Norsk politi - samletråd

Svar
BigJilm
Innlegg: 310

Re: Norsk politi - samletråd

Legg inn av BigJilm »

Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 9:59 am Politiet i Lesja har nå engasjert seg i å arrangere Pride-tog med alt av transer og homser i kommunen og sørget for at konnunedirektøren fikk sparken fordi han med rette stilte spørsmål ved politiets engasjement i noe slikt.

https://www.dagbladet.no/kultur/kommune ... k/76219955
Politiet har ikke sørget for at kommunedirektøren fikk sparken. Politiet har ikke myndighet til å avskjedige noen fra deres arbeid. Kommunedirektøren har gått av og fått sluttpakke etter en avtale med kommunen. Dette har ingenting med politiet å gjøre, politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
Selv om det ikke er politiet som formelt er den som har myndighet til å gi noen i kommunen sparken eller å be vedkommende om å si opp, så er det likevel her politiet som har "sørget for" at han ikke lengre er kommunedirektør i kommunen.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:27 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 9:59 am Politiet i Lesja har nå engasjert seg i å arrangere Pride-tog med alt av transer og homser i kommunen og sørget for at konnunedirektøren fikk sparken fordi han med rette stilte spørsmål ved politiets engasjement i noe slikt.

https://www.dagbladet.no/kultur/kommune ... k/76219955
Politiet har ikke sørget for at kommunedirektøren fikk sparken. Politiet har ikke myndighet til å avskjedige noen fra deres arbeid. Kommunedirektøren har gått av og fått sluttpakke etter en avtale med kommunen. Dette har ingenting med politiet å gjøre, politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
Selv om det ikke er politiet som formelt er den som har myndighet til å gi noen i kommunen sparken eller å be vedkommende om å si opp, så er det likevel her politiet som har "sørget for" at han ikke lengre er kommunedirektør i kommunen.
Hvordan det?

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 9:59 am Politiet i Lesja har nå engasjert seg i å arrangere Pride-tog med alt av transer og homser i kommunen og sørget for at konnunedirektøren fikk sparken fordi han med rette stilte spørsmål ved politiets engasjement i noe slikt.

https://www.dagbladet.no/kultur/kommune ... k/76219955
politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Homse- og transepurk!

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:30 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 9:59 am Politiet i Lesja har nå engasjert seg i å arrangere Pride-tog med alt av transer og homser i kommunen og sørget for at konnunedirektøren fikk sparken fordi han med rette stilte spørsmål ved politiets engasjement i noe slikt.

https://www.dagbladet.no/kultur/kommune ... k/76219955
politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.
Nei, det har de ikke.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Rainmaker skrev: fre jun 10, 2022 12:43 pm
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:30 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am

politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.
Nei, det har de ikke.
Som sagt, jo det har de.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 1:48 pm
Rainmaker skrev: fre jun 10, 2022 12:43 pm
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:30 pm

De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.
Nei, det har de ikke.
Som sagt, jo det har de.
Nei, det har de ikke. De har ikke vært involvert i prosessen rundt rådmannen i det hele tatt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:30 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 9:59 am Politiet i Lesja har nå engasjert seg i å arrangere Pride-tog med alt av transer og homser i kommunen og sørget for at konnunedirektøren fikk sparken fordi han med rette stilte spørsmål ved politiets engasjement i noe slikt.

https://www.dagbladet.no/kultur/kommune ... k/76219955
politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.
Har du noen dokumentasjon på at politiet har blandet seg inn i interne forholdt i Lesja kommuneadministrasjon og fått ansatte oppsagt?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: fre jun 10, 2022 2:05 am
ehall skrev: tor jun 09, 2022 10:38 pm Er du er vitne til en voldsepisode, og har forsikret at offeret har fått hjelp, stikk av før politiet kommer. Ellers tar de seg til rette og går igjennom mobilen din. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .IUwmkcIKO
I alle fall hvis du er gjennomkorrupt
Nei, jeg er bare for individuell frihet, selv om vi vet det er banneord for mange i Norge. Vi er en slave av staten og har ingen frihet, om staten kan sjekke våre mobiler, kontrollere innhold i biler, komme inn og sjekke overalt i våre hus, uten at vi har gjort noe galt.

