Post Brexit

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Post Brexit

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: fre feb 25, 2022 9:58 am
Aha, så vi skal totalt ignorere perioden 1973-2019, er det slik å forstå ? Og at det er Brexit som er årsaken til veksten i 2021 ? Jeg vil gjerne se den økonomen som støtter en slik tese. Du bør forberede deg på å lete lenge, for å si det slik.

Du kan og legge fra deg de voldsomme adjektivene som "katastrofale" og "fanatiske" og lignende stråmenn. Det er på ingen måte svartmaling å peke på utfordringene for britisk økonomi som Brexit har medført.
Har jeg sagt at en skal ignorere perioden? Mitt poeng er at dersom du skal tilskrive den økonomiske utviklingen i SB etter 1973 deres EU/EF medlemsskap, så får du ta med hele perioden, altså til og med 2020 Ikke stoppe på 2015. Da får en et annet inntrykk enn du forsøker å skape.

En annen ting er jo at f.eks både Norge og Sveits (som ikke er EU medlemmer) har hatt en enda bedre utvikling enn SB, så hvordan britisk økonomiske hadde utviklet seg etter 1973 uten EU medlemskap er det jo ingen som kan si med sikkerhet.

Ellers så ble det spådd en økonomisk katastrofe for SB dersom de gikk ut fra EU. Et år etter brexit kan vi fastslå at denne katastrofen ikke har inntruffet. Allikevel fortsetter en med artikkel etter artikkel der en spår enorme problemer og økonomiske problemer.

Jeg tviler på at disse "nye" spådommene er mer treffsikre enn de som er for lengst har vist seg å være feil...

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 1:29 pm
Har jeg sagt at en skal ignorere perioden? Mitt poeng er at dersom du skal tilskrive den økonomiske utviklingen i SB etter 1973 deres EU/EF medlemsskap, så får du ta med hele perioden, altså til og med 2020 Ikke stoppe på 2015. Da får en et annet inntrykk enn du forsøker å skape.

En annen ting er jo at f.eks både Norge og Sveits (som ikke er EU medlemmer) har hatt en enda bedre utvikling enn SB, så hvordan britisk økonomiske hadde utviklet seg etter 1973 uten EU medlemskap er det jo ingen som kan si med sikkerhet.

Ellers så ble det spådd en økonomisk katastrofe for SB dersom de gikk ut fra EU. Et år etter brexit kan vi fastslå at denne katastrofen ikke har inntruffet. Allikevel fortsetter en med artikkel etter artikkel der en spår enorme problemer og økonomiske problemer.

Jeg tviler på at disse "nye" spådommene er mer treffsikre enn de som er for lengst har vist seg å være feil...
Hvor har jeg tilskrevet utviklingen til britenes EU-medlemsskap ? Jeg har simpelthen vist deg hvordan utviklingen var mens de var EU-medlemmer. Og hvordan mener du perioden etter 2015 gir et helt annet inntrykk enn perioden 1973-2015 ? Det er altså 42 år med tilnærmet sammenhengende vekst, med en innlagt finanskrise. Skal vi tolke deg dithen at fallet i 2020 på grunn av Covid skyldes EU, er det slik å forstå ?

Hva gjelder Norge og Sveits kan en jo like godt snu det om og spørre om ikke utviklingen hadde vært den samme eller bedre med EU-medlemsskap, men det blir vel for mye på en fredag.

Problemene som har oppstått etter Brexit er altså høyst reelle, og det er fortsatt ingen som kommer med dommedagsprofetier slik du ynder å fremstille det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: fre feb 25, 2022 2:16 pm
Hvor har jeg tilskrevet utviklingen til britenes EU-medlemsskap ? Jeg har simpelthen vist deg hvordan utviklingen var mens de var EU-medlemmer. Og hvordan mener du perioden etter 2015 gir et helt annet inntrykk enn perioden 1973-2015 ? Det er altså 42 år med tilnærmet sammenhengende vekst, med en innlagt finanskrise. Skal vi tolke deg dithen at fallet i 2020 på grunn av Covid skyldes EU, er det slik å forstå ?

Hva gjelder Norge og Sveits kan en jo like godt snu det om og spørre om ikke utviklingen hadde vært den samme eller bedre med EU-medlemsskap, men det blir vel for mye på en fredag.

