistanker om at Høyre er i fritt fall. De klarer ikke å skape positiv blest om sine hjertesaker, Erna har tapt seg kraftig i popularitet og hun selv har mer eller mindre innrømmet at regjeringen ikke har sjanse til å fortsette etter valget. Tidligere velgere som frykter Rødt, SV og MDG ser seg mer tjent med å stemme Senterpartiet (eller kanskje Venstre) for å demme opp for deres innflytelse. Viktige støttespillere har også begynt å drive valgkamp for ytre venstre.

Ingen meningsmålinger fra juli eller august viser Høyre over 21,5 %. Nordicbet har justert linje og odds flere ganger allerede, og det er et tidsspørsmål før det samme skjer hos Unibet.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 8:
Største parti i Vestnes kommune: Fremskrittspartiet
Odds: 2.05 (NordicBet)
Innsats: 40/100 units

Fire partier har en realistisk sjanse til å bli størst i Vestnes kommune, hvis vi legger oddsene fra Nordicbet til grunn (oppslutning i gamle Vestnes kommune ved valget 2017 i parentes):
Høyre – 1.90 (22,7 %)
Fremskrittspartiet 2.05 (26,8 %)
Arbeiderpartiet 4.25 (15,1 %)
Senterpartiet 4.30 (17,1 %)

Ordfører Geir Inge Lien er andrekandidat for Senterpartiet, som han var i 2017. Det ga ikke noen stor effekt i 2017, Sylvi Listhaug fra andre siden av Ørskogsfjellet tiltrakk seg langt flere stemmer.

Det har skjedd en del i kommunen siden 2017. Bygda Vågstranda med ca. 500 innbyggere er nå en del av kommunen, her har Sp og Frp tradisjonelt gjort det sterkt. Tresfjordsbrua har blitt bompengefri, og vil kanskje bidra til lojalitet blant de som stemte Frp sist. Vestnes befinner seg dessuten midt i slagmarken for en av fylkets store kampsaker; kryssing av Romsdalsfjorden. Flertallet går inn for Møreaksen, som blant annet inkluderer en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel. Kostnaden er beregnet til et tosifret antall milliarder, og vil medføre betydelige bompengekostnader for bilister som reiser mellom Ålesund og Molde. En spørreundersøkelse tyder på at dette prosjektet ikke har særlig stor støtte blant innbyggerne i regionen. Fremskrittspartiet er det eneste partiet som går for alternativet Romsdalsaksen, som er en mer østlig rute som ikke innebærer undersjøiske tunneler (SV og MDG ønsker ikke fjordkryssing i det hele tatt). Partiets andrekandidat, Frank Sve, har kjørt hardt på denne saken i sommer, med nesten daglige avisinnlegg.

Jeg tror Fremskrittspartiet vil holde stand som kommunens største parti. Jeg avskriver ikke Senterpartiet, til oddsen som tilbys kan det være noe verdi. Spill på Høyre eller Ap er det derimot bare å holde seg unna.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Coolbet har nå kommet med spill på oppslutning i alle fylker, vi begynner med å se på Finnmark.

Spill 9:
Oppslutning for Senterpartiet i Finnmark: Under 22 prosent
Odds: 1.85 (Coolbet)
Innsats: 60/100 units

Senterpartiet har opplevd et kraftig fall de siste ukene, og det ser ut som at de blør spesielt mye i Finnmark. Trolig taper de mange velgere til den lokale lista Pasientfokus, som faktisk er inne med ett mandat på Infacts siste måling fra 24. august. Infact-målinger skal man ta med en solid klype salt, men både Kantar og Respons har Sp godt under 20 % på sine siste målinger fra fylket. Sp har gjort det bedre hos Norstat, siste måling var 13. august, hvor de fikk 25,5 %. Det blir spennende å se i hvilken grad neste Norstat-måling bekrefter den fallende tendensen, innen den tid vil nok både linje og odds være endret.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 10: Oppslutning for Sosialistisk Venstreparti i Finnmark: Under 12 prosent
Odds: 1.74 (Coolbet)
Innsats: 60/100 units


Det ser ut som at Coolbet har satt odds ut fra PollofPolls' beregninger brutt ned fra nasjonale målinger. Disse tar ikke hensyn til lokale målinger, hvor SV har ligget rundt 7-tallet. Ingen lokale målinger fra 2021 har SV over 10 prosent. Bråket i nominasjonskomiteen denne våren er nok en viktig årsak, og gjør at de fortsatt er svekket i valgkampen et halvt år senere.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 11: Oppslutning for Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal: Over 16 prosent
Odds: 2.20 (Coolbet)
Innsats: 50/100 units

I Møre og Romsdal kjemper de 4 største partiene om 7 mandater. Det ser ut til å bli svært jevnt mellom de fire, det partiet som får lavest oppslutning av disse må nøye seg med ett mandat. En av dem som kjemper hardest for å komme inn på Stortinget er Fremskrittspartiets andrekandidat, Frank Sve.

