Norske lag i Europa 2022/23

Svar
Champis

Re: Norske lag i Europa 2022/23

Legg inn av Champis »

Havrebukken skrev: fre okt 14, 2022 11:58 am
Champis skrev: fre okt 14, 2022 2:44 am
Havrebukken skrev: fre okt 14, 2022 12:11 am

Kampen i kveld var jo en typisk god bortekamp i Europa. Man gjør akkurat det som er nødvendig. Borte mot Djurgården tapte man rett å slett på grunn av en skrekkelig dommer.

Kosovolag? Molde spilte mot Elfsborg, Kisvarda og Wolfsberger i kvalik.

Så det er en typisk god bortekamp og ikke være gode? Når det ender med seier til slutt, så sier alle lag i etterkant at de "gjorde det som var nødvendig", som om man faktisk planla dette på forhånd.

Til Nordlys sitt spørsmål, så har Molde en annen tilnærming til kampene enn Glimt, ja. Og det handler nok om flere ting, men spesielt det at de har en veldig kontringskraft i laget. Man vet at man vil få enorme muligheter i løpet av en kamp mot Shamrock ved å la motstanderen ha ballen mest.
Man skal ikke glemme at man møtte et lag som var ubeseiret i 32 kamper på hjemmebane så det var ingen selvfølge at MFK skulle vinne.
Kampen ble akkurat som forventet med et oppofrende hjemmelag som kriget godt og presset frem flere farligheter. Jeg var egentlig aldri bekymret da man gjennom kampen kunne se kvalitetsforskjellen ved jevne mellomrom. Molde var som i mange andre kamper best i egen boks og giftig når de fikk muligheten.
Mener du seriøst at MFK var dårlige? Gi Shamrock litt respekt.

Og hvorfor skal man på død og liv sammenligne MFK og Glimt? De spiller fotball på nokså forskjellige måter og de gangene de har barket sammen det siste året har MFK vært overlegne, både spillemessig og resultatmessig.

Jeg er vel blant de få som faktisk har advart mot bortekampen mot Shamrock, så det handler ikke om det. Men det er et faktum at når man i etterkant av kamper snakker om at "man gjorde det som var nødvendig", så er det som regel ikke tegn på en god kamp. Det var bare derfor jeg reagerte på utsagnet en "god bortekamp". Jeg synes ikke Molde var veldig svake, men man var heller ikke særlig gode. Ser man gjennom kamptråden, så ser man jo at det ikke akkurat bare var fryd og gammen, for å si det forsiktig.

Sammenligningen med Glimt var bare naturlig da det var et svar på Glimt-supporter Nordlys sitt innlegg - hvor det virker som han er kritisk til måten Molde angriper kampene på - og tenker da sannsynligvis på hvordan Glimt angriper sine kamper på. Personlig synes jeg det er veldig bra at man gjør det på sin måte og spiller på sine styrker, og jeg synes det er kjedelig hvis alle lag skal tenke likt. Så jeg har respekt både for hvordan Glimt og Molde spiller på, hvis du tenkte at jeg mente noe annet med det. Men at Molde har vært spillemessig overlegne Glimt i kampene hvor de har møtt hverandre, er jeg helt uenig i.

Biscan

Legg inn av Biscan »

Etter gårsdagens resultater:
Bildef

Skummelt byks av Tyrkia, riktignok med bonuspoeng fra to lag for å ha gått videre. Molde og Glimt har noen viktige kamper fremover. Blir en sykt spennende høst både for lagene og oss som fotballnasjon.

Seeberik

Legg inn av Seeberik »

Biscan skrev: fre okt 14, 2022 1:00 pm Etter gårsdagens resultater:
Bildef

Skummelt byks av Tyrkia, riktignok med bonuspoeng fra to lag for å ha gått videre. Molde og Glimt har noen viktige kamper fremover. Blir en sykt spennende høst både for lagene og oss som fotballnasjon.
Tyrkia er det nok bare å glemme, jeg har mest troen på at vi kan holde Tsjekkia, Sveits, Danmark og kanskje Ukraina bak oss. Avhenger mye av at Molde tar seg videre tror jeg, også blir jeg som tidligere nevnt ikke kjempeskuffet om det blir conference istedenfor EL-sluttspill på glimt. Poengsankingen kan bli betydelig bedre der, noe som kan bli utslagsgivende.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Hva slags plass på rankingen må vi ha for å gå direkte til cl-playoff neste sesong?

