***Disco Funk Tråden***

Svar
The Kwames

***Disco Funk Tråden***

Legg inn av The Kwames »

For di som liker gammalt eller nytt,jeg starter ut med George & Louis fra Brother Johnson's eminente plate fra 1980
i produksjon av like eminente Quincy Jones
--

1980] B R O T H E R S / J O H N S O N ‎– Light Up The Night[FULL ALBUM]

The Kwames

startelver

Legg inn av startelver »

Hehe, anything goes right ? YEEEEEEEEEEEEEEEESSSS LETS PARTY



fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Heavy Fonk, George Duke........

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Ja,Ja men George Duke (RIP) ...det var tider og ikke minst hans samarbeid med ennu nålevende bass virtuos Stanley Clarke
Her ble det minner i medleyen gitt Fargerik...opps! upside ya Head Fargeblind

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Igjen til Duke og medleyen..her hørte vi vel Son Of Reach For It(Funky Dream)+Parliament(Funkadelic) & George Clinton og til slutt Wild Cherry's "Plat That Funky Music" fra1977

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

kjøpte ikke Duke før 1980-81-82 og så ballet det på seg med Stanley Clarke/Duke Project Vol I-II i allefall
men senere har gått tilbake til hans tid på 70-tallet
denne var første kassett/LP alt ettersom kjøpte en stund begge deler

Bass – Byron Miller
Drums – Leon “Ngudu” Chancler*
Guitar – Mike Sembello*
Piano [Acoustic], Electric Piano [Fender Rhodes], Drum Machine [Synare] – G. Duke*
--


Det var den tiden jeg leste på fysiske platecover,hvem som spilte på låtene og ikke minst produsenten...det var alfa & omega for kjøp
Jeg vokste opp med forvirrende identitet,skulle det være Punk,New Wave,Reggea,Disco,Soul & Rock osv...men du verden for en tid 70-tallet var
så vokser man det på seg

The Kwames

UVox

Legg inn av UVox »

En liten bit fransk-kanadisk disco.

Jennifer - I Don't Need Your Love (Part I)

Jennifers egentlige navn er Chantal Benoist, albumet "Walking In Space" (1977) ble regissert av Michel Deloir.


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Casio er gull


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Chromeback skrev: fre jul 30, 2021 2:30 pm Casio er gull

Ja! må faktisk si meg enig

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Skulle vel introdusert meg mer på min egen tråd,hvilken grunn jeg opprettet tråden...en lang historie kan bli altfor lang...men som musikken utviklet seg i mitt hode,og å finne identiteten som en 14-15-16 åring,var ikke lett....skulle det være pop,rock,punk,new wave eller noe merkelig som het funk den gang...og ikke minst disco...ja det ble mye musikk som skulle filtreres igjennom hodet,jeg landet til slutt på rhytm,beat,bass,handclaps..slik som Wild Cherry,Raydio,Commodores og masse annet disco...før man ble eldre,og gikk tilbake i tid slik som Parliament/Funkadelic...aka George Clinton osb

uansett her en låt fra 1983 med Mtume(Tumay) med James Mtume & Tawatha Agee fra albumet "You Me & He" mange husker sikkert singelen "Juicy Fruit" som senere rapper Notorious BIG gjorde kjent
--
Mtume-Prime Time med Raymond Jackson på bass
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Ellers så er det jo intressant,hvordan Discoen fikk sinn oppsving,etter eminente soundtrack til den meget gode filmen "Saturday Night Fever" av John Badham i 77...dog må sies var mye bra disco før det også,særlig på Fransk sie som Cerrone,Tysk hadde mange slike som Boney M,og Italienerne med superprodusenten Giorgio Moroder..kanskje mest kjent med Donna Summer,og helhetlig mange glimrende soundtrack til filmer i samarbeid med Mauro Malawasi
Joda Punk/New Wave bølgen var der med Sex Pistols i hundre med 77 klassikeren "Never Mind The Bullocks" som i senere tid hvis jeg demper det ned fra punken,høres ut som Eddie Cochrane...men her på hyl,vill og skrik,satt i 78 bpm
Queen heiv seg på med "Another One Bites The Dust" i 80..mer Nile Rodgers etterlikning,Rolling Stones gjorde det i 78 med "Miss You",og ikke minst Rod Stewart i samme år eller 79 med "Do You Think Am Sexy"
Samtidig kom jo viderutviklingen fra Punk over til New Wave i forskjellige former...om det var Ian Dury,The Clash...Ska Bølgen,og utforskning på Afro Beat...var vel rundt 80-81 jeg første gang hørte om Fela Kuti...og i eller rundt 15 år senere skulle bli samler av Afro Musikk,særskilt mest fra Nigeria og Ghana,men det er en annen historie

