Hvilken film så du sist?

Svar
MatsEn89

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av MatsEn89 »

LANISTA skrev: man mai 30, 2022 8:06 pm Jeg så denne igjen.
Hvor en av de som i fallskjerm kom inn i det siste øyeblikket, senere beskrev det somaliske sjøvannet rundt som badekarvarmt.
Denne scenen gir meg gåsehud. Jeg vet ikke hvorfor. Trolig fordi Tom Hanks er så brilliant og at hun som spiller Navy-sykepleier i virkeligheten er ekte traumesykepleier. Dialogen. Og fordi det ikke bare er fiksjon. Denne scenen har så mange lag. I det minste for meg. "Det farlige er over - nå gjenstår bare det å leve med det." På en måte:

https://www.youtube.com/watch?v=IJMDdT24_98
Herlig film. Men i kveld skal jeg se den hvor han spiller pilot. Jeg har en passelig mengde flyskrekk og da kiler det ekstra.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

MatsEn89 skrev: man mai 30, 2022 8:09 pm
LANISTA skrev: man mai 30, 2022 8:06 pm Jeg så denne igjen.
Hvor en av de som i fallskjerm kom inn i det siste øyeblikket, senere beskrev det somaliske sjøvannet rundt som badekarvarmt.
Denne scenen gir meg gåsehud. Jeg vet ikke hvorfor. Trolig fordi Tom Hanks er så brilliant og at hun som spiller Navy-sykepleier i virkeligheten er ekte traumesykepleier. Dialogen. Og fordi det ikke bare er fiksjon. Denne scenen har så mange lag. I det minste for meg. "Det farlige er over - nå gjenstår bare det å leve med det." På en måte:

https://www.youtube.com/watch?v=IJMDdT24_98
Herlig film. Men i kveld skal jeg se den hvor han spiller pilot. Jeg har en passelig mengde flyskrekk og da kiler det ekstra.
Sully! Igjen en utrolig film med den mannen. God fornøyelse.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Baby’s Day Out (1994) av Patrick Read Johnson

Gjensyn med denne 90-talls "klassikeren", kanskje for første gang, siden nettopp nevnte tiår, og joda, en viss eim av feel-good nostalgi la seg tidlig ut, men dette var vel i grunn syltynne greier, og ikke sjokkerende at John Hughes var involvert som manusforfatter.
Likevel, nevnte nostalgi (mye hyggelige minner fra tiden man tok opp søndagsfilmen på VHS og så dem etter skoletid) og ikke minst det at skurkene (denne gang en trio) er definitivt de mest likandes av dem alle, gjør at det blir aldri kjedelig, men dæven så Joe Mantegna får kjørt seg her, ikke minst familiejuvelene hans, der filmens lille "sjarmør" ender opp med å sette fyr på understellet til hovedskurken, hvor deretter en av "medhjelperne" prøver å trampe vekk flammene, kun for å mose i stykker noe helt annet i samme sleng:
Bilde
Selvsagt ingen stor opplevelse, men det gikk unna, og ja, "The Three Stooges" redder det hele fra å gå i minus, og gir den så en veldig snill:

5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Dances with Wolves (1990) av Kevin Costner

En høyt dekorert men likefult sliten og livstrøtt krigsveteran (Costner), setter ut i et dristig men mislykket selvmordsforsøk. Et der vil sørge for en viktig seier for nordstatene, da under den blodige borgerkrigen. Og som takk for innsatsen, blir Løytnant John Dunbar snart gitt langt mer fredeligere forhold å jobbe uti fra, og hvor den mystiske og ville naturen ved siste utpost, lokker frem uante følelser, og ikke minst skal medføre i et dypt og nært vennskap med en større gruppe vennligsinnede prærieindianere.

Aldri sett den oppunder 4 timers forlengende utgaven, men ettersom man først nylig fant ut at DVD boksen man plukka opp for en evighet siden, inneholdt to versjoner, så hadde en egentlig planer om å dele filmen i to, og se resten i morgen. Vel, timene fløy av sted og hjalp nok på, at man har hatt et godt forhold til den originale 3 timers versjonen fra før, men litt spent på hvorvidt denne nyere ville forbedre ting, eller motsatt.

Heldigvis gikk det rette veien, og fint lite å utsette, selv om enkelte scener kanskje ble litt i overkant mye, men ja, John Barry hjemsøkende soundtrack i hop med spektakulære naturscener og omgivelser, er jo definitivt viktige grunner til at enkelte stunder gir deg gåsehud, og skulle gjerne hatt enda mer bilder av præriesletter, fjell og daler, med Barrys musikk i bakgrunnen.

