Hvilken film så du sist?
Re: Hvilken film så du sist?
Ulvenatten 3/10
Norsk film fra 2008. Rart jeg ikke hadde sett den.
Tydeligvis en «storfilm» med mange kjente fjes. Dessverre en typisk film der vi bare hermer etter usa og vil vise at vi også kan lage thriller / action. Uten å legge inn noe eget som jeg fikk med meg. Bruker heller samme vendinger og klisjeer. Scener med eksplosjoner i billigversjon så klart.
Historien er for min del kjedelig med tsjetsjenske terrorister/frihetskjempere som kupper tv-sending og tar hele crewet og publikum som gisler. Overraskelsene og spenningstoppene kommer vel i rykk og napp, men da hadde jeg for lengst tatt opp mobilen og lot filmen surre mye for seg selv.
Norsk film fra 2008. Rart jeg ikke hadde sett den.
Tydeligvis en «storfilm» med mange kjente fjes. Dessverre en typisk film der vi bare hermer etter usa og vil vise at vi også kan lage thriller / action. Uten å legge inn noe eget som jeg fikk med meg. Bruker heller samme vendinger og klisjeer. Scener med eksplosjoner i billigversjon så klart.
Historien er for min del kjedelig med tsjetsjenske terrorister/frihetskjempere som kupper tv-sending og tar hele crewet og publikum som gisler. Overraskelsene og spenningstoppene kommer vel i rykk og napp, men da hadde jeg for lengst tatt opp mobilen og lot filmen surre mye for seg selv.
Så Forrest Gump igjen for første gang på over ti år. En morsom, vakker og legendarisk film som fortjener gjensyn med jevne mellomrom.
Neste på listen blir et gjensyn med Gudfaren-filmene. Spesielt nr 1 er min yndlingsfilm, og i mine øyne, tidenes film.
Neste på listen blir et gjensyn med Gudfaren-filmene. Spesielt nr 1 er min yndlingsfilm, og i mine øyne, tidenes film.
Ser alltid Gudfaren 1 og 2 sammen. Det er virkelig et mesterverk. Jeg er ikke en stor fan av mafia-filmer generelt, men dette er pur klasse.
Det har virkelig vært noen tøffe år for oss filmfans under epidemien. 90% av filmene de sender ut på markedet er shite.
Nå håper jeg vi går inn en en gylden filmæra igjen der man hopper litt av det sporet man var inne på pre Corona med remakes, sequels og superhelter som ødelegger hus mens de sloss. Det begynte å kjede meg.
Jeg drømmer om filmer som fengsler meg slik Ringenes Herre gjorde for 20 år siden. men det er vel Mission Impossible 7 & 8, Avatar 2 & 3, Marvel skal vel pøse ut noen spinoffs jeg må kjempe meg igjennom først.
Mulig jeg er kravstor, men jeg drømmer om noe nyskapende, inponerende og underholdende.
Nå håper jeg vi går inn en en gylden filmæra igjen der man hopper litt av det sporet man var inne på pre Corona med remakes, sequels og superhelter som ødelegger hus mens de sloss. Det begynte å kjede meg.
Jeg drømmer om filmer som fengsler meg slik Ringenes Herre gjorde for 20 år siden. men det er vel Mission Impossible 7 & 8, Avatar 2 & 3, Marvel skal vel pøse ut noen spinoffs jeg må kjempe meg igjennom først.
Mulig jeg er kravstor, men jeg drømmer om noe nyskapende, inponerende og underholdende.
Siste film jeg så....tror jeg fant den på Netflix....var Insception. Folk som går inn i drømmen og drømmer i drømmen at de drømmer, og manipulerer en viktig fyr for å redde verden- ish.
Sprø film, men god underholdning. Tiden går fort når man drømmer. Altså i drømmen.
Traileren:
Sprø film, men god underholdning. Tiden går fort når man drømmer. Altså i drømmen.
Traileren:
Det er jo ikke rart, så og si alt av storfilmer har jo blitt utsatt, eller ødelagt pga rewrites på grunn av endringer av diverse årsaker.
