Mer skyting i Oslo.

Svar
Champis

Re: Mer skyting i Oslo.

Legg inn av Champis »

Knaberaps skrev: fre nov 11, 2022 12:23 pm
Ostemanden skrev: tor nov 10, 2022 8:40 pm Svenske tilstander er et utrykk som brukes av folk gjerne litt enkle i hodet og som ikke liker folk som er mørkere enn solbrune nordmenn

æsj as
Og dem som benekter dette gryende fenomenet er gjerne folk som er litt tett i pappen, som helst ser en størst mulig strøm av afghanere, kongolesere og somailere inn i landet.

Fine stråmenn 👍🏼

Champis

Legg inn av Champis »

peraleks skrev: fre nov 11, 2022 1:08 pm
Champis skrev: fre nov 11, 2022 12:03 am
Guttorm123 skrev: tor nov 10, 2022 1:42 pm

Mye vas her, men tror du alle i Oslo er redde da?

Nei. Og derfor er det heller ikke det er noen grunn til å rope "ulv, ulv" pga. ett enkelt sted i Oslo.
Litt artig med han du siterer, virker ikke som folk forstår at det bor 700 000 mennesker i Oslo, 1,2 mill om man begynner å ta med alle områdene rundt som har lett tilgang inn, når man tenker på hvor store folkemasser det er på et temmelig lite område så er det smålig fantastisk hvor lite det egentlig skjer i Oslo.

Enig. Jeg kjenner hundrevis av folk i Oslo, stort sett folk som er ganske mye ute. Jeg kan ikke huske at noen av dem har vært borti noe som helst av slike type hendelser det snakkes om her. Og det er det nok en grunn til.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:13 am Fine stråmenn 👍🏼
Fin stråmann, heter det. Det var bare én. Og du skjønte tydeligvis ikke at jeg svarte en annen stråmann. Jeg utelukket bare "æsj as".

"Svenske tilstander er et utrykk som brukes av folk gjerne litt enkle i hodet og som ikke liker folk som er mørkere enn solbrune nordmenn

æsj as

peraleks

Legg inn av peraleks »

Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:15 am
peraleks skrev: fre nov 11, 2022 1:08 pm
Champis skrev: fre nov 11, 2022 12:03 am


Nei. Og derfor er det heller ikke det er noen grunn til å rope "ulv, ulv" pga. ett enkelt sted i Oslo.
Litt artig med han du siterer, virker ikke som folk forstår at det bor 700 000 mennesker i Oslo, 1,2 mill om man begynner å ta med alle områdene rundt som har lett tilgang inn, når man tenker på hvor store folkemasser det er på et temmelig lite område så er det smålig fantastisk hvor lite det egentlig skjer i Oslo.

Enig. Jeg kjenner hundrevis av folk i Oslo, stort sett folk som er ganske mye ute. Jeg kan ikke huske at noen av dem har vært borti noe som helst av slike type hendelser det snakkes om her. Og det er det nok en grunn til.
Samme her, selv om jeg drar inn venners venner igjen så null/niks/nada, ikke så mye som en stjålet telefon/lommebok på trikken engang.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:15 am Jeg kjenner hundrevis av folk i Oslo, stort sett folk som er ganske mye ute. Jeg kan ikke huske at noen av dem har vært borti noe som helst av slike type hendelser det snakkes om her. Og det er det nok en grunn til.
Du kjenner hundrevis, altså. Og vet noe spesifikt om samtlige. Har du et anslag om hvor mange hundre du kjenner? 200? 500? 964? Så kan vi finne ut derfra graden av kunnskap du har om alle disse.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 1:29 am Samme her, selv om jeg drar inn venners venner igjen så null/niks/nada
Så du kjenner også hundrevis i Oslo, og vet noe spesifikt om dem. Javel. Og når du i tillegg kjenner til disse hundrevis sine venners venner, så snakker vi om flere tusen. Hvordan har du maktet å få denne kunnskapen om så mange mennesker?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 1:33 am
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 1:29 am Samme her, selv om jeg drar inn venners venner igjen så null/niks/nada
Så du kjenner også hundrevis i Oslo, og vet noe spesifikt om dem. Javel. Og når du i tillegg kjenner til disse hundrevis sine venners venner, så snakker vi om flere tusen. Hvordan har du maktet å få denne kunnskapen om så mange mennesker?
Har du hørt om snap/insta/vors?
Er det noe folk jaggu meg er flinke til så er det å dokumentere absolutt alt som hender dem i løpet av en hverdag, en annen en er den klassiske meldingen på face: "Ingen telefon, kontakt meg på xxx".

