Årets rekkeviddetest av Motor.

Svar
Fernandovonarb

Årets rekkeviddetest av Motor.

Legg inn av Fernandovonarb »

Synes denne fortjener egen tråd. Har kjørt 25 mil i skrivende stund etter hva jeg ser. Mange nye biler er med i år, sammen med noen kinesiske flak.

Hvem overrasker positivt og negativt? Diskuter..
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Larsabal skrev: ons jun 01, 2022 4:45 pm Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.
Ja det var svakt. MB EQS virker å bli den nye rekkeviddekongen. Klarer den 700km? Blir close.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Mercedesen ser jo ikke ut til å klare 650 km. Ganske langt fra 700.

God test.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Larsabal skrev: ons jun 01, 2022 4:45 pm Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.
Stygg kinabil som egner seg best i en mørk garasje.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Bmw i4 m50 klarte 521 km, 5% over oppgitt rekkevidde. Bra når de fleste andre kjørte mye kortere. Spent på første langtur. Eqs som skulle klare 214 km lenger klarte bare 99 km lenger.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Med tanke på at det var 7 grader og pøsregn setter 300km, samt at halvparten av de første 200km også var på våte veier selv om det var 12-16 grader der så synes jeg bilene presterte bra.
Begge EQS hadde 21 tommere og begge BMW iX hadde 22 tommere, mens Model y og i4 hadde mye mindre hjul. Med det i tankene er dette logisk.

De som overrasket positivt var for meg iX40, som selv med største felgene gikk like langt som den Taycan CT 4 med lengst rekkevidde, riktignok med største felger 21 toms.
Og at i4 edrive40 med 18 tommere gikk lenger enn IX50 som jeg også allerede synes går imponerende langt i sånt pøsregn.
I4 M50 gjorde det også bra.
Model Y gikk meget langt og fikk vel 5. plass bak iX50, men hadde bare 19 tommere.

At de tunge beistene av EQS450 rwd skulle vinne hadde jeg regnet med, men jeg trodde kanskje forskjellen mellom 450 og 580 4matic skulle være større. Og i4 rwd puster dem i nakken. Og forskjellen ned til store suv iX50 er i praksis nesten ubetydelig liten.

Største skuffelse var Hongqi og EQE i forhood til hvor langt de skulle kunne gå. Men jeg ble også skuffet over at Taycan fikk samme rekkevidde nå i sommertesten som i vintertesten.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Fernandovonarb skrev: ons jun 01, 2022 4:52 pm
Larsabal skrev: ons jun 01, 2022 4:45 pm Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.
Ja det var svakt. MB EQS virker å bli den nye rekkeviddekongen. Klarer den 700km? Blir close.
Hadde været vært som i sommertesten fjor ville nok EQSene lett klart sine wltp-tall.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Veldig overrasket over Taycan. Den imponerte jo stort i vintertesten.

At store dråg som IX og EQC har større felger enn i4 bør være normalt. I4 er jo en bitteliten bil innvendig i forhold.

Men sommertur… Enig med kompressor om at regn og 6 grader ødelegger mye.

henlie

Legg inn av henlie »

Forfun skrev: ons jun 01, 2022 9:53 pm Veldig overrasket over Taycan. Den imponerte jo stort i vintertesten.
Er det egentlig skuffende? Den ligger jo svært nærme oppgitte tall og vi ønsker vel egentlig ikke at det skal være så stor forskjell i rekkevidde mellom sommer og vinter? For meg er det mer skuffende at den ikke skal gå mer enn ca 40 mil, men ift. oppgitte tall er det jo bra. 2,18% avvik i regnvær er jo ikke ille. Store hjul også, men mulig oppgitt rekkevidde er med disse hjulene?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg har en eldre elbil med rekkevidde på ca. 180-190 km om sommeren. Er veldig fornøyd. Trenger ikke mer da jeg stort sett kjører korte turer her i distriktet (bor i Grenland), og har kort vei til jobb. Lang rekkevidde er overvurdert. Dersom man stort sett kjører i nærområdet, har kort vei til jobb og ikke hytte på fjellet, så bør man klare seg godt med en brukt elbil med noe mindre rekkevidde. Da slipper man å vente ett år på å få ny bil også.

