Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

LondoMollari skrev: lør jun 17, 2023 3:43 pm Ja, Nolans trilogi er vel verdt et gjensyn.
Har tenkt å pløye gjennom de 5 første Superman filmene snart, har de på blu ray men har faktisk aldri sett noen av dem.

Star Trek filmene er generelt verdt en titt også. De er ikke like bra som tvseriene, men bra allikevel.
Hadde et hyggelig gjensyn med Superman og Superman II for et par år siden, men fallhøyden selv der var ganske stor huskes det, spesielt i musikkbiten fra John Williams mektige score til, tja, noe helt annet i oppfølgeren.

Men har aldri sett den andre versjonen, Richard Donner Cut som ble vel tilgjengelig på DVD i 2006 eller 07. Så mulig det kan være en ide å se den om ikke lenge. 3ern med Richard Pryor synes jeg faktisk er den verste i hele filmserien, og har aldri greid å "hate" den komiske fjerdefilmen, som var vel datidens svar på Batman & Robin.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Får ikke mye søvn grunnet varmen, og det impulsive valget av nattfilm bedret ikke på humøret, ettersom On the Line (2022) med Mel Gibson må være noe av det absolutt verste en har sett fra det holdet.

2/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Out of the Furnace (2013)

Med: Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harrelson, Willem Defoe, Zoe Saldana, Sam Shepard og Forest Whitaker i rollene Regi: Scott Cooper

Imponerende rolleliste på denne som jeg så på dansk TV2 (den er også tilgjengelig på HBO Max)
Bale og Affleck spiller to hardtarbeidende brødre i "rustbeltet" Bale som stålarbeider og Affleck har flere turer til Irak bak seg.
Gritty og brutal film som kan minne om The Deer Hunter, samme miljø, krig og jakt er likhetene
Minuset er vel at den er for ensporet uten noen lyse øyeblikk for noen av karakterene

Men en for meg ukjent film med solide skuespillere, jeg gir den 7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: søn jun 18, 2023 1:17 pm Out of the Furnace (2013)

Med: Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harrelson, Willem Defoe, Zoe Saldana, Sam Shepard og Forest Whitaker i rollene Regi: Scott Cooper

Imponerende rolleliste på denne som jeg så på dansk TV2 (den er også tilgjengelig på HBO Max)
Bale og Affleck spiller to hardtarbeidende brødre i "rustbeltet" Bale som stålarbeider og Affleck har flere turer til Irak bak seg.
Gritty og brutal film som kan minne om The Deer Hunter, samme miljø, krig og jakt er likhetene
Minuset er vel at den er for ensporet uten noen lyse øyeblikk for noen av karakterene

Men en for meg ukjent film med solide skuespillere, jeg gir den 7/10
Litt av ei rolleliste, det må en si. Aldri hørt om filmen, men ikke umulig en må ha den til gode.

Fikk også sett oppfølgeren til The Substitute (1996) i natt, via Schools Out (1998) med nylig avdøde Treat Williams (i en av flere rett på video fortsettelser).
Tror jeg har vært innom samtlige før, og alltids en nytelse å se disse uskyldige "englebarna" i spesialklassen få kjørt seg i det de prøver å kødde med den nye "læreren". Som er ei tidligere drapsmaskin, nå undercoveragent med personlig interesse i hva som egentlig foregår bakom skolens vegger.

Dessverre ikke i nærheten av originalen med Tom Berenger, og selv om Treat er likandes kar, så faller filmen fullstendig gjennom siste 20-25 minuttene, og blir ikke mer enn maks ei:

4,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tok meg et gjensyn med thrilleren In the Electric Mist (2009) med Tommy Lee Jones, og passet i grunn bra med hvordan værforholdene og det klamme temperaturen er om dagene.