Problemene som har oppstått etter Brexit er altså høyst reelle, og det er fortsatt ingen som kommer med dommedagsprofetier slik du ynder å fremstille det.
Det har vært en sammenhengende vekstperiode for så og si alle vesteuropeiske land etter 1945. Uavhengig om en har vært EF/EU medlemmer eller ikke. Så har vi sett at veksten har stagnert i en del søreuropeiske land takket være euroen, mens SB beholdt valutaen (og veksten) frem til ca 2018, da veksten bremset også her.

Problemene etter brexit er mindre og langt mindre alvorlig enn du forsøker å fremstille de. Det er derfor veksten i SB har vært betydelig høyere enn i EU.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 2:26 pm
Problemene etter brexit er mindre og langt mindre alvorlig enn du forsøker å fremstille de. Det er derfor veksten i SB har vært betydelig høyere enn i EU.
Så hvorfor er da prognosene for 2023 og 2024 lavere for britene enn for EU ?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: fre feb 25, 2022 2:29 pm
Så hvorfor er da prognosene for 2023 og 2024 lavere for britene enn for EU ?
En har alltid årlige svigninger. Britisk økonomi hadde høyere vekst i 2021 enn EU. Det er faisiten for år 1 etter Brexit. Og prognosen er høyere også for 2022.

Prognosene varierer dessuten med hvem du spør, og prognosene er mer usikre jo lenger frem de spår. F.eks vil jo den pågående krisen påvirke økonomien i både EU og SB fremover, noe som ikke er med i noen prognoser.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 2:39 pm
En har alltid årlige svigninger. Britisk økonomi hadde høyere vekst i 2021 enn EU. Det er faisiten for år 1 etter Brexit.
Britisk økonomi hadde og en høyere vekst enn EU i hele perioden de var EU-medlemmer. Hva var poenget ditt ? Er det noe ved Brexit som i seg selv har medført vekst ? I så tilfelle; hva da ?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: fre feb 25, 2022 2:42 pm
Britisk økonomi hadde og en høyere vekst enn EU i hele perioden de var EU-medlemmer. Hva var poenget ditt ? Er det noe ved Brexit som i seg selv har medført vekst ? I så tilfelle; hva da ?
Nå "glemmer" du perioden etter 2018 igjen...

Ellers er poenget at det er alt for tidlig å felle noen økonomisk dom over Brexit. Men det vi ser så langt er at det i hvertfall ikke påvirker økonomien noe særlig negativt.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 2:39 pm En har alltid årlige svigninger. Britisk økonomi hadde høyere vekst i 2021 enn EU. Det er faisiten for år 1 etter Brexit. Og prognosen er høyere også for 2022.

Prognosene varierer dessuten med hvem du spør, og prognosene er mer usikre jo lenger frem de spår. F.eks vil jo den pågående krisen påvirke økonomien i både EU og SB fremover, noe som ikke er med i noen prognoser.
Dette har du blitt forklart tidligere. Vekst betyr ikke noe, spesielt ikke når det er prosentvis vekst. Da må du i så fall sammenligne med utgangspunktet. Dersom jeg driver ett firma fra 100 millioner i året til 10 millioner i året i år en og deretter tilbake til 20 millioner i år to så betyr ikke det at jeg har gjort en spesielt god jobb selv om jeg har 100% vekst i år 2. Eller for å se om du i det hele tatt skjønner dette. Dersom du har 50% tap i år en, hvor mange prosent vekst må du ha i år to for å være tilbake på samme nivå?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 2:48 pm
Nå "glemmer" du perioden etter 2018 igjen...

Ellers er poenget at det er alt for tidlig å felle noen økonomisk dom over Brexit. Men det vi ser så langt er at det i hvertfall ikke påvirker økonomien noe særlig negativt.
Nei, det gjør jeg ikke. Snittet for UK i perioden 2019-2019 var 2% vekst, for EU var den 1,5%. Det står i tabellen du fikk servert av meg tidligere i dag, men du leste vel ikke den heller.

Det er for tidlig å felle noen endelig dom, men at det har vært en negativ påvirkning hittil er åpenbart.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: fre feb 25, 2022 2:50 pm

Dette har du blitt forklart tidligere. Vekst betyr ikke noe, spesielt ikke når det er prosentvis vekst. Da må du i så fall sammenligne med utgangspunktet. Dersom jeg driver ett firma fra 100 millioner i året til 10 millioner i året i år en og deretter tilbake til 20 millioner i år to så betyr ikke det at jeg har gjort en spesielt god jobb selv om jeg har 100% vekst i år 2. Eller for å se om du i det hele tatt skjønner dette. Dersom du har 50% tap i år en, hvor mange prosent vekst må du ha i år to for å være tilbake på samme nivå?
Skal du sammenlikne veksten før og etter Brexit, så må nødvendigvis det innebære at en sammenlikner veksten før brexit med veksten etter brexit.