Someone

Legg inn av Someone »

Larsabal skrev: ons jun 01, 2022 4:45 pm Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.
Samtidig gir det en liten dose skadefryd

Fago

Legg inn av Fago »

henlie skrev: tor jun 02, 2022 9:11 am
Forfun skrev: ons jun 01, 2022 9:53 pm Veldig overrasket over Taycan. Den imponerte jo stort i vintertesten.
Er det egentlig skuffende? Den ligger jo svært nærme oppgitte tall og vi ønsker vel egentlig ikke at det skal være så stor forskjell i rekkevidde mellom sommer og vinter? For meg er det mer skuffende at den ikke skal gå mer enn ca 40 mil, men ift. oppgitte tall er det jo bra. 2,18% avvik i regnvær er jo ikke ille. Store hjul også, men mulig oppgitt rekkevidde er med disse hjulene?
Oppgitt rekkevidde på Taycan er vel med 19''.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

TheBaseline skrev: tor jun 02, 2022 9:16 am ...Lang rekkevidde er overvurdert. Dersom man stort sett kjører i nærområdet, har kort vei til jobb og ikke hytte på fjellet, så bør man klare seg godt med en brukt elbil med noe mindre rekkevidde. Da slipper man å vente ett år på å få ny bil også.
Det du skriver er sikkert OK for mange med egen strømplugg på tunet/i garasjen for nattlading. For oss som bor i bolig uten slik luksus, og som er avhengig av lading på offentlig ladestolpe, så er rekkevidde et ganske viktig punkt når man skal velge elbil.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Larsabal skrev: tor jun 02, 2022 10:50 am
TheBaseline skrev: tor jun 02, 2022 9:16 am ...Lang rekkevidde er overvurdert. Dersom man stort sett kjører i nærområdet, har kort vei til jobb og ikke hytte på fjellet, så bør man klare seg godt med en brukt elbil med noe mindre rekkevidde. Da slipper man å vente ett år på å få ny bil også.
Det du skriver er sikkert OK for mange med egen strømplugg på tunet/i garasjen for nattlading. For oss som bor i bolig uten slik luksus, og som er avhengig av lading på offentlig ladestolpe, så er rekkevidde et ganske viktig punkt når man skal velge elbil.
Du har selvfølgelig rett i det. Det forutsetter at man har en ladeboks hjemme.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Polestar 2 vil jeg trekke frem som en litt positiv overraskelse denne gangen. Både 2wd og 4wd versjonen gikk lenger enn hva jeg forventet. Mulig de har gjort noe med motorstyringen.
Ellers var de fleste rundt oppgitt denne gangen eller like under, så det var nok ikke sommertesten med optimale forhold.

henlie

Legg inn av henlie »

