Hvilken film så du sist?

Svar
Sveinboer

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Sveinboer »

Kom nettopp hjem fra en "mini" Filmfestival. Tysvær Skrekkfest arrangeres hvert år i oktober, men i år ble det en liten ekstra festival der jeg fikk med meg: Beau is afraid, Sisu og Evil Dead Rise.

Beau is Afraid, av Ari Aster
I følge festivalsjefen var vi de første i landet som fikk se denne (har premiere 28. april), så det var jo litt artig.
Har ikke sett trailer til denne, så gikk inn helt blind. Eneste jeg visste var at Joaquin Phoenix spilte hovedrollen og at filmen varte i nesten 3 timer.

Dette var spesielle saker. Første halvdel var veldig bra, og Phoenix er som vanlig solid. Men etterhvert ble det for rart for min del. Det er blant annet en scene som jeg følte drog ut i det uendelige og ikke resulterte i noe som helst, utenom å ødelegge momentumet som filmen hadde opparbeidet seg til det punktet.
Vil ikke røpe noe av det som skjer, men det blir rart, veldig rart.
Vanskelig å sette karakter på denne men tror jeg ender opp med en svak 6\10.
Bra dette var første film jeg så, for dersom jeg hadde vært trøtt hadde dette blitt en prøvelse og komme gjennom...


Sisu, av Jalmari Helander.
Nå snakker vi. Ikke skrekk, men god gammeldags action.
Korpi (Jorma Tommila) er en finsk ex-soldat som istendenfor å krige, tilbringer siste del av andre verdenskrig alene i villmarken med hest og hund, der han graver etter gull. Han finner til sin store begeistring store mengder gull, som han tenker å ta med til byen. Men på veien kommer han over en gjeng tyske soldater, ledet av SS Obersturmführer Bruno Helldorf (Aksel Hennie) som oppdager lasten hans. Soldatene tar opp jakten på Korpi, som viser seg å være reneste enmannshæren. Resultatet er brutalt og særdeles latterlig.

Dette var rett og slett fantastisk underholdene.
For å sitere Filmpolitiets anmeldelse: "Finsk faenskap på sitt mest formidable".
Ikke forvent noe realisme...
Sterk 9\10
Helander står også bak klassikeren Rare Exports, som anbefales på det varmeste til de av dere som ikke har sett den enda.


Evil Dead Rise, av Lee Cronin
Har lenge sett fram til denne, da jeg er stor fan av Evil Dead serien.
Traileren gjorde meg veldig gira, men dessverre levde filmen ikke helt opp til forventningene. Likte godt att settingen var flytta fra en hytte i skauen til en boligblokk, men følte ikke de klarte å utnytte den nye settingen til det fulleste. Vil ikke spoile noe, så avslutter der.
De nye karakterene er gode, og skuespillerene er for det meste solide (Alyssa Sutherland står for den beste prestasjonen). Veldig blodig, og et par nasty scener, men følte likevell at noe manglet. Det er dessuten et par anledninger der noen tar latterlig dårlige valg, men det hører vel til i sjangeren.
Ender på en 7.5\10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ble kun 2 filmer i går kveld, fotballen tok opp mye av tiden og svake impulsive valg medførte i disse to:

Layer Cake (2004)

Nok ei smug og småirriterende wannabe Guy Ritchie britisk gangsterfilm, stjernespekka men skjønte tidlig ut at dette ble ny bomtur.

5/10

Meet the Deedles (1998)

Nei, burde gått for Peter Jackson kult-klassikeren Meet the Feebles, for denne Disney komedien virker å forsøke melke Dum og Dummere (1994) og lignende film, men gjøre det om til ei familiefilm, og typer som Dennis Hopper og Robert Englund må ha vært rimelig desperate etter arbeid på denne tid.

4/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Adventures in Dinosaur City (1991)

Nok ei random pick fra nattens Youtube surfing, og for ei smørje av en b-film, og attpåtil ei Disney produsert sådan.
Sistnevnte er smått utrolig, da denne innehar flust med ganske så frekke og freidige sexspøker, der to huleboere i en animert sekvens får øye på ei heit huleboer babe, og største gubben røsker tak i "lillehodet", som viser seg å tilhøre kompisen, og lager deretter lynkjappe jukke bevegelser opp og ned med armen godt knytt rundt halsen på stakkaren, alt mens han sikler i retning den sexy dama.

