Mbappé fornyer med PSG

Svar
Chromeback

Re: Mbappé fornyer med PSG

Legg inn av Chromeback »

Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:03 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 10:00 am
Albania skrev: søn mai 22, 2022 3:48 pm

Hva er feil i det han sier?
Hvor mye mer imponerende er egentlig en god turner eller svømmer i forhold til fotballspillere på det absolutte toppnivået i verden?

Jeg kan sikkert nevne 40 idretter som er MER imponerende enn en fotballspiller på øverste nivå. Fotball er kanskje verdens mest populære idrett, men ikke den mest imponerende, selv om det er noen som selvfølgelig er i veldig bra form.
Nevn i vei.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Tenk på Lionel Messi som velger å fronte Saudi Arabia på sin personlige Instagramkonto.

https://www.tv2.no/a/14788121/

Han er ikke akkurat blakk fra før av, men blir tilbudt så enorme summer at de greier ikke si nei.

Det var derfor jeg visste at Mbappe ALDRI kom til å joine Real Madrid. Qatar kunne ikke miste han, og med IKKE å tape ansikt igjen mot RM og Floro, så kom kontraktforslaget som teamet til den feige afrikanerfranskmannen Kylian Mbappe hadde ventet på.

Det som også er litt bekymringsverdig, er at ikke flere så dette scenariet. Gå inn på RM-forum inkludert her inne rundt om i verden, og du ble ledd og spyttet på fordi Mbappe var 99,9% klar for Real Madrid.

Qatar, Saudi og go' gjengen har en agenda, og siden de beste fotballspillerne har så mye makt, så forbigår det stort sett i stillhet. Hvor mange ganger har City-eieren vært å sett på kamp? Klubbene og stjernespillerne skal være med å lage et mer positivt image av landene deres som ikke akkurat står for gull & grønne skoger på diverse felt.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Chromeback skrev: man mai 23, 2022 7:05 pm
Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:03 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 10:00 am

Hvor mye mer imponerende er egentlig en god turner eller svømmer i forhold til fotballspillere på det absolutte toppnivået i verden?

Jeg kan sikkert nevne 40 idretter som er MER imponerende enn en fotballspiller på øverste nivå. Fotball er kanskje verdens mest populære idrett, men ikke den mest imponerende, selv om det er noen som selvfølgelig er i veldig bra form.
Nevn i vei.

Har du noen gang drevet med idrett? Reist rundt i verden og sett på forskjellige typer idrett og fotball inkludert? Synes du det er mer imponerende det Mark Noble har prestert kontra Khabib Nurmagomedov eller Simone Biles? For ikke snakke om hvor atletiske de er.

Fotballspillere generelt er enkle sammenlignet med de fleste idretter. Idrett som f.eks Rugby, Ishockey, (OL-øvelser som f.eks Roing) Kampsport (MMA, boksing, K1, bryting) Svømming, Turn, Amerikansk fotball, Klatring, faktisk mange forskjellige type bilsport ( de gutta er enormt bra trent) er idretter man må være mye mer mentalt sterk for å drive med og oppnå suksess. Ta f.eks en strekspiller i håndball på øverste nivå. Han tjener vel 97 % mindre enn Neymar i året, de beste, men er MYE mer tøffere og imponerende enn å løpe rundt med god kondisjon etter en ball.

Ta treningstimene til en syklist. Sykler 4-5 timer om dagen, spiser og legger seg for restitusjon. En fotballspiller er maks 1 1/2 time på feltet om dagen. Tatoveringer og frisører om hverandre på kveldstid.

Før var det helt håpløst. Jeg bodde i N'castle upon Tyne for mange år siden, og det hendte stadig vekk disse spillerne var dritings ute på byen, spesielt i ukedager. Jeg kom faktisk i krangel med en av disse fjompene en gang (han spilte dog ikke på N'caslte, men i Championship) nettopp av de grunner jeg skriver her nå.

For ikke å snakke om norske eliteseriespillere. For et forferdelig nivå. Var verre før dog.

Jeg sier ikke at fotballspillere er en gjeng med nerder som ikke er i god form, men det er så utrolig mer imponerende det Magnus Midtbø gjør sammenlignet med Harry Maguire - sistnevnte som tjener 1,5 millioner NOK i UKA.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:57 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 7:05 pm
Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:03 pm


Jeg kan sikkert nevne 40 idretter som er MER imponerende enn en fotballspiller på øverste nivå. Fotball er kanskje verdens mest populære idrett, men ikke den mest imponerende, selv om det er noen som selvfølgelig er i veldig bra form.
Nevn i vei.

Synes du det er mer imponerende det Mark Noble har prestert kontra Khabib Nurmagomedov eller Simone Biles?
Nå synes jeg du er litt urettferdig her som sammenligner kanskje tidenes turner etter Nadia Comaneci mot en fotballspiller som neppe hadde kommet inn på en topp 1000-liste over tidenes fotballspillere ;)

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Wa11in skrev: lør mai 21, 2022 10:29 pm Jeg kan forstå at mye penger er forlokkende og alt det der, men altså ... Når man når et visst punkt, så slutter jo også pengene å bety noe, og Mbappe er jo way beyond det punktet, omtrent samme hvilken topp 10-klubb han signerer for i Europeisk fotball. Om man har 1 eller 5 fantasillioner har liksom ikke så mye å si til slutt, når summen uansett er så svimlende.

Det jeg virkelig ikke forstår, er at den mest talentfulle fotballspilleren i sin generasjons velger å kaste bort enda flere av sine peak-år i en bakgårdsliga som den franske. Det er for meg den største skuffelsen her, ved å gjøre det kommer han aldri til å ende opp som en av de største uansett. At folk har lyst på mye penger kan jeg liksom forstå, så kan ikke si at jeg er hverken skuffet eller overrasket der. Men at ære og anerkjennelse er redusert til en parentes for de største spillerne? Ja, det synes jeg er litt trist faktisk.

Det døde litt hen for meg da Messi signerte for det samme sølet i fjor sommer.

Æsj altså.
Uenig i vinklingen. Flere spillere skulle spilt i flere ligaer. Isolert sett helt topp at Mbappe fortsetter i den franske ligaen. Det er utelukkende positivt at den franske (og italienske, tyske, portugisiske, nederlandske, tyrkiske og så videre) ligaen får beholde så mange av sine beste spillere som mulig. Det kjipe er når alle de beste spillerne er samlet i 4 lag fordelt på 2 ligaer.

Så blir det naturligvis helt på trynet når de 20 best betalte spillerne i Frankrike alle spiller i samme klubb, og Mbappe tjener mer enn resten av ligaen tilsammen, og PSG kun fungerer som Qatars landslag utad, men jeg godtar ikke at det er dumt at han velger å fortsette i Frankrike. Det er ikke problemet her.

