SS Lazio (klubbtråd)

Svar
Skraevadottir

SS Lazio (klubbtråd)

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg hadde en relativt forseggjort tråd på VGD, men det driter jeg i denne gangen. Her kommer det nok først og fremst til å være jeg som skriver, men for all del: Bidra hvis dere vil!

Her kommer en liten oppsummering av sesongen:

Det begynte rotete med Sarri bak roret, men etter hvert har det blitt ganske bra med fart på skuta. 5. plass i Serie A er absolutt godkjent, særlig i og med at det er Sarris første sesong. Det er selvfølgelig deilig at man ender foran Roma - som sedvanlig - på tabellen. Fasiten er altså 64 poeng (18-10-10 vunnet-tapt-uavgjort) og +19 (77-58) i målforskjell. Med andre ord har det vært veldig bra framover, men ikke spesielt bra bakover. Hvis man sammenligner med fjoråret, så endte Lazio på 6. plass med 68 poeng (21-5-12), men bare +6 (61-55) i målforskjell. Så jeg vil egentlig si at denne sesongen i Serie A er litt bedre.

I Coppa Italia ble det et stygt tap mot Milan. Dette snakker vi ikke mer om. I Europa ble det avansement fra gruppespillet, men knepent tap i play-off mot Porto. Jeg syns ikke man skal ta det så tungt. Porto er et bra lag. Likevel er det selvsagt en liten nedtur om man sammenligner med fjorårssesongen i Europa, hvor det ble avansement fra gruppespillet i Champions League.

Når man ser på stallen, så er det ingen tvil om at det er de offensive spillerne som har levert. Immobile blir Capocannoniere for fjerde gang (!) med imponerende 27 mål på 31 kamper. Når skal det stoppe for denne karen? Han er en legende allerede. Milinkovic-Savic er etter min mening årets beste spiller i Serie A. Om han forsvinner, vil det være totalt krise for Lazio. Han er enkelt og greit uerstattelig, som Immobile. Luis Alberto fikk en litt treig start med Sarri, men har etter hvert kommet veldig godt inn i det. Det samme gjelder lynvingbacken Lazzari. La oss håpe på at alle disse beholdes til neste år. Av nykommerne har så å si alle levert godt. Lazio har fått mye igjen med tanke på de bittesmå utgiftene de har hatt i form av spillerkjøp og lån: Felipe Anderson, Pedro, Zaccagni - alle disse har levert så til de grader for I Biancocelesti. Jeg syns også at Toma Basic har vært veldig bra, og jeg tror at Dimitrije Kamenovic kan bli en god stopper på sikt, eller allerede fra neste år.

Men: Det er en del rusk og rask og ræl i troppen, og vi finner de aller fleste av disse bakover på banen. Forsvaret har vært helt forferdelig til tider, og det samme har keeperspillet. Den defensive midtbanerollen har man heller ikke fått helt sving på, selv om Cataldi tross alt er en ok fotballspiller. Så: Her må det ryddes opp, og her må en få inn noen bedre spillere som en kan satse på framover.

Kontraktene til følgende spillere går ut til sommeren: Strakosha, Reina, Luiz Felipe, Patric, Radu, Lucas, Zaccagni, og Jovane Cabral. Her ser jeg for meg at Reina, Radu og Lucas ikke får nye kontrakter. Når det gjelder de andre, så tror jeg det er slutt på lånetida for Jovane Cabral, mens jeg tror at Lazio kommer til å kjøpe Zaccagni. Her ser jeg for meg en overgangssum på et sted mellom 15 og 20 millioner euro. Det er han også definitivt verdt. En annen jeg vil beholde er Luiz Felipe. Han er ikke så god som en del skulle ha ham til å være for noen år siden, men han er bra, og litt kontinuitet trenger man. Men det spørs om han vil ha ny kontrakt. Ellers vil jeg ha Patric ut. Han er bra i enkeltkamper, men det blir for mye tull. Strakosha kunne for min del også dra sin kos, men samtidig er det skummelt å sitte igjen med kun en keeper i stallen. Men uansett må man ha inn en ny keeper når Reina forsvinner, og denne keeperen bør være av høy klasse. I tillegg trenger man en god stopper og en sentral midtbanespiller av høy kvalitet, og så trenger man en backup-spiss for Immobile. Helst ikke Muriqi, som har vært bortimot tidenes flopp, og som ikke var billig heller. Han må lånes ut igjen eller selges fort som fy. Om man greier å få inn noen i de posisjonene jeg har nevnt, samt beholde Zaccagni, så ser jeg meget lyst på neste sesong.

