Langrennssesongen 2022/23

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: man jan 30, 2023 9:58 am
netrebske skrev: man jan 30, 2023 9:57 am
KongOlav2 skrev: man jan 30, 2023 9:43 am Angående VM-uttak så skal vel både Golberg og Klæbo gå sprinten dagen før det er skiatlon. Klæbo er vel også sikker på sistnevnte distanse, men synes det iallfall taler imot at Golberg skal gå. Alle av Krüger, Holund, Røthe, Østberg Amundsen og Tønseth skal ikke gå sprint og vil derfor være uthvilte. Jeg ville sagt per dags dato at Krüger bør være bankers, at Holund og Tønseth begge er såpass begredelige i en sprint at kun én av disse bør gå, og at den siste plassen derfor bør tas av Røthe eller Østberg Amundsen.
Sprinten er som alltid på torsdag, deretter tremila på lørdag og sprintstafetten på søndag. Er nok Golberg som går sammen med Klæbo på søndag, så er nok ikke trolig at dem begge går alle de 3 første distansene. Da blir det Golberg som må vike plass på lørdag, mens hans treeje og siste øvelse i VM trolig blir stafetten.
VM-programmet har blitt endret i år. Sprint og teamsprint går som normalt på torsdag og søndag. Herrene går 30 km fellesstart på fredagen mens damene går 15 km på lørdag.
Ja det stemmer faktisk. Underlig at dem har gjort det slik at programmet for kvinner blir mye tettere enn for gutta utover i mesterskapet med løp lørdag, søndag, tirsdag, torsdag og lørdag, mens gutta har fredag, søndag, onsdag, fredag, søndag, som sine 5 siste konkurransedager.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

netrebske skrev: man jan 30, 2023 9:57 am
KongOlav2 skrev: man jan 30, 2023 9:43 am Angående VM-uttak så skal vel både Golberg og Klæbo gå sprinten dagen før det er skiatlon. Klæbo er vel også sikker på sistnevnte distanse, men synes det iallfall taler imot at Golberg skal gå. Alle av Krüger, Holund, Røthe, Østberg Amundsen og Tønseth skal ikke gå sprint og vil derfor være uthvilte. Jeg ville sagt per dags dato at Krüger bør være bankers, at Holund og Tønseth begge er såpass begredelige i en sprint at kun én av disse bør gå, og at den siste plassen derfor bør tas av Røthe eller Østberg Amundsen.
Sprinten er som alltid på torsdag, deretter tremila på lørdag og sprintstafetten på søndag. Er nok Golberg som går sammen med Klæbo på søndag, så er nok ikke trolig at dem begge går alle de 3 første distansene. Da blir det Golberg som må vike plass på lørdag, mens hans treeje og siste øvelse i VM trolig blir stafetten.
Jeg mener Tønseth denne gangen er litt bedre kvalifisert enn Holund, slik at mitt skiathlonlag er Klæbo, Krueger, Røthe og Tønseth. Amundsen fremdeles litt for dårlig i klassisk.
Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: man jan 30, 2023 12:28 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 9:57 am
KongOlav2 skrev: man jan 30, 2023 9:43 am Angående VM-uttak så skal vel både Golberg og Klæbo gå sprinten dagen før det er skiatlon. Klæbo er vel også sikker på sistnevnte distanse, men synes det iallfall taler imot at Golberg skal gå. Alle av Krüger, Holund, Røthe, Østberg Amundsen og Tønseth skal ikke gå sprint og vil derfor være uthvilte. Jeg ville sagt per dags dato at Krüger bør være bankers, at Holund og Tønseth begge er såpass begredelige i en sprint at kun én av disse bør gå, og at den siste plassen derfor bør tas av Røthe eller Østberg Amundsen.
Sprinten er som alltid på torsdag, deretter tremila på lørdag og sprintstafetten på søndag. Er nok Golberg som går sammen med Klæbo på søndag, så er nok ikke trolig at dem begge går alle de 3 første distansene. Da blir det Golberg som må vike plass på lørdag, mens hans treeje og siste øvelse i VM trolig blir stafetten.
Jeg mener Tønseth denne gangen er litt bedre kvalifisert enn Holund, slik at mitt skiathlonlag er Klæbo, Krueger, Røthe og Tønseth. Amundsen fremdeles litt for dårlig i klassisk.
Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo
Synd Kruger ikke kunne overta friplassen til Bolsjunov når russerne er utestengt. Det hadde løst opp i floken..
Golberg er nok helt sikkert inne i vurderingen på tremila og samme med Valnes på teamsprinten.
Skal Golberg inn, så er det fort Røthe som ryker. Kan ikke se at Røthe anno 2023 har en bedre spurt enn Tønseth, noe vi så i går, riktignok i klassisk, men som Yønseth sa, det var svært viktig å vinne denne og bli nest beste nordmann.
Det taler veldig i mot Golberg at han aldri har gått noen gode femmiler, når Hollund, Kruger, Nyenget, Røthe, Klæbo og Tønseth så til de grader har gjort det.
Sist redigert av netrebske den man jan 30, 2023 1:06 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: man jan 30, 2023 12:28 pm Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo
Golberg skal gå sprinten dagen før 30 km. Det vil uten tvil merkes. Og spesielt Krüger, Holund og Røthe har en rekke gode plasseringer fra akkurat denne distansen i mesterskap.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Fossesholm er ikke tatt ut til verdenscupen i Toblach, i motsetning til Haga og Theodorsen, så da er nok VM-drømmen hennes trolig lagt død for i år. Men betyr det at både Haga og Theodorsen får klarsignal, eller bare en av dem? Vanskelig å se hva disse skal få gå utenom 10-kilometeren, hvor trolig uansett bare en av dem får plass, med mindre det er sykdom i laget. Prestasjonene i Toblach blir nok her vektet ganske tungt, selv om uttaket til mesterskapet sett under ett foretas i forkant av det løpet.

