Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

TerryMcDermott skrev: man jun 26, 2023 4:34 pm --- Nr 4 topper de alle ift body count og er nærmest som en superhelt/tegneseriefilm å regne.
Men å se alle på rad blir overkill, disse bør sees med noe tid i mellom etter min mening.

Scenografisk er de en nytelse mener jo jeg da og selve storyen er ikke viktig.
Regner med at det også vil slippes ei forlenget utgave av firern, så spilletid og bodycount vil muligens gå enda lenger.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Spider-Man: Across the Spider-Verse

Haha, wtf. Dette er så absurd bra. Animasjonen er så revolusjonerende bra, karakterene er spot on (pun not intended), og historien er så thight.

Det er enkelte ting som egentlig bare blir småplukk i det store bildet, men dette kommer garantert til å bli den beste Spider-Man triologien som har vært, det har jeg null tvil om. Selv om jeg er spent på hvordan de lander dette her. Bare å smøre seg med tålmodighet.

eppaen

Legg inn av eppaen »

SIimWhitman skrev: man jun 26, 2023 4:19 pm Grunnet sykdom har jeg vært liggende mye på sofaen i det siste. Fikk dermed sjekket ut John Wick 1-3 for første gang.

Makan til slaktefest skal man lete lenge etter. Ikke mye substans utover det. Har jeg gått glipp av noe her? Jeg forstår ikke hypen.
Du havnet i samme problem som meg som så alle på en gang. Da blir det bare rør og slitsomt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

SIimWhitman skrev: man jun 26, 2023 4:19 pm Grunnet sykdom har jeg vært liggende mye på sofaen i det siste. Fikk dermed sjekket ut John Wick 1-3 for første gang.

Makan til slaktefest skal man lete lenge etter. Ikke mye substans utover det. Har jeg gått glipp av noe her? Jeg forstår ikke hypen.
Den første hadde jo litt mening og dybde.

Resten er bare en grunn til å poppe og stappe i seg popcorn med grisete fingre.

Jeg måtte spole i 4'ern, det ble for mye av det samme. Men visuelt var den fantastisk (4K)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Fikk lyst til å prøve meg på en Dennis Hopper film i natt, dessverre gikk valget i retning Witch Hunt (1994), som er ei slags fortsettelse av den langt bedre Cast a Deadly Spell (1991) med Fred Ward i samme rolle som Hopper. Men der sistnevnte film hadde masser av krim-noir stemning, sjarm og spenning, var Witch Hunt mest ei drepende kjedelig affære, med elendig spesial effekter og en Dennis Hopper på automatgir.
Pluss for Julian Sands og flotte Penelope Ann Miller, men nei, kun for de som må se alt fra Hoppers mange innhopp i filmens verden.

4/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 29, 2023 3:25 pm Bilde
Fikk lyst til å prøve meg på en Dennis Hopper film i natt, dessverre gikk valget i retning Witch Hunt (1994), som er ei slags fortsettelse av den langt bedre Cast a Deadly Spell (1991) med Fred Ward i samme rolle som Hopper. Men der sistnevnte film hadde masser av krim-noir stemning, sjarm og spenning, var Witch Hunt mest ei drepende kjedelig affære, med elendig spesial effekter og en Dennis Hopper på automatgir.
Pluss for Julian Sands og flotte Penelope Ann Miller, men nei, kun for de som må se alt fra Hoppers mange innhopp i filmens verden.

4/10
Stor fan av Hopper men denne klarte jeg ikke å fullføre en gang (den er tilgjengelig på HBO Max)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor jun 29, 2023 3:34 pm Stor fan av Hopper men denne klarte jeg ikke å fullføre en gang (den er tilgjengelig på HBO Max)
Fant den i sin helhet på Youtube i går, samme kanal: virker å ha et par interessante og kanskje ikke så veldig kjente titler, deri blant No Such Thing (2001) og den usette Switching Channels (1988) med Burt Reynolds, Kathleen Turner og Christopher Reeves. Vurderer å se den i løpet av neste dagene.

Har du forresten sett Cast A Deadly Spell (1991) med Fred Ward og Julianne Moore? Den er nå langt bedre, og virker også som ei mer påkosta produksjon. En jeg gjerne skulle hatt i filmsamlingen, men tror ikke den har noen gang fått ei DVD/Blu-ray utgivelse før.