Så får vi se om Lotito åpner sjekkheftet. Lazio har ikke midlene til de aller største klubbene, men har en del verdier og går som regel i pluss. Utgiftene har ikke vært store de siste årene. Derfor er det kanskje ok å bruke litt penger nå. Det er jo tross alt snakk om å investere for framtida.

Jeg skal oppdatere denne tråden med ujevne mellomrom.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jadda, Lazio kjøper Zaccagni fra Verona for ca. 70 millioner kroner. Det er svært rimelig for en så bra spiller!

Ellers går Correa permanent til Inter for i underkant av 250 millioner kroner, så det er jo bra med penger til klubbkassa. Helt ok, han hadde ikke passa inn i Sarris system, selv om han er en klassespiller. Ellers ser det ut til at Strakosha og Lucas Leiva står uten kontrakt og må finne seg nye klubber.

Ingen overraskelser så langt, altså.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Carnesecchi og Vicario tydeligvis øverst på ønskelisten hos Lazio. Det kunne blitt interessant.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GiPazzini_85 skrev: fre jun 10, 2022 12:07 am Carnesecchi og Vicario tydeligvis øverst på ønskelisten hos Lazio. Det kunne blitt interessant.
Ja, Strakosha er på vei ut, Reina får neppe noe mer tillit (eller kontrakt) og dermed kan det faktisk være helt innafor med to nye keepere. Er ikke ofte en ser det i et overgangsvindu. Bør være mulig å få kloa i disse to for en overkommelig pris også, i hvert fall en av dem.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Luiz Felipe visstnok ikke tilbydt ny kontrakt foreløpig, så da går han vel mest sannsynlig på free transfer i løpet av sommeren.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skraevadottir skrev: tor jun 09, 2022 9:43 pm Ellers ser det ut til at Strakosha og Lucas Leiva står uten kontrakt og må finne seg nye klubber.
... og Lucas Leiva går til Gremio på free transfer.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Relativt grei opprydning hos Lazio. Lucas har vel gjort sitt på dette nivået. Men blir det nå Carnesecchi?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GiPazzini_85 skrev: tir jun 28, 2022 4:07 pm Relativt grei opprydning hos Lazio. Lucas har vel gjort sitt på dette nivået. Men blir det nå Carnesecchi?
Ja, det var ingen framtid i å beholde Lucas. Jeg har lest og sett bilder av Marcos Antonio på plass i Roma, men ikke sett noen bekreftelse på at han er Lazio-spiller. Han kommer fra Shakhtar og er sentral midtbanespiller. Kun 22 år og er nok tenkt som Lucas' erstatter. Prisen skal ligge et sted i sjiktet 8-10 millioner euro, så vidt jeg har forstått. Det er jo en grei pris, selv for Lotito.

