Langrennssesongen 2022/23

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: tir apr 18, 2023 10:48 am
tartaglia2 skrev: tir apr 18, 2023 10:40 am
Når det gjelder Svendsen venter jeg egentlig bare på nyheten om at hun ikke får fornyet tillit. Det hender jo tross alt at de som vrakes av landslaget offentliggjør det.

Hedda har da finaleplass i sprint. Det har verken Melling eller Svendsen. Tror ikke hun får landslagsplass, men helt uaktuell er hun ikke.
Ser for meg at Tildheim Andersen får en plass for Iversen. Moseby eller Evensen kan være kandidater om noen andre legger opp.

På kvinnesiden tror jeg Theodorsen, Bergane og Hartz Melling er de som primært er aktuelle. Spesielt de to førstnevnte. Håper Hartz Melling får plass før Østberg Amundsen om de skal ha inn en sprinter. Det er virkelig på tide at de prioriterer talentene på kvinnesiden, dvs. bruker litt skjønn i vurderingen.
Tror du ikke konnerudjentene Melling og Skistad vil være i samme team og at det vil være en fordel for de begge?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

netrebske skrev: ons apr 19, 2023 11:02 am Tror du ikke konnerudjentene Melling og Skistad vil være i samme team og at det vil være en fordel for de begge?
Aner ikke. Meget mulig det. Men jeg mener iallfall at det nå er på tide at de unge prioriteres og at både Bergane og Hartz Melling bør få tilbudet. Likså at Fossesholm bør få tilbud om å fortsette.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: ons apr 19, 2023 11:26 am
netrebske skrev: ons apr 19, 2023 11:02 am Tror du ikke konnerudjentene Melling og Skistad vil være i samme team og at det vil være en fordel for de begge?
Aner ikke. Meget mulig det. Men jeg mener iallfall at det nå er på tide at de unge prioriteres og at både Bergane og Hartz Melling bør få tilbudet. Likså at Fossesholm bør få tilbud om å fortsette.
Liker ikke aldersdiskriminering verken oppover eller nedover. Derfor ville jeg støttet det om Slind kom med på landslaget og ser da ingen grunn for at ikke at 6-7 år yngre Theodorsen nå kan få plass. Svendsen bør ut, ikke fordi hun er for gammel, men fordi hun ikke er god nok, spessielt med tanke på at det er 3 år til neste mesterskapsmulighet i den eneste øvelsen hun er ganske god i og atpåti er det OL, hvor kvotene er såpass begrenset at det bare blir plass til soleklare medaljekandidaterer i sprint, for å komme med og der vil ikke Svendsen være. På samme vis vil jeg at jevngamle Østberg tilbake på landslaget, siden hun er mer enn god nok. Og skulle det være noen tvil om at Skaanes ikke forsvarer videre uttak, etter et år, så motbeviste hun jo det i NM, når hun endelig var frisk nok igjen. Fossesholm må selvsagt satses på videre også. Derfor Østberg og Theodorsen inn for Haga og Svendsen som eneste endringer. Vraking av Stenseth (og Myhre) til fordel for Bergane vil skape ubalanse i forhold til sprint/distanse.
Håper selvsagt Bergane og de andre unge får et godt opplegg med rekruttlaget, og at noen av de gjerne får hospitere på noen av A-lagets samlinger. Da tror jeg det kan være en like god løsning, men ser jo at Bergane kan ha mye å gi på landslaget også, så blir ikke forbannet om hun kommer med på A-landslaget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