Men band som Sex Pistols,Stranglers eller The Jam var intressant å følge videre inn på 80-tallet,før jeg oppdaget Talking Heads særegne "Fear Of Music" og "Remain In Light" som jeg syntes vær sært,men rhytmisk,og The Clash sitt flotte trippel album "Sandinista" i 81
The Jam oppløste vel seg i 82,og ville prøve seg med ett nytt prosject i The Style Council,som skull få 2-3 flotte album der 84 albumet "Cafe Bleu" var herligt å høre på
Der Paul Weller med Mick Talbot,og den gang kona Dee C Lee ble med i det nye bandet

Slik hørtes det ut i 1982/83 da de promoterte seg selv i låta ""Money Go Round"...her bør bassen til Joe Dworniak sjekkes ut,det var da jeg skjønte att disse punk/New Wave banda hadde absolutt mye å by på
---
Man kan jo lure på om konseptplata til Brian Eno/ David Byrne's merkelige 81 plate,hadde innvirkning den gang rare "My Life In The Bush Of Ghost"
men uansett her første og aller siste hit i 87 innen sjangeren Disco Funk for tidligere The Jam,senere The Style Council

--


'Money-Go-Round' by The Style Council, live on Switch, '83

Her siste gang jeg lyttet øre på Style var i 1987,men som jeg syntes var bra grei danselåt,dog videoen var jo som så så




The Style Council - It Didn't Matter


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Ingenting i veien for nyere innspel innen disco/Funk...for den sagts skyld soul,som nu engang er elemnter i denne sjangeren,fikk Casio inn her,var digg,jeg er kanskje blitt litt opp i åra,men liker og nye innspel fra dagens artister...det er helt topp,fikk denne fra sønnen min i dag...fra Bergen

Greit nok jeg kan tingene tilbake på slutten av 70 inn til 80 tallet,men musikken leverer da videre
Her Myra
--

Myra - Dovre faller

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

fikk hørt på Myra,her hører man vel syntbass eller deromkring,da er det vanskelig å komme utenom 81/82's albumet til James Williams og Hubert Eaves III aka D Train


D Train You're The One For Me 1982 Extended Version

The Kwames

startelver

Legg inn av startelver »

Veldig bra sammendrag Kwames, hva musikk betyr for deg!

Jeg er nok mer av denne typen med litt lett partymusikk og hva er da bedre enn Kool and the Gang?


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Kool & Gjengen funker som faen for meg
drar en tur til 2 for med Odyssey ett britisk/Jamaikansk trio...sentrert rund Lopez Familien
fra grunnlaget ble gitt i 1977 til avskjeden i 1985 for å si det sånn
kan leses mer her
--
https://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey_(band)
hadde de 3 første på vinyl..og drar de frem i ny å ne
Her jeg ble obs på de i 1981..med "Going Back To My Roots"
--

--
Mer snadder i 1982 herunder fra LP'en Happy Together...herunder låta "Inside Out"
--


avslutningen på karrieren gikk som det gikk,kanskje annen type stil som tok over,så å si..her slutten i 1985
da karrieren sluttet fra 1977-1985...sånn jeg ser det
Så Kool & The Gang fortsatte,men ikke Odyssey etter 1982
Her "Joy" i 1985
--



The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

UVox skrev: tor jul 29, 2021 9:00 pm En liten bit fransk-kanadisk disco.

Jennifer - I Don't Need Your Love (Part I)

Jennifers egentlige navn er Chantal Benoist, albumet "Walking In Space" (1977) ble regissert av Michel Deloir.

Ukjent men intressant,skal sjekkes ut..lurte en stund på om det var noe Belle Epoque her
The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

startelver skrev: tir aug 03, 2021 7:23 pm Veldig bra sammendrag Kwames, hva musikk betyr for deg!

Jeg er nok mer av denne typen med litt lett partymusikk og hva er da bedre enn Kool and the Gang?

hadde glemt den gjengen for en stund,men jammen ta det funker som faen dette
kjører på mer til Startelver(Terminator)
--

--

--

--------------------------------------

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

den godt opplærte sønnen på 22 sendte denne fra DJ Jena Preston
her klinger mye i mine ører,bra mix..selv Angela kona elsker dette
eneste jeg savner er innspel ala Casio,om nye artister innen Funk/Disco
jeg lutter øre,selv om jeg kan 70-80 tallet,så blir det nok sikkert gitt ut mye
som jeg ikke får med meg...så kjør på nyere ting
--


The Sofondas

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

...Hmmm! den første til Jena var mer housy,det må jeg si...følte vibber tilbake til Chicago House greia
..men her fixer du det
--