Ellers er vel det eneste gjenværende spørsmålet blant kvinnene hvem som kommer med av Stenseth, Melling og Svendsen. Disse tre har vært rimelig jevngode i klassisk sprint denne sesongen, men tross nedturen på lørdag, tror jeg Melling trekker det lengste strået her som fremtidshåp. Svendsen kan være en nødløsning både på sprinten og 3-mila, så derfor tror jeg hun også rangeres foran Stenseth, som har vært en liten skuffelse denne sesongen. Noen bra prologer, men virker fremdeles ikke å ha utholdenheten som trengs. Tipper kvinnenes VM-lag blir som følger:

Haga/Kalvå/Melling/Myhrvold/Skistad/Slind/Svendsen/Theodorsen/Udnes Weng/Udnes Weng/Weng/Østberg - Reserve: Stenseth evt. Fossesholm

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

e-lectron skrev: man jan 30, 2023 1:10 pm Ellers er vel det eneste gjenværende spørsmålet blant kvinnene hvem som kommer med av Stenseth, Melling og Svendsen. Disse tre har vært rimelig jevngode i klassisk sprint denne sesongen, men tross nedturen på lørdag, tror jeg Melling trekker det lengste strået her som fremtidshåp. Svendsen kan være en nødløsning både på sprinten og 3-mila, så derfor tror jeg hun også rangeres foran Stenseth, som har vært en liten skuffelse denne sesongen. Noen bra prologer, men virker fremdeles ikke å ha utholdenheten som trengs. Tipper kvinnenes VM-lag blir som følger:
Svendsen har 2 semifinaler i klassisk sprint, Melling og Stenseth har bare 1. Melling har riktignok gått en sprint mindre enn de to andre. Kan ikke se for meg at Stenseth kommer med. Myhrvold er nok uansett foran både Melling og Stenseth og vil tro hun og Svendsen er med i VM-troppen og at en av de blir sprintreserve.

Wiig er ikke med til Toblach. Kan tyde på at han ikke blir tatt ut til VM siden man skulle prioritere VM-løperne i dette uttaket. Eller så kan det bare være at han strengt tatt ikke har gode nok resultater til å gå skøytesprint i WC. Uansett morsomt å se at Matz William Jenssen får sjansen etter den fine innsatsen i NM.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:00 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 12:28 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 9:57 am

Sprinten er som alltid på torsdag, deretter tremila på lørdag og sprintstafetten på søndag. Er nok Golberg som går sammen med Klæbo på søndag, så er nok ikke trolig at dem begge går alle de 3 første distansene. Da blir det Golberg som må vike plass på lørdag, mens hans treeje og siste øvelse i VM trolig blir stafetten.
Jeg mener Tønseth denne gangen er litt bedre kvalifisert enn Holund, slik at mitt skiathlonlag er Klæbo, Krueger, Røthe og Tønseth. Amundsen fremdeles litt for dårlig i klassisk.
Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo
Synd Kruger ikke kunne overta friplassen til Bolsjunov når russerne er utestengt. Det hadde løst opp i floken..
Golberg er nok helt sikkert inne i vurderingen på tremila og samme med Valnes på teamsprinten.
Skal Golberg inn, så er det fort Røthe som ryker. Kan ikke se at Røthe anno 2023 har en bedre spurt enn Tønseth, noe vi så i går, riktignok i klassisk, men som Yønseth sa, det var svært viktig å vinne denne og bli nest beste nordmann.
Det taler veldig i mot Golberg at han aldri har gått noen gode femmiler, når Hollund, Kruger, Nyenget, Røthe, Klæbo og Tønseth så til de grader har gjort det.
Delvis enig at mange av dei andre kanskje har større resultater historisk sett på øvelsen. Han vant ein tre mil i verdenscupen i Trondheim for 3 år siden https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... ceid=34422