Synes uansett ikke at det har vært så tøffe år. Corona-året har gitt oss filmer som Nomadland, Druk, Sound of Metal (har ikke sett den, bare hørt at den er veldig bra), Wolfwalkers. Blant annet. Tenet har jo også kommet, selv til blandet kritikk. Har selv planer om å se flere filmer ila de neste ukene for å ta igjen litt av det tapte. Filmer som Shithouse, Hunter hunter, Rocks, Never Rarely Sometimes Always, Driveways, His House og Changing the Game er alle filmer/dokumentarer jeg gleder meg til å se fra de siste to-tre årene.
Og nå kommer også snart Dennis Villeneve med Dune ut. Taika Waititi kommer snart med sin Next Goal Wins. Wes Anderson kommer ut med The French Dispatch.
Vil ikke si at det har vært veldig tøft, men nå har jeg også sett mye dritt med vilje, siden det har vært mooden for det meste. Men jeg gleder meg til å se hvor mye bra som egentlig har sklidd under radaren de to siste årene, nå som lysten til å se film kommer mer og mer tilbake.
Edgar Wright kommer også med Last Night In Soho. A24 kommer ut med The Green Knight som har fått gode anmeldelser. Får se hva James Gunn klarer å gjøre med Suicide Squad 2, men har fått gode anmeldelser i hvert fall. Paul Schrader kommer med ny film, med Oscar Isaac, Tye Sheridan, Willem Dafoe og Tiffany Haddish i hovedrollene. Ridley Scott regisserer The Last Duel, som er skrevet av Ben Affleck og Matt Damon. De to og Adam Driver er blant hovedrollene.Chromeback skrev: ↑man aug 02, 2021 6:19 pmOg nå kommer også snart Dennis Villeneve med Dune ut. Taika Waititi kommer snart med sin Next Goal Wins. Wes Anderson kommer ut med The French Dispatch.
Så kommer noe spennende ut resten av året i hvert fall.
Du hadde fått tommel på dette innlegget!Chromeback skrev: ↑man aug 02, 2021 6:19 pm
Og nå kommer også snart Dennis Villeneve med Dune ut. Taika Waititi kommer snart med sin Next Goal Wins. Wes Anderson kommer ut med The French Dispatch.
Takk for å gjøre meg oppmerksom på Taika Waititi sin nye film som har gått meg hus forbi. Den ser allerede morsom ut i fra beskrivelsen. Typisk Waititi humor.
What we do in the shadows (filmen) var en stor hit her i «gutte»gjengen når den kom ut, og han har ikke sett seg tilbake etter den.
Ellers kan vel kanskje «House of Gucci» muligens nevnes, og «The father» (ikke sett, men skal sees raskest mulig).
Ja også selvfølgelig Don’t look up med den rollebesetningen, og Adam McKay bak spakene! (Kommer vel kanskje snart ny sesong av Succession også).
Sleepers 7/10
Snedig at jeg ikke har sett denne før. Men De Niro, Pitt og Bacon sammen skuffet ikke.
Snedig at jeg ikke har sett denne før. Men De Niro, Pitt og Bacon sammen skuffet ikke.
For alle som ikke har sett denne enda, så kan jeg ikke anbefale den nok;
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
De to første filmene er jo komediegull, 3ern er mer så som så, fortsatt morsom innimellom, men sjeldent jeg gidder å se den igjen, heller da Spy Hard (1996), som kanskje aldri blir like elsket, men innehar mange klassiske Nielsen øyeblikk, samt en av de morsomste film themene av Weird Al Yankovic, som gir absolutt alt i åpningslåta.
Har også lært meg å like den mer onde og mindre morsomme utgaven av Leslie Nielsen, særlig før han ble en vandrende komedie-sketsj. Han var en brutal faen, i Day of the Animals (1977), der drap, voldtektsforsøk og en kamp på nevene løs, mot en svær bjørn, var bare noe at det jeg husker fra den nevnte animals attack/creature feature filmen, og spent på å se litt mer av denne yngre og sintere utgaven av Nielsen. Han gjorde vel en del western filmer også, tipper det kan være mye interessant her å lete frem, med tiden.
