Hvilken film så du sist?

Svar
Chromeback

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Chromeback »

Det eneste som kommer til å sørge for at Dune aldri får en oppfølger er hvis den flopper totalt økonomisk.

Ellers så er det 99% sikkert at Dennis får oppfølgeren sin, som planlagt med WB.

Han håper for øvrig å få starte innspillingen for del 2 allerede i løpet av 2022.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

My brother Jordan

En herlig dokumentar som handler om livet og døden.

Jeg har egentlig ingen gode grunner til å anbefale den videre, utenom at den virkelig er verdt en kikk. Filmen varer også «kun» en time, så man trenger ikke å sette av mye tid til den heller.

8.5/10

Man finner filmen i sin helhet her;


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Free Guy. 6/10 Flere artige øyeblikk, men helheten var ikke all verden. CGIen ble for påtrengende.

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Wrath of man (2021). Den var både for lang, forutsigbar, overkomplisert fortalt og uengasjerende. Dessverre er cirka bare annenhver Guy Ritchie-film god.

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Bilde

A Classic Horror Story

Italiensk Netflix produksjon. Noen fikk åpenbart ideer efter Midsommar, men dette her holder ikke akkurat Ari Aster nivå. Man er litt for ivrige med alle meta-referansene og subversjoner av forventninger når det kommer til kult-skrekk. Tvist etter tvist etter tvist. Til slutt forventer vi ikke annet enn tvister siden det ikke går an å stole på informasjonen vi blir gitt.

Hovedperson er ikke uten sjarm, og jeg likte at man ikke gjør filmen overveldende nihilistisk, men jeg synes den overhengende tvisten var ganske billig og ineffektiv. Tanken om at det moderne mennesket er obsessed med vold og sosiale media er ganske oppbrukt.

Jeg kunne også klart meg uten all den metafiksjonelle humoren som ærlig talt begynner å føles forventet og forutsigbar i våre dager.

4/10



Bilde

Escape Room 2: Tournament of Champions

Hmm. Syntes den første hadde en del sjarm - som en PG13 Saw. Denne her starter hvor den forrige slapp, men filmen gir oss ikke tid til å bli kjent med deltagerne. Hovedpersonen til Taylor Russel og typen hennes blir vel dominerende. Synd, for disse «escape rommene» er enda mer imponerende enn i forrige film, og det er minst en scene her som virkelig river som fanden. Den ville imidlertid revet enda mer om vi hadde fått tid til å puste. Dessverre får man i realiteten aldri tid til å slappe av, og det er ikke alltid en fordel.

Når man ser hvordan filmen avsluttes kommer jeg ikke vekk ifra at dette føles som et mellomkapittel som vi måtte gjennom for å komme oss til den «egentlige» oppfølgeren. Skuffende, for i den første fikk jeg følelsen av at man var på lag med deltakerne og ønsket at så mange som mulig skulle overleve.

Det blir vanskelig å gjøre dette godt igjen, med mindre man har grandiose planer for film nr. 3.

5/10



Bilde

Blood Red Sky

Konseptet er ikke hyperkreativt - det finnes nok av «beist på transport» filmer, også på fly. Tenk bare på Snakes on a Plane og Flight of the Living Dead som hadde henholdsvis slanger og zombier. Likevel - dette er det overlegent beste jeg har sett av denne «sjangeren». Man er ikke bare opptatt av det dødelige kaoset som utvikler seg til slutt (seriøst, hva forventer du egentlig vil skje?), men på forholdet mellom mor og barn.

Det at vampyrismen behandles som en sykdom som kan kureres likte jeg godt. Det er ingen fordeler ved å bli vampyr her, selv om en av skurkene åpenbart tror dette. Dama i hovedsetet trenger medisiner for å ikke vende over til «the dark side» og er på vei over Atlanteren for behandling. Hvis ikke det lykkes blir det ikke noe av det romantiserte tullet. Dette her er bestialske beist som mest av alt minner om de viljeløse zombie-vampyrene i undervurderte Stake Land. Synd om flyet skulle kapres og hele besetningen smittes eller hva?

