Norske lag i Europa 2022/23

Svar
Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Re: Norske lag i Europa 2022/23

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Ser ingen grunn i verden til å være pessimistisk angående topp 15 akkurat nå. Sikter nå heller mot 11. plassen som gir en direkteplass i CL.

Status:

11. Serbia (28.000): Zvezda klar for CL PO mot Haifa. Partizan dårlige i hjemlig liga og tapte mot AEK Limassol i kveld. Møter sannsynligvis Levski i ECL om de ryker. Cukaricki og Radnicki ute. Om Zvezda når CL og Partizan ikke når gruppespill tror jeg vi tar dem lett.
12. Russland (26.215): Ute av dansen
13. Norge (25.875): Glimt klar for minst EL. Molde favoritter til å nå ECL. Viking har en så god sjanse som de noen gang kommer til å få. Lillestrøm ute.
14. Ukraina (25.500): Shakhtar direktekvalifisert for CL (bonuspoengene allerede faktorert inn i tallet deres) hvor de neppe tar mange poeng. Dynamo slår ikke Benfica i CL PO, men havner i EL. Dnipro sikret EL/ECL gruppespill. Zorya med greie muligheter til å nå gruppespill. Vorskla ute.
15. Sveits (24.675): Zürich klare for gruppespill og møter Hearts i EL PO. Young Boys spiller mot Anderlecht i EL PO. Basel sliter mot Brøndby. Lugano ute.
16. Hellas (23.975): Olympiakos med nytt fryktelig resultat. Panathinaikos og Aris så godt som ute. PAOK ute. Kommer ikke til å true Norge.
17. Tsjekkia (23.925): Viktoria Plzen med overkommelig vei til CL. Slavia bør komme seg til ECL-gruppespill. Slovacko til ECL PO mot AIK/Shkendija. Sparta ute.
18. Danmark (23.225): FCK med tøff trekning i CL PO. Midtjylland havner i EL GS. Brøndby meget overkommelig vei til gruppespill om de slår Basel. Silkeborg klare for gruppespill. Viborg ryker ut mot West Ham
19. Kroatia (23.150): Dinamo gjør sin greie. Hajduk imponerende seier mot Vitoria men ryker mot Villarreal. Osijek og Rijeka ute. Kommer ikke til å true Norge.

Blir Ukraina, Sveits og Danmark vi må holde et øye med. Kroatia og Hellas kan avskrives, og svetter heller ikke av Tsjekkia. Om Partizan kommer seg til ECL-gruppespill kan det bli meget tricky å ta igjen Serbia.

Havrebukken

Legg inn av Havrebukken »

PapaSmurf skrev: fre aug 05, 2022 1:07 am
Jeg tar ingenting for gitt i Europa. Det er små tilfeldigheter som kan ødelegge fullstendig for oss. Et tidlig rødt kort eller at motstander putter et par mål på corner.

Ja, vi er nok favoritter i Play off, men kampene skal spilles.
Jeg tar ikke seieren på forskudd men jeg er rimelig komfortabel med å møte Wolfsberger som har skiftet ut en del spillere og er langt fra det laget som gjorde gode prestasjoner i Europa League for noen år siden.

Tenker mye blir avgjort på hjemmebane i den første kampen om to uker.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

Havrebukken skrev: fre aug 05, 2022 12:29 am Hva er best? Glimt i CL uten seier eller Glimt i EL der man er mer konkurransedyktig?

Om Molde når gruppespill og blir toppseedet bør sjansene være gode for 3-4 seiere i gruppespill og videre avansement.
Som nevnt tidligere, man får jo automatisk 4 bonuspoeng som teller på nasjonskoeffisienten ved å kvalifisere seg til CL. Bare for å ta igjen de 4 poengene så må man jo vinne to kamper i EL. Eventuelt en seier og to uavgjort. Så er spørsmålet hvor mye mer konkurransedyktig man er i et EL-gruppespill. Glimt kan kanskje håpe på å bli 3. seedet i EL. Men de kan fort bli 4. seedet også. Så da kan man fort få en veldig hard gruppe der også. Og i motsetning til hva Roma gjorde på Aspmyra i fjor, så er det ingen som starter med 2./3. laget i EL. På en annen side så skal man ikke ta mange poengene før man får seg en 3. plass. Og havner i ECL-sluttspillet. Om Molde ikke kvalifiserer seg, så håper jeg egentlig at Glimt havner i EL. Da er det kanskje et lite håp om at de kan sanke nok poeng til at vi havner topp 15.

smash

Legg inn av smash »

Det er klart at nå så står mye og faller på at Molde kommer seg til gruppespillet. Selv om det ser lyst ut, så er det selvfølgelig ingen garanti for seier mot Wolfsberger. Jeg veit ingenting om laget, men et østerriksk lag på europaplass, kan intet norsk lag være sikker på seier mot. Skulle Molde ryke, blir det vanskelig. Så det er alt for tidlig å slippe jubelen løs.

