Langrennssesongen 2022/23

Svar
dorian

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av dorian »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 2:14 pm Anna Dyvik som i utgangspunkter kjemper om en av Sveriges 5 sprintplasser i VM ble tatt ut til rennene i Les Rousses, men ikke til sprinten. Den ble Ebba Andersson tatt ut til i stedet og Dyvik ble tatt ut til 10 km fri.
Det var jo et merkelig uttak. Kan ikke se for meg annen grunn til dette enn at de ville vise at hun er uaktuell for VM-sprinten.

janesaj

Legg inn av janesaj »

tartaglia2 skrev: ons jan 25, 2023 10:41 am Junior- og U23-VM starter til helgen. Trenger vi egen tråd for mesterskapet eller skal vi ta diskusjonene i denne?
Kan muligens lage en kjapp tråd på kveldstid i morgen. Blir nok i så fall noe lignende som den jeg laget for mesterskapet i fjor, altså ikke det helt store. I kveld har jeg mer enn nok med å bli ferdig med Les Rousses :)

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 2:14 pm Er litt bråk i den svenske langrennsleiren nå. Anna Dyvik som i utgangspunkter kjemper om en av Sveriges 5 sprintplasser i VM ble tatt ut til rennene i Les Rousses, men ikke til sprinten. Den ble Ebba Andersson tatt ut til i stedet og Dyvik ble tatt ut til 10 km fri. Det gidder ikke Dyvik og hun har derfor bestemt seg for å forberede seg til SM i stedet for å gp WC i Les Rousses.

Er også noen rykter om at flere de svenske damesprinterne vil stå over 10 km fristil på fredag for å forberede seg til lørdagens sprint. Spekuleres i at bare Andersson, Lundgren og Rönnlung kommer til å gå fredagens renn.
Akkurat det forstår jeg i så fall veldig godt. Noe av det mest meningsløse jeg har sett på lang tid.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: tor jan 26, 2023 3:25 pm
tartaglia2 skrev: ons jan 25, 2023 10:41 am Junior- og U23-VM starter til helgen. Trenger vi egen tråd for mesterskapet eller skal vi ta diskusjonene i denne?
Kan muligens lage en kjapp tråd på kveldstid i morgen. Blir nok i så fall noe lignende som den jeg laget for mesterskapet i fjor, altså ikke det helt store. I kveld har jeg mer enn nok med å bli ferdig med Les Rousses :)
Om du ikke får tid eller heller vil gjøre noe annet kan jeg også lage en tråd. Det viktigste for disse mesterskapene er vel egentlig å få opp programmet og sendeskjema. Erfaringsmessig er det ikke så lett å spå hvem som vil gjøre det bra, spesielt blant juniorene.

En fordel med årets mesterskap er at rennene går på kvelden og sånn sett er enkle å følge med på.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

dorian skrev: tor jan 26, 2023 2:30 pm Det var jo et merkelig uttak. Kan ikke se for meg annen grunn til dette enn at de ville vise at hun er uaktuell for VM-sprinten.

Johanna Hagström er nok mer aktuell som 5.deltager på Sveriges sprintlag enn Anna Dyvik.

Men Sverige har litt utfordring på distanse. Bak Frida og Ebba er det tynt. Jonna Sundling gikk noen riktig bra distanser i fjor, men jeg ser ikke for meg at hun kommer til å gå 15 km med skibytte i VM midt mellom to sprintkonkurranser. Så de ønsket kanskje teste om Anna Dyvik kan brukes til noe annet enn sprint (som hun allikevel ikke få gå i VM).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 3:53 pm Johanna Hagström er nok mer aktuell som 5.deltager på Sveriges sprintlag enn Anna Dyvik.