Ellers er det ingen tvil om at formen i VM også bør være avgjørande om han blir tatt ut eller ikkje på 50 km. Spesielt i forhold til kva dei andre viser på andre øvelser. 50 km bør ikkje bli tatt ut før man kjenner formen i VM.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: man jan 30, 2023 12:25 pm Ja det stemmer faktisk. Underlig at dem har gjort det slik at programmet for kvinner blir mye tettere enn for gutta utover i mesterskapet med løp lørdag, søndag, tirsdag, torsdag og lørdag, mens gutta har fredag, søndag, onsdag, fredag, søndag, som sine 5 siste konkurransedager.
Kan kanskje ha noe med at gutta har vesentlig lengre distanser enn damene. De går totalt 95 km i sine individuelle distanserenn, mens damene bare går 55 km.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: man jan 30, 2023 1:02 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 12:28 pm Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo
Golberg skal gå sprinten dagen før 30 km. Det vil uten tvil merkes. Og spesielt Krüger, Holund og Røthe har en rekke gode plasseringer fra akkurat denne distansen i mesterskap.
Tja. Samstundes er desse utøvene så profosjonelle at det treng ikkje å være ein stor ulempe å ha gått sprinten dagen før. Sjølv om Klæbo mest sannsynleg vinner gullet på sprinten. Så er det neppe nokon som vil sei at det svekker hans sjanse på tremila. Korleis løypa er og kor lett det blir å gå frå vil også ha mykje å sei

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:28 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:00 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 12:28 pm

Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo
Synd Kruger ikke kunne overta friplassen til Bolsjunov når russerne er utestengt. Det hadde løst opp i floken..
Golberg er nok helt sikkert inne i vurderingen på tremila og samme med Valnes på teamsprinten.
Skal Golberg inn, så er det fort Røthe som ryker. Kan ikke se at Røthe anno 2023 har en bedre spurt enn Tønseth, noe vi så i går, riktignok i klassisk, men som Yønseth sa, det var svært viktig å vinne denne og bli nest beste nordmann.
Det taler veldig i mot Golberg at han aldri har gått noen gode femmiler, når Hollund, Kruger, Nyenget, Røthe, Klæbo og Tønseth så til de grader har gjort det.
Delvis enig at mange av dei andre kanskje har større resultater historisk sett på øvelsen. Han vant ein tre mil i verdenscupen i Trondheim for 3 år siden https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... ceid=34422

Ellers er det ingen tvil om at formen i VM også bør være avgjørande om han blir tatt ut eller ikkje på 50 km. Spesielt i forhold til kva dei andre viser på andre øvelser. 50 km bør ikkje bli tatt ut før man kjenner formen i VM.
I alle fall de siste plassene på Stafett og femmilslaget har vel aldri blitt tatt ut før 1 dag eller 2 i forkant av løpet.
Tremila i Trondheim var jo en jaktstart der Pål startet foran de andre norske og russerne virkelig hadde elendige ski.
Men riktig at Golberg har gått noen gode tremiler, som den i Trondheim, skiathlon i Lahti 2021 og samme øvelse i OL, der han var tredje beste ikkerusser på 5.plass, et løp Røthe brøt.
Men femmil er det 8.(9.)plassen i sist VM som er hans eneste brukbare resultat. Må vise kjempeform i VM, om han skal gå seg inn der. Jeg har Golberg i øyeblikket som nr 7 av de som kjemper om de 4 plassene ved siden av Emil Iversen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:45 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:28 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:00 pm

Synd Kruger ikke kunne overta friplassen til Bolsjunov når russerne er utestengt. Det hadde løst opp i floken..
Golberg er nok helt sikkert inne i vurderingen på tremila og samme med Valnes på teamsprinten.
Skal Golberg inn, så er det fort Røthe som ryker. Kan ikke se at Røthe anno 2023 har en bedre spurt enn Tønseth, noe vi så i går, riktignok i klassisk, men som Yønseth sa, det var svært viktig å vinne denne og bli nest beste nordmann.
Det taler veldig i mot Golberg at han aldri har gått noen gode femmiler, når Hollund, Kruger, Nyenget, Røthe, Klæbo og Tønseth så til de grader har gjort det.
Delvis enig at mange av dei andre kanskje har større resultater historisk sett på øvelsen. Han vant ein tre mil i verdenscupen i Trondheim for 3 år siden https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... ceid=34422