Eneste måten å få færre bakgårdsligaer (antar at vi er enige i at det er et helt elendig uttrykk og et sykdomstegn at ligaen i Europas nest største land skal være en bakgårdsliga) er at ikke alle de beste havner i PL+Real Madrid og Barcelona.

Hadde vært vidunderlig herlig om f.eks Aurelien Tchouameni ble værende i Monaco en sesong til.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

FranciscoM skrev: søn mai 22, 2022 2:44 pm Må si det er litt morsomt å se Real Madrid, som alltid forventer å få alt de peker på, miste sine to hovedtargets dette vinduet.
Helt enig. Det er naturligvis kvalmende det PSG gjør her, men det er samtidig utrolig tilfredsstillende å se sutringen og all bitterheten som kommer ut fra Madrid om dagen. Det gjør nesten opp for det hele. De er så vant med å få det som de vil at får totalt trassanfall når en spiller ikke signerer for dem. Har runket til Madrid- twitter i mange dager nå, og det er ikke mitt stolteste øyeblikk, men det har gått utrolig lett for seg.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:24 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:01 am Så blir det naturligvis helt på trynet når de 20 best betalte spillerne i Frankrike alle spiller i samme klubb, og Mbappe tjener mer enn resten av ligaen tilsammen, og PSG kun fungerer som Qatars landslag utad, men jeg godtar ikke at det er dumt at han velger å fortsette i Frankrike. Det er ikke problemet her.
Hadde vært helt enig med alt du skriver her, dersom det hadde vært slik at den franske ligaen var en fair og konkurransedyktig liga, med flere lag i toppen av Europeisk fotball, både nå og historisk sett. Det er den jo ikke, den er avgjort før første kamp er spilt, og det er bedriftslaget til Qatar som vinner.

For meg er det en bakgårdsliga, og kommer til å forbli det så lenge situasjonen er slik den er. Og det kommer den til å være helt til de største spillerne, slik som Messi og Mbappe, tar et tydelig oppgjør med hele drittkulturen, og sier "nei, det her gidder vi ikke å være med på".

Så nei, det er selvsagt ikke Frankrike som land, eller den franske ligaen isolert sett, som er problemet her. Problemet er hva den franske ligaen har blitt. Og det at Mbappe blir værende bidrar bare til å gjøre sykdommen enda mer alvorlig.
Skal vel ikke mer enn ett år tilbake før man hadde en annen mester enn PSG? Men jeg skjønner forsåvidt hva du mener.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Korgutt skrev: tir mai 24, 2022 10:29 am
Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:24 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:01 am Så blir det naturligvis helt på trynet når de 20 best betalte spillerne i Frankrike alle spiller i samme klubb, og Mbappe tjener mer enn resten av ligaen tilsammen, og PSG kun fungerer som Qatars landslag utad, men jeg godtar ikke at det er dumt at han velger å fortsette i Frankrike. Det er ikke problemet her.
Hadde vært helt enig med alt du skriver her, dersom det hadde vært slik at den franske ligaen var en fair og konkurransedyktig liga, med flere lag i toppen av Europeisk fotball, både nå og historisk sett. Det er den jo ikke, den er avgjort før første kamp er spilt, og det er bedriftslaget til Qatar som vinner.

For meg er det en bakgårdsliga, og kommer til å forbli det så lenge situasjonen er slik den er. Og det kommer den til å være helt til de største spillerne, slik som Messi og Mbappe, tar et tydelig oppgjør med hele drittkulturen, og sier "nei, det her gidder vi ikke å være med på".

Så nei, det er selvsagt ikke Frankrike som land, eller den franske ligaen isolert sett, som er problemet her. Problemet er hva den franske ligaen har blitt. Og det at Mbappe blir værende bidrar bare til å gjøre sykdommen enda mer alvorlig.
Skal vel ikke mer enn ett år tilbake før man hadde en annen mester enn PSG? Men jeg skjønner forsåvidt hva du mener.
Stemmer, men det er jo også første gang siden Monaco vant i 15/16 eller hvilket år det nå enn var.

PSG ruller som regel gjennom til ligagull, men som i fjor så er det en del tilfeldigheter som gjør at de ikke vinner. De hadde vel en forferdelig start på sesongen som ødela mye sesongen, og enda havnet de kun ett poeng bak førsteplassen.

Så Ligue Øh har mer eller mindre blitt en liga hvor PSG vinner, med mindre de selv driter seg ut på veien (uten å ta alt for mye fra Lille sin prestasjon).

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Chromeback skrev: tir mai 24, 2022 10:35 am
Korgutt skrev: tir mai 24, 2022 10:29 am
Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:24 am

Hadde vært helt enig med alt du skriver her, dersom det hadde vært slik at den franske ligaen var en fair og konkurransedyktig liga, med flere lag i toppen av Europeisk fotball, både nå og historisk sett. Det er den jo ikke, den er avgjort før første kamp er spilt, og det er bedriftslaget til Qatar som vinner.

For meg er det en bakgårdsliga, og kommer til å forbli det så lenge situasjonen er slik den er. Og det kommer den til å være helt til de største spillerne, slik som Messi og Mbappe, tar et tydelig oppgjør med hele drittkulturen, og sier "nei, det her gidder vi ikke å være med på".

Så nei, det er selvsagt ikke Frankrike som land, eller den franske ligaen isolert sett, som er problemet her. Problemet er hva den franske ligaen har blitt. Og det at Mbappe blir værende bidrar bare til å gjøre sykdommen enda mer alvorlig.
Skal vel ikke mer enn ett år tilbake før man hadde en annen mester enn PSG? Men jeg skjønner forsåvidt hva du mener.
Stemmer, men det er jo også første gang siden Monaco vant i 15/16 eller hvilket år det nå enn var.

PSG ruller som regel gjennom til ligagull, men som i fjor så er det en del tilfeldigheter som gjør at de ikke vinner. De hadde vel en forferdelig start på sesongen som ødela mye sesongen, og enda havnet de kun ett poeng bak førsteplassen.

Så Ligue Øh har mer eller mindre blitt en liga hvor PSG vinner, med mindre de selv driter seg ut på veien (uten å ta alt for mye fra Lille sin prestasjon).
Lille fikk vel nesten like mange poeng ifjor som det PSG fikk i år? 83 poeng mot PSG sine 86 i år. Men i år ble jo Lille en middelhavsfarer som havnet midt på tabellen. Ikke det at det forandrer situasjonen så veldig mye da det stort sett er PSG som vinner ligaen med noen få unntak.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:24 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:01 am Så blir det naturligvis helt på trynet når de 20 best betalte spillerne i Frankrike alle spiller i samme klubb, og Mbappe tjener mer enn resten av ligaen tilsammen, og PSG kun fungerer som Qatars landslag utad, men jeg godtar ikke at det er dumt at han velger å fortsette i Frankrike. Det er ikke problemet her.
Hadde vært helt enig med alt du skriver her, dersom det hadde vært slik at den franske ligaen var en fair og konkurransedyktig liga, med flere lag i toppen av Europeisk fotball, både nå og historisk sett. Det er den jo ikke, den er avgjort før første kamp er spilt, og det er bedriftslaget til Qatar som vinner.

