– Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?

Svar
Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

– Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?

Legg inn av tomi »

Stadig et hett tema. Body shaming vs body positivity. I denne kronikken sammenligner Sanna Sarromaa (finne, feminist og forfatter) overvektige med røykere, og sier at det er ingen grunn til å hylle dette.

Her er noen korte utdrag fra den lengre kronikken. Anbefaler selvsagt å lese hele kronikken selv.
Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?
Ifølge Carlsen er det et problem at overvektige transpersoner ikke får kjønnskorrigerende behandling når de har en BMI på over 30. Hun får det til å høres ut som et kolossalt samfunnsproblem, men er ikke problemet heller de noen få transpersoner som ikke greier å slanke seg såpass at de kommer ned fra fedme til «bare» overvekt?
Derfor greier jeg ikke å forstå Carlsen og de andre såkalte kroppspositivistene? Hva er det å hylle der? Overvekt i seg selv gir null livsglede – tvert imot. Jeg er helt sikker på at kroppspositivistene, uansett hvor bra de har det nå, hadde fått det bedre bare de fikk slanket seg.
Jeg nekter å være med på å hylle overvektige kropper. Jeg applauderer heller mennesker som tar tak i overvekten og gjør noe med den, akkurat som jeg roser folk som slutter å røyke.
Har hun et poeng? Eller bør man hylle overvekt og fedme også? Hva tenker FriDiskusjon?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skal man ikke hylle folk som har prestert noe?

En ting er å ikke holde narr av eller på andre måter være ufin mot folk pga vekten, men å hylle noen for å være tykke virker bare rart.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hun er jo bare et troll.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Hun har selvfølgelig helt rett.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Man skal selvsagt ikke hylle overvekt, men man skal ikke mobbe heller. Overvekt => sykdom og tidlig død.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Stor sett er finske Sanna på viddene i mine øyne, men her er jeg enig. Carlsen mener jeg er en farlig person med hvordan hun oppfordrer til usunn livsstil

lund

Legg inn av lund »

Nja, "Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?"
I beste fall er det en litt klønete formulering, men å snakke om at vi ikke skal vise aksept for overvekt er vel ikke akkurat godt sagt. Så er det en annen sak at man ikke trenger å hylle noen for å være feit heller.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Malacay skrev: søn mai 15, 2022 3:56 pm Hun pakker det ikke inn i bomull. Selv røyker jeg, og vet det er teit. Man bør ikke hylle folk som gjør teite ting, enten det er å røyke eller spise for mye.
Enkelt og greit!

lund

Legg inn av lund »

Blir vel uansett litt feil å sammenligne overvekt og røyking. Utover at begge deler er et samfunnsproblem, er det flere ulikheter enn det er likheter.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Ting er ofte ikke så enkelt som mange kan tro.
https://forskning.no/genetikk-overvekt- ... dt/1652532

For mange spiller gener inn slik at man lettere blir overvektig, mens andre kan ligge på sofaen og ete hva de vil og hvor mye de vil og være innenfor normalen eller endog under det. 1 kalori for den er ikke heller nødvendigvis 1 kalori for en annen - altså hva det betyr for individet.

Hun virker vel ikke akkurat som en god modell selv.
https://magetarm.no/undersider/nyhetsar ... n=1&PID=19

Sitat fra henne, se i lenken,
"Slik beskriver hun tankene om sin eksmann og hans nye kjæreste:
«I begynnelsen ønsket jeg dem begge en magesykdom. Og det var ikke tilfeldig at det var magen det skulle gå utover. Jeg ville ikke at de skulle dø, han var jo far til mine barn. Men en magesykdom var fint, for det kunne føre til at de fikk utlagt tarm. Og da ville de lukte fælt… Jeg ville fortsatt ikke blitt veldig lei meg hvis de fikk en magesykdom. Det er faktisk ikke mye jeg ønsker henne mer enn en utlagt tarm»."
Sist redigert av return_of_drakkar den søn mai 15, 2022 4:11 pm, redigert 2 ganger totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

MentalM skrev: søn mai 15, 2022 3:55 pm Stor sett er finske Sanna på viddene i mine øyne, men her er jeg enig. Carlsen mener jeg er en farlig person med hvordan hun oppfordrer til usunn livsstil
Dette oppsummerer fint det jeg tenker.
Har lite til overs ellers for finnen, men her syns jeg hun treffer godt selv om det tidvis er klønete formulert.
Carlsen og andre med like holdninger prakker i praksis en tidlig død(og ikke minst lidelser) på folk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

lund skrev: søn mai 15, 2022 4:03 pm Blir vel uansett litt feil å sammenligne overvekt og røyking. Utover at begge deler er et samfunnsproblem, er det flere ulikheter enn det er likheter.
Begge deler er et sammfunnsproblem, begge deler fører til sykdom og tidlig død.

