Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

trønderen skrev: lør mai 14, 2022 10:35 pm Jeg har et prosjekt gående der jeg ser alle Resident Evil-filmene. Spillene har jeg aldri hatt lyst eller turt å spille, men filmene har jeg tenkt kunne være noe for meg. Ikke fordi jeg trodde det var gode filmer, men fordi jeg liker Zombie-filmer. Jeg har så langt sett 3 av 6 filmer og har fått akkurat det jeg forventet. Dødscheesy action med en dose dårlig skrekk, skuespillerprestasjoner som til tider er komisk dårlige og et manus som må være skrevet i ruset tilstand. Og vet dere hva? Jeg blir underholdt. Og det er nok for meg. Samlet sett er de første 3 filmene 4/10. Maks. Men dæven det er de beste 4/10 filmene jeg har sett.
Tror jeg gikk gjennom alle 6 av Resident Evil titlene (mulig en har glemt en og annen?) for en tid tilbake, og heller aldri spilt tv-spillene tidligere. Men fant vel kjapt ut, at de filmene som faktisk var slettes ikke så fæle i underholdningsbiten, var faktisk de to som Paul W.S. Anderson ikke sto for regien, og der særlig Russel Mulcahys Extinction (2007) og Apocalypse (2004) begge scora 6/10, som var rimelig overlegne, de nevnte Anderson filmene, der stort sett lå i 3/10 og 4/10.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Frank.N.Steen skrev: lør mai 14, 2022 10:58 pm Tror jeg gikk gjennom alle 6 av Resident Evil titlene (mulig en har glemt en og annen?) for en tid tilbake, og heller aldri spilt tv-spillene tidligere. Men fant vel kjapt ut, at de filmene som faktisk var slettes ikke så fæle i underholdningsbiten, var faktisk de to som Paul W.S. Anderson ikke sto for regien, og der særlig Russel Mulcahys Extinction (2007) og Apocalypse (2004) begge scora 6/10, som var rimelig overlegne, de nevnte Anderson filmene, der stort sett lå i 3/10 og 4/10.
Extinction, som jeg så nå i kveld, er min favoritt så langt. Jeg ville nok gitt den en 5/10.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

trønderen skrev: lør mai 14, 2022 10:35 pm Jeg har et prosjekt gående der jeg ser alle Resident Evil-filmene. Spillene har jeg aldri hatt lyst eller turt å spille, men filmene har jeg tenkt kunne være noe for meg. Ikke fordi jeg trodde det var gode filmer, men fordi jeg liker Zombie-filmer. Jeg har så langt sett 3 av 6 filmer og har fått akkurat det jeg forventet. Dødscheesy action med en dose dårlig skrekk, skuespillerprestasjoner som til tider er komisk dårlige og et manus som må være skrevet i ruset tilstand. Og vet dere hva? Jeg blir underholdt. Og det er nok for meg. Samlet sett er de første 3 filmene 4/10. Maks. Men dæven det er de beste 4/10 filmene jeg har sett.
Jeg så den første Resident Evil filmen på kino 2002. Syntes heller ikke den var noe spesielt bra. Filmer som er basert på spill er som regel ikke så bra. Men noen av spilla er god underholdning.

trønderen

Legg inn av trønderen »

B.E. skrev: lør mai 14, 2022 11:06 pm Jeg så den første Resident Evil filmen på kino 2002. Syntes ikke den var noe spesielt bra. Filmer som er basert på spill er som regel ikke så bra. Men noen av spilla er god underholdning.
Er ikke mange filmer basert på spill som er gode nei. Sies at de 2 Sonic-filmene ikke er så aller verst faktisk, men de har jeg ikke sett. Tomb Raider har vel et par ok filmer. Nei, jeg kan i alle fall ikke komme på noen veldig gode filmer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Deep Red (1975) av Dario Argento

En britisk musiker (David Hemmings), blir ei sen kveld ufrivillig vitne til et brutalt mord, og hvor det snart vil lede ham ut i en dyp og etter hvert livsfarlig besettelse, etter å komme til bunns i hvem som står bakom, og hvorfor.