For meg er det en bakgårdsliga, og kommer til å forbli det så lenge situasjonen er slik den er. Og det kommer den til å være helt til de største spillerne, slik som Messi og Mbappe, tar et tydelig oppgjør med hele drittkulturen, og sier "nei, det her gidder vi ikke å være med på".

Så nei, det er selvsagt ikke Frankrike som land, eller den franske ligaen isolert sett, som er problemet her. Problemet er hva den franske ligaen har blitt. Og det at Mbappe blir værende bidrar bare til å gjøre sykdommen enda mer alvorlig.
Hater "bakgårdsliga"-uttrykket. Det er dritt.

Det er naturligvis utrolig uspennende når Mbappe fortsetter i PSG fordi ligagullet allerede er vunnet. Det samme gjelder hvis Haaland hadde gått til Bayern. Ufattelig kjedelig klubbvalg. Så der er vi enige, men det at han blir værende i Frankrike er positivt. Det at han blir værende i PSG er mindre positivt.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:29 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:01 am Uenig i vinklingen. Flere spillere skulle spilt i flere ligaer. Isolert sett helt topp at Mbappe fortsetter i den franske ligaen. Det er utelukkende positivt at den franske (og italienske, tyske, portugisiske, nederlandske, tyrkiske og så videre) ligaen får beholde så mange av sine beste spillere som mulig. Det kjipe er når alle de beste spillerne er samlet i 4 lag fordelt på 2 ligaer.
Vil gjerne kommentere denne også, for her er vi på motsatt banehalvdel av hverandre så til de grader. Jeg kan ikke tenke meg noe kjipere enn en verden hvor de beste fotballspillerne var spredd rundt omkring i masse forskjellige ligaer. Det er jo "toppingen" som bidrar til å skape prestisje, det tydelige hierarkiet skaper en tydelig karrierestige som kan klatres i håp om å nå toppen, og det komparative elementet mellom enkeltspillere blir langt enklere og mer oversiktlig, siden forutsetningene er likere.

Jeg ville ikke ofret noe av dette bare for å gjøre Belgisk toppdivisjon mer stjernespekket ass.
Det skal naturligvis være forskjell på ligaer og klubber, men den balansen har blitt så dradd, og er så skjev nå at det ikke er lenge før man må innføre en ny kategori mellom toppfotball og breddefotball for å plukke opp alt mellom PL + La Liga og et par klubber til, og alle andre. Jeg vil utjevne balansen. Jeg vil gjerne at PSV og Ajax kan beholde sine beste spillere i mer enn 1-2 år.

Har funnet en kanal på youtube som viser alle mål i CL for hver sesong både gruppespill og sluttspill. Det var 100 ganger mer interessant i 2003 enn det er nå. Man kunne faktisk stifte bekjentskap med nye lag en gang i blant, i stedet for å se Man City og Bayern score 20 mål i gruppespillet , og forskjellige slaktoffere bli overkjørt av de samme lagene hver sesong.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: tir mai 24, 2022 10:35 am Stemmer, men det er jo også første gang siden Monaco vant i 15/16 eller hvilket år det nå enn var.

PSG ruller som regel gjennom til ligagull, men som i fjor så er det en del tilfeldigheter som gjør at de ikke vinner. De hadde vel en forferdelig start på sesongen som ødela mye sesongen, og enda havnet de kun ett poeng bak førsteplassen.

Så Ligue Øh har mer eller mindre blitt en liga hvor PSG vinner, med mindre de selv driter seg ut på veien (uten å ta alt for mye fra Lille sin prestasjon).
I tillegg ble de slått av Montpellier i 11/12, men det var jo helt i innledningen av eierskapet til araberne. Men de hadde jo mest penger og gjorde de største kjøpene også på det tidspunktet. Uansett er det 3 tilfeller det siste tiåret de ikke har vunnet. Til sammenligning har Bayern 10 på rappen i en liga med større konkurranse og uten å være økonomisk dopet. Det er ganske enormt imponerende. At PSG har mistet gullet ved et par anledninger når de er så totalt dominerende økonomisk er mindre imponerende.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Vil lønnstak være fremtiden i europeisk fotball, eller vil det aldri være ønskelig? Det ville sannsynligvis også vært vanskelig å praktisere på en fornuftig måte.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:56 am
Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:24 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:01 am Så blir det naturligvis helt på trynet når de 20 best betalte spillerne i Frankrike alle spiller i samme klubb, og Mbappe tjener mer enn resten av ligaen tilsammen, og PSG kun fungerer som Qatars landslag utad, men jeg godtar ikke at det er dumt at han velger å fortsette i Frankrike. Det er ikke problemet her.
Hadde vært helt enig med alt du skriver her, dersom det hadde vært slik at den franske ligaen var en fair og konkurransedyktig liga, med flere lag i toppen av Europeisk fotball, både nå og historisk sett. Det er den jo ikke, den er avgjort før første kamp er spilt, og det er bedriftslaget til Qatar som vinner.

For meg er det en bakgårdsliga, og kommer til å forbli det så lenge situasjonen er slik den er. Og det kommer den til å være helt til de største spillerne, slik som Messi og Mbappe, tar et tydelig oppgjør med hele drittkulturen, og sier "nei, det her gidder vi ikke å være med på".

Så nei, det er selvsagt ikke Frankrike som land, eller den franske ligaen isolert sett, som er problemet her. Problemet er hva den franske ligaen har blitt. Og det at Mbappe blir værende bidrar bare til å gjøre sykdommen enda mer alvorlig.
Hater "bakgårdsliga"-uttrykket. Det er dritt.

Det er naturligvis utrolig uspennende når Mbappe fortsetter i PSG fordi ligagullet allerede er vunnet. Det samme gjelder hvis Haaland hadde gått til Bayern. Ufattelig kjedelig klubbvalg. Så der er vi enige, men det at han blir værende i Frankrike er positivt. Det at han blir værende i PSG er mindre positivt.
Er så enig i både dette og tidligere innlegg rundt det at det isolert sett er positivt at Mbappe blir i Frankrike. Jo mer de største stjernene er fordelt, jo bedre er det for fotballen i mine øyne. Og det er så kjedelig å se at Haaland velger å gå til Bayern eller Man City. Sistnevnte har vunnet ligaen 4 av 5 siste sesonger der de til gjengjeld har spilt de to siste sesongene uten en ren midtspiss. Så man ender bare opp med at de beste blir bedre, mens resten blir svakere. Og det ser man også på rekordavstanden mellom topp-4 og bunn-4. Den avstanden vokser også i CL for hvert år som går. For Haaland er det jo topp. Han kan vinne trofeer som "gratispassasjer" da de jo beviselig vinner nesten hvert år uten han også, og har de beste forutsetningene for å oppnå personlige utmerkelser og rekorder i en fotball der det hele tiden settes nye rekorder fordi forskjellen mellom topp og bunn øker mer og mer. Snart er mer enn et mål i snitt for en spiss for de beste lagene helt vanlig. Eller vi er faktisk nesten der allerede.
At rekorder slettes år etter år handler først og fremst om dette. Så henger media seg på og hyller de som står bak for den enorme prestasjonen, men dette handler altså om at de neste beste spillerne til Man City og Liverpool fort ville vært nærmeste utfordreren deres med en like god manager som de har fra før. At Jack Grealish er en joker for Man City kontra å være en av ligaens største stjerner i Aston Villa er et eksempel på det som er kjipt med dagens fotball. At Konate og Gomez er andrevalg i Liverpool er veldig positivt for de, men ideelt sett hadde disse vært nøkkelspillere for andre lag som Liverpool konkurrerte mot.