Men Sverige har litt utfordring på distanse. Bak Frida og Ebba er det tynt. Jonna Sundling gikk noen riktig bra distanser i fjor, men jeg ser ikke for meg at hun kommer til å gå 15 km med skibytte i VM midt mellom to sprintkonkurranser. Så de ønsket kanskje teste om Anna Dyvik kan brukes til noe annet enn sprint (som hun allikevel ikke få gå i VM).
Hagström er allerede tatt ut til VM. Den siste sprintplassen stod mellom Svahn, Dyvik og Lundgren. Svahn er den soleklart beste av disse, men det er nesten 2 år siden hun har gått en klassisksprint på øverste nivå og må derfor levere resultater i WC før hun blir tatt ut til VM-sprinten.

Dyvik har vist ganske mange ganger at hun er en svak distanseløper, spesielt i fristil. I klassisk kan hun på en god dag være i nærheten av topp 10-

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 4:12 pm Dyvik har vist ganske mange ganger at hun er en svak distanseløper, spesielt i fristil. I klassisk kan hun på en god dag være i nærheten av topp 10-
Da ender vel Sverige med 2 veldig gode og 2 meget middelmådige på 15 km med skibytte. Moa Ilar (tidl. Olsson) her heller ikke imponert.

lund

Legg inn av lund »

Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287

Dette er ille. Skjønner hun ikke hvorfor de ikke får delta?
Det er ikke for å straffe utøverne, men for å sanksjonere en terrorstat som begår krigsforbrytelser og folkemord mot uskyldige.
Nasjonen Russland er målet for sanksjonene, de skal føle på kroppen at det de gjør fordømmes på det aller sterkeste.

Nå er det vanskelig å si at Norge fordømmer dem.
Tipper mange norske utøvere ikke er enig i dette.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287

Dette er ille. Skjønner hun ikke hvorfor de ikke får delta?
Det er ikke for å straffe utøverne, men for å sanksjonere en terrorstat som begår krigsforbrytelser og folkemord mot uskyldige.
Nasjonen Russland er målet for sanksjonene, de skal føle på kroppen at det de gjør fordømmes på det aller sterkeste.

Nå er det vanskelig å si at Norge fordømmer dem.
Tipper mange norske utøvere ikke er enig i dette.
Hva faen...
Nei, hold svina vekk i hvert fall frem til hver eneste er kjeppjaget ut av Ukraina, eller sendt hjem i kiste.
Fullstendig uaktuelt.

Blir full boikott om det gjøres.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: tor jan 26, 2023 5:26 pm Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.
Tror du virkelig at det norske skipublikummet er så usiviliserte?
Hvorfor er det verre for Bolsjunov og Stepanova å delta?

jomps

Legg inn av jomps »

Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 5:02 pm
tartaglia2 skrev: tor jan 26, 2023 4:12 pm Dyvik har vist ganske mange ganger at hun er en svak distanseløper, spesielt i fristil. I klassisk kan hun på en god dag være i nærheten av topp 10-
Da ender vel Sverige med 2 veldig gode og 2 meget middelmådige på 15 km med skibytte. Moa Ilar (tidl. Olsson) her heller ikke imponert.
Moa Ilar är väldigt beroende av form för att prestera. Hon var sexa på 20km i Lillehammer. Men saknar stabilitet så nästa stund är hon knappt topp.30. Hon är ganska kraftigt byggd om man jämför med många andra distansåkare, så mycket handlar nog om att hon blir sliten muskulärt. Lite grann som sprinters som bara klarar av att åka bra distanslopp på mästerskap behöver hon en bra uppladdningsperiod. Det får hon nu så det ska bli intressant vad för form hon kommer med till Toblach.

