Langrennssesongen 2022/23

Svar
tartaglia2

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av tartaglia2 »

Monkia Kørra tar over som trener for rekruttlaget. NSF må derfor ut på enda en trenerjakt for å finne ny juniorlandslagstrener.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

hamplenedomplenedis skrev: ons mai 25, 2022 7:05 pm Kan bli ganske store endringer i poenggivingen i verdenscuprenn og sammenlagt i TDS hvis langrennskomiteen i FIS får det som de vil (og det gjør de nok)

Forslaget er som følger:

Enkeltrenn verdenscupen:

1. plass: 100 poeng
2. plass: 95 poeng
3. plass: 90 poeng
4. plass: 85 poeng
5. plass: 80 poeng
6. plass: 75 poeng
7. plass: 72 poeng
8. plass: 69 poeng
9. plass: 66 poeng
10. plass: 63 poeng
11. plass: 60 poeng
12. plass: 58 poeng
13. plass: 56 poeng
14. plass: 54 poeng
15. plass: 52 poeng
16. plass: 50 poeng
17. plass: 48 poeng
18. plass: 46 poeng
19. plass: 44 poeng
20. plass: 42 poeng
21. plass: 40 poeng
22. plass: 38 poeng
23. plass: 36 poeng
24. plass: 34 poeng
25. plass: 32 poeng
26. plass: 30 poeng
27. plass: 28 poeng
28. plass: 26 poeng
29. plass: 24 poeng
30. plass: 22 poeng
31. plass: 20 poeng
32. plass: 19 poeng

Og slik fortsetter det med 33. plass 18. poeng, 34. plass 17. poeng og ned til 50. plass (!) 1. poeng

Sammenlagt i TDS foreslås det følgende poenggiving (nevner kun topp 10 her):

1. plass: 300 poeng
2. plass: 285 poeng
3. plass: 270 poeng
4. plass: 255 poeng
5. plass: 240 poeng
6. plass: 225 poeng
7. plass: 216 poeng
8. plass: 207 poeng
9. plass: 198 poeng
10. plass: 189 poeng
Leser nå i regelverket for sesongen 2022/2023 på FIS sine sider (reglene kan leses her https://assets.fis-ski.com/image/upload ... 022-23.pdf), og der er det stadfestet at poengsystemet dessverre blir som jeg skrev i det siterte innlegget mitt.

Utenom dette, vil man nå også innføre verdenscuppoeng til de 10 beste i sprintprologene. Disse får henholdsvis 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng.

janesaj

Legg inn av janesaj »

hamplenedomplenedis skrev: tir jun 07, 2022 9:55 pm Leser nå i regelverket for sesongen 2022/2023 på FIS sine sider (reglene kan leses her https://assets.fis-ski.com/image/upload ... 022-23.pdf), og der er det stadfestet at poengsystemet dessverre blir som jeg skrev i det siterte innlegget mitt.

Utenom dette, vil man nå også innføre verdenscuppoeng til de 10 beste i sprintprologene. Disse får henholdsvis 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng.
Fint å vite at det har kollektivt rablet for samtlige styremedlemmer i FIS. Faktisk helt utrolig at dette regelrett hjernedøde forslaget kunne gå gjennom...

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Usikker på om jeg skal håpe på at den beste skiløperen faktisk vinner WC denne sesongen eller om det er bedre med en opplagt feil vinner siden det øker sjansen for at det nye poengsystemet skrotes så fort som mulig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: ons jun 08, 2022 9:23 am Usikker på om jeg skal håpe på at den beste skiløperen faktisk vinner WC denne sesongen eller om det er bedre med en opplagt feil vinner siden det øker sjansen for at det nye poengsystemet skrotes så fort som mulig.
Dem som har ambisjoner og muligheter til å vinne noe i VM har selvsagt ingen mulighet til å gå for dette vanviddet, så det blir en middelhavsfarer som tar kula.
En distanseier i WC-renn blir dessuten mer verdt enn ei krystallkule for drøssevis med "5" plasser.