Angående Witch Hunt, så minnet Julian Sands karakter en del om Charles Dance bad guy fra Last Action Hero (1993). Noe med frisyren, øyet og ikke minst klesdrakta.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 29, 2023 3:40 pm
Har du forresten sett Cast A Deadly Spell (1991) med Fred Ward og Julianne Moore? Den er nå langt bedre, og virker også som ei mer påkosta produksjon. En jeg gjerne skulle hatt i filmsamlingen, men tror ikke den har noen gang fått ei DVD/Blu-ray utgivelse før.

Angående Witch Hunt, så minnet Julian Sands karakter en del om Charles Dance bad guy fra Last Action Hero (1993). Noe med frisyren, øyet og ikke minst klesdrakta.
Ikke sett den filmen nei

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor jun 29, 2023 3:49 pm Ikke sett den filmen nei
Skulle du ha noe interesse av å gjøre det en dag, så ligger den i sin helhet oppe i absolutt godkjent bilde og lydkvalitet på Youtube:
► Show Spoiler

eppaen

Legg inn av eppaen »

Nordsjøen (2021)

Helt etter forventningene. Samme gata som de andre med Kristoffer Joner. Kanskje litt svakere.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Extraction 2 (2023)

Gikk vel inn med et lite håp om en lignende actionoverraskelse som med forgjengeren, men tok ikke lange tiden før det bikka over i total overkill og mye av samme følelsen som når en småkjeda seg gjennom John Wick 2.
Stort sett endeløse hav med ubrukelige bad guys som treffer alt annet enn helten, og sjefsskurken med blomkålørene og de random tatoveringene var av typen som er glemt dagen derpå.

I all slaktingen og drepingen, var det ei ørlite håp om noe til forandring, da helten blir slått med full kraft i bakhodet av en stein eller noe meget hardt, og virker å gå ned for telling, mens dama han forsøker å få ut av fengselet blir revet vekk, men neida, i neste sekund er han i full gang igjen, som om han kun var truffet av en fluelort og deretter og ut ble de oppunder 2 timene, meget laaaange.

Mulig en vil gi den en ny sjanse, men heller først se igjen originalen, og selvsagt blir det mer i film nummer 3, 4, 5, 6, 7, 8 og en fantasilliard de neste årene.

5/10

Glemte å nevne:

Mobsters (1991)

Gjensyn med denne tidvis latterlige forsøket i å melke gangsterfilm comebacket på tampen av 80 og tidlig 90-tallet for fullt, da litt slik Young Guns filmene gjorde det innen Western genren, ved å hyre inn noen av datidens fremadstormende unge navn, samt noen kjente veteraner, og resultatet er ei gedigen smørje av ei parodi på mafiafilmer.

Det hoppes og sprettes fra ene klisjeen etter den andre, med Anthony Quinn som overspiller så til de grader, mens Michael Gambon ikke er langt bakom, og deretter Christian Slater og Patrick Dempsey som Lucky Luciano og Meyer Lansky, og så er det en del dreping, knalling, trusler og litt tortur, og tilbake til mer dreping. Sleng inn sakte overdramatisert filming av glass og servise som blir knust eller slengt veggimellom, og nei, i likhet med Young Guns filmene var dette ikke særlig imponerende gjensyn, men moro å se Robert Z'Dar i en langt større rolle en vanligvis.

Beste med filmen var Lara Flynn Boyle, F. Murray Abraham og Nicholas Sadler som den morderiske Mad Dog Coll.

4/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Bloodsucking Pharaohs in Pittsburgh (1991) av Alan Smithee og Dean Tschetter

"You got to be fucking kidding me!"

To ustabile detektiver og ei parkeringsvakt blir involvert i en rekke bisarre og mystiske mord, der til slutt leder trioen på sporet av en mystisk og blodtørstig sekt.

Vel, nattens mest positive opplevelse kom gjennom denne elleville og tidvis morsomme skrekk-komedien, som virker å være ei hyllest til en rekke kult-splættere og skuffer så absolutt ikke, og har Tom Savinis blodige spesialeffekter på lager, men hvor det er den gode kjemien mellom hovedrolleinnehaverne som utgjør kjernen av alt, samt ei meget røykeavhengig kone som forsøkes avvendes fra sin dårlige uvane.