Champis

Legg inn av Champis »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 1:30 am
Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:15 am Jeg kjenner hundrevis av folk i Oslo, stort sett folk som er ganske mye ute. Jeg kan ikke huske at noen av dem har vært borti noe som helst av slike type hendelser det snakkes om her. Og det er det nok en grunn til.
Du kjenner hundrevis, altså. Og vet noe spesifikt om samtlige. Har du et anslag om hvor mange hundre du kjenner? 200? 500? 964? Så kan vi finne ut derfra graden av kunnskap du har om alle disse.

Jeg kjenne ganske mange mennesker ganske godt, ja.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 1:37 am Har du hørt om snap/insta/vors?
Er det noe folk jaggu meg er flinke til så er det å dokumentere absolutt alt som hender dem i løpet av en hverdag, en annen en er den klassiske meldingen på face: "Ingen telefon, kontakt meg på xxx".
Du sa du kjente hundrevis i Oslo. Eller dvs. du skrev "samme her" når Champis nevnte det. Pluss at du kjente disse venners venner. Er det slik at når disse flere tusen ikke legger noe ut på insta osv. så skjer det ikke?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:37 am Jeg kjenne ganske mange mennesker ganske godt, ja.
Det er mange som gjør det. Men de færreste kjenner hundrevis godt, og enda færre kjenner hundrevis som har en felles manglende opplevelse av en ting som er urovekkende til stede i dag. Så her skryter du nok på deg litt ekstra bekjentskap, og peraleks fulgte på, og plusset på med noen hundre til i form av venners venner.

Champis

Legg inn av Champis »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 1:44 am
Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:37 am Jeg kjenne ganske mange mennesker ganske godt, ja.
Det er mange som gjør det. Men de færreste kjenner hundrevis godt, og enda færre kjenner hundrevis som har en felles manglende opplevelse av en ting som er urovekkende til stede i dag. Så her skryter du nok på deg litt ekstra bekjentskap, og peraleks fulgte på, og plusset på med noen hundre til i form av venners venner.

Men jeg kjenner faktisk såpass mange. Jobber med ekstremt mange folk hvert eneste år og får nye bekjentskaper hver uke. En del av de jeg har blitt kjent med har jeg ukentlig kontakt med og treffer regelmessig.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:48 am Men jeg kjenner faktisk såpass mange. Jobber med ekstremt mange folk hvert eneste år og får nye bekjentskaper hver uke. En del av de jeg har blitt kjent med har jeg ukentlig kontakt med og treffer regelmessig.
Det er flere yrker som genererer stort bekjentskap i form av kurs, møter, fester og andre arrangementer. Men du sier at "en del" av disse er du blitt kjent med. Har alle disse (som jo blir hundrevis) sagt at de aldri har opplevd noe ubehagelig i Oslo? ikke så mye som en "stjålet telefon/lommebok på trikken engang"?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 1:41 am
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 1:37 am Har du hørt om snap/insta/vors?
Er det noe folk jaggu meg er flinke til så er det å dokumentere absolutt alt som hender dem i løpet av en hverdag, en annen en er den klassiske meldingen på face: "Ingen telefon, kontakt meg på xxx".
Du sa du kjente hundrevis i Oslo. Eller dvs. du skrev "samme her" når Champis nevnte det. Pluss at du kjente disse venners venner. Er det slik at når disse flere tusen ikke legger noe ut på insta osv. så skjer det ikke?
Om jeg ikke ser det der så hører jeg det garantert i forbindelse med en eller annen vors, eller når man henger casually, snakker etc.
Det er liksom ikke hver dag at noen opplever å få noe frastjålet så en slik nyhet vil ganske raskt bli delt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 1:44 am
Champis skrev: lør nov 12, 2022 1:37 am Jeg kjenne ganske mange mennesker ganske godt, ja.
Det er mange som gjør det. Men de færreste kjenner hundrevis godt, og enda færre kjenner hundrevis som har en felles manglende opplevelse av en ting som er urovekkende til stede i dag. Så her skryter du nok på deg litt ekstra bekjentskap, og peraleks fulgte på, og plusset på med noen hundre til i form av venners venner.
Eller du gjør deg opp noen antagelser som ikke stemmer overens med virkeligheten?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:11 am Om jeg ikke ser det der så hører jeg det garantert i forbindelse med en eller annen vors, eller når man henger casually, snakker etc.
Det er liksom ikke hver dag at noen opplever å få noe frastjålet så en slik nyhet vil ganske raskt bli delt.
Dette er bull. Det hender tidvis at folk jeg har kjent lenge, forteller meg noe som jeg på ingen måte har hørt om vedkommende før. Jeg kjenner ikke hundrevis av folk, men jeg kjenner en del, og jeg er temmelig sikker på at det er ting som har skjedd dem i nyere tid, ikke har kommet meg for øret eller øyet. Og jeg har snap, insta osv. Så her overvurderer du nok din kunnskap om alle de hundre du kjenner.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:12 am Eller du gjør deg opp noen antagelser som ikke stemmer overens med virkeligheten?
Da er det bare å forklare hvordan i den videste verden du kan vite at ingen av disse hundrevis av mennesker (du utelater å komme med et anslag av antall hundre her) har opplevd noe ubehagelig i Oslo?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 2:28 am
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:11 am Om jeg ikke ser det der så hører jeg det garantert i forbindelse med en eller annen vors, eller når man henger casually, snakker etc.
Det er liksom ikke hver dag at noen opplever å få noe frastjålet så en slik nyhet vil ganske raskt bli delt.
Dette er bull. Det hender tidvis at folk jeg har kjent lenge, forteller meg noe som jeg på ingen måte har hørt om vedkommende før. Jeg kjenner ikke hundrevis av folk, men jeg kjenner en del, og jeg er temmelig sikker på at det er ting som har skjedd dem i nyere tid, ikke har kommet meg for øret eller øyet. Og jeg har snap, insta osv. Så her overvurderer du nok din kunnskap om alle de hundre du kjenner.
Haha nei det er det ikke, her drar du din personlige opplevelser inn og tror at dette er felles for alle.
Jeg hadde garantert fått høre det om noe hadde skjedd i den type retning, slike hendelser er såpass sjeldent at dette er noe folk ville ha delt i hytt og pine om det så var snap, insta eller vors.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 2:32 am
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:12 am Eller du gjør deg opp noen antagelser som ikke stemmer overens med virkeligheten?
Da er det bare å forklare hvordan i den videste verden du kan vite at ingen av disse hundrevis av mennesker (du utelater å komme med et anslag av antall hundre her) har opplevd noe ubehagelig i Oslo?
Fordi jeg eller nære venner av meg igjen som jeg igjen snakker om andre med hadde fått hørt det, det eksisterer i tillegg x-antall felles grupper med messenger-samtaler hvor man deler ting. At du ikke nærer det samme til andre betyr ca. null og niks i forhold til hvordan andre igjen opplever forbindelser.

