Langrennssesongen 2022/23

Svar
hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av hamplenedomplenedis »

God helg på Klæbo som vinner begge rennene.

Ellers litt skuffende av en del av våre antatte toppløpere i dag synes jeg.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Sjur Røthe slått med 1 tidel av Fagerbakk Fosse, og dermed ikke beste løper fra Voss i dag. Det var vel en stund siden sist?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

e-lectron skrev: søn nov 20, 2022 2:58 pm Sjur Røthe slått med 1 tidel av Fagerbakk Fosse, og dermed ikke beste løper fra Voss i dag. Det var vel en stund siden sist?
Er nok noen år siden. Kan nok ha noe med at Røthe ikke har gått mange renn mot Turtveit de siste årene.

Fant et turrenn i 2018 der Turtveit slo Røthe. Han gjorde det samme på rulleski i Lysebotn opp senere samme år.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

tartaglia2 skrev: søn nov 20, 2022 3:09 pm
e-lectron skrev: søn nov 20, 2022 2:58 pm Sjur Røthe slått med 1 tidel av Fagerbakk Fosse, og dermed ikke beste løper fra Voss i dag. Det var vel en stund siden sist?
Er nok noen år siden. Kan nok ha noe med at Røthe ikke har gått mange renn mot Turtveit de siste årene.

Fant et turrenn i 2018 der Turtveit slo Røthe. Han gjorde det samme på rulleski i Lysebotn opp senere samme år.
Takk! Turtveit hadde jeg faktisk helt glemt. Han var jo også foran Røthe i dag. Det skjer som du sier ikke altfor ofte. I tillegg til løpene du nevner var han foran Røthe i NM 2 ganger (50km/2019 & 10km/2017). Røthe havnet også på plassen bak Kristen Skjeldal på 15-kilometeren under NM i 2012, men de gikk ikke for samme klubb. Men tredje beste løper fra Voss har han neppe vært i voksen alder før.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Ser bra ut for Klæbo etter åpningshelga. Jeg er også minimalt bekymret for de to Lyn-løperne Krüger og Holund. Er ganske sikker på at formen kommer for disse to.

Litt flere spørsmålstegn blant toppløperne til Tønseth, Iversen og spesielt Røthe.

jomps

Legg inn av jomps »

tartaglia2 skrev: søn nov 20, 2022 1:42 pm Ebba holdt unna mot slutten og vant 5.2 sekunder foran Frida. Avstanden var nede i 1.5 sekunder halvannen kilometer før mål. Moa Ilar på tredje drøyt minuttet bak. Langløperne Ida Dahl og Frida Erkers på 4. og 5. plass 2:11 og 2:41 bak Ebba. Fullt mulig vi får se Ida Dahl i Ruka med tanke på at Dahlqvist ikke imponerte i går og Dyvik skuffet stort i dag.

Hørtes heller ikke ut som om Sundling stiller i Ruka.
Finns stora frågetecken om Emma Ribom ställer upp i distans också i Ruka. Hon fick känning i höften efter sprinten och stod över båda distansloppen. Det lät inte heller som att Dahl hade några planer på Ruka, men kanske om frågan ställs?

Annars blir detta troligt.
Sprint: Dahlqvist, Ribom, Hagström, Dyvik, Karlsson, Hallqvist.
Distans: Karlsson, Andersson, Ilar, Dyvik, Hagström, Dahlqvist/Hallqvist.

Herrsidan är en tuffare uttagning. Jag chansar.
Sprint: Halfvarsson, Persson, Svensson, Anger, Grate, Danielsson. (Poromaa reserv för Grate)
Distans: Halfvarsson, Poromaa, Anger, Rosjö, Johansson, Sandström.

I övrigt sa Linn Svahn till SVT att hon planerar tävlingscomeback i december och inte utesluter världscup-tävlingar före jul om formen är god.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

KongOlav2 skrev: søn nov 20, 2022 4:31 pm Ser bra ut for Klæbo etter åpningshelga. Jeg er også minimalt bekymret for de to Lyn-løperne Krüger og Holund. Er ganske sikker på at formen kommer for disse to.

Litt flere spørsmålstegn blant toppløperne til Tønseth, Iversen og spesielt Røthe.
Iversen var da god igår og har alltid vert mye bedre i klassisk enn skøyting

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

jomps skrev: søn nov 20, 2022 6:33 pm
tartaglia2 skrev: søn nov 20, 2022 1:42 pm Ebba holdt unna mot slutten og vant 5.2 sekunder foran Frida. Avstanden var nede i 1.5 sekunder halvannen kilometer før mål. Moa Ilar på tredje drøyt minuttet bak. Langløperne Ida Dahl og Frida Erkers på 4. og 5. plass 2:11 og 2:41 bak Ebba. Fullt mulig vi får se Ida Dahl i Ruka med tanke på at Dahlqvist ikke imponerte i går og Dyvik skuffet stort i dag.

Hørtes heller ikke ut som om Sundling stiller i Ruka.
Finns stora frågetecken om Emma Ribom ställer upp i distans också i Ruka. Hon fick känning i höften efter sprinten och stod över båda distansloppen. Det lät inte heller som att Dahl hade några planer på Ruka, men kanske om frågan ställs?

