Pride - er det nok nå?

Svar
Fazam

Re: Pride - er det nok nå?

Legg inn av Fazam »

https://www.vg.no/rampelys/i/158j6M/nik ... hon-hotels

Før Thon snudde.

Homsekjendisene Morten Hegseth, Niklas Baarli og Jan Thomas reagerte selvfølgelig negativt på avgjørelsen. Åh, så trist.

Morten Hegseth:
- Noe av det mest provoserende jeg har lest på evigheter. Thon Hotels nekter sine hoteller å heise Pride-flagget med begrunnelsen «inkludering og mangfold skal favne alle og vi ønsker å være nøytrale». Æsj! Siste gang jeg bor der. De homofobe kan få kose seg med de meget spesielle bordetapetene deres alene fra nå av.
Sist redigert av Fazam den ons jun 07, 2023 11:34 am, redigert 1 gang totalt.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

12dd skrev: ons jun 07, 2023 11:25 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:15 am
Henningsen skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am Pride = nazityskland ja...
Man skal lese mye dumt før øynene detter ut.
Du er rimelig dum hvis du ikke skjønner poenget mitt. Fritt land my ass. Når du ikke vil overleve som bedrift uten å følge etter en politisk ideologi som pride, så har vi kommet veldig nære Tyskland på 40 tallet. Selv om ideologiene er ulike
Man kan ikke akkurat sammenligne twittermeldinger fra Jan Thomas med å få gestapo på døra midt på natten.
Sammenligningen er for søkt, selv om jeg skjønner poenget ditt.
Du fikk en tommel ved en feil her.

Forskjell på Jan Thomas og hele media Norge. Ser du kommentarene på Thon hotels facebook sider så er det nok snakk om masse boikott. Thon har blitt hengt ut av media, og er nå presset til å snu.

Presset til å bruke et politisk symbol, akkurat som bedriftseiere i Tyskland rundt 1940.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:15 am
Henningsen skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am Pride = nazityskland ja...
Man skal lese mye dumt før øynene detter ut.
Du er rimelig dum hvis du ikke skjønner poenget mitt. Fritt land my ass. Når du ikke vil overleve som bedrift uten å følge etter en politisk ideologi som pride, så har vi kommet veldig nære Tyskland på 40 tallet. Selv om ideologiene er ulike
Dummeste jeg har lest.

Thon ønsker ikke å tape penger, derfor har de endret mening.

William_S

Legg inn av William_S »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:34 am
12dd skrev: ons jun 07, 2023 11:25 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:15 am

Du er rimelig dum hvis du ikke skjønner poenget mitt. Fritt land my ass. Når du ikke vil overleve som bedrift uten å følge etter en politisk ideologi som pride, så har vi kommet veldig nære Tyskland på 40 tallet. Selv om ideologiene er ulike
Man kan ikke akkurat sammenligne twittermeldinger fra Jan Thomas med å få gestapo på døra midt på natten.
Sammenligningen er for søkt, selv om jeg skjønner poenget ditt.
Du fikk en tommel ved en feil her.

Forskjell på Jan Thomas og hele media Norge. Ser du kommentarene på Thon hotels facebook sider så er det nok snakk om masse boikott. Thon har blitt hengt ut av media, og er nå presset til å snu.

Presset til å bruke et politisk symbol, akkurat som bedriftseiere i Tyskland rundt 1940.
Det er selvsagt helt på viddene å sammenlikne dette her med Nazi Tyskland i 1940. Det kan faktisk ikke sammenlignes engang av respekt til de millionene som ble drept og gasset ihjel av det regimet. Jeg tror mange som levde under naziregimet (dessverre er det veldig få igjen av dem nå) ville ristet på hodet av uttalelsen din.Tvangsmidlene i Nazi Tyskland var henrettelser, arrestasjoner, fengslinger, vandalisering osv. Hotelledelsen i Thon ville aldri blitt fengslet av den norske stat om de lot være å flagge med Pride flagget. Det ville skjedd i Nazi Tyskland om de nektet å bruke hakekorssymbolet eller andre symboler knytta til nazismen.
Sist redigert av William_S den ons jun 07, 2023 11:42 am, redigert 1 gang totalt.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:34 am
12dd skrev: ons jun 07, 2023 11:25 am Man kan ikke akkurat sammenligne twittermeldinger fra Jan Thomas med å få gestapo på døra midt på natten.
Sammenligningen er for søkt, selv om jeg skjønner poenget ditt.
Du fikk en tommel ved en feil her.