Det du ganske enkelt gjør her er å dra inn din setting og tror genuint at dette er det eneste reelle og derfor slik både jeg, Champis og andre skal oppleve sine forbindelser, ergo meget virkelighetsfjernt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 3:02 am Jeg hadde garantert fått høre det om noe hadde skjedd i den type retning, slike hendelser er såpass sjeldent at dette er noe folk ville ha delt i hytt og pine om det så var snap, insta eller vors.
Utelukker du at det kan finnes individer innenfor din bekjentskapskrets som har hatt en annen opplevelse av tilværelsen enn du, men som ikke har utbasunert det på feisbukk, insta eller snap? Du trenger ikke svare. Du og Champ overdrev og tok en fransk en for å kreste frem et poeng som ikke helt gikk så bra.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 3:03 am Fordi jeg eller nære venner av meg igjen som jeg igjen snakker om andre med hadde fått hørt det, det eksisterer i tillegg x-antall felles grupper med messenger-samtaler hvor man deler ting.
Altså hearsay. Kompisen min sa ditt og datt. Eventuelt ingenting i dette tilfellet...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 2:32 am
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:12 am Eller du gjør deg opp noen antagelser som ikke stemmer overens med virkeligheten?
Da er det bare å forklare hvordan i den videste verden du kan vite at ingen av disse hundrevis av mennesker (du utelater å komme med et anslag av antall hundre her) har opplevd noe ubehagelig i Oslo?
Det er da sikkert nok av folk som har opplevd ubehagelige ting i Oslo. Ikke minst lommetyveri o.l. Men det er nå ikke slik at flere folk blir ranet på åpen gate eller blir utsatt for blind vold nærmest hver dag.
Ta bare en tur ned i sentrum, så ser man eldre damer med veska si mer eller mindre åpen og mannfolk med lommeboka/mobilen i baklomma. Men de får da gå i fred, for det står liksom ikke ranere på hvert et hjørne heller.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Her gjøres det en voldsom innsats for å sette Oslo i et værst mulig lys skjønner jeg.
Pussig nok så er det ofte folk som hverken bor eller er kjent i byen som mener mest om hvordan det er, og som regel folk med en agenda.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: lør nov 12, 2022 10:34 am Her gjøres det en voldsom innsats for å sette Oslo i et værst mulig lys skjønner jeg.
Pussig nok så er det ofte folk som hverken bor eller er kjent i byen som mener mest om hvordan det er, og som regel folk med en agenda.
Det meste av dette blir plukket opp fra de store norske mediene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: lør nov 12, 2022 4:58 am
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 3:02 am Jeg hadde garantert fått høre det om noe hadde skjedd i den type retning, slike hendelser er såpass sjeldent at dette er noe folk ville ha delt i hytt og pine om det så var snap, insta eller vors.
Utelukker du at det kan finnes individer innenfor din bekjentskapskrets som har hatt en annen opplevelse av tilværelsen enn du, men som ikke har utbasunert det på feisbukk, insta eller snap? Du trenger ikke svare. Du og Champ overdrev og tok en fransk en for å kreste frem et poeng som ikke helt gikk så bra.
Fordi igjen, det skjer såpass ekstremt sjeldent at det garantert hadde kommet meg for øret på en eller annen måte.
Folk snakker med hverandre, enten det er via venner igjen eller direkte for den sakens skyld.