Det mest kriminelle jeg har gjort (og gjør) er å kjøre for fort. Jeg har en jobb der jeg faktisk må bevise at jeg ikke er kriminell, uten at jeg ønsker å gå i detaljer. Men det gjelder jo flere og flere arbeidsplasser, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: fre jun 10, 2022 4:21 pm
Solvgutt1 skrev: fre jun 10, 2022 2:05 am
ehall skrev: tor jun 09, 2022 10:38 pm Er du er vitne til en voldsepisode, og har forsikret at offeret har fått hjelp, stikk av før politiet kommer. Ellers tar de seg til rette og går igjennom mobilen din. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .IUwmkcIKO
I alle fall hvis du er gjennomkorrupt
Nei, jeg er bare for individuell frihet, selv om vi vet det er banneord for mange i Norge. Vi er en slave av staten og har ingen frihet, om staten kan sjekke våre mobiler, kontrollere innhold i biler, komme inn og sjekke overalt i våre hus, uten at vi har gjort noe galt.

Det mest kriminelle jeg har gjort (og gjør) er å kjøre for fort. Jeg har en jobb der jeg faktisk må bevise at jeg ikke er kriminell, uten at jeg ønsker å gå i detaljer. Men det gjelder jo flere og flere arbeidsplasser, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.
Men disse folka hadde gjort noe galt. Og for meg høres det litt for utrolig ut at en gjennomkorrupt bankmann tilfeldigvis skulle bevitne en voldshendelse og så tilfeldigvis få mobilen sjekket for så å få korrupsjonen avslørt. For det første høres det er rart ut av politiet skal tilfeldige gjennomganger av vitners telefoner, for det andre er det jo et voldsomt sammentreff

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:37 pm Homse- og transepurk!
Du virker ikke frisk

Ljot

Legg inn av Ljot »

Man kan si mye om politiet og deres virke. Men enkelte representanter for dette yrket demonstrerer en utsøkt forståelse for logiske sammenhenger:
https://www.nrk.no/osloogviken/tror-17- ... 1.15996190
Sitat fra linken:
17-åringen som ble skadd i et skyteuhell på Trosterud i går, er sikta for grov ulovlig bevæpning. Årsaken til at den er grov er at politiet tror våpenet var ladd, sier politiinspektør Per Thomas Omholt.

– Det tror vi fordi det har gått av et skudd, og da har det mest sannsynlig vært ladd. Det er en svært alvorlig hendelse, sier Omholt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: fre jun 10, 2022 4:28 pm
ehall skrev: fre jun 10, 2022 4:21 pm
Solvgutt1 skrev: fre jun 10, 2022 2:05 am
I alle fall hvis du er gjennomkorrupt
Nei, jeg er bare for individuell frihet, selv om vi vet det er banneord for mange i Norge. Vi er en slave av staten og har ingen frihet, om staten kan sjekke våre mobiler, kontrollere innhold i biler, komme inn og sjekke overalt i våre hus, uten at vi har gjort noe galt.

Det mest kriminelle jeg har gjort (og gjør) er å kjøre for fort. Jeg har en jobb der jeg faktisk må bevise at jeg ikke er kriminell, uten at jeg ønsker å gå i detaljer. Men det gjelder jo flere og flere arbeidsplasser, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.
Men disse folka hadde gjort noe galt. Og for meg høres det litt for utrolig ut at en gjennomkorrupt bankmann tilfeldigvis skulle bevitne en voldshendelse og så tilfeldigvis få mobilen sjekket for så å få korrupsjonen avslørt. For det første høres det er rart ut av politiet skal tilfeldige gjennomganger av vitners telefoner, for det andre er det jo et voldsomt sammentreff
Problemet her er vel at VG gidder ikke lage en sak, bare skriver kort så det åpner for spekulasjoner. Jeg tror nemlig ikke det er en bankmann, jeg tror det er en av mottakerne av lånene som var vitne. Om det hadde vært bankmann fortjente han virkelig å bli tatt, kriminelle leverer da ikke sin mobil til politiet frivillig når den er full av kriminell aktivitet. Eller er kriminelle så dumme?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

De er da svært så hårsåre i Lesja når de ikke godtar meninger som er utenfor PK sonen. Han sier jo bare sin mening.

Og han har helt rett, her beviser politiet nok en gang at de har ikke for lite resurser, de evner bare ikke å prioritere. De blander seg også inn i politiske tema, noe politiet burde skjønne at de skal effektuere lovverket, ikke delta i noe for å forandre det.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Solvgutt1 skrev: fre jun 10, 2022 4:30 pm
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:37 pm Homse- og transepurk!
Du virker ikke frisk
Det som ikke er friskt, det er å operere bort penisen på smågutter men det er du altså villig til å gå i Pride-tog for!

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Karatel skrev: fre jun 10, 2022 4:19 pm
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:30 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am

politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.
Har du noen dokumentasjon på at politiet har blandet seg inn i interne forholdt i Lesja kommuneadministrasjon og fått ansatte oppsagt?
Ja, kommunedirektøren er oppsagt eller blitt bedt om å "gå frivillig", så ja.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V ... glattcelle

Røykte joint, det er glattcelle og nakenvisitering. Heia politiet.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:05 pm De er så jævla syke. Maktkåte dass.
Dette skjedde altså i 2019, så vedkommende var ca. 20 år gammel. Og det står også at hun ble forelagt forelegget hun skulle signere, mens hun fortsatt var beruset.

Her har politiet virkelig tent på alle pluggene, mistenker at betjentene var medlemmer av NNPF, og tenkte at hun nok var en stor fare for rikets sikkerhet.

William_S

Legg inn av William_S »

Tjaaah skrev: lør jun 11, 2022 4:08 pm
Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:05 pm De er så jævla syke. Maktkåte dass.
Dette skjedde altså i 2019, så vedkommende var ca. 20 år gammel. Og det står også at hun ble forelagt forelegget hun skulle signere, mens hun fortsatt var beruset.

Her har politiet virkelig tent på alle pluggene, mistenker at betjentene var medlemmer av NNPF, og tenkte at hun nok var en stor fare for rikets sikkerhet.
Helt sykt å be henne signere forelegget mens hun fortsatt er beruset og true henne med fengsel om hun ikke gjør som de sier. De behandler henne som om hun har drept noen nesten virker det som.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

William_S skrev: lør jun 11, 2022 4:10 pm Helt sykt å be henne signere forelegget mens hun fortsatt er beruset og true henne med fengsel om hun ikke gjør som de sier. De behandler henne som om hun har drept noen nesten virker det som.
Vanskelig å se noe fornuft fra politiet sin side her, ja. Det eneste jeg kan se for meg, er at det er noen klovner som tror at de skal skremme henne til å følge loven fra nå av.

Godt stykke arbeid, high five, så hjem for å se på gamle politiserier fra USA.

William_S

Legg inn av William_S »

Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:16 pm Denne behandlingen av rusbrukere av andre rusmidler enn alkohol minner litt om hvordan homofile ble behandlet før i tida, så stygt er det. Hun hadde 1 joint, det er ubetydelige mengder og så godt som ingenting. Skammelig bruk av politiressurser.
Noen ganger virker politiet mer opptatt av å ta de som tar seg en joint og ikke skader noen andre enn seg selv enn å ta folk som virkelig har gjort noe alvorlig.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Vi har mottatt retningslinjer fra riksadvokaten og er i prosess for å avklare hva dette betyr for politi og påtalearbeidet i det videre.

Hvorfor blir ikke de ansvarlige avsatt umiddelbart når de helt tydelig ignorerer riksadvokaten og fortsetter som før?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Denne NNPF burde vært nedlagt. Først og fremst fordi de sprer avdankete holdninger innen både politiet og samfunnet, men mer konkret fordi de over lengre tid har misbrukt systemet til å gjøre ting de overhodet ikke har noen juridisk rett til.
Sist redigert av Folk_flesk den lør jun 11, 2022 4:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Caputo skrev: lør jun 11, 2022 4:19 pm Vi har mottatt retningslinjer fra riksadvokaten og er i prosess for å avklare hva dette betyr for politi og påtalearbeidet i det videre.

Hvorfor blir ikke de ansvarlige avsatt umiddelbart når de helt tydelig ignorerer riksadvokaten og fortsetter som før?
Denne saken er fra 2019, så det kan være fra før de fikk disse retningslinjene.

Men det er jo uansett fullstendig latterlig.

Saliph

Legg inn av Saliph »

William_S skrev: lør jun 11, 2022 4:17 pm
Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:16 pm Denne behandlingen av rusbrukere av andre rusmidler enn alkohol minner litt om hvordan homofile ble behandlet før i tida, så stygt er det. Hun hadde 1 joint, det er ubetydelige mengder og så godt som ingenting. Skammelig bruk av politiressurser.
Noen ganger virker politiet mer opptatt av å ta de som tar seg en joint og ikke skader noen andre enn seg selv enn å ta folk som virkelig har gjort noe alvorlig.
Det er dette jeg aldri helt har skjønt. Dette voldsomme fokuset på å ta brukere som ikke gjør en flue fortred. Ja, det er ulovlig (enn så lenge), men dette er en helt uforståelig og rent ut absurd bruk av ressurser som ikke oppnår noen verdens ting annet å ydmyke og gjøre kriminelle ut av folk helt unødvendig. Så hvorfor er politiet så voldsomt opptatt av det? Er det det at det er en enkel og risikofri måte for dem å få utøvd litt makt?

William_S

Legg inn av William_S »

Saliph skrev: lør jun 11, 2022 4:21 pm
William_S skrev: lør jun 11, 2022 4:17 pm
Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:16 pm Denne behandlingen av rusbrukere av andre rusmidler enn alkohol minner litt om hvordan homofile ble behandlet før i tida, så stygt er det. Hun hadde 1 joint, det er ubetydelige mengder og så godt som ingenting. Skammelig bruk av politiressurser.
Noen ganger virker politiet mer opptatt av å ta de som tar seg en joint og ikke skader noen andre enn seg selv enn å ta folk som virkelig har gjort noe alvorlig.
Det er dette jeg aldri helt har skjønt. Dette voldsomme fokuset på å ta brukere som ikke gjør en flue fortred. Ja, det er ulovlig (enn så lenge), men dette er en helt uforståelig og rent ut absurd bruk av ressurser som ikke oppnår noen verdens ting annet å ydmyke og gjøre kriminelle ut av folk helt unødvendig. Så hvorfor er politiet så voldsomt opptatt av det? Er det det at det er en enkel og risikofri måte for dem å få utøvd litt makt?
Ja jeg putter denne litt i kategorien som å håndheve det offentlige drikkeforbudet som de av og til finner på å håndheve. Men dette er jo bare helt absurd - putte ei 20 år gammel jente på glattcelle, nakenvisitere henne sånn for å gjøre det litt ekstra ydmykende og bølle rundt og true med fengsel om du ikke gjør som vi sier.

Politiet har også bedrevet mye maktmisbruk under coronaen og ved faktisk å oppsøke folk som hadde noen over grensa og gi dem bøter. Domstolene har heldigvis sett litt mildere på disse coronatiltakene - blant annet var det mange i Bergen som ble frikjent etter å ha fått festbøter.
Sist redigert av William_S den lør jun 11, 2022 4:30 pm, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:16 pm Denne behandlingen av rusbrukere av andre rusmidler enn alkohol minner litt om hvordan homofile ble behandlet før i tida, så stygt er det. Hun hadde 1 joint, det er ubetydelige mengder og så godt som ingenting. Skammelig bruk av politiressurser.
Jepp, både når det gjelder de som bruker rusmidler for rekreasjon, og tunge rusmisbrukere.

Bruker du rusmidler for rekreasjon, så har du enten et stort problem, eller så er det ondsinnet på en eller annen måte. Er man rusmisbruker, som man som oftest er på grunn av elendig oppvekst eller problemer senere i livet, så har de valgt det selv og kan bare ha det så godt.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Tjaaah skrev: lør jun 11, 2022 4:21 pm
Caputo skrev: lør jun 11, 2022 4:19 pm Vi har mottatt retningslinjer fra riksadvokaten og er i prosess for å avklare hva dette betyr for politi og påtalearbeidet i det videre.

Hvorfor blir ikke de ansvarlige avsatt umiddelbart når de helt tydelig ignorerer riksadvokaten og fortsetter som før?
Denne saken er fra 2019, så det kan være fra før de fikk disse retningslinjene.

Men det er jo uansett fullstendig latterlig.
Denne saken har jo ikke så mye med det å gjøre. Retningslinjene fra statsadvokaten kom i år og politiet svarer nå at de "utreder"

Caputo

Legg inn av Caputo »

Saliph skrev: lør jun 11, 2022 4:21 pm
William_S skrev: lør jun 11, 2022 4:17 pm
Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 4:16 pm Denne behandlingen av rusbrukere av andre rusmidler enn alkohol minner litt om hvordan homofile ble behandlet før i tida, så stygt er det. Hun hadde 1 joint, det er ubetydelige mengder og så godt som ingenting. Skammelig bruk av politiressurser.
Noen ganger virker politiet mer opptatt av å ta de som tar seg en joint og ikke skader noen andre enn seg selv enn å ta folk som virkelig har gjort noe alvorlig.
Det er dette jeg aldri helt har skjønt. Dette voldsomme fokuset på å ta brukere som ikke gjør en flue fortred. Ja, det er ulovlig (enn så lenge), men dette er en helt uforståelig og rent ut absurd bruk av ressurser som ikke oppnår noen verdens ting annet å ydmyke og gjøre kriminelle ut av folk helt unødvendig. Så hvorfor er politiet så voldsomt opptatt av det? Er det det at det er en enkel og risikofri måte for dem å få utøvd litt makt?
Dette er ett system som premierer denne typen saker tror jeg. En eller annen type statistikk som gjør sjefens sjef fornøyd. Tror ikke den gjengse politi har ett sykt maktbehov.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Tjaaah skrev: lør jun 11, 2022 4:04 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V ... glattcelle

Røykte joint, det er glattcelle og nakenvisitering. Heia politiet.
Tafatt opplegg, man har ikke akkurat nådd de store høydene som politi når man er kledd i sivilt på festival og hanker inn 20-åringer som røyker en joint.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»