Hvilken film så du sist?

Svar
The Kwames

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av The Kwames »

Til Frank
ger fra IMDB,og hvis du blar nedover fra rundt 1970 og ned til 50-tallet
kan du nok finne noe gull
slik som Villa Rides,Kanoner til San Sebastian
artigste er Twinky der han spiller mot Susan George da
--
https://www.imdb.com/name/nm0000314/?re ... les%2520br

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: tor jun 01, 2023 8:39 am Til Frank
ger fra IMDB,og hvis du blar nedover fra rundt 1970 og ned til 50-tallet
kan du nok finne noe gull
slik som Villa Rides,Kanoner til San Sebastian
artigste er Twinky der han spiller mot Susan George da
--
https://www.imdb.com/name/nm0000314/?re ... les%2520br

The Kwames
Spørs om jeg ikke må gå lenger bakover ja, for har vel vært innom det meste Bronson gjorde på 70, 80 og 90-tallet nå.
Men åpenbart at en har ikke besøkt IMDb på ei stund, litt småknotete det nye designet deres, så tror jeg benytter meg av Letterboxd, da en kan litt enklere krysse av for hvilke usette filmer han medvirker i, og om de er blant de mer fremtredende rollene, fremfor å rote seg borti de hvor han knapt er med.

Men takker for tips.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Samurai Avenger: The Blind Wolf (2009)

Suksessen med å bringe 70-talls Grindhouse nostalgi tilbake til det store lerretet via Tarantino og Rodriguez 2007 samarbeid, ga utslag i en del slettes ikke fæle filmer. Men dessverre var andelen langt mer pågående av den ikke fullt så imponerende sorten, med tung påtvungen retro b-film stil og dessverre føyer Samurai Avenger seg inn her, med åpenbart masse referanser til overlegent bedre kult og exploitation film, der en blind mystisk hevner kommer tilbake fra den sikre døden, og slakter ned haugevis med skurker og må opp mot 7 leiemordere før det hele ender med en blodig payback i retning svinet som drepte hans kjære familie.

Ikke alt er helt ræv, mye tøffe enkeltscener og noe av nostalgi-runkingen gjør jo at en får veldig lyst til å se mer av 70-talls kult-film, særlig innen samurai og kampsport, men så ankommer de ihjelbrukte klisjeene som ikke var særlig interessante første gangen, og ørten gjentagelser senere, og nei, denne burde ha vært gjort som en kortfilm, ikke 90 minutter med endeløs vulgær blodsprut, avkappede kroppsdeler, silikonpatter og ei Mad Max rip-off.

Alt i alt, en kjapp titt innom regissørens andre film, ser man at han virker å ha bygd hele karrieren på å lage nostalgi filmer, enten det er kampsport, samurai, giallo eller slasher, men da ser jeg heller originalene enn mer fra det andre holdet.

4/10

Edit:

Glemte å nevne at Amanda Plummer er med i knappe 4-5 sekunder som "dama i bilen" og fikk sikkert greit betalt for cameoen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Mr. Klein (1976) av Joseph Losey

"I refuse to pay for another man! This has nothing to do with me!"

Det er 1942 og det franske politiet har opprettet en egen spesialavdeling der jobber på spreng for å plukke ut de uekte franskmennene og sende dem videre. Det er her den bekymringsløse playboyen og kunsthandleren Robert Klein (Alain Delon) kommer inn, da han en dag blir forvekslet med en ukjent navnebror, som visstnok er av jødisk opphav. Og med ett så blir hele hans virksomhet med å gjøre stor profitt ved å kjøpe inn kunst fra desperate mennesker, om til å bli ei intens klappjakt på å spore opp sin tilsynelatende dobbeltgjenger. Ettersom den ekte Robert Klein har absolutt ingen ønske om å betale regningen for en annen mann, en som kan komme til å koste ham meget dyrt.

Denne ble raska med her forleden fra Platekompen, og må si det er hyggelig at en sjelden gang så blir det ikke bare bomkjøp, der Mr. Klein åpnes på en guffen måte der setter øyeblikkelig standarden for det som skal følge. Da ei godt voksen dame blir grundig og nøye sjekket for hvor jødisk hun ser ut, og deretter starter ei tidvis meget spennende og kjølig thriller av første klasse.