Uansett, ga den ei 7/10 for en del år tilbake, men innså at man kanskje var litt i overkant gavmild, da joda, Tommy gjør ei fin jobb, og mange interessante og dyktige folk medvirker, men alt fremstår litt halvveis levert, noe fungerer godt, annet ikke. Særlig dialogen og forenklingen av mysteriebiten gjør at en må dessverre nedjustere litt siden forrige visitt, og blir så med ei:

6/10

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Gemini Man (2019)


Står over et bilde under tittelen til denne. Er ikke filmen verdt. Etter første 20 minuttene svinner mulighetene for at denne blir anselig hen- da er punktet nådd der jeg blir trygg på at denne ikke blir interessant og hengivende. Når man har sett x-antall filmer blir Gemini Man raskt borte fra ens digge minne.



2/10

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koste meg med et gjensyn med I onde dager.

En aldeles perfekt film en lummer sommerkveld.

Humor, vold, blod, action, bra casting og enda mer humor, ja og så mer blod og action da.

Jeg gir den 8/10.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Substitute 3: Winner Takes All (1999) og The Substitute 4: Failure Is Not an Option (2001)

To til rett på video "klassikere" med Treat Williams som rævsparkende undercoveragent, som får nyss om trøbbel på ulike skoler, og går så inn som historielærer og provokatør. Joda, det mangler ikke på rævsparkingen, hvor disse filmene må jo være en lærers våte drøm, for i filmens verden kan en pryle, torturere og drepe klassens problembarn alt med nærmest stående applaus i bakgrunn fra medelever, ingen sinte foreldre eller oppgitte kolleger, og så over til neste kull med vanskeligstilte "spesial" elever som trenger en liten historieleksjon.

I 2ern var det trøblete ghetto-gangstere som ble grisejult og skutt i filler, i 3ern er det en gjeng muskuløse bolehuer på steroider som blir offer for Treat Williams beatdowns, og deilige Claudia Christian stiller opp i våt-t-skjorte konkurranse, mens i 4ern går det hardt utover ei spesial avdeling innad militæret der består av ny-nazier og som kaller seg for Varulvene.
Mye White Power runking og blankpolerte snausskaller, legger man til en verdig bad guy for en gangs skyld i Patrick Kilpatrick, samt at Treat Williams får kose seg med Angie Everheart og Bill Nunn sparker nazi-ræv, så har man antageligvis den "beste" av de 3 latterlige b-film oppfølgerne til Tom Berengers 1996 film.

4,5/10 til Winner Take All
5,5/10 til Failure is Not an Option

Synd dem ikke lagde et par til, kunne lett sett Treat gå ned et par hakk, ta for seg en bråkete førskoleklasse og slengt på: There is no Bathroom! som filmens tittel.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

The Wolf of Wallstreet 3 av 10 (for et makkverk av en film, fullførte de 2 tim 50 min bare for at, men fy faen for noe piss)

Training Day 7 av 10

American History X 8 av 10

eppaen

Legg inn av eppaen »

TrueTopRed skrev: tir jun 20, 2023 8:49 pm The Wolf of Wallstreet 3 av 10 (for et makkverk av en film, fullførte de 2 tim 50 min bare for at, men fy faen for noe piss)

Training Day 7 av 10

American History X 8 av 10
Holder Training Day litt høyere fordi jeg er biased på Denzel. Ellers enig ;)

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

eppaen skrev: tir jun 20, 2023 9:19 pm
TrueTopRed skrev: tir jun 20, 2023 8:49 pm The Wolf of Wallstreet 3 av 10 (for et makkverk av en film, fullførte de 2 tim 50 min bare for at, men fy faen for noe piss)

Training Day 7 av 10

American History X 8 av 10
Holder Training Day litt høyere fordi jeg er biased på Denzel. Ellers enig ;)
Du gir også Wolf of Wall Street 3 av 10?