Filmen er tysk, og dubbingen av enkelte karakterer er ikke den beste. Jeg er sikker på at mange irriterer seg over den lille guttevalpen, men jeg har ærlig talt både sett og hørt langt verre.

God og passe traumatisk som ikke pauser et sekund. Her er det full pinne fram til siste sekund, og i motsetning til overnevnte film får vi faktisk tid nok til å bli kjent med karakterene og filmen ivaretar den emosjonelle tyngden som behøves.

8/10

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Den største forbrytelsen

En god film, godt skuespill. 7/10

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Et glass til

For en enorm skuespiller Mads Mikkelsen er. Veldig bra film. 9/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

sertono skrev: søn sep 26, 2021 2:19 pm
For en enorm skuespiller Mads Mikkelsen er.
Helt der oppe blant de aller beste.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The killing of a sacred deer 2017 (så den på SVT2)

Av den greske regissøren Yorgos Lanthimos (The Lobster og The Favorite bl.a)
Nå har jeg kun sett Dogtooth av denne regissøren før, men hallo i luken!
Ganske forstyrrende film. 7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Jägarna 2: Falske Spor (2011) av Kjell Sundvall

15 år etter den originale klassikeren, er storbyetterforskeren Erik Beckstrøm (Rolf Lassgård) tilbake i hjemlige trakter, og nok en gang er det mysteriet rundt en forsvunnen, og mest antagelig død ung kvinne, som er opptakten til hans tilstedeværelse. Den lokale politisjefen Torsten (Peter Stormare) gjør det ikke desto enklere, da han og Erik tidlig ut, har meget ulike veier å jobbe på, samt at Erik mistenker at Torsten har en meget dårlig innflytelse på sin unge nevø.

Elsker 1996 filmen Jegerne, som jeg har sett utallige ganger, og der er spennende, intens, velspilt og attpåtil komisk i perioder. Så var både spent og litt bekymret for en så mye senere oppfølger, og tja, så den jo i sen 2011, og ble med en knapp 5/10, og så gikk den raskt ut av heimen.
Fant samme film til en tier i pent brukt DVD utgave, og husker den ble sendt for en tid tilbake på tv, og fikk litt lyst til å se filmen på ny.
Joda, den er faktisk ikke så gæren. Klarer man å se forbi de mange åpenbare bondetamp klisjeene og tidvis noe forenklede løsningene, så har man en oppunder 2 timer pluss, med grei svensk krim-thriller underholdning, der helt klart holdes mest i live, grunnet det å se disse to store alfa-hannene i Lassgård og Stormare, butte hodene mot hverandre, hele veien gjennom.

Men må si at antiklimakset, var, tja mer parodisk enn særlig spennende, men ikke av typen som ødelegger for helheten.

Aldri i nærheten av å matche førstefilmen, men er man fan av svensk krim og nevnte herrene, så er den jo verdt å få med seg.
Vet at en tv-serie basert på filmene, også er ute. Men denne har jeg til gode å se.

6/10

Bilde
Looking Glass (2018) av Tim Hunter

Et hardt prøvende ektepar, forsøker å starte på ny utpå landet, etter en traumatisk og vond hendelse, og har bestemt seg for å overta et motell.
Her blir det snart avslørt en noe spesiell hemmelighet, der sørger for å gi et unikt innsyn i et av motellets mer benyttede rom, og hva som foregår i de sene nattetimer.


En ganske så ordinær og småsleazy thriller, men denne fant jeg faktisk å være slettes ikke verst, mye selvsagt grunnet innsatsen til Nicolas Cage, samt at jeg alltid har vært svak for Robin Tunney.
Forventet ingen stor film, men ja, helt godkjent i de sene nattetimene, men tvilsomt noe man vil bryne seg på igjen.

