Post Brexit

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Post Brexit

Legg inn av oddvar_kjempebra »

hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 9:48 am
oddvar_kjempebra skrev: ons apr 19, 2023 9:01 am
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 8:47 am

Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.
Det slår jo beina fullstendig unna virkelighetsoppfatningen din, og din nesegruse begeistring for EU-modellen.
NB. Jeg har ikke kommentert tullet ditt om 0 og 0,9, så den stråmannen kan du bare parkere.
Her er IMF sin siste rapport fra April:

https://www.imf.org/en/Publications/WEO ... april-2023

Hvis vi ser på estimert økning i prosent i BNP for 2023 og 2024 ser det slik ut

Euro Area... 0.8.....1.4
UK.............. -0.3.....1.0
Tyskland.... -0.1.....1.1
Norge......... 2.1.....2.5
Sverige...... -0.5.....1.0
Island......... 2.3.....2.1

Det ser ut til at EØS-landene gjør det best. UK og Sverige dårligst. Men det er i praksis ikke store forskjeller. Og så er det jo kun estimater.
Jovisst, det er estimater og i praksis ikke store forskjeller som du skriver. Det foreligger mange målinger/beregninger ut fra fra forskjellige grunnlag, derfor varierer også tallene.
Store påvirkninger for vekst i den nære fortid i Europa, har sin årsak i pandemien, brexit og krigen i Ukraina.

Slik sett kan det sies at brexit kom i en negativ tid for Storbritannia, hvor de negative virkningene fra pandemien og krigen, av noen, blir lagt oppå virkningene av brexit, hvor brexit får all skyld for f.eks lav vekst i Storbritannia.
Dommedagsprofetiene over Storbritannia har da også vært massive.
Trøbbel av forskjellig slag rammer hele Europa, virkningene av brexit utgjør ikke den største årsaken.

NB. Mye av innholdet her er rettet mere mot de som er opptatt av nedrakking av Storbritannia enn mot deg.
Men hva mente du med Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024?

UK er jo ikke blant de landene som MF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.

Jeg har hele tiden sagt at det blir umulig å se effekten av Brexit på kort sikt. Det er så mange faktorer som spiller inn på økonomien at det bli vanskelig å trekke Brexit-effekten ut av all støyen.

Men på lengre sikt er jeg overbevist om at UK vil tape på å ikke ha tilgang til fellesmarkedet på samme måte som EØS og EU-landende har.

Men den tilgangen må være tosidig. UK får ikke tilgang hvis ikke EU/EØS-landene får samme tilgang i UK.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 8:47 am
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 12:54 am
hauge23 skrev: tir apr 18, 2023 11:37 pm

He he morsomt at du ble så avkledd på dette med gateselgere, som du satset så sterkt på. Nå viser det seg at gateselgerne beregnes å ha 3 ganger så høy vekst som EU i 2023 og dobbelt så høy vekst som EU i 2024. Hovmod står for fall heter det, slo hardt og brutalt i dette tilfellet.
Det ventes ikke det. 0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det. Flaut hvor lettvint forhold til fakta og virkeligheten EU-motstanderne har.
Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.
Det slår jo beina fullstendig unna virkelighetsoppfatningen din, og din nesegruse begeistring for EU-modellen.
NB. Jeg har ikke kommentert tullet ditt om 0 og 0,9, så den stråmannen kan du bare parkere.
Nei, du har ikke kommentert at tallene viser at Storbritannia vil ha nullvekst, mens EU-landene vil ha 0,9% vekst i år. Britene opplever økonomisk kaos og ønsker seg inn i EU igjen, så å begynne som gateselgere på verdensmarkedet var visst ikke så lurt om man skal tro dem. Det synes visst ikke sveitserne heller, som nå vil inn i EØS.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 3:18 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 8:47 am
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 12:54 am Det ventes ikke det. 0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det. Flaut hvor lettvint forhold til fakta og virkeligheten EU-motstanderne har.
Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.
Det slår jo beina fullstendig unna virkelighetsoppfatningen din, og din nesegruse begeistring for EU-modellen.
NB. Jeg har ikke kommentert tullet ditt om 0 og 0,9, så den stråmannen kan du bare parkere.
Nei, du har ikke kommentert at tallene viser at Storbritannia vil ha nullvekst, mens EU-landene vil ha 0,9% vekst i år. Britene opplever økonomisk kaos og ønsker seg inn i EU igjen, så å begynne som gateselgere på verdensmarkedet var visst ikke så lurt om man skal tro dem. Det synes visst ikke sveitserne heller, som nå vil inn i EØS.
"0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det." Dette skriver du i flere innlegg. Jeg har ikke nevnt noe i den forbindelse, altså bruker du stråmenn for å kunne angripe. Sjofelt og uakseptabel hersketeknikk.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Megasuksessen fortsetter.