Joda, dette var andre boller, og et langt mer fornøyelig gjensyn med en Dario Argento klassiker, der en må ha kun vært innom den over 20 minutter kortere International Version (1 time og 45 minutter), og ikke gårsdagens Directors Cut på oppunder 2 timer og 6 minutter.
Uansett, den nordiske AWE DVDen for en tid tilbake, kom jo med begge, og fra før var det nok ei sliten og lite imponerende kutta versjon man eide, og sikkert da så, for samtlige scener fra i natt, hadde en aldri tidligere kjennskap til.

Likevel, over 2 timer ble kanskje litt i det "lengste" laget, men aldri kjedelig, og med langt mer interessante karakterer og handling, enn Tenebre (1982).
Goblin er også i storform her, og kombinasjonen av det barnslige, men creepy gjengående melodien, samt nevnte bands hypnotiske score, er med å sørge for ei helt spesiell stemning, tidlig ut.
Sett før, men ja, her er det ingen tvil om at originalen til Argento der virker å komme med litt mer humor, sjarm og ikke minst en god del ekstra tidligere utelatte scener, er helt klart den utgaven man foretrekker.

Ikke umulig den kan stige ved et nytt besøk (Directors Cut altså), men går så et stort hakk og litt til, opp fra ei tidligere små skuffende 7/10 og til en mer verdig:

8,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

trønderen skrev: lør mai 14, 2022 10:52 pm Jeg måtte ta en titt på hvilke andre filmer han har vært involvert i. Var mye ræl ja.
Han var faktisk regissør på den første Mortal Kombat filmen. Haha.
Jeg hadde helt glemt at han laget Pompeii. Jeg husker at jeg ble veldig skuffet over den da jeg så den på kino.
Men noe bra fikk han i det minste personlig ut av Resident Evil-filmene. Han ble gift med Milla Jovovich.
Hadde faktisk helt glemt bort, at Anderson var jo bakom ei meget underholdende og slettes ikke fæl trio av fartsfylt sci-fi/action og kampsport sen 90-talls film i Mortal Kombat (1995), Soldier (1998) og selvsagt Event Horizon (1997).
Synd han rota seg fast i Resident Evil serien, men som du sier, han endte jo opp med Milla, så da var det kanskje ikke så gæli likevel.

Ei lignende og populær skrekk-fantasi action filmserie, der ble til i samme periode, og hadde ei smellvakker og skyteglad dame i hovedsetet, samt at hun ble vel også i hop med regissøren av samtlige filmer (Len Wiseman), var jo Kate Beckinsale i Underworld filmene, der har vel minst like mange oppfølgere som Resident Evil. Men her synes jeg stort sett kvaliteten har vært langt mer "balansert" under 5/10 og oftest hellet mot 3/10 og 4/10, og ingen en kan huske som kom i nærheten av å matche de to "stand out" filmene i Resident Evil serien, der ikke var under regi av Anderson.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Scooby-Doo and the Cyber Chase (2001) av Jim Stenstrum

Blir nok den siste Scooby filmen man begir seg inn på, hvert fall for denne gang. Mye gode minner om den gamle tv-serien fra mang en tidlig lørdagsmorgen på 90-tallet, men hvor filmene makter sjeldent å holde samme sjarm, humor og spenning, utover 70-90 minutter av gangen, og tar en med slett og generisk animasjon, tamme skurker og nei, da blir dessverre filmens lille nostalgiske høydepunkt, hvor gjengen treffer sine gamle versjoner i et tv-spill, ikke nok til å løfte på hva man får igjen, og blir nok en småkjip rating av:

4,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Queen & Slim (2019)

En Indie-film regisssert av Melina Matsoukas og i rollene er Daniel Kaluuya (kjent fra Get Out bl.a) og Jodie Turner-Smith

Så denne på DR2, og jeg likte den veldig godt. Ett par er på første date og blir stoppet av en politibetjent på vei hjem fra denne daten.
Kanskje litt treg handling etter en eksplosiv åpning men skuespillet er solid og jeg ble engasjert i handlingen. Jeg gir denne en solid 7/10

Finding Steve McQueen (2019)

I rollene: Travis Fimmel, Rachel Taylor, Forest Whitaker og William Fictner bl.a

In 1972, a gang of close-knit thieves from Youngstown, Ohio attempt to steal $30 million in illegal contributions and blackmail money from President Richard Nixon's secret fund.
Morsom og kul film, med et nydelig soundtrack. DEn sr litt billig ut her og der, man får ikke all verden for 5, 5 millioner (!)
Grei underholdning og jeg gir den også 7/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Firestarter (2022)

Totalt unødvendig remake, som attpåtil preges av slett håndverk fra a til å. Og det er ikke skuespillernes skyld.