netrebske skrev: ons apr 19, 2023 12:27 pm Liker ikke aldersdiskriminering verken oppover eller nedover. Derfor ville jeg støttet det om Slind kom med på landslaget og ser da ingen grunn for at ikke at 6-7 år yngre Theodorsen nå kan få plass. Svendsen bør ut, ikke fordi hun er for gammel, men fordi hun ikke er god nok, spessielt med tanke på at det er 3 år til neste mesterskapsmulighet i den eneste øvelsen hun er ganske god i og atpåti er det OL, hvor kvotene er såpass begrenset at det bare blir plass til soleklare medaljekandidaterer i sprint, for å komme med og der vil ikke Svendsen være. På samme vis vil jeg at jevngamle Østberg tilbake på landslaget, siden hun er mer enn god nok. Og skulle det være noen tvil om at Skaanes ikke forsvarer videre uttak, etter et år, så motbeviste hun jo det i NM, når hun endelig var frisk nok igjen. Fossesholm må selvsagt satses på videre også. Derfor Østberg og Theodorsen inn for Haga og Svendsen som eneste endringer. Vraking av Stenseth (og Myhre) til fordel for Bergane vil skape ubalanse i forhold til sprint/distanse.
Håper selvsagt Bergane og de andre unge får et godt opplegg med rekruttlaget, og at noen av de gjerne får hospitere på noen av A-lagets samlinger. Da tror jeg det kan være en like god løsning, men ser jo at Bergane kan ha mye å gi på landslaget også, så blir ikke forbannet om hun kommer med på A-landslaget.
Jeg er lite tilhenger av å ta med særlig mange løpere som jeg aldri tror vil bli noe stort. Man bør benytte skjønn i litt større grad enn å se på utelukkende beste resultater for ulike utøvere. F.eks synes jeg Svendsen har fått være på landslaget i minst ett år og kanskje to år for lenge. Om en utøver er over en viss alder og ikke klarer bedre enn plasser enn rundt 10.plasser og også har et svært begrenset "repertoar", slik som Anna Svendsen og Ragnhild Haga, så synes jeg det bør sitte vært langt inne med landslagsplass.

Likeså synes jeg ikke man trenger å være svært rigide på antall plasser til sprintere og distanse. Om det ikke var noen aktuelle kandidater å erstatte Svendsen med, ville jeg glatt vraket henne til fordel for Bergane, selv om det ville blitt en distanseløper til fordel for en sprinter. Svendsen er 30+ og presterer kun i klassisk sprint. Bergane er bare 21 (snart 22) og kan levere i de aller fleste klassiskrenn på sikt. Likeså ville jeg ikke tatt med Haga videre om hun ikke hadde lagt opp. Utenom seieren i Kollen har hun ikke bedre enn 10/11.plasser i WC de siste to sesongene og det er kun i rene fristil distanserenn hun leverer dette. I renn med klassisk er det syltynt, selv om det er skiatlon. Og det er virkelig ikke nok i en alder av 30+. Selv om hun hadde fortsatt karrieren burde hun ikke fått landslagsplass.

Nå er vi riktignok i den situasjon at Stavås Skistad sikkert sier nei til landslag, og kanskje andre av Konnerud-jentene følger henne. Men om vi snakker om prioriteringer og hvem som burde blitt tilbudt plass mener jeg Stavås Skistad, Bergane og Hartz Melling alle burde fått tilbud om plass. Samt at Fossesholm burde fortsatt. Ut da ville Haga, Svendsen og Stenseth gått.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

VG melder nå om store kutt i skiforbundet som rammer langrenn hardt. Landslagene kuttes ned til 10 menn og 10 kvinner.
3 mann færre hos mennene må være ganske dramatisk og litt merkelig at det blir like mange kvinner som menn, når 2 av de beste har takket nei.
Er vel kanskje Stenseth, Skaanes plass kan være i fare, eller ikke opprykk for Theodorsen, evt Bergane på kvinnesiden.
Kan dette føre til en nedleggelse av sprintlandslaget?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: ons apr 19, 2023 4:14 pm VG melder nå om store kutt i skiforbundet som rammer langrenn hardt. Landslagene kuttes ned til 10 menn og 10 kvinner.
3 mann færre hos mennene må være ganske dramatisk og litt merkelig at det blir like mange kvinner som menn, når 2 av de beste har takket nei.
Er vel kanskje Stenseth, Skaanes plass kan være i fare, eller ikke opprykk for Theodorsen, evt Bergane på kvinnesiden.
Kan dette føre til en nedleggelse av sprintlandslaget?
På damesiden vil jeg tro det er Skaanes, Stenseth og Fossesholm som ligger dårligst an.

Utrolig vanskelig å se hvordan de skal klare å kutte herrelaget til 10 løpere. Spøker nok for Tildheim Andersens landslagsplass nå. Klarer ikke helt se hvilke 2 løpere utenom Iversen som skal ut. Mulig Røthe må ut pga alder og at Taugbøl/Skar heller ikke får være med videre. Klæbo har riktignok hintet om landslagsexit, mulig han også frigjør en plass i elitelaget.