Bjartne

Legg inn av Bjartne »

BiggusD skrev: fre okt 14, 2022 3:21 pm Hva slags plass på rankingen må vi ha for å gå direkte til cl-playoff neste sesong?
For å være garantert at seriemesteren starter i CL play-off må man være nr. 12 på rankingen. Norge er det pr.dags dato, men ser ut som at Tyrkia vil gå forbi oss. Plass nr 13 er nok mest sannsynlig for øyeblikket, men også den kan gi samme utfall, avhengig av om tittelholder kvalifiserer seg gjennom ligaen eller ikke.

Rankingen for 2023 ble fastsatt etter fjorårets turnering, og det er den som blir gjeldende neste sesong.
Der endte vi som nr 17, men blir nok flyttet opp til 16 pga. Russlands eksklusjon.
Altså den sure plassen under ett ekstra lag i Europa og to i CL-kvalik.

Men som tidligere nevnt åpner det seg en mulighet for at vi KAN få cupvinner (evt. nr2 i serien) til ELQ3, som altså garanterer minimum playoff til Conference League.

Årets ranking trer altså ikke i kraft før sommeren 2024 som er da UEFA gjør en totalomveltning og endrer til sveitsisk gruppesystem. Vi kjenner ikke til access list der ennå, men det ryktes at det vil være svært viktig å bli blant de 12 første.

Mulig det betyr garantert CL-plass, men det er bare spekulasjoner fra min side.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

De neste to kampene til Molde betyr mye. Om vi vinner de så får Molde 6 rankingpoeng i tillegg til å være videre som fort gir enda flere poeng. Det kan gjøre at Molde blir seedet i hele CL kvalikken og kommer til å fra bra seeding i fremtidig kvalikk og gruppespill (EL og ECL)

Samtidig så gjør de poengene Molde henter der at det blir svært vanskelig å ta innpå Norge, og kanskje kan vi ta innpå Serbia.

Bodø er vel i praksis sikret tredjeplassen og ser svært vanskelig ut med andreplass. Satser på at de får et par poeng til før de kommer til ECL sluttspill med gode muligheter for å plukke mer.

lund

Legg inn av lund »

MoldeMoldeMolde skrev: fre okt 14, 2022 4:01 pm De neste to kampene til Molde betyr mye. Om vi vinner de så får Molde 6 rankingpoeng i tillegg til å være videre som fort gir enda flere poeng. Det kan gjøre at Molde blir seedet i hele CL kvalikken og kommer til å fra bra seeding i fremtidig kvalikk og gruppespill (EL og ECL)

Samtidig så gjør de poengene Molde henter der at det blir svært vanskelig å ta innpå Norge, og kanskje kan vi ta innpå Serbia.

Bodø er vel i praksis sikret tredjeplassen og ser svært vanskelig ut med andreplass. Satser på at de får et par poeng til før de kommer til ECL sluttspill med gode muligheter for å plukke mer.
Er vel ikke svært vanskelig med andreplass. Holder at PSV ikke slår Arsenal så lenge man vinner kampene sine selv. Noe som er fullt mulig selvsagt.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

lund skrev: fre okt 14, 2022 4:07 pm
MoldeMoldeMolde skrev: fre okt 14, 2022 4:01 pm De neste to kampene til Molde betyr mye. Om vi vinner de så får Molde 6 rankingpoeng i tillegg til å være videre som fort gir enda flere poeng. Det kan gjøre at Molde blir seedet i hele CL kvalikken og kommer til å fra bra seeding i fremtidig kvalikk og gruppespill (EL og ECL)

Samtidig så gjør de poengene Molde henter der at det blir svært vanskelig å ta innpå Norge, og kanskje kan vi ta innpå Serbia.

Bodø er vel i praksis sikret tredjeplassen og ser svært vanskelig ut med andreplass. Satser på at de får et par poeng til før de kommer til ECL sluttspill med gode muligheter for å plukke mer.
Er vel ikke svært vanskelig med andreplass. Holder at PSV ikke slår Arsenal så lenge man vinner kampene sine selv. Noe som er fullt mulig selvsagt.
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... pa-league/ Disse sier 83% sannsynlighet for tredjeplass. Lettere sagt enn gjort å vinne de to gjenværende. PSV er et godt lag. Zürich er ikke så gode, men borte er aldri lett i Europa.

lund

Legg inn av lund »

MoldeMoldeMolde skrev: fre okt 14, 2022 4:13 pm
lund skrev: fre okt 14, 2022 4:07 pm
MoldeMoldeMolde skrev: fre okt 14, 2022 4:01 pm De neste to kampene til Molde betyr mye. Om vi vinner de så får Molde 6 rankingpoeng i tillegg til å være videre som fort gir enda flere poeng. Det kan gjøre at Molde blir seedet i hele CL kvalikken og kommer til å fra bra seeding i fremtidig kvalikk og gruppespill (EL og ECL)

Samtidig så gjør de poengene Molde henter der at det blir svært vanskelig å ta innpå Norge, og kanskje kan vi ta innpå Serbia.