TheBaseline skrev: tor jun 02, 2022 9:16 am Jeg har en eldre elbil med rekkevidde på ca. 180-190 km om sommeren. Er veldig fornøyd. Trenger ikke mer da jeg stort sett kjører korte turer her i distriktet (bor i Grenland), og har kort vei til jobb. Lang rekkevidde er overvurdert. Dersom man stort sett kjører i nærområdet, har kort vei til jobb og ikke hytte på fjellet, så bør man klare seg godt med en brukt elbil med noe mindre rekkevidde. Da slipper man å vente ett år på å få ny bil også.
Jeg bryr meg lite om andres behov når jeg vurderer en bil. Til daglig hadde det fungert helt fint for oss, men vi kjører mye tur/retur Sørlandet om sommeren uten lademulighet på destinasjonen. Med hastighet på 110-120 km/t som drar en del strøm så er det mange biler som ikke klarer dette i dag og fortsatt ha tilfredsstillende "sikkerhetsmargin" igjen. Jeg vil anta at forbruket i denne hastigheten gjerne er høyere enn i sommertesten til Motor, til tross for regn. Men det begynner absolutt å nærme seg. Tipper det vil være null problem når faststoffbatteriene kommer om noen år.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Kjører en del Bærum-Kragerø da vi har sommerhytte der og har testet iX50 og mange elbiler dit. Både etron 55, I-Pace, iX40 og EQC går ca like greit ned, men har alle en del under 50% på batteriet ved ankomst til kragerø og må dermed lades før eller i løpet av hjemturen. Og jeg holder gjerne en 10-15 over nedover der på så oversiktlige motorveier.
IX50 derimot, den hadde 56% igjen ved «ganske hard motorveikjøring» eller 60-63% ved normal kjøring og går dermed fint tur-retur uten å måtte lades. Det utgjør en forskjell, selv om det ofte er ledig destinasjonslader ved båtplassen der vi står parkert, slik at det sjelden er noe problem. Det er bare det å slippe å tenke på lading i det hele tatt som er behagelig.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Fernandovonarb skrev: tor jun 02, 2022 11:35 am Polestar 2 vil jeg trekke frem som en litt positiv overraskelse denne gangen. Både 2wd og 4wd versjonen gikk lenger enn hva jeg forventet. Mulig de har gjort noe med motorstyringen.
Ellers var de fleste rundt oppgitt denne gangen eller like under, så det var nok ikke sommertesten med optimale forhold.
Enig. Polestar 2 en positiv overraskelse sammen med BMW i4. Ellers på det jevne. Tesla er som forventet effektivitets-kongen.

Jeg ser de fortsatt kjører den samme ruta som favoriserer de som klarer å komme seg opp Venabygdsfjellet og kan trille ned til Ringebu. Blir potensielt større forskjeller mellom bilene enn om man kjørte f.eks. en rute med stigningene og nedkjøringene i starten og flatere letterreng mot slutten der de fleste bilene i testen "gir seg".

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

En av mine nevøer som har en kassebil han har innredet som campingbil har kjørt en 8 år gammel Leaf. Han bor i Drøbak og skulle besøke familie i Lunde i Telemark.

Måtte lade allerede i Kongsberg. Nå vet jeg ikke om han startet med 80% eller hva.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: tor jun 02, 2022 10:10 pm En av mine nevøer som har en kassebil han har innredet som campingbil har kjørt en 8 år gammel Leaf. Han bor i Drøbak og skulle besøke familie i Lunde i Telemark.
Måtte lade allerede i Kongsberg. Nå vet jeg ikke om han startet med 80% eller hva.
Hvis det er en 8 år gammel Leaf så har den et lite 24kWh batteri og WLTP-rekkevidde på 142 km. Ikke optimale værforhold, normal slitasje på batteriet etter 8 års bruk, og sikring (de færreste tørr å kjøre batteriet helt til 0% før de stopper og lader) så høres det ikke unaturlig ut at man velger å stoppe og lade allerede etter ca 80-85 km ja. Til sammenlikning så har Larsabal sin nyere Datsun Leaf 62kWh batteri og en WLTP-rekkevidde på 385 km.

henlie

Legg inn av henlie »

Kompressor skrev: tor jun 02, 2022 9:41 pm Kjører en del Bærum-Kragerø da vi har sommerhytte der og har testet iX50 og mange elbiler dit. Både etron 55, I-Pace, iX40 og EQC går ca like greit ned, men har alle en del under 50% på batteriet ved ankomst til kragerø og må dermed lades før eller i løpet av hjemturen. Og jeg holder gjerne en 10-15 over nedover der på så oversiktlige motorveier.
IX50 derimot, den hadde 56% igjen ved «ganske hard motorveikjøring» eller 60-63% ved normal kjøring og går dermed fint tur-retur uten å måtte lades. Det utgjør en forskjell, selv om det ofte er ledig destinasjonslader ved båtplassen der vi står parkert, slik at det sjelden er noe problem. Det er bare det å slippe å tenke på lading i det hele tatt som er behagelig.
Samme som vi gjør. Det er gjerne de dyre elbilene som foreløpig klarer dette, samt Tesla. For min del måtte det vært en litt rimeligere elbil med plass til familiebil og bagasje, siden jeg ikke ville kvittet meg med C43'n. Brukt Model 3 hadde sikkert vært rimelig nok og muligens hatt plass, men kun med et nødskrik, men de "eldre" modellene kan vel ikke dra båthenger på 1.000 kg. Både Model 3 og Y er uansett helt uaktuelle pga støy, komfort, design etc. Skulle jeg hatt elbil skulle det vært et komfortabelt alternativ til C43'n.

