Jeg kom for lett til det.

Svar
LANISTA

Jeg kom for lett til det.

Legg inn av LANISTA »

Ja, jeg mener jeg gjorde det. Det har tidvis plaget meg.
Da Wall Street var en stor film, var jeg en liten uskyldig gutt i Brooklyn. Få år etter forsvant faren min og etterlot en ganske anselig sum. Han ble aldri funnet og med tanke på hans italienske bakgrunn, og venner, tror jeg han ble spist av fisk i East River. Det er omtrent, selv i dag, rundt 50 våpendrap i USA. Enda verre da. Og med Brooklyn som en del av dette landets største by, var det naivt å tro på en oppklaring rundt hva som skjedde.
Hvordan han tjente sine penger har jeg delvis klart å spore opp, men jeg har ikke noe hjelp fra andre. Heldigvis ser det ut til at han var en smart person og at det ikke var et klassisk mafiatilfellet.
Jeg vokste opp i Oslo med norsk mor og to små søstre.

Allerede før jeg ble antatt av det amerikanske militæret og forsvant inn i den verden, hadde jeg kjøpt tre leiligheter som jeg leide ut. Jeg satte også penger inn i noen selskaper hvor jeg må si jeg hadde flaks. Rundt 2008, var det litt 50/50 hva som fungerte og hva som var et pengesluk.
Så kom det litt over 10 år hvor hodet midt var i Midtøsten med en mastergrad i å spyle ut islamister. Pengeplasseringer var den gang noe min mor fulgte opp for meg. Jeg ble sinnsvakt forelsket i ei afghansk jente og trodde jeg skulle komme meg ut av krigene der nede og få henne med meg hjem til Norge. Da jeg var hjemme på perm i 2010, så ble hun drept og det livet med en god økonomi og familie, forsvant fra min fokus.

Nå, ti år etter er jeg for lengst hjemme. Inn og ut av sykehus pga en situasjon som jeg ikke blir helt frisk av, heller.
Jeg solgte tre leiligheter og en del aksjer. Jeg har mer penger enn jeg kan bruke. Amena var gravid da hun ble voldtatt og drept av Talibans fotsoldater.
Det kunne ha blitt så vakkert det hele. Gud bedre, som jeg sørget over henne.
Jeg fikk aldri noen komplett remisjon av sykdomsbildet heller og nå er det her igjen.
Men jeg kom for lett til det, økonomisk. Jeg kan leke meg den tiden jeg har. Jeg vil virkelig ikke rekke å bruke mye av det. Og det føles så rungende hult. Jeg skulle så gjerne vært nedsylta i gjeld, kommet hjem sliten til et den familien jeg drømte om.
Da ingen arver meg skal jeg fortsette et arbeid med å gi til de som kjemper for en bedre oppvekst i Afghanistan. I dag velger Taliban å trekke sitt middelalderslør over moderne jenter som vokser opp. Men disse jentene har hatt 20 år uten Taliban. 20 år med en vestlig smak. De går ikke stille inn i natten.
For at hele dette surret jeg kaller mitt liv skal bety noe som helst, skal pengene som vokste mens jeg var i Afghanistan tilkomme de som var forsvarsløse barn da kampene var som verst.

Lenge elsket jeg å se hva jeg i framtiden kunne realisere. Hvor mange titalls millioner. At jeg da tiden var inne, innså at jeg ikke kom til å selv bruke nesten noe av det, er jeg glad jeg ikke visste da jeg kjempet en umulig krig. I dag er det helt greit.

Jeg følte et behov for å fortelle den eviglange historien om at penger ikke er alt, med min egen opplevelse.
Hvis de som kjemper for å få Taliban moderert eller fjernet kan anse mitt bidrag som vesentlig, så gir alt mening. Jeg skal reise litt mens jeg kan, og jobbe for at mine midler vil bety noe i kampen for kvinner i Afghanistan. Så ingenting er uten mening.
Ok, det var mine 10 cents om det hele rundt økonomi.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg jobbet for det. Startet allerede på barneskolen, og begynte i lære 17 år gammel, og har tjent hvert eneste øre selv, etablert meg og betalt all gjeld uten hjelp fra andre.
Fint å tenke på.

