Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Fled (1996) av Kevin Hooks

To desperate fanger på rømmen, lenket til hverandre, må forsøke å finne ei måte å samarbeide på, da for å komme til bunns i hvem det er som egentlig tjener på at de er på frifot, og helst før de enten dreper hverandre eller at noen andre kommer dem i forkjøpet.

Ei rimelig typisk midt på treet 90-talls buddy-cop action film, der likevel makter å fungere som lett søndagsunderholdning, mye grunnet det fartsfylte tempoet, kjemien mellom Laurence Fishbourne og hans yngre data-hacker "kompis" i Stephen Baldwin, der står ovenfor ei tøff oppgave, i å overleve i hverandres selskap, men også finne ut av hvem som bidro å i "hjelpe" dem ut, og der både mafiaen og korrupte FBI agenter, virker å være på utkikk etter det samme.

Legger man ved deilige Salma Hayek, får man ei slettes ikke fæl 90-95 minutter med klisjespekka moro, der en lo godt når en av de sadistiske skurkene forklarte at han hadde så smått med tid, i en torturscene av Baldwin, og ja, så like greit å kaste bort mer tid med å bruke offeret som punchingbag, samt en lengre historie om ulike kulturelle torturmetoder, der en kinesisk versjon går ut på død via 1000 bittesmå knivkutt, over hele kroppen, og ja, slikt tar jo selvsagt ikke særlig til lang tid.

Nei, hva er vel buddy-cop action film uten disse torturscenene? Heltene skal alltids vise hvor utrolig tøffe og macho de er, selv når alt håp virker over og ut, og sier aldri et ord, vel foruten noen velretta spytteklyser og banneord, men nei, en penisgnaskende grevling (The Salton Sea) hadde nok fått selv de tøffeste til å synge ut om alt og alle.

Sett før, men må være minst 20 år, eller mer siden den ofte gikk som nattfilm på norsk tv, og tja, føles mest ut som ei godt påkosta rett på video actionfilm, men fra en tid der slike ofte var minste like givende som de der havna på kinolerretet, og er ikke langt unna lignende midten av 90-talls bortglemte actioneventyr og lignende buddy-cop forsøk, ala Fair Game (1995) og Money Train (1995), men tja, blir så med ei snill:

6/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Tok et gjensyn med Shawshank Redemption (1994)

Og jeg konstaterer at det er en klassiker fortsatt, klink 10/10 film

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Frank.N.Steen skrev: man jan 02, 2023 12:03 pm Bilde
Fled (1996) av Kevin Hooks

To desperate fanger på rømmen, lenket til hverandre, må forsøke å finne ei måte å samarbeide på, da for å komme til bunns i hvem det er som egentlig tjener på at de er på frifot, og helst før de enten dreper hverandre eller at noen andre kommer dem i forkjøpet.

Ei rimelig typisk midt på treet 90-talls buddy-cop action film, der likevel makter å fungere som lett søndagsunderholdning, mye grunnet det fartsfylte tempoet, kjemien mellom Laurence Fishbourne og hans yngre data-hacker "kompis" i Stephen Baldwin, der står ovenfor ei tøff oppgave, i å overleve i hverandres selskap, men også finne ut av hvem som bidro å i "hjelpe" dem ut, og der både mafiaen og korrupte FBI agenter, virker å være på utkikk etter det samme.

Legger man ved deilige Salma Hayek, får man ei slettes ikke fæl 90-95 minutter med klisjespekka moro, der en lo godt når en av de sadistiske skurkene forklarte at han hadde så smått med tid, i en torturscene av Baldwin, og ja, så like greit å kaste bort mer tid med å bruke offeret som punchingbag, samt en lengre historie om ulike kulturelle torturmetoder, der en kinesisk versjon går ut på død via 1000 bittesmå knivkutt, over hele kroppen, og ja, slikt tar jo selvsagt ikke særlig til lang tid.

