Hvilken film så du sist?

Svar
Lezah

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Lezah »

Fremsynt skrev: ons aug 04, 2021 11:20 pm Glass- oppfølgern til Split. Av M. Night Shyamalan.
Langt fra verdensklasse, men severdig om de har sett de andre filmene.
6.5-7/10.
Så Old fra Shyamalan på kino i kveld.Var grei en god stund, litt interessant konsept, men syns det tapte seg ganske bratt utover i storyen. 4/10.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

The Way Back (HBO Nordic)

Bilde

Gavin O´Connors The Way Back, eller Manchester by The Court som jeg så noen passende omdøpte den på Letterboxd, er noe av det bedre Ben Affleck har stilt opp i. Det er noe med Ben Affleck i denne mooden. Sad Affleck. Spesielt etter de siste årene han har slitt med avhengighet så treffer denne rollen veldig bra.

Filmen fremstår som en basketballfilm, men idretten er egentlig ikke så viktig her. Selv om det er ikke den som er drivkraften i historien, så løser O´Conner sekvensene helt nydelig, noe av det bedre jeg har sett fra en sportsfilm. Men så var det jo det at den er kanskje egentlig ikke det allikevel.

Ben Afflecks karakter, Jack Cunningham, er en som har mistet alt her i livet utenom alkoholen. Dette blir tidlig etablert allerede i første scene hvor Jack er i butikken, og i den andre som utspiller seg hos moren hans under Thanksgiving. Allikevel så får han en sjansen til å ta over High School laget han selv var ett fenomen for. En av USAs beste High School-spillere gjennom tidene, og som fikk stipend kastet etter seg fra de største skolene.

Det høres jo kjent ut, men jo lengre man kommer ut i filmen, jo flere lag skreller O´Connor av karakterene og filmen går unna den vanlige boksen for sportsfilmer.

Joda, filmen har sine svakheter. Manuset er ikke alltid prikkfritt og det er noen sjangerklisjeer man snubler i, men allikevel så er filmen så mye mer enn det. Sidekarakterene bærer også mye av filmen, spesielt det viktigste sidesporet, som jeg ikke nevner grunnet spoiler, men det er disse øyeblikkene som skaper filmen.

Bilde

Det er også enkelte som mener at filmen går for fort på slutten, der er jeg veldig uenig. Til slutt så er dette en film som handler om hvordan en ting som basket kan skape lyse øyeblikk selv i de mørkeste stunder. Det handler om at det er lov til å være sårbår, og at man har lov til å få hjelp til å komme seg opp igjen.

Bilde

Soundtracket er også nydelig. Variasjonen mellom stillheten utenfor banen, og musikken på er så godt løst.

Ser at IMDb har den nede på 6.7 og jeg forstår det virkelig ikke.

8.5/10

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Gjensyn med Raising Arizona fra fra 1987.
Like morsom som alltid om man liker denne type humor, og Nicholas Cage og Holly Hunter er bare fantastisk sprø.
Den er på Disney + om noen vil se den ;)


ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

The Green Knight har førpremiere førstkommende mandag og tirsdag på Vega i Oslo ser jeg.

Skal selv på tirsdagen. Ser veldig frem til det.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Fremad/Onward gir 6/10.
Nåja, en helt grei animasjonsfilm, liker dog at Tom Holland er stemmen til Ivan.
Litt vel masende i starten, men ble litt emosjonell på slutten der gitt så lander på en 6.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

The Martian på TV3 nå. Tror faktisk det var siste film jeg så også. For et halvårs tid siden. Ekstremt sjeldent jeg ser film. Og når jeg ser så må det være noe som jeg vet er ok. Og gjerne har sett før. Slik at jeg ikke trenger å følge med så nøye. :D

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Replacement Killers (1998) av Antoine Fuqua

Erke typisk sen 90-talls østen møter vesten action/buddy-cop film, der byr opp på all slags klisjeer fra lignende utgivelser, og virker sånn halvveis utført, og i perioder minner mer om en veldig lang musikkvideo/John Woo hyllest, som kanskje ikke er så rart, da sistnevnte var jo på toppen av gamet, med tanke på overgangen til Hollywood.
Filmposteren oppsummerer vel greit hva en får igjen, typisk kebab-/pizzakiosk poster, som viser en tøffing i mørkesolbriller pekende med overdimensjonert pistolmunning, og ved siden av, ei "eksosrype".