Michael Lonsdale har også ei rolle her, og ikke umulig at denne franske filmen vil bli en som bykser opp enda et hakk på ratingen fremover, og ender så med ei solid:

8,5/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Sisu (2022)

Forfriskende brutal, godt laget. Bare å finne frem popcornet.

7.7/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 01, 2023 10:40 pm Bilde
Mr. Klein (1976) av Joseph Losey

"I refuse to pay for another man! This has nothing to do with me!"

Det er 1942 og det franske politiet har opprettet en egen spesialavdeling der jobber på spreng for å plukke ut de uekte franskmennene og sende dem videre. Det er her den bekymringsløse playboyen og kunsthandleren Robert Klein (Alain Delon) kommer inn, da han en dag blir forvekslet med en ukjent navnebror, som visstnok er av jødisk opphav. Og med ett så blir hele hans virksomhet med å gjøre stor profitt ved å kjøpe inn kunst fra desperate mennesker, om til å bli ei intens klappjakt på å spore opp sin tilsynelatende dobbeltgjenger. Ettersom den ekte Robert Klein har absolutt ingen ønske om å betale regningen for en annen mann, en som kan komme til å koste ham meget dyrt.

Denne ble raska med her forleden fra Platekompen, og må si det er hyggelig at en sjelden gang så blir det ikke bare bomkjøp, der Mr. Klein åpnes på en guffen måte der setter øyeblikkelig standarden for det som skal følge. Da ei godt voksen dame blir grundig og nøye sjekket for hvor jødisk hun ser ut, og deretter starter ei tidvis meget spennende og kjølig thriller av første klasse.

Michael Lonsdale har også ei rolle her, og ikke umulig at denne franske filmen vil bli en som bykser opp enda et hakk på ratingen fremover, og ender så med ei solid:

8,5/10
Har sett 9 filmer med Joseph Losey og alle er gode filmer! Har inne ei bestilling hos platekompaniet hvor den ene filmen er av nevnte regissør. Ser frem til den.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: fre jun 02, 2023 6:56 pm Har sett 9 filmer med Joseph Losey og alle er gode filmer! Har inne ei bestilling hos platekompaniet hvor den ene filmen er av nevnte regissør. Ser frem til den.
Mulig jeg får lete opp lit mer av regissøren, for Mr. Klein var ei meget god film, med ei uforglemmelig start og desto mer avslutning.
Sistnevnte ble nylig utgitt av Studio Canal og deres Vintage World Cinema serie, der en tidligere har nytt godt av britiske gangsterfilmen Villain (1971) og Last Holiday (1950).

Synd Platekompen ofte er litt uryddig i nyere utgivelser av eldre film, for nå er det så ufattelig mye rare nysjangre som skal dekke alle slags behov, fremfor å bare si "klassikere" eller "drama". Men er vel ei måte å få de mer nysgjerrige kundene til å kikke ekstra nøye innom alle hyllene, og dermed øke sjansene for at en ikke går tomhendt ut av butikken.

SirJames

Legg inn av SirJames »

John Wick: Chapter 4 (2023)

Se for deg at du lager din favoritt gryterett, du har brukt timesvis på kjøkkenet for å få den helt perfekt. Den nye dama skal komme på middag, og du vil imponere med din signaturrett, basert på en gammel oppskrift funnet under utgravninger i antikkens Hellas. Du er sikker på at selve retten, kombinert med at du viser at du duger på kjøkkenet, utvilsomt vil få deg til 3rd base, kanskje til og med 4th base. Den eneste tvisten på oppskriften er at du setter ditt personlige preg på herligheten ved å tilsette ørlite grann Sriracha saus. Bare for å gi den et lite, men velfortjent xtra kick.

Men hva skjer? Jo, korken på Srirachaflasken løsner og hele flaskens innhold forsvinner ned i gryta. Herligheten er ødelagt, all verdens fløte eller Crème Fraîche kan ikke redde den. Kunstverket har fått en overdose av vold, rett og slett.

Det samme kan man si om JW Chapter 4. Ikke at det kommer som en overraskelse, egentlig, det har jo vært sagaens varemerke, spesielt i Chapter 2 og 3. Men i en film som varer i nesten 3 timer, blir det altså en overdose som ødelegger det som ellers ville vært en meget solid film. Såpass overdose blir det at man for å holde helt inn må spole litt nå og da.

Men...

