Norsk politi - samletråd

Svar
Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Re: Norsk politi - samletråd

Legg inn av Omoikane »

guru skrev: ons jun 28, 2023 7:43 am
Jhinx skrev: tir jun 27, 2023 9:08 pm En tanke. I USA er politiet brutale fordi kriminelle er brutale og de blir skutt og slått hele tiden.
I Norge er det ikke slik. Så hvorfor denne plutselige utviklingen av politivold, skyting og drap?
Når og hvorfor skjedde dette. Det er ikke slik politiet var ‘før’.
For første gang føler jeg ikke publikum er beskyttet av politiet, men kan bli utsatt for urett når som helst.
I Norge vil jeg si at maktmisbruk fra politiet er et lite problem. De aller fleste politifolk er skikkelige. Men så har du disse arrogante drittene som tror de er kongen på haugen og som nyter makta.

Det virkelige store problemet i Norge er at lovbrudd fra politiet sjelden og aldri får konsekvenser. Måten spesialenheten jobber på er under enhver kritikk, og det er her det store tillitsproblemet ligger. Det skal svært mye til for at det blir konsekvenser for lovbrudd i politiet. Vi se det i denne saken også, der de først bare ville gi denne voldsmannen et forelegg. Så ble det etterhvert tiltale for kroppsskade, før riksadvokaten skjerpet tiltalen til grov kroppsskade. Statistikken viser vel at antall saker som blir henlagt og som ikke fører til noen reaksjon er langt opp på 90-tallet i prosent. Det er tall som er helt urealistiske, og som beskriver problemet.

Samtidig ser vi at betjenten som tok den ene mannens mobil og slettet bevisene bare fikk et forelegg, noe som jo er helt hinsides. Betjenten som innga falsk forklaring fikk vel ingen reaksjon overhodet. Det er her det enorme problemet ligger, og som svekker tilliten. Det blir på samme måte som politikerne, de får spesialbehandling og slipper unna med lovbrudd, og til dels store lovbrudd, der vanlige folk hadde blitt straffet ganske hardt.

Hadde vi sett at politivold og andre brudd på loven hadde ført til konsekvenser, så hadde tilliten garantert økt. Det er ingen garanti for hvem man får inn i politiet. Man kan ikke gardere seg mot råtne egg, de kan dukke opp overalt, men hadde man reagert når de begikk lovbrudd, og kastet dem ut fra etaten, i stedet for å forsøke å dekke over, så hadde ikke denne typen hendelser ført til svekkelse av tilliten, tvert i mot.

Vi må ikke glemme at hvis det ikke hadde vært for overvåkingsfilmen som avslørte dette, så hadde denne saken blitt henlagt raskt etter at politiet selv fjernet bevisene. Viljen til å dekke over for hverandre synes å være urovekkende stor.
Jeg er helt enig i analysen din.

Overdreven eller umotivert vold fra politiet forekommer, det samme gjelder ulovlige ransakelse, falske anmeldelser, gjengjeldelse osv. Det aksepteres og de skyldige kan straffes. Er saken klar nok, blir de trolig sanksjonert.

Men det mer alvorlige problemet er et annet, nemlig at kollegaer vitner falsk og motarbeider etterforskningen og rettsvesenet. Det må slås hardt ned på, men viljen ser ut til å være fraværende.

Når vi ser på USA ser vi hva det kan bety om politiet mister sin legitimitet. Vi er på vei mot dette i Norge, og utfordringen i så henseende er ikke de kriminelle, det finnes i etaten.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Kniv og batong.
Ikke hvilken som helst kniv sa de.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:37 am
VivaLV skrev: ons jun 28, 2023 10:05 am Kniv og batong.
Ikke hvilken som helst kniv sa de.
Bilde her. Styrker neppe saken til voldsofferet at han bærer på slikt.
► Show Spoiler
Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Har man med seg slikt på byen fortjener man deng så det holder ja.