Ga denne ei 6/10 i sin tid, men gjensynet i går gjorde vel liten nytte, og innså tidlig ut hvor det bar. Ingen stor film, og var nok litt for snill med tanke på forrige besøk og rating, dette er en forglemmelig 90 minutter med generisk action og karakterer/skurker man har sett i så vanvittig mange lignende scenarioer.
Pluss for kul kjemi mellom Chow Yun-Fat og flotte Mira Sorvino (alltid vært svak for den dama) mens Michael Rooker får også en sjeldent sympatisk rolle å spille ut ifra her.

Skurkene er lett glemt cannon-fodder, og utgjør selvsagt liten trussel mot heltene, og nei, musikken er gyselig, nattklubb-techno møter hip-hop/rap og samme kan sies om fargebruken og lokalene, som tatt rett ut av en hvilken som helst musikkvideo fra midten av 90-tallet og fremad.

5/10

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Alltid likt Mike Cahill sine 2 filmer "Another World" og "I Origins"..det er som endel spørsmål blir stilt
om mange ting her på jorden,jeg er glad i begge spesielt sistnevnte...se den
for meg holder den opp mot 8,5 minst,på min grad



The Kwames

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Thief(1981)

Gjensyn med Michael Mann's første kinofilm. Nådeløse Gater var den norske tittelen på denne filmen hvor James Caan er i storform som bilselgeren Frank som er mestertyv på nettene. Nå vil han bli familiemann og vil gjøre et siste kupp. Herlig underholdning! 8/10


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: man aug 09, 2021 9:21 pm Thief(1981)

Gjensyn med Michael Mann's første kinofilm. Nådeløse Gater var den norske tittelen på denne filmen hvor James Caan er i storform som bilselgeren Frank som er mestertyv på nettene. Nå vil han bli familiemann og vil gjøre et siste kupp. Herlig underholdning! 8/10

Den posteren har jeg meget lyst til å henge på veggen, innrammet selvsagt. Filmen er blant mine favoritter, ikke bare Michael Mann/80-tallet, men av det man har sett av krim-thrillere.
Nevnte jo Robert Proskys ufyselige og nådeløse mafiakarakter i filmskurktråden, og nei, denne filmen ville nok gjort seg godt i hop med Walter Hills The Driver (1978), Get Carter (1971) og The Long Good Friday (1980).
En kan tydelig se mange klassiske kjennetrekk i filmscener, bildebruk/kameravinkler, musikk osv, og der også velbrukte Mann skuespillere som Dennis Farina og William Petersen (begge ville dukke opp mye større roller i Manns neste krim-film, Manhunter) og nei, så har man jo nevnte musikk da, soundtracket til Tangerine Dream, pulserende, drivende og stygg-vakkert, og utrolig nok, ble det nominert for ei razzie, men i mine ører dette blant de tøffeste film soundtrackene fra det tiåret.
Den 10 minutter lange åpningsscenen gir meg fortsatt gåsehud,
► Show Spoiler
og Beach Theme er stadig like vakker.
Nei, ga den 9/10 ve forrige besøk, men ja, en jeg pleier å se på regntunge høstkvelder, i hop med nevnte Manhunter.

kibby

Legg inn av kibby »

qbah skrev: man aug 02, 2021 11:09 pm Sleepers 7/10

Snedig at jeg ikke har sett denne før. Men De Niro, Pitt og Bacon sammen skuffet ikke.
Åååå, nostalgi. Har den på VHS (et eller annet sted). Bra film!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Tok en gjennomgang av filmene som ligger på Min Liste på Netflix og så at bl.a The Spiderwick Chronicles er på vei ut av sortimentet i aug. Så da ble det til at jeg så den i kveld.
Ganske søt og grei film i grunn, og er glad jeg ikke har noe kunnskap om bøkene for jeg ser på IMDB at de dårlige ratingene kommer fra de som har lest bøkene og de gode ratingene fra de som ikke har lest dem.
Nuvel, det blir en 6/10.