Mye interessante mordteknikker går igjen her, favoritten må være når ei dame får sugd ut alt av innvoller via ei meget effektiv støvsuger:

Alt i alt, fremstår som ei Frank Henenlotters Frankenhooker (1990) møter Hollywood Chainsaw Hookers (1988), og 88 Films har gjort en kjempejobb med å gjenutgi den i Blu-ray format, så definitivt ei man vil få mer utbytte av fremover.

6,5/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Fast X (2023)

Over 2 timer med forglemmelig suppe. Det er platt og så overlesset med CGI at det trolig setter verdensrekord i så måte.

Hadde det ikke vært for Jason Momoa, ville jeg trolig ha slått av midtveis. Men nevnte Jason bringer filmen opp til

3/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

SirJames skrev: lør jul 01, 2023 1:46 pm Fast X (2023)

Over 2 timer med forglemmelig suppe. Det er platt og så overlesset med CGI at det trolig setter verdensrekord i så måte.

Hadde det ikke vært for Jason Momoa, ville jeg trolig ha slått av midtveis. Men nevnte Jason bringer filmen opp til

3/10
Slik følte en det når en hadde lidd seg gjennom film nummer 6 eller 7? (tja, den som kom ut i 2016 eller 17) og den varte vel nesten i 2 og en halv time, som ikke hjalp på humøret.
Ikke sett de to senere kapitlene, men det er vel allerede rykta om enda en kommende film, så fansen har nok mer i vente.

Nesten små frista til å se igjen førstefilmen før eventuelt de to usette, da for å se hvor stor glippa mellom disse har blitt med hver bidige oppfølger.
På den annen side, så likte jeg faktisk film nummer 5, såpass at den er vel eneste i serien der har gått i pluss på ratingstigen, da med en 6/10.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Frank.N.Steen skrev: lør jul 01, 2023 1:54 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 1:46 pm Fast X (2023)

Over 2 timer med forglemmelig suppe. Det er platt og så overlesset med CGI at det trolig setter verdensrekord i så måte.

Hadde det ikke vært for Jason Momoa, ville jeg trolig ha slått av midtveis. Men nevnte Jason bringer filmen opp til

3/10
Slik følte en det når en hadde lidd seg gjennom film nummer 6 eller 7? (tja, den som kom ut i 2016 eller 17) og den varte vel nesten i 2 og en halv time, som ikke hjalp på humøret.
Ikke sett de to senere kapitlene, men det er vel allerede rykta om enda en kommende film, så fansen har nok mer i vente.

Nesten små frista til å se igjen førstefilmen før eventuelt de to usette, da for å se hvor stor glippa mellom disse har blitt med hver bidige oppfølger.
På den annen side, så likte jeg faktisk film nummer 5, såpass at den er vel eneste i serien der har gått i pluss på ratingstigen, da med en 6/10.
Som du sier så tyder jo slutten i X på at det kommer enda en film.

Vært så mange av dem nå at jeg ikke husker hvilke som har vært over middels severdig.

Selv Police Academy hadde vel vett til å gi seg etter 7(?) filmer..

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

SirJames skrev: lør jul 01, 2023 1:46 pm Fast X (2023)

Over 2 timer med forglemmelig suppe. Det er platt og så overlesset med CGI at det trolig setter verdensrekord i så måte.

Hadde det ikke vært for Jason Momoa, ville jeg trolig ha slått av midtveis. Men nevnte Jason bringer filmen opp til

3/10
Momoa overspilte så drastisk at det ble idiotisk. Var ikke engang humor.

SirJames

Legg inn av SirJames »

greyserpent skrev: lør jul 01, 2023 2:05 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 1:46 pm Fast X (2023)

Over 2 timer med forglemmelig suppe. Det er platt og så overlesset med CGI at det trolig setter verdensrekord i så måte.

Hadde det ikke vært for Jason Momoa, ville jeg trolig ha slått av midtveis. Men nevnte Jason bringer filmen opp til

3/10
Momoa overspilte så drastisk at det ble idiotisk. Var ikke engang humor.
Det var et par scener hvor jeg tenkte det samme. Men totalt sett er han den som setter farge på makkverket.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

SirJames skrev: lør jul 01, 2023 2:03 pm Vært så mange av dem nå at jeg ikke husker hvilke som har vært over middels severdig.