FIS er helt gale, hva sier Ulvang til dette?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?
Jessica Diggins

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jun 11, 2022 3:25 pm Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.
Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Herrejesus, det nye poengsystemet er jo helt absurd. Jeg har aldri sett et poengsystem i ulike v-cuper og andre typer løp/renn/ritt eller annet som har vært i nærheten av å skille så lite mellom utøverne. Med det nye systemet gir altså 3 stk niendeplasser like god uttelling som to seire. Det er rett og slett en skandale. Det lukter lang vei at de vil tvinge de beste løperne til å delta i så mange renn som mulig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: lør jun 11, 2022 5:32 pm
Neptun skrev: Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?
Jessica Diggins
Ikke noe dårlig tips, slettes ikke.

Men mener Heidi er bedre i alt unntatt sprint. Johaug har stått mellom Heidi Weng og drøssevis med 1 .plasser i WC og endog gull.
Hvis hun holder nivået, så kan hun vinne mye kommende sesong. En kynisk jævel på fellesstarter og nesten uslåelig i spurt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 5:38 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 3:25 pm Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.
Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer
Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jun 11, 2022 5:59 pm
Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 5:38 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 3:25 pm Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.
Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer
Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.
Ja! Jeg pleier å følge med gjennom vinteren.
Kos å ha på tven i helgene og ha rolige dager inne i varmen, langrenn, skiskyting og hopp.
Jeg er ekstra spent på det norske laget foran kommende sesong. Ofte er det sånn at en ny løper tar lederrollen når den ubestridte eneren gir seg.
Av våre løpere så er vel Heidi og Fossesholm de jeg har troa på.
Hadde vært gøy om Østberg fikk en bra sesong etter mye trøbbel.

Har sett du har skrevet masse bra innlegg i tråden. Honnør!

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 6:10 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 5:59 pm
Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 5:38 pm

Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer
Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.
Ja! Jeg pleier å følge med gjennom vinteren.
Kos å ha på tven i helgene og ha rolige dager inne i varmen, langrenn, skiskyting og hopp.
Jeg er ekstra spent på det norske laget foran kommende sesong. Ofte er det sånn at en ny løper tar lederrollen når den ubestridte eneren gir seg.
Av våre løpere så er vel Heidi og Fossesholm de jeg har troa på.
Hadde vært gøy om Østberg fikk en bra sesong etter mye trøbbel.

Har sett du har skrevet masse bra innlegg i tråden. Honnør!
Skisport er en lidenskap, som gjør vinteren mindre mørk og kald.
Det blir litt rart at Johaug ikke lengre er der - og Bjørgen tidligere, men ser litt frem til den nye situasjonen med spenning i vente.
Hvordan vil dette utarte seg?
Håper og tror andre vil ta ansvar og blomstre som du er inne på. OL var litt skremmende - bak Johaug, men Weng var ikke der og Fosse viste i allefall gode tendenser på stafetten.

Så har vi selvsagt også skiskyting, hopp og alpint å hygge oss med. Spesielt hyggelig for nordmenn har det vært, greit om vi får litt juling i langrenn faktisk.
Det tåler vi etter så mange rike år. Fint å se andre nasjoner juble også.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jun 11, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 6:10 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 5:59 pm

Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.
Ja! Jeg pleier å følge med gjennom vinteren.
Kos å ha på tven i helgene og ha rolige dager inne i varmen, langrenn, skiskyting og hopp.
Jeg er ekstra spent på det norske laget foran kommende sesong. Ofte er det sånn at en ny løper tar lederrollen når den ubestridte eneren gir seg.
Av våre løpere så er vel Heidi og Fossesholm de jeg har troa på.
Hadde vært gøy om Østberg fikk en bra sesong etter mye trøbbel.