Antallet briter som tror at jorden er flat er nå større enn de som anser Brexit for å være vellykket.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

oddvar_kjempebra skrev: ons apr 19, 2023 9:57 am
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 9:48 am
oddvar_kjempebra skrev: ons apr 19, 2023 9:01 am

Her er IMF sin siste rapport fra April:

https://www.imf.org/en/Publications/WEO ... april-2023

Hvis vi ser på estimert økning i prosent i BNP for 2023 og 2024 ser det slik ut

Euro Area... 0.8.....1.4
UK.............. -0.3.....1.0
Tyskland.... -0.1.....1.1
Norge......... 2.1.....2.5
Sverige...... -0.5.....1.0
Island......... 2.3.....2.1

Det ser ut til at EØS-landene gjør det best. UK og Sverige dårligst. Men det er i praksis ikke store forskjeller. Og så er det jo kun estimater.
Jovisst, det er estimater og i praksis ikke store forskjeller som du skriver. Det foreligger mange målinger/beregninger ut fra fra forskjellige grunnlag, derfor varierer også tallene.
Store påvirkninger for vekst i den nære fortid i Europa, har sin årsak i pandemien, brexit og krigen i Ukraina.

Slik sett kan det sies at brexit kom i en negativ tid for Storbritannia, hvor de negative virkningene fra pandemien og krigen, av noen, blir lagt oppå virkningene av brexit, hvor brexit får all skyld for f.eks lav vekst i Storbritannia.
Dommedagsprofetiene over Storbritannia har da også vært massive.
Trøbbel av forskjellig slag rammer hele Europa, virkningene av brexit utgjør ikke den største årsaken.

NB. Mye av innholdet her er rettet mere mot de som er opptatt av nedrakking av Storbritannia enn mot deg.
Men hva mente du med Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024?

UK er jo ikke blant de landene som MF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.

Jeg har hele tiden sagt at det blir umulig å se effekten av Brexit på kort sikt. Det er så mange faktorer som spiller inn på økonomien at det bli vanskelig å trekke Brexit-effekten ut av all støyen.

Men på lengre sikt er jeg overbevist om at UK vil tape på å ikke ha tilgang til fellesmarkedet på samme måte som EØS og EU-landende har.

Men den tilgangen må være tosidig. UK får ikke tilgang hvis ikke EU/EØS-landene får samme tilgang i UK.
Det forholder seg slik at en debattant her inne kjører på at land som er utenfor EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet".
Ifølge retorikken til vedkommende er det enorm økonomi-forskjell mellom EØS/EU-landene på den positive siden og gateselgerne på den negative siden.
I et innlegg viste jeg til en tabell hvor IMF har beregnet veksten for 2023 og 2024:
"IMFs vekstanslag
Prosent oppgang i bruttonasjonalprodukt (BNP) fra året før
MISSING: summary MISSING: current-rows.
Vekstanslag (BNP) 2022 2023 2024
Verden 3,4 2,8 3,0
USA 2,1 1,6 1,1
Euro-landene 3,5 0,8 1,4
Fremvoksende økonomier og utviklingsland 4,0 3,9 4,2
Kina 3,0 5,2 4,5
Norge 3,3 2,1 2,5
Tabell: E24 Kilde | IMF"
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... -er-skjoer