Selv Police Academy hadde vel vett til å gi seg etter 7(?) filmer..
Den filmserien ga seg nok mest fordi publikum svikta, og det var ikke så mye mer å hente, verken i underholdningsdelen eller av inntekter.
Tror de smalt til med en tegneserie også, men heller ikke den ble for langvarig.

Men så hadde det vel gått nesten 5 lange år siden forrige eventyr, og hvor kvaliteten på hver bidige nye oppfølger etter originalen, gikk jo ikke akkurat oppover, samt at de fleste ser nok på Politiskolefilmene som et typisk produkt av 80-tallet, og film nummer 7 huskes mest som ei umorsom ettertanke, kun for die hard fansen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Frank.N.Steen skrev: lør jul 01, 2023 2:38 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 2:03 pm Vært så mange av dem nå at jeg ikke husker hvilke som har vært over middels severdig.

Selv Police Academy hadde vel vett til å gi seg etter 7(?) filmer..
Den filmserien ga seg nok mest fordi publikum svikta, og det var ikke så mye mer å hente, verken i underholdningsdelen eller av inntekter.
Tror de smalt til med en tegneserie også, men heller ikke den ble for langvarig.

Men så hadde det vel gått nesten 5 lange år siden forrige eventyr, og hvor kvaliteten på hver bidige nye oppfølger etter originalen, gikk jo ikke akkurat oppover, samt at de fleste ser nok på Politiskolefilmene som et typisk produkt av 80-tallet, og film nummer 7 huskes mest som ei umorsom ettertanke, kun for die hard fansen.
Jeg er Die Hard fan.

Dvs Bruce Willis varianten.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør jul 01, 2023 2:03 pm
Frank.N.Steen skrev: lør jul 01, 2023 1:54 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 1:46 pm Fast X (2023)

Over 2 timer med forglemmelig suppe. Det er platt og så overlesset med CGI at det trolig setter verdensrekord i så måte.

Hadde det ikke vært for Jason Momoa, ville jeg trolig ha slått av midtveis. Men nevnte Jason bringer filmen opp til

3/10
Slik følte en det når en hadde lidd seg gjennom film nummer 6 eller 7? (tja, den som kom ut i 2016 eller 17) og den varte vel nesten i 2 og en halv time, som ikke hjalp på humøret.
Ikke sett de to senere kapitlene, men det er vel allerede rykta om enda en kommende film, så fansen har nok mer i vente.

Nesten små frista til å se igjen førstefilmen før eventuelt de to usette, da for å se hvor stor glippa mellom disse har blitt med hver bidige oppfølger.
På den annen side, så likte jeg faktisk film nummer 5, såpass at den er vel eneste i serien der har gått i pluss på ratingstigen, da med en 6/10.
Som du sier så tyder jo slutten i X på at det kommer enda en film.

Vært så mange av dem nå at jeg ikke husker hvilke som har vært over middels severdig.

Selv Police Academy hadde vel vett til å gi seg etter 7(?) filmer..
Serien drar inn cash money så det synger etter, og er den filmen i 2023 som har dratt inn tredje mest i inntekter med $711m så langt. Og dette er «dårlig» for Fast-serien å være.

Planlagt ny oppfølger i 2025, filmingen forventes vel å gå i gang om ikke så lenge.

Serien kommer til å leve så lenge publikum betaler, og som en av få serier som tar seg selv så lite seriøst at de scorer høyt på popcorn-faktoren så vil det nok vare så lenge gjengen ønsker å holde på.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør jul 01, 2023 2:48 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 2:03 pm
Frank.N.Steen skrev: lør jul 01, 2023 1:54 pm
Slik følte en det når en hadde lidd seg gjennom film nummer 6 eller 7? (tja, den som kom ut i 2016 eller 17) og den varte vel nesten i 2 og en halv time, som ikke hjalp på humøret.
Ikke sett de to senere kapitlene, men det er vel allerede rykta om enda en kommende film, så fansen har nok mer i vente.

Nesten små frista til å se igjen førstefilmen før eventuelt de to usette, da for å se hvor stor glippa mellom disse har blitt med hver bidige oppfølger.
På den annen side, så likte jeg faktisk film nummer 5, såpass at den er vel eneste i serien der har gått i pluss på ratingstigen, da med en 6/10.
Som du sier så tyder jo slutten i X på at det kommer enda en film.