Sve har etter hvert en lang politisk karriere bak seg. Han var ordfører i Stranda kommune fra 2002 til 2011, der et høydepunkt var da Frp oppnådde en oppslutning på 47,5 % i kommunevalget 2007. Dette eventyret skulle ende på en heller bitter måte for Sve, da stadig rødere regnskapstall førte til at kommunen havnet på ROBEK-lista på slutten av hans ordførerperiode. Etter valget i 2011 uttalte Sve at han følte seg urettferdig behandlet av media. Som fylkespolitiker har han vært omstridt, og flere ganger i krangler med politiske motstandere. Hans evne til å tiltrekke seg velgere er uansett fortsatt intakt. Foran dette valget har han kjørt hardt på motstand mot Møreaksen (beskrevet i spill #8), noe jeg tror vil være en x-faktor.

Frp har ellers et solid grunnfjell i Møre og Romsdal, der bilen er viktig i hverdagen, og folk foretrekker å beholde mest mulig av pengene de tjener. Å gjøre fylket bomfritt var en viktig markering overfor egne kjernevelgere. Snittet på meningsmålinger i 2021 er på 16,6 %, alle de fire siste har vært over 16 %.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 12: Oppslutning for Rødt i Nordland: Under 7,5 prosent
Odds: 1.85 (Coolbet)
Innsats: 50/100 units

Nordland er et sterkt fylke for Rødt, det var deres beste fylke i fylkestingsvalget 2019 når vi ser bort fra Oslo. Utsikten til et direktemandat gjør kanskje at de kan mobilisere til noen ekstra stemmer. 7,5 % er uansett en veldig høy linje, det er kun på den siste Infact-målingen at de kommer over dette. En oppslutning på rundt 6 % virker mer sannsynlig gitt trenden på målingene gjennom året.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 13: Høyest oppslutning (inkludert handicap): Venstre (+21.5)
Odds: 8.40 (Coolbet)
Innsats: 30/100 units

Coolbet har kommet med en interessant handicapvariant. Alle partier representert på Stortinget får et handicap og en odds på 8.40. Jeg oversetter handicappene til det jeg antar er Coolbets linje for hvert parti:
Rødt (+20,0) – 4,5 %
SV (+15,0) – 9,5 %
Sp (+12,5) = 12,0 %
MDG (+19,5) – 5,0 %
Venstre (+21,5) – 3,0 %
Høyre (+3,5) – 21,0 %
Frp (+13,0) - 11,5 %
Krf (+21,0) - 3,5 %
Ap (+0,0) – 24,5 %

Her er det tydelig at Venstres oppslutning er undervurdert. De har også et H2H-spill mellom V og Krf der V får 1.10 i odds, selv om V har større handicap i dette spillet. De øvrige partiene har fått handicap som er rimelig i tråd med meningsmålingene. Det er mulig at handicappet for Venstre egentlig skulle vært 20,5, selv da tror jeg det ville vært det beste spillet her.

Jeg tror også at Venstre har god sjanse til å bli størst blant partiene som kjemper mot sperregrensen, samme bookmaker gir odds 4.70 på at de blir størst av Rødt, MDG, V og Krf.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 14: H4H Rødt/MDG/Venstre/Krf: Venstre
Odds: 4,70 (Coolbet)
Innsats: 20/100 units

Det ser ut til at det jevner seg veldig ut mellom småpartiene i innspurten av valgkampen.

