Hvilken film så du sist?

Svar
Cabal

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Cabal »

Frank.N.Steen skrev: lør feb 25, 2023 11:20 pm Har også et par animerte filmer, der ene er vel faktisk gjort av Ralph Bakshi fra tampen av 70-tallet, og ble vel til at de aldri fikk ferdiggjort hele trilogien,
Jeg så en da som jeg tror bare var Fellowship, resten kom aldri. Mener det er den der de hadde med en del live-action som de bare hadde tegnet litt over.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

greyserpent skrev: lør feb 25, 2023 5:12 pm
Cabal skrev: lør feb 25, 2023 5:06 pm Gjensyn med Lord of the rings, extended. Dette er jo filmer som jeg har vært veldig glad i, mye fordi jeg likte bøkene veldig godt. Filmene holder seg godt, effektene ville vel vært gjort noe vassere i disse dager, men det gjør ikke så mye. Skuespillet er stort sett det eneste som trekker ned (til tider helt forjævli), men storslagne scener og godt gjenfortalt historie trekker opp. Er så lange filmer at det tok en uke å bli ferdig :)

Fortsatt tommel opp altså, bare tenker det blir lenge til neste gang jeg orker se dem.
For egen del blir det så jævlig at jeg ikke gidder å se dem igjen. Spesielt Frodo. Håpet han dauet gjennon nesten hele 2 og 3.

Andre filmer igjen er verdt å se utelukkende pga skuespillerprestasjoner.
At Elijah Wood spilte dårlig som Frodo er noe av det sykeste jeg har lest, du må ha røyket et eller annet da du så filmene. Er så glad i filmene og alt med de at jeg nesten tar det personlig, det er det verste.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Denne. Igjen.
For folk flest er dette en vanlig actionfilm, for meg er det en grøsser.
Bilde

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Machine_Head skrev: søn feb 26, 2023 9:59 am
greyserpent skrev: lør feb 25, 2023 5:12 pm
Cabal skrev: lør feb 25, 2023 5:06 pm Gjensyn med Lord of the rings, extended. Dette er jo filmer som jeg har vært veldig glad i, mye fordi jeg likte bøkene veldig godt. Filmene holder seg godt, effektene ville vel vært gjort noe vassere i disse dager, men det gjør ikke så mye. Skuespillet er stort sett det eneste som trekker ned (til tider helt forjævli), men storslagne scener og godt gjenfortalt historie trekker opp. Er så lange filmer at det tok en uke å bli ferdig :)

Fortsatt tommel opp altså, bare tenker det blir lenge til neste gang jeg orker se dem.
For egen del blir det så jævlig at jeg ikke gidder å se dem igjen. Spesielt Frodo. Håpet han dauet gjennon nesten hele 2 og 3.

Andre filmer igjen er verdt å se utelukkende pga skuespillerprestasjoner.
At Elijah Wood spilte dårlig som Frodo er noe av det sykeste jeg har lest, du må ha røyket et eller annet da du så filmene. Er så glad i filmene og alt med de at jeg nesten tar det personlig, det er det verste.
1 føkkings ansiktutrykk i løpet av 10 timer film. Joda, fortjener Oscar for den.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er ikke en film, men en utgave av Fjernsynsteateret fra 1971.
Det er "Erasmus Montanus" som da var Holberg-komedien fra 1700-tallet.
Spesielt Gisle Straumes tolkning av Per Degn er noe av det beste jeg har sett.
Verdt å se om man liker denne typen "filmer".

https://tv.nrk.no/sok?q=erasmus+montanus

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Machine_Head skrev: søn feb 26, 2023 9:59 am
greyserpent skrev: lør feb 25, 2023 5:12 pm
Cabal skrev: lør feb 25, 2023 5:06 pm Gjensyn med Lord of the rings, extended. Dette er jo filmer som jeg har vært veldig glad i, mye fordi jeg likte bøkene veldig godt. Filmene holder seg godt, effektene ville vel vært gjort noe vassere i disse dager, men det gjør ikke så mye. Skuespillet er stort sett det eneste som trekker ned (til tider helt forjævli), men storslagne scener og godt gjenfortalt historie trekker opp. Er så lange filmer at det tok en uke å bli ferdig :)

Fortsatt tommel opp altså, bare tenker det blir lenge til neste gang jeg orker se dem.
For egen del blir det så jævlig at jeg ikke gidder å se dem igjen. Spesielt Frodo. Håpet han dauet gjennon nesten hele 2 og 3.