Enig?

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 2:55 pm
fazz skrev: fre feb 25, 2022 2:50 pm

Dette har du blitt forklart tidligere. Vekst betyr ikke noe, spesielt ikke når det er prosentvis vekst. Da må du i så fall sammenligne med utgangspunktet. Dersom jeg driver ett firma fra 100 millioner i året til 10 millioner i året i år en og deretter tilbake til 20 millioner i år to så betyr ikke det at jeg har gjort en spesielt god jobb selv om jeg har 100% vekst i år 2. Eller for å se om du i det hele tatt skjønner dette. Dersom du har 50% tap i år en, hvor mange prosent vekst må du ha i år to for å være tilbake på samme nivå?
Skal du sammenlikne veksten før og etter Brexit, så må nødvendigvis det innebære at en sammenlikner veksten før brexit med veksten etter brexit.

Enig?
Mye av påvirkningen av Brexit, flytting av fabrikker, stopp i investeringer etc fra utenlandske investorer begynte allerede dagen etter Brexit avstemningen. Det er ikke slik at Nissan f.eks ventet til 1 januar 2021 med å ikke bygge ny fabrikk. Nei, de gikk allerede ut i 2019 å sa at de ikke kom til å bygge ny fabrikk likevel pga Brexit.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: fre feb 25, 2022 2:58 pm
Mye av påvirkningen av Brexit, flytting av fabrikker, stopp i investeringer etc fra utenlandske investorer begynte allerede dagen etter Brexit avstemningen. Det er ikke slik at Nissan f.eks ventet til 1 januar 2021 med å ikke bygge ny fabrikk. Nei, de gikk allerede ut i 2019 å sa at de ikke kom til å bygge ny fabrikk likevel pga Brexit.
Og allikevel steg eksporten til EU med over 4 %, og BNP med 6,6 % første år etter Brexit.

Det er tall ingen kan kverulere seg bort i fra.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: fre feb 25, 2022 3:55 pm Og allikevel steg eksporten til EU med over 4 %, og BNP med 6,6 % første år etter Brexit.

Det er tall ingen kan kverulere seg bort i fra.
Dersom en økonomi synker 50% i år en, hvor mange prosent må den stige i år to for å være tilbake der den var?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: fre feb 25, 2022 3:58 pm
Dersom en økonomi synker 50% i år en, hvor mange prosent må den stige i år to for å være tilbake der den var?
Huff så vanskelig det er å forholde seg til at britisk økonomi ikke krasjet etter Brexit 😅

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er blitt vanskeligere å være brite og vanlig folk som vil sende ting til England. Det har blitt mer omstendelig.
Nå fikk vi den reaksjonen sommåtte komme på folk som kommer å tar fra britenes jobber.
Brussel våknet for sent

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det var i perioden etter Brexit en rekke skremselshistorier hvordan det skulle gå med Britisk sjømateksport etter brexit. Fisken skulle råtne på vei til Europa.

Nå har professor i rettsvitenskap Peter Thomas Ørebech, skrevet en rapport som ser nærmere på dette.

Link

Rapporten tilbakeviser skremselspropagandaen, og viser også at det ikke er slik at britisk fisk råtner på vei til EU.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Brexit fortsetter å levere gode resultater.

Kraftig økning i matvarepriser som følge av Brexit.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: man mai 02, 2022 2:56 pm Brexit fortsetter å levere gode resultater.

Kraftig økning i matvarepriser som følge av Brexit.
Jada, det er kun i SB matvareprisene stiger...

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: man mai 02, 2022 4:08 pm
Boccherini skrev: man mai 02, 2022 2:56 pm Brexit fortsetter å levere gode resultater.

Kraftig økning i matvarepriser som følge av Brexit.
Jada, det er kun i SB matvareprisene stiger...
Huffameg, har Brexit skyld i prisstigning andre steder og altså ? Det var leit, men takk for info.

God middag!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: man mai 02, 2022 4:37 pm Huffameg, har Brexit skyld i prisstigning andre steder og altså ? Det var leit, men takk for info.

God middag!
En får det inntrykket dersom en leser en del av innleggene her i tråden ja...

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Siden det er lenge til helg kan vi jo unne oss litt komikk angående temaet:


Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Brexit fortsetter å levere gode resultater.