Velkommen, Frank!Frank.N.Steen skrev: ↑tir aug 03, 2021 12:25 pmDe to første filmene er jo komediegull, 3ern er mer så som så, fortsatt morsom innimellom, men sjeldent jeg gidder å se den igjen, heller da Spy Hard (1996), som kanskje aldri blir like elsket, men innehar mange klassiske Nielsen øyeblikk, samt en av de morsomste film themene av Weird Al Yankovic, som gir absolutt alt i åpningslåta.
Har også lært meg å like den mer onde og mindre morsomme utgaven av Leslie Nielsen, særlig før han ble en vandrende komedie-sketsj. Han var en brutal faen, i Day of the Animals (1977), der drap, voldtektsforsøk og en kamp på nevene løs, mot en svær bjørn, var bare noe at det jeg husker fra den nevnte animals attack/creature feature filmen, og spent på å se litt mer av denne yngre og sintere utgaven av Nielsen. Han gjorde vel en del western filmer også, tipper det kan være mye interessant her å lete frem, med tiden.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Takk
Tok meg litt tid, men følte at det var vel på høy tid med litt forandring. Har ikke fått sjekket ut alt her inne, men liker det jeg ser.
Angående hva en ser/har sett, så har man jo fått med seg en del film i det siste, og slenger ut tidligere anmeldelser fra Diskusjon.no over hit, med litt spoilers, da ikke meningen å spamme ned tråden:
Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) av Steve Barron
"Where do they come up with this stuff?"
En større ransbølge herjer New York by og dens panikkslagne innbyggere, og hvor det hele virker å være et meget gjennomtenkt resultat av en stadig økende og lyssky kriminell virksomhet, der opererer med en imponerende hastighet og disiplin, ulikt noe annet politiet har stått ovenfor tidligere. Men uventet hjelp stiger opp fra undergrunnen, i det fire bekymrede beboere, bestemmer seg for å stå opp mot den tilsynelatende ustoppelige og ansiktsløse trusselen, der går under navnet, fotklanen.
► Show Spoiler
Nei, det blir ingen forandring i rating, dette er en barndomsklassiker, og blir selvsagt en sterk sluttsum av:
8,5/10
Monkey Shines (1988) av George A. Romero
Allan (Jason Beghe) er en ung og aktiv idrettsutøver, som har hele livet foran seg. Men alt forandres i det han blir påkjørt av en bil under en løpetur. Og som et resultat, blir Allan lam fra halsen og ned. Tanken på å være fanget i sin egen kropp, fører ham raskt ut i en mørk og vond tilværelse, en som ikke blir gjort særlig bedre av at hans kjæreste forlater ham, da til fordel for den sleske doktoren (Stanley Tucci) som utførte en heller tvilsom "suksessfull" operasjon på Allan, og attpåtil en litt vel klengete og overbeskyttende mor, der virker mer opptatt av seg selv, enn sin sønn. Men det er likevel lys i andre ende, og i det kompisen Geoffrey (John Pankow) ankommer med en liten hårete medhjelper, ved navn Ella, skal plutselig hverdagen til Allan få en helt ny mening.
► Show Spoiler
7/10
The Annihilators (1985) av Charles E. Sellier Jr
En rimelig tam og skuffende vigilante film, der en gruppe tidligere Vietnam soldater vender hjem, kun for å finne ut at deres kompis har blitt skadet for livet, av en lokal gjeng med avskum, i et nabolag dominert av kriminalitet og menneskelig søppel. Løsningen er som alltids i disse filmene, slå tilbake, med alt du kan bruke, og selvsagt er politiet fullstendig ubrukelig.
Dette stinker det Death Wish 3 møter The A-Team av, hele veien ut. Faktisk er introen veldig lik The A-Team i bruken av bilder og skytelyder, samt et team på 4 karer, ledet av en Christopher Stone med bart og lignende klesplagg, som det Charles Bronson benyttet seg av i nevnte Death Wish film. Men der stopper i grunn likhetene.