Forskjell på Jan Thomas og hele media Norge. Ser du kommentarene på Thon hotels facebook sider så er det nok snakk om masse boikott. Thon har blitt hengt ut av media, og er nå presset til å snu.

Presset til å bruke et politisk symbol, akkurat som bedriftseiere i Tyskland rundt 1940.
Nå tar dere av her :D :D :D

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:34 am
12dd skrev: ons jun 07, 2023 11:25 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:15 am

Du er rimelig dum hvis du ikke skjønner poenget mitt. Fritt land my ass. Når du ikke vil overleve som bedrift uten å følge etter en politisk ideologi som pride, så har vi kommet veldig nære Tyskland på 40 tallet. Selv om ideologiene er ulike
Man kan ikke akkurat sammenligne twittermeldinger fra Jan Thomas med å få gestapo på døra midt på natten.
Sammenligningen er for søkt, selv om jeg skjønner poenget ditt.
Du fikk en tommel ved en feil her.

Forskjell på Jan Thomas og hele media Norge. Ser du kommentarene på Thon hotels facebook sider så er det nok snakk om masse boikott. Thon har blitt hengt ut av media, og er nå presset til å snu.

Presset til å bruke et politisk symbol, akkurat som bedriftseiere i Tyskland rundt 1940.
Skal ikke folk få lov til å boikotte? Skal du presse dem til å bo på Thon? Det lukter litt SS.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Hetfield skrev: ons jun 07, 2023 11:19 am
pfrog567 skrev: ons jun 07, 2023 11:17 am
Hetfield skrev: ons jun 07, 2023 11:00 am Ok, fra nå av skal alle næringers kvalitet måles utifra om de flagger for Pride eller ikke.

Logiskt!
"Vil du ikke, så skal du." Ellers så blir bedriftene hengt ut både i media og på sosiale medier.. Trist utvikling dette.
Det har gått fra at aktivistene kontakter lokalavisa, til riksmedia og at kommentarfelt i sosiale medier spammes ned.

Svært trist..
Det må ikke gå helt over stokk og stein i Pride-måneden heller. Og jeg er nå ikke så sikker på om det er så mange homofile som hadde reagert om Thon-hotellene hadde flagget eller ikke med Pride-flagget. Men når diverse B-kjendiser og media får snusen i at flagget ikke heises, og trykket øker overalt også i sosiale medier, så er det vel "best" å føye seg..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Fazam skrev: ons jun 07, 2023 10:49 am
William_S skrev: ons jun 07, 2023 10:47 am Er jo interessant at Thon Hotel faktisk før het Rainbow hotels med logo nesten som Pride flagget
Har Pride patent på regnbuefarger?
Nå er det bare 6 farger i regnbuen, mens Pride-flagget har i hvert fall rosa i tillegg :)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: ons jun 07, 2023 11:25 am Det er selvfølgelig helt sykt at næringsdrivende skal tvinges til å ta standpunkt i politiske spørsmål. Hadde det vært at Thon hadde hengt opp et Pride-fiendtlig flagg så hadde jeg forstått reaksjonene, men her sier de bare at de ikke vil markere et standpunkt av hensyn til de som ikke støtter Pride. Dette gjelder jo, som vi har sett, også en del skeive. Hadde jeg eid et hotell så hadde jeg nok hengt opp Pride-flagget der, men jeg hadde ikke akseptert at noen skulle true eller presse meg til det. Et forsøk på dette hadde trolig ført til at flagget forble i skuffen.

Skal på jobbreise neste uke og hadde opprinnelig bestilt et hotell utenfor Thon-kjeden, men nå må jeg nesten ombestille.

Edit: Ser de feiget ut. Da blir det ikke Thon likevel.
Selv om jeg er for Pride så er dette som har skjedd her et fremragende eksempel på hvordan woke-bølgen kveler frie meninger.

Alle SKAL mene det samme og mener de ikke det samme må de få en flodbølge av hat og kansellering.

Thon sa ikke at de var mot Pride, de ville la være å henge opp prideflagg for at alle skulle føle seg inkludert. Ja, jeg syns var en teit tankevariant som de nok kunne vært foruten, men vi ser hvor effektivt det er når media og alle politisk korrekte kjendiser går til Woke-angrep.