5/10

Bilde
TMNT (2007) av Kevin Munroe

Tiden har flytt av sted siden Turtles beseiret Shredder og hans fotklan, og det har resultert i magre tid for de fire brødrene, som lengter etter bedre dager, og hvor en splid blant gutta har oppstått, som følge av at Leonardo har blitt sendt til utlandet for å bli en bedre leder, mens Raphael på den annen side, har tatt opp jobben som byens personlige vaktmester, på nattetid. Donatello og Michaelangelo derimot, holder fortet, med ulike og langt mer "koselige" oppgaver. Mester Splinter derimot, ser tydelig at spliden gjør at den en gang så sterke båndet mellom brødrene, er borte, og forsøker å få dem til å samles på ny.
Men når en ukjent og mektig ny trussel ankommer New York, da i form av 4 uovervinnelige steinkrigere, får dem plutselig en ny grunn til å finne sammen igjen.


Denne var jeg meget hypa opp på, når den kom ut i vinter 2007, var jo glad i tv-serien fra 2003-07, men virket som den nye filmen ville forsøke å binde i hop noe av den mer seriøse tonen fra nevnte tv-serie, fremfor den originale fra 80 og 90-tallet, samt fortsette der de 3 originale live-action filmene slapp. Dessverre ble denne helanimerte filmen aldri den suksessen mange forventet, og vi fikk aldri noen fortsettelse. Som er meget kjipt, for det ble tydelig hintet om en spennende oppfølger, med mest sannsynlig Shredders gjensyn, og gjenoppreisningen av fotklanen.

Slik gikk det ikke, i stedet fikk man to, ikke fullt så imponerende Michael Bay produserte filmer, og siden har det vært stille.

2007 filmen har masser av sjarm, humor og mangler ikke på actionbiten, og er nok den soleklart beste Turtles filmen, etter den første fra 1990. Men en kommer ikke unna med at skurkene er rimelig dølle her, og virket veldig "random", hvorfor ikke gå for Baxter Stockman? eller et knippe av de andre kjente Turtles skurkene, men i stedet får man en åpning som minner om noe Ghostbusters møter Ringenes Herre, og det var noe jeg aldri greide å få til å sitte.

Filmen fokuserer (nok en gang) mest på Raphael og Leonardo, disse to har en rimelig episk fight senere seg i mellom, men skulle så gjerne sett litt mer av April og Casey også, samt Karai, der var hyggelig å se på det store lerretet.

Animasjon er okei, og forstår at de ikke ønsket mer av Jim Henson dukker, men dette går jo dessverre utover storby følelsen, den er ikke særlig livlig og mangler sjarmen og nerven fra første filmen, men selvsagt vanskelig å gjenskape slikt, i dataanimerte filmer.
En annen ting jeg misliker (aldri likt til å begynne med), er disse tåpelige og for overbrukte superhelt poseringene, særlig for hver bidige gang det hoppes eller landes fra en viss høyde. Slutt å gjør dere til, og bare se til å gjøre jobben med å banke bad guys så raskt og effektivt som mulig, og så kom dere tilbake til kloakkens skygger, før dere blir sett og oppdaget.

Alt i alt, en underholdende (i større perioder) eventyr/action film, men greier liksom ikke å like den like mye som man så gjerne skulle ønske.
Men verdt å se igjen, en gang i blant, men i motsetning til de to første filmene, så var ikke denne verdt å kaste bort en rykende varm pizza på. Og ender så med en:

6,5/10

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Dune

En nydelig film å se og høre på. Spesielt i IMAX.

Litt "rar" film da det skjer veldig mye, men også veldig lite, i løpet av 2,5 timer. I det store bilde er man akkurat ferdig med den første akten av historien, men synes at de 2,5 timene går utrolig fort unna og kunne sikkert sittet der i 2,5 timer til uten store problemer.

Denis Villeneuve er og forblir en favoritt.