Molde må spille den rollen Glimt spilte i fjor. Selv om Molde ikke har det samme toppnivået, vil de som høyere seedet lag antakelig møte noe enklere motstand i ECL. Flere land rundt oss vil ha lag i ECL som kan finne på å hente hjem bøtter og spann med poeng, så vi må henge med der.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

For de som i likhet med meg irriterte seg over at alle de norske lagene spilte samtidig i kveld har jeg godt nytt for neste torsdag.

19:30 Antwerp-LSK
20:00 Sligo-Viking
21:00 Kisvarda-Molde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

smash skrev: fre aug 05, 2022 1:21 am Det er klart at nå så står mye og faller på at Molde kommer seg til gruppespillet. Selv om det ser lyst ut, så er det selvfølgelig ingen garanti for seier mot Wolfsberger. Jeg veit ingenting om laget, men et østerriksk lag på europaplass, kan intet norsk lag være sikker på seier mot. Skulle Molde ryke, blir det vanskelig. Så det er alt for tidlig å slippe jubelen løs.

Molde må spille den rollen Glimt spilte i fjor. Selv om Molde ikke har det samme toppnivået, vil de som høyere seedet lag antakelig møte noe enklere motstand i ECL. Flere land rundt oss vil ha lag i ECL som kan finne på å hente hjem bøtter og spann med poeng, så vi må henge med der.
Molde kan jo også sies å måtte spille den rollen de spilte for 2 år siden. Det er jo tross alt den beste norske prestasjonen i Europa siden 2007.

Det ergrer meg at Moldes seeding stort sett har vært en forbannelse for oss. Vinner gruppa vår i EL i 2015, som takk for det får vi Sevilla i første sluttspillsrunde.

I fjor fikk vi som seedet lag møte Trabzonspor som ikke bare manglet seedingpoeng pga utestengelse fra Europa, men som tilfeldigvis hadde tidenes sesong og maltrakterte all motstand i hjemlig liga.

I år får vi endelig litt valuta for seedingen og er favoritt til å ta oss inn i gruppespill. Det var på tide.

Champis

Legg inn av Champis »

Havrebukken skrev: fre aug 05, 2022 12:11 am
PapaSmurf skrev: tor aug 04, 2022 11:57 pm Norsk fotball!

Det blir stille fra de som snakker ned ligaen nå. Og godt er det. Norsk fotball er bra, og nå må vi beholde momentumet. Den 15. plassen vi grabber til oss skal vi ikke gi slipp på.
Om man ser på den løpende tabellen som inkluderer 22/23 sesongen er Norge snart forbi Russland og oppe på 12. plass i Europa.
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html

Det har skjedd noe de siste årene. I 2018 var Norge på 29. plass.

Ja, og dette har skjedd samtidig som vi eksporterer ut flere spillere enn noengang. Det sier litt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7802

Legg inn av Big George »

Norske spillere under 21-22 år holder et nivå som er på høyde med de fra de store utenlandske nasjonene på samme alder.
Det viser de alderbestemte landskampene. Det er klart bedre enn for 10 år siden
Landsdekkende G 16 serie og Eliteturneringer for 14 åringer, Kunstgress og landslagsskole... det er flere faktorer.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Champis skrev: fre aug 05, 2022 3:52 am
Havrebukken skrev: fre aug 05, 2022 12:11 am
PapaSmurf skrev: tor aug 04, 2022 11:57 pm Norsk fotball!

Det blir stille fra de som snakker ned ligaen nå. Og godt er det. Norsk fotball er bra, og nå må vi beholde momentumet. Den 15. plassen vi grabber til oss skal vi ikke gi slipp på.
Om man ser på den løpende tabellen som inkluderer 22/23 sesongen er Norge snart forbi Russland og oppe på 12. plass i Europa.
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html

Det har skjedd noe de siste årene. I 2018 var Norge på 29. plass.