Når det gjelder innsparingsmulighetene skissert i VG-artikkelen tror jeg det hadde vært bedre å kuttet hele rekrutt- eller juniorlaget og erstattet det med en stipendordning slik at løperne der kunne fått et "Morgendagens helter"-stipend fra Equinor. Burde også være mulig for landslaget å redusere antall løpere til WC-renn ved å la flere løpere gå flere renn hver helg.

Kyllingrekka

Legg inn av Kyllingrekka »

Blir en helsikes jobb å presse herrelagene ned til 10 mann. Med mindre noen av de rutinerte herrene legger opp før uttaket er klart, tipper jeg de lander på minst 11 herrer. Kan heller gå ned til 9 kvinner nå som både Slind og Skistad har takket nei.

Det positive er jo at enda flere utenfor landslaget vil få sjansen i v-cup.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Har sett litt på resultatene til de mest aktuelle herreløperne til å miste landslagsplassen når laget reduseres til 10 løpere. Regner Klæbo, Krüger, Golberg og HøA som sikre. Det er de eneste som både har seier og pallplass internasjonalt denne sesongen. Da gjenstår følgende utøvere og bare 6 av de kan få plass på elitelaget:

Tildheim Andersen - 1 seier, ingen øvrige pallplasser
Holund - 5 pallplasser
Nyenget og Røthe - 4 pallplasser
Northug, Tønseth og Valnes - 3 pallplasser
Skar - 2 pallplasser (begge i TdS, en på spint og en på distanse)
Taugbøl - 1 pallplass

Ut fra resultatene er det nok Tildheim Andersen, Skar og Taugbøl som ligger dårligst an for landslagsplass neste sesong. Kommer litt an på hvordan de vekter Tildheim Andersens seier på Lillehammer. Ikke lett å skille mellom Nyenget, Røthe og Tønseth. Alle tre har egentlig prestert forholdsvis likt. Heller mot at Røthe er den som ligger dårligst an av de 3, mest pga alder. Dersom landslaget syns det er greit å gå ned til 4 sprintere (inkludert Klæbo og Golberg) tror jeg Skar og Taugbøl ryker sammen med enten Røthe eller Tildheim Andersen.

daktari

Legg inn av daktari »


tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

daktari skrev: tor apr 20, 2023 9:09 pm https://www.adressa.no/sport/langrenn/i ... landslaget
Ryker Tønseth?
Syns det er overraskende om Tønseth ryker. Har vært stabilt god og kom tross alt på femteplass i WC sammenlagt og tredjeplass i distansecupen.

Har kanskje ikke så mye å si om han får landslagsplass eller ikke. Vil tro han tross alt er forholdsvis sikker på WC-laget. Er vel først og fremst samlinger og litt økonomisk støtte han går glipp av.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Helt merkeleg om Tønseth ryker, men når Røthe og Holund fortsetter og nivået er sjukt høgt. Så kan det fort bli fasiten

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: tor apr 20, 2023 10:17 pm Helt merkeleg om Tønseth ryker, men når Røthe og Holund fortsetter og nivået er sjukt høgt. Så kan det fort bli fasiten
Spesielt Røthe. Og kutter man i antall sprintere på laget?

Synes det er spesielt at man kutter såpass kraftig i antall løpere i stedet for å finne litt alternativet metoder for å spare penger.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: tor apr 20, 2023 10:18 pm
ms_8 skrev: tor apr 20, 2023 10:17 pm Helt merkeleg om Tønseth ryker, men når Røthe og Holund fortsetter og nivået er sjukt høgt. Så kan det fort bli fasiten
Spesielt Røthe. Og kutter man i antall sprintere på laget?

Synes det er spesielt at man kutter såpass kraftig i antall løpere i stedet for å finne litt alternativet metoder for å spare penger.
Ja og spesielt på herrelaget er det grovt. Tønseth ville på alle andre lag vært ein A løper og i Norge holder det ikkje til landslaget. Spesielt skuffande er det om Skar og eit par damer får plass framfor han. Røthe berger seg nok pga VM dei han var meget god