Nei, hva er vel buddy-cop action film uten disse torturscenene? Heltene skal alltids vise hvor utrolig tøffe og macho de er, selv når alt håp virker over og ut, og sier aldri et ord, vel foruten noen velretta spytteklyser og banneord, men nei, en penisgnaskende grevling (The Salton Sea) hadde nok fått selv de tøffeste til å synge ut om alt og alle.

Sett før, men må være minst 20 år, eller mer siden den ofte gikk som nattfilm på norsk tv, og tja, føles mest ut som ei godt påkosta rett på video actionfilm, men fra en tid der slike ofte var minste like givende som de der havna på kinolerretet, og er ikke langt unna lignende midten av 90-talls bortglemte actioneventyr og lignende buddy-cop forsøk, ala Fair Game (1995) og Money Train (1995), men tja, blir så med ei snill:

6/10
Ville nok heller gått for den orginale filmen "The Defiant Ones eller Lenken" med Sidney Poitier og Tony Curtis
https://www.imdb.com/title/tt0051525/?r ... _t_101_act

The Kwames

Tormund

Legg inn av Tormund »

Elgen skrev: man jan 02, 2023 1:28 pm Tok et gjensyn med Shawshank Redemption (1994)

Og jeg konstaterer at det er en klassiker fortsatt, klink 10/10 film
Jeg gikk og la meg da den startet, anbefalte den til dama, som ikke har sett den, våknet i dag morges og slo på tv´n, hun hadde heller sett på Alle elsker David på tv2play.

Vurderer å slå opp.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Tormund skrev: man jan 02, 2023 2:03 pm
Elgen skrev: man jan 02, 2023 1:28 pm Tok et gjensyn med Shawshank Redemption (1994)

Og jeg konstaterer at det er en klassiker fortsatt, klink 10/10 film
Jeg gikk og la meg da den startet, anbefalte den til dama, som ikke har sett den, våknet i dag morges og slo på tv´n, hun hadde heller sett på Alle elsker David på tv2play.

Vurderer å slå opp.
Rystende lesning!
Her må du nok kurse henne i filmhistorie ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: man jan 02, 2023 1:40 pm Ville nok heller gått for den orginale filmen "The Defiant Ones eller Lenken" med Sidney Poitier og Tony Curtis
https://www.imdb.com/title/tt0051525/?r ... _t_101_act

The Kwames
Burde vel få sjekket ut, omsider ja, men kom det ikke også ei enda tidligere (eller senere) sci-fi/drama, om verdens undergang, og hvor en hvit og svart mann, er de eneste gjenlevende på moder jord, helt til ei vakker kvinne dukker opp, og bidrar i at vennskapet mellom de to mennene, ender opp i en primitiv dødskamp om å kunne på reprodusere seg, og stikke av med bruden.
Husker at The Quiet Earth (1985), hadde ei lignende setting, med kun et par overlevende, 2 menn og ei vakker rødtopp, og ja, 3 ble kjapt 1 for mye.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Tormund skrev: man jan 02, 2023 2:03 pm
Elgen skrev: man jan 02, 2023 1:28 pm Tok et gjensyn med Shawshank Redemption (1994)

Og jeg konstaterer at det er en klassiker fortsatt, klink 10/10 film
Jeg gikk og la meg da den startet, anbefalte den til dama, som ikke har sett den, våknet i dag morges og slo på tv´n, hun hadde heller sett på Alle elsker David på tv2play.

Vurderer å slå opp.
Hva faen er det med damer og realityjunk egentlig?

eppaen

Legg inn av eppaen »

Tormund skrev: man jan 02, 2023 2:03 pm
Elgen skrev: man jan 02, 2023 1:28 pm Tok et gjensyn med Shawshank Redemption (1994)

Og jeg konstaterer at det er en klassiker fortsatt, klink 10/10 film
Jeg gikk og la meg da den startet, anbefalte den til dama, som ikke har sett den, våknet i dag morges og slo på tv´n, hun hadde heller sett på Alle elsker David på tv2play.