Rødt har i de aller fleste målingene vært greit over sperregrensen, men trenger nok en del å gå på. De gjør det spesielt bra på Kantar-målinger, her har de ligget rundt ett prosentpoeng over snittet det siste året. Når ett byrå skiller seg ut fra de andre, er det nok mest sannsynlig at det er det avvikende byrået tar feil. På siste Kantar-måling var de også nede på 4,9 %, i følge bakgrunnstallene skyldes dette at de henter færre velgere fra Ap, og færre fra gruppen som ikke stemte i 2017. Det er kanskje ikke så rart at slike velgere er troløse, og at partier med radikal politikk er spesielt utsatt for dette. Kan det være at mange ombestemmer seg på oppløpssiden etter å ha satt seg mer inn i partiprogrammet? Uansett ble valgoppslutningen både i 2013 og 2017 vesentlig lavere enn snittet på meningsmålingene for august og september. For kommunevalgene i 2015 og 2019 var ikke denne tendensen like klar.

MDG sliter enda mer enn Rødt med at de gjør det dårligere i valg enn på meningsmålinger. I valgene i 2013, 2015 og 2017 lå valgresultat mellom 0,5 og 1 prosentpoeng under snittet på målingene. Det samme gjelder 2019 når man legger til grunn målingene fra de siste to ukene før valget (augustmålingene var faktisk under valgresultatet, men det skyldes nok at partiet opplevde reell vekst av velgere i løpet av august 2019). Klimarapporten fra FN kom på et perfekt tidspunkt for MDG, og vil nok ha avgjørende betydning for at de denne klarer å komme over sperregrensen.

Venstre har fått vind i seilene, og har kommet over sperregrensen på de fem siste målingene, den høyeste på 5,5 %. Lokale målinger støtter også opp om tendensen, i de fleste fylker kommer de nær 2017-resultat. Målrettet valgkamp mot urbane velgere ser ut til å gi utslag, siste Oslo-måling fra Norstat/Aftenposten har Venstre på 10,6 %, da tåler de at oppslutningen er mager i kretser med lavt folketall, som Finnmark. Strategien ser iallfall ut til å fungere fint så langt, selvfølgelig er det også at gunstig at klima og miljø virkelig kom på dagsorden igjen.

Krf har fått et reelt håp om å komme over sperregrensen. Det vil være veldig overraskende om de blir størst av alle disse fire partiene, men det er ikke umulig at de klarer å slå Rødt.

Snittmålinger for september så langt viser 5,1 % for MDG, 5,0 % for Rødt og 4,9 % for Venstre. Jeg tror det er gode sjanser for at Venstre kan puste med magen ved midnatt natt til 14. september, mens de tre andre fort må bite negler en stund til.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 15: Oppslutning for Venstre nasjonalt: Over 4,0 prosent
Odds: 2,25 (Unibet)
Innsats: 30/100 units

Setter litt ekstra på Venstre hos Unibet også, med tilsvarende begrunnelse som i spill 14.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 16: Største parti i Nordre Follo kommune: Høyre
Odds: 1.90 (Coolbet)
Innsats: 50/100 units

Nordre Follo består av de tidligere kommunene Ski og Oppegård, samt en liten flik som tidligere var en del av Ås kommune. En relativt stor andel befolkningen er å regne som veletablerte, som sikkert har klart seg ganske så utmerket på hjemmekontor under pandemien. Oppegård har tradisjonelt vært en solid Høyre-kommune, mens det i Ski har vært ganske jevnt mellom Høyre og Arbeiderpartiet de siste valgene. Meningsmålingene for Akershus viser en svak nedgang for både Høyre og Ap, ingenting tyder på en vesentlig endring i styrkeforholdet mellom disse to. Jeg ser ingen spesielle lokale forhold utenom en del misnøye med kommunesammenslåingen. Her skal Høyre bli største parti med ganske god margin.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 17: Største parti i Vestby kommune: Høyre
Odds: 4.50 (Coolbet)
Innsats: 20/100 units

Vestby er demografisk sett ganske lik gamle Ski kommune, når vi ser på blant annet aldersfordeling og hva innbyggerne jobber med. Her har Høyre ligget noen prosentpoeng over Ap de siste to stortingsvalgene. Her tror jeg Coolbet har lagt litt for mye vekt på resultatet av de siste kommunevalgene, hvor Ludvigsen (Ap) har vært ganske populær som ordfører. Jeg anser Høyre som knapp favoritt til å bli størst også denne gang.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Tiden er inne for å spå resultat av skolevalgene. Denne gangen synes jeg det er flere usikkerhetsfaktorer enn vanlig. De fleste skolene er på grønt nivå, men på grunn av smittebølgen blant ungdom er en del skoler på gult nivå, som nok vil ha sin påvirkning.

