Lokalvalget 2023

Svar
pigg

Re: Lokalvalget 2023

Legg inn av pigg »

Høyre og FrP med rent flertall i Vestfold (NRK).

MdG lavest av stortingspartiene med 2,8%. :D INP får 3,7%.

Bilde

pigg

Legg inn av pigg »

To målinger for Fredrikstad:

Infact

Bilde

Bilde

Norstat

Bilde

Bilde

pigg

Legg inn av pigg »

Bilde

Bilde

Høyre og FrP får 54,3% sammenlagt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Dødt løp i Oslo igjen på måling 14.6 for Aftenposten. 29 mandater til sittende bystyre og 29 til opposisjonen.

Og 1 mandat til INP. Lurer på hva de hadde brukt en slik forhandlingposisjon til hvis dette ble resultatet.

pigg

Legg inn av pigg »

Oslo:

Bilde

Bilde

H med 37,3%. Noen som vet hva Høyres beste resultat i Oslo er?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: tor jun 15, 2023 2:05 pm Dødt løp i Oslo igjen på måling 14.6 for Aftenposten. 29 mandater til sittende bystyre og 29 til opposisjonen.

Og 1 mandat til INP. Lurer på hva de hadde brukt en slik forhandlingposisjon til hvis dette ble resultatet.
Med en slik fordeling, kunne man se en Høyre+Venstre+MDG som mulig utfall? Jeg tror i utgangspunktet ikke det er realistisk, men INP er noe for seg selv, men om ting ikke leder frem med INP i det nevnte scenarioet for de borgerlige som da ville være mest realistisk til å komme til enighet med INP, så kunne man se at Høyre ville prøvd å overbevise MDG sammen med seg, og de tre har jo flertall uten Frp som offisielt er eneste partiet MDG har sagt nei til.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det blir nok borgerlig styre om INP kommer på vippen, de har nok all interesse av å vise seg som et seriøst borgerlig parti. Så vet jeg ingenting om første kandidaten i Oslo, og det kan jo være betydningsfullt.

William_S

Legg inn av William_S »

INP ja, de er nok mer borgerlige. Men man vet jo aldri,i Stavanger fikk jo AP makta i et samarbeid med Folkeaksjonen nei til bompenger.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Selv er jeg ikke i tvil. Jeg har stemt Høyre noen år, også lokalt, men nå er det Venstre som får min stemme. De har gjort en god jobb her i byen og i tillegg farges jeg av at partiet nasjonalt har vært det klart tydeligste partiet på Ukrainas side siden Russland invaderte.

På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP. De som ikke liker FrP i rikspolitikken burde prøve å bo her og se all galskapen fra FrP M&R. Dessverre får de jo nesten alle stemmene til Sunnmøringene.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 4:42 pm Selv er jeg ikke i tvil. Jeg har stemt Høyre noen år, også lokalt, men nå er det Venstre som får min stemme. De har gjort en god jobb her i byen og i tillegg farges jeg av at partiet nasjonalt har vært det klart tydeligste partiet på Ukrainas side siden Russland invaderte.

På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP. De som ikke liker FrP i rikspolitikken burde prøve å bo her og se all galskapen fra FrP M&R. Dessverre får de jo nesten alle stemmene til Sunnmøringene.
Usikker på hvordan noen på venstresiden kan demme opp for FrP, om det er ditt strategiske mål, rett og slett fordi at det er ganske åpenbart at de borgerlige vinner i M+R, og da burde det være mer strategisk å kunne stemme på et parti som er borgerlig, og ikke heter FrP for at de kunne få mer makt og innflytelse. Dersom det er målet i alle fall

Med mindre nok personer tenker som deg da, og venstresiden skulle vinne, noe jeg tviler sterkt på at skjer der oppe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Canucks skrev: tor jun 15, 2023 4:56 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 4:42 pm Selv er jeg ikke i tvil. Jeg har stemt Høyre noen år, også lokalt, men nå er det Venstre som får min stemme. De har gjort en god jobb her i byen og i tillegg farges jeg av at partiet nasjonalt har vært det klart tydeligste partiet på Ukrainas side siden Russland invaderte.

På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP. De som ikke liker FrP i rikspolitikken burde prøve å bo her og se all galskapen fra FrP M&R. Dessverre får de jo nesten alle stemmene til Sunnmøringene.
Usikker på hvordan noen på venstresiden kan demme opp for FrP, om det er ditt strategiske mål, rett og slett fordi at det er ganske åpenbart at de borgerlige vinner i M+R, og da burde det være mer strategisk å kunne stemme på et parti som er borgerlig, og ikke heter FrP for at de kunne få mer makt og innflytelse. Dersom det er målet i alle fall

Med mindre nok personer tenker som deg da, og venstresiden skulle vinne, noe jeg tviler sterkt på at skjer der oppe.
Det skjer ikke nei. Mulig det blir venstre også der.

pigg

Legg inn av pigg »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 4:42 pm På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP.
Dere har en stor jobb fremover skal dere ta ned FrP i M&R.

Bilde

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

pigg skrev: fre jun 16, 2023 1:27 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 4:42 pm På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP.
Dere har en stor jobb fremover skal dere ta ned FrP i M&R.

Bilde

Bilde
Som sagt. Det er uhyrlig. Men sunnmøringene er jo så stolte ta na Sylvi.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Det er langt fra Sunnmøre til Oslo når det gjelder FrP.

Det bekreftes nå at Oslo-partiets nachspiel-konge Lars Petter Solås likevel vil måtte stille på førsteplass på partiets liste ved valget, selv om både han selv og partiet ønsker at han skulle strykes fra lista. Forstår det slik at Kommunaldepartementet har avslått dette da det er for sent i forhold til fristen for å gjøre om på valglistene.