Ja, og dette har skjedd samtidig som vi eksporterer ut flere spillere enn noengang. Det sier litt.
Og så med 16 lag i eliteserien og ikke noe sluttspill også, gitt! Det finnes en del folk i NFF og NTF som kanskje snart bør legge seg flate.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Fant god grafikk over koeffisientpoeng så langt i år her: https://swissfootballdata.com/2021/08/1 ... e_updates/
Hellas ser ut til å ha en ganske så katastrofal sesong så langt, kun henta 0,88 poeng.

heltos

Legg inn av heltos »

Hva konkret blir effekten av Norge er kommet seg bedre en 15 plass på nasjonal listen?

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

heltos skrev: fre aug 05, 2022 10:18 am Hva konkret blir effekten av Norge er kommet seg bedre en 15 plass på nasjonal listen?
Grafikk litt nedpå siden her viser forskjellen: https://www.footballseeding.com/country ... 2019-2020/
Slik Norge ligger an inntil nå (plass 22 på tabellen, men den viser vel 2019/20) går den som vinner serien inn i C1 for CL, mens de øvrige 3 lagene går inn i L2 for Conference League.
Kommer man opp på 16. eller 17. plass er eneste forskjell at serievinner først kommer med i C2 for CL, mens man på 15. plass får 2 lag med i CL-kvalifisering, Cupvinner spiller EL-kvalifisering og lag på 3. og 4.-plass i serien spiller Conference Lague-kvalik.

Dette blir trolig endra noe når CL og EL legges om, men er usikker på nøyaktig hvordan.

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: fre aug 05, 2022 4:32 am Norske spillere under 21-22 år holder et nivå som er på høyde med de fra de store utenlandske nasjonene på samme alder.
Det viser de alderbestemte landskampene. Det er klart bedre enn for 10 år siden
Landsdekkende G 16 serie og Eliteturneringer for 14 åringer, Kunstgress og landslagsskole... det er flere faktorer.

Akademiklassifiseringen vil jeg sette som den aller største faktoren.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »


Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Sodajr skrev: fre aug 05, 2022 1:33 pm
Bilde

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Mr_Sjokomelk skrev: fre aug 05, 2022 2:00 pm
Sodajr skrev: fre aug 05, 2022 1:33 pm
Bilde
DUST!

Taururu

Legg inn av Taururu »

slankebrusmannen skrev: fre aug 05, 2022 9:35 am
Champis skrev: fre aug 05, 2022 3:52 am
Havrebukken skrev: fre aug 05, 2022 12:11 am

Om man ser på den løpende tabellen som inkluderer 22/23 sesongen er Norge snart forbi Russland og oppe på 12. plass i Europa.
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html

Det har skjedd noe de siste årene. I 2018 var Norge på 29. plass.

Ja, og dette har skjedd samtidig som vi eksporterer ut flere spillere enn noengang. Det sier litt.
Og så med 16 lag i eliteserien og ikke noe sluttspill også, gitt! Det finnes en del folk i NFF og NTF som kanskje snart bør legge seg flate.
Det er vel først og fremst NTF som har vært forkjemper for denne sluttspillgreia. Generelt kommer det alt for mye håpløse forslag fra NTF, som liksom skal gjøre norsk fotball bedre. For meg har det ringt noen alarmklokker for lenge siden, når det gjelder NTF sin politikk på hvordan norsk fotball bør drives.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Zalgiris vs Bodø/Glimt
tirsdag 9.august kl.1800
Referee
Sandro Schärer SUI
Assistant referees
Bekim Zogaj SUI

Jonas Erni SUI

Fourth official
Stefan Horisberger SUI
Video Assistant Referee
Fedayi San SUI
Assistant Video Assistant Referee
Lukas Fähndrich SUI

Antwerp vs Lillestrøm
torsdag 11.august kl.1930
Referee
Duje Strukan CRO
Assistant referees
Bojan Zobenica CRO

Alen Jakšić CRO

Fourth official
Ivan Bebek CRO

Sligo Rovers vs Viking
torsdag 11.august kl.2000
Referee
Novak Simović SRB
Assistant referees
Nikola Djorovic SRB

Miloš Simovic SRB

Fourth official
Momčilo Marković SRB

Kisvarda vs Molde
torsdag 11.august kl.2100
Referee
Alain Durieux LUX
Assistant referees
Dani Dias Balsa LUX

Gilles François Becker LUX

Fourth official
Jérémy Muller LUX

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Ser Glimt-kampen skal gå på tv2 sport i morgen

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg føler utfallet denner runden er åpenbart.