Ellers ikke hørt noe om Carnesecchi, men keeper må en jo ha.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Matteo Cancellieri lånes ut til Lazio fra Verona. Han er høyreving. Mangler vel ikke akkurat noe på den kanten (høhø) men greit å få inn litt backup uansett. Da er det mulig at f. eks Luka Romero eller Raul Moro skal lånes ut, tenker jeg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Der er Marcos Antonio bekrefta som Lazio-spiller. Koster ifølge Transfermarkt 7,5 millioner euro.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Luiz Felipe går til Real Betis som free transfer. Litt synd, for han er jo en bra spiller, selv om han har sine dårlige sider. Da er det vel på tide å få inn en stopper av et visst kaliber her, Lotito & Co.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Denis Vavro går til FC København permanent. Han har visst signert en fireårskontrakt. Prislappen er ikke klar ennå, men jeg har sett alt fra rundt tre til seks millioner euro. Jeg vil tro at det førstnevnte beløpet er nærmere fasiten enn det siste. Han ble jo kjøpt av Lazio for meget mer, men med såpass lite suksess og lange perioder på utlån, så tenker jeg at en tar de pengene man får.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skraevadottir skrev: ons jul 06, 2022 2:31 pm Denis Vavro går til FC København permanent. Han har visst signert en fireårskontrakt. Prislappen er ikke klar ennå, men jeg har sett alt fra rundt tre til seks millioner euro. Jeg vil tro at det førstnevnte beløpet er nærmere fasiten enn det siste. Han ble jo kjøpt av Lazio for meget mer, men med såpass lite suksess og lange perioder på utlån, så tenker jeg at en tar de pengene man får.
Da er prislappen bekrefta: 4,5 millioner euro. Altså gjennomsnittet av det laveste og høyeste beløpet man har hørt, så det er jo tilfredsstillende på en eller annen måte. Jeg syns det er bra med penger for en som omtrent ikke har spilt og som har uttalt at han ikke liker klubben. Samtidig ser man jo at danske klubber har vesentlig mer penger å rutte med enn norske klubber. Både FCK og Midtjylland kjøper spillere i den prisklassen (fire-fem millioner euro) mens ingen norske klubber kjøper for mer enn en million euro.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skraevadottir skrev: fre jul 01, 2022 2:41 pm Lazio
Hvordan ser et toppet Lazio ut om dagen? Seff med forbehold om exiter og ankomster.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lezah skrev: tor jul 07, 2022 11:24 am
Skraevadottir skrev: fre jul 01, 2022 2:41 pm Lazio
Hvordan ser et toppet Lazio ut om dagen? Seff med forbehold om exiter og ankomster.
Med unntak av keeperplassen, hvor en nå står med tre keepere uten erfaring fra høyeste nivå, så er vel resten av den mest sannsynlige lagoppstillinga som følger (4-3-3): Marusic, Acerbi, Patric, Lazzari; Antonio, Milinkovic-Savic, Luis Alberto; Zaccagni, Immobile, Felipe Anderson. Av de usikre her er Antonio, hvor alternativet er Cataldi, samt at Pedro kan tenkes å rullere som starter med Zaccagni eller potensielt Felipe Anderson. Ellers håper jeg å se mer av Kamenovic i midtforsvaret som et alternativ til Patric, men han får neppe starte så mye fra the get-go.

Så alt i alt en lagoppstilling med ekstremt gode offensive ferdigheter og litt mer så som så ferdigheter bakover. Så er det jo et giga utropstegn ved keeperplassen, med mindre de får henta noen av de som ryktes til klubben.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Pepe Reina går til Villarreal på free transfer, etter at han naturlig nok ikke ble tilbudt ny kontrakt av Lazio. Han er jo eldgammel og ikke så god lenger heller. Ellers ser jeg at Bobby Adekanye, som for ganske lenge siden var klar for nederlandske Go Ahead Eagles, også har gått på free transfer. Da gjenstår det bare å se hvor Strakosha ender opp. De øvrige som står uten kontrakt er Jordan Lukaku, Cristiano Lombardi og Jorge Silva, men disse har ikke spilt på evigheter og omtrent ikke vært på benken på evigheter heller.

Da blir det nok ikke noe særlig mer penger inn i klubbkassa denne sommeren, men per nå står Lazio med et overskudd på 13,5 mill euro i kjøp og salg. Som regel går man jo i underskudd der, men med Lazio er det jo aldri snakk om de store summene. I hvert fall ikke på nesten 20 år.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skjedde mye her nå.