Her er UK ikke spesifisert, derfor brukte jeg heller ikke UK spesielt, men veksten i hele verden, som jo betegnes som gateselgere. Det er ikke bare UK som er i gruppen gateselgere, men alle land som ikke er med i EØS/EU.
Som man ser er gateselgerne representert med beregnet høyere vekst i 2023 og 2024, enn eurolandene og Norge.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 3:23 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 3:18 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 8:47 am

Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.
Det slår jo beina fullstendig unna virkelighetsoppfatningen din, og din nesegruse begeistring for EU-modellen.
NB. Jeg har ikke kommentert tullet ditt om 0 og 0,9, så den stråmannen kan du bare parkere.
Nei, du har ikke kommentert at tallene viser at Storbritannia vil ha nullvekst, mens EU-landene vil ha 0,9% vekst i år. Britene opplever økonomisk kaos og ønsker seg inn i EU igjen, så å begynne som gateselgere på verdensmarkedet var visst ikke så lurt om man skal tro dem. Det synes visst ikke sveitserne heller, som nå vil inn i EØS.
"0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det." Dette skriver du i flere innlegg. Jeg har ikke nevnt noe i den forbindelse, altså bruker du stråmenn for å kunne angripe. Sjofelt og uakseptabel hersketeknikk.
Du gjentar gang på gang at Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene, det viser altså disse tallene at ikke stemmer.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 4:06 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 3:23 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 3:18 pm Nei, du har ikke kommentert at tallene viser at Storbritannia vil ha nullvekst, mens EU-landene vil ha 0,9% vekst i år. Britene opplever økonomisk kaos og ønsker seg inn i EU igjen, så å begynne som gateselgere på verdensmarkedet var visst ikke så lurt om man skal tro dem. Det synes visst ikke sveitserne heller, som nå vil inn i EØS.
"0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det." Dette skriver du i flere innlegg. Jeg har ikke nevnt noe i den forbindelse, altså bruker du stråmenn for å kunne angripe. Sjofelt og uakseptabel hersketeknikk.
Du gjentar gang på gang at Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene, det viser altså disse tallene at ikke stemmer.
Kan du ikke lære deg å være etterretlig?
Jeg har ikke hevdet at "Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene", jeg påpeker at IMF har beregnet høyere vekst for gateselgerne i 2023 og 2024, enn EØS/EU-landene.
Men som en annen debattant var inne på, dette er estimater og forskjellene er i praksis små.

Men hvis det går slik IMF beregner, vil gateselgerne ha høyere vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024. Det svekker i betydelig grad trumfkortet ditt, gateselgere.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 4:39 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 4:06 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 3:23 pm

"0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det." Dette skriver du i flere innlegg. Jeg har ikke nevnt noe i den forbindelse, altså bruker du stråmenn for å kunne angripe. Sjofelt og uakseptabel hersketeknikk.
Du gjentar gang på gang at Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene, det viser altså disse tallene at ikke stemmer.
Kan du ikke lære deg å være etterretlig?
Jeg har ikke hevdet at "Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene", jeg påpeker at IMF har beregnet høyere vekst for gateselgerne i 2023 og 2024, enn EØS/EU-landene.
Men som en annen debattant var inne på, dette er estimater og forskjellene er i praksis små.

Men hvis det går slik IMF beregner, vil gateselgerne ha høyere vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024. Det svekker i betydelig grad trumfkortet ditt, gateselgere.
Men hvorfor blander du hele tiden inn resten av verden?

Det hadde vel vært mer redelig og holdt seg til Storbritannia, trådens tittel er jo tross alt "Post Brexit"

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: ons apr 19, 2023 4:48 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 4:39 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 4:06 pm Du gjentar gang på gang at Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene, det viser altså disse tallene at ikke stemmer.
Kan du ikke lære deg å være etterretlig?
Jeg har ikke hevdet at "Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene", jeg påpeker at IMF har beregnet høyere vekst for gateselgerne i 2023 og 2024, enn EØS/EU-landene.
Men som en annen debattant var inne på, dette er estimater og forskjellene er i praksis små.