Har sett du har skrevet masse bra innlegg i tråden. Honnør!
Skisport er en lidenskap, som gjør vinteren mindre mørk og kald.
Det blir litt rart at Johaug ikke lengre er der - og Bjørgen tidligere, men ser litt frem til den nye situasjonen med spenning i vente.
Hvordan vil dette utarte seg?
Håper og tror andre vil ta ansvar og blomstre som du er inne på. OL var litt skremmende - bak Johaug, men Weng var ikke der og Fosse viste i allefall gode tendenser på stafetten.

Så har vi selvsagt også skiskyting, hopp og alpint å hygge oss med. Spesielt hyggelig for nordmenn har det vært, greit om vi får litt juling i langrenn faktisk.
Det tåler vi etter så mange rike år. Fint å se andre nasjoner juble også.
Det er litt av det som gir den kalde tiden sjarm.
Jeg er mer spent nå enn på mange år. Med fare for å si noe negativt om johaug (ikke ment sånn) så var hun kanskje ikke så bra for akkurat spenningen i sporten, hun var nesten for overlegen.
Det kommer til å endre seg nå.
Derfor er det litt spennende med Diggins, om man tenker på interessen og det potensielle publikumsmarkedet som usa bringer til bords. Få en tysker opp også pga det, både sponsorer og publikum har faktisk godt av det.

Vi har kanskje godt av å føle på litt motgang, og jeg tror for sportens del at det er bra med flere nasjoner i tetkampen. Tenk hvor godt en seier smaker etter litt motgang og skuffelse.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Er visst kun Klæbo som kommer til å kjøre et høydeopplegg denne sesongen. Resten av landslaget ønsker heller å trene vanlig i lavlandet.

lund

Legg inn av lund »

Da er det offentlig hva Volkov testet positivt på. Fremstår ikke som en veldig alvorlig sak ved første øyekast i alle fall.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dette var jo relativt interessant. Ny storsatsing på privatlag med Bjørn Dæhlie i spissen. Både langløp og ordinære renn.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16006901

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: fre jun 17, 2022 12:35 pm Dette var jo relativt interessant. Ny storsatsing på privatlag med Bjørn Dæhlie i spissen. Både langløp og ordinære renn.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16006901
Har bare lest rykter om dette Dæhlie-laget før nå. Er jo en del spennende løpere der og tror det er bra kombinasjon å satse på både vanlig langrenn og turrenn.

Number4

Legg inn av Number4 »

tartaglia2 skrev: fre jun 17, 2022 1:33 pm
KongOlav2 skrev: fre jun 17, 2022 12:35 pm Dette var jo relativt interessant. Ny storsatsing på privatlag med Bjørn Dæhlie i spissen. Både langløp og ordinære renn.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16006901
Har bare lest rykter om dette Dæhlie-laget før nå. Er jo en del spennende løpere der og tror det er bra kombinasjon å satse på både vanlig langrenn og turrenn.
Spennende at de også satser på et allround lag. Om det er et vendepunkt er for tidlig å si, men at den tradisjonelle landslagsmodellen vil møte utfordringer i fremtiden er vel ingen hemmelighet.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Smellen Heidi Weng fikk i hodet etter å ha falt på glattisen like før NM må ha vært av det brutale slaget. Etter å ha mistet sesongavslutningen, ikke deltatt på landslagspresentasjoen, måtte stå over første treningssamling, må hun nå også stå over den andre samlingen på grunn av hodesmellen. 🤕
Før virkelig å håpe det går bra henne og at hun snart kan fungere som før igjen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Usikker på hvor seriøst dette russiske forslaget er, men tviler sterkt på at Klæbo ville stilt opp i en russisk langrennscup for en million euro. Mulig de kunne fått med seg Halfvarsson for den summen.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

https://www.tv2.no/sport/14882457/

Hvordan tenker Ski Classics å kreve inn denne millionen?

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Spesielt at skiskyting går inn for å differensiere mer mellom plasseringene, mens langrennskomiteen har nærmest kopiert det gamle poengsystemet til IBU, men i tillegg vannet det så ut at "alle skal få" WC-poeng i enkelte renn...