Bodø er vel i praksis sikret tredjeplassen og ser svært vanskelig ut med andreplass. Satser på at de får et par poeng til før de kommer til ECL sluttspill med gode muligheter for å plukke mer.
Er vel ikke svært vanskelig med andreplass. Holder at PSV ikke slår Arsenal så lenge man vinner kampene sine selv. Noe som er fullt mulig selvsagt.
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... pa-league/ Disse sier 83% sannsynlighet for tredjeplass. Lettere sagt enn gjort å vinne de to gjenværende. PSV er et godt lag. Zürich er ikke så gode, men borte er aldri lett i Europa.
Jeg er 90 % sikker på at Glimt slår PSV hjemme (og da har man dem på innbyrdes dersom PSV skulle ta ett poeng mot Arsenal). Bøygen blir mest sannsynlig om Arsenal stiller et såpass redusert lag borte mot PSV borte at PSV vinner. Det tror jeg er Bodø/Glimts største problem sånn sett.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

lund skrev: fre okt 14, 2022 4:17 pm
MoldeMoldeMolde skrev: fre okt 14, 2022 4:13 pm
lund skrev: fre okt 14, 2022 4:07 pm

Er vel ikke svært vanskelig med andreplass. Holder at PSV ikke slår Arsenal så lenge man vinner kampene sine selv. Noe som er fullt mulig selvsagt.
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... pa-league/ Disse sier 83% sannsynlighet for tredjeplass. Lettere sagt enn gjort å vinne de to gjenværende. PSV er et godt lag. Zürich er ikke så gode, men borte er aldri lett i Europa.
Jeg er 90 % sikker på at Glimt slår PSV hjemme (og da har man dem på innbyrdes dersom PSV skulle ta ett poeng mot Arsenal). Bøygen blir mest sannsynlig om Arsenal stiller et såpass redusert lag borte mot PSV borte at PSV vinner. Det tror jeg er Bodø/Glimts største problem sånn sett.
Da kan du gjøre gode penger da jeg er veldig sikker på at oddsen på Bodø er over 2 i den kampen. PSV er et veldig godt lag og uavgjort borte mot de var et kjemperesultat

Champis

Legg inn av Champis »

lund skrev: fre okt 14, 2022 4:17 pm
MoldeMoldeMolde skrev: fre okt 14, 2022 4:13 pm
lund skrev: fre okt 14, 2022 4:07 pm

Er vel ikke svært vanskelig med andreplass. Holder at PSV ikke slår Arsenal så lenge man vinner kampene sine selv. Noe som er fullt mulig selvsagt.
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... pa-league/ Disse sier 83% sannsynlighet for tredjeplass. Lettere sagt enn gjort å vinne de to gjenværende. PSV er et godt lag. Zürich er ikke så gode, men borte er aldri lett i Europa.
Jeg er 90 % sikker på at Glimt slår PSV hjemme (og da har man dem på innbyrdes dersom PSV skulle ta ett poeng mot Arsenal). Bøygen blir mest sannsynlig om Arsenal stiller et såpass redusert lag borte mot PSV borte at PSV vinner. Det tror jeg er Bodø/Glimts største problem sånn sett.

Så du tror det er større sjanse for at PSV tar poeng mot Arsenal enn at de tar poeng mot Glimt? 😊 Skal like å se karakteren du fikk i sannsynlighetsregning 😊

Jeg er helt med på at Glimt kan slå PSV hjemme, men hvis du mener det er 90% sjanse, så ville jeg vurdert å dytte inn store summer på den kampen. For du får garantert minst 2,50 i odds på det, som tilsvarer godt under 50% sjanse for seier.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Jeg mener dette er første gang noen sinne at Norge har to lag som er ranket blant de 100 beste. Molde på 80.plass og Bodø på 99.plass.

Norske lag på all time high nå!

http://clubelo.com/NOR

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

MoldeMoldeMolde skrev: søn okt 23, 2022 1:02 pm Jeg mener dette er første gang noen sinne at Norge har to lag som er ranket blant de 100 beste. Molde på 80.plass og Bodø på 99.plass.