Vært så mange av dem nå at jeg ikke husker hvilke som har vært over middels severdig.

Selv Police Academy hadde vel vett til å gi seg etter 7(?) filmer..
Serien drar inn cash money så det synger etter, og er den filmen i 2023 som har dratt inn tredje mest i inntekter med $711m så langt. Og dette er «dårlig» for Fast-serien å være.

Planlagt ny oppfølger i 2025, filmingen forventes vel å gå i gang om ikke så lenge.

Serien kommer til å leve så lenge publikum betaler, og som en av få serier som tar seg selv så lite seriøst at de scorer høyt på popcorn-faktoren så vil det nok vare så lenge gjengen ønsker å holde på.
Sier litt (mye) om hvor lavt lista legges av det oppvoksende publikum.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Så siste episode av SILO igår. Fantastisk serie og de har allerede begynt å filme sesong 2 i Hoddesdon film studio i England.

Blir spennende å se fortsettelsen og avslutningen var en perfekt cliffhanger. Jeg må også si at Rebecca Ferguson imponerer meg i rollen som Juliette Nichols. Meget imponert. Tim Robbins imponerer også.

Det er synd må vente helt til neste år da :D

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør jul 01, 2023 5:56 pm
Chromeback skrev: lør jul 01, 2023 2:48 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 2:03 pm

Som du sier så tyder jo slutten i X på at det kommer enda en film.

Vært så mange av dem nå at jeg ikke husker hvilke som har vært over middels severdig.

Selv Police Academy hadde vel vett til å gi seg etter 7(?) filmer..
Serien drar inn cash money så det synger etter, og er den filmen i 2023 som har dratt inn tredje mest i inntekter med $711m så langt. Og dette er «dårlig» for Fast-serien å være.

Planlagt ny oppfølger i 2025, filmingen forventes vel å gå i gang om ikke så lenge.

Serien kommer til å leve så lenge publikum betaler, og som en av få serier som tar seg selv så lite seriøst at de scorer høyt på popcorn-faktoren så vil det nok vare så lenge gjengen ønsker å holde på.
Sier litt (mye) om hvor lavt lista legges av det oppvoksende publikum.
Det er en måte å se det på.

Eventuelt så handler det om at det omtrent ikke finnes store blockbustere på kino som man vet at man kan ta med omtrent alle man kjenner, uten at de må ha sett x antall timer med film og/eller serier tidligere for å skjønne handlingen.

Fast-serien har skjønt konseptet med å være en blockbuster-franchise. Og nå drar dem strikken så langt at folk fortsetter å dra for å se hva det neste de finner på faktisk er.

Når økonomien suger ganske greit globalt i tillegg, så er aktiviteter som å gå på kino noe av det første man legger vekk. Det at kinogåing har blitt såpass dyrt, i tillegg til en svak økonomi, tipper jeg gjør at publikum heller velger noe trygt som Fast-serien, fordi de vet akkurat hva de får for pengene, kontra en serie som feks Dune som er mer komplisert enn hva den førstenevnte serien er.

Så kan man hate det så mye man vil, men Vin Diesel har knekt Hollywood-nøtten med Fast-serien, og det er dette det generelle publikumet da ønsker på kino. Inntil noe bedre eventuelt kommer ut.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør jul 01, 2023 6:26 pm
SirJames skrev: lør jul 01, 2023 5:56 pm
Chromeback skrev: lør jul 01, 2023 2:48 pm

Serien drar inn cash money så det synger etter, og er den filmen i 2023 som har dratt inn tredje mest i inntekter med $711m så langt. Og dette er «dårlig» for Fast-serien å være.

Planlagt ny oppfølger i 2025, filmingen forventes vel å gå i gang om ikke så lenge.

Serien kommer til å leve så lenge publikum betaler, og som en av få serier som tar seg selv så lite seriøst at de scorer høyt på popcorn-faktoren så vil det nok vare så lenge gjengen ønsker å holde på.
Sier litt (mye) om hvor lavt lista legges av det oppvoksende publikum.
Det er en måte å se det på.

Eventuelt så handler det om at det omtrent ikke finnes store blockbustere på kino som man vet at man kan ta med omtrent alle man kjenner, uten at de må ha sett x antall timer med film og/eller serier tidligere for å skjønne handlingen.