Kent

Legg inn av Kent »

Larsabal skrev: tor jun 02, 2022 10:50 am
TheBaseline skrev: tor jun 02, 2022 9:16 am ...Lang rekkevidde er overvurdert. Dersom man stort sett kjører i nærområdet, har kort vei til jobb og ikke hytte på fjellet, så bør man klare seg godt med en brukt elbil med noe mindre rekkevidde. Da slipper man å vente ett år på å få ny bil også.
Det du skriver er sikkert OK for mange med egen strømplugg på tunet/i garasjen for nattlading. For oss som bor i bolig uten slik luksus, og som er avhengig av lading på offentlig ladestolpe, så er rekkevidde et ganske viktig punkt når man skal velge elbil.
Kjøper faktisk noen elbil uten å ha mulighet til å lade hjemme?

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Kent skrev: lør jun 04, 2022 7:57 am Kjøper faktisk noen elbil uten å ha mulighet til å lade hjemme?
Etter at det ble innført avgifter og ladeplikt på de kommunale ladeplassene i Oslo, så har det nok blitt litt mindre ille å basere seg på kommunal lading, og prisen er nok ikke så gal heller. P-plassene med ladestolpe er ikke lenger en friplass slik det var før i tiden. Pris og avgiftstid nederst på denne siden:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... og-priser/
Og har man en abonnementsordning så kan man også få akseptable priser på hurtigladere.

Er det like enkelt eller praktisk som hjemmelading? Nei. Er det like raskt og effektivt som å fylle dinosaurjuice? Nei. Er det mulig å få et bilhold til å fungere i Oslo med kommunal lading / hurtigladere? Ja, for noen.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

nometalhorse skrev: ons jun 01, 2022 7:03 pm
Larsabal skrev: ons jun 01, 2022 4:45 pm Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.
Stygg kinabil som egner seg best i en mørk garasje.
Mange som har kjøpt seg denne grusomt stygge bilen opptrer som om dem kjører Rolls Royce. :lol:

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Retnuh skrev: lør jun 04, 2022 10:06 am
nometalhorse skrev: ons jun 01, 2022 7:03 pm
Larsabal skrev: ons jun 01, 2022 4:45 pm Hongqi EHS-9 stopper nesten 100 km før det de lover. Det er svakt.
Stygg kinabil som egner seg best i en mørk garasje.
Mange som har kjøpt seg denne grusomt stygge bilen opptrer som om dem kjører Rolls Royce. :lol:
Hehe ja, det blir litt som å gå rundt med en fake Rolex som ligner litt, men ikke helt. Men legger man det til side, så er bilen stor, har fine seter, fantastisk god plass og ser helt ok ut spør du meg. Men den lader for tregt, har litt for lav rekkevidde i 2022 og det viktigste av alt: en håndbygget britisk Rolls Royce blir den jo aldri. Så jeg kjøpte den ikke selv om prisen var lavere enn for en BMW iX. Jeg har faktisk heller ikke takket ja til prøvetur.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: lør jun 04, 2022 10:03 pm
Retnuh skrev: lør jun 04, 2022 10:06 am
nometalhorse skrev: ons jun 01, 2022 7:03 pm
Stygg kinabil som egner seg best i en mørk garasje.
Mange som har kjøpt seg denne grusomt stygge bilen opptrer som om dem kjører Rolls Royce. :lol:
Hehe ja, det blir litt som å gå rundt med en fake Rolex som ligner litt, men ikke helt. Men legger man det til side, så er bilen stor, har fine seter, fantastisk god plass og ser helt ok ut spør du meg. Men den lader for tregt, har litt for lav rekkevidde i 2022 og det viktigste av alt: en håndbygget britisk Rolls Royce blir den jo aldri. Så jeg kjøpte den ikke selv om prisen var lavere enn for en BMW iX. Jeg har faktisk heller ikke takket ja til prøvetur.
Latterlig.