Andre filmer igjen er verdt å se utelukkende pga skuespillerprestasjoner.
At Elijah Wood spilte dårlig som Frodo er noe av det sykeste jeg har lest, du må ha røyket et eller annet da du så filmene. Er så glad i filmene og alt med de at jeg nesten tar det personlig, det er det verste.
Kondolerer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Avenging Angelo (2002) av Martyn Burke

Ikke akkurat ei "vinner" av en film, og kom dessverre mange av disse på tampen av 90 og tidlig 00-tallet fra Stallone.
Var jo ei greie å gjøre utallige gangsterkomedier i samme tid. Avenging Angelo er dessverre ikke mye å juble, med tidvis fæle og tafatte humoristiske forsøk, men noen er så ufattelig idiotiske at en sitter å små humrer over alt.

"Høydepunktet" ankommer halvveis ut, der Stallones karakterer Frankie har tatt knekken på ei leiemorder, og prøver å kvitte seg med liket, som fortsatt har noe illeluktende overraskelser på lur, og i et håp om å gjemme stinkbomben unna, gjør han bare vondt verre. Men heldigvis er han flink i å improvisere, og gir skylda på naturens gang, der visstnok smellfeite ekorn som setter seg fast i husveggene over vinteren, er skyld i alle fjertelydene fra under senga, og de går ikke vekk før all lufta er ute av kroppene deres.

Vel, filmen har 5-6 minutter med noe av det siste Anthony Quinn gjorde på film, Stallone i et ikke helt elendig forsøk på å blande romantikk og gangster komedie, samt ei rykende heit Madeleine Stowe, der sistnevnte bidrar i at en glemmer mye av den "store" handlingen.

5/10

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

John Garfield skrev: ons feb 22, 2023 1:35 pm
Frank.N.Steen skrev: ons feb 22, 2023 1:20 pm Bilde
Ute av Drift! (1992) av Knut Bohwim

Rota rundt på Youtube etter noe å slå i hjel de sene nattetimer på, og landa i retning denne ganske så artige forviklingskomedien med 2/3 av Mot i Brøstet (minus Sven Nordin) samt Rolv Wesenlund som statsråd utpå sen vift med ei kvinnelig partirival han gjerne vil komme til bunns i, og hvor alt foregår inne på Grand Hotell.
Legg til klønete assistenter, nysgjerrige butlere, sjalu og hevngjerrige ektemenn og et levende lik, så ja, da har man oppunder 2 timer med slettes ikke fæl norsk komediefilm.

Så at Platekompaniet har filmen liggende inne på nettbutikken som DVD, men som "Overvåk produktet" grunnet at det for tiden ikke er tilgjengelig.
Var ikke en gang klar over at den hadde vært tilgjengelig på DVD før, og litt frustrerende da en hadde ikke hatt noe i veien om å ha den i norske filmsamlingen min, men mulig den en dag gjenutgis, hvis ikke er den nå gratis ute på Youtube enn så lenge.

6/10
Husker ikke om jeg så den på nrk eller har den på dvd, begynner å bli en stund siden 90 tallet..men et gjensyn må man snart ha. Jeg er stor fan av Solfried Heier, spesielt 1960 tallets Heier. Har du sett skjær i sjøen og balladen om mestertyven Ole Høiland? De er på you tube tror jeg.Nydelig dame som også var med i melodi grand prix!
Solfrid Heier...hva skal man si. En helt utrolig skjønn kvinne, men neppe en stor skuespiller
Spilte i den første norske Olsenbanden og Dag Frølands "Kjære lille Norge"
Det nærmeste vi kom en skjønnhet som vi ser i utenlandske filmer.
Spilte også litt i Mot i brøstet, Karl og co og Hotel Cæsar,

SirJames

Legg inn av SirJames »

Possessor Uncut (2020)

Psyk så det holder, av og til litt for mye dveling ved det psykedeliske. Brutal.