Ganske masse som er likt.

I tillegg har jeg hørt at folk som slutter å røyke blir feite, så der har du den.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Tror ikke dette er noe problem akkurat, studier viser vel at forakten for overvekt bare har økt de siste årene i Norge. Mens toleransen for det meste annet øker..

Men man bør vel ha enda mer forakt da.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

kytec skrev: søn mai 15, 2022 4:05 pm Begge deler er et sammfunnsproblem, begge deler fører til sykdom og tidlig død.

Ganske masse som er likt.

I tillegg har jeg hørt at folk som slutter å røyke blir feite, så der har du den.
Mye som er likt, ja. De aller mest sykelige overvektige er nok så avhengige av maten at du kan sammenligne det med enda verre stoffer også, som opiumsavhengighet.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 3:42 pm Stadig et hett tema. Body shaming vs body positivity. I denne kronikken sammenligner Sanna Sarromaa (finne, feminist og forfatter) overvektige med røykere, og sier at det er ingen grunn til å hylle dette.

Her er noen korte utdrag fra den lengre kronikken. Anbefaler selvsagt å lese hele kronikken selv.
Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?
Ifølge Carlsen er det et problem at overvektige transpersoner ikke får kjønnskorrigerende behandling når de har en BMI på over 30. Hun får det til å høres ut som et kolossalt samfunnsproblem, men er ikke problemet heller de noen få transpersoner som ikke greier å slanke seg såpass at de kommer ned fra fedme til «bare» overvekt?
Derfor greier jeg ikke å forstå Carlsen og de andre såkalte kroppspositivistene? Hva er det å hylle der? Overvekt i seg selv gir null livsglede – tvert imot. Jeg er helt sikker på at kroppspositivistene, uansett hvor bra de har det nå, hadde fått det bedre bare de fikk slanket seg.
Jeg nekter å være med på å hylle overvektige kropper. Jeg applauderer heller mennesker som tar tak i overvekten og gjør noe med den, akkurat som jeg roser folk som slutter å røyke.
Har hun et poeng? Eller bør man hylle overvekt og fedme også? Hva tenker FriDiskusjon?
Sanna er fortsatt et klassisk internett-troll. Hun skriver selvsagt bedre enn dem som slenger ut et du kommer aldri til å få pult, din feite faen, men hun har akkurat den samme misjonen - provosere. Ingenting annet. Jada, det finnes en liten håndfull selvbedragerske "kroppspositivister" som har godt av å få litt tøff motbør, resten av de overvektige vet veldig godt at de burde spist mer salat og mindre salsa. Det er ikke manglende pekefinger fra Saroma som gjør at de veier for mye.

Hun har ingen mål med dette utover å vedlikeholde egen merkevare, og skryte av hvor flink hun er som klarte å slanke seg.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Tjaaah skrev: søn mai 15, 2022 4:07 pm
kytec skrev: søn mai 15, 2022 4:05 pm Begge deler er et sammfunnsproblem, begge deler fører til sykdom og tidlig død.

Ganske masse som er likt.

I tillegg har jeg hørt at folk som slutter å røyke blir feite, så der har du den.
Mye som er likt, ja. De aller mest sykelige overvektige er nok så avhengige av maten at du kan sammenligne det med enda verre stoffer også, som opiumsavhengighet.
Men vi bør egentlig hylle alkoholikere og narkomane også, så....bare ikke anorektikere. Tror jeg. Alt i alt skal vel alle utenom de jævla treningsnarkomane folka hylles.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 3:42 pm Har hun et poeng? Eller bør man hylle overvekt og fedme også? Hva tenker FriDiskusjon?