Norske lag på all time high nå!

http://clubelo.com/NOR
Utenom Rosenborg og de nevnte lagene, har andre norske lag vært inne på topp 100-lista i det hele tatt?

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

FranciscoM skrev: søn okt 23, 2022 2:24 pm Utenom Rosenborg og de nevnte lagene, har andre norske lag vært inne på topp 100-lista i det hele tatt?
Ikke i moderne tid i alle fall.
Fredrikstad var på 95. plass i 1957 ser jeg.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

2 norske dommerteam i hhv Europa League og Conference League på torsdag. Eskås er satt opp som HD mellom Sturm og Feyenoord mens Saggi skal dømme Sivasspor vs CFR Cluj.
https://www.uefa.com/uefaeuropaleague/m ... feyenoord/
https://www.uefa.com/uefaeuropaconferen ... -cfr-cluj/

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

FCK eliminert. Kun Midtjylland og Silkeborg som har mulighet å plukke poeng for Danmark på nyåret.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

lund skrev: fre okt 14, 2022 4:17 pm Jeg er 90 % sikker på at Glimt slår PSV hjemme (og da har man dem på innbyrdes dersom PSV skulle ta ett poeng mot Arsenal). Bøygen blir mest sannsynlig om Arsenal stiller et såpass redusert lag borte mot PSV borte at PSV vinner. Det tror jeg er Bodø/Glimts største problem sånn sett.
Dersom både PSV og Glimt vinner så er Glimt videre om de slår PSV i siste runde? Eller har jeg forstått det feil?

lund

Legg inn av lund »

Lew_Ashby skrev: tor okt 27, 2022 8:05 pm
lund skrev: fre okt 14, 2022 4:17 pm Jeg er 90 % sikker på at Glimt slår PSV hjemme (og da har man dem på innbyrdes dersom PSV skulle ta ett poeng mot Arsenal). Bøygen blir mest sannsynlig om Arsenal stiller et såpass redusert lag borte mot PSV borte at PSV vinner. Det tror jeg er Bodø/Glimts største problem sånn sett.
Dersom både PSV og Glimt vinner så er Glimt videre om de slår PSV i siste runde? Eller har jeg forstått det feil?
Korrekt. Går på innbyrdes. 1-1 i Eindhoven, så det holder å vinne hjemme.
Holdt rettere sagt.

dzk

Legg inn av dzk »

Glimt ute av EL. Kan ryke ut av konferanseligaen og, men det er lav sannsynlighet for det. Zurich må slå Arsenal borte og Glimt må avgi poeng mot PSV.

Tror Glimt kan gjøre det bedre i konferansen enn EL hvor jeg tror de måtte ha svært heldig trekning for å komme seg videre.

Seeberik

Legg inn av Seeberik »

Zürich fra Sveits som er i direkte poeng med oss om topp 15-plass der altså.. Forferdelig kamp, de to overtidsmålene her og mot Molde i Stockholm kan koste oss veldig dyrt

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

dzk skrev: tor okt 27, 2022 8:42 pm Glimt ute av EL. Kan ryke ut av konferanseligaen og, men det er lav sannsynlighet for det. Zurich må slå Arsenal borte og Glimt må avgi poeng mot PSV.

Tror Glimt kan gjøre det bedre i konferansen enn EL hvor jeg tror de måtte ha svært heldig trekning for å komme seg videre.
Zürich kommer aldri i verden til å tape mot Arsenal. Arsenal har nå noe å spille for siste kampen etter tapet mot PSV.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

3 seire av 10 mulige på Glimt og Molde. Det er ikke sånn man klatrer på rankingen.

Champis

Legg inn av Champis »

En liten reality-sjekk for norske lag i Europa i dag.

Fusion

Legg inn av Fusion »

Katastrofekveld.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Glimt taper mot "alle" på bortebane i Europa og Molde taper to kamper mot et svensk lag.

Sånn kan det gå. Kjedelig.

Seeberik

Legg inn av Seeberik »

Helvete

startelver

Legg inn av startelver »

Blitt dårligere siden i fjor.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Krisedag. Må vel ha to seire i siste runde for å gjøre opp for denne runden koeffmessig

aderyn

Legg inn av aderyn »

Kun 0.450 poeng klaring ned til Sveits på 16 plass nå. Topp 15 kan fort ryke. Tyrkia har gjort akkurat som jeg spådde for en stund tilbake, kommet som en kanonkule med sine 4 lag, kun 50 poeng bak Norge og vil ta oss igjen.

qbah

Legg inn av qbah »

Bånn i bøtta.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»