5.5/10

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Dokumentarfilmen om Petter Vennerød var aldeles nydelig.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Knock at the Cabin (2023)

Det er en forutsetning at man er i Shyamalan-modus når man ser denne filmen, den egner seg altså ikke som underholdning på et vorspiel for å si det sånn. Utrolig premiss og utgangspunkt til tross, så klarer nevnte Shyamalan sakte, men sikkert å dra meg inn i en usannsynlig historie. Og for den prestasjonen fortjener filmen en grei og hederlig

7/10

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Eivinder80 skrev: man feb 27, 2023 9:34 pm Dokumentarfilmen om Petter Vennerød var aldeles nydelig.
Hvor går den?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Secret Life Of Walter Mitty

Liker budskapet, og tidvis veldig bra soundtrack, men filmen som en helhet var helt ok.

Aftersun
Paul Mescal og Frankie Corio er strålende som far og datter som er på ferie i Tyrkia på 90/2000-tallet. En film uten noe spesielt plot som driver historien fremover, og handler mer om å "være der" med dem og opplevelsen de har sammen på denne ferien.

Synes filmen er god, men noe som manglet for min del (muligens "mangel" på plot), men kan være at filmen treffer meg bedre ved et gjensyn når man vet mer hva man går til.

Mescal og Corio er som sagt strålende, og blir interessant å følge regissør Charlotte Wells videre. En flott debut for både Wells og Corio.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

EspenLie skrev: man feb 27, 2023 11:20 pm
Eivinder80 skrev: man feb 27, 2023 9:34 pm Dokumentarfilmen om Petter Vennerød var aldeles nydelig.
Hvor går den?
Går på kino nå. "Den siste filmen".

SirJames

Legg inn av SirJames »

ElGuaje skrev: tir feb 28, 2023 12:04 pm Secret Life Of Walter Mitty

Liker budskapet, og tidvis veldig bra soundtrack, men filmen som en helhet var helt ok.
Ser at IMDb beskriver den som Adventure/Comedy/Drama

Hvilken av de delene er mest fremtredende i filmen, etter din mening?

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

SirJames skrev: tir feb 28, 2023 10:22 pm
ElGuaje skrev: tir feb 28, 2023 12:04 pm Secret Life Of Walter Mitty

Liker budskapet, og tidvis veldig bra soundtrack, men filmen som en helhet var helt ok.
Ser at IMDb beskriver den som Adventure/Comedy/Drama

Hvilken av de delene er mest fremtredende i filmen, etter din mening?
Snakker vi om 1947 versjonen med Danny Kaye her?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

John Garfield skrev: ons mar 01, 2023 9:50 am
SirJames skrev: tir feb 28, 2023 10:22 pm
ElGuaje skrev: tir feb 28, 2023 12:04 pm Secret Life Of Walter Mitty

Liker budskapet, og tidvis veldig bra soundtrack, men filmen som en helhet var helt ok.
Ser at IMDb beskriver den som Adventure/Comedy/Drama

Hvilken av de delene er mest fremtredende i filmen, etter din mening?
Snakker vi om 1947 versjonen med Danny Kaye her?
Visste ikke at versjonen fra 2013 var en remake. Er originalen bra?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

SirJames skrev: tir feb 28, 2023 10:22 pm
ElGuaje skrev: tir feb 28, 2023 12:04 pm Secret Life Of Walter Mitty

Liker budskapet, og tidvis veldig bra soundtrack, men filmen som en helhet var helt ok.
Ser at IMDb beskriver den som Adventure/Comedy/Drama

Hvilken av de delene er mest fremtredende i filmen, etter din mening?
Vil si det er en ganske fin splitt faktisk, og filmen treffer alle sjangrene bra. Men skal man dele det inn vil jeg si 1,komedie 2, adventure 3, drama

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

ElGuaje skrev: ons mar 01, 2023 10:01 am
John Garfield skrev: ons mar 01, 2023 9:50 am
SirJames skrev: tir feb 28, 2023 10:22 pm