Death Wish 3 lyktes, fordi den var vanvittig underholdende og komisk, fra start til slutt. The Annihilators er bare meget forglemmelig, og hadde det ikke vært for den alltids likandes Paul Koslo som gjengleder, ville ratingen falt enda lenger nedover.
Nei, denne er ikke noe å samle på, og blir så med en kjip:
4/10
Barb Wire (1996) av David Hogan
"Don't call me babe!"
► Show Spoiler
4,5/10
Body of Evidence (1993) av Uli Edel
Tja, en av utallige erotiske thrillere, som jeg vil tippe på i kjølvannet av den enorme suksessen til Paul Verhoeven og hans Basic Instinct, der satte en ny standard for denne type, frekk voksenunderholdning.
► Show Spoiler
5/10
Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991) av Michael Pressman
Så var det tid for en ny runde med Turtle Power, og der den norske tittelen går under:
Kampen mot den grønne gørra!
► Show Spoiler
6/10
Diverse film sett over helgen:
► Show Spoiler
Er det bare meg, eller var han skremmende lik Daniel Craig i sine yngre dager?Frank.N.Steen skrev: ↑tir aug 03, 2021 12:25 pmDe to første filmene er jo komediegull, 3ern er mer så som så, fortsatt morsom innimellom, men sjeldent jeg gidder å se den igjen, heller da Spy Hard (1996), som kanskje aldri blir like elsket, men innehar mange klassiske Nielsen øyeblikk, samt en av de morsomste film themene av Weird Al Yankovic, som gir absolutt alt i åpningslåta.
Har også lært meg å like den mer onde og mindre morsomme utgaven av Leslie Nielsen, særlig før han ble en vandrende komedie-sketsj. Han var en brutal faen, i Day of the Animals (1977), der drap, voldtektsforsøk og en kamp på nevene løs, mot en svær bjørn, var bare noe at det jeg husker fra den nevnte animals attack/creature feature filmen, og spent på å se litt mer av denne yngre og sintere utgaven av Nielsen. Han gjorde vel en del western filmer også, tipper det kan være mye interessant her å lete frem, med tiden.
http://images.fanpop.com/images/image_u ... 88_219.jpg
Spy Hard husker jeg som ganske crap, men de fleste filmene med LL har jo gullkorn og hukommelsen hjelper meg ikke helt når det gjelder akkurat den filmen.Frank.N.Steen skrev: ↑tir aug 03, 2021 12:25 pm Spy Hard (1996), som kanskje aldri blir like elsket, men innehar mange klassiske Nielsen øyeblikk, samt en av de morsomste film themene av Weird Al Yankovic, som gir absolutt alt i åpningslåta.
Har også lært meg å like den mer onde og mindre morsomme utgaven av Leslie Nielsen, særlig før han ble en vandrende komedie-sketsj. Han var en brutal faen, i Day of the Animals (1977), der drap, voldtektsforsøk og en kamp på nevene løs, mot en svær bjørn, var bare noe at det jeg husker fra den nevnte animals attack/creature feature filmen, og spent på å se litt mer av denne yngre og sintere utgaven av Nielsen. Han gjorde vel en del western filmer også, tipper det kan være mye interessant her å lete frem, med tiden.
Sett kun en "seriøs" film av ham, en sci-fi fra 50-tallet. Men vet det var veldig mage ordentlige roller på 50 og 60-tallet. Tok egentlig en stund før han gikk helt banans og ble "kongen av humor"
Siste kveld med jentene.
6/10. Joda, lo faktisk endel av denne, så er snill med ratingen her, typisk "bride to be" film hvor alt som kan gå galt, går galt.
Endte opp med å se Dirty Rotten Scoundrels fra 1988, som jeg ikke har sett på evigheter, og jeg lo like godt nå som første gangen jeg så den. Det makkverket av en remake de laget med Anne Hathaway var til å grine av ved sammenligning. NÅ må de gi seg med å lage remakes av helt flotte filmer som tåler tidens tann helt greit, det er jo bare mageplask hver gang.
Forøvrig ser jeg det er en krim/komiserie på Disney + med Steve Martin og Martin Short som kommer 31 august,Only Murders in the Building, kan være interessant og håper den bra da jeg liker disse to veldig godt.