'Hangchi' er jo et eget kakse/partitoppmerke med lang historie i Kina. Selv jeg husker jo bilder av Audi 100 Hongqi for flere tiår siden. Hvorfor ikke være informert om hva det er heller enn å rote med hva det ikke er?
Minner om butikken som annonserte PC med AMD som 'Pentium'. Og da Pepsi ble omtalt som (coca)cola.

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: lør jun 04, 2022 11:34 pm 'Hangchi' er jo et eget kakse/partitoppmerke med lang historie i Kina. Selv jeg husker jo bilder av Audi 100 Hongqi for flere tiår siden. Hvorfor ikke være informert om hva det er heller enn å rote med hva det ikke er?
Minner om butikken som annonserte PC med AMD som 'Pentium'. Og da Pepsi ble omtalt som (coca)cola.
Vel, Pepsi sjøl kalte seg for Pepsi-Cola i tiden 1898-1961. Og Pepsi har jo også brus med cola-smak.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Kent skrev: lør jun 04, 2022 7:57 am Kjøper faktisk noen elbil uten å ha mulighet til å lade hjemme?
Ja, i mitt område gjør mange det, veldig mange faktisk.

Etter det ble innført avgift for å lade på offentlig ladeplass, og antallet plasser ble økt, ble det mye enklere med elbil i sentrale bystrøk uten egen strømplugg. Før det ble innført avgift for lading sto egoistiske idioter på ladeplassene i dagevis og plassene var opptatt hele tiden. Etter innføringen av avgift har jeg enda til gode å ikke finne plass i mitt nabolag når jeg har behov for lading. Folk som bor sentralt i Oslo har sjelden behov for daglig lading, de fleste går, sykler eller tar kollektivt til jobb. Mitt eget kjøremønster tilsier lading ca hver 10. dag, i gjennomsnitt. Selv etter at avgiften ble skrudd opp fra nyttår synes jeg det er helt innafor å betale rundt 80 kr for fullt batteri med lading over natten. Fullt batteri for meg er, i teorien, 385 km kjøring.

SUV

Legg inn av SUV »

Kompressor skrev: ons jun 01, 2022 8:29 pm Med tanke på at det var 7 grader og pøsregn setter 300km, samt at halvparten av de første 200km også var på våte veier selv om det var 12-16 grader der så synes jeg bilene presterte bra.
Jeg synes et ser ut til at de fleste elbiler er mye dårligere enn WLTP-tallene de har fått, mens det gjerne er omvendt for biler med drivstofftank. Kan det være at testene er litt ulike for ulike drivstoff slik at det blir tilnærmet umulig å klare WLTP forbruket med en elbil, mens det jo er ganske enkelt med en bil med forbrenningsmotor.

Feks så har min pick-up på litt over to tonn et dieselforbruk på 8,0 l/100 km ifølge vognkortet. Men jeg har selv klart å kjøre 100 km på 6,9 liter selv om betingelsene heller ikke der var helt optimale:
10 plussgrader stort sett.
Våte veier mye av tiden.
2 kaldstarter uten motorvarmer.
Piggdekk.
Avsluttet sannsynligvis høyere enn der jeg startet.

Klarte idag å få totaltforbruket siden bilen var ny ned i 8,2 l / 100 km, men så er det altså målt over 2,5 uker og godt over 600 km er med tilhenger på 300 / 1200 kg (mest 1200 kg). Så forbruket krabber stadig nedover etterhvert som tilhengerandelen (som nå er på ca 33%) reduseres. Det betyr ikke at jeg heretter dropper å kjøre med henger, idag ble det vel et par km og imorgen blir det vel 3 mil med 1200 kg på slep tenker jeg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»