Post Brexit

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Post Brexit

Legg inn av newsflash »

peraleks skrev: tir jul 05, 2022 1:18 pm Du kan først og fremst kutte ut stråmannsargumentasjonen her.
Jeg syns ikke du er spesielt troverdig i EU-spørsmålet, at det "finnes allerede en tråd" på emnet blir således noe man glatt ser bort i fra.
Vel, jeg ga deg en link til en tråd der det faktisk er masse info om EUs føderale utvikling. Da synes jeg det blir for enkelt at en nekter å forholde seg til dette.

peraleks

Legg inn av peraleks »

newsflash skrev: tir jul 05, 2022 1:20 pm
peraleks skrev: tir jul 05, 2022 1:18 pm Du kan først og fremst kutte ut stråmannsargumentasjonen her.
Jeg syns ikke du er spesielt troverdig i EU-spørsmålet, at det "finnes allerede en tråd" på emnet blir således noe man glatt ser bort i fra.
Vel, jeg ga deg en link til en tråd der det faktisk er masse info om EUs føderale utvikling. Da synes jeg det blir for enkelt at en nekter å forholde seg til dette.
Beklager men den linken der ga meg lite annet enn "fake news"-vibes når jeg leste gjennom starten.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

peraleks skrev: tir jul 05, 2022 1:21 pm Beklager men den linken der ga meg lite annet enn "fake news"-vibes når jeg leste gjennom starten.
Mener du det er mye "fake news" på EUs offisielle sider?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: tir jul 05, 2022 1:19 pm
Canucks skrev: tir jul 05, 2022 1:17 pm
Du leser fortsatt ikke hva jeg skriver, så da er det bare og gi opp.
Og du er fremdeles i fornektelsefasen. Ofte kalt fase en i en sorgreaksjon.
For all del, du som fornekter det jeg skriver, så det er nok fra din side, hvorfor vet jeg ikke. Jeg er ikke brite, så dette påvirker meg fint lite hva britene ønsker.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: tir jul 05, 2022 1:23 pm For all del, du som fornekter det jeg skriver, så det er nok fra din side, hvorfor vet jeg ikke. Jeg er ikke brite, så dette påvirker meg fint lite hva britene ønsker.
Som sagt:

"There is "no going back" from the UK's exit from the EU, Labour's leader has said, ahead of a speech aimed at attacking the government's record on Brexit.

Sir Keir Starmer told the BBC a Labour government would not rejoin the EU and instead seek to "make Brexit work".


Link

Labour ønsker ingen omkamp.

peraleks

Legg inn av peraleks »

newsflash skrev: tir jul 05, 2022 1:23 pm
peraleks skrev: tir jul 05, 2022 1:21 pm Beklager men den linken der ga meg lite annet enn "fake news"-vibes når jeg leste gjennom starten.
Mener du det er mye "fake news" på EUs offisielle sider?
Nei det mener jeg ikke, det jeg mener er at den framstillingen du har i eget hode av det som fremkommer av den artikkelen er "fake news".
Således er jeg ikke interessert i å diskutere ditt syn på artikkelen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

peraleks skrev: tir jul 05, 2022 1:25 pm Nei det mener jeg ikke, det jeg mener er at den framstillingen du har i eget hode av det som fremkommer av den artikkelen er "fake news".
Således er jeg ikke interessert i å diskutere ditt syn på artikkelen.
Kan du i det minste utdype hva du mener er fake news? Dette er jo tross alt et diskusjonsforum...

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

At UK går tilbake inn i EU har jeg ingen tro på.
Men jeg tror at over tid vil UK binde seg stadig nærmere EU. Det vil bli innført mange små avtaler som til slutt vil gjøre at UK har omtrent samme forholdet til EU som Norge har.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

oddvar_kjempebra skrev: ons jul 06, 2022 12:23 pm At UK går tilbake inn i EU har jeg ingen tro på.
Men jeg tror at over tid vil UK binde seg stadig nærmere EU. Det vil bli innført mange små avtaler som til slutt vil gjøre at UK har omtrent samme forholdet til EU som Norge har.
Jeg tror også SB kommer til samarbeide tett med EU fremover.