Ap: 22 %
For AUF hersker det flere usikkerheter i dette valget. På de skolene hvor det er grønt nivå, kommer de til å møte opp i hopetall og ta i bruk alle midler i og utenfor boka for å vekke ungdoms underliggende sinne etter halvannet år med pandemi. På skoler med gult nivå vil de nok få vanskeligere arbeidsforhold. Denne gangen slipper de kanskje heller ikke så lett unna med å lyve om partiets standpunkter om fraværsgrense og rusreform.

SV: 15 %
For to år siden spådde jeg at SV ville bli skolevalgets vinner. Jeg bommet i den spådommen, men når jeg ser på lista over hvilke saker som opptar ungdom mest, kan jeg ikke skjønne annet enn at bordet er dekket for et sterkt valgresultat. Denne NRK-artikkelen løfter frem antirasisme, klima/miljø, psykisk helse, fattigdom og skole/utdanning som fem viktige ungdomssaker. SU kan krysse av for alle disse sakene, og vil nok ha en bedre totalpakke enn konkurrentene MDG og Rødt.

Høyre: 13 %
Erna er ikke lenger stjerna, Unge Høyre tar heller med pappfigur av Bent Høie til skolene. Fraværsgrensa har kostet Høyre dyrt de siste skolevalgene, de kan håpe at denne saken ikke er fullt så viktig denne gang. Elevers mulighet til å velge skole selv har vært en vinnersak for dem tidligere, og rusreformen kan gi en fordel mot hovedmotstander Ap. Så det er slett ikke gitt at moderpartiets nedgang vil gi noe utslag i skolevalget.

Miljøpartiet de Grønne: 10 %
Klima og miljø er sak nummer én for ungdommen dette valget. MDG har den fordelen og ulempen at det er deres ultimate sak, mens SV og V i tillegg har noen andre kjernesaker de løfter frem. Det blir et bra skolevalg for MDG i år, men jeg er tvilende om de klarer å overgå rekordoppslutningen fra 2019.

Venstre: 10 %
Venstre kommer også denne gang til å profittere på ruspolitikk og miljøsaken, i tillegg til noen supplerende saker som gjør at de kan tilby ungdommene en god totalpakke. De har bra momentum og selvtillit, samtidig har det blitt litt vanskeligere å skille seg ut fra andre partier. Resultatet ved forrige skolevalg var svært bra, de vil nok være fornøyde om de klarer å holde seg på det nivået.

Fremskrittspartiet: 9 %
Siden sist skolevalg er partiet ute av regjering, og det børstes støv av gode gamle FpU-saker som f.eks. motstand mot nynorsk. Det blir interessant å se hvor godt dette fungerer i 2021. Økt engasjement for miljøsaken har også ført til noen motreaksjoner som Oljebrølet og økning i medlemmer for Demokratene. Kanskje kan også FpU tjene litt på dette?

Rødt: 7 %
Siden RV et. al. ble nedlagt, har Rødt sakte, men sikkert oppnådd bredere folkelig appell. Rød Ungdom kan ikke vise til samme utvikling, deres fire beste resultater i skolevalg er alle under RV-navnet (skjønt de i praksis var Rødt ved valget 2007). Kan det være at de mest radikale og aktivistiske elementene forsvant i denne prosessen, og at de resterende ble noe mer strømlinjeformede og mer lik SV? Mange av deres ungdomspolitikere har også fokusert på store, tunge saker heller enn saker som oppleves nært for ungdommen. Denne gangen kan de få litt drahjelp av internasjonale strømninger der sosial rettferdighet har fått økt fokus. Hvis de klarer å spille på det, kan rekordoppslutning være innen rekkevidde.

Senterpartiet: 6 %
Moderpartiets vekst gjennom flere valg har kun gitt moderate utslag på skolevalgene. Kollapsen i valgkampen vil nok også sette sitt preg på skolevalget, jeg tror de får et skuffende resultat.

Øvrige partier:
Blant de resterende partiene ser jeg ingen åpenbare kandidater til å komme særlig over 2 prosent. Jeg anser KrF som favoritt til å bli størst blant småpartiene.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Skolevalget er overstått, her kommer mine betraktninger.