Mye gode minner dukket også opp, da man som guttunge så flere western filmer i hop med farmor og farfar, og ville sitte med hue dypt nedi utallige bøker og tegneserier om indianere og den ville vesten, da med et romantisk og kanskje noe naivt savn, av det å kunne oppleve eller forestille seg slik vakker og ubesudlet natur.

Ga originalen ei 8/10 og denne nær 45-50 minutter forlengende ender så opp i en:

8,5/10

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Når går Full dekning på Viaplay.
https://www.youtube.com/watch?v=Lq9DqJ2aO5w

Bare norsk vanlig film. Ingen som hopper ned fra et fly og på et skip utenfor Somalia eller blir oppdaget av gjetere i Hindu Kush og blir beskutt av 150 Talibanere. Bare vanlige norske folk og en middag.
Tar en øl og koser meg med dette.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Top Gun

Gjensyn med denne før jeg så Maverick. Den har sine ikoniske scener, replikker og soundtrack, men filmen som en helhet treffer helt ærlig ikke meg helt. Litt merkelig med tanke på at den checker mange punkter, men er noe med historien som ikke fenger meg helt.

Den er solid/god, men det er noe som mangler her for min del.


Top Gun: Maverick

En film jeg utgangspunktet ikke hadde planer om å se, og i hvert fall ikke på kino. Så kom de gode anmeldelsene fra alle kanter, noe som gjorde at man fikk litt interesse for den. Så fra å ikke ville se den, til å betale for å se den på IMAX, er vel en av de bedre usvingene jeg har gjort. Her snakker vi en god film. Joseph Kosinski klarer å hedre Tony Scott sin ikoniske film, samtidig som han også lager en film som står helt fint på egne bein.

Christopher McQuarrie er også med på manussiden, noe jeg som tror har vært en viktig faktor for at denne filmen fungerer så bra som den gjør.

God casting med Miles Teller og Glen Powell som tar over "duellen" Iceman og Maverick har i originalen, mens Tom Cruise fortsatt er Tom Cruise. Og Jennifer Conelly da. 51 år, wow. Kudos til Paul Bettany for å ha kapret henne :lol:

Anbefales virkelig. Og spesielt på kino. Dette er en ordentlig god kinofilm.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Last of the Dogmen (1995) av Tab Murphy

En tidligere dusørjeger (Tom Berenger), blir på ny hyret inn, i det 3 etterlyste fanger har satt på rømmen, langt uti ødemarka, og sammen med en ekspert innen amerikansk indiansk historie (Barbara Hershey), ender duoen opp med å finne noe langt mer interessant enn ei gruppe med desperate rømlinger, for plutselig står de ansikt til ansikt med gjenlevningene av et mystisk folk, der har overlevd i det ukjente, gjennom flere livsaldre.

En tidvis godt utført spennings-thriller, der byr på gode roller fra Tom Berenger, Barbara Hershey og Kurtwood Smith, samt mye nydelig og flott natur.
Dessverre en film som faller litt for mye i fella av å gjøre indianerne om til noen overmagiske skapninger, litt for mye og det, samt et klissete oppkok av overemosjonell "nå skal du føle, enten vil eller ei" type såpe-opera stemningsmusikk, som dessverre får gå igjen, litt vel mye.

Likevel, Berenger er i form, men oppunder 2 timer blir dessverre altfor langt tid, og kunne fint ha vært nedjustert med minst en 15-20 minutter, eller mer.

6/10

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Scarface. 8/10

Er og blir en kul film.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Glycinello skrev: søn jun 05, 2022 1:13 am Scarface. 8/10

Er og blir en kul film.
Originalen eller 80-talls utgaven? Må selv se å få gitt 1983 versjonen en ny runde, men ble meget positivt overraska over hvor gjennomført god og spennende 30-talls filmen virkelig var, og der dialog, karakterer og stemning var fullt på høyde med de beste gangsterfilmene en har vært borti. Klart, 80-talls versjonen har jo Pacino, Moroder og en god del ekstra, så burde jo være utmerket film på sene sommerkvelder.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Python (2000) av Richard Clabaugh

"Somehow, I thought it would be bigger."