En eller två sprinters som inte får åka teamsprint åker nog skiathlon på VM. Ribom och Svahn är möjliga åkare där. 10km är mer osäkert eftersom det är fristil men Sundling är tänkbar. Stafett och 30km borde vara Karlsson, Andersson, Sundling och Svahn om alla är i form.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

netrebske skrev: tor jan 26, 2023 7:09 pm
lund skrev: tor jan 26, 2023 5:26 pm Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.
Tror du virkelig at det norske skipublikummet er så usiviliserte?
Hvorfor er det verre for Bolsjunov og Stepanova å delta?
Jeg skal glatt stille opp og slenge så mye dritt jeg bare greier. Det burde organiseres så de utøverne man vet støtter regimet ikke får gå en meter uten hets.

dorian

Legg inn av dorian »

PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 8:01 pm Jeg skal glatt stille opp og slenge så mye dritt jeg bare greier. Det burde organiseres så de utøverne man vet støtter regimet ikke får gå en meter uten hets.
Da vil det jo være mer effektivt å rette seg mot eventuelle sponsorer og utstyrsleverandører.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dorian skrev: tor jan 26, 2023 8:05 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 8:01 pm Jeg skal glatt stille opp og slenge så mye dritt jeg bare greier. Det burde organiseres så de utøverne man vet støtter regimet ikke får gå en meter uten hets.
Da vil det jo være mer effektivt å rette seg mot eventuelle sponsorer og utstyrsleverandører.
Jeg mener man må sette sponsorer under enormt press. Coop har vært tydelige på at de trekker seg som sponsor om russere får gå verdenscup. Og det må vi ha mer av.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

jomps skrev: tor jan 26, 2023 7:58 pm Moa Ilar är väldigt beroende av form för att prestera. Hon var sexa på 20km i Lillehammer. Men saknar stabilitet så nästa stund är hon knappt topp.30. Hon är ganska kraftigt byggd om man jämför med många andra distansåkare, så mycket handlar nog om att hon blir sliten muskulärt. Lite grann som sprinters som bara klarar av att åka bra distanslopp på mästerskap behöver hon en bra uppladdningsperiod. Det får hon nu så det ska bli intressant vad för form hon kommer med till Toblach.

En eller två sprinters som inte får åka teamsprint åker nog skiathlon på VM. Ribom och Svahn är möjliga åkare där. 10km är mer osäkert eftersom det är fristil men Sundling är tänkbar. Stafett och 30km borde vara Karlsson, Andersson, Sundling och Svahn om alla är i form.
Fellesstarten på Lillehammer var i en veldig lett løype og er nok ikke riktig løp for å bedømme en løpers nivå. Ilar har gjort noen ok løp utenom og bør få starte en distanse i VM siden det egentlig ikke er noen andre aktuelle løpere som har gjort det særlig bedre.

Om jeg var svensk landslagssjef ville jeg nok latt 4 ulike løpere få de ledige distanseplassene ved siden av Karlsson og Andersson på de innledende VM-distansene for å sjekke hvem som er i distanseform og hvem som ikke er det. Er tvilsomt om noen av de andre løperne er gode nok til en toppplassering ut fra formen de har vist så langt i år og derfor bør de heller prioritere å finne riktig stafettlag. Tenker Ilar, Lundgren, Ribom og Sundling er de mest aktuelle til å prøve seg på en VM-distanse. Sundling kunne gått to, men bør brukes på sprintstafetten i stedet for skiathlon.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: tor jan 26, 2023 7:09 pm
lund skrev: tor jan 26, 2023 5:26 pm Snakkes om at FIS kan åpne opp for deltakelse i Planica nå (men selv FIS kan vel ikke være så tullerusk får man tro). Man må nok regne med russisk deltakelse i 2026 i OL (eller "OAE" da), men kan vel spøke for folk som Bolshunov og Stepanova vil jeg tro. VM i Trondheim er jo et interessant tilfelle. I teorien kan det vel bli russisk deltakelse der, men det spørs vel om russerne i det hele tatt vil ha lyst til å delta der med den stemningen det mest sannsynlig kommer til å være.
Tror du virkelig at det norske skipublikummet er så usiviliserte?
Hvorfor er det verre for Bolsjunov og Stepanova å delta?
Fordi Bolshunov har deltatt på propagandashow for Putin. Stepanova sier vel tilnærmet seg selv med alle uttalelsene hun har hatt til støtte for Putin.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287
Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 9:39 pm
Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287
Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.
Det har hun slett ikke uttalt. Ting er sjelden svart-hvitt selv om journalister ofte vil ha det slik https://www.tv2.no/sport/vintersport/ja ... /15459304/