--
1. Jocelyn Brown - Somebody Else's Guy
2. The Whispers - And The Beat Goes On
3. Luther Vandross - Never Too Much
4. McFadden & Whitehead - Ain't No Stoppin' Us Now
5. Melba Moore - Love's Comin At Ya
6. Charade - Gimme The Funk
7. Cheryl Lynn - Got To Be Real (DJ Sequel Drum Refix)
8. Shalamar - Make That Move
9. Kool, The Gang - Take It To The Top (That French Dude Edit)
10. Delegation - Darlin Think About You
11. The Brothers Johnson - Stomp
12. Ceronne - Supernature
--
The Kwames

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Så et intervju med den nå avdøde gitarlegenden Eddie Van Halen. gruppa Van Halen skrev kontrakt på slutten av 70 åra og medlemmene likte hver sin type musikk Eddie likte progrock, broren Alex likte rocknroll og vokalisten David likte disko.
selv var jeg tenåring og likte Hot Chocolate og Bee Gees. i de siste åra etter Bruce Springsteen, Peter Gabriel, Lou Reed , Prince og Marvin Gaye har jeg blitt hektet på dokumentarer om Studio 54 i New York og disco-musikk fra sene 70 åra.
Hot Chocolate, Chic, Bee Gees, Kool& Gang og Earth ,Wind and Fire hadde mange bra låter men det var også andre navn som hadde en bra låt eller to. Gloria Gaynor og Donna Summer, Van McCoy
Tyske Silver Convention med Get Up And Boogie og Fly Robin Fly kom i skyggen av Boney M. Begge låtene har 5-6 ord !

Studio 54 i New York er muligens tidenes mest attraktive utested og dro store navn i 20, 30, 40 og 50 åra hver kveld.
Som Michael Jackson sa det: jeg trives ikke på diskoteker, men på Studio 54 trives jeg .
Utestedets storhetstid var 77 og 78 og "alle" var der . Styr unna dvd-filmen om Studio 54 og se heller dokumentarer på Youtube.
Du finner også tusenvis av bilder fra Studio 54 på nettet. spekket med kjendiser innen film, mote, musikk og alt annet.

UVox

Legg inn av UVox »

Disco var på alles lepper og i alle hofter gjennom perioden 1977-79, ikke minst i Europa.

Europeiske produsenter kravlet over og rundt om hverandre i jakten på den neste hit. Vest-Tyskland dominerte markedet, og DDR kunne selvsagt ikke i kraft av den ideologiske kamp sitte stille i stolen å se BRD produsere kommersiell disco på samlebånd uten å svare på utfordringen.

Die Caufner-Schwestern - Komm Doch.


startelver

Legg inn av startelver »

Haha for en nydelig tråd dette er blitt.

Italieneren Giorgio Moroder "kongen av disco" sørget for at Europa aldri skulle glemme discoen, og skrev låter på løpende bånd til de store stjernene.

Men få vet at han startet karrieren med å skrive denne megahiten i 1972. "Son of my Father"




Hans neste hit? Da hopper vi rett til 1977 med Donna Summer, "I Feel Love" og da var det gjort, Moroder ble for alltid skrevet inn i historiebøkene.


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Moroder skrev jo "Never ending story" for Limahl og "Take my breath away" for Berlin mer kjent for Tom Cruise i rollen som jagerpilot i filmen Top Gun. Moroder skrev noen vanvittige hits i de åra.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Big George skrev: søn aug 08, 2021 3:49 pm Moroder skrev jo "Never ending story" for Limahl og "Take my breath away" for Berlin mer kjent for Tom Cruise i rollen som jagerpilot i filmen Top Gun. Moroder skrev noen vanvittige hits i de åra.
Han skrev vel også (i hop) hits med Blondie og Phil Oakey (The Human League) på tidlig 80-tallet, også filmhits (American Giggolo og Electric Dreams), og er vel i grunn all den filmmusikken man kjenner Moroder mest for, men irriterer meg over at det enda ikke finnes en skikkelig CD utgave av hans originale Scarface (1983) soundtrack, ikke bare artistene han skrev hits for, men sin egen instrumentale bidrag, der på 2003 remaster CDen, er fullstendig ødelagt av elendig komprimert/lydterror og unødige "forbedringer". All varmen og stemningen har forsvunnet, og igjen sitter man med et makkverk, skammelig at noen kan finne på å gjøre slikt mot så flott musikk.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Her datt jeg inn med Flyte Tyme Records fra,hva jeg kjøpte av deres 4 første album,mener de ble oppløst i 1987,etter glimrende "Sands Of Time" i 1986
uansett her fra 1983 med "Just Be Good To Me" med Mary Davis på vokal..og løst å fast datt inn i denne produksjon på plata "On The Rise"..der man begynte å lure hvilken produsenter har vi her...er Jaques Fred Petrus sjef...aka Change og eller Mauro Malawasi...så på mange måter så godtok Jimmy Jam/Terry Lewis den comboen 1 år til