Filmen er vakker, og spesielt vakker blir den i 4K. Nydelige omgivelser, fantastiske settinger og flotte fargegjengivelser. Legg til solid casting, herunder en Bill Skarsgård i arrogant storform, så seiler filmen totalt inn til en ganske så godkjent

7.5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Long Goodbye (1973) av Robert Altman

"Fifty grand. You must run into a lot of luck, Mr. Wade. Most guys lose their undies when they play for those kind of stakes."

Etter å ha blitt brutalt vekket midt på natten av sin utakknemlige hårete romkamerat, forsøker privatdetektiven Philip Marlowe (Elliot Gould) å spore opp litt kvalitetsmat. Men i det han returnerer hjem igjen, så er både katta borte og på døra står det plutselig en gammel og tilsynelatende forslått kjenning, som ønsker å komme seg fortest mulig ut av landet. Og før Marlowe rekker å tenke seg om, så har han både politiet, den lokale mafiaen og ei fordrukken forfatter med ei vakker ung kone på nakken, og alt virker å lede tilbake til sin reiselystne kamerats permanente forsvinning.

Bra gjensyn det her. Så filmen for en del år tilbake og må ha vært en dårlig DVD, for denne nyere Blu-ray utgaven var ei solid oppgradering i lyd og bilde, men godt mulig en ble litt "lurt" av den eldre utgaven, som virket å forkle filmen som ei typisk 70-talls action-thriller, noe som ikke helt stemte.

Elliot Gould briljerer i rollen som den sjarmerende, kjederøykende og katteelskende Marlowe, som har et unikt talent i å komme overens med sine medmennesker, enten det er frisinnede hippier eller brutale gangstere, en mann det er vanskelig å mislike.
Problemet er at noen vet å utnytte dette, kanskje litt for godt og inn dukker det opp stadig mye rare karakterer.

Dette var jo ei utmerket nattfilm, og en som ville nok ha vært god match med Gene Hackmans Night Moves (1975).

Den godeste Arnold Schwarzenegger stikker innom i ei liten scene, men vanskelig å ikke legge merke til ham, selv om dette var fortsatt en god del år før hans tid som leading man.

Ble kun ei 5/10 ved forrige besøk, men langt mer vellykket i kveld, så da må det nesten bli:

8/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Blood and Wine (1996) av Bob Rafelson

"The interesting thing about rich people, is that they are so cheap."

To eldre kjeltringer (Jack Nicholson og Michael Caine) forsøker å få til et lite varp med hjelp av en heit elskerinne (Jennifer Lopez).
Men problemet innad oppstår når kone med stesønn plutselig snapper opp bytte, og ting eskalerer kjapt over i vold og dødsfall.


Tror denne ble nevnt et par sider bakover, angående Lopez og filmer hun hadde medvirket i, og plukka opp ei nyere DVD fra Platekompen, da en har aldri sett eller hørt om den før nå nylig.

Lå i perioder å bikka opp mot ei litt bedre rating, men Lopez og Stephen Dorff er de to svakeste korta, og det går utover helheten.
Likevel, Nicholson og Caine trår sjeldent feil, og kunne ikke unngå at kameraet zooma godt inn på bakdelen til Jennifer Lopez ved et par scener, og alltids hyggelig med filmer lagt til Miami fremfor nok ei tur innom Los Angeles eller New York.

Alt i alt, ei krim-thriller hvor alle lurer alle, og man får noen gode prestasjoner fra veteranene, men tvilsom ei man vil beholde videre i samlingen.

6/10

Edit:

Ser at Nicholson og Rafelson har gjort en del film i hop, spent på om The Postman Always Rings Twice og Five Easy Pieces er verdt å ta en kikk på senere, for hørt lovende ting om de. The King of Marvin Gardens har jeg, og ingen dum film, der er av de sjeldne en har sett med en meget tilbakelent Nicholson i tospann med Bruce Dern.

På den annen side gjorde jo Nicholson og Bob den fryktelige Man Trouble, den greide jeg å bli lurt på 1 eller 2 ulike ganger på DVD, begge like "morsomme".

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: søn jun 04, 2023 11:16 pm
Edit:

Ser at Nicholson og Rafelson har gjort en del film i hop, spent på om The Postman Always Rings Twice og Five Easy Pieces er verdt å ta en kikk på senere, for hørt lovende ting om de. The King of Marvin Gardens har jeg, og ingen dum film, der er av de sjeldne en har sett med en meget tilbakelent Nicholson i tospann med Bruce Dern.