Men det PSG holder på med er uansett helt hinsides og krise for fotballen. Paradokset er jo også at de ødelegger det som kunne gjort Ligue 1 attraktivt om det hadde vært en reell konkurranse. De satser alt på Champions League og det å bygge en merkevare rundt den konkurransen og bryr seg egentlig null om hjemlig liga. Dette er jo også grunnen til de store protestene som har vært. At klubbens supportere ikke ønsker denne utviklingen. Denne Mbappe kontrakten er gift for fotballen som veldig mye annet har vært i senere tid.

Jeg har skrevet et langt innlegg i en annen tråd om mine drømmer for fremtidens fotball, og jeg skal ikke gjenta alt her nå, men at man må finne måter der mer penger fordeles på de mindre klubbene er helt åpenbart. Det går dessverre i motsatt retning og UEFA som er like grådige som disse klubbene klarer ikke å stoppe det uten at det går utover de selv. Men i en drømmeverden har ikke klubbene råd til å lønne mer enn en av de største verdensstjernene uten at det går kraftig på bekostning av resten av stallens kvalitet.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Lew_Ashby skrev: tir mai 24, 2022 11:09 am Vil lønnstak være fremtiden i europeisk fotball, eller vil det aldri være ønskelig? Det ville sannsynligvis også vært vanskelig å praktisere på en fornuftig måte.
Dette kommer jo hvis man lykkes med å bryte ut av UEFA med en superliga. Dette var jo en av de klare reglene for å være med i denne ligaen. At det skulle innføres lønnstak for de som skulle delta, og som en privat liga som klubbene selv eide ville ikke CAS kunne reddet klubbene som eventuelt brøt disse reglene. Og dette er jo også årsaken til at PSG sto utenfor, og at Man City var lynraske ut igjen. Fordi disse hadde hatt helt klart mest å tape på en slik superliga.

Dette kommer nok om ikke så lenge uansett om de ikke lyktes på første forsøk. Og selv om det blir et valg mellom to onder, så velger jeg faktisk superligaen fremfor Champions League hvis man klarer å lage et konsept der man kan rykke opp og ned med flere divisjoner/nivåer og der man fyller på i bunn basert på prestasjoner i hjemlig liga. Klarer man begrense lønnsnivået kan også det føre til at overgangssummene øker, som jeg i motsetning til mange andre mener er positivt fordi det betyr at klubbene som skaper Mbappe, Haaland, Salah osv får en større belønning når de selges til en av de største.

I tillegg må utdanningskompensasjonen økes massivt i mine øyne, slik at det blir mindre attraktivt for de store klubbene å sope inn de største talentene til akademiene sine eller vente på at kontrakter løper ut.

Enda en ting jeg har ønske om er at signering av spillere under 18 år må igjennom en prosess der det er en forutsetning at spilleren skal bli en del av klubbens a-stall for at det skal være lov. Igjen for å unngå denne sopingen av talenter som de største driver med nå. Det er vel Brentford som la ned hele ungdomssatsingen sin fordi den er så lite lønnsom og de bare opplevde å utvikle spillere for andre klubber som hentet de som 15-17 åringer for å slippe billigst mulig unna utdanningskompensasjon. De satser nå heller på de spillerne som mislykkes i akademiene til Man City, Chelsea, Liverpool osv og gjør de til gode PL/Championship spillere etter de har fylt 22-23 år istedenfor å utvikle egne selv.

Og sist, men ikke minst må man sette opp et utvalg som skal godkjenne alle eierskap og sponsoravtaler før de kan signeres. Der må det oppfylles krav lik de man har i næringslivet ellers mtp hvitevasking, brudd på menneskerettigheter, barnearbeid, finansiering av krig osv... Altså helt normale krav som stilles nesten alle andre steder i vår verden enn i idretten. I et slikt utvalg må det sitte representanter for Amnesty eller andre organisasjoner med innsikt i dette. Ideelt sett vil også en andel av alle sponsoravtaler gå inn til en felles pott som fordeles jevnt utover alle klubbene nedover i ligasystemet. F.eks 10% av en sponsoravtale.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

k9b skrev: tir mai 24, 2022 11:01 am Har funnet en kanal på youtube som viser alle mål i CL for hver sesong både gruppespill og sluttspill. Det var 100 ganger mer interessant i 2003 enn det er nå. Man kunne faktisk stifte bekjentskap med nye lag en gang i blant, i stedet for å se Man City og Bayern score 20 mål i gruppespillet , og forskjellige slaktoffere bli overkjørt av de samme lagene hver sesong.
Det skjedde noe der rundt 2003. Først kom Roman inn i Chelsea, deretter tok Barca og Real M helt av i Spania og ble totaldominerende og så kom araberne inn i City. Selv om det er enormt moro når Liverpool er både poengmessig, tittelmessig og spillemessig så gode, men likevel føler jeg at det var litt mer nerve og lidenskap tidligere. Synd at Liverpool ikke var bedre i årene fra 96/97 og frem til Roman kom inn i Chelsea og kunne gitt United og Arsenal mer kamp på den tiden. I tillegg har jo UEFA i stadig nye drypp tilrettelagt CL mer og mer for de store lagene og ligaene, både gjennom strukturen på CL og antall direkteplasser, samt gjennom premiepengene.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Lønnstak er fasit

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Sky says that the PSG signing bonus will also be in the region of £100 million ($125 million) with a monthly salary (£4 million / $5 million) that doubles his current PSG pay.

Skal si de går hardt inn for å ødelegge interessen til folk.

Koffer

Legg inn av Koffer »

MatsEn89 skrev: tir mai 24, 2022 6:54 pm Lønnstak er fasit

Du tror det er så enkelt? Det finnes alltid et smutthull eller en smuglevei inn. Det gjelder for øvrig ikke bare i fotballens verden. Så lenge man har makt & penger kan du nesten sprenge Svinesundbrua i filler og allikevel bli renvasket.