6/10. Joda, lo faktisk endel av denne, så er snill med ratingen her, typisk "bride to be" film hvor alt som kan gå galt, går galt.
Endte opp med å se Dirty Rotten Scoundrels fra 1988, som jeg ikke har sett på evigheter, og jeg lo like godt nå som første gangen jeg så den. Det makkverket av en remake de laget med Anne Hathaway var til å grine av ved sammenligning. NÅ må de gi seg med å lage remakes av helt flotte filmer som tåler tidens tann helt greit, det er jo bare mageplask hver gang.
Forøvrig ser jeg det er en krim/komiserie på Disney + med Steve Martin og Martin Short som kommer 31 august,Only Murders in the Building, kan være interessant og håper den bra da jeg liker disse to veldig godt.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Min elsk for Spy Hard, skyldes nok mye at man så den flere ganger på kino, i sommeren 1996, samt at Nielsen forble en favoritt innen slapstick komedie, selv om det ikke alltid var "topp" underholdning, så lå det som regel en eller to meget morsomme scener med Nielsen involvert, godt dytta inn. Mr. Magoo (1997) er ei slik film, og klarer liksom ikke å kvitte meg den, selv om den ikke har noe i nærheten av Airplane, Naked Gun trioen eller nevnte Spy Hard å gjøre, men er man fan av mannen, så tja, må en lide litt fra tid og annen.Lezah skrev: ↑tir aug 03, 2021 3:56 pm Spy Hard husker jeg som ganske crap, men de fleste filmene med LL har jo gullkorn og hukommelsen hjelper meg ikke helt når det gjelder akkurat den filmen.
Sett kun en "seriøs" film av ham, en sci-fi fra 50-tallet. Men vet det var veldig mage ordentlige roller på 50 og 60-tallet. Tok egentlig en stund før han gikk helt banans og ble "kongen av humor"
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Uvant å se Leslie uten hvitt hår, og er vel faktisk en av ytterst få ganger man har gjort så.SlimWhitman skrev: ↑tir aug 03, 2021 2:30 pm Er det bare meg, eller var han skremmende lik Daniel Craig i sine yngre dager?
http://images.fanpop.com/images/image_u ... 88_219.jpg
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Hadde et hyggelig og utrolig morsomt gjensyn med den filmen i fjor sommer, og ble vel en sterk femmer (eller 8/10) rating.Fringegirl skrev: ↑tir aug 03, 2021 4:16 pm Endte opp med å se Dirty Rotten Scoundrels fra 1988, som jeg ikke har sett på evigheter, og jeg lo like godt nå som første gangen jeg så den. Det makkverket av en remake de laget med Anne Hathaway var til å grine av ved sammenligning. NÅ må de gi seg med å lage remakes av helt flotte filmer som tåler tidens tann helt greit, det er jo bare mageplask hver gang.
Var faktisk ikke klar over at også den, er vel ei nyversjon (tror Marlon Brando spilte i samme rolle/karakter som det Steve Martin gjorde, senere) av en mye eldre film. Men, tja kanskje jeg får lete den opp, men 80-talls filmen, er definitivt en komedie perle.
Den nyere remaken derimot, den har jeg ingen interesse av å kaste bort tid på.
I onde dager
Her har Wirkola truffet gullfuglen, lenge siden jeg har kost meg så mye med en film. Selv Aksel Hennie er godt å se igjen på skjermen.
For min del så er det Oftebro sr og Antonsen som virkelig stikker av med showet, særlig førstnevnte i de scenene han får skinne på skjermen. Den MDG ranten er verdt billettene alene.
Nei, dette var bare knall. Dra å se den på kino. Uvirkelige scener. Lo så jeg grein.
Knallsterk 8/10.
Edit: så noen nevnte soundtracket på letterboxd, og må bare slenge det med inn her. Nesten litt sånn at det går i glemmeboken med alt blodet og gørret, men det er virkelig, virkelig bra.