Glimt, Viking og Molde må drite seg loddrett, vannrett og direkte ut for å ryke, mens LSK må gjennomføre en bragd for å gå videre.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Tre seire og en uavgjort denne runden vil være mer enn godkjent. Tre seire er bra. Under det og jeg vil være litt skuffa.

Taururu

Legg inn av Taururu »

PapaSmurf skrev: man aug 08, 2022 9:22 pm Jeg føler utfallet denner runden er åpenbart.

Glimt, Viking og Molde må drite seg loddrett, vannrett og direkte ut for å ryke, mens LSK må gjennomføre en bragd for å gå videre.
Har en liten frykt for Moldes del. Scorer Kisvarda først blir det fort trykk og Molde har ikke sin styrke i å forsvare seg. Bør uansett klare det, men er ikke helt trygg.

Når det gjelder lsk har de bare en ting å gjøre, være offensive og riskere mye fra start. Må ha det første målet, får de det kan de justere seg noe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Taururu skrev: man aug 08, 2022 10:07 pm
PapaSmurf skrev: man aug 08, 2022 9:22 pm Jeg føler utfallet denner runden er åpenbart.

Glimt, Viking og Molde må drite seg loddrett, vannrett og direkte ut for å ryke, mens LSK må gjennomføre en bragd for å gå videre.
Har en liten frykt for Moldes del. Scorer Kisvarda først blir det fort trykk og Molde har ikke sin styrke i å forsvare seg. Bør uansett klare det, men er ikke helt trygg.

Når det gjelder lsk har de bare en ting å gjøre, være offensive og riskere mye fra start. Må ha det første målet, får de det kan de justere seg noe.
Jeg er helt rolig. Leder man 3-0 mot et svakere lag som har sin styrke i å kontre så… ja.

Molde har spilt til sammen 11 kamper på bortebane i år. 9-2-0 er fasiten.

Det at Molde ikke er gode på å forsvare seg er en myte. Bare LSK har sluppet inn færre mål enn oss denne sesongen. Og vi er alltid gode i Europa.

Jeg tror Molde vinner 3-1.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Blir vel neppe noe heksegryte heller. Ser Kisvarda sin stadion tar hele 2.800 mennesker, og de snitter på rundt 2.200 i hjemlig serie til vanlig. Blir vel kanskje full stadion men ikke noe stor ramme akkurat.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

aderyn skrev: man aug 08, 2022 10:47 pm Blir vel neppe noe heksegryte heller. Ser Kisvarda sin stadion tar hele 2.800 mennesker, og de snitter på rundt 2.200 i hjemlig serie til vanlig. Blir vel kanskje full stadion men ikke noe stor ramme akkurat.
Vi ledet 4-1 mot Elfsborg, da var det nesten tomt der. Bortefeltet var stappa da.

Skal litt til for de mellominteresserte å ta turen når det ser så mørkt ut.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man aug 08, 2022 9:29 pm Tre seire og en uavgjort denne runden vil være mer enn godkjent. Tre seire er bra. Under det og jeg vil være litt skuffa.

Tre seiere vil være helt fantastisk! To seiere vil være meget bra. Spiller du på seier til Molde, Glimt og Viking, så får du nesten 6 i odds.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Er stygt redd Moe tar en "profesjonell bortekamp" og det blir uavgjort eller tap. Har vanskelig for å tro at vi stiller toppet og skal valse over Kisvarda. Kan være at den elendige starten mot Kristiansund gjør at Erling Moe tenker seg om to ganger før han undervurderer motstander her.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Kisvarda var ikke akkurat noe å skryte av. Molde har en slik driv nå at jeg ser ikke hvordan returkampen kan ende med noe annet enn Moldeseier. Avansement er jeg vertfall sikker på.

Champis

Legg inn av Champis »

stoodeh skrev: tir aug 09, 2022 11:13 am Kisvarda var ikke akkurat noe å skryte av. Molde har en slik driv nå at jeg ser ikke hvordan returkampen kan ende med noe annet enn Moldeseier. Avansement er jeg vertfall sikker på.

Avansement er jeg også trygg på. Men får opp til 1,80 på Molde-seier, så gode penger i så fall å hente der.

fata_morgana

Legg inn av fata_morgana »

Ville vært helt suverent om vi fikk Bodø/Glimt til Champions League og Molde til Europa League. Håper virkelig at Lillestrøm og Viking klarer å ta seg videre også, men det vil overraske meg. Andre tider i Norge nå, der flere lag tar seg forbi første hinder. Fantastisk!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»