Blir det et lønnstak på maks €10 mill,- i året - så finner de andre måter å tilby mer på som f.eks å lønne agent (som igjen går tilbake til spiller gjennom aksjer, krypto, verdier i form av kunst/klokker/smykker o.l) Spillerne lar kontrakten gå ut for så å kreve sign-on-fee gjennom nevnte metoder, hvis det også blir regler på det.

Ellers går de på familiemedlemmer, som Pappa Øde/Haaland eller Mor/Far Mbappe. Sistnevnte har ikke bare fått fly & hotell til Qatar og en god middag for å si det slik. Her er alle triks, og enda litt mer, i full sving for å tilby mest mulig verdier.

Ta Martin Ødegaard til Real Madrid. Nå husker jeg ikke eksakt detaljene, men det var både kulepenner og klokker involvert samt den høyeste lønna. Både Martin og HE (Far) er die-hard LFC-fans. Det vet alle som kjenner til familien. I tillegg sikrer Far seg en avtale verdt nærmere €3 mill,- for å trene gutter 11 år i den spanske hovedstad fordelt på to eller tre år. Den norske statministeren må vel jobbe i 18 år for å få samme sum på konto.

Men Araberne vil ikke stoppe. De skal renvaske seg gjennom store stjerner. Nesten alle selger sjela si, spesielt de som har veldig mye fra før. "Mye vil ha mer" Lenge Leve! En eller annen gang kan vi lese en kritisk artikkel fra Amnesty, men så dør det ut og millioner av barn/unge og til dels voksne verden rundt sluker propandaen, og får et mer positivt syn på disse regimene/landene.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Se på Mbappe i alle intervjuer. Han er en av disse ålene som sier det folk vil høre, og han skal være rolig, objektiv, forståelsesfull og ydmyk.

Skal aldri si noe vondt om noen, og utelukker heller ingenting i fremtiden. Liverpool er selvfølgelig klubben til moren. Han likte AC Milan før. Alltid likt RM. PSG er hans klubb. Monaco er hans kjærlighet, osv.

Jeg drar heller på to ukers ferie med Roy Keane eller Jamie C. foran den sleipe ålen Mbappe.

Han skjønner ikke at en enkel analyse avslører han hvordan dette "spillet" har foregått mellom hans team og PSG/RM og kanskje andre klubber også (LFC)

Hele dette opplegget avslørte jeg for mange måneder siden, og når jeg hørte Mor/team var på vei til Qatar gikk jeg "all in" ved å bette mot strømmen. PSG avslo to milliarder forrige summer (de trenger ikke pengene) Mbappe hadde egentlig valgt RM, men teamet hans ventet helt til the bitter end, SÅ kom kontraktforslaget som gjorde at Mbappe "måtte" fortsette i landet sitt Frankrike og i byen hans, Paris.

Hadde ikke han, og hans team, fått denne enorme milliardavtalen, hadde vi hørt noe ala dette: "Jeg har vært flere seonger i Frankrike og PSG. Vunnet det som er her, nå er tiden inne for nye utfordringer" - "PSG vil alltid være min by/klubb, jeg kommer tilbake for å vinne CL en dag" - "Jeg har fortsatt en lang karriere igjen, forhåpentligvis" - "Alt kan skje, men vet aldri, men nå vil jeg fortsette videre i en annen liga, for jeg elsker utfordringer" - "Jeg har alltid fulgt Real Madrid, sett opp til Ronaldo og klubben" - "De har vunnet mye, og er verdens største klubb"

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 11:12 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:56 am Hater "bakgårdsliga"-uttrykket. Det er dritt.

Det er naturligvis utrolig uspennende når Mbappe fortsetter i PSG fordi ligagullet allerede er vunnet. Det samme gjelder hvis Haaland hadde gått til Bayern. Ufattelig kjedelig klubbvalg. Så der er vi enige, men det at han blir værende i Frankrike er positivt. Det at han blir værende i PSG er mindre positivt.
Ja, kan godt kassere det uttrykket.

Jepp, men her setter du jo opp en alternativ virkelighet som ikke er i nærheten av å eksistere. Hadde Mbappe valgt å bli værende i Monaco ut karrieren kunne det vært en kul greie, for da hadde han jo fungert som en motkraft mot all den dritten som Qatar og PSG drar med seg. Men der er vi ikke, vi er ikke en gang i nærheten av å diskutere det som et bittelitt realistisk scenario en gang. Og ja- jeg kan være enig i at det er trist, men ved å signere for PSG gjør han at det valget vil fremstå enda mer urealistisk i fremtiden. Det at Mbappe blir værende i PSG gjør det enda mer utenkelig at Tchouameni skal bli værende i Monaco.

Det finnes ikke noe "bli værende i Frankrike" som ikke samtidig innebærer "signere for Qatar" i skrivende stund. Og det er bare trist, ingenting annet.
Enig i det meste, men det at Mbappe blir værende i Ligue Øhh gjør ligaen mer attraktiv for bedre TV-avtaler og vil gjøre det mer realitisk at Tchouameni eller neste Tchouameni blir værende et år ekstra. Eller at de faktisk klarer å hente inn spillere på en litt høyere hylle.

Ikke misforstå meg, det er idiotisk og kvalmende den avtalen Mbappe får, men de to små positive for meg blir at vi får megasutringen til Real Madrid som ikke får det som de vil, og at han blir værende i den franske ligaen.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Klaumb skrev: tir mai 24, 2022 11:21 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:56 am
Wa11in skrev: tir mai 24, 2022 10:24 am

Hadde vært helt enig med alt du skriver her, dersom det hadde vært slik at den franske ligaen var en fair og konkurransedyktig liga, med flere lag i toppen av Europeisk fotball, både nå og historisk sett. Det er den jo ikke, den er avgjort før første kamp er spilt, og det er bedriftslaget til Qatar som vinner.

For meg er det en bakgårdsliga, og kommer til å forbli det så lenge situasjonen er slik den er. Og det kommer den til å være helt til de største spillerne, slik som Messi og Mbappe, tar et tydelig oppgjør med hele drittkulturen, og sier "nei, det her gidder vi ikke å være med på".

Så nei, det er selvsagt ikke Frankrike som land, eller den franske ligaen isolert sett, som er problemet her. Problemet er hva den franske ligaen har blitt. Og det at Mbappe blir værende bidrar bare til å gjøre sykdommen enda mer alvorlig.
Hater "bakgårdsliga"-uttrykket. Det er dritt.