Neste film på vei ut av sortimentet, er en eldre film jeg enda ikke har sett som blir Against All Odds som sikkert blir sett iløpet av uka.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Woman in the Window (1944) av Fritz Lang

Handlet nylig inn på Blu-ray, flott utgave og alt, og var vel litt interessert, ettersom jeg har sansen for Edward G. Robinsin i de mer sjarmerende og sympatiske rollene, fremfor gangster-skurkene (selv om han briljerte i Little Ceasar). Uansett, i likhet med en annen og senere Fritz Lang krim-noir film, også med flere av de samme navna (Robinson, Joan Bennett og Dan Duryea) Scarlett Street (1945), så har vi med en middelaldrende og forsiktig familiemann, som roter seg borti ei forførende ung kvinne, og som resulterer i drap og et desperat forsøk i å dekke over mordet, uten å bli avslørt.

Det kan bli noe saktegående i perioder, men lite å si på innsatsen til skuespillerne, og i motsetning til den elendige DVD utgaven man plukka med seg av Scarlet Street, så har Eureka! og deres Masters of Cinema gjort ei fenomenal jobb med bilde og lyden, og mulig jeg må oppgradere nevnte Scarlet Street, for satt med følelsen av at den vil stige litt, om man får se den igjen, med bedre kvalitet i retur.

Alt i alt, en stemningsfull og tidvis spennende (tross noen, tja småkjedelige scener, her og der) film, og ender opp med en:

7/10

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 12:55 am Tok en gjennomgang av filmene som ligger på Min Liste på Netflix og så at bl.a The Spiderwick Chronicles er på vei ut av sortimentet i aug.
Hvordan ser man dette? Ser man det på TV også, eller er det kun app/PC?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Astonstian skrev: tir aug 10, 2021 9:09 pm
Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 12:55 am Tok en gjennomgang av filmene som ligger på Min Liste på Netflix og så at bl.a The Spiderwick Chronicles er på vei ut av sortimentet i aug.
Hvordan ser man dette? Ser man det på TV også, eller er det kun app/PC?
Jeg vet ikke helt hva du mener med om man ser det på TV?
Mener du Smart Tv sin Netflix konto? I så fall, nei så ser man det ikke der. (Mener du f.eks Altibox sin Netflix app, så vet jeg ikke).
Jeg strømmer Netflix fra enten mobilen eller pc til tv'en og hvis jeg da går inn på filmens "side" via mobilappen eller pcen, så står det f.eks "Last day to watch on Netflix: 31 august".

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 9:54 pm
Astonstian skrev: tir aug 10, 2021 9:09 pm
Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 12:55 am Tok en gjennomgang av filmene som ligger på Min Liste på Netflix og så at bl.a The Spiderwick Chronicles er på vei ut av sortimentet i aug.
Hvordan ser man dette? Ser man det på TV også, eller er det kun app/PC?
Jeg vet ikke helt hva du mener med om man ser det på TV?
Mener du Smart Tv sin Netflix konto? I så fall, nei så ser man det ikke der. (Mener du f.eks Altibox sin Netflix app, så vet jeg ikke).
Jeg strømmer Netflix fra enten mobilen eller pc til tv'en og hvis jeg da går inn på filmens "side" via mobilappen eller pcen, så står det f.eks "Last day to watch on Netflix: 31 august".
Mulig han lurer på hvordan du kan se at filmen er på vei ut av sortimentet uten at jeg skal være bombastisk. ;)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Navarone73 skrev: tir aug 10, 2021 10:17 pm
Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 9:54 pm
Astonstian skrev: tir aug 10, 2021 9:09 pm

Hvordan ser man dette? Ser man det på TV også, eller er det kun app/PC?
Jeg vet ikke helt hva du mener med om man ser det på TV?
Mener du Smart Tv sin Netflix konto? I så fall, nei så ser man det ikke der. (Mener du f.eks Altibox sin Netflix app, så vet jeg ikke).
Jeg strømmer Netflix fra enten mobilen eller pc til tv'en og hvis jeg da går inn på filmens "side" via mobilappen eller pcen, så står det f.eks "Last day to watch on Netflix: 31 august".
Mulig han lurer på hvordan du kan se at filmen er på vei ut av sortimentet uten at jeg skal være bombastisk. ;)
Ja, i såfall står det i innlegget du siterte. :)

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 9:54 pm
Mener du Smart Tv sin Netflix konto
Ja det var det jeg mente. Ser stort sett Netflix på TV’n, og da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har lagt merke til datoer de skal forsvinne :D

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Kjørte en The Fly-dobbel i går. To filmer med klar kvalitetsforskjell. Den første med Jeff Goldblum og Geena Davis og regissert av David Cronenberg er meget bra. Goldblum er magisk som forskeren Seth Brundle. Mannen som blir til en svær flue etter ett lite uhell i laben sin. En del meget ekle scener. Blant annet noen med en kollega av Geena Davis.