I det ei kløne åpner (på kapteinens ordre) en svær kasse med noe stort og farlig, langt oppi lufta, blir det opptakten til et vaskeekte mareritt for de uheldige beboerne ved Sleepy New Haven, der får seg en real nasty overraskelse, i det en gigantisk monsterslange, starter en privat krig mot alle som kommer i dens vei.

En av sikkert utallige slange, krokodille, alligator, Komodo osv monster-skrekk filmer der ble til i kjølvannet av suksessen til Anaconda (1997), og her er vel også Sy-Fy Channel i bakgrunnen, i kjent stil med et knippe velkjente 80-talls navn/fjes, litt tits and ass og latterlige spesialeffekter, og vips så har man oppunder 1 time og 40 minutter med b-film moro.

Navn som Robert Englund, Casper van Dien, William Zabka, Wil Wheaton (med lilla hår), Dana Barron, Jenny McCarthy og Ed Lauter i et veldig kort innhopp. Blunker du, så er han borte vekk, og hadde vært interessant å fått vite hva han fikk ut av en såpass gjennomført bortkasta rolle, men godt mulig lønna var god for 5-10 sekunder, til og fra.

Van Dien og Englund virka som en duo der gikk godt i hop, så jo en annen latterlig b-film med de to, også der hadde Englund en tropisk hatt på hue, store deler av tiden.

Tross såpass mange likandes og noenlunde kjente folk (hvert fall om en er glad 80 og 90-talls b-film), så er dessverre hovedrollen gått til en rimelig kjip og lite likandes fyr, der tar opp altfor mye tid.
Kjøpte ikke den "uavgjort" fighten mellom han og Zabka, nesten synd Ralph Macchio ikke hadde landa hovedrollen i stedet, kunne vært moro.

Til b-film med monsterslanger og en haug av klisjeer, funka det overraskende greit, størsteparten av tiden. Dessverre faller det litt i gjennom siste akt, hvor de gjenværende 10-15 minuttene, føles mer ut som en halvtime, og det gikk meget sakte av sted.

Slikt kan ikke ignoreres, og blir så med en:

4,5/10

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Frank.N.Steen skrev: man jun 06, 2022 5:38 pm
Glycinello skrev: søn jun 05, 2022 1:13 am Scarface. 8/10

Er og blir en kul film.
Originalen eller 80-talls utgaven? Må selv se å få gitt 1983 versjonen en ny runde, men ble meget positivt overraska over hvor gjennomført god og spennende 30-talls filmen virkelig var, og der dialog, karakterer og stemning var fullt på høyde med de beste gangsterfilmene en har vært borti. Klart, 80-talls versjonen har jo Pacino, Moroder og en god del ekstra, så burde jo være utmerket film på sene sommerkvelder.
Det var den med Pacino fra 83. Ble nysgjerrig på originalen nå, så den må på lista.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

The unbearable weight of being Nicholas Cage - 8 av 10

Jævla artig, men du må elske Nic motherfuckin Cage

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Red rocket 8/10

Ikke så morsom, men et kunstverk

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

MatsEn89 skrev: tir jun 07, 2022 7:35 am The unbearable weight of being Nicholas Cage - 8 av 10

Jævla artig, men du må elske Nic motherfuckin Cage
Hvem gjør da ikke det :lol: Han er fantastisk

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Jepp, her har en regissør utnyttet alle hans beste sider gjennom 100 minutter! Vil ikke røpe mer, men en god del krydder fra filmhistorien her.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

For alle som liker Bo Burnham og Inside som ble sluppet for et år siden, så slapp han en time med ubrukt materiale forrige onsdag. Utrolig at enkelte sekvenser/sanger ikke kom med, men det sier vel kanskje mer om kvaliteten på Inside.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

New Alcatraz (2002) av Phillip J. Roth

Et toppmoderne høysikkerhetsfengsel, satt langt uti det kalde Antarktis, blir omtalt som det nye Alacatraz grunnet ryet som nærmest umulig å rømme vekk fra. Vel, ting forandres rimelig kjapt, i det beboerne finner ut at en gedigen monsterslange har ankommet bygningen, da vekket til live grunnet en naiv avgjørelse, og er plutselig veldig klar for å meske seg i flest mulig mennesker som mulig.