Senere får man ei hånd dukke dinosaur som får øye på den fyldige stumpen til ei annen huleboer babe, og med zooming mot nevnte kroppsdel, mens dinoen virker å bevege hodet i takt med rumpa, og et åpenbart ønske om hvor han har lyst til å kjøre sitt mindre hode hen.

Uansett, filmen følger 3 ungdommer der ønsker å se favoritt showet sitt, ei animert Flintstones rip-off, og ender opp i garasjen til noen eksentriske foreldre, og vips før de aner ordet av det, er de transportert til en annen dimensjon, og hvor huleboere, dinosaurer lever i "idyll" med hverandre.

Mulig en dabbet av i natt, og våknet litt her og der utover, men fikk inntrykk av at det var flere scener hvor huleboer dama med rumpa og en annen dinosaur hintet om mer enn bare småflørting, og tvilsom ei film som er å finne på Disney Pluss i dag.

Noen stor opplevelse var det ikke, men ei viss sleazy og latterlig stemning var det så absolutt, og ender så i en snill:

4/10

eppaen

Legg inn av eppaen »

Top Gun Maverick (2022)

For en perle av en oppfølger. Mye solnedgang og nostalgi i selve handlingen. Flyakrobatikk på øverste hylle og Tom Cruise på jobb.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
A Gnome Named Gnorm (1990) av Stan Winston

Huff, nå må jeg virkelig gjøre noe med all junken en trøkker i seg, både av mat og film, for dette kan ikke fortsette.

Kveldens litt for impulsive valg av "underholdning", er av typen man undrer på hvordan i huleste kunne bli til.
Men antar at Stan Winstons star power (og hans debutfilm Pumpkinhead fra 1988, som jo var faktisk ei meget god skrekk thriller) og det at folk kom på de helt elleville buddy-cop forslagene, bidro at denne "klassikeren" ble født.

Bratpack stjerna Anthony Michael Hall deler skjermen med den meget creepy hagegnomen Gnorm, som er på jakt etter ei dyrbar eiendel, og de to havner kjapt i trøbbel.
Eneste grunn til at denne ikke går enda lavere, skyldes flotte Claudia Christian (baben fra den overlegent bedre buddy-cop filmen The Hidden) samt en små komisk skurkeprestasjon av Robert Z'Dar, mens Jerry Orbach også slesker seg frem som bad guy.

Ikke rart forsøkene på å bygge ei solo karriere som leading man gikk rett vest for Michael Hall, for mannen rota seg virkelig bort i mye skitfilmer, og undrer på om han bare sa ja til alt som kom hans vei, eller om det ikke var annet tiltenkt hans talent som tidligere tenåringsstjerne, nå på desperat utkikk etter mer voksne og seriøse roller.

Vel, han lykkes med å fremstå som ei real drittsekk, og tok jo det fint videre i neste rolle med Edward Scissorhands.

Nei, kan godt tenke at denne skapt mye traumer for både små og store, der den uheldige duoen er bare irriterende og alt annet enn sjarmerende. Legger en til noen overraskende sexvitser og en klåfingra "maskot", så har man ei av disse tidlig 90-talls titlene som like greit kan være bortgjemt for godt.

3/10

Bilde
Blir nok fint lite med søvn i natt, etter å ha sett dette "sjarmtrollet" klå og tvinge seg frempå den ikke fullt så imponerte Claudia Christian, og jaggu meg fikk jommen småttisen smelt til med et kyss mot slutten, uten at dama så særlig fornøyd ut med det:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


kibby

Legg inn av kibby »

Super Mario Bros (kino, 2023)

Har endelig fått sett denne hypede filmen. Og filmen var bra og nostalgisk. Men om den levde opp til hypen og de store forventningene jeg hadde? Det vet jeg ikke. Men jeg likte den.

7/10

-

Tetris (Apple TV+, 2023)

Hadde ingen forventninger til denne, foruten om nostalgien. Men denne leverte. Mange uventede twists and turns, og jeg liker at det er basert på en sann historie. No spoiler, men utrolig hvordan denne historien tok form ene og alene på grunn av Tetris. Sykt.