Vurderer å slå opp.
Jeg lo :)

Tormund

Legg inn av Tormund »

Machine_Head skrev: man jan 02, 2023 7:24 pm
Tormund skrev: man jan 02, 2023 2:03 pm
Elgen skrev: man jan 02, 2023 1:28 pm Tok et gjensyn med Shawshank Redemption (1994)

Og jeg konstaterer at det er en klassiker fortsatt, klink 10/10 film
Jeg gikk og la meg da den startet, anbefalte den til dama, som ikke har sett den, våknet i dag morges og slo på tv´n, hun hadde heller sett på Alle elsker David på tv2play.

Vurderer å slå opp.
Hva faen er det med damer og realityjunk egentlig?
Aner ikke, får hun kontroll over fjernkontrollen så finner hun noe søppel på FEM å se på. Du aner ikke hvor mange episoder av Kardashians jeg har måtte lide meg igjennom. Oppsiden er at jeg er blitt mektig flink til å filtrere vekk bakgrunnsstøy. Nedsiden er at jeg knapt hører når hun snakker til meg :lol:

Mjordan23

Legg inn av Mjordan23 »

Avatar: The Way of Water (2022)

Når en film skal vare i 3 timer, må den være bra og det er ikke de 2 første klisjefylte timene. Berger seg noe med den siste timene dog, så det ender på en snill 6/10 fra min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Igor (2008) av Tony Leondis

Animasjonsfilm, der en aldri hadde hørt om, før en sjekka litt innom (etter å ha sett One Crazy Summer) usette John Cusack filmer på Letterboxd, og tja, det ser ut som noe Tim Burton kunne ha gjort, men mista interessen for, tidlig ut i produksjonen.
Historien er små søt, med fokus på en verden full av gale og onde vitenskapsmenn, og deres lydige hjelpere, ved navn Igor, med pukkel på ryggen og det hele. Problemet er bare at noen av Igorene, ønsker også å være onde vitenskapsmenn, og det er ikke spesielt populært blant deres "likesinnede".

Blir aldri bra, men heller ikke dårlig, og mulig en var i litt bedre humør, grunnet all den fengende bruken av gamle Louis Prima slagere, og nei, runder av med ei:

5/10

kibby

Legg inn av kibby »

Gulltransporten (Viaplay, 2022)

En sekretær i Norges Bank blir bedt om å ta ansvar for å frakte Norges gullbeholdning i sikkerhet da tyskerne invaderer Norge 9. april 1940.

Stjernespekket skuespillergalleri, og drivende handling. Jeg holdt pusten flere ganger. Forstår ikke hvorfor denne har fått så middelmådige reviews. Jeg likte den godt.

7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Pirates of Silicon Valley (1999) av Martyn Burke

"Success is a menace. It fools smart people into thinking they can't lose."

Et etterlengtet og herlig gjensyn da med denne velspilte og artige tv-filmen, der tar for seg opptakten til hvordan Steve Jobs og Steve Wozniak, maktet å gradvis jobbe seg ut fra ei sliten garasje, i hop med deres hjemmesnekra datamaskin, til å ta opp kampen mot deres hovednemesis IBMs gigantiske business, og til slutt skape et større jordskjelv i bransjen, når fremtiden ankommer via den første Apple computeren.

Men det er også andre som har noe stort på gang, og hvor de litt mer tilbakelente Harvard gutta i Microsoft Bill Gates og Paul Allen, virker å henge etter i kampen om å levere det nyeste og beste produktet, men hvor de i det stille, likevel greier å bruke slu list i å overtale sin "familie" over i Apple, til å la dem få akkurat nok innpass i Piratskipet deres over i San Fransisco, til å hente ut det aller viktigste av materiale, og lage ei rimeligere prisa men likefult funksjonell datamaskin, for deretter i trygg distanse, lene seg godt tilbake å se Apple skuta og dets passasjerer, nærmest fortære hverandre levende, når de innser blemma med å gå til samarbeid med Gates og co.