Nok ei b-film med monsterslange og avdanka film og tv-stjerne fra 80 og 90-tallet, ledet da, av tidligere Louis and Clark stjerna Dean Cain, som en har blitt vant med å se i slik "kvalitetsfilm". Noe mer skuffende var det å se igjen Craig Wasson, som på 80-tallet medvirket i en rekke solide og underholdende skrekk-thrillere, deriblant Ghost Story (1981), Body Double (1984) og Nightmare on Elm Street 3 (1987). Men her sitter han mest i en "gamingstol" og lager grimaser, mens han ser på utallige tv-skjermer og banner og er frustrert over denne kjipe slangen, som farer rundt i mørke og gassfylte korridorer og fyller seg opp med kropper og lik.

Nei, definitivt en svakere og mer kjedelig affære, enn Python (2000), og mest sannsynlig også en mye mer lavbudsjetts produksjon, så nei, dette var ei døll nattfilm, og ender med en:

3/10

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Young Frankenstein (1974)

Like bra som første gang jeg så den.

Bilde


Terningkast: 6

10/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

The Unbearable Weight of Massive Talent (2022)

Artig denne, og Nicholas Cage koser seg, hvilket gjenspeiles i tilstedeværelsen hans gjennom filmens samtlige 107 min.

7.2/10

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

James Bond: No time to Die.

Gøy til å begynne med, men følte at historien dro ut litt. Grei skurk, grei action, men langt fra en virkelig god Bond-film. 6,5/10.

SirJames

Legg inn av SirJames »

No Time To Die var meget skuffende, ja.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Us (2019) og Crimson Peak (2015), huff, 4 timer (til og fra) man aldri vil få tilbake. Første av de to skrekkfilm nedturene, åpnet vel noenlunde "lovende", men så begynte tiden å stå bomstille, og nei, sjeldent en må ty til fast forward knappen, og såpass ofte. Men uten dens "hjelp", ville nok ratingen falt desto lenger nedover, og Crimson Peak bedret ikke humøret så altfor mye, men takk og lov for at man brynte seg på den mesterlige og barske Souther Comfort (1981) av Walter Hill, for ja, en trengte virkelig litt "trøst" etter to så lite "imponerende" skrekkfilmer.

Us (2019) - 3/10
Crimson Peak (2015) - 4/10
Southern Comfort (1981) - 9/10

MadBum

Legg inn av MadBum »

Jeg, frøkna og to andre (i hele salen) hadde gleden av å se Westernfilmen Old Henry på Drammen kino fredag kveld.

Den var utrolig bra. En soleklar 9er fra min side.

https://www.imdb.com/title/tt12731980/

Mehell

Legg inn av Mehell »

Ser Law Abiding Citizen nå. Har sett den en gang før, når den kom ut i 2009. Meget god film så vidt jeg husker, og det positive nå er at jeg ikke husker noe av handlingen i filmen selv om jeg husker plottet, så dette blir nesten som å se den for første gang.

Bilde

Mehell

Legg inn av Mehell »

Law Abiding Citizen var meget bra, og anbefales på det varmeste. Spennende historie, gode skuespillere, men muligens burde de gjort mer ut av slutten da jeg føler ting kom litt brått på der.
8/10.

Siden jeg ikke gidder å sove nå, og likevel skal stå opp om noen timer så prøver jeg meg på en film til.
Bilde

Ser at den har en brukbar karakter på IMDB, men jeg har likevel veldig lave forventninger til denne filmen. Ikke minst så kommer jeg nok til å ha problemer med hvem som spiller Batman i denne filmen, og jeg er fryktelig redd at denne filmen ikke kan leve opp til trilogien den etterfølger.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Hustle netflix

Alltid svak for en sportsfilm.

En solid film dette her, og Adam Sandler fortsetter å vise at han er god i disse mer seriøse rollene når han gidder å ta dem. Er ikke en film som prøver å gjøre noe revuolusjuerende, men treffer bra på det de ønsker å gjøre.

Chip 'n Dale: Rescue Rangers disney+

Overrasket over hvor bra det visuelt funker med å bruke denne "Roger Rabbit"-stilen med å blande inn animasjonsfigurer og live action samtidig.