Men hvis det går slik IMF beregner, vil gateselgerne ha høyere vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024. Det svekker i betydelig grad trumfkortet ditt, gateselgere.
Men hvorfor blander du hele tiden inn resten av verden?

Det hadde vel vært mer redelig og holdt seg til Storbritannia, trådens tittel er jo tross alt "Post Brexit"
Verdenshandelen domineres av bilaterale handelsavtaler som bygger på WTO.
Av EUs import kommer nær 100 % fra land som betegnes som gateselgere. Like fullt fremhever dere tilhengere av EØS/EU at Norge går nedenom og hjem med tilsvarende avtaler som resten av verden bruker i handelen med EU.
Så viser det seg at det er ingen markant forskjell i økonomisk vekst mellom EØS/EU-land og gateselger-landene.
Utviklingen i UK er ikke vesentlig forskjellig fra landene rundt seg, selv om omstillingene med brexit kom på verst tenkelig tidspunkt, hvor særlig pandemien virket negativt inn.
En overgang for Norge fra EØS til bilateral handelsavtale, vil heller ikke by på større endringer verken i handel eller økonomi. Det ropes og skrikes over bagatellmessige forhold, men det ligger jo i skremselspropagandaens natur, når reelle argumenter er mangelvare.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 3:54 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons apr 19, 2023 9:57 am
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 9:48 am

Jovisst, det er estimater og i praksis ikke store forskjeller som du skriver. Det foreligger mange målinger/beregninger ut fra fra forskjellige grunnlag, derfor varierer også tallene.
Store påvirkninger for vekst i den nære fortid i Europa, har sin årsak i pandemien, brexit og krigen i Ukraina.

Slik sett kan det sies at brexit kom i en negativ tid for Storbritannia, hvor de negative virkningene fra pandemien og krigen, av noen, blir lagt oppå virkningene av brexit, hvor brexit får all skyld for f.eks lav vekst i Storbritannia.
Dommedagsprofetiene over Storbritannia har da også vært massive.
Trøbbel av forskjellig slag rammer hele Europa, virkningene av brexit utgjør ikke den største årsaken.

NB. Mye av innholdet her er rettet mere mot de som er opptatt av nedrakking av Storbritannia enn mot deg.
Men hva mente du med Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024?

UK er jo ikke blant de landene som MF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.

Jeg har hele tiden sagt at det blir umulig å se effekten av Brexit på kort sikt. Det er så mange faktorer som spiller inn på økonomien at det bli vanskelig å trekke Brexit-effekten ut av all støyen.

Men på lengre sikt er jeg overbevist om at UK vil tape på å ikke ha tilgang til fellesmarkedet på samme måte som EØS og EU-landende har.

Men den tilgangen må være tosidig. UK får ikke tilgang hvis ikke EU/EØS-landene får samme tilgang i UK.
Det forholder seg slik at en debattant her inne kjører på at land som er utenfor EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet".
Ifølge retorikken til vedkommende er det enorm økonomi-forskjell mellom EØS/EU-landene på den positive siden og gateselgerne på den negative siden.
I et innlegg viste jeg til en tabell hvor IMF har beregnet veksten for 2023 og 2024:
"IMFs vekstanslag
Prosent oppgang i bruttonasjonalprodukt (BNP) fra året før
MISSING: summary MISSING: current-rows.
Vekstanslag (BNP) 2022 2023 2024
Verden 3,4 2,8 3,0
USA 2,1 1,6 1,1
Euro-landene 3,5 0,8 1,4
Fremvoksende økonomier og utviklingsland 4,0 3,9 4,2
Kina 3,0 5,2 4,5
Norge 3,3 2,1 2,5
Tabell: E24 Kilde | IMF"
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... -er-skjoer

