Ny leder i Nei til EU

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Ny leder i Nei til EU

Legg inn av newsflash »

Nåværende leder Roy Pedersen i Nei til EU har bedt om avløsning, ny leder skal velges på landsmøtet i november.

Link

Vi får krysse fingrene for at Nei til EU finner en leder som lykkes med å revitalisere organisasjonen, uavhengig om det virkelig brygger opp til en ny EU debatt eller ikke, så trengs Nei til EU som en vaktbikkje.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: man mai 23, 2022 5:43 pm Nåværende leder Roy Pedersen i Nei til EU har bedt om avløsning, ny leder skal velges på landsmøtet i november.

Link

Vi får krysse fingrene for at Nei til EU finner en leder som lykkes med å revitalisere organisasjonen, uavhengig om det virkelig brygger opp til en ny EU debatt eller ikke, så trengs Nei til EU som en vaktbikkje.
Flertallet i synet på norsk EU-medlemskap har helt klart behov for en organisasjon som deler deres syn, og som gir ut informasjoner ja-partiene ønsker å holde skjult. Imidlertid har ja-siden, over flere tiår, bygget opp ei formidabel festning for å verne/lede integreringen til EU. Da tenker jeg på at Europabevegelsen ble stiftet i et møte på stortinget 30. mai 1949 og har siden utgjort en gruppe på stortinget. I sin beretning fra 7. mai 1969 er 120 representanter av stortingets 150 representanter medlemmer av den hemmelige stortingsgruppen.
https://www.dagsavisen.no/kultur/2011/0 ... regjering/
Ikke rart at informasjons-mørketiden vedr. EØS-avtalen kunne ha vart så lenge, og at befolkningens innflytelse i vårt forhold til EU har vært så effektivt kneblet i 30 år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

hauge23 skrev: tir mai 24, 2022 7:48 pm Flertallet i synet på norsk EU-medlemskap har helt klart behov for en organisasjon som deler deres syn, og som gir ut informasjoner ja-partiene ønsker å holde skjult. Imidlertid har ja-siden, over flere tiår, bygget opp ei formidabel festning for å verne/lede integreringen til EU. Da tenker jeg på at Europabevegelsen ble stiftet i et møte på stortinget 30. mai 1949 og har siden utgjort en gruppe på stortinget. I sin beretning fra 7. mai 1969 er 120 representanter av stortingets 150 representanter medlemmer av den hemmelige stortingsgruppen.
https://www.dagsavisen.no/kultur/2011/0 ... regjering/
Ikke rart at informasjons-mørketiden vedr. EØS-avtalen kunne ha vart så lenge, og at befolkningens innflytelse i vårt forhold til EU har vært så effektivt kneblet i 30 år.
Ingen tvil om at det er forskjell på Nei til EU og Europabevegelsen, Nei til EU er en grasrotbevegelse, mens Europabevegelsen knapt har lokallag annet enn på det sentrale Østlandet.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: tir mai 24, 2022 8:22 pm
hauge23 skrev: tir mai 24, 2022 7:48 pm Flertallet i synet på norsk EU-medlemskap har helt klart behov for en organisasjon som deler deres syn, og som gir ut informasjoner ja-partiene ønsker å holde skjult. Imidlertid har ja-siden, over flere tiår, bygget opp ei formidabel festning for å verne/lede integreringen til EU. Da tenker jeg på at Europabevegelsen ble stiftet i et møte på stortinget 30. mai 1949 og har siden utgjort en gruppe på stortinget. I sin beretning fra 7. mai 1969 er 120 representanter av stortingets 150 representanter medlemmer av den hemmelige stortingsgruppen.
https://www.dagsavisen.no/kultur/2011/0 ... regjering/
Ikke rart at informasjons-mørketiden vedr. EØS-avtalen kunne ha vart så lenge, og at befolkningens innflytelse i vårt forhold til EU har vært så effektivt kneblet i 30 år.
Ingen tvil om at det er forskjell på Nei til EU og Europabevegelsen, Nei til EU er en grasrotbevegelse, mens Europabevegelsen knapt har lokallag annet enn på det sentrale Østlandet.
Ja, det er stor forskjell på organisering, Nei er som du sier en grasrotbevegelse, mens Europabevegelsen henter sin makt direkte hos partiene og hos stortinget, og satset på å holde befolkningen unna innflytelse. Det har de lyktes godt med så langt.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