Hun har helt rett. Fete klager ofte på at det er vanskelig å få trent nok og spise sunt. Nettopp derfor fortjener de som klarer de hyllesten. Og så finnes det selvsagt genetiske forskjeller på folk, men alle kan gjøre utgangspunktet de har fått bedre eller verre gjennom innsats (eller mangel på).

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Lezah skrev: søn mai 15, 2022 4:11 pm
Tjaaah skrev: søn mai 15, 2022 4:07 pm
kytec skrev: søn mai 15, 2022 4:05 pm
Alt i alt skal vel alle utenom de jævla treningsnarkomane folka hylles.
Ja de jævlene som trener og spiser sunt må taes.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 3:52 pm Hun er jo bare et troll.
Brezjnev skrev: søn mai 15, 2022 4:10 pm Sanna er fortsatt et klassisk internett-troll. Hun skriver selvsagt bedre enn dem som slenger ut et du kommer aldri til å få pult, din feite faen, men hun har akkurat den samme misjonen - provosere. Ingenting annet. Jada, det finnes en liten håndfull selvbedragerske "kroppspositivister" som har godt av å få litt tøff motbør, resten av de overvektige vet veldig godt at de burde spist mer salat og mindre salsa. Det er ikke manglende pekefinger fra Saroma som gjør at de veier for mye.

Hun har ingen mål med dette utover å vedlikeholde egen merkevare, og skryte av hvor flink hun er som klarte å slanke seg.
Dette er jo rene ad hominem-angrep, og helt usaklige. Hun får spalteplass i Norges største medier, og responsen/enigheten ser ut til å være ganske 50/50. Da blir det veldig smålig å angripe personen uten å ta for seg et eneste ord av hva hun faktisk skriver. Forventer hakket høyere nivå her i tråden.

Man kan være enig eller uenig, men argumentene hennes får åpenbart gehør fra mange, samtidig som mange andre er helt uenige. Det gir i alle fall solid grobunn for debatt – perfekt for et diskusjonsforum.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Kan også diskutere om at ettersom vi er på vei til å bli de feiteste i Europa burde man vurdere pisk for å være overvektig framfor gulrot for å være tynn?

Man bør ihvertfall ikke gi folk som Carina Carlsen spalteplass siden hun mener det er flott å være tjukk.

Det er ikke flott å være tjukk, det er usunt og kostbart for samfunnet. Sykdommer mange dessverre pådrar seg pga overvekt vil i framtiden være et folkehelseproblem, det må samfunnet betale for.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 4:17 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 3:52 pm Hun er jo bare et troll.
Brezjnev skrev: søn mai 15, 2022 4:10 pm Sanna er fortsatt et klassisk internett-troll. Hun skriver selvsagt bedre enn dem som slenger ut et du kommer aldri til å få pult, din feite faen, men hun har akkurat den samme misjonen - provosere. Ingenting annet. Jada, det finnes en liten håndfull selvbedragerske "kroppspositivister" som har godt av å få litt tøff motbør, resten av de overvektige vet veldig godt at de burde spist mer salat og mindre salsa. Det er ikke manglende pekefinger fra Saroma som gjør at de veier for mye.

Hun har ingen mål med dette utover å vedlikeholde egen merkevare, og skryte av hvor flink hun er som klarte å slanke seg.
Dette er jo rene ad hominem-angrep, og helt usaklige. Hun får spalteplass i Norges største medier, og responsen/enigheten ser ut til å være ganske 50/50. Da blir det veldig smålig å angripe personen uten å ta for seg et eneste ord av hva hun faktisk skriver. Forventer hakket høyere nivå her i tråden.

Man kan være enig eller uenig, men argumentene hennes får åpenbart gehør fra mange, samtidig som mange andre er helt uenige. Det gir i alle fall solid grobunn for debatt – perfekt for et diskusjonsforum.
Jeg tar da for meg hva hun skriver når jeg kaller det en "pekefinger fra Saroma". Jeg forventer at folk som svarer meg i hvert fall leser hva jeg skriver.

