Ordlek

Svar
Klodrik

Re: Ordlek

Legg inn av Klodrik »

Fonologi
Potensiell skrev: søn okt 10, 2021 9:43 pm (jepp, ikke helt greit, men umulig å bygge på gram)
Ja, slo meg at den var vrien, men kom på iallfall en mulig vri med gramvekt (så lenge man kan spille på at et ord som gram har flere betydninger)

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Logistikk

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Stikkpille

Number4

Legg inn av Number4 »

Toleranseetikk

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Balder skrev: søn okt 10, 2021 11:05 pmLogistikk
Bare for ordens skyld. "Logistikk" er ikke et ord som er sammensatt av to andre selvstendige ord.

Det greske verbet "logizomai" betyr "jeg beregner, jeg regner." Derav også "logaritme". Til grunn ligger "logos".-ord, fornuft, lære.

"-ikos" er et gresk suffiks som danner adjektiver og betyr "som hører til."

"Logistikós"- som hører til beregning, utregning."

Dette har selvfølgelig ingen som helst sammenheng med norsk "stikk" og "stikke."

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

etikkmangel

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Mangelsykdom

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

sykdomshistorie

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Klodrik skrev: søn okt 10, 2021 9:52 pm
Ja, slo meg at den var vrien, men kom på iallfall en mulig vri med gramvekt (så lenge man kan spille på at et ord som gram har flere betydninger)
Er ikke Infogram et infografikk-verktøy? Så det er vel egentlig bare ett ord. Hadde nok gått bedre med ordet "infografikk" da :) Men dette vet nok TS mer om.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Historieinteresse

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Karatel skrev: man okt 11, 2021 8:30 am
Balder skrev: søn okt 10, 2021 11:05 pmLogistikk
Bare for ordens skyld. "Logistikk" er ikke et ord som er sammensatt av to andre selvstendige ord.

Det greske verbet "logizomai" betyr "jeg beregner, jeg regner." Derav også "logaritme". Til grunn ligger "logos".-ord, fornuft, lære.

"-ikos" er et gresk suffiks som danner adjektiver og betyr "som hører til."

"Logistikós"- som hører til beregning, utregning."

Dette har selvfølgelig ingen som helst sammenheng med norsk "stikk" og "stikke."
Jeg vet, det blir helt feil.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Interessekonflikt

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Løsemiddel
pfrog567 skrev: man okt 11, 2021 10:35 am
Klodrik skrev: søn okt 10, 2021 9:52 pm
Ja, slo meg at den var vrien, men kom på iallfall en mulig vri med gramvekt (så lenge man kan spille på at et ord som gram har flere betydninger)
Er ikke Infogram et infografikk-verktøy? Så det er vel egentlig bare ett ord. Hadde nok gått bedre med ordet "infografikk" da :) Men dette vet nok TS mer om.
Ja, mulig det ble en misbrukt neologisme; er vel formet etter samme mal som telegram, fonogram osv (og nå brukes visst også "gram" alene i betydningen tjenesten Instagram), men ble uansett tvilsomt i denne sammenheng. Skal prøve å unngå så unødvendig knotete ord fra nå av :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Klodrik skrev: man okt 11, 2021 10:58 am Løsemiddel
pfrog567 skrev: man okt 11, 2021 10:35 am
Er ikke Infogram et infografikk-verktøy? Så det er vel egentlig bare ett ord. Hadde nok gått bedre med ordet "infografikk" da :) Men dette vet nok TS mer om.
Ja, mulig det ble en misbrukt neologisme; er vel formet etter samme mal som telegram, fonogram osv (og nå brukes visst også "gram" alene i betydningen tjenesten Instagram), men ble uansett tvilsomt i denne sammenheng. Skal prøve å unngå så unødvendig knotete ord fra nå av :)
Vi overlever dette, det er jo bare en lek da. Og mange morsomme ord dukker opp her :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Middelalder

Sverd

Legg inn av Sverd »

Rabattkupong.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Kupongrente

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

renteoppgang

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Oppgangstider.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Potensiell skrev: søn okt 10, 2021 9:43 pm Grammofon (jepp, ikke helt greit, men umulig å bygge på gram)
Njaaa... man kunne prøvd med grampositiv.

Mvh

BE

OBS! DETTE ER EN KOMMENTAR TIL ET TIDLIGERE INNLEGG, OG SKAL IKKE BYGGES VIDERE PÅ.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

nødskrik

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Skrikhals

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: man okt 11, 2021 10:16 am etikkmangel
"Etikk" er et god eksempel på det jeg skrev om det greske suffikset "-ikos" som danner adjektiver.

"Éthos"-karakter, moral. "ethikós"- som har karakter, moral."

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: man okt 11, 2021 10:35 am
Klodrik skrev: søn okt 10, 2021 9:52 pm
Ja, slo meg at den var vrien, men kom på iallfall en mulig vri med gramvekt (så lenge man kan spille på at et ord som gram har flere betydninger)
Er ikke Infogram et infografikk-verktøy? Så det er vel egentlig bare ett ord. Hadde nok gått bedre med ordet "infografikk" da :) Men dette vet nok TS mer om.
"Gram" og "grafikk" har samme opprinnelse- Det greske verbet "grapho" betyr "jeg skriver". "gramma" betyr "bokstav, skrifttegn." "Gramma" løser vi opp som "graph-ma". Her skjer det en assimilasjon, m virker på ph og forandrer den lyden til m slik at -phm- blir til -mm-. Slike assimilasjoner er svært vanlig i alle språk.

"Graphikós" er enda et eksempel på suffikset -ikos som danner adjektiv. Derav grafikk, grafiker og grafitti.

I gammelgresk ble ph uttalt som en aspirert p, altså en p som uttales med et pust.slik som på norsk og de andre grermanske språkene, men p uttales uten pust på de romanske , slaviske og finsk-ugriske språkene. I bysantisk tid fikk ph uttalen f.

"Info" er en forkortelse for latin "informatio" som alle straks skulle forstå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

halsonde

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Karatel skrev: man okt 11, 2021 1:07 pm
pfrog567 skrev: man okt 11, 2021 10:35 am
Klodrik skrev: søn okt 10, 2021 9:52 pm
Ja, slo meg at den var vrien, men kom på iallfall en mulig vri med gramvekt (så lenge man kan spille på at et ord som gram har flere betydninger)
Er ikke Infogram et infografikk-verktøy? Så det er vel egentlig bare ett ord. Hadde nok gått bedre med ordet "infografikk" da :) Men dette vet nok TS mer om.
"Gram" og "grafikk" har samme opprinnelse- Det greske verbet "grapho" betyr "jeg skriver". "gramma" betyr "bokstav, skrifttegn." "Gramma" løser vi opp som "graph-ma". Her skjer det en assimilasjon, m virker på ph og forandrer den lyden til m slik at -phm- blir til -mm-. Slike assimilasjoner er svært vanlig i alle språk.

"Graphikós" er enda et eksempel på suffikset -ikos som danner adjektiv. Derav grafikk, grafiker og grafitti.

I gammelgresk ble ph uttalt som en aspirert p, altså en p som uttales med et pust.slik som på norsk og de andre grermanske språkene, men p uttales uten pust på de romanske , slaviske og finsk-ugriske språkene. I bysantisk tid fikk ph uttalen f.

"Info" er en forkortelse for latin "informatio" som alle straks skulle forstå.
Flott med litt undervisning innimellom leken 👍

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Ondskap

Number4

Legg inn av Number4 »

Frontangrep

Number4

Legg inn av Number4 »

Styrkeøvelser

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Øvelsesmål

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»