På den annen side gjorde jo Nicholson og Bob den fryktelige Man Trouble, den greide jeg å bli lurt på 1 eller 2 ulike ganger på DVD, begge like "morsomme".
Five Easy Pieces har jeg sett mange ganger (så den vel 3 ganger på en uke i fjor)
Nicholson briljerer i den

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: søn jun 04, 2023 11:32 pm Five Easy Pieces har jeg sett mange ganger (så den vel 3 ganger på en uke i fjor)
Nicholson briljerer i den
Det er nok du som fikk meg til å tenke på den, men finnern aldri i fysisk utgave (ikke for mange steder igjen i Oslo og omegn), så får eventuelt prøve litt ulike steder på nettet. Har jo sans for Jack Nicholson, og fikk jo godt utbytte av The Border (1982) for et par uker tilbake, så hadde ikke vært meg i mot om en kunne funnet noen andre eldre godfilmer fra det holdet.

3 ganger på ei uke? Det må jo ha vært ei meget godt match. Tror jeg kun har sett Commando (1985), No False Move (1992) og Watchmen Directors Cut (2009) er blant de få en kan huske man har sett mer enn 1 gang i løpet av ei uke.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Beast. Britisk psykologisk dramathriller 2017. Sett gratis på bibliotekenes filmtjeneste filmoteket.




Jeg så filmen med fruen og hun oppfattet to vesentlige poeng som gikk meg forbi. Skal ikke spoile noe, men stikkordene er "søsterens tale og svarte jeans". Disse scenene betydde ikke noe for meg, men kvinner oppfatter noe som menn ikke ser. I alle fall jeg.
En litt for lang tredjeakt i filmen trekker ned for meg og en litt for spennende finale trakk ned for fruen som dessuten måtte henge opp noen klær da.
Internt gir vi filmer terningkast, men filmen er god så det holder. Eksotiske locations på Jersey. Antagelig en helt ukjent rollebesetning leverer en filmprestasjon få snakker om men som overrasker sitt publikum. 8/10 poeng ble det ved evaluering neste dag da fruen hadde fått tatt seg inn igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Final Alliance (1990)

Kunne like gjerne ha slengt denne inn under Hesteopera tråden, da det er jo mye hest, cowboyhatter, ei liten by overtatt av avskum på motorsykler og ingen som tør stå opp mot svina, så inn kommer det altså plutselig ei mystisk fremmed med stadige vonde flashbacks til ei tragisk hendelse, og rettferdigheten begynner.

David Hassellhoff i en tv-film aktig action-thriller der virker som noe der kunne vært tiltenkt Chuck Norris, men synes Hoffern faktisk gjør ei ikke helt elendig jobb, og er teama opp med ei svær fjell løve.
I skurkerollene finner man to godt benyttede karer, Bo Hopkins som den gjennomkorrupte business douchebagen, som virker å være konstant meget høy på egne varer, mens John Saxon dukker opp som ei småkomisk albino-biker med stort sinneproblem.

Likevel, Hoffern er stort sett litt for dominerende, der få av skurkene fremstår særlig truende i retning byens kanskje høyeste mann, som ruver flere hoder over de mange aggressive "dvergene" med litenmannsyndrom.

5,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bilde

Nails (1992)

Tv-film med Dennis Hopper, Anne Archer, Tomas Milian, Keith David og Carlos Carrasco bl.a i rollene

Så denne på youtube etter tips fra selveste @4pLaY og jeg har aldri hørt om denne filmen før, kanskje ikke så rart siden det er en tv-film. Jeg er en stor fan av Hopper men han passer sjelden til å spille en hovedrolle, her spiller han han tøff politimann som drikker og sparker folk i bjellene gjerne samtidig som han arresterer dem.
Mye klisjefylt her, med skurker fra Cuba eler Mexico og Hopper må selvsagt levere inn politiskilt og våpen i løpet av filmen. Men Hopper er alltid gøy, en liten bonus for damene er at du får se han helt naken her :lol:
Jeg gir en litt snill 6/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor jun 08, 2023 11:30 am
► Show Spoiler
Nails (1992)

Tv-film med Dennis Hopper, Anne Archer, Tomas Milian, Keith David og Carlos Carrasco bl.a i rollene