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: tor apr 20, 2023 10:25 pm Ja og spesielt på herrelaget er det grovt. Tønseth ville på alle andre lag vært ein A løper og i Norge holder det ikkje til landslaget. Spesielt skuffande er det om Skar og eit par damer får plass framfor han. Røthe berger seg nok pga VM dei han var meget god
Det ble gode plasseringer på Røthe i VM, men han var tross alt kun nest dårligst og dårligst av de norske i de to rennene han startet. Var den eneste som ble slått av en utlending i de to rennene. Rimelig sikker på at Tønseth ville gjort det bedre på 15 fri om han hadde fått gå den distansen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: tor apr 20, 2023 10:25 pm Ja og spesielt på herrelaget er det grovt. Tønseth ville på alle andre lag vært ein A løper og i Norge holder det ikkje til landslaget. Spesielt skuffande er det om Skar og eit par damer får plass framfor han. Røthe berger seg nok pga VM dei han var meget god
Svakeste av 5 nordmenn på 15 km og på 3-mila fikk jo ikke verken Tønseth eller Holund sjansen til å vise at de er like god eller bedre enn Røthe. Jeg liker Røthe, men synes det er absurd om Tønseth vrakes foran ham og Skar. En del av uttakene som gjøres både til enkeltløp i mesterskap og til landslag synes jeg i veldig stor grad mangler litt skjønnsmessige vurderinger. Det virker nesten som de kjører en form for amerikanske uttak, mulig for gjøre det enklest mulig å svare på kritikk i etterkant.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Spekuleres i at også Skar mister plassen siden en til skal ut i tillegg til Iversen og Tønseth. Og at Tildheim Andersen kan få plass på landslaget hvis Klæbo går ut av landslaget. Mener det står i den adressa-saken som er linket til lengre opp.

Alle tre er vel basert i Trondheim (og omegn), så skal ikke se bort i fra at de klarer å skrape sammen en felles satsing på egenhånd. Har jo også vært en noen "klager" på manglende oppfølging for de som er bosatt utenfor Oslo/Østlandet utenom samlinger (særlig distanselaget) og de som er igjen er vel mer samlet geografisk uten at jeg tror det har hatt noen står innvirkning direkte (men muligens indirekte i form av helhetsbilde/-inntrykk).

Tønseth har jo en skisse liggende fra forrige sesong han stod utenfor landslaget, så mulig han tar frem den igjen og skal da altså ikke utelukke at de to andre ser litt på den samme skissen før de lander på sitt opplegg.

Klæbo har jo eget opplegg allerede, spørsmålet er jo om hans egne sponsorer skal finansiere det (og profileres i større grad) eller om skiforbundet skal fortsette å ta regningen slik at han på papiret hører til landslaget og kan brukes i sponsor-sammenheng i større grad (generer jo en del større inntekt med Klæbo enn uten).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

TV2s eksperter (Skinstad og Northug) tror Anna Svendsen beholder landslagsplassen og at Theodorsen ikke kommer inn. Syns det virker veldig rart med tanke på at Theodorsen har hatt bedre resultater i år enn Svendsen har hatt på evigheter. Er et par andre aktuelle løpere som også har hatt bedre resultater enn Svendsen denne eller forrige sesong.

Ellers har Klæbo som vanlig sin årlige krangel med skiforbundet om landslagsavtalem. Er enig med Klæbo at det er pinlig å holde på sånn, men ikke sikker på om det er forbundets oppførsel som er den pinlige.

MadBum

Legg inn av MadBum »

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/MopL ... cc2f083312

Ikke uventet kommer det kritikk mot Skiforbundet.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

MadBum skrev: lør apr 22, 2023 8:12 am https://www.vg.no/sport/langrenn/i/MopL ... cc2f083312

Ikke uventet kommer det kritikk mot Skiforbundet.
Hvem på bildet er den eneste som hadde maske på når bildet ble tatt, og dessuten en maske som rakk helt opp til øyevippene?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Skarverennet starter klokka 12 i dag. Sending her: https://skarverennet.no/direktesending- ... nnet-2023/

Er også renn i Sverige i dag, Fjälltopploppet i Bruksvallarna. Sending her: https://www.fjalltopploppet.se/webbsandning/

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

tartaglia2 skrev: fre apr 21, 2023 7:37 pm
Ellers har Klæbo som vanlig sin årlige krangel med skiforbundet om landslagsavtalem. Er enig med Klæbo at det er pinlig å holde på sånn, men ikke sikker på om det er forbundets oppførsel som er den pinlige.
I intervjuet med adressa (som er de som altså har snakket med Klæbo) så sier Klæbo i alle fall følgende:

"– Det er to parter i dette, og det er pinlig for begge parter, sier han."

Men den delen har jo VG valgt å utelate selvsagt.