Ellers er det ingen tvil om at formen i VM også bør være avgjørande om han blir tatt ut eller ikkje på 50 km. Spesielt i forhold til kva dei andre viser på andre øvelser. 50 km bør ikkje bli tatt ut før man kjenner formen i VM.
I alle fall de siste plassene på Stafett og femmilslaget har vel aldri blitt tatt ut før 1 dag eller 2 i forkant av løpet.
Tremila i Trondheim var jo en jaktstart der Pål startet foran de andre norske og russerne virkelig hadde elendige ski.
Men riktig at Golberg har gått noen gode tremiler, som den i Trondheim, skiathlon i Lahti 2021 og samme øvelse i OL, der han var tredje beste ikkerusser på 5.plass, et løp Røthe brøt.
Men femmil er det 8.(9.)plassen i sist VM som er hans eneste brukbare resultat. Må vise kjempeform i VM, om han skal gå seg inn der. Jeg har Golberg i øyeblikket som nr 7 av de som kjemper om de 4 plassene ved siden av Emil Iversen.
Eg forstår godt argumentene dine, men samstundes vil ein 50 km utanom russene medfører at det kanskje blir litt mindre fart som vil passe Golberg fint. Spesielt sidan Klæbo lettere vil kunne bremse og svenskene vil neppe ha interesse av å kjøre for Holund, Røthe eller Kruger. Eit anna moment er korleis formen til tildømes Holund og Kruger blir. Begge to hadde ein svak helg og begge er sterkere i fri. Det samme kan også seiast om Røthe. Tønseth er nok den som kanskje framstår mest sikker på ein 50 km utanom Klæbo. Amundsen og Nyenget trur eg skal få det tøft med å komme om ikkje folk viser dårleg form eller sjukdom. Så er også spørsmålet om tildømes Golberg vil gå 50 km eller prioriterer kampen om verdenscupen. Det er klart at det kan være ein fordel for han å skippe den om han har gått mange løp og er litt slitten.

Landslagledelsen har uansett ein forferdig vanskeleg jobb med å plukke ut 4 menn. Nivået er skyhøgt

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:30 pm
KongOlav2 skrev: man jan 30, 2023 1:02 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 12:28 pm Golberg bør aboslutt være aktuelt på 50 km laget. På 30 km laget er eg enig at Golberg kan stå over om Norge veljer han til å gå sprintstafetten. Dersom Valnes heller blir tatt ut. Ville det vært svært overraskende om Golberg som har fleire pallplasser i klassisk og også 4 plass individuelt i Fri + pallplasser på jaktstart ikkje går 30 km. Tross alt har han sterkere avsluttingegenskaper ein mange av dei andre utanom Klæbo
Golberg skal gå sprinten dagen før 30 km. Det vil uten tvil merkes. Og spesielt Krüger, Holund og Røthe har en rekke gode plasseringer fra akkurat denne distansen i mesterskap.
Tja. Samstundes er desse utøvene så profosjonelle at det treng ikkje å være ein stor ulempe å ha gått sprinten dagen før. Sjølv om Klæbo mest sannsynleg vinner gullet på sprinten. Så er det neppe nokon som vil sei at det svekker hans sjanse på tremila. Korleis løypa er og kor lett det blir å gå frå vil også ha mykje å sei
Tror for eksempel Golberg hadde vært med inn i går, om han ikke hadde gått sprinten på lørdag.
Heller ikke enig at et VM-Gull på sprint ikke svekker mulighetene til Klæbo dagen etter, da det blir veldig styr rundt den som vinner VM. Men det svekker han selvsagt kke nok til å ikke være selvskreven på laget.
Når det gjelder femmila, så har jeg veldig sansen for det må å ha en uthvilt løper som hele tiden har visst at dette er den eneste øvelsen han skal gå i VM, som f.eks. Hollund i 2019. Iversen er riktignok i den possisjonen nå, men tenker selvsagt på Nyenget her. Synes han var posititiv i går.
Nyenget fikk jo Covid under tour de ski, Kruger uka etter. Under NM var han like elendig som Kruger var nå i helgen, men altså på gang igjen nå. Tipper Kruger er nære pallen neste helg og at begge er i toppform i VM :D

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:59 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:45 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:28 pm

Delvis enig at mange av dei andre kanskje har større resultater historisk sett på øvelsen. Han vant ein tre mil i verdenscupen i Trondheim for 3 år siden https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... ceid=34422