Så denne på youtube etter tips fra selveste @4pLaY og jeg har aldri hørt om denne filmen før, kanskje ikke så rart siden det er en tv-film. Jeg er en stor fan av Hopper men han passer sjelden til å spille en hovedrolle, her spiller han han tøff politimann som drikker og sparker folk i bjellene gjerne samtidig som han arresterer dem.
Mye klisjefylt her, med skurker fra Cuba eler Mexico og Hopper må selvsagt levere inn politiskilt og våpen i løpet av filmen. Men Hopper er alltid gøy, en liten bonus for damene er at du får se han helt naken her :lol:
Jeg gir en litt snill 6/10
Har kun sett 39 av totalt 223 filmer Hopper har medvirket i (i følge Letterboxd), men tvilsomt at han har hatt hovedrolle i for mange av de.
Er jo mye kjentfolk og dyktige sådan involvert i Nails virker det som, regissør John Flynn har mye gode action og thrillere på menyen, spesielt James Woods og Brian Dennehy krim-thrilleren Best Seller (1987) samt Seagals største stund i Out for Justice (1991), men aldri hørt om Nails før.

Ikke umulig en får bryne seg på den utover, for Dennis Hopper kan sjeldent gjøre noe galt, selv om en ikke har sett ham i for mange hovedroller.
Likevel, var jo nylig innom Mad Dog Morgan (1976) som er ei australsk western med Hopper som en skyteglad lovløs og er vel også grunn til at filmen går akkurat i pluss.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 08, 2023 11:39 am Spesielt James Woods og Brian Dennehy krim-thrilleren Best Seller (1987)
En still og spennende film med en beskjeden uttrykksform. Husker den godt og lurer veldig på hvordan den har tålt tidens tann mot dagens spesialeffekter.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: tor jun 08, 2023 12:46 pm En still og spennende film med en beskjeden uttrykksform. Husker den godt og lurer veldig på hvordan den har tålt tidens tann mot dagens spesialeffekter.
Huskes som ei veldig karakterdreven (hvert fall store deler av tiden) og spennende krim-thriller, med noe action slengt inn i enkelte deler, kanskje særlig mot slutten.

Men kjemien mellom Woods iskalde leiemorder med "samvittighet" og Dennehy som ei eldre politi og enkemann nå krimforfatter, som forsøker å samarbeide om å oppløse en eldre sak, det ble tidlig ut solid underholdning:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Avatar: The Way of Water

Utseendemessig og lydmessig er filmen fantastisk slående.

Historiemessig blir jeg ikke helt klok på filmen. Det er en historie her, bare veldig usikker hvor godt gjennomført det faktisk er gjennom denne enormt lange spilletiden.

Mulig det bare er meg også, men opplevde det siste store slaget som ganske rotete og vanskelig å faktisk få med seg hva som skjedde og med/mot hvem.

Filmen er uansett akkurat det man kan forvente av James Cameron, og mye mulig det blir en rewatch bare på grunn av utseende på filmen. Klarer ikke helt å lande på en score her heller.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

"65" med Adam Driver.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å se nye filmer. Bare dritt hele tiden føler jeg. Prøvde meg på Babylon også ( hadde et håp pga Brad Pitt + at trailern var kul) men neida.

Tips til bra filmer fra 90 til 05 ish hadde sattes pris på ❤️

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Kommer jo helt ann på hva du liker i filmer det.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

rommegrot skrev: tor jun 08, 2023 8:50 pm "65" med Adam Driver.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å se nye filmer. Bare dritt hele tiden føler jeg. Prøvde meg på Babylon også ( hadde et håp pga Brad Pitt + at trailern var kul) men neida.

Tips til bra filmer fra 90 til 05 ish hadde sattes pris på ❤️
Som Winnowill nevner, er det noen spesiell sjanger/skuespillere/regissører fra den perioden du er ekstra glad i, eller er det stort sett filmer som ligger i terningkast 4 og oppover du er på utkikk etter?

SirJames

Legg inn av SirJames »

rommegrot skrev: tor jun 08, 2023 8:50 pm "65" med Adam Driver.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å se nye filmer. Bare dritt hele tiden føler jeg.
Et stykke mellom høydepunktene, ja, men av nyere filmer vil jeg feks anbefale disse 3:

Train To Busan (2016)
Parasite (2019)
Retfærdighedens Ryttere (2020)

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Frank.N.Steen skrev: fre jun 09, 2023 9:32 am
rommegrot skrev: tor jun 08, 2023 8:50 pm "65" med Adam Driver.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å se nye filmer. Bare dritt hele tiden føler jeg. Prøvde meg på Babylon også ( hadde et håp pga Brad Pitt + at trailern var kul) men neida.