Det er naturligvis utrolig uspennende når Mbappe fortsetter i PSG fordi ligagullet allerede er vunnet. Det samme gjelder hvis Haaland hadde gått til Bayern. Ufattelig kjedelig klubbvalg. Så der er vi enige, men det at han blir værende i Frankrike er positivt. Det at han blir værende i PSG er mindre positivt.
Er så enig i både dette og tidligere innlegg rundt det at det isolert sett er positivt at Mbappe blir i Frankrike. Jo mer de største stjernene er fordelt, jo bedre er det for fotballen i mine øyne. Og det er så kjedelig å se at Haaland velger å gå til Bayern eller Man City. Sistnevnte har vunnet ligaen 4 av 5 siste sesonger der de til gjengjeld har spilt de to siste sesongene uten en ren midtspiss. Så man ender bare opp med at de beste blir bedre, mens resten blir svakere. Og det ser man også på rekordavstanden mellom topp-4 og bunn-4. Den avstanden vokser også i CL for hvert år som går. For Haaland er det jo topp. Han kan vinne trofeer som "gratispassasjer" da de jo beviselig vinner nesten hvert år uten han også, og har de beste forutsetningene for å oppnå personlige utmerkelser og rekorder i en fotball der det hele tiden settes nye rekorder fordi forskjellen mellom topp og bunn øker mer og mer. Snart er mer enn et mål i snitt for en spiss for de beste lagene helt vanlig. Eller vi er faktisk nesten der allerede.
At rekorder slettes år etter år handler først og fremst om dette. Så henger media seg på og hyller de som står bak for den enorme prestasjonen, men dette handler altså om at de neste beste spillerne til Man City og Liverpool fort ville vært nærmeste utfordreren deres med en like god manager som de har fra før. At Jack Grealish er en joker for Man City kontra å være en av ligaens største stjerner i Aston Villa er et eksempel på det som er kjipt med dagens fotball. At Konate og Gomez er andrevalg i Liverpool er veldig positivt for de, men ideelt sett hadde disse vært nøkkelspillere for andre lag som Liverpool konkurrerte mot.

Men det PSG holder på med er uansett helt hinsides og krise for fotballen. Paradokset er jo også at de ødelegger det som kunne gjort Ligue 1 attraktivt om det hadde vært en reell konkurranse. De satser alt på Champions League og det å bygge en merkevare rundt den konkurransen og bryr seg egentlig null om hjemlig liga. Dette er jo også grunnen til de store protestene som har vært. At klubbens supportere ikke ønsker denne utviklingen. Denne Mbappe kontrakten er gift for fotballen som veldig mye annet har vært i senere tid.

Enig i alt dette. Helt håpløst for eksempel at Spurs signerer Gollini for å være andrevalg i stedet for at han vokter buret på Atalanta som på den tiden var i CL hvert år er et gigantisk sykdomstegn for fotballen. Det samme gjelder naturligvis Liverpool hvis de hypotetisk sett hadde hentet Leao som velger å være 1 av 5 gode spillere på topp for Liverpool, i stedet for stjerna på Milan. Det er helt uinteressant å samle alle de beste spillerne i 1 liga.

Så er jeg voldsomt uenig i drømmen din og løsningen din. UEFA har blitt presset i en retning av de samme klubbene som så benytter de sykdomstegnene som oppstår til å lansere Super League, når det er de samme klubbene som gjennom å true med Super League som har fått gjennom en haug av de faktorene som bidrar til den groteske skjevfordelingen. Å tro at en liga eid av de største og rikeste skal rette opp i noe av balansen i fotballen er håpløst naivt.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Det positive med Araberklubbene er at Liverpool og ManUtd kommer til å 'forsvinne' enda mer bort fra toppsiktet i EPL.

Manchester United har startet for fullt med å bli en B-klubb. Der er det kaos og pila peker ned.

Liverpool er den klubben som kommer til å få størst sjokk den dagen Mane/Salah/van Dijk blir borte, og ikke minst Klopp. Den dagen kommer.

Da vil de klubbene med virkelig tyngde greie seg bedre, som feks Real Madrid, FC Barcelona, Bayern, Juve, osv.

Liverpool står på et korthus. De har vunnet serien 1 gang på snart 32 år. - I Covid-sesongen som alle har glemt og ga litt F i. Så har de 'miraklet i Istanbul' og tidenes mest kjedelige finale mot Tottenham for noen år siden. Thats it. Tar ikke med jalla-cupene Carabao, osv. Så vinner de mot RM da, mest sannsynlig.

City kommer til å fortsette å pumpe inn. Newcastle kommer, så har man Tottenham, Chelsea, Arsenal og ManUtd/LFC i serien.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Chromeback skrev: man mai 23, 2022 7:05 pm
Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:03 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 10:00 am

Hvor mye mer imponerende er egentlig en god turner eller svømmer i forhold til fotballspillere på det absolutte toppnivået i verden?

Jeg kan sikkert nevne 40 idretter som er MER imponerende enn en fotballspiller på øverste nivå. Fotball er kanskje verdens mest populære idrett, men ikke den mest imponerende, selv om det er noen som selvfølgelig er i veldig bra form.
Nevn i vei.
Jeg husker en reportasje fra da langrennsløperen Eldar Rønning deltok på RBK-trening. Halvvegs i treningen var han sluttkjørt og måtte gi seg.

Jeg tror ikke folk forstår hvor intensivt tungt det er å bedrive fotball på ypperste nivå. Det er en beintøff intervallidrett der man i tillegg til å skulle løpe mye, ispedd 50-60 spurter i snitt per kamp må tåle mye juling og ikke minst ha en evne til samarbeid som overgår det de fleste av oss er kapable til.

Summen av dette er at fotball er en meget imponerende idrett.

Koffer

Legg inn av Koffer »

PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 3:27 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 7:05 pm
Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:03 pm


Jeg kan sikkert nevne 40 idretter som er MER imponerende enn en fotballspiller på øverste nivå. Fotball er kanskje verdens mest populære idrett, men ikke den mest imponerende, selv om det er noen som selvfølgelig er i veldig bra form.
Nevn i vei.
Jeg husker en reportasje fra da langrennsløperen Eldar Rønning deltok på RBK-trening. Halvvegs i treningen var han sluttkjørt og måtte gi seg.

Jeg tror ikke folk forstår hvor intensivt tungt det er å bedrive fotball på ypperste nivå. Det er en beintøff intervallidrett der man i tillegg til å skulle løpe mye, ispedd 50-60 spurter i snitt per kamp må tåle mye juling og ikke minst ha en evne til samarbeid som overgår det de fleste av oss er kapable til.

Summen av dette er at fotball er en meget imponerende idrett.
Egentlig et dårlig eksempel. En individuell (langrennsløper )deltar på en trening med fotball. Hadde du snudd om hadde fotballspilleren slitt enda mer i skisporet fordi kroppen hans ikke er vandt til den type trening.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koffer skrev: ons mai 25, 2022 3:37 pm
PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 3:27 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 7:05 pm

Nevn i vei.
Jeg husker en reportasje fra da langrennsløperen Eldar Rønning deltok på RBK-trening. Halvvegs i treningen var han sluttkjørt og måtte gi seg.