newsflash skrev: tir mai 24, 2022 8:22 pm
hauge23 skrev: tir mai 24, 2022 7:48 pm Flertallet i synet på norsk EU-medlemskap har helt klart behov for en organisasjon som deler deres syn, og som gir ut informasjoner ja-partiene ønsker å holde skjult. Imidlertid har ja-siden, over flere tiår, bygget opp ei formidabel festning for å verne/lede integreringen til EU. Da tenker jeg på at Europabevegelsen ble stiftet i et møte på stortinget 30. mai 1949 og har siden utgjort en gruppe på stortinget. I sin beretning fra 7. mai 1969 er 120 representanter av stortingets 150 representanter medlemmer av den hemmelige stortingsgruppen.
https://www.dagsavisen.no/kultur/2011/0 ... regjering/
Ikke rart at informasjons-mørketiden vedr. EØS-avtalen kunne ha vart så lenge, og at befolkningens innflytelse i vårt forhold til EU har vært så effektivt kneblet i 30 år.
Ingen tvil om at det er forskjell på Nei til EU og Europabevegelsen, Nei til EU er en grasrotbevegelse, mens Europabevegelsen knapt har lokallag annet enn på det sentrale Østlandet.
For grasrot er jo ikke noe en kan ha på Østlandet, selvsagt. Det er jo forbeholdt de viktige delene av landet.
Du vet Norge vil bli medlem etter hvert? Av EU?
Og at den intense motstanden egentlig stammer fra 400 års dansk styre? Som igjen har skapt en forakt for Oslo for ideelt sett vil mange distrikter aller helst se all makt pulverisert med en lite dash makt i alle landets unødvendig mange kommuner?
Sakte men sikkert kommer fremtiden til et sted nær deg, burde ha vært et norsk slagord.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

LANISTA skrev: tir mai 24, 2022 8:50 pm For grasrot er jo ikke noe en kan ha på Østlandet, selvsagt. Det er jo forbeholdt de viktige delene av landet.
Du vet Norge vil bli medlem etter hvert? Av EU?
Og at den intense motstanden egentlig stammer fra 400 års dansk styre? Som igjen har skapt en forakt for Oslo for ideelt sett vil mange distrikter aller helst se all makt pulverisert med en lite dash makt i alle landets unødvendig mange kommuner?
Sakte men sikkert kommer fremtiden til et sted nær deg, burde ha vært et norsk slagord.
Tja, en bred grasrotbevegelse har selvfølgelig representasjon i alle deler av landet :p

Jeg har ingen tro på at Norge blir med i EU noensinne. Kampen nå står om å kvitte oss med EØS.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

newsflash skrev: tir mai 24, 2022 8:55 pm
LANISTA skrev: tir mai 24, 2022 8:50 pm For grasrot er jo ikke noe en kan ha på Østlandet, selvsagt. Det er jo forbeholdt de viktige delene av landet.
Du vet Norge vil bli medlem etter hvert? Av EU?
Og at den intense motstanden egentlig stammer fra 400 års dansk styre? Som igjen har skapt en forakt for Oslo for ideelt sett vil mange distrikter aller helst se all makt pulverisert med en lite dash makt i alle landets unødvendig mange kommuner?
Sakte men sikkert kommer fremtiden til et sted nær deg, burde ha vært et norsk slagord.
Tja, en bred grasrotbevegelse har selvfølgelig representasjon i alle deler av landet :p

Jeg har ingen tro på at Norge blir med i EU noensinne. Kampen nå står om å kvitte oss med EØS.
Tro og håp, min venn - har en tendens til å hver sin vei. Jeg respekter ditt håp. Men jeg tror innerst inne du også tror vi går den veien.
Vi er uenige om retningen og det er fair. Jeg respekterer ditt nei. Mitt ja er falmet og ikke like viktig for meg lenger. Men er redd du ikke kan vinne denne over litt tid. Norge vil bli en del av EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

LANISTA skrev: tir mai 24, 2022 9:11 pm Tro og håp, min venn - har en tendens til å hver sin vei. Jeg respekter ditt håp. Men jeg tror innerst inne du også tror vi går den veien.
Vi er uenige om retningen og det er fair. Jeg respekterer ditt nei. Mitt ja er falmet og ikke like viktig for meg lenger. Men er redd du ikke kan vinne denne over litt tid. Norge vil bli en del av EU.
Selvfølgelig har jeg et berettiget håp om at Norge aldri blir med i EU. Det er jo bakgrunnen for mitt engasjement i denne saken.

Har mer tro på at EU imploderer enn at vi roter oss inn, de indre spenningene i EU er allerede store. Med enorme energipriser og energifattigdom, et forfeilet "grønt skifte", galopperende inflasjon og en valuta som ikke er tilpasset enkeltlandenes økonomi ser jeg ingen fremtid for Brüssels "one size fits all" løsninger.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Om Norge blir med i EU er et spørsmål om den siden som besitter all makt i denne saken, ja-siden, klarer å manipulere befolkningen i stor nok grad. Så langt har de lagt en glimrende strategi med å holde folket kunnskapsfattig om konsekvensene av integrering til EU.
Viser til at Europautredningen fra 2012 fant at folk hadde lite kunnskap om EØS-avtalen. En meningsmåling fra 2019 viste at bare 13 % svarte riktig på et enkelt spørsmål om toll, hvis EØS-avtalen ble sagt opp.
I 2018 var EUs 3. energipakke (ACER) så mye omtalt i media at folket fikk gode kunnskaper om den. Meningsmåling viste at bare 9 % støttet ja-siden. At mere enn 75 % i stortinget stemte for ACER viser i hvor stor grad demokratiet i Norge er ødelagt.
Hvis folket får nødvendige kunnskaper om hva integreringen til EU gjør med Norge, har ikke ja-siden en sjanse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»