3/10

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Bilde

The Green Inferno

Et throwback til kannibal-filmen som hadde en glansperiode fra midten av 70-åra til midten av 80-åra - filmer kjennetegnet av urbane og naive byboere på utflukt i jungelen, mye hud, skummel lokalfauna, sultne indianere, usedvanlig nærgående beskrivelser av mutilasjon og, dessverre, ekte mishandling av dyr. Sistnevnte er Eli Roth heldigvis for god til å repetere her, men alt annet er det nok av.

Filmen var visst ment å være en langfinger i trynet på SJW-kultur og folk som tror de har enkle svar på verdens problemer, men synes ikke Roth er helt tro mot sin visjon. Filmen handler tross alt om de som faktisk er modige nok til å gjøre noe mer enn å skrive sinte innlegg på internett og tyr til fysisk aksjon.

I gørrete og panisk underholdning er han langt bedre. Selvsagt forventer vi at det går ille med disse karakterene, men å se ungdommen bli tatt til fange og spist av lokale indianere har en primitiv effektivitet. Stenmingen er rimelig uggen og beskrivelsen av moderne mennesker fanget i en usivilisert og ubegripelig situasjon der mobiltelefonen ikke virker og det finnes utallige kreative og ubehagelige måter å dø på, soldatmaur inkludert, er... ganske god faktisk. Merker meg at hovedrollen spilles av en av de to jentene som var slemme mot Keanu Reeves i Knock Knock.

Litt imponerende at crewet dro hele veien til Peru og filmet sammen med en lokal indianerstamme (som var langt hyggeligere i virkeligheten), men Last Cannibal World og Cannibal Holocaust er fremdeles kremen av denne sjangeren, uansett hva man måtte mene om virkemidlene de bruker.

6/10

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Ser på Passengers.
Ikke fordi jeg er en romantiker, men fordi jeg elsker ideen om at en slikt scenario kan bli sant en dag. Sove og våkne på en ny planet, i et nytt århundre og i et nytt solsystem.
Jeg tror det vil skje, men vi er så håpløst for tidlig fødte til å oppleve det. Sukk.
Så derfor ser jeg filmen igjen.
Skulle så gjerne ha blitt født i f.eks 2184.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Elgen skrev: søn mai 15, 2022 1:49 pm Queen & Slim (2019)

En Indie-film regisssert av Melina Matsoukas og i rollene er Daniel Kaluuya (kjent fra Get Out bl.a) og Jodie Turner-Smith

Så denne på DR2, og jeg likte den veldig godt. Ett par er på første date og blir stoppet av en politibetjent på vei hjem fra denne daten.
Kanskje litt treg handling etter en eksplosiv åpning men skuespillet er solid og jeg ble engasjert i handlingen. Jeg gir denne en solid 7/10

Finding Steve McQueen (2019)

I rollene: Travis Fimmel, Rachel Taylor, Forest Whitaker og William Fictner bl.a

In 1972, a gang of close-knit thieves from Youngstown, Ohio attempt to steal $30 million in illegal contributions and blackmail money from President Richard Nixon's secret fund.
Morsom og kul film, med et nydelig soundtrack. DEn sr litt billig ut her og der, man får ikke all verden for 5, 5 millioner (!)
Grei underholdning og jeg gir den også 7/10
Kule valg. Sett Licorice Pizza? Jeg ga den en nier, litt høyt, men jeg tror du vil synes den er verdt å se

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

MatsEn89 skrev: man mai 16, 2022 10:53 pm
Elgen skrev: søn mai 15, 2022 1:49 pm Queen & Slim (2019)

En Indie-film regisssert av Melina Matsoukas og i rollene er Daniel Kaluuya (kjent fra Get Out bl.a) og Jodie Turner-Smith