Lazio har kjøpt Nicolò Casale fra Verona for 7 millioner euro, altså omtrent samme pris som Zaccagni fra samme klubb. I tillegg til at de nå har Cancellieri på lån fra samme klubb, så kan en jo tenke at Lazio har tenkt å kjøpe opp hele Verona steg for steg... Uansett supert med Casale inn; han er en solid midstopper og bør kunne utfordre Patric og Kamenovic om en plass i midtforsvaret sammen med Acerbi. Fortsatt overskudd på 6,5 millioner euro i overganger denne sommeren, mest takket være den gode prisen for Correa.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Tiago Casasola går til Perugia. Summen er ikke offentliggjort, så vidt jeg kan se, men det er nok ikke snakk om den store summen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skraevadottir skrev: fre jul 08, 2022 3:01 pm Verona
Er ikke Verona og Lazio tradisjonelt sett uvenner?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lezah skrev: tir jul 12, 2022 9:56 am
Skraevadottir skrev: fre jul 08, 2022 3:01 pm Verona
Er ikke Verona og Lazio tradisjonelt sett uvenner?
Nope, motsatt. :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skraevadottir skrev: tir jul 12, 2022 12:16 pm
Lezah skrev: tir jul 12, 2022 9:56 am
Skraevadottir skrev: fre jul 08, 2022 3:01 pm Verona
Er ikke Verona og Lazio tradisjonelt sett uvenner?
Nope, motsatt. :)
Å. Jeg innbilte meg at det var noe kommunist-Mussolini greier inni bildet fra gammelt av, men da så.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lazio får Romagnoli fra Milan på free transfer. Helt perfekt overgang som jeg har lekt med tanken på, men ikke turt å tro på. Nå begynner midtforsvaret å se meget bra ut.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lezah skrev: tir jul 12, 2022 12:18 pm
Skraevadottir skrev: tir jul 12, 2022 12:16 pm
Lezah skrev: tir jul 12, 2022 9:56 am

Er ikke Verona og Lazio tradisjonelt sett uvenner?
Nope, motsatt. :)
Å. Jeg innbilte meg at det var noe kommunist-Mussolini greier inni bildet fra gammelt av, men da så.
Skal ikke uttale meg om hvordan det har vært før, men mener forholdet har vært bra ganske lenge nå.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: tir jul 12, 2022 12:18 pm
Skraevadottir skrev: tir jul 12, 2022 12:16 pm
Lezah skrev: tir jul 12, 2022 9:56 am

Er ikke Verona og Lazio tradisjonelt sett uvenner?
Nope, motsatt. :)
Å. Jeg innbilte meg at det var noe kommunist-Mussolini greier inni bildet fra gammelt av, men da så.
Begge klubbene er temmelig høyreorienterte. Mulig du tenker på Lazio og Livorno.

Lezah

Legg inn av Lezah »

GiPazzini_85 skrev: ons jul 13, 2022 7:16 am
Lezah skrev: tir jul 12, 2022 12:18 pm
Skraevadottir skrev: tir jul 12, 2022 12:16 pm Nope, motsatt. :)
Å. Jeg innbilte meg at det var noe kommunist-Mussolini greier inni bildet fra gammelt av, men da så.
Begge klubbene er temmelig høyreorienterte. Mulig du tenker på Lazio og Livorno.
Tja, kan være.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lazio kjøper Mario Gila fra Real Madrid Castilla for 6 mill. euro. Nok en stopper, men en vesentlig yngre en, kun 21 år gammel (22 i slutten av august). Her er det mye som tyder på at Sarri ønsker å fase ut hele det gamle midtforsvaret. Skal ikke se bort fra at Acerbi og/eller Patric forsvinner ganske snart.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Skraevadottir skrev: tir jul 12, 2022 10:41 pm Lazio får Romagnoli fra Milan på free transfer. Helt perfekt overgang som jeg har lekt med tanken på, men ikke turt å tro på. Nå begynner midtforsvaret å se meget bra ut.
Blir mye spilletid for Patric neste sesong.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Da er keeperen Luis Maximiano klar for Lazio. Han kommer fra Granada for 10,5 mill. euro. Nå renner det jo inn med overganger her.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Strakosha går til Brentford. Free transfer, selvsagt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fabio Maistro går til SPAL for en hittil ukjent sum. Jeg vil anta at prislappen ligger ganske lavt, kanskje noe slik som 1-2 mill. euro. I så fall helt ok for en som omtrent ikke har spilt A-lagsfotball.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»