PS: Taron Egerton er elsk! ❤️

8/10

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Frank.N.Steen skrev: ons apr 26, 2023 12:19 am Bilde
A Gnome Named Gnorm (1990) av Stan Winston
Jeg blir stadig sjokkert over alle disse villmannsfilmene som kom på starten av nittitallet som jeg aldri har hørt om. Det var som om regissører og produsenter fikk frie hender til å leke seg med alskens syke ideer.
Frank.N.Steen skrev: lør apr 22, 2023 1:34 pm Ser at ei remake kom ut for et par år tilbake
The Town That Dreaded Sundown fra 2014 er faktisk en oppfølger som bruker originalfilmen i metakontekst - originalen fra 1976 vises på kino hvert år, men så er det noen som tar den alvorlig og begynner å kopiere handlingen. Personlig betrakter jeg den som en av de mer kreative sequels fra de siste årene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hitherto skrev: ons apr 26, 2023 1:42 pm Jeg blir stadig sjokkert over alle disse villmannsfilmene som kom på starten av nittitallet som jeg aldri har hørt om. Det var som om regissører og produsenter fikk frie hender til å leke seg med alskens syke ideer.
Skulle likt å vært flue på veggen når noen av disse helsprø forslagene om latterlige buddy-cop titler ankom filmstudioet, og skulle lokke pengefolka til å investere tungt i neste "klassiker".

Tipper det er mye gull for folk som liker å plukke disse b-filmene fra hverandre, eller bare gjøre narr av dem, som de i grunn klarer utmerket på egenhånd.

Angående A Gnome Named Gnorm, skulle det ikke forundre meg om det var ei ide som kom ut av litt for mye festing og stormannsgalskap, der en eller annen bare bestemte seg for at "han som lager alle disse fantastiske spesial effektene", la oss gi ham ei sjanse til å gjøre en helaftens familiefilm, med en like sjarmerende og salgbar skapning som E.T. eller Gremlins, og filmen introduserer jo Gnomen som seg selv, så litt vel høye tanker om sitt eget produkt, og det ble alt annet enn vellykket.
Hitherto skrev: ons apr 26, 2023 1:42 pm The Town That Dreaded Sundown fra 2014 er faktisk en oppfølger som bruker originalfilmen i metakontekst - originalen fra 1976 vises på kino hvert år, men så er det noen som tar den alvorlig og begynner å kopiere handlingen. Personlig betrakter jeg den som en av de mer kreative sequels fra de siste årene.
Var ikke klar over at den fra 2014 er ei oppfølger. Kanskje noe en får ha på vent til høstens Oktober skrekkfilm utfordring.

trønderen

Legg inn av trønderen »

John Wick 4 - 8/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Scream VI (2023)

Når de legger ned såpass mye tid og penger på å lage en film, så kan de vel også ta seg tid til å luke vekk alle de dumme valgene og/eller logiske brister som åpenbarer seg i manuset. Lett å gjette hvem som sto bak var det også. Får en slapp

6/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Soultaker (1990) av Michael Rissi

En gruppe festglade tenåringer havner i ei alvorlig klemme når bilen deres kræsjer, og som et resultat havner dem i "venterommet" før døden inntreffer. Dette gir følget ei siste mulighet til å redde sjela fra onde krefter som lurer i mørket.

Tross sitt fæle ry, synes jeg denne overnaturlige skrekkfilmen var slettes ikke så ræv, og tar man den for hva den er, så har man oppunder 90 minutter med cheesy b-film underholdning.

Det er mulig ørliten innflytelse fra Carnival of Souls møter Nightmare On Elm Street, eller kanskje Hellraiser minus særlig til budsjett, men ja, når en har herlige typer som Joe Estevez og Robert Z'Dar kledd opp som grovalvorlige svartkledte sjelsugende skurker, men som ser mest ut som de forsøker å selge lysende kondomer i mørket, da er det vanskelig å ikke bli i noe godt humør av alt sammen.
Bilde
Også ei slik film en kan undre på hvordan ble til, men hintes kanskje tidlig ut om hva som ble dytta inn i kroppen før og under manuset ble ferdiggjort, og vips så var ei ny "klassiker" klar for de bakerste videohyllene i lokale filmutleie sjappa.
Bilde

4,5/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Eddie skrev: søn apr 30, 2023 12:02 pm
SirJames skrev: ons apr 26, 2023 11:57 pm Scream VI (2023)

Når de legger ned såpass mye tid og penger på å lage en film, så kan de vel også ta seg tid til å luke vekk alle de dumme valgene og/eller logiske brister som åpenbarer seg i manuset. Lett å gjette hvem som sto bak var det også. Får en slapp