SkravleKaspar

Legg inn av SkravleKaspar »

Point Break
Liten favorittfilm. God story, skuespillere og akkurat passe fartsfylt! -og ikke minst 10x bedre enn "nyinnspillingen" fra 2015.

https://www.imdb.com/title/tt0102685/

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The book of Henry (2017)

Drama med Naomi Watts, hun spiller en alenemor med to barn
Ganske spesiell men jeg likte denne meget godt!
Gir den 8/10

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Ryan Reynolds' Free Guy kan nå sees på Disney+ for de som er interessert i det.

Skal vel prøve å få sett den i løpet av uka/helgen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Aaah, nice! Da vet jeg hva det blir til uka.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Free Guy (2021)

Dette var 2 timer jeg ikke får tilbake, and that sucks!

Måtte trykke fast forward opptil flere ganger, for dette var platt, forutsigbart, overlesset med glattpolert CGI og spekket med jawbreaking boring moments. Summa summarum hadde filmen like mye sjel som en eske med Sopps Makaroni. Det ville trolig gitt meg mer glede å finstudere bussrutetabeller for Bærum fra tidlig 70-tall.

Mye hacking i filmen, og det inkluderer stemmegivningen på IMDB. At denne vitsen av en film nå ligger på 7.4, er omtrent det samme som at Spaghetti a la Capri ville fått terningkast 6 av Aftenpostens matanmelder.

Jodie Comer er eneste grunnen til at jeg vipper denne opp til 2/10. Et poeng for eyecandy der, altzzzå.

2/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Brutalt fra SirOwen!

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Tok for meg Slaughterhouse Rulez i går kveld.

Omslaget så ut som det skulle være en slags splatteraktig komedie, og med Simon Pegg, og Nick Frost både i roller og i produsentstolen skulle man tro det ville være en suksess. I hvertfall en slags B-film kultaktig suksess

NEI

Generelt platte karakterer, som fremstår som rene pappfigurer, en hovedperson som drives av den klassiske og utslitte "må hooke med den uoppnåelige jenta"-motivasjonen i en film som tilbyr null humor og minimalt med gore som faller i splatter-kategorien gjorde at dette ble en kjedelig onsdagskveld.
Plottet er til syvende og sist rimelig forutsigbart, og selv om de i starten gis diverse hint som kan tyde på noen komiske og interesante avsløringer mot slutten, så virker det som de bare dropper det sub-plottet og kjører at gjennom en "standard-mal".

Skuffet over det som var første utgivelse fra produksjonsselskapet til Pegg og Frost.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Nå er det mye slakt her. Liker det!
Mye bedre enn circlejerk over mediokre filmer som se7en.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

SirOwen skrev: tor sep 30, 2021 12:40 am Mye hacking i filmen, og det inkluderer stemmegivningen på IMDB. At denne vitsen av en film nå ligger på 7.4, er omtrent det samme som at Spaghetti a la Capri ville fått terningkast 6 av Aftenpostens matanmelder.

2/10
Personlig faller denne ikke i "totalslaktkategorien", men i "skuffende men ok tidtrøyte en søndagsformiddag". Tror jeg ga den 6/10 på IMDb, som er den karakteren jeg oftest lander på for filmer som skuffer, men jeg ikke kjedet meg under.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Rainmaker skrev: tor sep 30, 2021 9:02 am Tok for meg Slaughterhouse Rulez i går kveld.

Omslaget så ut som det skulle være en slags splatteraktig komedie, og med Simon Pegg, og Nick Frost både i roller og i produsentstolen skulle man tro det ville være en suksess. I hvertfall en slags B-film kultaktig suksess

NEI

Generelt platte karakterer, som fremstår som rene pappfigurer, en hovedperson som drives av den klassiske og utslitte "må hooke med den uoppnåelige jenta"-motivasjonen i en film som tilbyr null humor og minimalt med gore som faller i splatter-kategorien gjorde at dette ble en kjedelig onsdagskveld.
Plottet er til syvende og sist rimelig forutsigbart, og selv om de i starten gis diverse hint som kan tyde på noen komiske og interesante avsløringer mot slutten, så virker det som de bare dropper det sub-plottet og kjører at gjennom en "standard-mal".