Her er UK ikke spesifisert, derfor brukte jeg heller ikke UK spesielt, men veksten i hele verden, som jo betegnes som gateselgere. Det er ikke bare UK som er i gruppen gateselgere, men alle land som ikke er med i EØS/EU.
Som man ser er gateselgerne representert med beregnet høyere vekst i 2023 og 2024, enn eurolandene og Norge.
Utviklingsland har mye høyere BNP-vekst enn i-nasjoner fordi BNP er så lav. Det blir derfor meningsløst å sammenligne BNP-vekst med disse. Det som gir mening er å sammenligne UK med EU/EØS-land.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

oddvar_kjempebra skrev: ons apr 19, 2023 5:42 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 3:54 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons apr 19, 2023 9:57 am

Men hva mente du med Det som virkelig er flaut er at du har satset så hardt på at land som ikke er med i EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet", og så er det nettopp de landene IMF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024?

UK er jo ikke blant de landene som MF har beregnet å få suverent større vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024.

Jeg har hele tiden sagt at det blir umulig å se effekten av Brexit på kort sikt. Det er så mange faktorer som spiller inn på økonomien at det bli vanskelig å trekke Brexit-effekten ut av all støyen.

Men på lengre sikt er jeg overbevist om at UK vil tape på å ikke ha tilgang til fellesmarkedet på samme måte som EØS og EU-landende har.

Men den tilgangen må være tosidig. UK får ikke tilgang hvis ikke EU/EØS-landene får samme tilgang i UK.
Det forholder seg slik at en debattant her inne kjører på at land som er utenfor EØS/EU er "gateselgere på verdensmarkedet".
Ifølge retorikken til vedkommende er det enorm økonomi-forskjell mellom EØS/EU-landene på den positive siden og gateselgerne på den negative siden.
I et innlegg viste jeg til en tabell hvor IMF har beregnet veksten for 2023 og 2024:
"IMFs vekstanslag
Prosent oppgang i bruttonasjonalprodukt (BNP) fra året før
MISSING: summary MISSING: current-rows.
Vekstanslag (BNP) 2022 2023 2024
Verden 3,4 2,8 3,0
USA 2,1 1,6 1,1
Euro-landene 3,5 0,8 1,4
Fremvoksende økonomier og utviklingsland 4,0 3,9 4,2
Kina 3,0 5,2 4,5
Norge 3,3 2,1 2,5
Tabell: E24 Kilde | IMF"
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... -er-skjoer

Her er UK ikke spesifisert, derfor brukte jeg heller ikke UK spesielt, men veksten i hele verden, som jo betegnes som gateselgere. Det er ikke bare UK som er i gruppen gateselgere, men alle land som ikke er med i EØS/EU.
Som man ser er gateselgerne representert med beregnet høyere vekst i 2023 og 2024, enn eurolandene og Norge.
Utviklingsland har mye høyere BNP-vekst enn i-nasjoner fordi BNP er så lav. Det blir derfor meningsløst å sammenligne BNP-vekst med disse. Det som gir mening er å sammenligne UK med EU/EØS-land.
Vi er på "Norge og EU"-forumet hvor tråder preges av det. Bakgrunnen for debattene har nesten alltid utspring i Norges forhold til EU, EØS og en eventuell overgang til handelsavtale, slik trådstarten bærer preg av.
Mektige krefter i UK dømmer landet nord og ned pga. brexit og har en svært sterk påvirkningskraft. Media er med her, og det er ikke vanskelig å finne avisartikler som beskriver snøballen i Helvete.
Pandemien er en medvirkning til situasjonen i UK, for motstanderne av brexit skyldes alle negative hendelser på utgangen av EU. Vi må vel gi UK litt mere tid før man sikkert kan plassere årsak.