Det går mot et dårlig valg for FrP i Oslo - og det blir nok ikke bedre av at de må stille med denne Solås som toppkandidat.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: man jun 19, 2023 2:42 pm Det er langt fra Sunnmøre til Oslo når det gjelder FrP.

Det bekreftes nå at Oslo-partiets nachspiel-konge Lars Petter Solås likevel vil måtte stille på førsteplass på partiets liste ved valget, selv om både han selv og partiet ønsker at han skulle strykes fra lista. Forstår det slik at Kommunaldepartementet har avslått dette da det er for sent i forhold til fristen for å gjøre om på valglistene.

Det går mot et dårlig valg for FrP i Oslo - og det blir nok ikke bedre av at de må stille med denne Solås som toppkandidat.
Ganske latterlig enkelt, ikke noe fan av Frp, men virker som Frp selv ikke ønsket at han skulle stille, og han virket jo selv innstilt på å ikke stille, så her burde man se på hvordan regelverket er rundt dette i fremtiden med og få fjernet folk.

Mulig det skyldes Frp sin egen uduglighet om å ikke være raske nok også, ville ikke overrasket meg.

William_S

Legg inn av William_S »

Det morsomme er jo at Solås er kumulert så det skal en del kryss til for å endre rekkefølgen på de som er på topp på lista. Stryking har jo vært borte som en mulighet i mange år nå. Solås blir med stor sannsynlighet valgt inn pga kumuleringen gir en god del ekstra vekt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8 ... a-i-bergen

Alt til rette for fortsatt kaos i Bergen med andre ord.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Canucks skrev: man jun 19, 2023 5:30 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8 ... a-i-bergen

Alt til rette for fortsatt kaos i Bergen med andre ord.
Problemet til V er vel at de må samarbeide med Rødt og SV siden det er urealistisk at H+Frp vil være med å støtte et byråd med Ap. Så dagens byråd er nok ferdig og da legges kabalen på nytt.

Det er forresten litt krise for Frp at bompengepartiet er utradert og likevel så har Frp bare en liten økning.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

GoingKronos skrev: man jun 19, 2023 5:38 pm
Canucks skrev: man jun 19, 2023 5:30 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8 ... a-i-bergen

Alt til rette for fortsatt kaos i Bergen med andre ord.
Problemet til V er vel at de må samarbeide med Rødt og SV siden det er urealistisk at H+Frp vil være med å støtte et byråd med Ap. Så dagens byråd er nok ferdig og da legges kabalen på nytt.

Det er forresten litt krise for Frp at bompengepartiet er utradert og likevel så har Frp bare en liten økning.
Joda, jeg tror også det blir borgerlig styre i Bergen etter valget til høsten, men det blir nok fortsatt mange kokker, og mye bråk i Bergen. Akkurat som nå med andre ord, med mange partier som skal ha noe og si.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Industri og Næringspartiet på vippen i Trondheim.

https://www.adressa.no/politikk/i/KnXpR ... -valgjoker



Jeg føler meg ikke sikker på at INP velger borgelig side overalt, men gjør nok det i Trondheim.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: man jun 19, 2023 8:18 pm Jeg føler meg ikke sikker på at INP velger borgelig side overalt, men gjør nok det i Trondheim.
Enig i dette, INP er en slags hybrid av SP og Frp, med tilsvarende enkle løsninger på problemene, og ren populisme.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: man jun 19, 2023 5:38 pm
Canucks skrev: man jun 19, 2023 5:30 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8 ... a-i-bergen

Alt til rette for fortsatt kaos i Bergen med andre ord.
Problemet til V er vel at de må samarbeide med Rødt og SV siden det er urealistisk at H+Frp vil være med å støtte et byråd med Ap. Så dagens byråd er nok ferdig og da legges kabalen på nytt.

Det er forresten litt krise for Frp at bompengepartiet er utradert og likevel så har Frp bare en liten økning.
Likevel er 7,2% faktisk bra i forhold til de andre større byene. På sist kommunemåling i Oslo har partiet 4,8% og i Trondheim 5,2%.

De er mao i ferd med å gjøre seg irrelevante i de største byene og ting tyder på at de blir sett på som gammeldagse og seigrompa i forhold til infrastruktur, bymiljø og andre spørsmål som folk i byene er opptatt av.

Nissen

Legg inn av Nissen »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.

Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.

-Borgerlige side i Oslo ligger hårfint foran dagens Ap-ledede koalisjon og samarbeidspartnere: 30–29. Det betyr at Raymond Johansens (Ap) dager som byrådsleder kan være talte.
-Eirik Lae Solberg (H) og Høyre ville gjort et knallvalg, men de tar velgere fra samarbeidspartnere som Frp som sliter tungt. De mister oppslutning til tross for at Bompengepartiet – som stjal velgere fra Frp sist valg – ikke ligger an til å få et eneste mandat.
-Miljøpartiet de Grønne (MDG) vil nesten bli halvert. De gjør det likevel mye bedre enn nasjonalt.
Rødt gjør sin dårligste Oslo-måling siden 2017. Ap, SV og MDG samarbeider i dag med Rødt om budsjettet i Oslo.
Hadde vært greit å bli kvitt MDG. Aktivistene pøser ut penger til symbolpolitikk i et vanvittig tempo

William_S

Legg inn av William_S »

Canucks skrev: man jun 19, 2023 5:30 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8 ... a-i-bergen

Alt til rette for fortsatt kaos i Bergen med andre ord.
Politikk på bergensk har jo alltid vært kaos da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»