Selvfølgelig kommer det reaksjoner. Hun tar et par mikro"problemer" i form av selvbedragerske kroppspositivister og en feit transperson, for å skrive en masse om at overvektige verken er eller har det like bra som oss andre, og om de tror de har det bra så står tante Sanna Sofie rede til å strippe dem for den illusjonen.

Så selvfølgelig kommer det reaksjoner. Feite folk er et av få folkeslag som det fortsatt er lov til å rakke ned på, så da er det selvfølgelig et stort segment av befolkningen som vil benytte sjansen. Så er det like forutsigbart omtrent like mange som ser henne og "argumentene" hennes for hva det er, og reagerer på det. Generert interesse sier ikke noe om verken kvalitet eller validitet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 4:17 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 3:52 pm Hun er jo bare et troll.
Brezjnev skrev: søn mai 15, 2022 4:10 pm Sanna er fortsatt et klassisk internett-troll. Hun skriver selvsagt bedre enn dem som slenger ut et du kommer aldri til å få pult, din feite faen, men hun har akkurat den samme misjonen - provosere. Ingenting annet. Jada, det finnes en liten håndfull selvbedragerske "kroppspositivister" som har godt av å få litt tøff motbør, resten av de overvektige vet veldig godt at de burde spist mer salat og mindre salsa. Det er ikke manglende pekefinger fra Saroma som gjør at de veier for mye.

Hun har ingen mål med dette utover å vedlikeholde egen merkevare, og skryte av hvor flink hun er som klarte å slanke seg.
Dette er jo rene ad hominem-angrep, og helt usaklige. Hun får spalteplass i Norges største medier, og responsen/enigheten ser ut til å være ganske 50/50. Da blir det veldig smålig å angripe personen uten å ta for seg et eneste ord av hva hun faktisk skriver. Forventer hakket høyere nivå her i tråden.

Man kan være enig eller uenig, men argumentene hennes får åpenbart gehør fra mange, samtidig som mange andre er helt uenige. Det gir i alle fall solid grobunn for debatt – perfekt for et diskusjonsforum.
Vet du hva et troll er? Hvorfor er det usaklig å kalle henne et troll? Hun er jo ikke først og fremst opptatt av å fremme sine synspunkt, hun er opptatt av å si kontroversielle ting og provosere så mye som mulig.

Argumentasjonen hennes er tynn, overfladisk og uoriginal.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Brezjnev skrev: søn mai 15, 2022 4:28 pm Jeg forventer at folk som svarer meg i hvert fall leser hva jeg skriver.
Og jeg forventer at folk som svarer i tråden leser kronikken de svarer på:
Brezjnev skrev: søn mai 15, 2022 4:28 pmFeite folk er et av få folkeslag som det fortsatt er lov til å rakke ned på, så da er det selvfølgelig et stort segment av befolkningen som vil benytte sjansen. Så er det like forutsigbart omtrent like mange som ser henne og "argumentene" hennes for hva det er, og reagerer på det.
Hun skriver at det er helt greit at kroppspositivistene synes det er fint å være overvektig. Hun skriver også at hun «respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke». Hun skriver også «Vi skal selvsagt akseptere at kropper kommer i alle former og fasonger. Vi skal selvsagt ikke mobbe eller skamme noen. Jeg skriver jo ikke denne teksten fordi jeg synes at fedme er et estetisk problem».

Med andre ord sier hun: Vi skal absolutt ikke «rakke ned på feite folk». Vi skal bare slutte å hylle overvekt som noe positivt og bra. Det er noe veldig annet.