Mehell

Legg inn av Mehell »

fargeblind skrev: man mai 16, 2022 5:22 pm Jeg jobbet for det. Startet allerede på barneskolen, og begynte i lære 17 år gammel, og har tjent hvert eneste øre selv, etablert meg og betalt all gjeld uten hjelp fra andre.
Fint å tenke på.
Jeg har planer om å komme lett til det. Så håper ts og andre kan sende meg noen millioner slik at jeg kan forfølge drømmen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

På tide å skrive en bok, Lanista.
Eller en blogg.
Eller en dagbok.
Evt noen notater.

De har dagbøker på Kvinneguiden, men det vet du jo siden du er der :)

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Fringegirl skrev: man mai 16, 2022 5:29 pm På tide å skrive en bok, Lanista.
Eller en blogg.
Eller en dagbok.
Evt noen notater.

De har dagbøker på Kvinneguiden, men det vet du jo siden du er der :)
Jeg holdt på en del år faktisk. Må ha over 780 sider i Word. Men det vet du sikkert. Med tanke på hvordan de setningene er satt sammen, tror jeg publikummassen er ganske snever. Kanskje en dag. Klarer meg helt fint ved å la det ligge.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

LANISTA skrev: man mai 16, 2022 7:42 pm
Fringegirl skrev: man mai 16, 2022 5:29 pm På tide å skrive en bok, Lanista.
Eller en blogg.
Eller en dagbok.
Evt noen notater.

De har dagbøker på Kvinneguiden, men det vet du jo siden du er der :)
Jeg holdt på en del år faktisk. Må ha over 780 sider i Word. Men det vet du sikkert. Med tanke på hvordan de setningene er satt sammen, tror jeg publikummassen er ganske snever. Kanskje en dag. Klarer meg helt fint ved å la det ligge.
Det skal sies at jeg er nok den mest tacospisende personen som både har blitt bitt av en afghanske sort enke og den berømte saw scaled wiper, uten å dø av det. Det i seg selv er verdt noen sider i word, spør du meg. Men det tror jeg ikke du gjør. Spør, altså. Spør knapt meg selv. Stiller derimot noen spørsmål til folk jeg ikke kjenner. Aller helst de med dårlig tid. Elsker å stille spørsmål til de med dårlig tid.

Someone

Legg inn av Someone »

Fringegirl skrev: man mai 16, 2022 5:29 pm På tide å skrive en bok, Lanista.
Eller en blogg.
Eller en dagbok.
Evt noen notater.

De har dagbøker på Kvinneguiden, men det vet du jo siden du er der :)
Eventuelt på trolle med skrøner på Fridiskusjon

Mehell

Legg inn av Mehell »

LANISTA skrev: man mai 16, 2022 8:35 pm
LANISTA skrev: man mai 16, 2022 7:42 pm
Fringegirl skrev: man mai 16, 2022 5:29 pm På tide å skrive en bok, Lanista.
Eller en blogg.
Eller en dagbok.
Evt noen notater.

De har dagbøker på Kvinneguiden, men det vet du jo siden du er der :)
Jeg holdt på en del år faktisk. Må ha over 780 sider i Word. Men det vet du sikkert. Med tanke på hvordan de setningene er satt sammen, tror jeg publikummassen er ganske snever. Kanskje en dag. Klarer meg helt fint ved å la det ligge.
Det skal sies at jeg er nok den mest tacospisende personen som både har blitt bitt av en afghanske sort enke og den berømte saw scaled wiper, uten å dø av det. Det i seg selv er verdt noen sider i word, spør du meg. Men det tror jeg ikke du gjør. Spør, altså. Spør knapt meg selv. Stiller derimot noen spørsmål til folk jeg ikke kjenner. Aller helst de med dårlig tid. Elsker å stille spørsmål til de med dårlig tid.
Jeg tar gjerne noen sider med historier om disse situasjonene, hvis du har tid til å dele. Høres interessant ut.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Problemet mitt er at når jeg kommer hjem etter en fuktig seanse, har jeg en lei tendens til å skrive om ting på nett som jeg strengt tatt skal og bør holde kjeft om.
Dette ble en idiotisk tråd sett med edru øyne.
Jeg beklager det inntrufne og sier som politikere sier; "det skjedde, det skulle ikke ha skjedd, men det skjedde. Nå skal vi sette oss ned å evaluere metodene våre på nytt."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»