Ikke sett siden 00-tallet, når den gikk som nattfilm på tven, men husker at den falt godt i smak, og nei, ikke sett noen av de nyere Steve Jobs filmene, og godt mulig denne tv-filmen tar seg noen reale doser med frihet, likevel, den blander inn historie, komedie, tragedie og det å inkludere akkurat nok balanse mellom business delen og det menneskelige bakom, til at det blir ei utmerket underholdning, og nei, nesten synd den ikke varte litt lenger, for tiden fløy av sted når en har det moro. Også utrolig mye kul og fin musikk er det også, mens spesielt hovedrolleinnehaverne Noah Wyle (Jobs) og Anthony Michael Hall (Gates) leverer så til de grader varene, og nei, lander på ei velfortjent:

8/10


ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Close

Dette var en fin, trist, vakker og hjerteskjærende opplevelse i løpet av 1 time og 45 minutter.

Fantastiske prestasjoner av de unge skuespillerne Eden Dambrine(Leo) og Gustav de Waele(Remi). Det kan være vanskelig å ha barn til å lede en slik film som dette, så man må treffe bra med castingen, og her ble det en ordentlig home run.

kibby

Legg inn av kibby »

ElGuaje skrev: tir jan 03, 2023 7:19 pm Close

Dette var en fin, trist, vakker og hjerteskjærende opplevelse i løpet av 1 time og 45 minutter.

Fantastiske prestasjoner av de unge skuespillerne Eden Dambrine(Leo) og Gustav de Waele(Remi). Det kan være vanskelig å ha barn til å lede en slik film som dette, så man må treffe bra med castingen, og her ble det en ordentlig home run.
Ååååå, denne vil jeg også se. Kino?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Pretty Woman. Så den i romjula på tv. Har ikke sett filmen siden den gikk på kino for 30 år siden. Joda, grei nok selv om den var litt forutsigbar og veldig Hollywood.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

På kino med ungene og såg Kardemomme by. Faktisk meget bra. Fine tegninger, fine farger, lett dialog, morsom og fin. Ikke blitt for ødelagt av woke-ideologi og politisk korrekthet slik som så godt som alle nye filmer idag er. De måtte så klart gjøre om bakeren til en mørkhudet dame men ellers holdt de seg til boka imponerende godt. Slik Hakkebakkeskogen var så er dette en verdig film i Egners ånd.
Morsom for både barn og voksne.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

kibby skrev: tir jan 03, 2023 11:21 am Gulltransporten (Viaplay, 2022)

En sekretær i Norges Bank blir bedt om å ta ansvar for å frakte Norges gullbeholdning i sikkerhet da tyskerne invaderer Norge 9. april 1940.

Stjernespekket skuespillergalleri, og drivende handling. Jeg holdt pusten flere ganger. Forstår ikke hvorfor denne har fått så middelmådige reviews. Jeg likte den godt.

7/10
Jeg gledet meg veldig til denne og syns den var underholdende. Men det var noe med dialogene som fremstod for meg veldig fjollete. Og kunstig. Tyskerne var typisk film-nazier - roboter som marsjerer i takt og de norsk karakterene overspiller i rollene. Mulig jeg må se den på nytt men denne filmen ville jeg virkelig skulle være bra , men noe traff ikke