Da er det ikke lenger lov å ha andre tanker enn den som woke-tribunalet har godkjent at alle skal ha. Hvis ikke skal de gjøre livet ditt til et helvete og du skal tvinges til å mene det de mener er den rette meningen.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Masse PR for Thon det her og det var nok meningen også. Litt for kalkulert at de bestemte seg for å ikke heise flagg akkurat nå.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

William_S skrev: ons jun 07, 2023 11:37 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:34 am
12dd skrev: ons jun 07, 2023 11:25 am

Man kan ikke akkurat sammenligne twittermeldinger fra Jan Thomas med å få gestapo på døra midt på natten.
Sammenligningen er for søkt, selv om jeg skjønner poenget ditt.
Du fikk en tommel ved en feil her.

Forskjell på Jan Thomas og hele media Norge. Ser du kommentarene på Thon hotels facebook sider så er det nok snakk om masse boikott. Thon har blitt hengt ut av media, og er nå presset til å snu.

Presset til å bruke et politisk symbol, akkurat som bedriftseiere i Tyskland rundt 1940.
Det er selvsagt helt på viddene å sammenlikne dette her med Nazi Tyskland i 1940. Det kan faktisk ikke sammenlignes engang av respekt til de millionene som ble drept og gasset ihjel av det regimet. Jeg tror mange som levde under naziregimet (dessverre er det veldig få igjen av dem nå) ville ristet på hodet av uttalelsen din.Tvangsmidlene i Nazi Tyskland var henrettelser, arrestasjoner, fengslinger, vandalisering osv. Hotelledelsen i Thon ville aldri blitt fengslet av den norske stat om de lot være å flagge med Pride flagget. Det ville skjedd i Nazi Tyskland om de nektet å bruke hakekorssymbolet eller andre symboler knytta til nazismen.
Du skjønner fortsatt ikke hva jeg mener her. Pride bevegelsen tvinger folk til å ta et standpunkt de kanskje ikke ønsker å ta. Ikke med vold, men med et voldsomt gruppepress og boikott. Sammenligningen er det politisk symbolet og presset. Ikke ideologiene og volden. Noen må ha det inn med teskje.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Poenget rundt Thon-hotellene er i litt perspektiv interessant:

1 pride sies å være et uttrykk for å skaffe aksept for avvik i forhold til tradisjonell norm...fair enough det.
2. men det betyr jo også at man må ha lov til å ikke like det, noe som igjen må bety at man ikke må vise at man liker det
En slags likhet for loven.
3. Men ounkt 2 er ikke nå blitt noe som kan aksepteres ser det ut til. man må vise sin aksept og eller at man godtar det.
Det er blitt binært, enten for eller i mot - og det blir feil.
Ikke bare feil, men skummelt, og jeg tror faktisk heller ikke at alle såkalt skeive er enige i den militante holdningen som nå kommer fram.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

greyserpent skrev: ons jun 07, 2023 11:35 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:15 am
Henningsen skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am Pride = nazityskland ja...
Man skal lese mye dumt før øynene detter ut.
Du er rimelig dum hvis du ikke skjønner poenget mitt. Fritt land my ass. Når du ikke vil overleve som bedrift uten å følge etter en politisk ideologi som pride, så har vi kommet veldig nære Tyskland på 40 tallet. Selv om ideologiene er ulike
Dummeste jeg har lest.

Thon ønsker ikke å tape penger, derfor har de endret mening.
Selvsagt. Og hvorfor, pga et enormt press. Man overlever ikke som bedrift uten å støtte pride, som er en politisk ideologi. Man har altså ingen frihet. For velger man friheten, går man på dunken.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

William_S skrev: ons jun 07, 2023 10:46 am
Arduinna skrev: ons jun 07, 2023 10:39 am Thon Hotels har gitt etter. Det er egentlig trist.
Hvorfor?
Fordi man blir tvunget til å følge en politisk bevegelse.

William_S

Legg inn av William_S »

Pride er ikke noen politisk ideologi. Da tør jeg å spørre hva består den såkalte politiske ideologien Pride av? Jeg tror ikke alle som går i Pride paraden er enig med alt organisasjonen Fri står for. Det samme ser man 1 mai som favner alt fra AP til NKP i toget til diverse andre rare grupper. Jeg tror ikke NKP er veldig mye enig med LO sine standpunkt som arrangør sånn egentlig. Men de finner vel en parole de kan stå bak og blir med i toget.
Sist redigert av William_S den ons jun 07, 2023 11:54 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:49 am
greyserpent skrev: ons jun 07, 2023 11:35 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:15 am

Du er rimelig dum hvis du ikke skjønner poenget mitt. Fritt land my ass. Når du ikke vil overleve som bedrift uten å følge etter en politisk ideologi som pride, så har vi kommet veldig nære Tyskland på 40 tallet. Selv om ideologiene er ulike
Dummeste jeg har lest.