Sjokkerende å finne 2 stykk som ikke liker denne. Må nesten sjekke hva den har på imdb, for morro skyld.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Wolf of Wall Street har 8.2 på IMDB for øyeblikket
Jeg har gitt den 8/10, den er veldig tullete og det er meningen

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Elgen skrev: tir jun 20, 2023 9:40 pm Wolf of Wall Street har 8.2 på IMDB for øyeblikket
Jeg har gitt den 8/10, den er veldig tullete og det er meningen
Det er akkurat det. Litt mye gauling, og veldig sånn benny hill feeling på musikken. Noen har åpenbart likt den (ratingen), men definitivt ikke min type film.
Sist redigert av TrueTopRed den tir jun 20, 2023 9:59 pm, redigert 1 gang totalt.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

eppaen skrev: tir jun 20, 2023 9:19 pm Holder Training Day litt høyere fordi jeg er biased på Denzel. Ellers enig ;)
Kunne nok gitt den 7.5 selv, om det gikk an på IMDb. Bra film.

eppaen

Legg inn av eppaen »

greyserpent skrev: tir jun 20, 2023 9:29 pm
eppaen skrev: tir jun 20, 2023 9:19 pm
TrueTopRed skrev: tir jun 20, 2023 8:49 pm The Wolf of Wallstreet 3 av 10 (for et makkverk av en film, fullførte de 2 tim 50 min bare for at, men fy faen for noe piss)

Training Day 7 av 10

American History X 8 av 10
Holder Training Day litt høyere fordi jeg er biased på Denzel. Ellers enig ;)
Du gir også Wolf of Wall Street 3 av 10?

Sjokkerende å finne 2 stykk som ikke liker denne. Må nesten sjekke hva den har på imdb, for morro skyld.
Tror ikke WoW traff meg så hardt som imdb skal ha det til nei. Men det er så lenge siden at jeg vet ikke helt hvor jeg ville landet.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Heat 8

Startet ellers å kikke på filmen natrual born killers, men fikk samme vibes som av the wolf of wallstreet, dvs ganske tullete, så ga opp tidlig. Er det bare halvdårlig humor rett i gjennom, eller var det bare oppstarten som lurte meg litt?

Orker bare ikke å se klovnefilmer nedsuddlet av svak humor. Da tar jeg heller en god dokumentar ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TrueTopRed skrev: tor jun 22, 2023 4:53 pm Heat 8
Hvilken utgave/film?

Ellers litt enig i Natural Born Killers. Sist jeg så den endte man med ei skuffende 4/10, og en av disse 90-talls voldelige krim-thrillerne som i likhet med U Turn (også ei Oliver Stone film), ikke levde opp til tenåringsminnene.

Forsøkte meg på Lost in London (2017) i går, med Woody Harrelson, men det var langt fra noen stor komedie. Når Owen Wilson står igjen som høydepunktet, da innså en kjapt at dette var ikke min type film.

4/10

SKubrick

Legg inn av SKubrick »

greyserpent skrev: tir jun 20, 2023 9:29 pm
Du gir også Wolf of Wall Street 3 av 10?

Sjokkerende å finne 2 stykk som ikke liker denne. Må nesten sjekke hva den har på imdb, for morro skyld.
Jeg var heller ikke spesielt begeistret for denne. Men ga den 6/10 da, så kan ikke ha vært alt for ille. Var nok heller skuffelse på grunn av store forventninger.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 22, 2023 5:15 pm Hvilken utgave/film?
Den fra 95.
Ellers litt enig i Natural Born Killers. Sist jeg så den endte man med ei skuffende 4/10, og en av disse 90-talls voldelige krim-thrillerne som i likhet med U Turn (også ei Oliver Stone film), ikke levde opp til tenåringsminnene.
Ja, nei, fikk raskt følelsen at det ikke var en film for min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TrueTopRed skrev: tor jun 22, 2023 7:09 pm Den fra 95.

Ja, nei, fikk raskt følelsen at det ikke var en film for min del.
Heat ja, ei knallbra krim-thriller som er godt egna som sen nattfilm utover sommeren.
Mulig det var bare noe som ble snakka bort, men noe om at ei oppfølger skulle være i gang, men mest sannsynlig uten fleste av originalbesetningen.
Var jo også en del snakk om et tv-spill på 00-tallet, men det ble aldri noe av dessverre. Kunne ha vært tøft, kom et par meget god videospill basert på filmklassikere på den tid, spesielt The Warriors (2005) som attpåtil greide å komme opp med en veldig spennende og artig prequel til originalfilmen og dens karakterer.