Musikerene var jo top notch
ok vi snakker om SOS Band/og på mange måter Change som gikk i samme gate,med medlemmer som vekslet her og der,ikke godt å holde styr på dette
Men i 1986 ble manageren Jaques Fred Petrus skutt på Jamaica,Mauro Malawasi dro hjem til Italia

her heavy kutt fra 2 ganske like band,der medlemmer fløyt over hverandre i en 2 års periode
--

-
The S.O.S. Band | Just Be Good To Me (1983) | Extended HQ version
----------
her over til Change året etter,selv om de startet opp 2 år etter SOS Band i 1977
Og Change og Fred Petrus/Malawasi...hyret inn Luther Vandross i 1980 med stooooor suksess,men her i 1984 med Debrah Cooper på Vokal
temmelig likt SOS Band...eller omvendt
--

https://en.wikipedia.org/wiki/Change_(band)

Ok Change i 1984
-
-
Change-Change Of Heart 1984

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Always up with my friend Jeny Preston to take on the dancefloor
eller å eie dansegulvet tilbake i tid,har mange venner i Ghana som spiller
på eldre klubber,bare så digg å gå dit
--

--
Disco Funk Mix | #7 | The Best of Disco Funk

Sofondas

startelver

Legg inn av startelver »

90's hit


startelver

Legg inn av startelver »

Detroit Spinners , stor hit i 1979 .


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man aug 09, 2021 6:16 pm 90's hit
Å, absolutt ei svær 90-talls hit, og hvor den virka å nærmest fotfølge meg gjennom deler av sensommern 97.
Var med pappa og broren min til Gøteborg, i det vi tok taxi til en båt, (der frakta oss til og fra Danmark på rekordtid) ble den Eternal hiten spilt flere ganger, og gjett hvilken låt som ble spilt når vi ble plukka opp og kjørt til hotellet, når vi returnerte til Gøteborg.
Vel, kunne ha vært verre låt, mest hyggelige minner, og nei, tror de aldri greide å følge opp den suksessen, men hadde vel noen hjemlige hits i samme periode.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Disco / Funk tråden skal være seriøs,og masse gode innspill,elsker det..la gå med Jena
Men uansett Discoen var overhodet ikke Amerikansk,men så Europeisk som det går ann å bli
Vi må huske før ALLE som tar Saturday Night Fever i 77 som greia med Disco,og i samme år med nattklubben Studio 54
..vel i årene 1973 og oppover med Gloria Gaynor,reiste mange av de til Europa,samme med Donna Summer...
...Fordi det var produsenter i Italia som Guillermo Salerni,Giorgio Moroder og Mauro Malawasi...eller i Frankrike i Marc Cerrone...og Tyskland spydde ut dansbar beat...med Silver Convention,Belle Epoque,Boney M osv
..
Donna Summer valgte Moroder..senere kom soul/ Funk greia med Malawasi/Salerni

Cerrone derimot som knocket ut Europa imellom 76-77,valgte også å spille musikk for film og i helt i begynnelsen jobbet med unge Nile Rodgers og Chic i 76,mye som Cerrone pga han hørte rytme gitaren til Rodgers og bassen til Bernhard Edwards
Heldigvis så er jeg glad for å dra VGD innpå Montreaux Festivalen i 2012 ,med Cerrone på trommer og holder ett bra disco show...akkurat som Chic skulle gjort det...eller grunnen til Studio 54,var pga av den europeiske disco influensen med Boney M,Donna Summer...så tok Amerikanerne fatt i dette,og ergo Chic ble liksom deres Disco

Ps: Italo Disco kom mye senere på 80-tallet,Kraftwerk gjorde noe rart med en slags Robot Disco,Franskmennene med en slags Housy Disco med Cerrone,Mens Salerni og Moroder og Malawasi gikk helt forskjellige veier
Moroder Film
Salerni Disco/Funk
Malawasi Soul/Funk/Disco

Salerni/Malawasi reiste etterhvert hjem og begynte med symfoni musikk og dvs annet
Moroder gikk i glemmeboken,ble dratt frem av tips fra Cerrone til Daft Punk som kontaktet Nile Rodgers,og Girgio ble med og fikk en kjempehit i albumet "Random Access Memories"

Mens Cerrone har holdt seg litt i bakgrunnen innen Fransk Disco,så er han meget spesiell innen Disco..og er for meg virkelig den store
Her på scennen i underkant av en 1 time på trommer
herunder Montreaux Jazz Festival 2012
Sjekk det ut Disco Fans
-
--

Cerrone LIVE 2012

og for uinnvidde Cerrone
--
https://en.wikipedia.org/wiki/Cerrone

Enjoy my discotheque

Sofondas

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»