Så denne på DR2, og jeg likte den veldig godt. Ett par er på første date og blir stoppet av en politibetjent på vei hjem fra denne daten.
Kanskje litt treg handling etter en eksplosiv åpning men skuespillet er solid og jeg ble engasjert i handlingen. Jeg gir denne en solid 7/10

Finding Steve McQueen (2019)

I rollene: Travis Fimmel, Rachel Taylor, Forest Whitaker og William Fictner bl.a

In 1972, a gang of close-knit thieves from Youngstown, Ohio attempt to steal $30 million in illegal contributions and blackmail money from President Richard Nixon's secret fund.
Morsom og kul film, med et nydelig soundtrack. DEn sr litt billig ut her og der, man får ikke all verden for 5, 5 millioner (!)
Grei underholdning og jeg gir den også 7/10
Kule valg. Sett Licorice Pizza? Jeg ga den en nier, litt høyt, men jeg tror du vil synes den er verdt å se
Ikke sett, men den er på watchlisten

Lezah

Legg inn av Lezah »

The Northman.

Ikke så "trippy" som Eggers` siste (The Lighthouse), men litt syre-trippish er den og jeg hadde kanskje foretrukket at den var enda mer "straight". Når det er sagt så er jo Hamlet satt til en brutal, tidvis veldig brutal, Viking-setting ikke noe å kimse av. Mange gode skuespillerprestasjoner og gøy å se Kidman i en god rolle. Konseptet om hevn og hvordan linjene blir uklare er tidløse greier også. 8/10. Kanskje den bør sees igjen senere en gang.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Farlig Farvann (1995) av Lars Berg

"Ikke FAEN! Jeg blir med deg!"

Under et mislykket ransforsøk, ender den mye omtalte "mesterkriminelle" Falken (Nils Ole Oftebro) plutselig opp i ei vill flukt med en kvinnelig bankansatt samt en munnrapp småkjeltring, og hvor følget snart søker ly ved en liten værbitt øy, der det til slutt eskaleres med en psykologisk kamp mellom kjeltringene og gislene.

Norsk "filmklassiker" det her ja, nesten på vippet til kultkomedie, ettersom de første 15-20 minuttene var så ufattelig komisk og fartsfylt, med noen hysteriske replikker på rekke og rad, oftest ut av Morten Faldaas latterlige bondetamp karakter, der ser ut som han har sovna under en Wam og Vennerød produksjon anno 1985, og våkna opp i 1995, klar for ny dyst:
Bilde

"Skal'n drite i bilen da eller?"

"WOOØØØIH, detta gikk jo jævlig bra!"

Men lite slår Nils Ole Oftebro, da som bad ass hardkokt mester raner, der flyr rundt i sorte klær, solbriller og kunne ha vært Rhinos (fra Nissene på Låven) slemme storebror.
Bilde
Hadde filmen fortsatt i samme tempo og amatøraktige ufrivillig komiske stil, kunne dette vært en liten godbit, men dessverre så forsøkes det å gjøre en liten og brå helomvending, i det trioen forlater fastlandet og ender opp på en liten øy, langt uti havet, med en tøffelhelt av en fyrvokter, og nei, da ble det bare langtekkig og kjedelig, selv om vi får noen småartige fighter, særlig mellom Oftebro og en tøff og innpåsliten politimann med hestehale.

Anette Hoff i parykk, må jo også nevnes, der hun tidlig ut, sparker skiten ut av en politibetjent, og ja, en sånn film man bare tilfeldigvis "snublet" over på Youtube en kveld, men liten sannsynlighet for at denne vil slippes på noen fremtidig DVD.

4,5/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Lezah skrev: fre mai 20, 2022 9:42 am The Northman.

Ikke så "trippy" som Eggers` siste (The Lighthouse), men litt syre-trippish er den og jeg hadde kanskje foretrukket at den var enda mer "straight". Når det er sagt så er jo Hamlet satt til en brutal, tidvis veldig brutal, Viking-setting ikke noe å kimse av. Mange gode skuespillerprestasjoner og gøy å se Kidman i en god rolle. Konseptet om hevn og hvordan linjene blir uklare er tidløse greier også. 8/10. Kanskje den bør sees igjen senere en gang.
Hva menes med "syre-trippish"?