Ellers så tror jeg jo at begge parter har mest lyst til at Klæbo skal være en del av landslaget, men for Klæbo sin del så vil han ha et opplegg som han mener er det beste for han mens skiforbundet vil jo at han skal være mest mulig del av opplegget til landslaget. Så da må man jo forsøke å finne et kompromiss da, forrige sesong vant jo Klæbo frem med at han fikk finansiert sitt eget opplegg og har nok forventninger om det samme i år. Forskjellen er at i år må skiforbundet kutte kostnader og det vil nok være stor misnøye blant resten om de finansierer et opplegg for Klæbo mens andre løpere ble vraket og må klare seg på egenhånd pga økonomi. Skiforbundet vil jo ha Klæbo under sin paraply for å kunne argumentere for at landslagsmodellen fungerer og har de beste løperne, men også fordi inntektene nok blir mindre uten Klæbo som landslagsløper hele året.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

thewaterfall skrev: tor apr 20, 2023 11:34 pm Spekuleres i at også Skar mister plassen siden en til skal ut i tillegg til Iversen og Tønseth. Og at Tildheim Andersen kan få plass på landslaget hvis Klæbo går ut av landslaget. Mener det står i den adressa-saken som er linket til lengre opp.
TV2 melder at Skar har vært i kontaket med team Aker Dæhlie og det på at du fikk rett. Syns ikke det var lett å skille Skar og Taugbøl, men sistnevnte er nok litt mer stabilt god i sprint. Skar er dog en bedre allrounder, men det hjelper nok lite.

Ellers melder TV2 at også Anna Svendsen er ferdig på landslaget.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Hans Christer Holund legger opp. https://www.vg.no/sport/langrenn/i/y6Kl ... legger-opp

En fantastisk karriere er dermed over, han kan se tilbake på 2 individuelle VM-gull i tillegg til 2 VM-gull i stafett. I tillegg har han stafettsølv og individuell bronse fra OL.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Tønseth har allerede vært i kontakt/pratet med Trond Nystad, som fungerte som en slags trener for han sist han var ute av landslaget.

https://www.adressa.no/sport/langrenn/i ... -paa-laget

Utelukker ikke at Iversen kan være en del av en eventuell satsing/samarbeid, men at det har man ikke hatt tid til å ta særlig stilling til enda. Sier kanskje finner de ut at de skal gjøre noe sammen, kanskje finner de ut at de ikke skal gjøre noe sammen.

Saken ble forøvrig publisert fredag ettermiddag/kveld, så mulig informasjonen ikke er like fersk som den TV2 har.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

hamplenedomplenedis skrev: søn apr 23, 2023 9:57 am Hans Christer Holund legger opp. https://www.vg.no/sport/langrenn/i/y6Kl ... legger-opp

En fantastisk karriere er dermed over, han kan se tilbake på 2 individuelle VM-gull i tillegg til 2 VM-gull i stafett. I tillegg har han stafettsølv og individuell bronse fra OL.
Fantastisk karriere, bare å hylle det han har fått til!

Men hva gjør dette for landslaget neste sesong? Kommer Tildheim Andersen inn eller blir det helomvending (hvis nyheten er ganske fersk også for landslagsledelsen) på f.eks. Tønseth som opprinnelig er vraket?

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

thewaterfall skrev: søn apr 23, 2023 10:03 am
hamplenedomplenedis skrev: søn apr 23, 2023 9:57 am Hans Christer Holund legger opp. https://www.vg.no/sport/langrenn/i/y6Kl ... legger-opp

En fantastisk karriere er dermed over, han kan se tilbake på 2 individuelle VM-gull i tillegg til 2 VM-gull i stafett. I tillegg har han stafettsølv og individuell bronse fra OL.
Fantastisk karriere, bare å hylle det han har fått til!