6/10
Jeg syns du har vært i overkant gavmild med karakteren. Dumme valgene blir komiske, følte nesten jeg så på en Scary Movie film fremfor Scream.
Er faktisk enig, og nedjusterer til 5/10.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Chairman of the Board (1998) av Alex Zamm

Enda et makkverk av en film der blir forsøkt solgt som ei "komedie", og hvor ei eksentrisk surfer-dude (Gulrothue) og hans douchy-venner sliter med å betale husleia (hos moren til George Costanza), men gulrothue treffer på en døende riking utpå veien, fikser bilen hans og imponerer med sine vittige oppfinnelser. Gamlingen dør, gulrothue får mesteparten av arven, inkludert ei svær business, noe som gjør at Larry Miller (enda en Seinfeld gjenganger) blir utsatt for noe enda verre en å være den lydige tispa til en kjempekåt hamster (i den drittfilmen til Eddie Murphy), men han blir konstant pissa på og utsatt for fysisk og psykisk tortur av gulrothue, der enkelte scener er så inni granskauen ekle og nasty, at å se en såpass artig fyr som Miller få gjennomgå, uten mulighet til en skikkelig dose med hevn, det gjorde meg rasende. Den rødhåra kødden skulle blitt torturert til tidenes morgen enda mer.

Vel, det er som nevnt flust med Seinfeld folk her, mora til George, Larry Miller, han gamle gubben som satt godt planta oppå ei "dyrbar" platesamling og truer med å gjøre i buksa når Jerry og co ankommer, til flere jeg ikke husker navnet på.
Legger en ved flotte Courtney Thorne-Smith, så tja, jeg greier ikke gi den helslakt, men dette var i perioder ulidelig "festlig", og fikk enkelte av Adam Sandlers lignende ræv-møkk komedier til å fremstå, ikke fullt så fæle.

2/10

Er det en oppfinnelse som kanskje kunne hatt noe for seg, må det være "øyevaskeren", for ei sånn gjennomført jævlig film hvor øya kunne trengt en skikkelig polering:
Bilde

anbessa

Legg inn av anbessa »

"Skolen ved verdens ende".
Fin liten sak fra Bhutan. Historien er enkel, men du verden for en flott lokasjon. Trivelig film, som gir et innblikk i et land man kan lite om.
7/10.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

anbessa skrev: søn apr 30, 2023 4:38 pm "Skolen ved verdens ende".
Fin liten sak fra Bhutan. Historien er enkel, men du verden for en flott lokasjon. Trivelig film, som gir et innblikk i et land man kan lite om.
7/10.
Jeg så denne gikk på kino her i Bergen men tok ikke sjansen på en såpass smal film

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Elgen skrev: søn apr 30, 2023 4:42 pm
anbessa skrev: søn apr 30, 2023 4:38 pm "Skolen ved verdens ende".
Fin liten sak fra Bhutan. Historien er enkel, men du verden for en flott lokasjon. Trivelig film, som gir et innblikk i et land man kan lite om.
7/10.
Jeg så denne gikk på kino her i Bergen men tok ikke sjansen på en såpass smal film
Dumt av deg..en liten perle av en film.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Syk pike

Endelig fant vi Verdens verste menneske.

Vet ikke helt hva jeg synes her, men 10/10 cameo av Danielsen Lie.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Coming Home (1978)

Orker ikke skrive noe særlig omtale, men ei liten nedtur av en film man håpet skulle være langt mer givende.
Joda, sterke roller fra særlig Jon Voight og Bruce Dern, men en ung Robert Carradine må heller ikke glemmes. Fonda derimot, er ei jeg aldri helt "smelter" for, og så har man all den irriterende overspilte 50-60-talls juke-box musikken da, knapt et sekund uten at noe står på i flere minutter av gangen, skulle tror det var Scorsese som var DJ her. Vel, en slapp nå hvert fall de fryktelige slitsomme fortellerstemmene fra 2-3 ulike skuespillere oppå alle de ihjelspilte låtene.

Hadde det bare vært ei alternativ utgave, uten ørten Stones og Beatles låter dytta inn i annen hver scene, da hadde kanskje ratingen bikka opp noe i riktig retning.