Ellers er det ingen tvil om at formen i VM også bør være avgjørande om han blir tatt ut eller ikkje på 50 km. Spesielt i forhold til kva dei andre viser på andre øvelser. 50 km bør ikkje bli tatt ut før man kjenner formen i VM.
I alle fall de siste plassene på Stafett og femmilslaget har vel aldri blitt tatt ut før 1 dag eller 2 i forkant av løpet.
Tremila i Trondheim var jo en jaktstart der Pål startet foran de andre norske og russerne virkelig hadde elendige ski.
Men riktig at Golberg har gått noen gode tremiler, som den i Trondheim, skiathlon i Lahti 2021 og samme øvelse i OL, der han var tredje beste ikkerusser på 5.plass, et løp Røthe brøt.
Men femmil er det 8.(9.)plassen i sist VM som er hans eneste brukbare resultat. Må vise kjempeform i VM, om han skal gå seg inn der. Jeg har Golberg i øyeblikket som nr 7 av de som kjemper om de 4 plassene ved siden av Emil Iversen.
Eg forstår godt argumentene dine, men samstundes vil ein 50 km utanom russene medfører at det kanskje blir litt mindre fart som vil passe Golberg fint. Spesielt sidan Klæbo lettere vil kunne bremse og svenskene vil neppe ha interesse av å kjøre for Holund, Røthe eller Kruger. Eit anna moment er korleis formen til tildømes Holund og Kruger blir. Begge to hadde ein svak helg og begge er sterkere i fri. Det samme kan også seiast om Røthe. Tønseth er nok den som kanskje framstår mest sikker på ein 50 km utanom Klæbo. Amundsen og Nyenget trur eg skal få det tøft med å komme om ikkje folk viser dårleg form eller sjukdom. Så er også spørsmålet om tildømes Golberg vil gå 50 km eller prioriterer kampen om verdenscupen. Det er klart at det kan være ein fordel for han å skippe den om han har gått mange løp og er litt slitten.

Landslagledelsen har uansett ein forferdig vanskeleg jobb med å plukke ut 4 menn. Nivået er skyhøgt
Nå når Niskanen er på vei mot godformen, så tror jeg den er på topp i VM, og da blir det ikke noe lureløp.
Som sagt jeg har veldig troa på å ha Nyenget preppet 100% for å gå femmila i VM.
Amundsen er enda for dårlig i klassisk. Om 2 år tror jeg han er god nok for skiathlonlaget, men ikke før.

daktari

Legg inn av daktari »

ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:59 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:45 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:28 pm

Delvis enig at mange av dei andre kanskje har større resultater historisk sett på øvelsen. Han vant ein tre mil i verdenscupen i Trondheim for 3 år siden https://www.fis-ski.com/DB/general/resu ... ceid=34422

Ellers er det ingen tvil om at formen i VM også bør være avgjørande om han blir tatt ut eller ikkje på 50 km. Spesielt i forhold til kva dei andre viser på andre øvelser. 50 km bør ikkje bli tatt ut før man kjenner formen i VM.
I alle fall de siste plassene på Stafett og femmilslaget har vel aldri blitt tatt ut før 1 dag eller 2 i forkant av løpet.
Tremila i Trondheim var jo en jaktstart der Pål startet foran de andre norske og russerne virkelig hadde elendige ski.
Men riktig at Golberg har gått noen gode tremiler, som den i Trondheim, skiathlon i Lahti 2021 og samme øvelse i OL, der han var tredje beste ikkerusser på 5.plass, et løp Røthe brøt.
Men femmil er det 8.(9.)plassen i sist VM som er hans eneste brukbare resultat. Må vise kjempeform i VM, om han skal gå seg inn der. Jeg har Golberg i øyeblikket som nr 7 av de som kjemper om de 4 plassene ved siden av Emil Iversen.
Eg forstår godt argumentene dine, men samstundes vil ein 50 km utanom russene medfører at det kanskje blir litt mindre fart som vil passe Golberg fint. Spesielt sidan Klæbo lettere vil kunne bremse og svenskene vil neppe ha interesse av å kjøre for Holund, Røthe eller Kruger. Eit anna moment er korleis formen til tildømes Holund og Kruger blir. Begge to hadde ein svak helg og begge er sterkere i fri. Det samme kan også seiast om Røthe. Tønseth er nok den som kanskje framstår mest sikker på ein 50 km utanom Klæbo. Amundsen og Nyenget trur eg skal få det tøft med å komme om ikkje folk viser dårleg form eller sjukdom. Så er også spørsmålet om tildømes Golberg vil gå 50 km eller prioriterer kampen om verdenscupen. Det er klart at det kan være ein fordel for han å skippe den om han har gått mange løp og er litt slitten.