Etter Sinn Féins valgseier i Nord-Irland i helgen kan det gå mot en gjenforening med Irland.

Som kjent har det vært kaos i Nord-Irland på grunn av Brexit, og det er ingen konkret løsning i sikte med første, later det til.

Overnevnte kan igjen gi den dominoeffekten at skottene, hvor et solid flertall ville bli værende i EU, også kan få fyr i uavhengighetsbålet igjen.

Brexit framstår med andre ord som mer og mer skjebnesvangert for London.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tir mai 10, 2022 10:29 am Brexit fortsetter å levere gode resultater.

Etter Sinn Féins valgseier i Nord-Irland i helgen kan det gå mot en gjenforening med Irland.

Som kjent har det vært kaos i Nord-Irland på grunn av Brexit, og det er ingen konkret løsning i sikte med første, later det til.

Overnevnte kan igjen gi den dominoeffekten at skottene, hvor et solid flertall ville bli værende i EU, også kan få fyr i uavhengighetsbålet igjen.

Brexit framstår med andre ord som mer og mer skjebnesvangert for London.
En gjenforening av Irland har egentlig bare vært et spørsmål om tid, jfr demografien i Nord-Irland. Men at Brexit kan fremskynde dette er selvfølgelig mulig. Mye takket være EUs håndtering og lite vilje til å finne løsninger som er til det beste for begge parter.

Tror en eventuell gjenforening kan bli blodig.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: tir mai 10, 2022 6:47 pm
Boccherini skrev: tir mai 10, 2022 10:29 am Brexit fortsetter å levere gode resultater.

Etter Sinn Féins valgseier i Nord-Irland i helgen kan det gå mot en gjenforening med Irland.

Som kjent har det vært kaos i Nord-Irland på grunn av Brexit, og det er ingen konkret løsning i sikte med første, later det til.

Overnevnte kan igjen gi den dominoeffekten at skottene, hvor et solid flertall ville bli værende i EU, også kan få fyr i uavhengighetsbålet igjen.

Brexit framstår med andre ord som mer og mer skjebnesvangert for London.
En gjenforening av Irland har egentlig bare vært et spørsmål om tid, jfr demografien i Nord-Irland. Men at Brexit kan fremskynde dette er selvfølgelig mulig. Mye takket være EUs håndtering og lite vilje til å finne løsninger som er til det beste for begge parter.

Tror en eventuell gjenforening kan bli blodig.
EUs håndtering? Hva har EU gjort som har gjort ting så vanskelig da? Det er da ikke ilagt UK noe strengere regler enn andre utenfor EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: tir mai 10, 2022 7:28 pm EUs håndtering? Hva har EU gjort som har gjort ting så vanskelig da? Det er da ikke ilagt UK noe strengere regler enn andre utenfor EU.
EU har f.eks. krevd et voldsomt papirarbeid på varer som er sendt mellom SB og Nord-Irland, til tross for at de ikke skulle eksporteres videre.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: tir mai 10, 2022 8:29 pm
fazz skrev: tir mai 10, 2022 7:28 pm EUs håndtering? Hva har EU gjort som har gjort ting så vanskelig da? Det er da ikke ilagt UK noe strengere regler enn andre utenfor EU.
EU har f.eks. krevd et voldsomt papirarbeid på varer som er sendt mellom SB og Nord-Irland, til tross for at de ikke skulle eksporteres videre.
De har krevd det samme som alle andre yttergrenser.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: tir mai 10, 2022 8:49 pm De har krevd det samme som alle andre yttergrenser.
Det eksisterer ingen grense mellom Nord-Irland og resten av SB.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: tir mai 10, 2022 8:52 pm
fazz skrev: tir mai 10, 2022 8:49 pm De har krevd det samme som alle andre yttergrenser.
Det eksisterer ingen grense mellom Nord-Irland og resten av SB.
Nei, men mellom NI og EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: tir mai 10, 2022 8:53 pm Nei, men mellom NI og EU.
Dette gjaldt varer som hadde endestasjon NI. De skulle ikke inn i EU.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: tir mai 10, 2022 8:58 pm
fazz skrev: tir mai 10, 2022 8:53 pm Nei, men mellom NI og EU.
Dette gjaldt varer som hadde endestasjon NI. De skulle ikke inn i EU.
Snakker du om avtalen de gjorde mellom uk og eu at grensekontrollen skulle foregå mellom uk og NI istedet for at det skulle lages en «hard» grense mellom NI og EU?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»