Forskjellige årsaker skaper en god del økonomisk uvær, også i Europa, og som du skrev, at det i praksis ikke er store forskjeller på estimatene mellom landene.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 4:39 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 4:06 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 3:23 pm

"0% er ikke mer enn 0,9%, selv om du gjentar det." Dette skriver du i flere innlegg. Jeg har ikke nevnt noe i den forbindelse, altså bruker du stråmenn for å kunne angripe. Sjofelt og uakseptabel hersketeknikk.
Du gjentar gang på gang at Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene, det viser altså disse tallene at ikke stemmer.
Kan du ikke lære deg å være etterretlig?
Jeg har ikke hevdet at "Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene", jeg påpeker at IMF har beregnet høyere vekst for gateselgerne i 2023 og 2024, enn EØS/EU-landene.
Men som en annen debattant var inne på, dette er estimater og forskjellene er i praksis små.

Men hvis det går slik IMF beregner, vil gateselgerne ha høyere vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024. Det svekker i betydelig grad trumfkortet ditt, gateselgere.
0% er ikke høyere enn 0,9% som er veksten som forventes for EU og EØS-landene, uansett hvor mange ganger du gjentar det.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 6:21 pm
hauge23 skrev: ons apr 19, 2023 4:39 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 4:06 pm Du gjentar gang på gang at Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene, det viser altså disse tallene at ikke stemmer.
Kan du ikke lære deg å være etterretlig?
Jeg har ikke hevdet at "Storbritannia og de andre gateselgerne gjør det bedre enn EU-landene", jeg påpeker at IMF har beregnet høyere vekst for gateselgerne i 2023 og 2024, enn EØS/EU-landene.
Men som en annen debattant var inne på, dette er estimater og forskjellene er i praksis små.

Men hvis det går slik IMF beregner, vil gateselgerne ha høyere vekst enn EØS/EU-landene i 2023 og 2024. Det svekker i betydelig grad trumfkortet ditt, gateselgere.
0% er ikke høyere enn 0,9% som er veksten som forventes for EU og EØS-landene, uansett hvor mange ganger du gjentar det.
Jeg pleier ikke gjenta uttalelser jeg ikke har kommet med.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 6:21 pm 0% er ikke høyere enn 0,9% som er veksten som forventes for EU og EØS-landene, uansett hvor mange ganger du gjentar det.
Er det noen som har påstått det? På tide å legge denne stråmannen død nå?

Faktum er at det går betydelig bedre i SB enn den svartmalingen som foregår fra de Brüsselvennlige mediahusene.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: ons apr 19, 2023 6:28 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 6:21 pm 0% er ikke høyere enn 0,9% som er veksten som forventes for EU og EØS-landene, uansett hvor mange ganger du gjentar det.
Er det noen som har påstått det? På tide å legge denne stråmannen død nå?

Faktum er at det går betydelig bedre i SB enn den svartmalingen som foregår fra de Brüsselvennlige mediahusene.
Tosifret inflasjon, nullvekst, økende ledighet og bedrifter som går under fordi de ikke lenger kan selge varene sine tollfritt gjennom det indre markedet er ikke svartmaling, det er den situasjonen britene befinner seg i etter brexit. Det går så dårlig at britene ønsker seg inn i EU igjen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 7:12 pm Tosifret inflasjon, nullvekst, økende ledighet og bedrifter som går under fordi de ikke lenger kan selge varene sine tollfritt gjennom det indre markedet er ikke svartmaling, det er den situasjonen britene befinner seg i etter brexit. Det går så dårlig at britene ønsker seg inn i EU igjen.
Det er en god del EU land som også opplever tosifret inflasjon, økende ledighet og bedrifter som går konkurs også. Skyldes det også brexit?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: ons apr 19, 2023 7:17 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 7:12 pm Tosifret inflasjon, nullvekst, økende ledighet og bedrifter som går under fordi de ikke lenger kan selge varene sine tollfritt gjennom det indre markedet er ikke svartmaling, det er den situasjonen britene befinner seg i etter brexit. Det går så dårlig at britene ønsker seg inn i EU igjen.
Det er en god del EU land som også opplever tosifret inflasjon, økende ledighet og bedrifter som går konkurs også. Skyldes det også brexit?
Nei, det skyldes som forklart den post-covid økonomiske situasjonen. For britene er situasjonen enda verre ettersom de får brexit på toppen av det. Det går så dårlig at britene vil inn i EU igjen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 7:47 pm Nei, det skyldes som forklart den post-covid økonomiske situasjonen. For britene er situasjonen enda verre ettersom de får brexit på toppen av det. Det går så dårlig at britene vil inn i EU igjen.
Så hvorfor skyldes det post-Covid innad i EU, mens det i SB kun skyldes Brexit?