Det er med andre ord ikke bare ad hominem i innlegget ditt. Når du først er på sak, så er det en stråmann du argumenterer mot.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmVet du hva et troll er?
Jeg liker å tro det, men jeg hører gjerne din definisjon, sånn for sikkerhets skyld.
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmHvorfor er det usaklig å kalle henne et troll?
... fordi du ikke sier et eneste ord om ... saken...?
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmHun er jo ikke først og fremst opptatt av å fremme sine synspunkt, hun er opptatt av å si kontroversielle ting og provosere så mye som mulig.
Litt usikker på om jeg forstår deg riktig her. Tror du ikke hun mener det hun skriver?
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmArgumentasjonen hennes er tynn, overfladisk og uoriginal.
Så tilbakevis de tynne, overfladiske og uoriginale argumentene, da. Eller la være. «Du er et troll», «du er en dust», eller «du er teit» er lavt nivå – og usaklig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 4:44 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmVet du hva et troll er?
Jeg liker å tro det, men jeg hører gjerne din definisjon, sånn for sikkerhets skyld.
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmHvorfor er det usaklig å kalle henne et troll?
... fordi du ikke sier et eneste ord om ... saken...?
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmHun er jo ikke først og fremst opptatt av å fremme sine synspunkt, hun er opptatt av å si kontroversielle ting og provosere så mye som mulig.
Litt usikker på om jeg forstår deg riktig her. Tror du ikke hun mener det hun skriver?
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:39 pmArgumentasjonen hennes er tynn, overfladisk og uoriginal.
Så tilbakevis de tynne, overfladiske og uoriginale argumentene, da. Eller la være. «Du er et troll», «du er en dust», eller «du er teit» er lavt nivå – og usaklig.
Det er ganske vesentlig for saken at hun er ute etter å trolle, og nei jeg tror ikke egentlig hun mener det.

Når det gjelder selve saken, så skal ingen skjemmes over egen kropp. Det er verken sunt for samfunnet eller for individet. Å sammenligne det med røyking er en tankefeil. Røyking er et livsstilsvalg. Et man enkelt kan stoppe med. Man kan ikke nødvendigvis velge egen kropp.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Fedmeaktivsme må være det mest hjernedøde bullshit fra selvfornektende individer som ikke ønsker å ta ansvar for egen latskap og egen motvilje mot å gjøre noe med egen helse. "The easy way". Alt de kommer med, 100% er bullshit. Fedme er usunt og farlig, punktum. Ikke noe "men"....det er nøyaktig hva det er. Og de som fornekter det er noen feite slasker og drog som har funnet en måte å "rasjonalisere" sin destruktive og farlige livsstil som kommer til å koste dem livet til slutt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

peraleks skrev: søn mai 15, 2022 4:03 pm
MentalM skrev: søn mai 15, 2022 3:55 pm Stor sett er finske Sanna på viddene i mine øyne, men her er jeg enig. Carlsen mener jeg er en farlig person med hvordan hun oppfordrer til usunn livsstil
Dette oppsummerer fint det jeg tenker.
Har lite til overs ellers for finnen, men her syns jeg hun treffer godt selv om det tidvis er klønete formulert.
Carlsen og andre med like holdninger prakker i praksis en tidlig død(og ikke minst lidelser) på folk.
Man kan ikke være "klønete" og hard nok mot fedmeaktivister, de trenger å få passet sitt påskrevet fordi det de driver med er farlig og ødeleggende for yngre mennesker med vektproblemer som får høre fra slike smellfeite elefanter og slasker som kaller seg aktivister at det bare er å stappe i seg potetgull, cola, snop og usunn søppelmat så mye man orker og bare dra seg i sofaen og at all prat om å ta ansvar for egen helse er "hatkriminalitet"; fint å høre for de som er i fornektelse, at noen slasker forteller dem det de liker å høre, "the easy way". Nei, man skal ikke mobbe tykke folk som prøver å gjøre noe med det og trøstespiser fordi de er ulykkelige men vet at det er feil, men "kroppsaktivister" fortjener til de grader å høre at de er noen feite og uapetittelige slasker som lurer seg selv inn i livsløgner og prøver å dra andre inn i det.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:46 pmDet er ganske vesentlig for saken at hun er ute etter å trolle
Hvorfor er det så vesentlig, sånn egentlig? Skjønner at det er lite givende å svare et troll på et forum, men dette er nå en debatt mellom brukere på FriDiskusjon, og Sanna kommer sannsynligvis ikke til å lese et eneste innlegg her, så jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant hvor oppriktig hun var i kronikken sin. Her inne er folk uansett veldig delte i meningene sine, og argumenterer på sine egne vis.
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:46 pmNår det gjelder selve saken, så skal ingen skjemmes over egen kropp. Det er verken sunt for samfunnet eller for individet. Å sammenligne det med røyking er en tankefeil. Røyking er et livsstilsvalg. Et man enkelt kan stoppe med. Man kan ikke nødvendigvis velge egen kropp.
Det er mye med egen kropp man ikke kan velge, men akkurat overvekt er jo faktisk et valg. Det vil si, de lærde strides jo om hva fri vilje egentlig er, men det er da ikke så veldig mye vanskeligere å legge fra seg gaffelen enn å legge fra seg røyken? Det sitter i hodet. Så får det bli opp til filosofene, psykologene og språknerdene å bli enige om dette er noe man bestemmer selv eller ikke. Noen klarer å gå ned i vekt. Noen klarer det ikke. Noen vil ikke engang.