Arbeiderpartiet: 23,3 %
Fremskrittspartiet: 13,9 %
Høyre: 13,5 %
Sosialistisk Venstreparti: 12,7 %
Venstre: 10,7 %
Senterpartiet: 8,0 %
Miljøpartiet de Grønne: 6,0 %
Rødt: 4,6 %

De største overraskelsene er fremgangen til Frp, og tilbakegangen til MDG. Ellers har Venstre grunn til å være fornøyd, mens Rødt opplever et skuffende resultat. Resultatene til de øvrige partiene er rimelig i tråd med forventningene på forhånd. SV er nok fornøyde, men jeg tenker de burde gjort det enda bedre når forutsetningene var såpass gunstige. Miljøpartiene har faktisk gått en anelse tilbake siden forrige skolevalg. Klima- og miljøsaken er viktig blant ungdom, men ser ut til å være noe opphauset av media, og Frp profiterer nok på å være en tydelig motstemme. Det er også noen markante regionale forskjeller i resultatene, som kan være verdt et dypdykk.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Etter en supertorsdag med 5 nasjonale og 7 lokale målinger, er det tid for å sette noen spill i valginnspurten.

Spill 18: Største parti i Kristiansand kommune: Høyre
Odds: 1.70 (Nordicbet)
Innsats: 30/100 units

I dag kom det endelig lokale målinger fra Agder-fylkene, noe det har vært lite av i valgkampen. Her er det i mange kommuner veldig åpent og flere partier som kjemper om å bli størst. Det skal imidlertid mye til for at Høyre mister sin posisjon som største parti i nye Kristiansand kommune, som består av de gamle kommunene Kristiansand, Søgne og Songdalen. Høyre oppnådde 29,9 % i 2017, Ap fikk 22,4 %. Det forspranget bør holde selv om Høyre er det partiet som ser ut til å gå mest ned i Vest-Agder.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 19: Største parti i Sykkylven kommune: Fremskrittspartiet
Odds: 3.10 (Coolbet)
Innsats: 30/100 units

Spill 20: Største parti i Hustadvika kommune: Fremskrittspartiet
Odds: 3.00 (Coolbet)
Innsats: 30/100 units

Fremskrittspartiet kniver med blant annet Høyre om å få 2 mandater i Møre og Romsdal. I valgkampen har de byttet på å være størst seg i mellom på meningsmålingene, men den siste utviklingen tyder på at Frp har fått et overtak, spesielt når man tar i betraktning deres knusende seier i skolevalget.

I både Sykkylven og Hustadvika (tidligere Eide+Fræna) var Frp største parti i 2017, marginalt foran Høyre. Tidligere i sommer kunne man lese at nylig avdøde Petter Lyshol, tidligere Høyre-ordfører i Sykkylven hadde gått over til Frp, det kan tolkes som en lakmustest. For Hustadvika sin del skal man ikke glemme Senterpartiet som har vært klart største parti ved kommunevalg, men de har et veldig stort forsprang å ta igjen.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 21: Største parti i Froland kommune: Fremskrittspartiet
Odds: 30 (Coolbet)
Innsats: 3/100 units

Jeg synes det er spesielt at man kan få så høy odds på partiet som fikk flest stemmer i kommunen i 2017. Målingene i Aust-Agder tilsier at Ap, Høyre og Frp alle vil gå litt ned, og at Senterpartiet vil gå litt opp. Ap er nok favoritt til å få flest stemmer, men dette ser ut til å bli ganske jevnt, kanskje blir det ingen partier som klarer å komme seg over 20 prosent.

Når oddsen på Frp er så høy, må jeg klype meg i armen og se om det er noe vesentlig jeg har oversett. Froland er en av forsøkskommunene for Frp sitt hjertebarn, statlig finansiering av eldreomsorg, et prosjekt som er ganske uglesett utenfor Frp-kretser, jeg tror uansett ikke det vil ha særlig betydning for oppslutning ved valget. Ellers finner jeg ingen saker som tilsier at Frp skal gjøre det spesielt dårlig akkurat her.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 22: Største parti i Flekkefjord kommune: Fremskrittspartiet
Odds: 10 (Coolbet)
Innsats: 15/100 units