Tja, jeg lener egentlig heller mot at du er full av piss og tok det ikke så veldig bra at andre mennesker har andre relasjoner til egne omgangskretser.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:11 am Om jeg ikke ser det der så hører jeg det garantert i forbindelse med en eller annen vors, eller når man henger casually, snakker etc.
Det er liksom ikke hver dag at noen opplever å få noe frastjålet så en slik nyhet vil ganske raskt bli delt.
Det er i snitt rundt 40 anmeldelser hver dag i Oslo for «grovt tyveri på offentlig sted», samt i snitt 20 anmeldte tilfeller av vold og mishandling hver eneste dag.

Mørketallene er selvsagt enorme. Ifølge politiet er det til enhver tid 200-300 pågående lommetyverier i Oslo.

Hvorfor skulle folk fortelle slikt på et vors, jeg har da blitt frastjålet ting flere ganger hvorfor i alle dager skulle jeg meddele det til noen?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 12:09 pm Fordi igjen, det skjer såpass ekstremt sjeldent at det garantert hadde kommet meg for øret på en eller annen måte.
Nei, det er ingen garanti for at det hadde skjedd. Beklager.

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: lør nov 12, 2022 1:34 pm
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:11 am Om jeg ikke ser det der så hører jeg det garantert i forbindelse med en eller annen vors, eller når man henger casually, snakker etc.
Det er liksom ikke hver dag at noen opplever å få noe frastjålet så en slik nyhet vil ganske raskt bli delt.
Det er i snitt rundt 40 anmeldelser hver dag i Oslo for «grovt tyveri på offentlig sted», samt i snitt 20 anmeldte tilfeller av vold og mishandling hver eneste dag.

Mørketallene er selvsagt enorme. Ifølge politiet er det til enhver tid 200-300 pågående lommetyverier i Oslo.

Hvorfor skulle folk fortelle slikt på et vors, jeg har da blitt frastjålet ting flere ganger hvorfor i alle dager skulle jeg meddele det til noen?
200-300 pågående lommetyverier er fra en rapport utgitt i 2013, politiet opprettet en egen lommetyvgruppe etter dette og halverte tallet som har holdt seg stabil siden.

Men jeg lurer virkelig på hvor du oppholder deg for å bli utsatt for dette flere ganger, jeg har reist verden rundt og har aldri blitt frastjålet noe som helst.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: lør nov 12, 2022 3:25 pm 200-300 pågående lommetyverier er fra en rapport utgitt i 2013, politiet opprettet en egen lommetyvgruppe etter dette og halverte tallet som har holdt seg stabil siden.

Men jeg lurer virkelig på hvor du oppholder deg for å bli utsatt for dette flere ganger, jeg har reist verden rundt og har aldri blitt frastjålet noe som helst.
Jeg har ikke opplevd lommetyveri (reiser uhyre sjeldent kollektivt da jeg ikke fordrar det) i Oslo har jeg av det jeg kommer på i farten blitt frastjålet grill, blomsterkrukke, blomster, en moped, en motorsykkel, en sementblander, de årene jeg har bodd i byen.

Sykkeltyverier ser jeg nesten daglig. Kort fortalt, dersom sykkelen din på en eller annen måte står utendørs vil den helt eller delvis med 100% sikkerhet være borte innen 24 timer.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Texas_John skrev: lør nov 12, 2022 4:06 pm Kort fortalt, dersom sykkelen din på en eller annen måte står utendørs vil den helt eller delvis med 100% sikkerhet være borte innen 24 timer.
"Delvis med 100% sikkerhet". Dere på ytre høyre lurer vel ikke på hvorfor hele verden ler av dere?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: lør nov 12, 2022 10:34 am Her gjøres det en voldsom innsats for å sette Oslo i et værst mulig lys skjønner jeg.
Pussig nok så er det ofte folk som hverken bor eller er kjent i byen som mener mest om hvordan det er, og som regel folk med en agenda.
Noen av oss er jo født og oppvokst med dette som et av livets hovedmål.

Men det er litt bekymringsverdig at vi får så mye konkurranse fra andre, ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»