Men hva gjør dette for landslaget neste sesong? Kommer Tildheim Andersen inn eller blir det helomvending (hvis nyheten er ganske fersk også for landslagsledelsen) på f.eks. Tønseth som opprinnelig er vraket?
Blir spennende å se hva landslagsledelsen velger. Selv ble jeg overrasket da jeg leste at Tønseth var vraket, men vil tro landslagsledelsen da ikke visste noe om at Holund skulle legge opp. Sånn sett vil jeg jo tippe at man nå gjør en helomvending og tilbyr Tønseth landslagsplass.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

hamplenedomplenedis skrev: søn apr 23, 2023 9:57 am Hans Christer Holund legger opp. https://www.vg.no/sport/langrenn/i/y6Kl ... legger-opp

En fantastisk karriere er dermed over, han kan se tilbake på 2 individuelle VM-gull i tillegg til 2 VM-gull i stafett. I tillegg har han stafettsølv og individuell bronse fra OL.
Det var en kjedelig nyhet, all den tid at han for kort tid siden sa at han skulle gå to år til.
Kan landslagssendringen ha ført til at han har snudd igjen, og at han legger opp for å gi plassen til Tildheim Andersen?
Flott karriere som var nær ved å koke bort i kål etter han ble juniorverdensmester.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Tror ikke Holund legger opp for å gi bort plassen til noen andre, men det kan hende at motivasjonen forsvant litt når man plutselig fikk beskjed om at opplegget blir litt redusert på grunn av kostnader neste sesong og hvis man kanskje ikke har hatt full tillit til ledelsen fra før av også får man denne beskjeden i fleisen uten å ha blitt involvert/oppdatert underveis i prosessen så kan det føre til at man tenker nok er nok.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

netrebske skrev: søn apr 23, 2023 10:24 am Det var en kjedelig nyhet, all den tid at han for kort tid siden sa at han skulle gå to år til.
Kan landslagssendringen ha ført til at han har snudd igjen, og at han legger opp for å gi plassen til Tildheim Andersen?
Flott karriere som var nær ved å koke bort i kål etter han ble juniorverdensmester.
Holund fortjener iallfall en hyllest. På flere måter en av de viktigste norske løperne de siste 20 årene. Han viser hvor mye dedikasjon og hardt arbeid kan oppnå, samt at langvarig motgang kan overvinnes og likevel bli til en stor karriere. Gikk gjennom resultatene fra karrieren hans nå, og laget et kort sammendrag som viser hvor tålmodig har vært.

Februar 2008: Holund har gull i junior-VM på sin 19-årsdag i sin neste siste juniorsesong. Uten tvil et stort talent.
2008/09: Fortsatt greie resultater. Får også sin debut i v-cup i mars 2009 på 5-mil i Trondheim med en 34.plass. Så skjer det et eller annet i løpet av 2009.
2009-2012: Tre sesonger hvor det skjer lite. I 2009/10 og 10/11 har han omtrent kun resultater fra før jul i nasjonale renn og da stort sett svake resultater rundt 30-40-50. Først på nyåret igjen 2012 virker han å være i stand til å konkurrere over en lengre periode. Uten at det blir mer enn en marginal forbedring i resultater.
2012/13: Her får han sitt første gjennombrudd på seniornivå. I nasjonale renn før jul er han oppe på rundt 10-15.plass, og så vinner han to skan-cuprenn i februar 13. Får også sine første poeng i v-cup med en 16.plass på 5-mila i Kollen i mars 2013.
2013/14: Svakere resultater enn sesongen før selv om han leverer på et stabilt ok nivå.
2014/15: Sitt andre gjennombrudd. Nå er han oppe i toppen i nasjonale renn og kommer med v-cup utenom renn i Norge. Blir nr 11 i Rybinsk i et litt amputert renn i januar 15. Deretter blir det 4.plass i Østersund og 6.plass i Kollen. Endelig holder han internasjonalt nivå.
2015/16: Deltar i v-cup gjennom hele sesongen og får med seg et par pallplasser.
2016/17: Mesterskapsdebut i en alder av 28 år med 10.plass på 5-mila i Lahti.
2017/18: Deltar i alle mesterskapsløpene på distanse i PL, og tar første medalje på skiathlon i OL. Etter denne tid har han prestert stabilt veldig bra.

Det tar altså 5 år fra første gjennombrudd på juniornivå til han leverer noe særlig som senior. Ytterligere to år før han leverer på internasjonalt nivå og enda to år før han får gå mesterskap. Og sine virkelig gode år har han fra han er 29 til 34, med en topp i VM i 2021 som 32-åring.
Sist redigert av KongOlav2 den søn apr 23, 2023 10:53 am, redigert 1 gang totalt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Anbefaler denne for en interessant gjennomgang av Holunds treningsfilosofi:

https://radio.nrk.no/podkast/i_det_lang ... 0c21a5a2b1

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»