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Kenrojo skrev: tor jan 26, 2023 11:14 pm
Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 9:39 pm
Neptun skrev: tor jan 26, 2023 6:22 pm Huff Astrid Jacobsen!
Ønsker russere tilbake på vegne at den norske utøverkomiteen i møte med IOC.
https://www.nrk.no/sport/kilder-til-nrk ... 1.16272287
Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.
Det har hun slett ikke uttalt. Ting er sjelden svart-hvitt selv om journalister ofte vil ha det slik https://www.tv2.no/sport/vintersport/ja ... /15459304/
Prinsipielt (og helt utopisk) er det mulig å skille mellom personer med russisk pass og nasjonen Russland, og la disse utøverne delta under nøytralt flagg. Men AUJ burde være smart nok til å se at det ikke fungerer i praksis. Vi så jo dette i fjor, hvordan russiske utøverne som hadde tatt medaljer i OL under nøytralt flagg var en helt naturlig del av krigspropagandamaskinen. Åpnes det opp for russiske uttøvere vil det samme skje igjen. Så de praktiske konsekvense av AUJ uttalelser er akkurat det NRK har rapport selv om hun forsøker å pakke det inn penere.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bjørn Torgeir skrev: fre jan 27, 2023 8:04 am
Kenrojo skrev: tor jan 26, 2023 11:14 pm
Iseran2770 skrev: tor jan 26, 2023 9:39 pm

Hun falt til det absolutte nullpunkt med en slik uttalelse.
Det har hun slett ikke uttalt. Ting er sjelden svart-hvitt selv om journalister ofte vil ha det slik https://www.tv2.no/sport/vintersport/ja ... /15459304/
Prinsipielt (og helt utopisk) er det mulig å skille mellom personer med russisk pass og nasjonen Russland, og la disse utøverne delta under nøytralt flagg. Men AUJ burde være smart nok til å se at det ikke fungerer i praksis. Vi så jo dette i fjor, hvordan russiske utøverne som hadde tatt medaljer i OL under nøytralt flagg var en helt naturlig del av krigspropagandamaskinen. Åpnes det opp for russiske uttøvere vil det samme skje igjen. Så de praktiske konsekvense av AUJ uttalelser er akkurat det NRK har rapport selv om hun forsøker å pakke det inn penere.
Hun unngår jo å svare på det viktigste spørsmålet. Er hun for at russiske utøvere skal få delta (med eller uten krav) eller er hun et ikke?
Og hvis hun er det hvilke krav mener hun da at det skal stilles til disse utøverne?

Dessverre ser det ut til at Jacobsen her er på en skikkelig rotur. Jeg har alltid hatt sansen for henne men akkurat her synes jeg hun snubler.

dorian

Legg inn av dorian »

Kenrojo skrev: tor jan 26, 2023 11:14 pm Det har hun slett ikke uttalt. Ting er sjelden svart-hvitt selv om journalister ofte vil ha det slik https://www.tv2.no/sport/vintersport/ja ... /15459304/
Tja, er det en veldig feil fremstilling av hva hun mener? Hun bekrefter jo at hun syns utestengelse pga nasjonalitet er feil.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Tydelig at Uhrenholdt Jacobsen har studert medisin og ikke jus. "Brudd på menneskerettighetene" å utestenge Russland? Give me a break. Vi har en presedens med Sør-Afrika, som ble utestengt i nesten et kvart århundre for mindre blodtørstige overgrep enn det russerne nå bedriver. Totalt skivebom å presse på for å ta dette landet inn i varmen igjen så kjapt, mens bombene fremdeles faller jevnt og trutt i boligområder og hundrevis av ukrainske idrettsutøvere er drept. Men etter å ha sluppet uhyre billig unna for tidenes organiserte dopingsvindel i OL, skal igjen altså Russland få merke at det er nærmest konsekvensfritt å oppføre seg bedritent. Tipper de lærer kjempemasse av dette.