Jeg maktet ikke "The Lighthouse", så greit å vite om jeg skal bruke tid på "The Northman".

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

SirJames skrev: fre mai 20, 2022 12:12 pm
Lezah skrev: fre mai 20, 2022 9:42 am The Northman.

Ikke så "trippy" som Eggers` siste (The Lighthouse), men litt syre-trippish er den og jeg hadde kanskje foretrukket at den var enda mer "straight". Når det er sagt så er jo Hamlet satt til en brutal, tidvis veldig brutal, Viking-setting ikke noe å kimse av. Mange gode skuespillerprestasjoner og gøy å se Kidman i en god rolle. Konseptet om hevn og hvordan linjene blir uklare er tidløse greier også. 8/10. Kanskje den bør sees igjen senere en gang.
Hva menes med "syre-trippish"?

Jeg maktet ikke "The Lighthouse", så greit å vite om jeg skal bruke tid på "The Northman".
Trenger ikke å ta det på kino i hvert fall da. Man merker raskt at det et en Eggers-film, så hvis man ikke liker hans stil, så kommer det ikke noe nytt her.

SirJames

Legg inn av SirJames »

ElGuaje skrev: fre mai 20, 2022 12:14 pm
SirJames skrev: fre mai 20, 2022 12:12 pm
Lezah skrev: fre mai 20, 2022 9:42 am The Northman.

Ikke så "trippy" som Eggers` siste (The Lighthouse), men litt syre-trippish er den og jeg hadde kanskje foretrukket at den var enda mer "straight". Når det er sagt så er jo Hamlet satt til en brutal, tidvis veldig brutal, Viking-setting ikke noe å kimse av. Mange gode skuespillerprestasjoner og gøy å se Kidman i en god rolle. Konseptet om hevn og hvordan linjene blir uklare er tidløse greier også. 8/10. Kanskje den bør sees igjen senere en gang.
Hva menes med "syre-trippish"?

Jeg maktet ikke "The Lighthouse", så greit å vite om jeg skal bruke tid på "The Northman".
Trenger ikke å ta det på kino i hvert fall da. Man merker raskt at det et en Eggers-film, så hvis man ikke liker hans stil, så kommer det ikke noe nytt her.
Copy that 👍🏻

Lezah

Legg inn av Lezah »

SirJames skrev: fre mai 20, 2022 12:12 pm
Lezah skrev: fre mai 20, 2022 9:42 am The Northman.

Ikke så "trippy" som Eggers` siste (The Lighthouse), men litt syre-trippish er den og jeg hadde kanskje foretrukket at den var enda mer "straight". Når det er sagt så er jo Hamlet satt til en brutal, tidvis veldig brutal, Viking-setting ikke noe å kimse av. Mange gode skuespillerprestasjoner og gøy å se Kidman i en god rolle. Konseptet om hevn og hvordan linjene blir uklare er tidløse greier også. 8/10. Kanskje den bør sees igjen senere en gang.
Hva menes med "syre-trippish"?

Jeg maktet ikke "The Lighthouse", så greit å vite om jeg skal bruke tid på "The Northman".
Vel, det er noen scener med hallusinasjoner og visjoner involvert som er litt spacet. Vanskelig å forklare. Ikke helt malplassert mtp konsumering av sopp, trolldom og gammel åsatru. Jeg vil for øvrig mene den er verdt å se på kino fremfor i heimen, med mindre man har et veldig godt lydsystem. Fantastisk "sound", noe man heller ikke kan ta The Lighthouse på (men der forstår jeg jo om mange ikke takler resten, haha...slet litt selv).

kibby

Legg inn av kibby »

Senior Year (Netflix)

17 år gamle Stephanie har kun én måned igjen av high school. Så ender hun opp i koma etter en ulykke på skolen. 20 år senere våkner hun opp igjen, og er fast bestemt på å fullføre high school. Som 37-åring :lol:

Ny-slanke Rebel Wilson er som alltid utrolig morsom, og jeg lo mange ganger. Kvalitet er det kanskje ikke, men som lettbent underholdning ala chick flick syns jeg den fungerer som fjell. Jeg likte den godt!

7/10

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Return of the living dead 3 1993. Pluto.