Skuffet over det som var første utgivelse fra produksjonsselskapet til Pegg og Frost.
Glemte å henge på karakteren jeg ga den, det ble en 4/10

1 og 2 gir jeg svært sjeldent til noen filmer jeg faktisk ser ferdig. Det kunne blitt en 3/10, men et par humrescener dro den litt opp

SirJames

Legg inn av SirJames »

Astonstian skrev: tor sep 30, 2021 1:46 pm mediokre filmer som se7en.
Shots fired.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

SirOwen skrev: tor sep 30, 2021 2:47 pm
Astonstian skrev: tor sep 30, 2021 1:46 pm mediokre filmer som se7en.
Shots fired.
Gidder ikke ta agnet... :roll:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Rainmaker skrev: tor sep 30, 2021 2:48 pm
SirOwen skrev: tor sep 30, 2021 2:47 pm
Astonstian skrev: tor sep 30, 2021 1:46 pm mediokre filmer som se7en.
Shots fired.
Gidder ikke ta agnet... :roll:
No worries, Machine Head lader bazookaen as we speak 8-)

Mia

Legg inn av Mia »

Rainmaker skrev: tor sep 30, 2021 2:43 pm
SirOwen skrev: tor sep 30, 2021 12:40 am Mye hacking i filmen, og det inkluderer stemmegivningen på IMDB. At denne vitsen av en film nå ligger på 7.4, er omtrent det samme som at Spaghetti a la Capri ville fått terningkast 6 av Aftenpostens matanmelder.

2/10
Personlig faller denne ikke i "totalslaktkategorien", men i "skuffende men ok tidtrøyte en søndagsformiddag". Tror jeg ga den 6/10 på IMDb, som er den karakteren jeg oftest lander på for filmer som skuffer, men jeg ikke kjedet meg under.
Hihi, er du sånn også. Synes jeg har en hel haug av filmer som ender på 6/10. Vet ikke hvorfor.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

SirOwen skrev: tor sep 30, 2021 2:47 pm
No worries, Machine Head lader bazookaen as we speak 8-)
:lol:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Dette kan jeg like!

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

My friend, Dahmer (2017)
Jeg har sett en hel del dokumentarer om Jeffrey Dahmer, men denne spillefilmen tar for seg hans skolegang på 70-tallet. Filmen er basert på den grafiske romanen ved samme navn av Derf Backderf som gikk på samme high school som Dahmer. Ross Lynch spiller Dahmer og det er ingenting å utsette på likheten utseendemessig i hvert fall. At de har filmet i det som er barndomshjemmet til Dahmer setter en ekstra spiss på filmen synes jeg. Vi får ikke se noen drap eller noe slikt men ser hvor utilpass Dahmer var sosialt og en del av foreldrene sine problemer.
Jeg likte denne meget godt -spesielt med tanke på hva som senere skulle komme i livet til Dahmer. Uhyggen blir hengende i løse luften her når rulleteksten kommer. 9/10

Dahmer 2002

Det passet meget godt å fortsette med denne lavbudsjettfilmen. Dahmer har sluttet på skolen og jobber nå på en sjokoladefabrikk. Jeremy Renner spiller Dahmer her. Uhyggen stiger betraktelig her da vi får se mer vold og gørr. Kanskje litt rotete struktur med en rekke flashback og det er litt vanskelig å følge hvor vi er i tid og/eller rom. Er det fantasiene til Dahmer eller det er virkelighet vi er vitne til. Tenker da spesielt på en scene inne i en nattklubb. Renner spiller meget godt i denne filmen som jeg gir 7/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Blood Red Sky (2021)

Småpsyke greier, og når det hele foregår i en sardinboks 30 000 fot opp i lufta, blir det jo interessant.

7/10

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Åpner ei flaske vin og ser Et glass til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»