Thon ønsker ikke å tape penger, derfor har de endret mening.
Selvsagt. Og hvorfor, pga et enormt press. Man overlever ikke som bedrift uten å støtte pride, som er en politisk ideologi. Man har altså ingen frihet. For velger man friheten, går man på dunken.
Sett masse bedrifter som ikke flagger for Pride jeg. MASSE.

Ja, og hvilken politisk ideologi er det du snakke om?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Thon-saken viser hovedproblemet med Pride. Det er en ekstrem intoleranse mot de som er kritisk til markereringen, eller bare vil holde seg nøytrale. Man er nærmest pålagt å markere støtte til Pride, hvis ikke kan det få alvorlige konsekvenser både privat og profesjonelt. Dette er jo budskapet til de homofile som har gått ut mot Pride også. At det ikke eksisterer noen toleranse for andre meninger enn den Fri og Pride representerer.

I tillegg angriper de jo selskaper som markerer at de støtter Pride, hvis disse ikke samtidig gjør nok aktivt for å jobbe for Prides kjernesaker. Det er altså uakseptabelt å ikke åpent støtte Pride, men det er også uakseptabelt å støtte Pride hvis man ikke aktivt jobber for den "inkluderingen" Pride står for. Det kan i dagens debattklima for eksempel være å innføre kjønnsnøytrale toaletter, kjønnsnøytrale garderober eller hive seg på det absurde pronomen-toget som man ser i USA og som begynner å komme til Norge.

lund

Legg inn av lund »

Pride er ikke en politisk bevegelse. Det blir feil å si. Derimot er det jo relativt absurd dette her. Hvis man først begynner med dette, så er det jo mange andre bedrifter man burde boikotte hvis man skulle være konsekvente. Thons problem var at de argumenterte dårlig for seg og derfor kom dårlig ut av det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

William_S skrev: ons jun 07, 2023 11:52 am Pride er ikke noen politisk ideologi. Da tør jeg å spørre hva består den såkalte politiske ideologien Pride av? Jeg tror ikke alle som går i Pride paraden er enig med alt organisasjonen Fri står for. Det samme ser man 1 mai som favner alt fra AP til NKP i toget til diverse andre rare grupper. Jeg tror ikke NKP er veldig mye enig med LO sine standpunkt som arrangør sånn egentlig. Men de finner vel en parole de kan stå bak og blir med i toget.
Hva er det man støtter når man flagger for Pride da?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det med Thon-hotellene er også interessant i større perspektiv.

1. Pride sies å være et uttrykk for aksept for avvik i forhold til tradisjonell norm - i utgangspunktet greit.
2. Punkt 1 bør da også bety at NN også har rett til å ikke like - og også ha rett til å ikke måtte uttrykke at NN liker det. Liket for "tanken".
3. Men er det grunnet et militant miljø innenfor bevegelsen og diverse andre at punkt 2 faktisk ikke godtas?
4. Et eksempel på unkt 3 finner man vel her: https://www.document.no/2023/06/07/fell ... hotellene/

Jeg spurte tdiligere her om hensikten med Pride.
Så hva var den, og har det sporet av?

Cabal

Legg inn av Cabal »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:49 am Selvsagt. Og hvorfor, pga et enormt press. Man overlever ikke som bedrift uten å støtte pride, som er en politisk ideologi. Man har altså ingen frihet. For velger man friheten, går man på dunken.
Forbanna vrøvl, selvsagt. Min bedrift "støtter" ikke pride på noen bestemt måte. Går så det suser.