Nå er jeg spendt på om du består trolltesten :P

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: ons apr 19, 2023 8:21 pm
GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 7:47 pm Nei, det skyldes som forklart den post-covid økonomiske situasjonen. For britene er situasjonen enda verre ettersom de får brexit på toppen av det. Det går så dårlig at britene vil inn i EU igjen.
Så hvorfor skyldes det post-Covid innad i EU, mens det i SB kun skyldes Brexit?

Nå er jeg spendt på om du består trolltesten :P
Krisen i Storbritannia skyldes både post-covid og forverres av brexit. Som jeg skreiv i forrige innlegg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: ons apr 19, 2023 8:59 pm Krisen i Storbritannia skyldes både post-covid og forverres av brexit. Som jeg skreiv i forrige innlegg.
Så... Hvordan er det mulig at en god del land innad i EU er rammet av en større krise enn SB utelukkende pga post-covid? SB som altså er rammet av både post-covid og brexit?

Jeg får ikke det regnestykket til å gå opp.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Som kjent så var det kun oppsider ved Brexit, dette ifølge mr.David Davis.

Vel, denne gjengen her holder telling og har nå kommet opp i 1000 ulemper av varierende slag, og astronomiske 23 "oppsider".

En av de sistnevnte er eksempelvis at britiske territorier nå kan defineres som svartelistede skatteparadiser av EU ettersom UK ikke lengre har vetorett.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor apr 20, 2023 11:06 am Som kjent så var det kun oppsider ved Brexit, dette ifølge mr.David Davis.

Vel, denne gjengen her holder telling og har nå kommet opp i 1000 ulemper av varierende slag, og astronomiske 23 "oppsider".

En av de sistnevnte er eksempelvis at britiske territorier nå kan defineres som svartelistede skatteparadiser av EU ettersom UK ikke lengre har vetorett.
Det var jo en nøytral gjeng 😅

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 58502.html

Så ser vi alt konsekvensene at britene ikke greier å gjøre kontrollene som de har gitt løfter om at de skal på deres side.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Canucks skrev: fre jun 16, 2023 10:10 am https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 58502.html

Så ser vi alt konsekvensene at britene ikke greier å gjøre kontrollene som de har gitt løfter om at de skal på deres side.
Ja, det er jo virkelig overraskende, er det ikke ?

Ellers kan vi jo ta med noen oppdateringer fra overnevnte nettsted siden sist:

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: fre jun 16, 2023 10:10 am https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 58502.html

Så ser vi alt konsekvensene at britene ikke greier å gjøre kontrollene som de har gitt løfter om at de skal på deres side.
Er det ikke Iceland Irland, altså butikk-kjeden, som er ansvarlig for at alle papirer er i orden?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: fre jun 16, 2023 3:36 pm
Canucks skrev: fre jun 16, 2023 10:10 am https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 58502.html

Så ser vi alt konsekvensene at britene ikke greier å gjøre kontrollene som de har gitt løfter om at de skal på deres side.
Er det ikke Iceland Irland, altså butikk-kjeden, som er ansvarlig for at alle papirer er i orden?
Nå er kjeden fra UK, og faktisk er personen bak Iceland en tidligere Brexit-fyr, som har angret litt i ettertid også. Ansvaret på grensekontroll på varer som skal videre til Irland fra UK ligger på UK i henhold til avtalen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: fre jun 16, 2023 4:16 pm
Nå er kjeden fra UK, og faktisk er personen bak Iceland en tidligere Brexit-fyr, som har angret litt i ettertid også. Ansvaret på grensekontroll på varer som skal videre til Irland fra UK ligger på UK i henhold til avtalen.
Ok, jeg var ikke klar over at det var et nasjonalt ansvar å sørge for at private virksomheter har orden i papirene i utlandet.