Her er enda en kommune der Fremskrittspartiet var størst i 2017, og hvor man får høy odds på at de blir størst også denne gang. To ferske lokale målinger fra Vest-Agder tyder på at trendene er ganske like som i Aust-Agder, med forskjellen at Høyre faller kraftigere her, og at Krf kanskje går litt opp. Faktisk er det ikke utenkelig at Høyre kan bli passert av både Ap og Krf.
Jeg tror kanskje dette vil være et av mine beste spill til dette Stortingsvalget.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 23: Største parti i Tromsø kommune: Sosialistisk Venstreparti
Odds: 20 (Nordicbet)
Innsats: 2/100 units

Kan en amerikansk atomdrevet ubåt som i vår la til kai på Tønsnes bidra til at SV blir største parti i Tromsø? Hendelsen skapte iallfall en del frykt i befolkningen, og jeg ser ikke bort fra at det kan få en del til å flokke seg rundt et parti som kan tale NATO imot. SV har tradisjonelt gjort det bra i Tromsø, og med gjeldende trend for Troms fylke kan det se ut som at de puster Ap i nakken. Det er også verdt å merke seg at SV gjorde det veldig sterkt i skolevalgene i Tromsø.

Det vil være en aldri så liten politisk bombe hvis denne går inn, men jeg synes det er verdt noen småpenger i innsats.
Sist redigert av GoingKori den man sep 13, 2021 2:17 am, redigert 2 ganger totalt.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 24: Største parti i Sirdal kommune: Senterpartiet
Odds. 2.30 (Coolbet)
Innsats: 20/100 units

Vest-Agder har tradisjonelt ikke vært noen høyborg for Senterpartiet, med noen unntak som da EU-saken dominerte i 1993. I en typisk kommune er det ingen partier som virkelig dominerer, og det er gjerne fem partier som kommer over 10 %. Dette er også tilfelle i Sirdal som ellers har typiske Sp-attributter som stort areal og lavt folketall. Trendene tilsier denne gang at Sp skal bli størst, så jeg prøver en forsiktig innsats, siden enkeltsaker kan gi store utslag når det er såpass få stemmeberettigede.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Spill 25: Største parti i Ørsta kommune: Senterpartiet
Odds: 2.70 (Coolbet)
Innsats: 30/100 units

Ringen er nesten sluttet, da mitt siste spill foran dette Stortingsvalget blir på Ørsta kommune. Ting så langt lysere ut for Senterpartiet da jeg for fem og en halv uke side satset på at de skulle bli størst i nabokommunen Volda. Heldigvis for dem ser det ikke ut til at fallet blir så voldsomt i Møre og Romsdal. I Ørsta står det etter alt å dømme mellom Frp og Sp om å bli størst. Sp fikk nesten rent flertall i siste kommunevalg, mens Frp kan slå seg på brystet med et knallsterkt resultat i skolevalget. En grovprognose tilsier at Sp vil slå Frp med noen prosentpoeng. Jeg tror de samme strømningene som ga Sp 48,1 % i kommunevalget i en viss grad vil gjelde også for Stortingsvalget , samtidig som at Frp sin kampsak, motstand mot Møreaksen, ikke slår fullt så sterkt ut i denne delen av fylket.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Da er resultatene klare nok til at jeg kan gjøre opp regnskapet. Totalt gikk 17 av 25 spill inn, med en tilbakebetalingsprosent på 184,1. Jeg er godt fornøyd med det, men hadde håpet på et enda bedre resultat da jeg på forhånd visste at jeg lå godt an. Mange av de tapte spillene kan tilskrives at Ap gjorde det langt bedre enn snittet på målingene. Senterpartiets fall i valgkampen rammet også flere av mine tidlige spill. Her er glad jeg holdt litt igjen, det var flere kommuner der jeg vurderte å tippe Sp som største parti, og som jeg ville ha tapt på. Løten kommune var veldig stang ut, der var Sp 2 stemmer bak Ap. Det er Fremskrittspartiet som i størst grad har bidratt til mitt overskudd, jeg skulle nok ha satset enda litt hardere i Møre og Romsdal, da det er tydelig at Møreaksen har hatt stor betydning for mange velgere.

Det er ikke nødvendigvis over ennå, kanskje kommer det etterhvert noen spill på statsrådposter som jeg finner interessante. Disse vil isåfall være en del av mitt offisielle regnskap.

Spill vunnet: 17 av 25
Innsats: 830
Gevinst: 1527,9
Tilbakebetalingsprosent: 184,1 %

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»