Nei, denne havner på ei kjip:

6/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Ale skrev: man mai 01, 2023 6:50 am
Frank.N.Steen skrev: søn apr 30, 2023 11:20 pm Coming Home (1978)

Orker ikke skrive noe særlig omtale, men ei liten nedtur av en film man håpet skulle være langt mer givende.
Joda, sterke roller fra særlig Jon Voight og Bruce Dern, men en ung Robert Carradine må heller ikke glemmes. Fonda derimot, er ei jeg aldri helt "smelter" for, og så har man all den irriterende overspilte 50-60-talls juke-box musikken da, knapt et sekund uten at noe står på i flere minutter av gangen, skulle tror det var Scorsese som var DJ her. Vel, en slapp nå hvert fall de fryktelige slitsomme fortellerstemmene fra 2-3 ulike skuespillere oppå alle de ihjelspilte låtene.

Hadde det bare vært ei alternativ utgave, uten ørten Stones og Beatles låter dytta inn i annen hver scene, da hadde kanskje ratingen bikka opp noe i riktig retning.

Nei, denne havner på ei kjip:

6/10
Fantastisk film med et viktig budskap. Jon Voigt og Bruce Dern er begge meget gode. Jeg så den filmen forrige helg selv, da jeg var småsyk. Gir den 8/10. Elsker scenen under, Once I Was av Tim Buckley er en nydelig låt og passende til tematikken. En film jeg gjerne vil ha i blu-ray-samlingen.

Jeg vil være så frekk og påstå at regissør Hal Ashby var en av de beste regissørene på 70 tallet. Coming home er min favoritt av alle hans store filmer i nevnte tiår. Harold and Maude, Shampoo, the last detail og being there er andre storartede filmer fra han. (har sikkert glemt en eller annen..)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: man mai 01, 2023 6:50 am Fantastisk film med et viktig budskap. Jon Voigt og Bruce Dern er begge meget gode. Jeg så den filmen forrige helg selv, da jeg var småsyk. Gir den 8/10. Elsker scenen under, Once I Was av Tim Buckley er en nydelig låt og passende til tematikken. En film jeg gjerne vil ha i blu-ray-samlingen.

Joda, budskap og innsatsen fra nevnte herrer var det fint lite å si på, men gikk nok inn med litt for store forventninger, ettersom mange virker å trekke den frem sammen med Apocalypse Now og Hjortejegeren av lignende krigs-dramaer, og tja, det ble bare ikke helt slik en håpet på.
Scenen jeg synes hang mest igjen, er når Derns karakterer fortvilt sier noe som at amerikansk tv viser hvordan krigen er, men ikke hvordan den føles for alle de som kjemper for sitt land, og som returnerer fullstnedig ødelagt, både fysisk og psykisk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Cop and ½ (1993) av Henry Winkler

I kjølvannet av mang ei suksessfull 80 og tidlig 90-talls buddy-cop film, samt Arnold Schwarzeneggers overraskende karriere vending i retning roller via mer familievennlige actionkomedier, lå det i kortet at mange ville forsøke å gjenta samme bragd. Og selv om Arnie hadde lykkes, betydde det ikke nødvendigvis at alle ville gjøre det samme. Stallone prøvde, og feilet big time med "perler" som Oscar (1991) og Stop Or My Mom Will Shot! (1992).

Men noen kom altså på ideen om at hvorfor ikke forsøke å blande Kindergarten Cop (1990), Beverly Hills Cop (1984) og Problem Child (1990) i ei stor gryte, og se hva man får igjen. Legger en til at man har ei 8 år gammel munnrapp og gatesmart "Eddie Murphy" i hop med ei grinete Burt Reynolds, vel, filmen var ikke så fæl som en trodde. Faktisk var første halvtimen nesten "sjokkerende" godkjent, lå an til ei terningkast 4. Men så falt alt sammen, og siste akt var bare noe en kom seg så vidt igjennom og nei, Reynolds og ungen hadde jo en fin kjemi, men det blir for barnslig og skurkene for dumme og irriterende.

Kanskje ikke blant de verste eksemplene av feilaktige buddy-cop forsøk, har jo fortsatt A Gnome Named Gnorm friskt i minne, men gikk jo litt inn med et ørlite håp om ei liten positiv opplevelse.