Tips til bra filmer fra 90 til 05 ish hadde sattes pris på ❤️
Som Winnowill nevner, er det noen spesiell sjanger/skuespillere/regissører fra den perioden du er ekstra glad i, eller er det stort sett filmer som ligger i terningkast 4 og oppover du er på utkikk etter?
Tja, kan jo nevne Di Caprio, De Niro, Al Pacino, Nic Cage, Jack Nicholson, Samuel L Jackson, Tom Hanks, Denzel Washington. Er ingen hemmelighet at de er de beste selvfølgelig, men føler jeg har sett de fleste filmene fra dem. Men tar veldig gjerne i mot tips altså. 😃 Jeg fikk et tips om en film som heter Leaving Las Vegas med Cage i hovedrollen.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

SirJames skrev: fre jun 09, 2023 12:03 pm
rommegrot skrev: tor jun 08, 2023 8:50 pm "65" med Adam Driver.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å se nye filmer. Bare dritt hele tiden føler jeg.
Et stykke mellom høydepunktene, ja, men av nyere filmer vil jeg feks anbefale disse 3:

Train To Busan (2016)
Parasite (2019)
Retfærdighedens Ryttere (2020)
Takker for tips. 🙏

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

rommegrot skrev: fre jun 09, 2023 1:48 pm Tja, kan jo nevne Di Caprio, De Niro, Al Pacino, Nic Cage, Jack Nicholson, Samuel L Jackson, Tom Hanks, Denzel Washington. Er ingen hemmelighet at de er de beste selvfølgelig, men føler jeg har sett de fleste filmene fra dem. Men tar veldig gjerne i mot tips altså. 😃 Jeg fikk et tips om en film som heter Leaving Las Vegas med Cage i hovedrollen.
Regner med at du har sikkert sett samtlige av de nevnte favorittskuespillernes mest kjente og lovpriste filmer, men kan jo forsøke å nevne et par mindre omtalte, men der en tror du kan likevel få igjen et bra utbytte.

Angående Leaving Las Vegas (1995), og om den skulle falle i smak, så har du jo flere lignende 90-00talls Casino/Las Vegas type drama-krim filmer, med dyktige folk i alle ledd, der en får en større dose av menneskelige tragedier, sex, dop, vold men også noen positive historier med et visst håp av forandring eller forbedring i vente.

Hard Eight (1996)
Er ei slettes ikke dum krim-drama med mange fine karakterskuespillere, spesielt Phillip Baker Hall i hovedrollen, mens Samuel L. Jackson ankommer et stykke ut, og det er da ting virkelig begynner å dra seg til.

Trailer:
► Show Spoiler
Owning Mahowny (2003)
Phillip Seymour Hoffman i toppers som har ei "lite" problem med spillavhengighet og da passer det jo utmerket å rote seg borti Las Vegas.

Trailer:
► Show Spoiler
The Cooler (2003)
En av disse litt bortgjemte krim-drama perlene der to ulike skjebner møtes i et håp om forandring alt mens en brutal gangstersjef sliter med å innse at nostalgi ikke lenger er nok til å holde luftslottet i drift.

Trailer:
► Show Spoiler
Pacino:

Sea of Love (1989)

Comeback filmen til Al Pacino, da etter den tidvis fæle floppen Revolution (1985), og ei meget drivende og spennende erotisk thriller hvor Pacino og John Goodman er i sitt ess.

Trailer:
► Show Spoiler
Nicholson:

The Pledge (2001)

Denne er definitivt ei av hans beste fra 90 og 00-tallet, en real "slow-burner" med et solid galleri av kjentfolk men det er Jack Nicholson som holder det gående hele veien ut. Tror det var hans andre samarbeid med Sean Penn, og fullt mulig det beste.
► Show Spoiler
Skal prøve å legge ved noen senere, for nå må jeg ha i meg noe mat og drikke.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kan legge til et par andre 90-talls godfilmer:

The Indian Runner (1991)
To brødre som har tatt meget ulike veivalg i livet, forsøker å komme overens når familieproblemer oppstår i en mindre småby, men hvor det blir tydelig at enkelte ting er ikke lette å forandre på.