Forskjellen på EØS og SBs avtaler blir nok overnasjonaliteten. SB kommer aldri til å akseptere en overnasjonal domstol som tvisteløsning, slik vi har EØS domstolen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

newsflash skrev: ons jul 06, 2022 12:50 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons jul 06, 2022 12:23 pm At UK går tilbake inn i EU har jeg ingen tro på.
Men jeg tror at over tid vil UK binde seg stadig nærmere EU. Det vil bli innført mange små avtaler som til slutt vil gjøre at UK har omtrent samme forholdet til EU som Norge har.
Jeg tror også SB kommer til samarbeide tett med EU fremover.

Forskjellen på EØS og SBs avtaler blir nok overnasjonaliteten. SB kommer aldri til å akseptere en overnasjonal domstol som tvisteløsning, slik vi har EØS domstolen.
Det tror jeg du vil få rett i, men jeg tror UK vil akspetere fri flyt av varer, mennesker og tjenester slik som det er i resten av EU og innenfor EU/EØS. Men det vil snike seg på. Litt etter litt vil begrensninger bli fjernet.

Og ironien da er jo at det var akkurat denne frie flyten som gjorde at de fleste av britene sa nei til EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

oddvar_kjempebra skrev: ons jul 06, 2022 12:56 pm Det tror jeg du vil få rett i, men jeg tror UK vil akspetere fri flyt av varer, mennesker og tjenester slik som det er i resten av EU og innenfor EU/EØS. Men det vil snike seg på. Litt etter litt vil begrensninger bli fjernet.

Og ironien da er jo at det var akkurat denne frie flyten som gjorde at de fleste av britene sa nei til EU.
Nja, tror nok det vil være en del begrensinger her. SB har aldri blitt med i f.eks. Schengen. Det blir de neppe når de nå er ute av EU i tillegg.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »



Britene begynner og angre kraftig nå på Brexit, og rejoin virker nå og være en vinnende sak også, til og med det som var Brexit-beltet.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Canucks skrev: fre feb 03, 2023 10:46 am
Britene begynner og angre kraftig nå på Brexit, og rejoin virker nå og være en vinnende sak også, til og med det som var Brexit-beltet.
Det skulle da bare mangle.

En annen effekt som neppe vil bli omtalt hos verken Steigan eller lignende Nei til EU-organisasjoner, er at EU-støtten har styrket seg betydelig i øvrige medlemsland.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

2 av 3 briter støtter folkeavstemning om å melde seg inn igjen i EU: https://www.independent.co.uk/news/uk/p ... 50813.html

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 12:15 am 2 av 3 briter støtter folkeavstemning om å melde seg inn igjen i EU: https://www.independent.co.uk/news/uk/p ... 50813.html
Skremselspropagandaen gir effekt.

Pro-Brüssel kreftene i SB gir Brexit skylden for alle problemer britene opplever, og ignorerer at hele den vestlige verden sliter økonomisk.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hva var det jeg sa.

Brexit blir akkurat det som mange hadde spådd på forveien. EU-motstanderne over hele EU/EØS har vært på vikende front etter det som bevitnes i Storbritannia, i tillegg til Putins krigstrussel mot Europa og pandemiens effektene med unntak av få land som Norge, hvor Støre-Vedums katastrofale håndtering av strømpriskrisen var en gratispakke for EØS-motstanderne. EU og Storbritannia hadde en avtale i forkanten av den idiotiske folkeavstemningen som i dag mer eller mindre er blitt gjeldende i redusert format, som skulle gjelde for britisk medlemskap med EU, det var Camerons plan. En plan som kastet britene flest ut i et mareritt.