Under en ulykke med motorsykkel omkommer Julie. Men hennes kjæreste tar liket med til et laboratorium og gjenoppliver henne. På stedet forskers det på udødelige soldater og Julie kan ikke dø

En herlig splatter som får deg til å glise bredt av volden. Skuespillet er det sånn med, men dette er en film laget for kjapp underholdning og ikke for filosofiske tanker

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

vadefugl skrev: man mai 23, 2022 4:25 am Return of the living dead 3 1993. Pluto.

Under en ulykke med motorsykkel omkommer Julie. Men hennes kjæreste tar liket med til et laboratorium og gjenoppliver henne. På stedet forskers det på udødelige soldater og Julie kan ikke dø

En herlig splatter som får deg til å glise bredt av volden. Skuespillet er det sånn med, men dette er en film laget for kjapp underholdning og ikke for filosofiske tanker
Denne har jeg i hop med Return of the Living Dead (1985) og Part 2 (1988), i Return of the Living Dead serien, men må se å få gitt film nummer 3 en ny runde, ettersom Brian Yuzna står vel bakom regien, og huskes som en der har litt Re-Animator stil/preg over seg, og sånt er aldri feil.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Ale skrev: tir mai 24, 2022 2:44 am The Woodsman (2004) - 8/10

Sleepers (1996) - 7/10

Kevin Bacon på sitt pureste. Skremmende god i Woodsman.
Haha ja. Den måtte jeg google og enig med dommen. Husker den som meget god

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Mye snacks fra 2000-tallet man har glemt, men som er kvalitet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: tir mai 24, 2022 2:44 am The Woodsman (2004) - 8/10

Sleepers (1996) - 7/10

Kevin Bacon på sitt pureste. Skremmende god i Woodsman.
Bacon var solid på tidlig 00-tallet, der også Mystic River (2003) bød på en minneverdig og god innsats, som dessverre ble litt overskygget av "Hold meg tilbake, mens jeg skriker og bærer meg" Oscar rollen til Sean Penn.

Ikke umulig at et gjensyn med nevnte filmer vil bikke dem i samme rating, ettersom Sleepers landa på 6/10 - 6,5/10, og The Woodsman lå på en 7,5/10 ved forrige besøk, som er kanskje blitt litt lang tid siden, men har to DVDer i samlingen, så åpenbart en der falt i smak første gangen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bacon var glad i psycho-kano filmroller, og forberedte seg godt, et tiår tidligere med White Water Summer (1987), der visstnok ble spilt inn i 85, men holdt på vent, og dessverre en der led av for mye studioinnblanding, og de forsøkte å gjøre om ei interessant spennings thriller til ei Ferris Buellers Day Off, light, og det funka dårlig i mine øyne. Men Bacon var god der, og mye fin natur og rafting scener, men ja, River Wild er nok den sterkere filmen, hvert fall slik en husker det, fra et tidligere besøk.

Tror jeg vil snart bryne meg på Tremors (1990) igjen, den var rimelig tøff i sin tid, bare synd Bacons forsøk i å gjenopplive serien over til tv-formatet, aldri ble noe av.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: tir mai 24, 2022 8:15 am Tror jeg vil snart bryne meg på Tremors (1990) igjen, den var rimelig tøff i sin tid, bare synd Bacons forsøk i å gjenopplive serien over til tv-formatet, aldri ble noe av.
Do it, jeg hadde et gjennsyn med den for bare 1 måned siden eller noe, kjekt å se den igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: ons mai 25, 2022 1:00 am Har The Woodsman på DVD selv. Kudos for at han har baller til å gjøre slike roller. Det krever mye av en skuespiller.
Husker jeg ikke feil, så fremsto også Bacons karakter langt mer sympatisk, hvert fall enn monsteret fra Sleepers.
Sånt er jo heller aldri "lett" å formidle, men synes Kevin gjorde en meget sterk innsats.