Trailer:
► Show Spoiler
Beautiful Girls (1996)
Ei karakterdreven drama-komedie om en vellykket forfatter som returner tilbake til gamle trakter, for å finne litt inspirasjon og mimre over "bedre tider", men innser at det var kanskje ei grunn til at han flyttet på seg.

Trailer:
► Show Spoiler
Zebrahead (1992)
Ei interessant og velspilt "Romeo og Juliet" der ei svart jente og en hvit gutt som forelsker seg, men vil deres nærmeste og "tolerante" omgangskrets tillate kjærlighetsduene å få blomstre, eller vil det endre i tragedie?

Trailer:
► Show Spoiler
Diggstown (1992)
James Woods i toppform som ei slu svindler der ankommer ei liten korrupt bondetamp by styrt av Bruce Dern, og alt ender opp i ei meget intenst og spennende veddemål som inkluderer ei avdanka bokser (Louis Gossett Jr.) og en haug med villige utfordrere.

Trailer:
► Show Spoiler

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Chromeback skrev: tor jun 08, 2023 2:48 pm Avatar: The Way of Water

Utseendemessig og lydmessig er filmen fantastisk slående.

Historiemessig blir jeg ikke helt klok på filmen. Det er en historie her, bare veldig usikker hvor godt gjennomført det faktisk er gjennom denne enormt lange spilletiden.

Mulig det bare er meg også, men opplevde det siste store slaget som ganske rotete og vanskelig å faktisk få med seg hva som skjedde og med/mot hvem.

Filmen er uansett akkurat det man kan forvente av James Cameron, og mye mulig det blir en rewatch bare på grunn av utseende på filmen. Klarer ikke helt å lande på en score her heller.
Jeg digget den første filmen. Oppfølgeren synes jeg ble en gigantisk skuffelse. Såpass dårlig historie at jeg neppe gidder å henge på videre. Jeg kjedet meg faktisk gjennom hele filmen. Og den var bare rotete som du er inn på.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 08, 2023 11:39 am
Elgen skrev: tor jun 08, 2023 11:30 am
► Show Spoiler
Nails (1992)

Tv-film med Dennis Hopper, Anne Archer, Tomas Milian, Keith David og Carlos Carrasco bl.a i rollene

Så denne på youtube etter tips fra selveste @4pLaY og jeg har aldri hørt om denne filmen før, kanskje ikke så rart siden det er en tv-film. Jeg er en stor fan av Hopper men han passer sjelden til å spille en hovedrolle, her spiller han han tøff politimann som drikker og sparker folk i bjellene gjerne samtidig som han arresterer dem.
Mye klisjefylt her, med skurker fra Cuba eler Mexico og Hopper må selvsagt levere inn politiskilt og våpen i løpet av filmen. Men Hopper er alltid gøy, en liten bonus for damene er at du får se han helt naken her :lol:
Jeg gir en litt snill 6/10
Har kun sett 39 av totalt 223 filmer Hopper har medvirket i (i følge Letterboxd), men tvilsomt at han har hatt hovedrolle i for mange av de.
Er jo mye kjentfolk og dyktige sådan involvert i Nails virker det som, regissør John Flynn har mye gode action og thrillere på menyen, spesielt James Woods og Brian Dennehy krim-thrilleren Best Seller (1987) samt Seagals største stund i Out for Justice (1991), men aldri hørt om Nails før.

Ikke umulig en får bryne seg på den utover, for Dennis Hopper kan sjeldent gjøre noe galt, selv om en ikke har sett ham i for mange hovedroller.
Likevel, var jo nylig innom Mad Dog Morgan (1976) som er ei australsk western med Hopper som en skyteglad lovløs og er vel også grunn til at filmen går akkurat i pluss.
John Flynn er ikke et navn som har festet seg hos meg, men ser at han står bak the outfit og rolling thunder som jeg likte godt. Nails hadde jeg på vhs back in the days.

Paris Trout er en annen litt mindre kjent Dennis Hopper film fra 1991 som fint kan sees hvis usett. Regissør er Stephen Gyllenhaal, far til Jake..

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

John Garfield skrev: fre jun 09, 2023 5:56 pm
Paris Trout er en annen litt mindre kjent Dennis Hopper film fra 1991 som fint kan sees hvis usett. Regissør er Stephen Gyllenhaal, far til Jake..
Den har jeg sett, ga den 7/10
Hopper spiller en brutal jævel

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»