Fast-serien har skjønt konseptet med å være en blockbuster-franchise. Og nå drar dem strikken så langt at folk fortsetter å dra for å se hva det neste de finner på faktisk er.

Når økonomien suger ganske greit globalt i tillegg, så er aktiviteter som å gå på kino noe av det første man legger vekk. Det at kinogåing har blitt såpass dyrt, i tillegg til en svak økonomi, tipper jeg gjør at publikum heller velger noe trygt som Fast-serien, fordi de vet akkurat hva de får for pengene, kontra en serie som feks Dune som er mer komplisert enn hva den førstenevnte serien er.

Så kan man hate det så mye man vil, men Vin Diesel har knekt Hollywood-nøtten med Fast-serien, og det er dette det generelle publikumet da ønsker på kino. Inntil noe bedre eventuelt kommer ut.
Du har jo selvfølgelig rett i det du skriver, men det hadde kilt litt godt i pungen hvis de kunne kombinert blockbuster-konseptet med et manus og handling som faktisk imponerte litt, istedetfor å kun fokusere på mest mulig $$$$$.

Nå ser jeg den nye IJ-filmen har fått gode kritikker, så det er jo bare å håpe at de har fått til noe severdig der.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Hypnotic - 2023
Regi: Roberto Rodriguez
med Ben Affleck

Nu klokket denne filmen inn på 90 minutter,men jeg er litt skuffet
særlig hva vi vet att regissøren kan,skal det være Scanners møter /Inception eller hva
dog ikke så gærnt da
6/10

når det gjelder Extraction II
så er jeg helt enig med Frank.N.Steen,jeg digger det ikke i det hele tatt
nei skal jeg se en god film i den sjangeren holder jeg The Equalizer laaaaangt foran,spent på 3'eren da
John Wick holder heller ikke klasse mot Denzel

The Kwames

DennisB

Legg inn av DennisB »

Sitter i limbo på en flyplass og venter på avgang i morgen, og hva er da bedre enn å se en av mine all time favorittfilmer igjen, i en stille krok.

Jeg er en sucker for Denzel Washington, den absolutt beste på lerretet de siste par tiårene. Fantastiske filmer som The Equalizer x2, Flight, Safe House, John Q, The Hurricane, Deja Vu, The Bone Collector, Taking Of Pelham 123, og Unstoppable, alle helt der oppe for meg. Men her skal jeg til 2004, nærmere bestemt:

Man On Fire (2004).

Det er noe med kjemien mellom Denzel og en svært ung Dakota Fanning, som gjør denne filmen til et mesterverk. Og Christopher Walken leverer også, i en meget god rolle.

Filmingen, regisseringen, musikken, og plottet, er en innertier for meg. Filmingen gir Mexico City et helt spesielt preg, som man bare finner i byer som dette. Og det bygges opp mot et klimaks på slutten som overgår det meste av hva jeg har sett av filmer, og der er Denzel i sitt ess.

Denzel blir hyret som bodyguard for lille Pita, for å gjøre kidnapping av henne mot løsepenger så vanskelig som mulig, i en lovløs by som Mexico City. På dette tidspunktet er Denzel plaget med hva han har gjort og opplevd som leiesoldat i krigssammenheng, og alkoholen sitter løst. Men vennskapet som bygges med Pita, og hva som skjer i det Pita blir kidnappet, og deretter, er et lite stykke kunst. Fremragende regissert.

En film av det spesielle slaget, som jeg gjerne ser igjen og igjen. Men siden det skal være nærmest umulig å gi 10/10, så ender jeg på følgende (aner ikke hva jeg trekker for..):

9.5/10

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

DennisB skrev: lør jul 01, 2023 7:36 pm Sitter i limbo på en flyplass og venter på avgang i morgen, og hva er da bedre enn å se en av mine all time favorittfilmer igjen, i en stille krok.

Jeg er en sucker for Denzel Washington, den absolutt beste på lerretet de siste par tiårene. Fantastiske filmer som The Equalizer x2, Flight, Safe House, John Q, The Hurricane, Deja Vu, The Bone Collector, Taking Of Pelham 123, og Unstoppable, alle helt der oppe for meg. Men her skal jeg til 2004, nærmere bestemt:

Man On Fire (2004).