En film med mye sjarm, og synes de får brukt de ulike Disney IP-ene på en veldig morsom måte. Koste meg overraskende mye med denne, og anbefaler egentlig å ikke se noen trailer for den (som alltid) og bare hoppe i det.

trønderen

Legg inn av trønderen »

trønderen skrev: lør mai 14, 2022 10:35 pm Jeg har et prosjekt gående der jeg ser alle Resident Evil-filmene. Spillene har jeg aldri hatt lyst eller turt å spille, men filmene har jeg tenkt kunne være noe for meg. Ikke fordi jeg trodde det var gode filmer, men fordi jeg liker Zombie-filmer. Jeg har så langt sett 3 av 6 filmer og har fått akkurat det jeg forventet. Dødscheesy action med en dose dårlig skrekk, skuespillerprestasjoner som til tider er komisk dårlige og et manus som må være skrevet i ruset tilstand. Og vet dere hva? Jeg blir underholdt. Og det er nok for meg. Samlet sett er de første 3 filmene 4/10. Maks. Men dæven det er de beste 4/10 filmene jeg har sett.
Da er jeg ferdig med dette prosjektet. Jeg må si kvaliteten falt veldig, spesielt i de to siste filmene. Mulig det var jeg som begynte å bli lei, men det var bare ikke like underholdene lenger og om mulig syntes jeg historien ble enda dårligere. Jeg prøver meg på en liten rangering fra best til verst: 3-1-2-4-6-5. Jeg er føler meg sikker på at film 5 var den dårligste. De 3 første filmene var de beste, men jeg er litt usikker på rangeringen mellom film 1 og 2.

Jeg er glad for å ha sett disse filmene, men noe gjensyn tviler jeg på at det blir.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

The Northman

Synes dette definitivt er Eggers beste film. Miksingen mellom vikingtid og norrøn mytologi er egentlig helt perfekt utført. Var litt redd i starten av det skulle bli litt over the top som jeg føler de to forrige filmene er, men her synes jeg det fungerte mye bedre. Filmen har den artistiske biten, men uten at det går utover plotet eller at du sitter der og tenker WTF. Musikken var også knallbra. Hadde egentlig håpet at all dialog ville foregå på norrøn siden de to forrige filmene er rimelig autentiske når det kommer til tidsperiode og dialog, men måten de løste det på var det nest beste de kunne gjort. Filmen er litt treg i starten, og det tar litt tid før jeg ble engasjert i plotet, men det er det eneste negative jeg har å si.

For de som kan litt om norrøn mytologi så vil det dukke opp masse kule detaljer gjennom filmen.

8/10

Mehell

Legg inn av Mehell »

Trehjulssykkel skrev: søn jun 19, 2022 2:51 am The Northman

Synes dette definitivt er Eggers beste film. Miksingen mellom vikingtid og norrøn mytologi er egentlig helt perfekt utført. Var litt redd i starten av det skulle bli litt over the top som jeg føler de to forrige filmene er, men her synes jeg det fungerte mye bedre. Filmen har den artistiske biten, men uten at det går utover plotet eller at du sitter der og tenker WTF. Musikken var også knallbra. Hadde egentlig håpet at all dialog ville foregå på norrøn siden de to forrige filmene er rimelig autentiske når det kommer til tidsperiode og dialog, men måten de løste det på var det nest beste de kunne gjort. Filmen er litt treg i starten, og det tar litt tid før jeg ble engasjert i plotet, men det er det eneste negative jeg har å si.

For de som kan litt om norrøn mytologi så vil det dukke opp masse kule detaljer gjennom filmen.

8/10
Jeg har begynt på den. Sliter med å bli engasjert i starten, og selv om det er veldig gode skuespillere så føler jeg at det er dårlige skuespillerprestasjoner hele veien. Tror kanskje regissøren kan klandres her..
Men hvis den tar seg opp så må jeg kanskje fortsette på den?

The Batman var forresten litt bedre enn forventet, men absolutt ingen høydare. Også en film som jeg slet med å bli engasjert i fra start, men litt etter litt kom noe engasjement krypende så jeg fikk i det minste sett gjennom filmen. Kan vel si at det var et greit tidsfordriv, men ikke noe jeg noensinne kommer til å se om igjen.

3.5/10. Muligens den kan komme opp i 4 på en solskinnsdag..

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Mehell skrev: søn jun 19, 2022 3:28 am
The Batman var forresten litt bedre enn forventet, men absolutt ingen høydare. Også en film som jeg slet med å bli engasjert i fra start, men litt etter litt kom noe engasjement krypende så jeg fikk i det minste sett gjennom filmen. Kan vel si at det var et greit tidsfordriv, men ikke noe jeg noensinne kommer til å se om igjen.

3.5/10. Muligens den kan komme opp i 4 på en solskinnsdag..
Jeg klarte ikke å se den ferdig

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»