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Big George skrev: ons jan 04, 2023 6:19 am Pretty Woman. Så den i romjula på tv. Har ikke sett filmen siden den gikk på kino for 30 år siden. Joda, grei nok selv om den var litt forutsigbar og veldig Hollywood.
En morsom feelgood film fra 80-tallet som jenter elsker. Jeg som mannfolk syns den også er underholdende. Og den beskriver veldig veldig godt biologiske kjønnsforskjeller.
En gladfilm for damer der en ung dame reiser hele usa på langs for å tjene penger på en virksomhet som er ulovlig, skadelig og sjeldent fører noe godt med seg. Hun får en hel uke med en steinrik forretningsmann og får øst over seg penger han har tjent. Hennes bidrag er å bare være der og være pen og ung.
Og det har visst nok en så positiv effekt at alle rundt gjør alt for at denne damen som ikke produserer noen andre verdier i verden enn sin seksualitet skal ha det bra. Hun tjener denne uken mer penger enn de fleste lavlønte klarer på flere måneder pluss får fancy antrekk, får spise på fine restauranter og innpass i de finere kretser og samtidig finner hun rom for å bli sur, fornærmet og krenket fordi hennes bidrag med betalt seksualitet ikke oppleves som en likeverdig partner i dette luksuslivet.

Hennes gode vesen likevel påvirker den kyniske foretningsmannen positivt slik han plutselig endrer stil og begynner å gjøre gode forretninger. Og de skiller lag, hun endel rikere og han endel snillere. Hva hun skal gjøre videre eller hva det blir av henne som begynte 20årene som prostituert vites ikke. Mest sannsynlig endres ikke livene til disse 2 ulike menneskene så veldig mye , men de fikk iallefall et verdifullt innblikk i den andres verden.

Lykkelig slutt.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

kibby skrev: ons jan 04, 2023 3:56 am
ElGuaje skrev: tir jan 03, 2023 7:19 pm Close

Dette var en fin, trist, vakker og hjerteskjærende opplevelse i løpet av 1 time og 45 minutter.

Fantastiske prestasjoner av de unge skuespillerne Eden Dambrine(Leo) og Gustav de Waele(Remi). Det kan være vanskelig å ha barn til å lede en slik film som dette, så man må treffe bra med castingen, og her ble det en ordentlig home run.
Ååååå, denne vil jeg også se. Kino?
Kino ja!

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Så også Verdens verste menneske her om dagen. Hadde ikke høye forventninger til den egentlig, siden noen jeg kjenner mente den var dørgende kjedelige og de skrudde av etter 30 min, og jeg hadde ikke lest meg mye opp om filmen på forhånd. Med den tittelen tenkte jeg at det var en slags klassisk "rom-com" film eller noe.

Ble svært overrasket og jeg synes den var meget sterk. Lenge siden jeg har blitt litt emosjonell av en film, men ble det av denne. Er nok fordi jeg er rundt samme alderen som hovedpersonene i fortellingen og står litt i de samme problemstillingene. Traff meg i hvert fall skikkelig i hjerterota.

Enig i det @Chromeback sier; selv om Reinsve er god synes jeg også at Lie stjal showet for min del. Meget sterkt levert.

Jeg synes spesielt den siste delen av filmen er god.
► Show Spoiler
Gir den terningkast 5. Det er den typen film jeg føler man må være litt "i humør" til å se. Jeg forstår hvorfor mange kan synes den er kjedelig, hvis man ikke liker den slags "slow burn" filmer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
In Search of Tomorrow (2022) av David A. Weiner

Enda ei ny runde med mimring rundt 80-talls film, og tja, virker som den slags aldri tar slutt, for jaggu meg er det ikke enda en film som vil snart fortsette reisen, ved å dykke enda dypere ned i sci-fi verden.
Dessverre begynner jeg kjenne på ei overmett og litt "meh" aktig følelse rundt tanken på enda en 4-5 timers ferd med snakkende hoder, der enkelte av gjestene, virker å medvirke i absolutt alt av 80 talls relaterte dokumentarer. Tenker da spesielt på Alex Winter, som må nærme seg en slags rekord, tross av at han knapt var med i særlig av det som blir diskutert, og nei, sikkert en kul fyr, men skulle så gjerne sett mer av navn som John Carpenter, Adrienne Barbeau, Peter Weller, Vernon Wells, Clancy Brown, Paul Verhoeven, Billy Dee Williams og Jesse Ventura, og ja, lista kunne sikkert vært mye lenger, men tja, skulle "alle" fått like mye tid, ville nok denne kjapt endt opp i 10-15 timer, og nei, mulig det blir plass til mer av de nevnte, for ja, ei oppfølger fra samme regissør er visstnok ikke langt unna.