Sliter litt med 90-talls gjensynet av Oliver Stones filmer. Veldig mye ujamne og skuffende greier, har fortsatt The Doors (1991) på vent, men stort sett alt det andre han lagde fra det tiåret har blitt nedtur på nedtur.

80-tallet var nok litt mer hvor de virkelige godbitene lå, Salvador (1986), Platoon (1986) samt at han medvirket i både Scarface (1983) og Conan the Barbarian (1982) og ikke minst gjorde den underholdende skrekk-thrilleren The Hand (1981) med Michael Caine.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Deathdream (1974) av Bob Clark

"Now, that was quite a war, that World War II. We lost a lot of good boys in that war, and we kept some we should've lost."

Knapt timer etter at familien Brooks får den sorgfulle beskjeden om at deres kjære sønn har blitt enda et offer for Vietnamkrigen, så står plutselig deres avkom Andy på dørstokken, tilsynelatende helt frisk og vel. Men gleden går kjapt over i tvil, ettersom det blir altfor tydelig at den unge mannen som en gang forlot hjemlandet og sine nærmeste, han kom aldri tilbake igjen i live.

En meget interessant og vellagd skrekk-thriller, der muligens ble litt overskygget av Bob Clarks klassiske jule-slasher Black Christmas fra samme året, men mye av den samme gjennomgående ekle og urovekkende stemningen rår også i Deathdream aka Dead of Night.

Den ble kanskje forsøkt solgt som ei "zombie" grøsser, men i likhet med Martin (1977) er dette slettes ingen ordinær skrekkfilm.
Clark hinter om hvordan mange unge menn fra krigen og som kommer hjem igjen, er forandret for alltid. Ødelagt og der verken de nærmeste eller samfunnet helt vet hvordan de skal ta i mot disse "overlevende" skjebnene. Legger man til at mange endte opp som offer for narkotikamisbruk grunnet post traumatiske lidelser, og at far og sønn har begge opplevd krigens grusomheter, men i to veldig ulike versjoner, og hvor senior har tydd til flaska, så har sønnen tydd til sprøyta.

Vel, det er nå noe annet enn heroin som blir pumpa inn i systemet hos Andy, da han er mer som en vampyr enn zombie, og nei, mulig en som vil bykse opp litt til ved et senere besøk.

7,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bilde

Running time (1997)

Med Bruce Campbell, Jeremy Roberts, Anita Barone og William Stanford Davis bl.a i rollene. Regi: Josh Becker

Dette er en veldig kort (70 minutter) svart/hvitt film som kostet 130 000 dollars. Den var på watchlisten min og jeg husker ikke hvor jeg hørte om den, kanskje via en brukerliste på imdb. Regissøren har uttalt at Alfred Hitchcock's Repet (1948) var den største inspirasjonen hans. Filmen er filmet slik at det ser ut som det ikke er redigert noe og får en følelse av at man ser en dokumentar. Jeg likte den godt og gir 7/10
(filmen er tilgjengelig på youtube)

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: søn sep 11, 2022 3:36 pm Royalteen Arvingen (Netflix)

Ines Høysæther Asserson (Thea fra Skam) og det nye stjerneskuddet Elli Müller Osborne (Ida fra Ida tar ansvar) imponerer som henholdsvis hovedrolleinnehaver Lena og prinsesse Margrethe.

Ellers var handlingen ganske så forutsigbar. Lever ikke helt opp til forventingene og sammenligningen med Young Royals-serien. Men helt ok underholdning - og gøy med en norsk Netflix-film.

6/10
Royalteen: Prinsesse Margrethe (Netflix, 2023)

Oppfølgeren til Arvingen, denne gangen med prinsesse Margrethe i hovedrollen. Ikke spesielt spennende, og tidvis kjedelig. Det hjelper litt at Elli Müller Osborne imponerer nok en gang. Men handlingen blir for kjedelig dessverre.

5/10

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Engelsk sosialrealistiske filmer er min guilty pleasure. Tross alt også 1/4 engelsk.
Usikker på om jeg har sett hele faktisk, men This Is England er en sterm film. Tårene kommer ofte på i øyekroken når jeg ser den.