Et mareritt som ignoreres av disse som har gått over til å dyrke kraftige fordommer mot EU som selv har alvorlige problemer ved å være for liberalt innenfor marked, innvandring og kulturslettelse. I stigende grad er det lagt merke til at EU/EØS går mot strengere tid, slik at Støre er blitt mer katolsk enn paven som EU-tilhenger. Britene som vil tilbake, ønskes ikke velkomne av EU som hadde gått lei av disses oppførsel, sist ut er at mange som angrer, vil heller unngå å påta seg skylda for hele tullet omkring Brexit.

Skal britene tilbake - må de ta et voldsomt oppgjør med seg selv, ikke minst med tanke på den omfattende inkompetansen som red landet som en mare. Boris er et direkte resultat av dette.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Varulv2468 skrev: lør feb 04, 2023 2:18 pm Hva var det jeg sa.

Brexit blir akkurat det som mange hadde spådd på forveien. EU-motstanderne over hele EU/EØS har vært på vikende front etter det som bevitnes i Storbritannia, i tillegg til Putins krigstrussel mot Europa og pandemiens effektene med unntak av få land som Norge, hvor Støre-Vedums katastrofale håndtering av strømpriskrisen var en gratispakke for EØS-motstanderne. EU og Storbritannia hadde en avtale i forkanten av den idiotiske folkeavstemningen som i dag mer eller mindre er blitt gjeldende i redusert format, som skulle gjelde for britisk medlemskap med EU, det var Camerons plan. En plan som kastet britene flest ut i et mareritt.

Et mareritt som ignoreres av disse som har gått over til å dyrke kraftige fordommer mot EU som selv har alvorlige problemer ved å være for liberalt innenfor marked, innvandring og kulturslettelse. I stigende grad er det lagt merke til at EU/EØS går mot strengere tid, slik at Støre er blitt mer katolsk enn paven som EU-tilhenger. Britene som vil tilbake, ønskes ikke velkomne av EU som hadde gått lei av disses oppførsel, sist ut er at mange som angrer, vil heller unngå å påta seg skylda for hele tullet omkring Brexit.

Skal britene tilbake - må de ta et voldsomt oppgjør med seg selv, ikke minst med tanke på den omfattende inkompetansen som red landet som en mare. Boris er et direkte resultat av dette.
Jeg kjenner ikke til hva du mener med at "EU-motstanderne over hele EU/EØS har vært på vikende front etter det som bevitnes i Storbritannia". Registrerte at norske pro-EU-politikere gikk hardt ut etter Russlands invasjon i Ukraina med tanker som "at nå må vi melde oss inn i EU". De glemte et øyeblikk at vi får vår sikkerhet dekket som NATO-medlem og at EU-medlemskap ikke bringer ytterligere sikkerhet, noe EU-landene Finland og Sverige tok konsekvensen av og søkte om medlemskap i NATO.
Det ble satt i gang en omfattende aksjon for å skape ei stemning i befolkningen for å melde Norge inn i EU. Man fant personer (i hvert fall èn) i Sosialistisk Ungdom som sto fram som ihuga EU-tilhenger, han ble behørig trukket inn i NRK-studio hvor han fikk fremføre sitt vitnesbyrd. Det skulle danne inntrykk av et skred av ungdom som hadde snudd om og blitt EU-tilhenger.
Og det er ei overveldende pro-EU-media i Norge som former den virkeligheten de ønsker at befolkningen skal bli kjent med.

Hvis forholdene er noe lignende i Storbritannia, bygger man ei virkelighet som selvsagt gjør noe med oponionen. Storbritannia har som andre land følger av pandemi, økonomiske problemer internasjonalt og sikkert "startvansker" som følge av brexit. Hvis det gis inntrykk av at alt dette skyldes brexit, er det ikke rart at befolkninger hopper på.
Har merket meg at NRK og TV2 har daglige reportasjer fra Storbritannia hvor det norske folk får moset inn om hvor jævlig det har blitt der borte etter brexit. Men reportasjene om all fisken som råtner på havna i Dover har det visstnok blitt slutt på.
Så kan man oppleve at vår "objektive" media så vidt er innom streiker i Frankrike...er visstnok noen som er ute og går i gule vester der.....

Inkompetanse hos de som er ledere fins både her og både der, det blir vi fort enige om. I Storbritannia er det nok å følge et møte i Underhuset, her i Norge kan man se det i hvordan Norge er viklet inn i et avsindig strømregime, samt hvordan de forsøker å "løse" problemene på.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: lør feb 04, 2023 10:09 am
GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 12:15 am 2 av 3 briter støtter folkeavstemning om å melde seg inn igjen i EU: https://www.independent.co.uk/news/uk/p ... 50813.html
Skremselspropagandaen gir effekt.

Pro-Brüssel kreftene i SB gir Brexit skylden for alle problemer britene opplever, og ignorerer at hele den vestlige verden sliter økonomisk.
Britene opplever en langt større krise enn andre land, og deres krise begynte i det de gikk ut av EU. At selv leave velgerne nå ønsker seg inn igjen sier sitt om hvor dårlig eksperimentet deres gikk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 9:25 pm Britene opplever en langt større krise enn andre land, og deres krise begynte i det de gikk ut av EU. At selv leave velgerne nå ønsker seg inn igjen sier sitt om hvor dårlig eksperimentet deres gikk.
Britenes krise begynte mens de var med i EU. Har du virkelig glemt det? Igjen?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: lør feb 04, 2023 9:42 pm
GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 9:25 pm Britene opplever en langt større krise enn andre land, og deres krise begynte i det de gikk ut av EU. At selv leave velgerne nå ønsker seg inn igjen sier sitt om hvor dårlig eksperimentet deres gikk.
Britenes krise begynte mens de var med i EU. Har du virkelig glemt det? Igjen?
Den økonomiske krisen vi ser nå begynte etter at de gikk ut av EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 10:21 pm Den økonomiske krisen vi ser nå begynte etter at de gikk ut av EU.
Så du mener det ikke medfører riktighet at britene hadde økonomiske problemer mens de var med i EU?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: lør feb 04, 2023 10:22 pm
GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 10:21 pm Den økonomiske krisen vi ser nå begynte etter at de gikk ut av EU.
Så du mener det ikke medfører riktighet at britene hadde økonomiske problemer mens de var med i EU?
Økonomien gikk godt før brexit, etter har det gått dårlig:
"CIPS has reported think tank Campaign for European Reform's research, which found that UK goods trade was 11.2%, or £8.5bn, lower in September 2021 than it would have been according to the Office for Budget Responsibility's forecast in March 2016"

In October 2021, the UK government’s Office of Budget Responsibility calculated that Brexit would cost 4% of GDP per annum over the long term.[50] 4% of 2021 UK GDP is the equivalent of a £32bn cost per annum to the UK taxpayer

On 23 September 2022, the day of the Truss-Kwarteng mini-budget, Mark Carney summarised the impact of Brexit as follows: "in 2016 the British economy was 90 per cent the size of Germany’s. Now it is less than 70 per cent. And that calculation was made before today."[105]

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: lør feb 04, 2023 11:13 pm Økonomien gikk godt før brexit, etter har det gått dårlig:
"CIPS has reported think tank Campaign for European Reform's research, which found that UK goods trade was 11.2%, or £8.5bn, lower in September 2021 than it would have been according to the Office for Budget Responsibility's forecast in March 2016"

In October 2021, the UK government’s Office of Budget Responsibility calculated that Brexit would cost 4% of GDP per annum over the long term.[50] 4% of 2021 UK GDP is the equivalent of a £32bn cost per annum to the UK taxpayer

On 23 September 2022, the day of the Truss-Kwarteng mini-budget, Mark Carney summarised the impact of Brexit as follows: "in 2016 the British economy was 90 per cent the size of Germany’s. Now it is less than 70 per cent. And that calculation was made before today."[105]
Det stemmer ikke. Den britiske økonomien slet kraftig i årene før Brexit.

Du får bla deg tilbake i tråden, masse linker og dokumentasjon :)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ny avtale på plass mellom SB og EU i forhold til Nord-Irland.

https://www.bbc.com/news/explainers-53724381

Det virker som at SB har vunnet frem på mye, f.eks. er det slutt på at varer som skal fra SB til Nord-Irland må sjekkes før de fraktes inn i Nord-Irland.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Avtalen mellom SB og EU forklart mer i dybden:

https://www.politico.eu/article/eu-uk-w ... ds-brexit/

Det blir mer og mer åpenbart at Sunak har vunnet frem på alle punkter.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Who cares, flertallet av britene angrer uansett på at de valgte å forlate EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: tir feb 28, 2023 10:32 pm Who cares, flertallet av britene angrer uansett på at de valgte å forlate EU.
Dette viser jo at det er fullt mulig å få til ok avtaler med Brüssel, bare den værste hevngjerrigheten gir seg.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: tir feb 28, 2023 10:39 pm
MacanT skrev: tir feb 28, 2023 10:32 pm Who cares, flertallet av britene angrer uansett på at de valgte å forlate EU.
Dette viser jo at det er fullt mulig å få til ok avtaler med Brüssel, bare den værste hevngjerrigheten gir seg.
Evt. at det er viktig for Sunak av avtalen fremstilles som noe som Brexit-gjengen kan godta, og at EU derfor ikke vil ødelegge det, og la Sunak kunne selge avtalen til de mest hardline Brexit-folkene, for en avtale som EU også er fornøyd med som ikke endrer veldig mye på det som er viktigst for EU, men hvor man greier å pakke det inn. Så for EU er det best å sitte rolig i båten, og la ekstremist Brexit-folk være fornøyde.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: tir feb 28, 2023 10:57 pm
Evt. at det er viktig for Sunak av avtalen fremstilles som noe som Brexit-gjengen kan godta, og at EU derfor ikke vil ødelegge det, og la Sunak kunne selge avtalen til de mest hardline Brexit-folkene, for en avtale som EU også er fornøyd med som ikke endrer veldig mye på det som er viktigst for EU, men hvor man greier å pakke det inn. Så for EU er det best å sitte rolig i båten, og la ekstremist Brexit-folk være fornøyde.
Tja, av det som er kommet frem så langt, så er det jo åpenbart at SB har vunnet frem med sine ønsker. Grønn korridor, britiske lover og regler vedrørende statsstøtte, moms osv i Nord-Irland.

Ting Brüssel mente var en umulighet for kort tid tilbake.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: ons mar 01, 2023 7:01 am
Canucks skrev: tir feb 28, 2023 10:57 pm
Evt. at det er viktig for Sunak av avtalen fremstilles som noe som Brexit-gjengen kan godta, og at EU derfor ikke vil ødelegge det, og la Sunak kunne selge avtalen til de mest hardline Brexit-folkene, for en avtale som EU også er fornøyd med som ikke endrer veldig mye på det som er viktigst for EU, men hvor man greier å pakke det inn. Så for EU er det best å sitte rolig i båten, og la ekstremist Brexit-folk være fornøyde.
Tja, av det som er kommet frem så langt, så er det jo åpenbart at SB har vunnet frem med sine ønsker. Grønn korridor, britiske lover og regler vedrørende statsstøtte, moms osv i Nord-Irland.

Ting Brüssel mente var en umulighet for kort tid tilbake.
Som jeg sa, strategisk dette for og få på plass en avtale, det er lett for Brussel rundt dette spørsmålet, det er vanskligere på egen hjemmebane å selge det, og da er det bedre å pakke det på en måte som Brexiters kjøper, og for EU å bare sitte stille i båten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»