Annars blir detta troligt.
Sprint: Dahlqvist, Ribom, Hagström, Dyvik, Karlsson, Hallqvist.
Distans: Karlsson, Andersson, Ilar, Dyvik, Hagström, Dahlqvist/Hallqvist.

Herrsidan är en tuffare uttagning. Jag chansar.
Sprint: Halfvarsson, Persson, Svensson, Anger, Grate, Danielsson. (Poromaa reserv för Grate)
Distans: Halfvarsson, Poromaa, Anger, Rosjö, Johansson, Sandström.

I övrigt sa Linn Svahn till SVT att hon planerar tävlingscomeback i december och inte utesluter världscup-tävlingar före jul om formen är god.
Tror på samme damesprintlag som deg. De andre presterte rett og slett for svakt på fredagens prolog til at de bør være aktuelle. Vil tro Ebba Andersson er førstereserve.

Jeg ville tatt ut Karlsson, Andersson, Ilar, Hagstrøm, Ribom og Dahl til distanserennene med Dyvik, Dahqlvist og Hallquist som reserver i prioritert rekkefølge. Holder Dyvik foran Dahlqvist fordi hun ikke har gått ut av landslaget og tradisjonelt har vært klart bedre i klassisk. Objektivt sett gjorde nok Dahlqvist det bedre i klassiskrennet enn Dyvik gjorde det i skøyterennet. Hallquist mindre dårlig enn resten av feltet og siden hun nok blir tatt ut til sprinten kan hu være tilstedeværende reserve til distanserennene.

På herresiden tror jeg Halfvarsson, Poromaa, Persson og Anger får gå alt. Svensson og Grate får de siste sprintplassene, mens Rosjø og Johansson får sjansen på distanse. Både Calle og Poromaa er potensielle sammenlagtvinnere i år dersom de får gå alt pga omleggingen av poengsystemet, Klæbos skade og utestengte russere. Krever at de får gå alt og jeg tror derfor Poromaa får gå mye sprint, i det minste før jul.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sodajr skrev: søn nov 20, 2022 7:01 pm
Iversen var da god igår og har alltid vert mye bedre i klassisk enn skøyting
Grei nok, men han har da vært bedre tidligere. Og Iversen har aldri vært en spesielt god mesterskapsløper. Han skal derfor vise stabilt meget bra form gjennom sesongen før jeg får spesiell tro på ham til VM.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Ganske enig med Petter Skinstad når det gjelder uttak til Ruka. Damelagene er jeg helt enig i, men tror eliteløperne Svendsen og Myhrvold blir tatt ut til sprinten selv om de viste svak form i helga. Når det gjelder herrelagene ville jeg tatt ut Wiig i stedet for Hjelmeset til sprinten og prioritert Moseby og muligens Dønnestad foran Tønseth.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Uttaket til verdenscupåpningen i Ruka:

Kvinner sprint:
Myhrvold, Mathilde
Skistad, Kristine Stavås
Skaanes, Marte – Friplass
Stenseth, Ane Appelkvist
Svendsen, Anna
Weng, Lotta Udnes
Weng, Tiril Udnes

Kvinner distanse:
Fossesholm, Helene Marie
Kalvå, Anne Kjersti
Theodorsen, Silje
Skaanes, Marte – Friplass
Weng, Heidi
Weng, Tiril Udnes
Østberg, Ingvild Flugstad

Menn sprint:
Golberg, Pål
Hjelmeset, Lars Agnar
Klæbo, Johannes Høsflot - Friplass
Northug, Even
Skar, Sindre Bjørnestad
Stenshagen, Mattis – Friplass
Taugbøl, Håvard Solås
Valnes, Erik

Menn distanse:

Golberg, Pål
Holund, Hans Christer
Iversen, Emil
Klæbo, Johannes Høsflot – Friplass
Krüger, Simen Hegstad
Nyenget, Martin Løwstrøm
Stenshagen, Mattis – Friplass
Valnes, Erik

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

10.000 i bot for å vise sine meninger om hva vi gjør mot verden? Greit for NSF å få inn litt kroner.
Men hvor stor er egentlig forskjellen på den og protestaksjonen kombinertgjengen har?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Hvem har fått titusen i bot?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

netrebske skrev: man nov 21, 2022 6:57 pm Hvem har fått titusen i bot?
https://www.tv2.no/sport/vintersport/la ... /15282389/

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Hadde håpet å få se Ida Dahl i Ruka, men svenskene har i stedet gitt Dahlqvist den siste plassen til distanserennene. Litt overraskende at Ribom ble tatt ut til både sprint og distanse med tanke på at hun måtte stå over distanserennene i Bruksvallarna med skade. Hele det svenske uttaket:

DAMER:
Ebba Andersson (distanse)
Maja Dahlqvist (sprint og distanse)
Anna Dyvik (sprint)
Johanna Hagström (sprint og distanse)
Ingrid Hallquist (sprint)
Moa Ilar (distanse)
Frida Karlsson (sprint og distanse)
Emma Ribom (sprint og distanse)

HERRAR:
Edvin Anger (sprint og distanse)
Jens Burman (distanse)
Emil Danielsson (sprint)
Calle Halfvarsson (sprint og distanse)
Leo Johansson (distanse)
Anton Persson (sprint)
William Poromaa (sprint og distanse)
Oskar Svensson (sprint)
Eric Rosjö (distanse)

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Skar må stå over Ruka med Covid, Wiig overtar plassen hans!