Ser at IMDb beskriver den som Adventure/Comedy/Drama

Hvilken av de delene er mest fremtredende i filmen, etter din mening?
Snakker vi om 1947 versjonen med Danny Kaye her?
Visste ikke at versjonen fra 2013 var en remake. Er originalen bra?
Ga 47 versjonen 3/5. Har ikke noen rating på 13 versjonen, men tror jeg ga samme rating. De er basert på samme bok eller var det novelle? Uansett er de ganske forskjellige minnes jeg. Vil si de er vel verdt å se begge 2, men ikke hvis man forventer mesterverk.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Babylon

Måtte utnytte muligheten til å se denne på kino igjen før den forsvinner. Som denne filmen har vokst på meg siden jeg så den første gangen. Den er fortsatt for lang, men jeg koser meg gjennom de 3 timene og 10 minuttene den varer. Jeg digger denne filmen her.

Og soundtracket til Justin Hurwitz er så 10/10.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Batman Forever
Åi åi. OK, det er ikke tidenes dårligste film, men en skikkelig nedtur etter de to mesterlige Burton-filmene.
Borte er den sorte humoren og den mørke stemningen. Det vi sitter igjen med er en ganske actionfylt film med dårlig humor og generelt platt dialog. Spesielt Jim Carrey som Riddler irriterer, jeg husket han ikke så pågående og irriterende.
Jeg elsket filmen da jeg så den på kino. Jeg var 10 år. Nuff said....
Men det skal sies at Batman & Robin er mye dårligere.

LeCoq

Legg inn av LeCoq »

Aftersun

Savner kanskje at man går litt mer i dybden, men alt i alt en veldig fin film. Dynamikken mellom far og datter er helt strålende, og slutten gjorde skikkelig inntrykk på meg. Det er jo et kvalitetstegn.

Vanskelig å vurdere, men tror jeg lander på en sterk syver.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

LeCoq skrev: ons mar 01, 2023 7:22 pm Aftersun

Savner kanskje at man går litt mer i dybden, men alt i alt en veldig fin film. Dynamikken mellom far og datter er helt strålende, og slutten gjorde skikkelig inntrykk på meg. Det er jo et kvalitetstegn.

Vanskelig å vurdere, men tror jeg lander på en sterk syver.
Jeg synes det var vanskelig å tolke alle symboler og andre ting i filmen men så en veldig god anmeldelse av den på youtube (etter at jeg hadde sett filmen)
Filmen fikk litt mer mening da

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

LeCoq skrev: ons mar 01, 2023 7:22 pm Aftersun

Savner kanskje at man går litt mer i dybden, men alt i alt en veldig fin film. Dynamikken mellom far og datter er helt strålende, og slutten gjorde skikkelig inntrykk på meg. Det er jo et kvalitetstegn.

Vanskelig å vurdere, men tror jeg lander på en sterk syver.
Enig. Landet på rundt det samme selv, men som jeg skrev igår, mulig den scorer høyere ved en gjensyn

LeCoq

Legg inn av LeCoq »

ElGuaje skrev: ons mar 01, 2023 7:33 pm
LeCoq skrev: ons mar 01, 2023 7:22 pm Aftersun

Savner kanskje at man går litt mer i dybden, men alt i alt en veldig fin film. Dynamikken mellom far og datter er helt strålende, og slutten gjorde skikkelig inntrykk på meg. Det er jo et kvalitetstegn.

Vanskelig å vurdere, men tror jeg lander på en sterk syver.
Enig. Landet på rundt det samme selv, men som jeg skrev igår, mulig den scorer høyere ved en gjensyn
Haha, leste anmeldelsen din nå. Godt å se at vi er enige!