Landslagledelsen har uansett ein forferdig vanskeleg jobb med å plukke ut 4 menn. Nivået er skyhøgt
5 milslaget er fort det uttaket det blir minst rabalder rundt. Ivers friplass. Tipper Tønseth og Nyenget er klare (da de ikke får gå tidligere i mesterskapet). Klæbo går hvis han selv vil. Golberg/HC/Røthe slåss om sisteplassen. Prestasjoner tidligere i mesterskapet avgjør. Kruger og HØA er for dårlig i lange klassisk løp.

daktari

Legg inn av daktari »

Tas troppen ut i morra? Blir meget interessant om Tildheim Andersen utelates og så gjør et kanonløp i Toblach. Risikerer NSF det eller er ITA med til vm? Da er det i tilfelle Wiig som ryker.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

daktari skrev: man jan 30, 2023 2:29 pm 5 milslaget er fort det uttaket det blir minst rabalder rundt. Ivers friplass. Tipper Tønseth og Nyenget er klare (da de ikke får gå tidligere i mesterskapet). Klæbo går hvis han selv vil. Golberg/HC/Røthe slåss om sisteplassen. Prestasjoner tidligere i mesterskapet avgjør. Kruger og HØA er for dårlig i lange klassisk løp.
Med tanke på det som skjedde i forrige VM kan jeg aldri i livet tenke meg at Klæbo vil stå over 5-mila dersom formen er noenlunde ok.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

daktari skrev: man jan 30, 2023 2:57 pm Tas troppen ut i morra? Blir meget interessant om Tildheim Andersen utelates og så gjør et kanonløp i Toblach. Risikerer NSF det eller er ITA med til vm? Da er det i tilfelle Wiig som ryker.
De kan ta ut en tolvmannstropp. Jeg har 13 aktuelle navn på min liste. Da er Nyenget med for å kun gå 5-mila, ITA er reserve til 15 km i tillegg til en sprintreserve. Tror kanskje ITA er den som ligger dårligst an, men det er strengt tatt ikke nødvendig med en sprintreserve og Nyenget har heller ikke vist så god form at han er garantert 5-milsplass.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

daktari skrev: man jan 30, 2023 2:29 pm
ms_8 skrev: man jan 30, 2023 1:59 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 1:45 pm

I alle fall de siste plassene på Stafett og femmilslaget har vel aldri blitt tatt ut før 1 dag eller 2 i forkant av løpet.
Tremila i Trondheim var jo en jaktstart der Pål startet foran de andre norske og russerne virkelig hadde elendige ski.
Men riktig at Golberg har gått noen gode tremiler, som den i Trondheim, skiathlon i Lahti 2021 og samme øvelse i OL, der han var tredje beste ikkerusser på 5.plass, et løp Røthe brøt.
Men femmil er det 8.(9.)plassen i sist VM som er hans eneste brukbare resultat. Må vise kjempeform i VM, om han skal gå seg inn der. Jeg har Golberg i øyeblikket som nr 7 av de som kjemper om de 4 plassene ved siden av Emil Iversen.
Eg forstår godt argumentene dine, men samstundes vil ein 50 km utanom russene medfører at det kanskje blir litt mindre fart som vil passe Golberg fint. Spesielt sidan Klæbo lettere vil kunne bremse og svenskene vil neppe ha interesse av å kjøre for Holund, Røthe eller Kruger. Eit anna moment er korleis formen til tildømes Holund og Kruger blir. Begge to hadde ein svak helg og begge er sterkere i fri. Det samme kan også seiast om Røthe. Tønseth er nok den som kanskje framstår mest sikker på ein 50 km utanom Klæbo. Amundsen og Nyenget trur eg skal få det tøft med å komme om ikkje folk viser dårleg form eller sjukdom. Så er også spørsmålet om tildømes Golberg vil gå 50 km eller prioriterer kampen om verdenscupen. Det er klart at det kan være ein fordel for han å skippe den om han har gått mange løp og er litt slitten.

Landslagledelsen har uansett ein forferdig vanskeleg jobb med å plukke ut 4 menn. Nivået er skyhøgt
5 milslaget er fort det uttaket det blir minst rabalder rundt. Ivers friplass. Tipper Tønseth og Nyenget er klare (da de ikke får gå tidligere i mesterskapet). Klæbo går hvis han selv vil. Golberg/HC/Røthe slåss om sisteplassen. Prestasjoner tidligere i mesterskapet avgjør. Kruger og HØA er for dårlig i lange klassisk løp.
Slett ikkje sikker på at Nyenget er klar på 50 km. At man blir tatt ut til VM gir ingen garanti på VM plass. Det norske laget er såpass sterkt at 50 km laget fort blir avgjort dagen før VM og at ingen utanom Klæbo kan føle seg sikker. Tønseth er vel kanskje den som ligger best an

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Røthe får garantert gå 5 mila( Vis han ikke viser formsvikt i VM), har 2 og 5 plass på de 2 20km klassisk fellesstart som er gått denne sesongen!
Sist redigert av Sodajr den man jan 30, 2023 3:15 pm, redigert 1 gang totalt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

daktari skrev: man jan 30, 2023 2:29 pm Kruger og HØA er for dårlig i lange klassisk løp.
Kruger tok medalje på femmila i klassisk i forrige VM (burde vært 4. plass, men 4.plass er også veldig bra) og han er også den som har vært nærmest å slå Bolshunov på femmila i Kollen. I klassisk. I form er han en meget sterk femmilsløper i klassisk.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

daktari skrev: man jan 30, 2023 2:57 pm Tas troppen ut i morra? Blir meget interessant om Tildheim Andersen utelates og så gjør et kanonløp i Toblach. Risikerer NSF det eller er ITA med til vm? Da er det i tilfelle Wiig som ryker.
Kan dem ha mulighet til å vente med sistemann til etter Toblach? Er jo sagt at det er VM-troppen som skal gå i Livigno, og da er det jl kjedelig for Andersen å bli vraket også i Toblach der Norge har 8 plasser og for så vidt samme med Wiig på sprinten. Hattestad er jo eksempel på en løper som har kommet med i 12.time og gjort der svært bra med OL-Giull.