Det er noe med kjemien mellom Denzel og en svært ung Dakota Fanning, som gjør denne filmen til et mesterverk. Og Christopher Walken leverer også, i en meget god rolle.

Filmingen, regisseringen, musikken, og plottet, er en innertier for meg. Filmingen gir Mexico City et helt spesielt preg, som man bare finner i byer som dette. Og det bygges opp mot et klimaks på slutten som overgår det meste av hva jeg har sett av filmer, og der er Denzel i sitt ess.

Denzel blir hyret som bodyguard for lille Pita, for å gjøre kidnapping av henne mot løsepenger så vanskelig som mulig, i en lovløs by som Mexico City. På dette tidspunktet er Denzel plaget med hva han har gjort og opplevd som leiesoldat i krigssammenheng, og alkoholen sitter løst. Men vennskapet som bygges med Pita, og hva som skjer i det Pita blir kidnappet, og deretter, er et lite stykke kunst. Fremragende regissert.

En film av det spesielle slaget, som jeg gjerne ser igjen og igjen. Men siden det skal være nærmest umulig å gi 10/10, så ender jeg på følgende (aner ikke hva jeg trekker for..):

9.5/10
Trekkes for kamera tenker jeg,så blir en klink 9'er som The Equalizer

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

nu får vi se hva The Equalizer 3 blir...lover jævligt bra da
--


The Kwames

DennisB

Legg inn av DennisB »

The Kwames skrev: lør jul 01, 2023 9:27 pm nu får vi se hva The Equalizer 3 blir...lover jævligt bra da
--


The Kwames
Ja, gleder meg helt sinnsykt. De to første er det neimen ikke mye å trekke for i min bok.
Denne tror jeg må ses på kino, for å få maksimalt ut av. Blir årets høydepunkt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Sunes sommar (1993) av Stephan Apelgren

"Nei nu, jävlar!"

De store sommerferieplanene om ei tur til Hellas, ryker grunnet skyhøye priser. Og som et lite plaster på såret, velger familiens overhode (Peter Haber) å gå for en noe mindre kostbar reise, og legger så destinasjonen i retning campinglivets mange gleder og skuffelser, da til sine nærmeste store fortvilelse.

Dette var jo herlig gjensyn med en real svensk komedieklassiker, en som bare blir mer og mer morsom og sjarmerende med årene.
Umulig å ikke gjenkjenne seg i noen av de mange latterlige og flaue scenene som oppstår hele veien gjennom, hvor Peter Haber er i toppform som den konstant klønete Rudolf, som er ei vandrende ulykke på 1 bein, og scenen der han blant annet forsøker å forklare for et helt høyreist amerikansk basketlag, om hva negerboller er for noe.

Den er like gjennomført som for 30 år siden.

Basketspiller: "What do you call those?"

Rudolf: "Neg-i uhm meanööööh Wienerbro!"

Basketspiller: "Oh, no you don't."

Foruten familien Andersson, er det spekket med komiske figurer i alle kanter, den uheldige syklisten som blir utsatt for Rudolfs talent for å gjøre maksimalt kroppslig skade, til raggaren Leffy som farter rundt i all slags fartøy og blæster i i vei med rockabilly hiten "ASS TO THE GAS", og ikke minst de nye snobbete og fisefine campingnaboene, der viser seg å ha en liten hemmelighet rundt deres "luksusliv".

Så har man jo hovedkarakteren Sune da, som er en dagdrømmer og har blitt oppslukt av den søte nabojenta som han forsøker å imponere, men ingenting virker å fungere. Så kanskje noe glitter fra den lokale campingkioskens automat kan være verdt noen timer med blodslit, for å få nok til å handle inn to øredobber. Dessverre har ikke Sune hellet med seg denne gang ei, og alt han ender opp med er en endeløs rekke med ubrukelige Fantomet ringer.

Ga den ei 7,5/10 for 6 år tilbake, men denne må helt klart opp enda mer, for dette var virkelig ei storartet nostalgibombe, og kanskje en av de beste å se på sene sommerkvelder, og mimre seg tilbake til når en selv var på campingferie, og ønsket å være alle andre steder enn der. I ettertid innser en at man hadde jo mye moro likevel, og nei, blir så med en knallsterk:

8,5/10

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»