I oppfølgeren fra 1989 starter det med at sønnen til Seth Brundle blir født. Geena Davis karakter var nemlig gravid med Seths barn. Filmen hopper så frem noen år og vi følger Martin Brundle, Seths sønn, som dessverre har arvet noen sider av sin far. Martin blir spilt av den nå glemte Erik Stoltz. Herlige Daphne Zuniga dukker heldigvis også opp som hans etterhvert gode venninne Beth. Hun reddet for meg en veldig svak oppfølger.

The Fly(1986) 8/10
The Fly 2(1989) 5/10



Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 10, 2021 12:04 pm Alt i alt, en stemningsfull og tidvis spennende (tross noen, tja småkjedelige scener, her og der) film, og ender opp med en:
7/10
Ville bare si at det er godt å ha deg her, Frank. Velkommen til forumet!

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

En hærlig liten perle fra Sør Afrika,ble riktig følesesladet av denne
8/10 iallefall
...

https://www.imdb.com/title/tt0419279/
...
Yesterday(2004)

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lew_Ashby skrev: ons aug 11, 2021 10:27 pm Ville bare si at det er godt å ha deg her, Frank. Velkommen til forumet!
Jo, takk i like måte. ;)
Har vel vært her nå oppunder ei uke, men ja, føles ut som et passende og ryddig sted å fortsette film og musikk praten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: ons aug 11, 2021 10:22 pm Kjørte en The Fly-dobbel i går. To filmer med klar kvalitetsforskjell. Den første med Jeff Goldblum og Geena Davis og regissert av David Cronenberg er meget bra. Goldblum er magisk som forskeren Seth Brundle. Mannen som blir til en svær flue etter ett lite uhell i laben sin. En del meget ekle scener. Blant annet noen med en kollega av Geena Davis.

I oppfølgeren fra 1989 starter det med at sønnen til Seth Brundle blir født. Geena Davis karakter var nemlig gravid med Seths barn. Filmen hopper så frem noen år og vi følger Martin Brundle, Seths sønn, som dessverre har arvet noen sider av sin far. Martin blir spilt av den nå glemte Erik Stoltz. Herlige Daphne Zuniga dukker heldigvis også opp som hans etterhvert gode venninne Beth. Hun reddet for meg en veldig svak oppfølger.

The Fly(1986) 8/10
The Fly 2(1989) 5/10


Oj, disse to husker jeg ble sendt for evigheter midt på nattetid, om kring vinter 2003, og endte med å se Film nummer 2 først, og den virka å kjøre på med noen grufulle scener (den bikkja, huff, nasty) men innså vel kjapt, at forgjengeren til Cronenberg var på et helt annet nivå, og selv om det er lenge siden man har sett begge, endte jeg vel opp med å rate 1986 filmen med en knallsterk 10/10 og 2ern med en, tja ikke fullt så imponerende 6/10 i ratings.

Var faktisk for ikke så altfor lenge siden, at man gikk gjennom 50-talls filmene med Vincent Price, og der gikk det jo også litt igjen, originalen beste, oppfølgeren, ikke særlig mye å skryte av, og synes de løste underholdningsbiten bedre med oppfølgeren fra 80-tallet.
Uansett, jeg tror man skal kjøre gjennom hvert fall The Fly (1986), i forbindelse med Horror Oktober utfordringen.

Uansett, tommel opp for anmeldelsen, og de tøffe plakatene, særlig den første.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg dro fram en film jeg ikke har sett på et tiår, Deja Vu (2006).

Og det var et godt gjensyn. Selvsagt litt far fetched, men Denzel Washington stjeler denne filmen. Fulgt av flere gode skuespillere, og en plot som er innafor, med litt godvilje. Noen gåsehudøyeblikk utover i filmen, spesielt sluttscenen. Få kjedelige øyeblikk, og en film godt etter min smak.

9/10 på terningen.