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

I år vinner Calle verdenscupen

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Marte Skaanes har fått covid og blir ikke med til Ruka

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

tartaglia2 skrev: tir nov 22, 2022 8:42 pm Marte Skaanes har fått covid og blir ikke med til Ruka
Da var Covid hælvete igang igjen

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Noen som vet hva jaktstarten på søndag i Ruka baserer seg på ?
Kun resultatene på lørdag eller teller også sprinten på fredag?
Har prøvd å lete på fis-ski.com , men finner ingenting :-(

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

JohnTiger skrev: ons nov 23, 2022 9:23 am Noen som vet hva jaktstarten på søndag i Ruka baserer seg på ?
Kun resultatene på lørdag eller teller også sprinten på fredag?
Har prøvd å lete på fis-ski.com , men finner ingenting :-(
Nei, da ville jo alle måtte gått sprint. Nå er det tatt ut to separate lag; ett til sprint og ett til rennene på lørdag og søndag.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Real-_- skrev: man nov 21, 2022 5:37 pm 10.000 i bot for å vise sine meninger om hva vi gjør mot verden? Greit for NSF å få inn litt kroner.
Men hvor stor er egentlig forskjellen på den og protestaksjonen kombinertgjengen har?
Forskjellen er at det går på sponsor. Da begynner man naturligvis (og dessverre) å skjelve i buksa.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Sodajr skrev: tir nov 22, 2022 10:02 pm
tartaglia2 skrev: tir nov 22, 2022 8:42 pm Marte Skaanes har fått covid og blir ikke med til Ruka
Da var Covid hælvete igang igjen
Iivo også ute med covid nå.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Får ikke tid til å lage tråd til WC Ruka. Får se om det blir noe til Lillehammer neste uke, men sjansene skal nok iallfall være bedre for det.

Men de som eventuelt kjenner seg kallet kan jo mekke noe i stedet til Ruka-helgen :)

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Centrist skrev: ons nov 23, 2022 10:29 am
Real-_- skrev: man nov 21, 2022 5:37 pm 10.000 i bot for å vise sine meninger om hva vi gjør mot verden? Greit for NSF å få inn litt kroner.
Men hvor stor er egentlig forskjellen på den og protestaksjonen kombinertgjengen har?
Forskjellen er at det går på sponsor. Da begynner man naturligvis (og dessverre) å skjelve i buksa.
Så lenge begrunnelsen er politikk så kommer man ikke langt med den heller. Å begrunnelsen for å gi 999 CHF er jo også på grensen til skandaløs.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: ons nov 23, 2022 10:23 pm Får ikke tid til å lage tråd til WC Ruka. Får se om det blir noe til Lillehammer neste uke, men sjansene skal nok iallfall være bedre for det.

Men de som eventuelt kjenner seg kallet kan jo mekke noe i stedet til Ruka-helgen :)
Jeg kan lage en enkel tråd med tidspunkter og litt annen helt grunnleggende informasjon.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Faen også, denne sesongen får jeg ikke sett langrenn på svensk TV :cry:

Som svenske har jeg alltid likt å følge sendingene på SVT og kommer savne deres sindige og kunnskapsrike kommentatorer.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Det er NC + juniorrenn på Gålå i helgen. Ser ut som om mesteparten av juniorlandslaget er på plass. Blir spennende å se hvordan de norske juniorene ligger an. Noen av de var i Sverige forrige helg og da vant juniorlandslagets Eva Ingebrigtsen begge distanserennene, dog hadde en av juniorene som deltok i seniorklassen bedre tid på søndagens fristilrenn. Nora Sofie Doksrød vant jentenes sprint, mens Casper Grindhagen vant guttas 10 km klassisk.

Startlistene for morgendagens fristilsprint. Jeg klarer ikke finne Maria Hartz Melling der til tross for at hun stod på påmeldingslistene så sent som i dag tidlig. Noen som vet om hun har blitt syk? Ville vært synd om hun risikerer å gå glipp av WC-sprintene på Lillehammer og Beitostølen de neste helgene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

MacanT skrev: tor nov 24, 2022 5:52 pm Faen også, denne sesongen får jeg ikke sett langrenn på svensk TV :cry:

Som svenske har jeg alltid likt å følge sendingene på SVT og kommer savne deres sindige og kunnskapsrike kommentatorer.
Pleide også å se på Blomman og Hård. Trivelige gubber som jeg vil savne.
Vekslet mellom dem og Post/Bjørn.

Nå er det amatører i kommentatorboksen og reklame i TV3 (Viasat) som vil dominere nesten hele sesongen :evil:

startelver

Legg inn av startelver »

Nettopp derfor vil jeg se mindre på langrenn denne sesongen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»