Spørsmålet retten må få klarhet i er jo i hvilken grad dette påvirker politiets handlinger den kvelden.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Omoikane skrev: tir jun 27, 2023 3:38 pm
MadBum skrev: tir jun 27, 2023 2:07 pm https://www.nrk.no/osloogviken/politibe ... 1.16459540

Sak om fyren nevnt over.
Man må ta høyde for at en person som virker så aggressiv vil være kapabel til å trekke våpen eller andre ting, sier Simen Kristoffer Thorvaldsen.

Jeg kan ikke forså annet enn at han snakker om politimannen her. Og ha trakk jo teleskopbatongen også, tror jeg.

Denne politimannen bør bort fra gata, sett han til å lage pass eller noe. Med en slik tolkning av politiets voldsmyndighet, er han er fare for sivile borgere.
Han som forsvarer voldsbruken bør ut av etaten også!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am
Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:37 am
VivaLV skrev: ons jun 28, 2023 10:05 am Kniv og batong.
Ikke hvilken som helst kniv sa de.
Bilde her. Styrker neppe saken til voldsofferet at han bærer på slikt.
► Show Spoiler
Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Er det strafferamme for slikt også?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:50 am
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am
Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:37 am

Bilde her. Styrker neppe saken til voldsofferet at han bærer på slikt.
► Show Spoiler
Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Det er nesten som om slike idioter fortjener litt deng. Bare det å eie noe slikt sier en del om typen. Og så styrker det ikke saken hans at han hadde hendene i lommer, retten kan fort falle ned på at han gjorde seg klar til å hente opp kniv og/eller batong.
På samme måte som Elden ba retten å glemme alt de har lest om saken tidligere, så bør aktor be retten se helt bort fra disse funnene. Politiet ber gjerne om at vurderinger av deres handlinger må skje i et sanntids-perspektiv, da kan man ikke forsvare seg med kunnskap fremkommet i etterkant når dét passer best for dem. I tillegg var det altså ingen av de andre konstablene som oppfattet noen aggressivitet, og senere i hendelsesforløpet hadde idioten så vidt jeg husker rikelig anledning til å hente frem våpen. Det gjorde han ikke, på tross av hva som hadde vederfartes ham.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det mest krevende oppdraget han har stått i, sier politimannen. Da skjønner jeg jo at han kjedet seg og ville lage litt action.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: ons jun 28, 2023 11:08 am
Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:50 am
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am

Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Det er nesten som om slike idioter fortjener litt deng. Bare det å eie noe slikt sier en del om typen. Og så styrker det ikke saken hans at han hadde hendene i lommer, retten kan fort falle ned på at han gjorde seg klar til å hente opp kniv og/eller batong.
På samme måte som Elden ba retten å glemme alt de har lest om saken tidligere, så bør aktor be retten se helt bort fra disse funnene. Politiet ber gjerne om at vurderinger av deres handlinger må skje i et sanntids-perspektiv, da kan man ikke forsvare seg med kunnskap fremkommet i etterkant når dét passer best for dem. I tillegg var det altså ingen av de andre konstablene som oppfattet noen aggressivitet, og senere i hendelsesforløpet hadde idioten så vidt jeg husker rikelig anledning til å hente frem våpen. Det gjorde han ikke, på tross av hva som hadde vederfartes ham.
Retten bør kanskje se vekk fra det, men i min folkelige dom over offeret så tar jeg det med. Han virker som en tulling.

Jeg vil anta at Elden bruker knivfunnet for å diskredittere offeret, framstille ham som en aggressiv tulling og forsøke å sannsynliggjøre at han hadde en truende adferd som ikke ble fanget opp av kamera.

Det har jo kommet påstander om at det ble slengt drapstrusler blant annet. Der er det vel ord mot ord, men det hjelper ikke offerets troverdighet at han gikk rundt med de greiene der. En jury kan fort la seg overbevise om at han er en fyr som drapstruer vektere.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 11:22 am
Brezjnev skrev: ons jun 28, 2023 11:08 am
Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:50 am