Her har Wirkola truffet gullfuglen, lenge siden jeg har kost meg så mye med en film. Selv Aksel Hennie er godt å se igjen på skjermen.
For min del så er det Oftebro sr og Antonsen som virkelig stikker av med showet, særlig førstnevnte i de scenene han får skinne på skjermen. Den MDG ranten er verdt billettene alene.
Nei, dette var bare knall. Dra å se den på kino. Uvirkelige scener. Lo så jeg grein.
Knallsterk 8/10.
Edit: så noen nevnte soundtracket på letterboxd, og må bare slenge det med inn her. Nesten litt sånn at det går i glemmeboken med alt blodet og gørret, men det er virkelig, virkelig bra.
The Tomorrow War (Amazon Prime)
Midt på treet, greie actionsekvenser, logiske brister og kjente "redde verden"-klisjeer, men i alt grei underholdning om man bare vil bli.... underholdt.
5,6/10
Midt på treet, greie actionsekvenser, logiske brister og kjente "redde verden"-klisjeer, men i alt grei underholdning om man bare vil bli.... underholdt.
5,6/10
Gleder meg til denne. Men venter nok til den kommer på leie tenker jeg.Chromeback skrev: ↑tir aug 03, 2021 11:32 pm I onde dager
Her har Wirkola truffet gullfuglen, lenge siden jeg har kost meg så mye med en film. Selv Aksel Hennie er godt å se igjen på skjermen.
For min del så er det Oftebro sr og Antonsen som virkelig stikker av med showet, særlig førstnevnte i de scenene han får skinne på skjermen. Den MDG ranten er verdt billettene alene.
Nei, dette var bare knall. Dra å se den på kino. Uvirkelige scener. Lo så jeg grein.
Knallsterk 8/10.
Edit: så noen nevnte soundtracket på letterboxd, og må bare slenge det med inn her. Nesten litt sånn at det går i glemmeboken med alt blodet og gørret, men det er virkelig, virkelig bra.
Mystic River, 9,2 av 10
For en tredje akt, en legendarisk film som jeg har sett 4 ganger
For en tredje akt, en legendarisk film som jeg har sett 4 ganger
Time Machine fra 2002, tenkte det var på tide med en reprise igjen av denne klassiske kultfilmen.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Var ikke klar over at den blir omtalt som ei kultfilm? Men nå har jeg ikke sett den på årevis, og var jo tidligere i år innom originalen, som åpnet lovende, men utover mista meg litt, og endte med små skuffende 6/10.startelver skrev: ↑ons aug 04, 2021 3:16 am Time Machine fra 2002, tenkte det var på tide med en reprise igjen av denne klassiske kultfilmen.
Uansett, får se om jeg ikke kan få sjekke ut nyversjonen igjen, for har jo sansen for sci-fi/eventyr filmer og tidsreise underholdning.
Nå er ikke filminteressen min veldig stor, men for meg er dette en kultfilm.
Jeg liker stort sett sci-fi filmer. Stargate (1994) er en annen film i den kategorien.
Jeg liker stort sett sci-fi filmer. Stargate (1994) er en annen film i den kategorien.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Stargate er også en jeg er veldig glad i, og tror den i hop med Time Machine, kunne utgjort en interessant og underholdende filmkveld.startelver skrev: ↑ons aug 04, 2021 2:13 pm Nå er ikke filminteressen min veldig stor, men for meg er dette en kultfilm.
Jeg liker stort sett sci-fi filmer. Stargate (1994) er en annen film i den kategorien.
Tv-serien av førstnevnte, kom jeg vel aldri helt inn i, så jo noen episoder etter skolen osv, men fikk aldri taket på hele Stargate universet og alle karakterene.
Synd det aldri ble laget "Fawlty Towers " i film format,men på en annen side like greit
--
--
Kan le meg fordervet
The Kwames
--
--
Kan le meg fordervet
The Kwames
Glass- oppfølgern til Split. Av M. Night Shyamalan.
Langt fra verdensklasse, men severdig om de har sett de andre filmene.
6.5-7/10.
Langt fra verdensklasse, men severdig om de har sett de andre filmene.
6.5-7/10.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute