Post Brexit

Svar
Rhabagatz

Re: Post Brexit

Legg inn av Rhabagatz »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 9:44 pm
newsflash skrev: tir sep 28, 2021 9:30 pm

Vel, i Norge (og norden forøvrig) kjemper en fremdeles i mot sosial dumping. At britiske trailersjåfører nå får anstendig betalt burde jo være en gladnyhet for alle!

Det er et faktum at det faktisk er mer velferd i de landene som betaler bussjåfører, de vasker hotellrom osv en anstendig lønn. Kanskje litt mindre profitt til eierne, men mer velferd til befolkningen.
Jeg forstår ikke helt hvilket land det er du snakker om, som er uten innvandring.
I Norge betaler vi da "anstendig lønn", men likevel finnes det knapt etniske nordmenn i rengjøringsbransjen. Alternativet er jo å sende ut slitne 50-60 åringer, eller å doble lønnsnivået. Det siste blir et spleiselag, slik vi nå ser i UK, og regningen for høyere lønninger for disse jobbene må sendes videre til den jevne brite i form av økt inflasjon og svekket pund.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 9:45 pm
Jeg forstår ikke helt hvilket land det er du snakker om, som er uten innvandring.
I Norge betaler vi da "anstendig lønn", men likevel finnes det knapt etniske nordmenn i rengjøringsbransjen. Alternativet er jo å sende ut slitne 50-60 åringer, eller å doble lønnsnivået. Det siste blir et spleiselag, slik vi nå ser i UK, og regningen for høyere lønninger for disse jobbene må sendes videre til den jevne brite i form av økt inflasjon og svekket pund.
Ingen grunn til å sette opp stråmenn, jeg har ikke snakket om land som er uten innvandring. Skjerpings.

Jeg sier at det er en gladnyhet at britiske trailersjåfører nå ligger an til å få en anstendig lønn. Og at det er et faktum at de landene der også lavtlønte faktisk får en lønn det er fullt mulig å leve av er de landene med den best utbygde velferdsstaten.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 9:50 pm

Ingen grunn til å sette opp stråmenn, jeg har ikke snakket om land som er uten innvandring. Skjerpings.

Jeg sier at det er en gladnyhet at britiske trailersjåfører nå ligger an til å få en anstendig lønn. Og at det er et faktum at de landene der også lavtlønte faktisk får en lønn det er fullt mulig å leve av er de landene med den best utbygde velferdsstaten.
Du setter frem Norge som et eksempel på at man får anstendig lønn. Greit, da er det altså et område som EØS-avtalen ikke har ødelagt. Det er notert.

Ellers er det absurd å hevde at EU-sjåfører i England ikke fikk en lønn det gikk å leve av. Selvfølgelig gikk det fint, selv om de måtte akseptere enn lavere levestandard enn briter, men høyere enn hva de hadde hjemme. Ellers hadde de ikke gidder å dra. Nå må lønna opp for å friste briter-som har andre jobber og som alle andre skal betale.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 10:16 pm
Du setter frem Norge som et eksempel på at man får anstendig lønn. Greit, da er det altså et område som EØS-avtalen ikke har ødelagt. Det er notert.

Ellers er det absurd å hevde at EU-sjåfører i England ikke fikk en lønn det gikk å leve av. Selvfølgelig gikk det fint, selv om de måtte akseptere enn lavere levestandard enn briter, men høyere enn hva de hadde hjemme. Ellers hadde de ikke gidder å dra. Nå må lønna opp for å friste briter-som har andre jobber og som alle andre skal betale.
Det finnes bransjer i Norge der det er et problem med sosial dumping, så det er jo ingen tvil om at Norge ville kommet enda bedre ut uten EØS. Både innen byggebransjen og transportbransjen finnes det stygge eksempler på det. Sosial dumping skaper forskjeller og ødelegger velferdsstaten. Allikevel er det noe EU tillater og vi sliter med å forhindre, takket være EØS.

Ellers så var det britiske sjåfører jeg trakk frem, og at de nå får en anstendig lønn som en kan leve av. Nok en stråmann der altså :p

Britisk lønn til britiske sjåfører er noe jeg anser som en bra ting, det har knapt nok vært mulig de siste årene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Forhandlingene om en ny Nord-Irland protokoll fortsetter, og britene truer med å suspendere den nåværende protokollen dersom det ikke kommer endringer på plass.

Link

Så får vi se om EU velger å holde på sitt og risikere handelskrig, eller om de går med på dette.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Jeg ser Irene ikke akkurat synes det er en god ide med en ny Nord-Irland protokoll.

https://www.politico.eu/article/ireland ... -eu-trade/

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: tir okt 12, 2021 9:43 pm Forhandlingene om en ny Nord-Irland protokoll fortsetter, og britene truer med å suspendere den nåværende protokollen dersom det ikke kommer endringer på plass.

Link

Så får vi se om EU velger å holde på sitt og risikere handelskrig, eller om de går med på dette.
Har dem ikke forhandlet om dette ett par ganger tidligere allerede? Hva får britene til å tro at DENNE gangen greier de det? Nå må EU snart si at nok er nok og slutte å la britene få oppføre seg som trassunger i butikken og heller bare slutte å møte dem før de opprettholder de avtaler de allerede har signert.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Leoparden skrev: tir okt 12, 2021 11:36 pm Jeg ser Irene ikke akkurat synes det er en god ide med en ny Nord-Irland protokoll.

https://www.politico.eu/article/ireland ... -eu-trade/
Det har du nok rett i, men når Irene av en eller annen grunn vært en av de minst britiskvennlige igjennom hele brexit. I tillegg er det nok krefter i Irland som ønsker å splitte Nord-Irland fra resten av SB, slik at en kan få en gjenforening av de to irske republikkene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: ons okt 13, 2021 12:06 am
Har dem ikke forhandlet om dette ett par ganger tidligere allerede? Hva får britene til å tro at DENNE gangen greier de det? Nå må EU snart si at nok er nok og slutte å la britene få oppføre seg som trassunger i butikken og heller bare slutte å møte dem før de opprettholder de avtaler de allerede har signert.
Det er slik det fungerer ute i verden skjønner du, er en part misfornøyd med en avtale så ser en på det på nytt. Slik fortsetter en frem til en finner en løsning begge parter kan akseptere.

Jeg skjønner at det kan fremstå som fremmed for oss her i Norge, vi er jo vant med å bare automatisk implementere alt som kommer fra Brüssel.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: ons okt 13, 2021 9:48 am Det er slik det fungerer ute i verden skjønner du, er en part misfornøyd med en avtale så ser en på det på nytt. Slik fortsetter en frem til en finner en løsning begge parter kan akseptere.

Jeg skjønner at det kan fremstå som fremmed for oss her i Norge, vi er jo vant med å bare automatisk implementere alt som kommer fra Brüssel.
I de fleste tilfellene når en har underskrevet en avtale så har de allerede blitt enige, da er det ikke vanlig ei heller "i den virkelige verden" at en av partene konstant skal reforhandle den avtalen før de i det hele tatt har implementert den første.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: ons okt 13, 2021 9:54 am
I de fleste tilfellene når en har underskrevet en avtale så har de allerede blitt enige, da er det ikke vanlig ei heller "i den virkelige verden" at en av partene konstant skal reforhandle den avtalen før de i det hele tatt har implementert den første.
Det er helt vanlig å justere det som ikke fungerer i en avtale.

Dette er ikke en reforhandling, dette vil egentlig ikke påvirke EU i det heletatt, kun internt i SB.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: ons okt 13, 2021 10:01 am
fazz skrev: ons okt 13, 2021 9:54 am
I de fleste tilfellene når en har underskrevet en avtale så har de allerede blitt enige, da er det ikke vanlig ei heller "i den virkelige verden" at en av partene konstant skal reforhandle den avtalen før de i det hele tatt har implementert den første.
Det er helt vanlig å justere det som ikke fungerer i en avtale.

Dette er ikke en reforhandling, dette vil egentlig ikke påvirke EU i det heletatt, kun internt i SB.
Det er britene som ønsker å overholde langfredagavtalen og holde grensen mot Irland åpen. Alternativet er å stenge grensen, og åpne til rest-storbitannia. Dette har britene visst halt siden de stemte for brexit, likevel klarer de ikke å velge et alternativ.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: ons okt 13, 2021 9:21 pm Det er britene som ønsker å overholde langfredagavtalen og holde grensen mot Irland åpen. Alternativet er å stenge grensen, og åpne til rest-storbitannia. Dette har britene visst halt siden de stemte for brexit, likevel klarer de ikke å velge et alternativ.
Alternativet er selvfølgelig at en kun kontrollerer de varene som skal videre til Irland og EU, mens de som har endestasjon i Nord-Irland ikke kontrolleres.

Virker som det er dette EU har tilbudt britene, i såfall et fornuftig utspill fra Brüssel.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

EU er i ferd med å forberede en eventuell handelskrig med SB dersom det ikke blir enighet om Nord-Irland protokollen. Interessant nok så truer EU å strupe energiforsyningen til SB dersom handelskrigen blir et faktum.

https://steigan.no/2021/10/eu-forberede ... britannia/

Verdt å merke seg til Norge skal forhandle om en avtale etter EØS.


Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fisker britene ulovlig i fransk farvann, så skulle det jo bare mangle. Skulle ønske Norge hadde like mye guts ovenfor EU trålerne som tar seg til rette i norsk farvann.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor okt 28, 2021 9:12 am
Skulle ønske Norge hadde like mye guts ovenfor EU trålerne som tar seg til rette i norsk farvann.
Ja, det hadde vært fantastisk, la oss straks sende hele Marinen nordover. For Konge og Fedreland!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor okt 28, 2021 9:26 am Ja, det hadde vært fantastisk, la oss straks sende hele Marinen nordover. For Konge og Fedreland!
Dersom norsk lov brytes i norsk farvann, så må det selvfølgelig følges opp. Det gjør vi ovenfor russiske fiskere, hvorfor ikke ovenfor EU fiskerne?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor okt 28, 2021 10:03 am
Boccherini skrev: tor okt 28, 2021 9:26 am Ja, det hadde vært fantastisk, la oss straks sende hele Marinen nordover. For Konge og Fedreland!
Dersom norsk lov brytes i norsk farvann, så må det selvfølgelig følges opp. Det gjør vi ovenfor russiske fiskere, hvorfor ikke ovenfor EU fiskerne?
Hvorfor skal vi tillate noe som helst i våre egne farvann ? Alt er jo vårt, er det ikke ?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor okt 28, 2021 10:23 am Hvorfor skal vi tillate noe som helst i våre egne farvann ? Alt er jo vårt, er det ikke ?
Tja, anarki vil jo være å foretrekke? Eller?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: tor okt 28, 2021 10:26 am
Tja, anarki vil jo være å foretrekke? Eller?
Norsk lovgivning = anarki ?

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Fernandovonarb skrev: fre sep 10, 2021 10:45 pm Er det en suksess? Siste jeg hørte nå var at det var kronisk mangel på lastebilsjåfører, de hadde reist hjem, og derfor la fram en plan om å hastegodkjenne 50.000 nye sjåfører slik at hyllene i butikken blir fyllt opp igjen.

Grønnsakene i åkrene står og råtner fordi det ikke er noen til å høste dem osv.

Tidlig enda, men å kalle brexit en suksess er rimelig drøyt. Det vil nok gå seg til litt bedre enn nå, men tipper likevel det er mange nå som angrer på sitt valg.
Med litt bedre planlegging, over litt lengre tid, så er dette en hestekur Norge også burde ta.
Vi bør utdanne langt flere praktikere, å langt færre akademikere. Vi trenger å bli selvforsynt av håndverkere og at ikke jordbruket og fiskeindustrien stopper opp, uten tilgang på øst europeere og fillipinere.
Vi trenger en stor reform av våre utdanningsinstitusjoner, slik at ikke 8 av 10 elever vil studere og kun 2 ta et fagbrev.
Det vil nok ta noen år, men vi styrer mot et samfunn ala Dubai, hvor nordmenn blir byråkrater og finansfolk, mens all praktisk arbeid blir utført av billige utlendinger.
Kan aldri tenke meg at dette er bærekraftig på lengre sikt?
Å alle nordmenn i jobb,kan ikke ha toppbetalte lederstillinger, mens dem det ikke er plass til, på øvre enden av bordet, blir uføretrygdede eller sosialklienter under NAV paraplyen.
Vi har et statsbudsjett på rundt 1515 milliarder, og en befolkning på rett under 5,4 millioner mennesker, av dette er 534 milliarder bundet opp i trygder. Inntektene våre ligger på rundt 1200 milliarder, resten betales med oljepenger. Svenskene har et budsjett på under 1000 milliarder, fordelt på 10,35 millioner mennesker. Finland og Danmark driver vel også endel billigere enn oss?
Nå ble dette en lengre avsporing, men jeg tror det er viktig at vi kan stole mest mulig på egne menneskelige og naturgitte forutsetninger fremover, selv om det nok ikke er bare negativt med EØS.
Har problemer med å godta dette overformynderiet og detaljstyring fra Brussel. Fra f.eks ACER, til at mopeder på norske veier, skal ha en toppfart på 45 km/t, 50 tidligere. Egentlig er de vel konstruert for en toppfart på rundt 70 km/t?
Men viktigst for meg, utdann flere håndtverkere og færre sosionomer. Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben. Korona blir nok ikke siste utfordring, i en verden med stadig flere mennesker og vesentlig mindre natur.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben.
Vi er en miniputtnasjon i en steinrøys like før Nordpolen. Vi lever av å eksportere råvarer, hvorav den ene som overskygger alle andre snart skal fases ut for evig og alltid.

At vi skal kunne stå støtt på egne ben utfra det overnevnte er en illusjon.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am
Fernandovonarb skrev: fre sep 10, 2021 10:45 pm Er det en suksess? Siste jeg hørte nå var at det var kronisk mangel på lastebilsjåfører, de hadde reist hjem, og derfor la fram en plan om å hastegodkjenne 50.000 nye sjåfører slik at hyllene i butikken blir fyllt opp igjen.

Grønnsakene i åkrene står og råtner fordi det ikke er noen til å høste dem osv.

Tidlig enda, men å kalle brexit en suksess er rimelig drøyt. Det vil nok gå seg til litt bedre enn nå, men tipper likevel det er mange nå som angrer på sitt valg.
Med litt bedre planlegging, over litt lengre tid, så er dette en hestekur Norge også burde ta.
Vi bør utdanne langt flere praktikere, å langt færre akademikere. Vi trenger å bli selvforsynt av håndverkere og at ikke jordbruket og fiskeindustrien stopper opp, uten tilgang på øst europeere og fillipinere.
Vi trenger en stor reform av våre utdanningsinstitusjoner, slik at ikke 8 av 10 elever vil studere og kun 2 ta et fagbrev.
Det vil nok ta noen år, men vi styrer mot et samfunn ala Dubai, hvor nordmenn blir byråkrater og finansfolk, mens all praktisk arbeid blir utført av billige utlendinger.
Kan aldri tenke meg at dette er bærekraftig på lengre sikt?
Å alle nordmenn i jobb,kan ikke ha toppbetalte lederstillinger, mens dem det ikke er plass til, på øvre enden av bordet, blir uføretrygdede eller sosialklienter under NAV paraplyen.
Vi har et statsbudsjett på rundt 1515 milliarder, og en befolkning på rett under 5,4 millioner mennesker, av dette er 534 milliarder bundet opp i trygder. Inntektene våre ligger på rundt 1200 milliarder, resten betales med oljepenger. Svenskene har et budsjett på under 1000 milliarder, fordelt på 10,35 millioner mennesker. Finland og Danmark driver vel også endel billigere enn oss?
Nå ble dette en lengre avsporing, men jeg tror det er viktig at vi kan stole mest mulig på egne menneskelige og naturgitte forutsetninger fremover, selv om det nok ikke er bare negativt med EØS.
Har problemer med å godta dette overformynderiet og detaljstyring fra Brussel. Fra f.eks ACER, til at mopeder på norske veier, skal ha en toppfart på 45 km/t, 50 tidligere. Egentlig er de vel konstruert for en toppfart på rundt 70 km/t?
Men viktigst for meg, utdann flere håndtverkere og færre sosionomer. Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben. Korona blir nok ikke siste utfordring, i en verden med stadig flere mennesker og vesentlig mindre natur.
Du kan reformere utdanningsinstitusjonene så mye du bare ønsker, men du kommer ingen vei all den tid unge nordmenn ikke vil ta den type jobber.
Her igjen eksisterer det en del grunner hvor disse arbeidsgiverne bør ta seg en god titt i speilet om de lurer på hvorfor det er sånn.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am
Fernandovonarb skrev: fre sep 10, 2021 10:45 pm Er det en suksess? Siste jeg hørte nå var at det var kronisk mangel på lastebilsjåfører, de hadde reist hjem, og derfor la fram en plan om å hastegodkjenne 50.000 nye sjåfører slik at hyllene i butikken blir fyllt opp igjen.

Grønnsakene i åkrene står og råtner fordi det ikke er noen til å høste dem osv.

Tidlig enda, men å kalle brexit en suksess er rimelig drøyt. Det vil nok gå seg til litt bedre enn nå, men tipper likevel det er mange nå som angrer på sitt valg.
Med litt bedre planlegging, over litt lengre tid, så er dette en hestekur Norge også burde ta.
Vi bør utdanne langt flere praktikere, å langt færre akademikere. Vi trenger å bli selvforsynt av håndverkere og at ikke jordbruket og fiskeindustrien stopper opp, uten tilgang på øst europeere og fillipinere.
Vi trenger en stor reform av våre utdanningsinstitusjoner, slik at ikke 8 av 10 elever vil studere og kun 2 ta et fagbrev.
Det vil nok ta noen år, men vi styrer mot et samfunn ala Dubai, hvor nordmenn blir byråkrater og finansfolk, mens all praktisk arbeid blir utført av billige utlendinger.
Kan aldri tenke meg at dette er bærekraftig på lengre sikt?
Å alle nordmenn i jobb,kan ikke ha toppbetalte lederstillinger, mens dem det ikke er plass til, på øvre enden av bordet, blir uføretrygdede eller sosialklienter under NAV paraplyen.
Vi har et statsbudsjett på rundt 1515 milliarder, og en befolkning på rett under 5,4 millioner mennesker, av dette er 534 milliarder bundet opp i trygder. Inntektene våre ligger på rundt 1200 milliarder, resten betales med oljepenger. Svenskene har et budsjett på under 1000 milliarder, fordelt på 10,35 millioner mennesker. Finland og Danmark driver vel også endel billigere enn oss?
Nå ble dette en lengre avsporing, men jeg tror det er viktig at vi kan stole mest mulig på egne menneskelige og naturgitte forutsetninger fremover, selv om det nok ikke er bare negativt med EØS.
Har problemer med å godta dette overformynderiet og detaljstyring fra Brussel. Fra f.eks ACER, til at mopeder på norske veier, skal ha en toppfart på 45 km/t, 50 tidligere. Egentlig er de vel konstruert for en toppfart på rundt 70 km/t?
Men viktigst for meg, utdann flere håndtverkere og færre sosionomer. Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben. Korona blir nok ikke siste utfordring, i en verden med stadig flere mennesker og vesentlig mindre natur.
Sier meg enig i det meste her. Norske myndigheter har over 25-30 år satt Norge i en tilstand av unødvendig underdanighet og avhengighet av EU. Driveren er EØS-avtalen, hvis innhold er avvist av flertallet i befolkningen to ganger.
EØS-avtalen har bl.a medført at arbeidsgivere kan velge seg billige arbeidere fra hvor som helst, framfor å ansette nordmenn. Dermed går nordmenn til trygd i en eller annen form. Det foregår sosial dumping i EØS/EU-området. Millioner er arbeidsløse, mens arbeid blir utført av mennesker utenfra. Den frie flyten har gitt mafiaen gode arbeidsbetingelser, land blir svindlet for enorme beløp. I EU har mafiaen kontakter i alle EU-institusjonene og er dominerende i økonomien i flere land. I Norge svindler mafiaen i arbeids- og næringslivet staten for ca. 60 mrd. kr pr år, beregnet av skatteetaten. Et formidabelt beløp, i følge Kripos utgjør mafiaen en trussel mot Norge. Energi-regimet er et kapittel for seg selv. Nå må "verdens rikeste land" ty til krisepakker ovenfor befolkningen, for å unngå at folk fryser/svelter ihjel.
Så det er mye å rette opp i og det er åpenbart at overformynderiet (EØS-avtalen) må sies opp, slik at oppryddingen kan skje effektivt ut fra behovet i Norge.
Som selvstendig land har vi selvsagt behov for handel og samarbeid med andre land, akkurat slik andre land har. Norge har i lange tider praktisert dette gjennom bilaterale avtaler. La oss fortsette med det.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

peraleks skrev: tor okt 28, 2021 12:58 pm
Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am
Fernandovonarb skrev: fre sep 10, 2021 10:45 pm Er det en suksess? Siste jeg hørte nå var at det var kronisk mangel på lastebilsjåfører, de hadde reist hjem, og derfor la fram en plan om å hastegodkjenne 50.000 nye sjåfører slik at hyllene i butikken blir fyllt opp igjen.

Grønnsakene i åkrene står og råtner fordi det ikke er noen til å høste dem osv.

Tidlig enda, men å kalle brexit en suksess er rimelig drøyt. Det vil nok gå seg til litt bedre enn nå, men tipper likevel det er mange nå som angrer på sitt valg.
Med litt bedre planlegging, over litt lengre tid, så er dette en hestekur Norge også burde ta.
Vi bør utdanne langt flere praktikere, å langt færre akademikere. Vi trenger å bli selvforsynt av håndverkere og at ikke jordbruket og fiskeindustrien stopper opp, uten tilgang på øst europeere og fillipinere.
Vi trenger en stor reform av våre utdanningsinstitusjoner, slik at ikke 8 av 10 elever vil studere og kun 2 ta et fagbrev.
Det vil nok ta noen år, men vi styrer mot et samfunn ala Dubai, hvor nordmenn blir byråkrater og finansfolk, mens all praktisk arbeid blir utført av billige utlendinger.
Kan aldri tenke meg at dette er bærekraftig på lengre sikt?
Å alle nordmenn i jobb,kan ikke ha toppbetalte lederstillinger, mens dem det ikke er plass til, på øvre enden av bordet, blir uføretrygdede eller sosialklienter under NAV paraplyen.
Vi har et statsbudsjett på rundt 1515 milliarder, og en befolkning på rett under 5,4 millioner mennesker, av dette er 534 milliarder bundet opp i trygder. Inntektene våre ligger på rundt 1200 milliarder, resten betales med oljepenger. Svenskene har et budsjett på under 1000 milliarder, fordelt på 10,35 millioner mennesker. Finland og Danmark driver vel også endel billigere enn oss?
Nå ble dette en lengre avsporing, men jeg tror det er viktig at vi kan stole mest mulig på egne menneskelige og naturgitte forutsetninger fremover, selv om det nok ikke er bare negativt med EØS.
Har problemer med å godta dette overformynderiet og detaljstyring fra Brussel. Fra f.eks ACER, til at mopeder på norske veier, skal ha en toppfart på 45 km/t, 50 tidligere. Egentlig er de vel konstruert for en toppfart på rundt 70 km/t?
Men viktigst for meg, utdann flere håndtverkere og færre sosionomer. Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben. Korona blir nok ikke siste utfordring, i en verden med stadig flere mennesker og vesentlig mindre natur.
Du kan reformere utdanningsinstitusjonene så mye du bare ønsker, men du kommer ingen vei all den tid unge nordmenn ikke vil ta den type jobber.
Her igjen eksisterer det en del grunner hvor disse arbeidsgiverne bør ta seg en god titt i speilet om de lurer på hvorfor det er sånn.
Problemet er at norske arbeidsgivere under EØS-regimet kan hente arbeidere fra f.eks Vietnam og Filippinene til lønn og arbeidsvilkår som kjennetegner sosial dumping. Nordmenn, som lever under norske leve- og bokostnader, har selvfølgelig ikke mulighet til å konkurrere om disse jobbene. Da heter det seg at de vil ikke ta den type jobber, som du skriver.
Nordmenn er selvsagt interessert i å ta jobber som gir norsk lønn og arbeidsvilkår, framfor å bli trygdet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: tor okt 28, 2021 10:29 am
Norsk lovgivning = anarki ?
Nei.

Det å la EU trålere ta seg til rette og definere sine egne kvoter er anarki.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am Med litt bedre planlegging, over litt lengre tid, så er dette en hestekur Norge også burde ta.
Vi bør utdanne langt flere praktikere, å langt færre akademikere. Vi trenger å bli selvforsynt av håndverkere og at ikke jordbruket og fiskeindustrien stopper opp, uten tilgang på øst europeere og fillipinere.
Vi trenger en stor reform av våre utdanningsinstitusjoner, slik at ikke 8 av 10 elever vil studere og kun 2 ta et fagbrev.
Det vil nok ta noen år, men vi styrer mot et samfunn ala Dubai, hvor nordmenn blir byråkrater og finansfolk, mens all praktisk arbeid blir utført av billige utlendinger.
Kan aldri tenke meg at dette er bærekraftig på lengre sikt?
Å alle nordmenn i jobb,kan ikke ha toppbetalte lederstillinger, mens dem det ikke er plass til, på øvre enden av bordet, blir uføretrygdede eller sosialklienter under NAV paraplyen.
Vi har et statsbudsjett på rundt 1515 milliarder, og en befolkning på rett under 5,4 millioner mennesker, av dette er 534 milliarder bundet opp i trygder. Inntektene våre ligger på rundt 1200 milliarder, resten betales med oljepenger. Svenskene har et budsjett på under 1000 milliarder, fordelt på 10,35 millioner mennesker. Finland og Danmark driver vel også endel billigere enn oss?
Nå ble dette en lengre avsporing, men jeg tror det er viktig at vi kan stole mest mulig på egne menneskelige og naturgitte forutsetninger fremover, selv om det nok ikke er bare negativt med EØS.
Har problemer med å godta dette overformynderiet og detaljstyring fra Brussel. Fra f.eks ACER, til at mopeder på norske veier, skal ha en toppfart på 45 km/t, 50 tidligere. Egentlig er de vel konstruert for en toppfart på rundt 70 km/t?
Men viktigst for meg, utdann flere håndtverkere og færre sosionomer. Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben. Korona blir nok ikke siste utfordring, i en verden med stadig flere mennesker og vesentlig mindre natur.
👍

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Boccherini skrev: tor okt 28, 2021 11:14 am
Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben.
Vi er en miniputtnasjon i en steinrøys like før Nordpolen. Vi lever av å eksportere råvarer, hvorav den ene som overskygger alle andre snart skal fases ut for evig og alltid.

At vi skal kunne stå støtt på egne ben utfra det overnevnte er en illusjon.
Selvsagt skal vi son alle andre land, drive import og eksport. Det er retningen vi er inne på, som stadig mer avhengig gig av billig utenlandsk arbeidskraft jeg er bekymret for, og mangelen på norske arbeidere.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

hauge23 skrev: tor okt 28, 2021 2:13 pm
Stjerten skrev: tor okt 28, 2021 10:51 am
Fernandovonarb skrev: fre sep 10, 2021 10:45 pm Er det en suksess? Siste jeg hørte nå var at det var kronisk mangel på lastebilsjåfører, de hadde reist hjem, og derfor la fram en plan om å hastegodkjenne 50.000 nye sjåfører slik at hyllene i butikken blir fyllt opp igjen.

Grønnsakene i åkrene står og råtner fordi det ikke er noen til å høste dem osv.

Tidlig enda, men å kalle brexit en suksess er rimelig drøyt. Det vil nok gå seg til litt bedre enn nå, men tipper likevel det er mange nå som angrer på sitt valg.
Med litt bedre planlegging, over litt lengre tid, så er dette en hestekur Norge også burde ta.
Vi bør utdanne langt flere praktikere, å langt færre akademikere. Vi trenger å bli selvforsynt av håndverkere og at ikke jordbruket og fiskeindustrien stopper opp, uten tilgang på øst europeere og fillipinere.
Vi trenger en stor reform av våre utdanningsinstitusjoner, slik at ikke 8 av 10 elever vil studere og kun 2 ta et fagbrev.
Det vil nok ta noen år, men vi styrer mot et samfunn ala Dubai, hvor nordmenn blir byråkrater og finansfolk, mens all praktisk arbeid blir utført av billige utlendinger.
Kan aldri tenke meg at dette er bærekraftig på lengre sikt?
Å alle nordmenn i jobb,kan ikke ha toppbetalte lederstillinger, mens dem det ikke er plass til, på øvre enden av bordet, blir uføretrygdede eller sosialklienter under NAV paraplyen.
Vi har et statsbudsjett på rundt 1515 milliarder, og en befolkning på rett under 5,4 millioner mennesker, av dette er 534 milliarder bundet opp i trygder. Inntektene våre ligger på rundt 1200 milliarder, resten betales med oljepenger. Svenskene har et budsjett på under 1000 milliarder, fordelt på 10,35 millioner mennesker. Finland og Danmark driver vel også endel billigere enn oss?
Nå ble dette en lengre avsporing, men jeg tror det er viktig at vi kan stole mest mulig på egne menneskelige og naturgitte forutsetninger fremover, selv om det nok ikke er bare negativt med EØS.
Har problemer med å godta dette overformynderiet og detaljstyring fra Brussel. Fra f.eks ACER, til at mopeder på norske veier, skal ha en toppfart på 45 km/t, 50 tidligere. Egentlig er de vel konstruert for en toppfart på rundt 70 km/t?
Men viktigst for meg, utdann flere håndtverkere og færre sosionomer. Vi må kunne stå mest mulig og stødige på egne ben. Korona blir nok ikke siste utfordring, i en verden med stadig flere mennesker og vesentlig mindre natur.
Sier meg enig i det meste her. Norske myndigheter har over 25-30 år satt Norge i en tilstand av unødvendig underdanighet og avhengighet av EU. Driveren er EØS-avtalen, hvis innhold er avvist av flertallet i befolkningen to ganger.
EØS-avtalen har bl.a medført at arbeidsgivere kan velge seg billige arbeidere fra hvor som helst, framfor å ansette nordmenn. Dermed går nordmenn til trygd i en eller annen form. Det foregår sosial dumping i EØS/EU-området. Millioner er arbeidsløse, mens arbeid blir utført av mennesker utenfra. Den frie flyten har gitt mafiaen gode arbeidsbetingelser, land blir svindlet for enorme beløp. I EU har mafiaen kontakter i alle EU-institusjonene og er dominerende i økonomien i flere land. I Norge svindler mafiaen i arbeids- og næringslivet staten for ca. 60 mrd. kr pr år, beregnet av skatteetaten. Et formidabelt beløp, i følge Kripos utgjør mafiaen en trussel mot Norge. Energi-regimet er et kapittel for seg selv. Nå må "verdens rikeste land" ty til krisepakker ovenfor befolkningen, for å unngå at folk fryser/svelter ihjel.
Så det er mye å rette opp i og det er åpenbart at overformynderiet (EØS-avtalen) må sies opp, slik at oppryddingen kan skje effektivt ut fra behovet i Norge.
Som selvstendig land har vi selvsagt behov for handel og samarbeid med andre land, akkurat slik andre land har. Norge har i lange tider praktisert dette gjennom bilaterale avtaler. La oss fortsette med det.
:) Ja, vi skal fortsette handel med andre land. Vi er helt på linje her.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»