Det er nesten som om slike idioter fortjener litt deng. Bare det å eie noe slikt sier en del om typen. Og så styrker det ikke saken hans at han hadde hendene i lommer, retten kan fort falle ned på at han gjorde seg klar til å hente opp kniv og/eller batong.
På samme måte som Elden ba retten å glemme alt de har lest om saken tidligere, så bør aktor be retten se helt bort fra disse funnene. Politiet ber gjerne om at vurderinger av deres handlinger må skje i et sanntids-perspektiv, da kan man ikke forsvare seg med kunnskap fremkommet i etterkant når dét passer best for dem. I tillegg var det altså ingen av de andre konstablene som oppfattet noen aggressivitet, og senere i hendelsesforløpet hadde idioten så vidt jeg husker rikelig anledning til å hente frem våpen. Det gjorde han ikke, på tross av hva som hadde vederfartes ham.
Retten bør kanskje se vekk fra det, men i min folkelige dom over offeret så tar jeg det med. Han virker som en tulling.

Jeg vil anta at Elden bruker knivfunnet for å diskredittere offeret, framstille ham som en aggressiv tulling og forsøke å sannsynliggjøre at han hadde en truende adferd som ikke ble fanget opp av kamera.
Det har jeg ingenting imot at du gjør, det skulle da egentlig bare mangle. Vi har helt andre standarder å forholde oss til enn det retten har.

Jeg antar omtrent det samme, det er derfor jeg tar med at ingen av tiltaltes kollegaer oppfattet situasjonen på samme måte. Det ville da heller ikke vært noen grunn til å forfalske rapporten(e) om virkeligheten tilsa at dette var en kurant handlemåte.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Forklaringen til tiltalte står ikke til troende. Videoen diskrediterer alt han sier og han argumenterer ingenting mot at videoen er feil?

Selvfølgelig. Simensen skal ikke ha med seg voldsvåpen på byen, men det er foreløpig lite til ingenting som tilsier at maktbruken var forholdsmessig åkkesom. Og det er det som er spørsmålet.

guru

Legg inn av guru »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 11:22 am Retten bør kanskje se vekk fra det, men i min folkelige dom over offeret så tar jeg det med. Han virker som en tulling.

Jeg vil anta at Elden bruker knivfunnet for å diskredittere offeret, framstille ham som en aggressiv tulling og forsøke å sannsynliggjøre at han hadde en truende adferd som ikke ble fanget opp av kamera.

Det har jo kommet påstander om at det ble slengt drapstrusler blant annet. Der er det vel ord mot ord, men det hjelper ikke offerets troverdighet at han gikk rundt med de greiene der. En jury kan fort la seg overbevise om at han er en fyr som drapstruer vektere.
Vi lever i en rettsstat. Man skal dømmes når det er bevist utover enhver tvil at man er sklydig i det man er tiltalt for. Om man er en drittsekk eller ikke skal ikke være avgjørende for skyldspørsmål og evt. straffutmåling.

At han har denne kniven i lomma, som aldri var oppe, og som aldri var synlig for politiet, er selvsagt fullstendig irrelevant. Men jeg skjønner jo at Elden forsøker seg på dette. Det er jobben hans.

Så blir det jo nesten litt komisk at Elden først sier at alt som har vært skrevet og nevnt i mediene skal strykes og ses bort fra, før han så trekker opp kniven som ingen visste om før etterpå.

I dag kom forsvareren med en klar oppfordring til meddommerne og ba de glemme det de har hørt eller lest om saken i mediene tidligere.

– Stryk det, sa Elden i retten onsdag.

Han presiserte at den massive mediedekningen av saken i forkant av rettssaken er utfordrende for rettssaken.

– Det dere har sett på forhånd, det dere har lest på forhånd, det gjelder ikke, fortsatte han.

Deretter trakk han frem en kniv og en batong som ble funnet på den fornærmede Kevin Simensen da han ble brakt inn til arresten natt til 30. oktober i fjor.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... traffskyld

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

guru skrev: ons jun 28, 2023 11:32 am
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 11:22 am Retten bør kanskje se vekk fra det, men i min folkelige dom over offeret så tar jeg det med. Han virker som en tulling.

Jeg vil anta at Elden bruker knivfunnet for å diskredittere offeret, framstille ham som en aggressiv tulling og forsøke å sannsynliggjøre at han hadde en truende adferd som ikke ble fanget opp av kamera.

Det har jo kommet påstander om at det ble slengt drapstrusler blant annet. Der er det vel ord mot ord, men det hjelper ikke offerets troverdighet at han gikk rundt med de greiene der. En jury kan fort la seg overbevise om at han er en fyr som drapstruer vektere.
Vi lever i en rettsstat. Man skal dømmes når det er bevist utover enhver tvil at man er sklydig i det man er tiltalt for. Om man er en drittsekk eller ikke skal ikke være avgjørende for skyldspørsmål og evt. straffutmåling.

At han har denne kniven i lomma, som aldri var oppe, og som aldri var synlig for politiet, er selvsagt fullstendig irrelevant. Men jeg skjønner jo at Elden forsøker seg på dette. Det er jobben hans.

Så blir det jo nesten litt komisk at Elden først sier at alt som har vært skrevet og nevnt i mediene skal strykes og ses bort fra, før han så trekker opp kniven som ingen visste om før etterpå.

I dag kom forsvareren med en klar oppfordring til meddommerne og ba de glemme det de har hørt eller lest om saken i mediene tidligere.

– Stryk det, sa Elden i retten onsdag.

Han presiserte at den massive mediedekningen av saken i forkant av rettssaken er utfordrende for rettssaken.

– Det dere har sett på forhånd, det dere har lest på forhånd, det gjelder ikke, fortsatte han.

Deretter trakk han frem en kniv og en batong som ble funnet på den fornærmede Kevin Simensen da han ble brakt inn til arresten natt til 30. oktober i fjor.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... traffskyld
Nå er det politimannen og ikke Simensen som er tiltalt. Elden vil forsøke å sannsynliggjøre at politimannen opplevde Simensen som aggressiv og truende og at det at han blir tatt med denne typen våpen på seg hjelper nok i den retningen.

Thomas

Legg inn av Thomas »

greyserpent skrev: ons jun 28, 2023 11:05 am
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am
Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 10:37 am

Bilde her. Styrker neppe saken til voldsofferet at han bærer på slikt.
► Show Spoiler
Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Er det strafferamme for slikt også?
Hvorfor spør du meg om det?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Thomas skrev: ons jun 28, 2023 11:42 am
greyserpent skrev: ons jun 28, 2023 11:05 am
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am

Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Er det strafferamme for slikt også?
Hvorfor spør du meg om det?
Det var mer på generelt grunnlag.

Thomas

Legg inn av Thomas »

greyserpent skrev: ons jun 28, 2023 11:43 am
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 11:42 am
greyserpent skrev: ons jun 28, 2023 11:05 am

Er det strafferamme for slikt også?
Hvorfor spør du meg om det?
Det var mer på generelt grunnlag.
Det var min kommentar og....

Gidder ikke starte en diskusjon om det med deg om det temaet. Jeg mener som alle andre at denne voldsmannen skal straffes. Å komme rekende i ettertid med at han hadde kniv I lomma er ikke formildende.

Men Elden er en slu jævel, så det overrasker meg ikke om han klarer å overbevise retten om at kniven vil bli brukt mot denne Simensen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am
Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Selvforsvar? Du fikk sikkert med deg kvinnen som ble slått ned og forsøkt drept (ja, kvelertak vurderes gjerne som drapsforsøk) av 5-6 nye landsmenn i Oslo i går. Nettopp for å unngå og bli offer for den type kriminalitet kan det jo være en idé.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Texas_John skrev: ons jun 28, 2023 12:06 pm
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 10:42 am
Hva fan er det folk tenker med når de drar med seg sånt ut på byen.....
Selvforsvar? Du fikk sikkert med deg kvinnen som ble slått ned og forsøkt drept (ja, kvelertak vurderes gjerne som drapsforsøk) av 5-6 nye landsmenn i Oslo i går. Nettopp for å unngå og bli offer for den type kriminalitet kan det jo være en idé.
Innvandringsdebatten kan du ta med noen andre

Centrist

Legg inn av Centrist »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 11:34 am Nå er det politimannen og ikke Simensen som er tiltalt. Elden vil forsøke å sannsynliggjøre at politimannen opplevde Simensen som aggressiv og truende og at det at han blir tatt med denne typen våpen på seg hjelper nok i den retningen.
Et veldig viktig spørsmål er om batongen og kniven var kjent og viselig for politibetjenten når han overfalt Simensen. Det at betongen er funnet i etterkant, spiller liten rolle for vurderingen som skjedde der og da.

Jeg ser at politibetjenten påstår at Simensen hadde batongen i hånden, men klarer ikke å se at dette kan bevises gjennom videoen. Da er spørsmålet hvilken kredibilitet politibetjenten har som vitne. Historisk sett høy, men nå kanskje lav?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Thomas skrev: ons jun 28, 2023 12:09 pm Innvandringsdebatten kan du ta med noen andre
Jeg snakket om selvforsvar, ikke innvandring. Kanskje vedkommende har opplevd skremmende situasjoner tidligere. Frem til tidlig på 90-tallet var det meg bekjent også helt lovlig å bære kniv på offentlig sted.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

greyserpent skrev: ons jun 28, 2023 11:04 am
Omoikane skrev: tir jun 27, 2023 3:38 pm
MadBum skrev: tir jun 27, 2023 2:07 pm https://www.nrk.no/osloogviken/politibe ... 1.16459540

Sak om fyren nevnt over.
Man må ta høyde for at en person som virker så aggressiv vil være kapabel til å trekke våpen eller andre ting, sier Simen Kristoffer Thorvaldsen.

Jeg kan ikke forså annet enn at han snakker om politimannen her. Og ha trakk jo teleskopbatongen også, tror jeg.

Denne politimannen bør bort fra gata, sett han til å lage pass eller noe. Med en slik tolkning av politiets voldsmyndighet, er han er fare for sivile borgere.
Han som forsvarer voldsbruken bør ut av etaten også!
Bak en kontorpult er han vel neppe en fare for allmennheten.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Cannabis Connoisseur skrev: ons jun 28, 2023 11:43 am Simensen hadde batongen i hånda, i følge tiltalte. Kan ikke huske å ha sett andre batonger enn tiltalte sin på videoen, men mulig jeg ikke har sett godt nok etter. Noen andre som har sett det?

"– Da ser jeg at Simensen holder batongen helt tydelig. Jeg undersøkte batongen etter pågripelsen. Den er av samme kvalitet som politiet har. Den er av metall og har et stort skadepotensial."
Som tiltalt kan ha lyve som han vil om dette, men står det noe om det i politirapporten?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Centrist skrev: ons jun 28, 2023 12:14 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 11:34 am Nå er det politimannen og ikke Simensen som er tiltalt. Elden vil forsøke å sannsynliggjøre at politimannen opplevde Simensen som aggressiv og truende og at det at han blir tatt med denne typen våpen på seg hjelper nok i den retningen.
Et veldig viktig spørsmål er om batongen og kniven var kjent og viselig for politibetjenten når han overfalt Simensen. Det at betongen er funnet i etterkant, spiller liten rolle for vurderingen som skjedde der og da.

Jeg ser at politibetjenten påstår at Simensen hadde batongen i hånden, men klarer ikke å se at dette kan bevises gjennom videoen. Da er spørsmålet hvilken kredibilitet politibetjenten har som vitne. Historisk sett høy, men nå kanskje lav?
Det spiller ikke en direkte rolle, men det viser hvilken type Simensen er og kan være med på å underbygge påstanden om at han var aggressiv. Han kommer nok til å bli grillet om disse våpnene av Elden. Det er ikke sikkert han vil være like fornøyd med avgjørelsen om å stå fram med navn og bilde når saken er over.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Thomas skrev: ons jun 28, 2023 12:04 pm
greyserpent skrev: ons jun 28, 2023 11:43 am
Thomas skrev: ons jun 28, 2023 11:42 am

Hvorfor spør du meg om det?
Det var mer på generelt grunnlag.
Det var min kommentar og....

Gidder ikke starte en diskusjon om det med deg om det temaet. Jeg mener som alle andre at denne voldsmannen skal straffes. Å komme rekende i ettertid med at han hadde kniv I lomma er ikke formildende.