Da det var 20 totalt, så kunne man "stjele" en av dameplassene og ta ut 11 menn og 9 kvinner. Har man fortsatt mulighet til det?
For kvinner kan jeg ikke se at det blir behov for mer enn max 11. LU Weng, TU Weng, KS Skistad, M Myrvold, AK Kalvaa, IF Østberg, H Weng, S Theodorsen, AØ Slind, R Haga og A Svendsen som sprintreserve.

Er i alle fall større sjanse for at det blir bruk for Nyenget, Tildheim Andersen og Wiig, enn for Fossesholm.
Men 13 plasser kan det kanskje åpne opp for Iversen som fullverdig troppsmedlem, om han på magisk vis finner frem formen, men det er vel ikke så trolig.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Ser nå at troppen til Toblach er tatt ut.
Frisprinten som ikke er VM-øvelse inneholder en del navn som nok ikke blir med i VM-troppen, som Elena Riise Johnsen, Ane Apelkvist Stenseth, Hanne Wilberg Rofstad og Maria Hartz Melling på kvinnesiden. Dem får med seg Lotta og Tiril Udnes Weng og Mathilde Myrvold, men ikke Kristine Stavås Skistad.
På herresprinten går det antatte VM-laget med Klæbo, Golberg, Northug, Valnes og Taugbøl sammen med Skar og Matz William Jensen.
10 fri for gutta er nøyaktig de samme som sist helg: Amundsen, Hollund, Røthe, Kruger, Klæbo, Tønseth, Golberg og Andersen. Så sistnevnte er nok fortsatt aktuell for VM. Men altså ingen Nyenget i troppen.
10 fri for damer: 3 x Weng, Kalvaa, Haga, Østberg og Theodorsen. Bra det ikke var noe alvorlig med sistnevnte og som ventet ingen Fossesholm. Tolker dem som at Slind trolig kun er aktuell på tremila.

Spent på formen til Simen, Tiril og AK. Og hvor mye vekt blir det lagt på disse to 10 km?

Med totalt 13 menn og 12 kvinner, så bør det ikke være noe problem å stille 2 lag for både kvinner og menn.
Men siden stafetten er på ørdag midt mellom sprinten og tieten, så vil det ikke overraske meg om Klæbo, Golberg og tvillingene dropper denne.

I så fall kan stafettlagene bli seendes omtrent slik ut:
Menn:
Norge 1: Tønseth - Hollund - Røthe - Amundsen
Norge 2 Valnes - Kruger - Andersen - Skar
Kvinner:
Norge 1: H Weng- Kalvaa - Østberg - Theodorsen
Norge 2: Melling - Myrvold -Haga - Rofstad

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

netrebske skrev: man jan 30, 2023 5:49 pm Men siden stafetten er på ørdag midt mellom sprinten og tieten, så vil det ikke overraske meg om Klæbo, Golberg og tvillingene dropper denne.
I følge FIS sine sider skal 10 k gå på lørdag og stafettene på søndag.

https://www.fis-ski.com/DB/general/even ... ncode=2023

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Iseran2770 skrev: man jan 30, 2023 9:45 pm
netrebske skrev: man jan 30, 2023 5:49 pm Men siden stafetten er på ørdag midt mellom sprinten og tieten, så vil det ikke overraske meg om Klæbo, Golberg og tvillingene dropper denne.
I følge FIS sine sider skal 10 k gå på lørdag og stafettene på søndag.

https://www.fis-ski.com/DB/general/even ... ncode=2023
Ja da så. Tipper allikevel få kommer til å gå alt. Kanskje Golberg og Lotta, men Klæbo gidder nok ikke, mens Tiril sikkert synes det kan bli tøft med 3 løp på 3 dager rett etter sykdomsavbrekk.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

En liten quiz? Jeg skriver en resultatliste med nasjoner på de seks første plassene. Hvilket renn skal vi frem til og kan dere putte inn navnene?
1. Norge
2. Italia
3. Frankrike
4. Norge
5. Frankrike
6. Norge

HarryH

Legg inn av HarryH »