Uansett, har jo sans for disse In Search of 80-tilbakeblikkene, og selv om det nå har endt opp rimelig utsnakket og ender opp i at en blander dem i hop, for nå har det jo vært 3 laaaaange filmer om 80-talls skrekk, 1 meget lang om action, så da lå det i kortene om at sci-fi genren ville også få ei egen film, men problemet er at ja, trengte man virkelig 5 timer på alt sammen? Her burde minst 1 time, eller mer, vært lagt til bonus features biten, og helst stykket opp i ulike deler, for ja, hadde ikke sjanse eller interesse i å se alt på en og samme tid.

Foruten den vanvittig lange spilletiden, synes jeg de burde ha gitt mer respekt og tid til å presentere litt nærmere, hvordan sci-fi genren fra tidlig ut, og ikke minst hvordan de ulike tiårenes film var preget av virkeligheten og vice versa.
Men ja, da ville nok også som nevnt, spilletiden raskt blitt 1 time pluss.
Derimot er de inne på hvordan flere av da tidens mer cheesy og utskjelte filmer, type The Running Man (1987), ikke er så langt unna skremmende måter å manipulere ved deep fake bilder og videoer, samt den stadig mer populære reality underholdningen, og ikke minst hvordan teknologien gjør at en via stemmen kan kontrollere alt fra tv apparater til kjøkkenutstyr.

Likte også godt delen der tok for seg filmmusikk og lydeffekter, bare så synd ikke de virkelige store og viktige filmene fikk mer tid, da særlig Vangelis og Blade Runner blir knapt nok nevnt, så er det over, eller Brad Fiedel og hans lavbudsjetts score til The Terminator.
Kunne derimot godt vært foruten viten om at en levende babygris, som fikk strupen kuttet over, var "stemmen" til roboten ED-209 som falt ned ei trapp i RoboCop.

Men fint lite å si på hvor vanvittig mange minneverdige film themes og melodier som ble til det tiåret, mens i dag, så ja, må vel slite med å komme på mer en knapt ei håndfull, eller mindre, av sci-fi filmer, der byr opp til like lett gjenkjennelige eller slitesterke bidrag av filmmusikk.

De beste stundene, er helt klart når de virkelige bautaene innen sci-fi film fra 80-tallet, blir nevnt, og tenker Aliens (1986), Blade Runner (1982), Predator (1987), The Terminator (1984), RoboCop (1987) og Star Wars filmene, selv om den "tjuvstartet" 3 år før 80-tallet kom i gang, men innflytelsen til Spielberg og Lucas, var vel viktige til å påvirke pengemennene i Hollywood, om at sci-fi åpnet opp ei helt ny og unik mulighet, der også mange "b-filmer" med helt andre budsjetter, likevel maktet å forandre på spillereglene og gjøre et viktig avtrykk i filmens verden.

Dessverre, som mange av disse dokumentarene, er det oftest Amerika og Hollywood som får æren og glamouren, selv om Akira (1988) blir bragt opp, og knapt et ørlite klipp av The Quiet Earth (1985), så er det et stort savn, at mesterverk som Brazil (1985) ikke en gang nevnes, og nei, mulig dette blir gjort opp, i del 2 av sci-fi serien, for ingen dokumentar med respekt for seg selv, og tar for seg sci-fi, går under taglinen "The Definitive" og bare utelukker en av 80-tallet beste filmer.

Beste med slike dokumentarer, er jo ofte muligheten til å gjenoppdage tidligere sette, eller også sjekke ut usette 80-talls sci-fi filmer, og definitivt en god del som må dras frem på ny, men alt i alt, følte dem var litt for trygge i valg og temaer, og håper da kanskje de vil dykke litt nedunder kun de mest kjente og kjære, og bryne seg på b-filmer og kult-perler, samt mer utenlandske utgivelser, når del 2 slippes.