Hverken før eller etter brexit.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: fre jun 16, 2023 4:19 pm
Canucks skrev: fre jun 16, 2023 4:16 pm
Nå er kjeden fra UK, og faktisk er personen bak Iceland en tidligere Brexit-fyr, som har angret litt i ettertid også. Ansvaret på grensekontroll på varer som skal videre til Irland fra UK ligger på UK i henhold til avtalen.
Ok, jeg var ikke klar over at det var et nasjonalt ansvar å sørge for at private virksomheter har orden i papirene i utlandet.

Hverken før eller etter brexit.
Det er ansvar når det er grensekontroll på ytterpostene og sjekke at papirene er i orden på grensa, dette er som sagt en grense på tilsvarende måte som Norge/Russland i utgangspunktet med tilsvarende kontroll, og varer skal ikke flyte fritt.

EU kunne som sagt innføre en grensekontroll på Nord-Irland-grensa da på alt som skal inn, kunne jo vært et alternativ når britene ikke gjør jobben på sin side, og sjekke hva som faktisk kommer inn, som britene har sluppet inn dette. Er det ikke nå britene som klarer hva som skal videre til Irland? Disse varene hadde aldri blitt klarert om jobben var gjort.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: fre jun 16, 2023 4:22 pm
Det er ansvar når det er grensekontroll på ytterpostene og sjekke at papirene er i orden på grensa, dette er som sagt en grense på tilsvarende måte som Norge/Russland i utgangspunktet med tilsvarende kontroll, og varer skal ikke flyte fritt.

EU kunne som sagt innføre en grensekontroll på Nord-Irland-grensa da på alt som skal inn, kunne jo vært et alternativ når britene ikke gjør jobben på sin side.
Grensen mellom Irland og Nord-Irland er da ikke som grensen mellom Norge og Russland. Er mer å sammenlikne med grensen mellom Norge og Sverige.

SB har ansvar for å sette opp et system for å registrere varer som skal til Irland, de private virksomhetene har ansvar for å følge regelverket.

Mener du dette skyldes at det ikke var et system på plass? Eller er du enig i at det skyldes at den private virksomheten ikke fulgte regelverket?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: fre jun 16, 2023 4:27 pm
Canucks skrev: fre jun 16, 2023 4:22 pm
Det er ansvar når det er grensekontroll på ytterpostene og sjekke at papirene er i orden på grensa, dette er som sagt en grense på tilsvarende måte som Norge/Russland i utgangspunktet med tilsvarende kontroll, og varer skal ikke flyte fritt.

EU kunne som sagt innføre en grensekontroll på Nord-Irland-grensa da på alt som skal inn, kunne jo vært et alternativ når britene ikke gjør jobben på sin side.
Grensen mellom Irland og Nord-Irland er da ikke som grensen mellom Norge og Russland. Er mer å sammenlikne med grensen mellom Norge og Sverige.

SB har ansvar for å sette opp et system for å registrere varer som skal til Irland, de private virksomhetene har ansvar for å følge regelverket.

Mener du dette skyldes at det ikke var et system på plass? Eller er du enig i at det skyldes at den private virksomheten ikke fulgte regelverket?
Nei, Norge er Schengen-land, det er Sverige også, så det er løsere kontroll mellom disse to, så forholdet er som Russland/Norge i dette tilfelle, og Norge er langt tettere på EU enn det britene er i henhold til regelverk og regulasjoner, da britene ikke ønsker de samme tette integrasjonene som Norge.

GB har feilet på systemet sitt, og på kontrollen på deres side. Hadde det vært tilsvarende kontroll som før den nye avtalen så hadde ikke disse varene kommet inn i Irland, ergo ligger ansvaret på britene som ikke har systemer på plass, og gjør svak kontroll.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»