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ray Donovan: The Movie (2022)

Elsket jo serien, men hadde allikevel ikke veldig store forhåpninger her. Synes dog den leverer temmelig greit

7.2/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

LondoMollari skrev: ons mar 01, 2023 7:08 pm Batman Forever
Åi åi. OK, det er ikke tidenes dårligste film, men en skikkelig nedtur etter de to mesterlige Burton-filmene.
Borte er den sorte humoren og den mørke stemningen. Det vi sitter igjen med er en ganske actionfylt film med dårlig humor og generelt platt dialog. Spesielt Jim Carrey som Riddler irriterer, jeg husket han ikke så pågående og irriterende.
Jeg elsket filmen da jeg så den på kino. Jeg var 10 år. Nuff said....
Men det skal sies at Batman & Robin er mye dårligere.
Første Batman film en fikk lov å se på kino, og kanskje ingen sjokk, ettersom en var jo altfor ung til å se de tidligere til Burton/Keaton.
Så igjen begge Schumacher filmene for et par år tilbake, og selvsagt har nostalgi sitt i at dem scoret kanskje litt høyere på ratingen.
Men Forever hadde nå scener der ikke var så langt unna Burtons univers, tenker på de traumatiske og marerittaktige drømmesekvenser, sjokket over at skurkene faktisk tok seg inn i Batmans aller hemmeligste skjulested samt hadde kjennskap til hans ekte identitet, og hvor sistnevnte vurderte å legge kappen på hylla, og gi opp yrket som Gothams mørke beskytter.
Nicole Kidman var ikke mye å klage på heller, samt all den fengende filmmusikken, men Jim Carrey tok nok opp litt vel mye plass, og synd for dermed havnet en langt mer interessant skurk opp som nærmest ei side-kick via Harvey Dent/Two-Face.

Husker også hvor stort det var å dra inn til Oslo, spise på Peppes eller McDonalds og deretter ta veien mot kinosalen og se disse Batman eventyrene.
McDonalds hadde jo også ei ny Batman Happy Meals kampanje på gang i samme tid, men med leketøy der virket å være kanskje basert på tidligere filmer eller tv-serien.
Bilde
Var stolt eier av det Joker hodet på sykkelstyret, og tror det også ble utgitt diverse Happy Meals glass med de ulike karakterene fra Batman Forever.
Tror ikke Jokerhue var annet enn ei vanngevær lignende gjenstand, som sprutet litt og ikke noe mer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Max Manus (2008)

Aldri sett før, men det var da ikke måte på til positiv omtale på DVD coveret, der nærmest overskygget tittelen og omslaget med: "Tidenes beste" terningkast 5 og 6ere i hytt og pine, og når det kommer til norsk film og den slags hypemaskineri, da blir en jo øyeblikkelig mistenkelig og ikke særlig fristet til å kaste bort enda ei to timer på nok en potensiell middelmådighet.

Vel, den var antageligvis hakket bedre enn en 3er, men type underholdning som er glemt dagen derpå og føler meg i overkant snill når en ender opp i:

6/10

Belzone

Legg inn av Belzone »

Så Wakanda Forever igår. Fant dette skralt. Synes plottet var svakt, mange svake skuespillere som overspilte rollene sine. Filmen fenget verken min kone eller meg.
Dessverre ser det ut til at det kommer en film nr 3.
Virket for min del som ett hastverk manus mtp Chadwick Boseman tragiske bortfall.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1751

Legg inn av JauKaninen »

Frank.N.Steen skrev: tor mar 02, 2023 2:09 pm Max Manus (2008)

Aldri sett før, men det var da ikke måte på til positiv omtale på DVD coveret, der nærmest overskygget tittelen og omslaget med: "Tidenes beste" terningkast 5 og 6ere i hytt og pine, og når det kommer til norsk film og den slags hypemaskineri, da blir en jo øyeblikkelig mistenkelig og ikke særlig fristet til å kaste bort enda ei to timer på nok en potensiell middelmådighet.

Vel, den var antageligvis hakket bedre enn en 3er, men type underholdning som er glemt dagen derpå og føler meg i overkant snill når en ender opp i:

6/10
For meg hadde den en ekstra effekt fordi det var lenge siden det var laget noe om WW2 i Norge, jeg så den 2 ganger på kino da den kom i 2008 (åra flyr!). Den historien der var jeg spesielt interessert i. Nå har det vært 3-4 filmer om WW2 i Norge på ganske kort tid og jeg føler meg litt mer mett på temaet igjen. Skulle gjerne sett at de lagde filmer om Norge fra tiden før WW2 og veldig gjerne 1800-tallet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»