Lander da på ei snill:

4,5/10

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

anbessa skrev: søn apr 30, 2023 4:38 pm "Skolen ved verdens ende".
Fin liten sak fra Bhutan. Historien er enkel, men du verden for en flott lokasjon. Trivelig film, som gir et innblikk i et land man kan lite om.
7/10.
Jeg møtte på film teamet når jeg gikk fjelltur i Bhutan. Vi gikk sammen i 2 dager. Ekstremt hyggelig gjeng, jeg har fortsatt kontakt ned Pawo han som er resigør og produsent.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

toyfoll skrev: man mai 01, 2023 4:56 pm
anbessa skrev: søn apr 30, 2023 4:38 pm "Skolen ved verdens ende".
Fin liten sak fra Bhutan. Historien er enkel, men du verden for en flott lokasjon. Trivelig film, som gir et innblikk i et land man kan lite om.
7/10.
Jeg møtte på film teamet når jeg gikk fjelltur i Bhutan. Vi gikk sammen i 2 dager. Ekstremt hyggelig gjeng, jeg har fortsatt kontakt ned Pawo han som er resigør og produsent.
[

Seriøst? Utrolig sammentreff isåfall!

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Ale skrev: man mai 01, 2023 4:39 pm
John Garfield skrev: man mai 01, 2023 11:23 am
Ale skrev: man mai 01, 2023 6:50 am

Fantastisk film med et viktig budskap. Jon Voigt og Bruce Dern er begge meget gode. Jeg så den filmen forrige helg selv, da jeg var småsyk. Gir den 8/10. Elsker scenen under, Once I Was av Tim Buckley er en nydelig låt og passende til tematikken. En film jeg gjerne vil ha i blu-ray-samlingen.

Jeg vil være så frekk og påstå at regissør Hal Ashby var en av de beste regissørene på 70 tallet. Coming home er min favoritt av alle hans store filmer i nevnte tiår. Harold and Maude, Shampoo, the last detail og being there er andre storartede filmer fra han. (har sikkert glemt en eller annen..)
Spot on.
Glemte å nevne bound for glory. Enda en glimrende 70 talls film fra Ashby. Film om Woody Guthrie's liv og levnet. Så faktisk filmen om hans sønn Arlo Guthrie for noen uker siden, men husker ikke navnet på den akkurat nå.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

merkelig att ingen nevner ihjelklippete Spill Med Døden eller 8 million ways to die med Jeff Bridges og Andy Garcia

The Kwames

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

The Kwames skrev: tir mai 02, 2023 2:51 pm merkelig att ingen nevner ihjelklippete Spill Med Døden eller 8 million ways to die med Jeff Bridges og Andy Garcia

The Kwames
Kanskje fordi man pratet om Ashby sine 70 talls filmer?

SirJames

Legg inn av SirJames »

I Onde Dager (2021)

Sjelden jeg knasker på norske filmer, men gjorde et unntak for denne i aften.

Tidvis over the top...kan vel si de tok den helt ut i manus her 8-) 8-)
► Show Spoiler
6.5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Ble et slettes ikke gærent gjensyn med The Punisher (2004) i kveld.
Ei film man har sett to ganger før og endte opp med små skuffende 5/10 begge gangene, men i nå falt bitene litt mer på plass.
Synes fortsatt første halvdel var litt i overkant lang og småkjedelig, men dæven når den endelig bikka opp i skikkelig hevnerfilm modus, da ble det ikke spart på kruttet.
Høydepunktet kom akkurat midtveis, der The Russian, en morderisk Waldo på steroider forsøker å drepe Frank Castle i en mindre evighet, alt mens naboene har det jævlig festlig i naborommet. En herlig blanding av god gammel brutal action og bra tima slapstick komedie.
Ikke langt unna hadde man også ei annen type eksentrisk skurk, som så mer ut som han kom rett fra ei Robert Rodriguez action-western.

Dessverre er selve sjefsbadguyen (Travolta) en heller forglemmelig karakter, med nok en latterlig parykk og skulle likt en som Will Patton i den rollen.
Thomas Jane gjør ei god jobb, selv om en fortsatt foretrekker Dolphern (i 1989 filmen) og så kom det jo en minst like hardtslående rett på video utgave et par år senere, men når så ser igjen 2004 versjonen, og særlig siste timen, er det synd det ikke ble en film til med Jane som Punisher.

6/10

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

En av de få nordmenn jeg beundrer er Inger Merete Hobbelstad som er kultur-kommentator i NRK.
Hun brukte store deler av corona-tiden på å se film-klassikere.

Det anbefales ! Selv er det dessverre endel år siden jeg så mange av dem

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»