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 11:18 pm
Navarone73 skrev: ons aug 11, 2021 10:22 pm Kjørte en The Fly-dobbel i går. To filmer med klar kvalitetsforskjell. Den første med Jeff Goldblum og Geena Davis og regissert av David Cronenberg er meget bra. Goldblum er magisk som forskeren Seth Brundle. Mannen som blir til en svær flue etter ett lite uhell i laben sin. En del meget ekle scener. Blant annet noen med en kollega av Geena Davis.

I oppfølgeren fra 1989 starter det med at sønnen til Seth Brundle blir født. Geena Davis karakter var nemlig gravid med Seths barn. Filmen hopper så frem noen år og vi følger Martin Brundle, Seths sønn, som dessverre har arvet noen sider av sin far. Martin blir spilt av den nå glemte Erik Stoltz. Herlige Daphne Zuniga dukker heldigvis også opp som hans etterhvert gode venninne Beth. Hun reddet for meg en veldig svak oppfølger.

The Fly(1986) 8/10
The Fly 2(1989) 5/10


Oj, disse to husker jeg ble sendt for evigheter midt på nattetid, om kring vinter 2003, og endte med å se Film nummer 2 først, og den virka å kjøre på med noen grufulle scener (den bikkja, huff, nasty) men innså vel kjapt, at forgjengeren til Cronenberg var på et helt annet nivå, og selv om det er lenge siden man har sett begge, endte jeg vel opp med å rate 1986 filmen med en knallsterk 10/10 og 2ern med en, tja ikke fullt så imponerende 6/10 i ratings.

Var faktisk for ikke så altfor lenge siden, at man gikk gjennom 50-talls filmene med Vincent Price, og der gikk det jo også litt igjen, originalen beste, oppfølgeren, ikke særlig mye å skryte av, og synes de løste underholdningsbiten bedre med oppfølgeren fra 80-tallet.
Uansett, jeg tror man skal kjøre gjennom hvert fall The Fly (1986), i forbindelse med Horror Oktober utfordringen.

Uansett, tommel opp for anmeldelsen, og de tøffe plakatene, særlig den første.
Jeg føler muligens jeg var litt streng da jeg ga "bare" 8/10 til The Fly fra 1986. Filmen var meget god. Kruttsterk. Tror jeg må jekke den opp til 9/10. :)

Filmene fra 50-tallet har jeg ikke sett men frister jo å se dem også. Vincent Price er jo en legende.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: tor aug 12, 2021 12:24 pm Jeg føler muligens jeg var litt streng da jeg ga "bare" 8/10 til The Fly fra 1986. Filmen var meget god. Kruttsterk. Tror jeg må jekke den opp til 9/10. :)

Filmene fra 50-tallet har jeg ikke sett men frister jo å se dem også. Vincent Price er jo en legende.
Mulig jeg var litt kjapp på avtrekkern, angående Vincent Price og oppfølgeren til The Fly (1958), usikker på om han faktisk er med, eller om det var mest kun flashbacks fra førstefilmen. Men, tja. Originalen er absolutt en å sjekke opp, av monster/sci-fi filmer fra 50-tallet.

Cronenberg var i god form på 80-tallet, og The Fly i hop med Videodrome (1983) satte vel greit, en helt ny standard for body-horror filmen, ikke bare dens grufulle spesialeffekter, men skuespillet, og handlingen som engasjerte såpass mye.
Av remakes fra 80-tallet, og monster/sci-fi filmer, er vel John Carpenters The Thing og Cronenbergs The Fly de beste eksemplene på hvordan en skal gjøre ei verdig nyversjon, mens også The Blob (1988) var slettes ikke gæren, selv om den kanskje ikke er helt i toppsiktet som de to nevnte.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Den første jeg så av Cronenberg var på kino 1981,med "Scanners" den gjorde inntrykk,og den var sensurert
den usensurerte var noe himmlande værre i slutten..og musikken da
selv om jeg har det meste av Cronenberg,så står den igjen som den jeg husket best
deretter
The Fly,Videodrome og The Brood innen body movies
og på en annen side,jeg er utrolig glad i Dead Ringers og med Irons i en dobbelrolle
sikkert en film som er litt i glemmeboken