Men Elden er en slu jævel, så det overrasker meg ikke om han klarer å overbevise retten om at kniven vil bli brukt mot denne Simensen.
Herre fred, mann. Det var ikke et angrep eller kritikk mot verken det du skrev eller til noen andre.
Det var et spørsmål, da jeg genuint lurer.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 12:23 pm Det spiller ikke en direkte rolle, men det viser hvilken type Simensen er og kan være med på å underbygge påstanden om at han var aggressiv. Han kommer nok til å bli grillet om disse våpnene av Elden. Det er ikke sikkert han vil være like fornøyd med avgjørelsen om å stå fram med navn og bilde når saken er over.
Forsåvidt enig. Allikevel bør vel retten være meget vàr på å legge slike typer analyser inn i en slutning i denne saken når man har videobevis.

Jeg er meget spent på hva dommen i denne saken blir og har vanskeligheter med å se hvordan retten kan ha like stor tiltro til forklaringen til politiet nå som tidligere.

Har ikke politibetjenten før uttalt at han overfalt Simensen for å unngå at han rømte fra plassen? Mens nå sier han at han hadde som hensikt å fjerne Simensen fra plassen?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Centrist skrev: ons jun 28, 2023 12:37 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 12:23 pm Det spiller ikke en direkte rolle, men det viser hvilken type Simensen er og kan være med på å underbygge påstanden om at han var aggressiv. Han kommer nok til å bli grillet om disse våpnene av Elden. Det er ikke sikkert han vil være like fornøyd med avgjørelsen om å stå fram med navn og bilde når saken er over.
Forsåvidt enig. Allikevel bør vel retten være meget vàr på å legge slike typer analyser inn i en slutning i denne saken når man har videobevis.

Jeg er meget spent på hva dommen i denne saken blir og har vanskeligheter med å se hvordan retten kan ha like stor tiltro til forklaringen til politiet nå som tidligere.

Har ikke politibetjenten før uttalt at han overfalt Simensen for å unngå at han rømte fra plassen? Mens nå sier han at han hadde som hensikt å fjerne Simensen fra plassen?
Det er ikke bare et spørsmål om skyld, men også et spørsmål om straffenivå og det vil jo påvirkes av hvor uprovosert volden var. Hvis retten legger til grunn at Simensen hadde drapstruet vekteren i forkant, og også hadde en aggressiv framtoning, så vil nok straffenivået være lavere enn hvis de legger til grunn at Simensen bare tuslet rundt med hendene i lomma før politimannen plutselig angrep ham.

Jeg tror politimannen blir dømt, men jeg tror mange kommer til å bli misfornøyde med straffen. Tviler på han får en ubetinget fengselsdom. Kanskje en betinget.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Klart når man ser at vedkommende hadde kniv så gir jo den beskrivelsen fra dørvakten om at han ble truet med å få kuttet strupen mer mening også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det er et veldig viktig punkt dette med fornærmedes batong. Er den fremme og i hånda så vil saken endre mye karakter.

Men siden den ikke tillegges mye vekt i politimannens forklaring har jeg en følelse av at den ikke spilte en rolle i situasjonen.

toetoe

Legg inn av toetoe »

"– Idet vi havnet på bakken, opplever jeg en helt utrolig motstand fra starten av. Jeg husker ikke hva motstanden gikk i,"

Må ha vært en utrolig motstand

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: ons jun 28, 2023 12:52 pm Det er et veldig viktig punkt dette med fornærmedes batong. Er den fremme og i hånda så vil saken endre mye karakter.

Men siden den ikke tillegges mye vekt i politimannens forklaring har jeg en følelse av at den ikke spilte en rolle i situasjonen.
Simensen og resten av gjengen avfeier påstanden om at han hadde batong i det hele tatt som "tull og fullstendig uforståelig."

https://www.dagbladet.no/nyheter/politi ... t/79147989

Hvorvidt de fortsatt avkrefter dette, er uklart for meg. Men hvis de gjør det er det opp til retten og bestemme hvilket faktum som skal legges til grunn. Selv om Simensen og gjengen ikke nødvendigvis har A i kredibilitet, vil jeg fortsatt påstå at de har høyere kredibilitet enn politibetjenten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»