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

PEF_1973 skrev: tir jun 21, 2022 5:24 pm mens langrennskomiteen har nærmest kopiert det gamle poengsystemet til IBU, men i tillegg vannet det så ut at "alle skal få" WC-poeng i enkelte renn...
Har dette gått gjennom hos FIS eller er det bare et (idiotisk) forslag?

At alle som fullfører får noe poeng er ikke det verste. Mye verre er det når to 15.plasser er mer verdt enn en seier.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: tir jun 21, 2022 10:14 pm
PEF_1973 skrev: tir jun 21, 2022 5:24 pm mens langrennskomiteen har nærmest kopiert det gamle poengsystemet til IBU, men i tillegg vannet det så ut at "alle skal få" WC-poeng i enkelte renn...
Har dette gått gjennom hos FIS eller er det bare et (idiotisk) forslag?
Ja, har dessverre blitt vedtatt

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rulleski, Telemarksveka:

Idag
17:30 | 10 km kvinner på TV2 Sport2
19:00 | 15 km menn på TV2

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/JxaP ... orske-folk

Lagrennsledelsens flerårige mediestrategi med at utøverne skal si minst mulig og spesielt ikke kontroversielle ting i møte med media biter dem nå i ræva. Som sponsorobjekt blir det for kjedelig

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjørn Torgeir skrev: fre jun 24, 2022 6:00 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/JxaP ... orske-folk

Lagrennsledelsens flerårige mediestrategi med at utøverne skal si minst mulig og spesielt ikke kontroversielle ting i møte med media biter dem nå i ræva. Som sponsorobjekt blir det for kjedelig
Jeg tror ikke "kjedelige" utøvere må ta hele skylden. Covid og avlyste renn, sammen med den strategiske tabben og selge langrennsrettighetene til Viasat, er også medvirkende faktorer.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Bjørn Torgeir skrev: fre jun 24, 2022 6:00 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/JxaP ... orske-folk

Lagrennsledelsens flerårige mediestrategi med at utøverne skal si minst mulig og spesielt ikke kontroversielle ting i møte med media biter dem nå i ræva. Som sponsorobjekt blir det for kjedelig
Er ikke akkurat overraskende at man har opplevd synkende medlemstall de siste årene. Det har tross alt vært 2 år med koronarestriksjoner der det knapt har vært mulig å drive organisert idrett fulgt av en ekstremt snøfattig vinter. Ikke overraskende at man opplevde synkende medlemstall i årene før det heller, først og fremst fordi 2011 var en ekstremsituasjon som man aldri får oppleve igjen og som det er tåpelig å sammenligne med.

I 2011 var Northug landets største idrettsstjerne, Bjørgen var på vei tilbake og Johaug på vei opp. Landets hovedstad og klart største by skulle arrangere et stort mesterskap for første gang på nesten 30 år. I tillegg var det nok av sterke og kjente utlendinger å kjempe mot. Var mye mer inspirerende å heie på Bjørgen og Johaug mot Kowalczyk eller Northug mot Hellner og Cologna enn det har vært å se Johaug knuse all motstand eller heie på Klæbo når de nærmeste konkurrentene er Iversen, Valnes, Holund, Krüger og noen russere. Hjelper ikke på at russerne er tatt for systematisk doping i flere idretter i løpet av de siste tiåret eller at norsk langrenn har fått sine egne dopingsaker.

Tror forbundets mediestrategi har hatt fint lite å si når det gjelder sponsorinteresse og medlemsflukt.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Lovende takter av Myhrvold i verdenscupsprinten på rulleski i dag. Selv om hun muligens har vært litt sterkere på rulleski enn vanlige ski tidligere kan jeg ikke huske at hun har vært i stand til å dominere sprintheat på samme måte som i dag. Veldig sterkt av henne å dra fra i front når hun gikk til i nedoverbakkene.

Mulig å se opptak av sprinten her. (Klæbo vant herrenes sprint)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»