Ditmark

Legg inn av Ditmark »

Olsenbanden - Siste skrik

Dette var tynn suppe. Helt forferdelig. Så vidt bedre enn Olsenbandens siste skrik.

Her var det null sjarm, dårlig historie, kjedelig kupp og parodiske skuespillere.

2/10

Dungeons & Dragons - Honor among thieves

Det her var helt klart mitt syltetøy. Morsom historie med lite dødpunkter. Gjennomførte karakterer, fine lokasjoner, humor. Alt jeg trenger i en fantasy historie. Får kanskje litt mer ut av filmen hvis man har kjennskap til D&D, men syntes den klarte å gjøre seg tilgjengelig for hvermansen.

8/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

VivaLV skrev: man jun 26, 2023 1:00 am Engelsk sosialrealistiske filmer er min guilty pleasure. Tross alt også 1/4 engelsk.
Usikker på om jeg har sett hele faktisk, men This Is England er en sterm film. Tårene kommer ofte på i øyekroken når jeg ser den.
Hei herr Vegas. Har selv sett haugevis av engelske sosialrealistiske filmer, men vet ikke helt hvorfor du sier guilty pleasure?

Vel uansett det jeg egentlige skulle spørre om-- har du sett miniseriene Shane lagde i kjølvannet av filmen?
This is England 86-88 og 90 er navnene på de. anbefales sterkt hvis de er usett. Han står jo også bak filmen dead man's shoes som jo er en aldeles strålende film.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør jun 24, 2023 10:59 pm Bilde

Running time (1997)

Med Bruce Campbell, Jeremy Roberts, Anita Barone og William Stanford Davis bl.a i rollene. Regi: Josh Becker

Dette er en veldig kort (70 minutter) svart/hvitt film som kostet 130 000 dollars. Den var på watchlisten min og jeg husker ikke hvor jeg hørte om den, kanskje via en brukerliste på imdb. Regissøren har uttalt at Alfred Hitchcock's Repet (1948) var den største inspirasjonen hans. Filmen er filmet slik at det ser ut som det ikke er redigert noe og får en følelse av at man ser en dokumentar. Jeg likte den godt og gir 7/10
(filmen er tilgjengelig på youtube)
Trodde jeg hadde sett det meste som var å se med Bruce Campbell filmer, der han hadde hovedrolle, men åpenbart ikke.
Får vurdere å spore den opp, da Campbell er og blir en favoritt selv om få matcher Evil Dead trilogien og Bubba Ho-Tep filmene, så er det jo alltids hyggelig om det ligger noe usett av interesse der ute.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ditmark skrev: man jun 26, 2023 7:28 am Olsenbanden - Siste skrik

Dette var tynn suppe. Helt forferdelig. Så vidt bedre enn Olsenbandens siste skrik.

Her var det null sjarm, dårlig historie, kjedelig kupp og parodiske skuespillere.

2/10
Har fortsatt ikke sett denne, og tvilsomt at det vil skje noe med det første. Men virker som dette med mangel på sjarm, svak historie og skuffende skuespillerprestasjoner/valg går igjen fra de en kjenner som har tatt seg bryet med å se filmen på kino.

Lurer på om denne vil bli å finne i ei fremtidig Olsenbanden filmboks, eller om den bare fordufter i det stille.

SIimWhitman

Legg inn av SIimWhitman »

Grunnet sykdom har jeg vært liggende mye på sofaen i det siste. Fikk dermed sjekket ut John Wick 1-3 for første gang.

Makan til slaktefest skal man lete lenge etter. Ikke mye substans utover det. Har jeg gått glipp av noe her? Jeg forstår ikke hypen.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Nr 4 topper de alle ift body count og er nærmest som en superhelt/tegneseriefilm å regne.
Men å se alle på rad blir overkill, disse bør sees med noe tid i mellom etter min mening.

Scenografisk er de en nytelse mener jo jeg da og selve storyen er ikke viktig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»