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: tor aug 12, 2021 4:56 pm Den første jeg så av Cronenberg var på kino 1981,med "Scanners" den gjorde inntrykk,og den var sensurert
den usensurerte var noe himmlande værre i slutten..og musikken da
selv om jeg har det meste av Cronenberg,så står den igjen som den jeg husket best
deretter
The Fly,Videodrome og The Brood innen body movies
og på en annen side,jeg er utrolig glad i Dead Ringers og med Irons i en dobbelrolle
sikkert en film som er litt i glemmeboken

The Kwames
Selv om The Dead Zone (1983) stiller i en litt annen type genre/underholdning, føler jeg at innsatsen til Christopher Walken, Martin Sheen og Herbert Lom ,samt den vakre musikken av Michael Kamen, er nok til at den dekker over et noe forhastet plot, og er blant mine favoritter basert på bøkene til Stephen King. Kom jo også ut, det samme året som Videodrome, og slettes ingen dum filmdobbel det nei.

Scanners fikk vel ei hel hurv av "oppfølgere", mer cheesy videofilmer, der virket å fokusere mer på spesial effekter, gørr og blod, men hvor spenningen og intensiteten raskt forlot lerretet. Kom vel også noen spin-off, ved navn Scanner Cop på midten av 90-tallet, og ja, mer parodisk enn skremmende.

Dead Ringers er god, og meget creepy, så den igjen i 2019, og kanskje ikke like godt likt (av meg da) som de andre 80-talls filmene hans, men likevel en velspilt og spesiell skrekk-thriller.

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Frank.N.Steen skrev: tor aug 12, 2021 4:38 pm
Navarone73 skrev: tor aug 12, 2021 12:24 pm Jeg føler muligens jeg var litt streng da jeg ga "bare" 8/10 til The Fly fra 1986. Filmen var meget god. Kruttsterk. Tror jeg må jekke den opp til 9/10. :)

Filmene fra 50-tallet har jeg ikke sett men frister jo å se dem også. Vincent Price er jo en legende.
Mulig jeg var litt kjapp på avtrekkern, angående Vincent Price og oppfølgeren til The Fly (1958), usikker på om han faktisk er med, eller om det var mest kun flashbacks fra førstefilmen. Men, tja. Originalen er absolutt en å sjekke opp, av monster/sci-fi filmer fra 50-tallet.

Cronenberg var i god form på 80-tallet, og The Fly i hop med Videodrome (1983) satte vel greit, en helt ny standard for body-horror filmen, ikke bare dens grufulle spesialeffekter, men skuespillet, og handlingen som engasjerte såpass mye.
Av remakes fra 80-tallet, og monster/sci-fi filmer, er vel John Carpenters The Thing og Cronenbergs The Fly de beste eksemplene på hvordan en skal gjøre ei verdig nyversjon, mens også The Blob (1988) var slettes ikke gæren, selv om den kanskje ikke er helt i toppsiktet som de to nevnte.
Har fått tak i The Fly fra 1958. Må få sett den snart. Har også The Curse of the Fly fra 1965. Jakter på Return of the Fly(1959). Når vi er inne på insekter på film så må jeg si at Ant-Man and the Wasp imponerte meg. Ser frem til oppfølgeren som er på vei.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: fre aug 13, 2021 7:49 am Har fått tak i The Fly fra 1958. Må få sett den snart. Har også The Curse of the Fly fra 1965. Jakter på Return of the Fly(1959). Når vi er inne på insekter på film så må jeg si at Ant-Man and the Wasp imponerte meg. Ser frem til oppfølgeren som er på vei.
Den tror jeg faktisk har gått meg helt forbi, men finner jeg den, så vil man nok gi den en sjanse.
Insekter og skrekk, blir jo ofte god eller cheesy underholdning, 70-tallet var jo en tid der virket å ta frem igjen disse atom-monster filmene fra 50-tallet, der maur, edderkopper, biller, skorpioner, ja, alt som kunne brukes som potensielle filmmonstre, og Michael Caine i The Swarm (1978) huskes jo som en latterlig film, eller Food of the Gods (1978), med alt fra kjempe vepser, rotter osv, disse filmene døde vel litt ut, når slasher filmen slo til, ikke lenge etter.
90-tallet hadde vel også en dose, Ticks (1993) var jo en av de bedre, eller Arachnophobia (1990), men CGIen ødela litt av moroa, hvert fall med tanke på det å erstatte praktiske effekter.

Ant-Man (usikker på om jeg har sett begge, eller kun 1 av dem) var blant de Marvel filmene jeg likte best.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»