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

startelver

Legg inn av startelver »

Nå deltar det flere russiske tennissspillere i bl.a Australian Open. Bl.a en som røk ut av semifinalen. Så ikke ut som det var noe problem, så lenge de ikke støtter regimet.

Er det snakk om nøytralt flagg så blir nok det godkjent, så kan man hate det eller godta det.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

startelver skrev: fre jan 27, 2023 6:24 pm Nå deltar det flere russiske tennissspillere i bl.a Australian Open. Bl.a en som røk ut av semifinalen. Så ikke ut som det var noe problem, så lenge de ikke støtter regimet.

Er det snakk om nøytralt flagg så blir nok det godkjent, så kan man hate det eller godta det.
Helt uproblematisk er det nok ikke. Sør Afrika fikk jo i sin tid også være med i tennis, mens i andre idretter måtte utøverne delta for andre nasjoner.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: fre jan 27, 2023 6:24 pm Nå deltar det flere russiske tennissspillere i bl.a Australian Open. Bl.a en som røk ut av semifinalen. Så ikke ut som det var noe problem, så lenge de ikke støtter regimet.

Er det snakk om nøytralt flagg så blir nok det godkjent, så kan man hate det eller godta det.
Hvis IOC lar russerne konkurrere under nøytralt flagg ser de tydeligvis ikke ulovlig invasjon og krigsforbrytelser som noe alvorligere enn dopingen russerne alltid har holdt på med.

Jeg kommer i hvert fall ikke å godta dette tullet med nøytralt flagg, og mye tyder på at det vil ikke majoriteten av utøverne heller å gjøre.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

I Russlands fravær hvem er de heteste kandidatene til å følge Norge opp på pallen på herrestafetten i VM?
Frankrike? Finland? Sverige? Noen andre?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Korgutt skrev: lør jan 28, 2023 10:03 pm I Russlands fravær hvem er de heteste kandidatene til å følge Norge opp på pallen på herrestafetten i VM?
Frankrike? Finland? Sverige? Noen andre?
Italia kan vel også ha ein sjanse. Graz viste form i går og Fabiani og Pellegrino er heller ikkje svake namn

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

ms_8 skrev: lør jan 28, 2023 10:13 pm
Korgutt skrev: lør jan 28, 2023 10:03 pm I Russlands fravær hvem er de heteste kandidatene til å følge Norge opp på pallen på herrestafetten i VM?
Frankrike? Finland? Sverige? Noen andre?
Italia kan vel også ha ein sjanse. Graz viste form i går og Fabiani og Pellegrino er heller ikkje svake namn
Kan vel sånn sett ta de med men de er vel heller ikke de største pallkandidatene? Norge skal uansett være store favoritter til det øverste trinnet på pallen.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jeg vil holde Sverige som sølvfavoritter, men det er litt tynt bak Poromaa og Calle. Tipper de kjører Rosjø-Poromaa-Burman-Calle.

Finland har noen usikre kort, men bra potensial i Hyvarinen-Niskaen-Lindholm-Maki. Muligens Ruuskanen i stedet for Maki da Maki ikke har vært helt i form.

Frankrike er alltid medaljekandidat. Lapalus, Parisse og Lapierre er solide. Så er spørsmålet hvem som tar den siste plassen. Muligens Jouve på første?

Italia bør ikke være langt unna disse lagene. Noeckler har vært bra i år og Graz gikk bra i går.
Noeckler-De Fabiani-Graz-Pellegrino. Jeg tror de hr meget gode medaljemuligheter.

USA og Tyskland kan kanskje med litt flaks blande seg inn?
Wonders-Ogden-Patterson-Schumacher har potensial.
Tyskland med Brugger-Dobler-X -Moch er nok for ustabile, men hvis alle fire leverer opp mot sitt beste så kanskje?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»