Alt i alt, ender opp med en snill:

7/10

trønderen

Legg inn av trønderen »

Kampen om Narvik - 5/10

Troll - 5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hi Honey - I’m Dead (1991) av Alan Myerson

En slesk drittsekk av ei jappe-klyse (Kevin Conroy), blir knust til en dam av blod og gørr (eller så vi blir fortalt), når han ender opp med å falle titalls etasjer rett ned i bakken med et smell, i det heisen til sin kommende skyskraper, plutselig slår seg vrang. Men dau er han nå ikke, for plutselig ankommer en engel (Paul Rodriguez) og forklarer ham at ei ny sjanse er ankommet, men da via kroppen til en annen mann ved navn Arnold Pishkin (Curtis Armstrong).

Joda, sett, ene og alene grunnet Conroy og Armstron, men der førstnevnte, knapt er med i mer enn et par minutter, og ja, en tv-film som virker å forsøke å blande A Wonderful Life (1946), A Christmas Carol, Groundhog Day osv, da i hop med utallige lignende velstående og suksessfulle rasshøl, som dør eller blir gitt ei ny sjanse til å bedre seg eventyr, men ja, må først gjennom en rekke tester, og starte på bunn, og bygge seg opp igjen, før lærepengen er nådd, og alle lever lykkelig, the end.

Dessverre ei film som aldri tar helt av, Armstrong er en likandes fyr, men kjemien mellom han og sin tidligere kone (eller Conroys) er aldri særlig tilstedeværende, og nei, satt og halvsov meg gjennom første kvelden, før en falt i koma på sofaen, forsøkte å se resten i natt, og ja, sovna jaggu meg på ny, så bare spolte meg frem til siste akt og nei, lite å juble over.

4,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The Unbearable Weight of Massive Talent (2022)

I rollene Nicolas Cage, Pedro Pascal, Tiffany Haddish og Sharon Horgan bl.a Regi: Tom Gormican

Hva skal vi kalle dette her da? En hyllest av Nicolas Cage gjort av Nicolas Cage?
Blir litt for meta for meg og humoren treffer ikke helt blink heller.
Man kan sammenligne det med en testimonial-kamp som var så populært i PL for noen år siden. En ikke tellende kamp etter å ha spilt 10 år i samme klubb. Resultatet er uinteressant.
Og jeg klarte ikke å engasjere meg så voldsomt i denne filmen på samme måte som i en testimonial-kamp
Jeg tok de fleste referansene og har sett mange filmer med Cage (også den obskure Captain Corellis mandolin) Men alt i alt ble det ganske uengasjerende, ender derfor opp med en 5/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Jeg savner 90 tallets Cage..Da det kom godfilmer på rekke og rad og han hadde utseendet og alderen nokså perfekt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Cage var rimelig rå på 90-tallet ja, den Elgen nevner to innlegg over, har jeg enda ikke sett, men kommer meg nok frem til, kanskje i løpet av neste år.
Går vel i fella, og rett inn med altfor høye forventninger vedrørende Cages nyere utgivelser, mye grunnet massiv skryt fra alt og alle (virker det som) men svært få som en gidder å beholde/se igjen, slik hans eldre alltids virker å få meg til å gjøre.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Nicholas Cage var svær på slutten av 90 og starten av 00. Action-filmer på løpende bånd med Zimmer i bakgrunnen. Oioi.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Nic Cage som Big Daddy er min favoritt.

Av nyere verk har jeg ikke fått sett sånn allverden, men Pig skal vel være ganske bra?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Chromeback skrev: tor jan 05, 2023 2:53 pm Nic Cage som Big Daddy er min favoritt.

Av nyere verk har jeg ikke fått sett sånn allverden, men Pig skal vel være ganske bra?
Pig er på min watchlist
Hadde planer om å se den men så ble det "The Unbearable Weight...." i stedet for

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»