William_S

Legg inn av William_S »

Solvgutt1 skrev: ons jun 07, 2023 11:57 am
William_S skrev: ons jun 07, 2023 11:52 am Pride er ikke noen politisk ideologi. Da tør jeg å spørre hva består den såkalte politiske ideologien Pride av? Jeg tror ikke alle som går i Pride paraden er enig med alt organisasjonen Fri står for. Det samme ser man 1 mai som favner alt fra AP til NKP i toget til diverse andre rare grupper. Jeg tror ikke NKP er veldig mye enig med LO sine standpunkt som arrangør sånn egentlig. Men de finner vel en parole de kan stå bak og blir med i toget.
Hva er det man støtter når man flagger for Pride da?
At man skal få lov å elske den man vil, være den man er og kjempe for aksept av det. Det er iallefall min oppfatning av det sånn i all hovedsak.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

William_S skrev: ons jun 07, 2023 11:59 am
Solvgutt1 skrev: ons jun 07, 2023 11:57 am
William_S skrev: ons jun 07, 2023 11:52 am Pride er ikke noen politisk ideologi. Da tør jeg å spørre hva består den såkalte politiske ideologien Pride av? Jeg tror ikke alle som går i Pride paraden er enig med alt organisasjonen Fri står for. Det samme ser man 1 mai som favner alt fra AP til NKP i toget til diverse andre rare grupper. Jeg tror ikke NKP er veldig mye enig med LO sine standpunkt som arrangør sånn egentlig. Men de finner vel en parole de kan stå bak og blir med i toget.
Hva er det man støtter når man flagger for Pride da?
At man skal få lov å elske den man vil, være den man er og kjempe for aksept av det. Det er iallefall min oppfatning av det sånn i all hovedsak.
Hva innebærer "være den man vil"?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 8:06 am

Slik jeg forstår Flaggloven, skal ikke statlige institusjoner flagge ved private markeringer og høytider, dersom disse private markeringene ikke har noen forbindelse med statlig virksomhet.
Men de heiste det i fjor. Dessuten var det vel en diskusjon om de skulle heise det i år eller ikke, så da må vel begge alternativer ha vært aktuelle.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Cabal skrev: ons jun 07, 2023 11:59 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:49 am Selvsagt. Og hvorfor, pga et enormt press. Man overlever ikke som bedrift uten å støtte pride, som er en politisk ideologi. Man har altså ingen frihet. For velger man friheten, går man på dunken.
Forbanna vrøvl, selvsagt. Min bedrift "støtter" ikke pride på noen bestemt måte. Går så det suser.
Nå snakker jeg om store hotellkjeder ala Thon. Ikke småbedrifter ala Ali’s kebab.
Sist redigert av Koskinen den ons jun 07, 2023 12:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Solvgutt1 skrev: ons jun 07, 2023 12:03 pm
William_S skrev: ons jun 07, 2023 11:59 am
Solvgutt1 skrev: ons jun 07, 2023 11:57 am

Hva er det man støtter når man flagger for Pride da?
At man skal få lov å elske den man vil, være den man er og kjempe for aksept av det. Det er iallefall min oppfatning av det sånn i all hovedsak.
Hva innebærer "være den man vil"?
Så lenge man ikke er kristen, muslim, pridelei, så kan man være den man vil.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 12:05 pm
Cabal skrev: ons jun 07, 2023 11:59 am
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 11:49 am Selvsagt. Og hvorfor, pga et enormt press. Man overlever ikke som bedrift uten å støtte pride, som er en politisk ideologi. Man har altså ingen frihet. For velger man friheten, går man på dunken.
Forbanna vrøvl, selvsagt. Min bedrift "støtter" ikke pride på noen bestemt måte. Går så det suser.
Nå snakker jeg om store hotellkjeder ala Thon. Ikke småbedrifter.
Problemet er jo at de går ut med det internt. Så lekkes det.

Det morsomme er jo at før omprofileringen het Thons hoteller Rainbow Hotels

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: ons jun 07, 2023 12:08 pm
Koskinen skrev: ons jun 07, 2023 12:05 pm
Cabal skrev: ons jun 07, 2023 11:59 am

Forbanna vrøvl, selvsagt. Min bedrift "støtter" ikke pride på noen bestemt måte. Går så det suser.
Nå snakker jeg om store hotellkjeder ala Thon. Ikke småbedrifter.
Problemet er jo at de går ut med det internt. Så lekkes det.

Det morsomme er jo at før omprofileringen het Thons hoteller Rainbow Hotels
:lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bilde

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hvordan kan enkelte unngå å se at Pride-bevegelsen går i en totalitær og ekstrem retning..
Hvor blir det av friheten til å mene -og velge?

Det reageres kraftig hos mange sindige mennesker mot den stadig mer millitante Pride-bevegelsen. Akkurat hva jeg har advart mot.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»