Begynner å bli lenge siden man har vært innom en av hans nyere filmer, men jaggu meg er han ikke lista opp til den kommende remaken av kult-splætteren The Toxic Avenger, og vel, hadde jo vært moro om nyversjonen faktisk ble en real vinner.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Everything Everywhere All at Once

Det er seks år siden The Daniels kom ut med deres debutfilm Swiss Army Man, en film man likte ganske så godt og jeg har gledet meg til å se hva deres neste prosjekt skulle bli. Den har nå kommet ut og wow, for en kinoopplevelse dette her var. Føler at de treffer på alt her. Føler ikke at noen i filmverdenen i dag som er i nærheten av å ha de sære, kreative og originale tankene de har, og de klarer å gjennomføre det på en så sykt bra måte. Manuset og castingen er knallbra. Humoren er tidvis all over the place(på en god måte), men de treffer også på den emosjonelle biten og de klarer å sy sammen filmen på en eksepsjonell måte.

Så har man den tekniske delen av filmen, hvor særlig regi/filmingen og klippingen er helt ekstrem. Jeg skjønner ikke hvordan de har skutt denne filmen på under 40 dager. Jeg skjønner ikke hvordan denne filmen kun har 25 millioner dollar i budsjett, når man ser hva andre filmer koster.

The Daniels har sin helt egen stil, og ser nå ut som at de har kommet for å bli. Og det er det bare å nyte.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hatt liten filmappetitt den siste tiden, men prøvde meg på 3 stykk i går kveld, og ble heller skuffende opplevelse. Ingen tid til noe lengre omtaler, og ettersom få av filmene ga meg noe særlig skrivelyst, blir det bare deretter:

Nobody (2021) av En eller annen

Av en eller annen grunn, ble man tidlig med på "hypetoget", og første halvtimen (til og fra), hvert fall frem mot buss scenen, så lå det an til en snill 7/10, men deretter og ut, mista jeg fullstendig interessen og ratingen datt raskt nedover i samme takt.
Det som virket som utmerket fredagskveld moro, med pizza og god drikke, sklei rett inn i enda en ny generisk og døll actionfilm, der hovedkarakteren blir om til en smug og selvgod supermann, og hvor det bygges opp mot en verdig superskurk i andre enden, som egentlig bare var rimelig kjip og forglemmelig.
Burde skjønt hintet med John Wick (referansen på DVD coveret), også en filmserie man ikke ble spesielt imponert over, tross av at førstefilmen var godkjent, så satt en å smågjespa seg gjennom 2ern, og ingen interesse av å se noe mer fra den kanten.
Nei, denne går rett ut igjen, og trøsten er at man bare brukte 20-25 kroner på den, og for lignende og langt mer givende action underholdning om en helt "vanlig" sliter, som egentlig er en drapsmaskin, så blir det nok til at man drar frem True Lies (1994) og A History of Violence (2005) når den slags er aktuelt og havner til slutt på en:

5/10

Cruel Jaws (1995) av Bruno Mattei

Visstnok et skikkelig oppkok av alt mulig slags b-film klipp, arkiv opptak, Star Wars soundtrack og selvsagt overdose med gjenbruk fra regissørens mye tidligere "klassiker" The Last Shark (1981), der hvert fall kunne skryte på seg en viss kult-komedie stil, med mye latterlige hendelser og nei, selv om denne kom i 1995, høres det ut som mye av filmmusikken er fra 80-tallet.
Alt i alt, en ganske tam Jaws rip-off, der det er ikke så mye mer å skrive om, og slutter med en:

4/10

Turbulence (1997) av Robert Butler

Måtte se igjen en Ray Liotta film, og denne har man jo vært innom tidligere. Uansett, et par kriminelle blir beordret om bord et svært fly, i retning Los Angeles, og vel, en av dem må på do, og da vet man at noe fælt snart vil skje. Liotta prøver å sjarmere flyvertinnene før psyko-killeren stormer løs og begynner å strangulere og slakte for fote, alt mens søte Lauren Holly (rødtoppen med sprettrumpa fra Dum og Dummere) må forsøke å balansere mellom å være den kvinnelige "John McClane" og en førsteklasses flykaptein, og nei, en festlig og tempofylt action-thriller med julestemning og kanskje ikke blant Liottas beste, men absolutt en film som man nøt på en sen fredagskveld.

Den ble kanskje ingen stor kinosuksess, men fikk nå hvert fall 2 oppfølgere, og virker som en der mange har et godt øye til.

6/10

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»