Tildheim Andersen vraket. Det er brutalt.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

VM-troppen er klar og den største overraskelsen er kanskje at Myhrvold ikke er tatt ut til tross for tredjeplassen hennes på klassisk sprinten under TdS. I stedet har de tatt ut Stenseth med hele en semifinale fra sine 3 klassisksprinter i verdenscupen så langt i år. Heller ikke Tildheim Andersen er med, men det var kanskje ikke så overraskende. Han kjempet nok med Wiig og Nyenget om de to siste plassene i troppen. Er tatt ut fulle tropper og også Fossesholm er tatt ut. Vil ikke tro hun engang er førstereserve på noen distanser. Er tatt ut 13 løpere på herresiden noe som betyr at Iversen kun får gå 5-mila som tittelforsvarer.

Damer
Fossesholm, Helene Marie - Eiker SK
Haga, Ragnhild Gløersen - Åsen IL
Kalvå, Anne Kjersti - Lundamo IL
Skistad, Kristine Stavås - Konnerud IL
Slind, Astrid Øyre - Oppdal IL
Stenseth, Ane Appelkvist - Grong IL
Svendsen, Anna - Tromsø SK
Theodorsen, Silje - Kvaløysletta SL, Team ELON Nord-Norge
Weng, Heidi - IL BUL
Weng, Lotta Udnes - Nes Ski
Weng, Tiril Udnes - Nes Ski
Østberg, Ingvild Flugstad - Gjøvik SK


Herrer
Amundsen, Harald Østberg - Asker SK
Golberg, Pål - Gol IL
Holund, Hans Christer - Lyn Ski
Iversen, Emil - IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot - Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad - Lyn Ski
Northug, Even - Strindheim IL
Nyenget, Martin Løwstrøm - Lillehammer SK
Røthe, Sjur - Voss IL
Taugbøl, Håvard Solås - Lillehammer SK
Tønseth, Didrik - Byåsen IL
Valnes, Erik - Bardufoss og Omegn IF
Wiig, Sivert - Gjesdal IL, Team ELON Vest

daktari

Legg inn av daktari »

Herretropp som forventet. Men som jeg nevnte i går; er nok noen i NSF som håper ITA ikke går altfor bra i Toblach. Dametroppen er meget merkelig (som allerede nevnt).

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: tir jan 31, 2023 10:24 am VM-troppen er klar og den største overraskelsen er kanskje at Myhrvold ikke er tatt ut til tross for tredjeplassen hennes på klassisk sprinten under TdS. I stedet har de tatt ut Stenseth med hele en semifinale fra sine 3 klassisksprinter i verdenscupen så langt i år. Heller ikke Tildheim Andersen er med, men det var kanskje ikke så overraskende. Han kjempet nok med Wiig og Nyenget om de to siste plassene i troppen. Er tatt ut fulle tropper og også Fossesholm er tatt ut. Vil ikke tro hun engang er førstereserve på noen distanser. Er tatt ut 13 løpere på herresiden noe som betyr at Iversen kun får gå 5-mila som tittelforsvarer.

Damer
Fossesholm, Helene Marie - Eiker SK
Haga, Ragnhild Gløersen - Åsen IL
Kalvå, Anne Kjersti - Lundamo IL
Skistad, Kristine Stavås - Konnerud IL
Slind, Astrid Øyre - Oppdal IL
Stenseth, Ane Appelkvist - Grong IL
Svendsen, Anna - Tromsø SK
Theodorsen, Silje - Kvaløysletta SL, Team ELON Nord-Norge
Weng, Heidi - IL BUL
Weng, Lotta Udnes - Nes Ski
Weng, Tiril Udnes - Nes Ski
Østberg, Ingvild Flugstad - Gjøvik SK


Herrer
Amundsen, Harald Østberg - Asker SK
Golberg, Pål - Gol IL
Holund, Hans Christer - Lyn Ski
Iversen, Emil - IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot - Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad - Lyn Ski
Northug, Even - Strindheim IL
Nyenget, Martin Løwstrøm - Lillehammer SK
Røthe, Sjur - Voss IL
Taugbøl, Håvard Solås - Lillehammer SK
Tønseth, Didrik - Byåsen IL
Valnes, Erik - Bardufoss og Omegn IF
Wiig, Sivert - Gjesdal IL, Team ELON Vest
Fossesholm er vel i grenseland til om oppfyller kriteriene. Hun var 4. beste norske på 10 fri på Lillehammer, så det er vel derfor hun kommer med.
Skjønner ikke helt vurderingen Wiig/Tildheim Andersen. Begge hadde vel uansett vært reserve og begge hadde bare vært aktuell for 1 distanse, så da er det vel formaspektet som gjør at man velger Wiig.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Latterlig at Stenseth og Svendsen blir foretrukket fremfor Myrhvold.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»