Jeg tror ikke folk forstår hvor intensivt tungt det er å bedrive fotball på ypperste nivå. Det er en beintøff intervallidrett der man i tillegg til å skulle løpe mye, ispedd 50-60 spurter i snitt per kamp må tåle mye juling og ikke minst ha en evne til samarbeid som overgår det de fleste av oss er kapable til.

Summen av dette er at fotball er en meget imponerende idrett.
Egentlig et dårlig eksempel. En individuell (langrennsløper )deltar på en trening med fotball. Hadde du snudd om hadde fotballspilleren slitt enda mer i skisporet fordi kroppen hans ikke er vandt til den type trening.
Mulig det. Men vi hadde Knut Anders Fostervold som måtte legge opp som fotballspiller etter en kneskade, et par år senere deltok han i VM i temposykling. Satte norske rekorder.

Poenget mitt er egentlig det samme som du kommer med. Man kan ikke automatisk si at en svømmer er en mer imponerende idrettsutøver enn en fotballproff. Det er to vidt forskjellige idretter der man behøver vidt forskjellige kvaliteter.

De beste fotballspillerne er ekstremt dyktige idrettsmenn. De må vøre fryktelig allsidige. Med god utholdenhet og samtidig må de være eksplosive.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 4:30 pm
Koffer skrev: ons mai 25, 2022 3:37 pm
PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 3:27 pm

Jeg husker en reportasje fra da langrennsløperen Eldar Rønning deltok på RBK-trening. Halvvegs i treningen var han sluttkjørt og måtte gi seg.

Jeg tror ikke folk forstår hvor intensivt tungt det er å bedrive fotball på ypperste nivå. Det er en beintøff intervallidrett der man i tillegg til å skulle løpe mye, ispedd 50-60 spurter i snitt per kamp må tåle mye juling og ikke minst ha en evne til samarbeid som overgår det de fleste av oss er kapable til.

Summen av dette er at fotball er en meget imponerende idrett.
Egentlig et dårlig eksempel. En individuell (langrennsløper )deltar på en trening med fotball. Hadde du snudd om hadde fotballspilleren slitt enda mer i skisporet fordi kroppen hans ikke er vandt til den type trening.
Mulig det. Men vi hadde Knut Anders Fostervold som måtte legge opp som fotballspiller etter en kneskade, et par år senere deltok han i VM i temposykling. Satte norske rekorder.

Poenget mitt er egentlig det samme som du kommer med. Man kan ikke automatisk si at en svømmer er en mer imponerende idrettsutøver enn en fotballproff. Det er to vidt forskjellige idretter der man behøver vidt forskjellige kvaliteter.

De beste fotballspillerne er ekstremt dyktige idrettsmenn. De må vøre fryktelig allsidige. Med god utholdenhet og samtidig må de være eksplosive.
Tålelig meningsløst å sammenligne forskjellige idrettsgrener på tvers av hverandre.
Fotballspillere skal ikke gå 5 mil på ski og trener ei heller derfor for å gå 5 mil på ski.

Det er som du nevner en intervall-runde hvor man veksler fra gå-hastighet til fullstendig spurt i løpet av 90 minutter, samtidig som man skal ha en viss form for talent i forhold til ball og samtidig gode nok koordineringsevner til å kunne gjøre dette på en tilstrekkelig måte sammen med 10 andre spillere på eget lag.

Hva angår dette med penger så handler alt om interesse, fotball er fremdeles enormt populært og da vil det naturligvis ligge mye penger i det.
I tillegg er det en fordel i at folk knytter seg først og fremst til fotballag og ikke enkeltspillere.
Min interesse for Real Madrid som klubb er såpass stor at selv når Zidane ga seg f.eks. så fulgte jeg like så med laget videre.
Min interesse for skisport derimot har fullstendig falt sammen helt siden Northug ga seg.

Koffer

Legg inn av Koffer »

PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 4:30 pm
Koffer skrev: ons mai 25, 2022 3:37 pm
PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 3:27 pm

Jeg husker en reportasje fra da langrennsløperen Eldar Rønning deltok på RBK-trening. Halvvegs i treningen var han sluttkjørt og måtte gi seg.

Jeg tror ikke folk forstår hvor intensivt tungt det er å bedrive fotball på ypperste nivå. Det er en beintøff intervallidrett der man i tillegg til å skulle løpe mye, ispedd 50-60 spurter i snitt per kamp må tåle mye juling og ikke minst ha en evne til samarbeid som overgår det de fleste av oss er kapable til.

Summen av dette er at fotball er en meget imponerende idrett.
Egentlig et dårlig eksempel. En individuell (langrennsløper )deltar på en trening med fotball. Hadde du snudd om hadde fotballspilleren slitt enda mer i skisporet fordi kroppen hans ikke er vandt til den type trening.
Mulig det. Men vi hadde Knut Anders Fostervold som måtte legge opp som fotballspiller etter en kneskade, et par år senere deltok han i VM i temposykling. Satte norske rekorder.

Poenget mitt er egentlig det samme som du kommer med. Man kan ikke automatisk si at en svømmer er en mer imponerende idrettsutøver enn en fotballproff. Det er to vidt forskjellige idretter der man behøver vidt forskjellige kvaliteter.

De beste fotballspillerne er ekstremt dyktige idrettsmenn. De må vøre fryktelig allsidige. Med god utholdenhet og samtidig må de være eksplosive.
Det jeg sier er at en fotballspiller er veldig lite imponerende mtp hvor mye han trener/ legger i det OG ikke minst tjener kontra veldig mange andre idretter som ikke er så populære som det fotball er.

Ta f.eks Chris Wood på Newcastle. Eller Harry Maguire. Phillip Bardsley eller Grant Hanley. Selvfølgelig er de trent, men de er ikke imponerende godt trent. Det er ingenting med disse prestasjonene som tilsier at de skal tjene så mye penger.

Dessverre er fotball så utrolig populært, derfor får man slike høye lønninger på prestasjoner som er langt fra imponerende.

Tror du en svømmer eller syklist trener 80 minutt om dagen? Tenk å mye mer sterk mentalt du må være som proff i sykling. Ute hver dag i 4-5 timer, restituere og repeat dagen etter. Ikke tatoveringer, puber og moteshow der hver tredje dag.

Turner, kampsportutøver eller en Ishockeyspiller. Håndballspiller. Er mye mer tøffere/hardere både fysisk og mentalt kontra en enkel fotballspiller.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

PapaSmurf skrev: ons mai 25, 2022 3:27 pm
Chromeback skrev: man mai 23, 2022 7:05 pm
Koffer skrev: man mai 23, 2022 7:03 pm


Jeg kan sikkert nevne 40 idretter som er MER imponerende enn en fotballspiller på øverste nivå. Fotball er kanskje verdens mest populære idrett, men ikke den mest imponerende, selv om det er noen som selvfølgelig er i veldig bra form.
Nevn i vei.
Jeg husker en reportasje fra da langrennsløperen Eldar Rønning deltok på RBK-trening. Halvvegs i treningen var han sluttkjørt og måtte gi seg.