Uansett årsak, er det en god ting å hylle overvektige kropper / sykelig fedme? På samfunnsnivå? På individnivå?

For meg er det både positive og negative sider ved å hylle «feite kropper».
De positive sidene er kanskje først og fremst psykologiske. Folk med fedme som ikke klarer/vil gjøre noe med det, som sliter med selvbildet, kan få bedre psyke av å bli hyllet for kroppen sin.
De negative sidene er kanskje først og fremst fysiske. Utbredelse av holdningen om at fedme er en fin ting, vil ha særdeles negative helsekonsekvenser, både på samfunns- og individnivå.
Samfunnsøkonomisk? Det tror jeg kan slå begge veier. Både psykisk og fysisk uhelse koster samfunnet ufattelige mengder penger. Så det kommer jo an på hva som veier tyngst av fysisk og psykisk helse, gitt at de to ovenstående linjene mine har noe for seg.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:46 pm
tomi skrev: søn mai 15, 2022 4:44 pm

Når det gjelder selve saken, så skal ingen skjemmes over egen kropp. Det er verken sunt for samfunnet eller for individet. Å sammenligne det med røyking er en tankefeil. Røyking er et livsstilsvalg.
Det er da vitterlig det å leve av junkfood, godteri og cola og å drite i trenging og å holde kroppen i form også

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 5:04 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:46 pmDet er ganske vesentlig for saken at hun er ute etter å trolle
Hvorfor er det så vesentlig, sånn egentlig? Skjønner at det er lite givende å svare et troll på et forum, men dette er nå en debatt mellom brukere på FriDiskusjon, og Sanna kommer sannsynligvis ikke til å lese et eneste innlegg her, så jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant hvor oppriktig hun var i kronikken sin. Her inne er folk uansett veldig delte i meningene sine, og argumenterer på sine egne vis.
Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 4:46 pmNår det gjelder selve saken, så skal ingen skjemmes over egen kropp. Det er verken sunt for samfunnet eller for individet. Å sammenligne det med røyking er en tankefeil. Røyking er et livsstilsvalg. Et man enkelt kan stoppe med. Man kan ikke nødvendigvis velge egen kropp.
Det er mye med egen kropp man ikke kan velge, men akkurat overvekt er jo faktisk et valg. Det vil si, de lærde strides jo om hva fri vilje egentlig er, men det er da ikke så veldig mye vanskeligere å legge fra seg gaffelen enn å legge fra seg røyken? Det sitter i hodet. Så får det bli opp til filosofene, psykologene og språknerdene å bli enige om dette er noe man bestemmer selv eller ikke. Noen klarer å gå ned i vekt. Noen klarer det ikke. Noen vil ikke engang.

Uansett årsak, er det en god ting å hylle overvektige kropper / sykelig fedme? På samfunnsnivå? På individnivå?

For meg er det både positive og negative sider ved å hylle «feite kropper».
De positive sidene er kanskje først og fremst psykologiske. Folk med fedme som ikke klarer/vil gjøre noe med det, som sliter med selvbildet, kan få bedre psyke av å bli hyllet for kroppen sin.
De negative sidene er kanskje først og fremst fysiske. Utbredelse av holdningen om at fedme er en fin ting, vil ha særdeles negative helsekonsekvenser, både på samfunns- og individnivå.
Samfunnsøkonomisk? Det tror jeg kan slå begge veier. Både psykisk og fysisk uhelse koster samfunnet ufattelige mengder penger. Så det kommer jo an på hva som veier tyngst av fysisk og psykisk helse, gitt at de to ovenstående linjene mine har noe for seg.
Overvekt er ikke et valg nei. For utenom i noen svært få tilfeller.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»