Jeg tror ikke folk forstår hvor intensivt tungt det er å bedrive fotball på ypperste nivå. Det er en beintøff intervallidrett der man i tillegg til å skulle løpe mye, ispedd 50-60 spurter i snitt per kamp må tåle mye juling og ikke minst ha en evne til samarbeid som overgår det de fleste av oss er kapable til.

Summen av dette er at fotball er en meget imponerende idrett.
En ting er at fotball kan være krevende, selv målt opp mot andre idretter, samtidig som det igjen finnes andre mer krevende idretter igjen. Uten at det tar noe fra fotballspillere.

Selv har jeg drevet med diverse idretter, siden jeg ble spurt om det tidligere i tråden, og fotballaget jeg spilte på i de yngre grader var lenge Norges beste i vår årgang. Har også drevet med andre idretter som håndball og lacrosse, og særlig sistnevnte er en helt vanvittig krevende idrett.

Men.

Nivået er så jævlig høyt, at for selv å bli en såpass gjennomsnittlig og helt greit fotballspiller som Mark Noble så er du så god at det egentlig er vanskelig å forstå.

For å dra sammenligningen med en helt annen idrett, så har Bryan Scalabrine utfordret en rekke personer på forskjellige nivåer i en en-til-en kamp. Hva er det som er så spesielt med Scalabrine? Han ble lenge sett på som, om ikke den dårligste, men i hvert fall blant de dårligste spillerne i NBA. I hans Scallengers så får man se hvor vanvittig høyt nivå du må ha for å i det hele tatt kunne dyppe tåa de sammen med de aller beste.

Som han selv sier: «Jeg kommer alltid til å være nærmere LeBron enn du kommer til å være mitt nivå». Det gir god underholdning da, i det minste.


Klaumb

Legg inn av Klaumb »

k9b skrev: ons mai 25, 2022 2:12 pm
Klaumb skrev: tir mai 24, 2022 11:21 am
k9b skrev: tir mai 24, 2022 10:56 am

Hater "bakgårdsliga"-uttrykket. Det er dritt.

Det er naturligvis utrolig uspennende når Mbappe fortsetter i PSG fordi ligagullet allerede er vunnet. Det samme gjelder hvis Haaland hadde gått til Bayern. Ufattelig kjedelig klubbvalg. Så der er vi enige, men det at han blir værende i Frankrike er positivt. Det at han blir værende i PSG er mindre positivt.
Er så enig i både dette og tidligere innlegg rundt det at det isolert sett er positivt at Mbappe blir i Frankrike. Jo mer de største stjernene er fordelt, jo bedre er det for fotballen i mine øyne. Og det er så kjedelig å se at Haaland velger å gå til Bayern eller Man City. Sistnevnte har vunnet ligaen 4 av 5 siste sesonger der de til gjengjeld har spilt de to siste sesongene uten en ren midtspiss. Så man ender bare opp med at de beste blir bedre, mens resten blir svakere. Og det ser man også på rekordavstanden mellom topp-4 og bunn-4. Den avstanden vokser også i CL for hvert år som går. For Haaland er det jo topp. Han kan vinne trofeer som "gratispassasjer" da de jo beviselig vinner nesten hvert år uten han også, og har de beste forutsetningene for å oppnå personlige utmerkelser og rekorder i en fotball der det hele tiden settes nye rekorder fordi forskjellen mellom topp og bunn øker mer og mer. Snart er mer enn et mål i snitt for en spiss for de beste lagene helt vanlig. Eller vi er faktisk nesten der allerede.
At rekorder slettes år etter år handler først og fremst om dette. Så henger media seg på og hyller de som står bak for den enorme prestasjonen, men dette handler altså om at de neste beste spillerne til Man City og Liverpool fort ville vært nærmeste utfordreren deres med en like god manager som de har fra før. At Jack Grealish er en joker for Man City kontra å være en av ligaens største stjerner i Aston Villa er et eksempel på det som er kjipt med dagens fotball. At Konate og Gomez er andrevalg i Liverpool er veldig positivt for de, men ideelt sett hadde disse vært nøkkelspillere for andre lag som Liverpool konkurrerte mot.

Men det PSG holder på med er uansett helt hinsides og krise for fotballen. Paradokset er jo også at de ødelegger det som kunne gjort Ligue 1 attraktivt om det hadde vært en reell konkurranse. De satser alt på Champions League og det å bygge en merkevare rundt den konkurransen og bryr seg egentlig null om hjemlig liga. Dette er jo også grunnen til de store protestene som har vært. At klubbens supportere ikke ønsker denne utviklingen. Denne Mbappe kontrakten er gift for fotballen som veldig mye annet har vært i senere tid.

Enig i alt dette. Helt håpløst for eksempel at Spurs signerer Gollini for å være andrevalg i stedet for at han vokter buret på Atalanta som på den tiden var i CL hvert år er et gigantisk sykdomstegn for fotballen. Det samme gjelder naturligvis Liverpool hvis de hypotetisk sett hadde hentet Leao som velger å være 1 av 5 gode spillere på topp for Liverpool, i stedet for stjerna på Milan. Det er helt uinteressant å samle alle de beste spillerne i 1 liga.

Så er jeg voldsomt uenig i drømmen din og løsningen din. UEFA har blitt presset i en retning av de samme klubbene som så benytter de sykdomstegnene som oppstår til å lansere Super League, når det er de samme klubbene som gjennom å true med Super League som har fått gjennom en haug av de faktorene som bidrar til den groteske skjevfordelingen. Å tro at en liga eid av de største og rikeste skal rette opp i noe av balansen i fotballen er håpløst naivt.
Tror jeg må presisere at Superligaen ikke er en drøm. Og det er neppe noen ideell løsning heller. Men av to onder velger jeg heller å tro på det prosjektet med en del tilpasninger. Forskjellen mellom ligaene i Europa og de beste og nest beste er der allerede og øker for hvert år som går. Det som var fornuftig i Superliga forslaget var innføringen av et regelverk og et lønnstak som ville begrenset sjeikeklubber og gjort forskjellene mellom de 20 beste klubbene i Europa potensielt sett mindre. Selv om gapet til de neste 20 fort hadde blitt større. I mitt forslag mener jeg at det må lages flere nivåer der forskjellene mellom de 20 beste og 40 nest beste også kan utjevnes noe. Og om man skal lykkes med Superligaen til slutt, som de jo vil gjøre, så tipper jeg også det er den konkurransedelen der man må gjøre noe med. At Superligaen er en drøm alle kan oppnå, selv om det er veldig vanskelig.

CL er uansett i ferd med å ta steg i retning av en Superliga, men vi ser jo igjennom CAS at de ikke har mulighet til å håndheve sine egne regler. En liga eid av klubbene selv vil kunne gjøre dette uten at CAS kan gjøre noe med det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»