Lokalvalget 2023

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Lokalvalget 2023

Legg inn av Canucks »

Ja, det er enda lenge til lokalvalget i 2023, men tenkte vi kunne starte denne tråden tidlig med å følge trendene frem mot lokalvalget, utviklinger som skjer lokalt og som kan påvirke hvilke retninger de forskjellige byene går.

Starter med min oppsummering av hvordan jeg vurderer ting akkurat nå med meget tidlige spådommer som garantert kommer til å endre seg, med fokus på noen utvalgte byer rundt om i Norge.

Oslo - Forblir uendret

Får ta det positive for de borgerlige her først, Høyre kommer nok til å gjøre et kjempevalg i Oslo, men problemet er at Høyre sine partnere med unntak av Venstre som jeg også tror vil gjøre det ok ikke vil få nok mandater. Frp og KrF er ikke relevant i Oslo, og vil ikke hjelpe Høyre nevneverdig. Så jeg ser ingen vei for Høyre i 2023 til og snu Oslo til en borgerlig by med nåværende klima i hovedstaden. I fremtiden så er nok Høyre sitt beste kort at Høyre+Venstre blir store sammen, og at MdG skulle vrake de Rød Grønne og heller finne veien sammen med Høyre og Venstre. Noe som nå fremstår som urealistisk. Det fremstår også som urealistisk at Rødt vil være støttehjul for en borgerlig konstilasjon også, da makten på vippen i 2023 i Oslo kommer til å falle på Rødt. Så da er det mer interessant og se om Rødt i Oslo faktisk vil prøve å komme seg til makt i Oslo og søke mer innflytelse.

Bergen - Skifte til Høyrestyrt

Arbeiderpartiet kom til makten etter mye rot på borgerlig side, Cruise-skip skandalen først i 2015, og i 2019 ble Arbeidepartiet reddet av protestpartiet FNB, jeg tror ikke at disse blir en faktor i 2023, mulig det kommer et annet enkeltsaksparti som Strømpartiet eller noe annet. Tviler sterkt på at Arbeiderpartiet holder makten fra 2023 og fremover, og at det blir Høyre som tar makten i Norge sin nest største by fra 2023 igjen etter 8 år med Arbeiderparti-styre. Spørsmålet er hvem Høyre vil søke makten med, vil Venstre og KrF vende Arbeiderpartiet ryggen?

Trondheim - Forblir uendret

I motsetning til Bergen så kan Arbeiderpartiet rote det til så mye som de ønsker i Trondheim og vinne uansett, mulig det skyldes at de borgerlige er svake i Trønderhovedstaden, det finnes absolutt 0 sjanse for at Høyre får ordføreren i Trondheim igjen, og tror fort at Marvin Wiseth var den siste Høyre-ordføreren i Trondheim på lang lang tid, og Arbeiderpartiet kan gjøre akkurat hva de ønsker, og bråk og skandaler vil ikke påvirke noe som helst der i gården.

Stavanger - Skifte til Høyrestyrt

Arbeiderpartiet kom til makten noe overraskende i 2019, godt hjulpet frem av bompenge-protestene som splittet høyresiden, nå har den vinden stilnet, og det er Arbeiderpartiet som sitter ved makten nasjonalt, og er meget upopulære, så jeg tror det blir kun en periode med Arbeiderpartiet ved roret i Oljehovedstaden.

Andre byer
Kristiansand - Garantert skifte til Høyre, spesielt etter siste tids hendelse.
Drammen - Skifte til Høyre
Tromsø - Forblir uendret

Mitt tips er uansett, at der Høyre feilet stort i 2019, så vil de lykkes betydlig bedre denne gangen, da de nå sitter i opposisjon, og selv om det er lokalvalg, så påvirker også det nasjonale over på det lokale, men Arbeiderpartiet vil fotsatt sitte med makten i 2 av de 4 største byene i Norge, og Høyre har ingen vei til makten i de 2 byene i nærmeste fremtid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bra tråd, denne skal følges :)

Tror du har mye rett i dine analyser, men tror nok det kan bli mer spennende i Trondheim enn det du tror. Rita Ottervik gir seg, og ingen opplagt kandidat står klar. Ideelt sett burde jo Ottervik gitt seg midt i perioden, og den nye ordførerkandidaten tok over de siste to årene for å vise seg "styringsdyktig". Frem til nå har alle de "opplagte" kandidatene sagt nei takk, og slik det ser ut nå så blir Ottervik sittende ut perioden.

Dermed går Ap inn i valgkampen med en fersk ordførerkandidat, noe som kan slå begge veier. Tilbakegang for Ap, og Krf (og Sp) som bytter side, og det kan bli spennende.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

newsflash skrev: søn jun 12, 2022 10:57 am Bra tråd, denne skal følges :)

Tror du har mye rett i dine analyser, men tror nok det kan bli mer spennende i Trondheim enn det du tror. Rita Ottervik gir seg, og ingen opplagt kandidat står klar. Ideelt sett burde jo Ottervik gitt seg midt i perioden, og den nye ordførerkandidaten tok over de siste to årene for å vise seg "styringsdyktig". Frem til nå har alle de "opplagte" kandidatene sagt nei takk, og slik det ser ut nå så blir Ottervik sittende ut perioden.

Dermed går Ap inn i valgkampen med en fersk ordførerkandidat, noe som kan slå begge veier. Tilbakegang for Ap, og Krf (og Sp) som bytter side, og det kan bli spennende.
Ottervik er litt som Erna - nekter å slippe til nye krefter. Og når hun først gjorde det så har hun ikke gjort noe for å sikre arverekkefølgen, som f.eks å gi en ny person muligheten til å prøve seg et par år. AP gjorde et dårlig valg sist, men ble reddet av at SV, Rødt og MDG er store i Trondheim. Det samme kan skje igjen i 2023.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: søn jun 12, 2022 11:02 am
newsflash skrev: søn jun 12, 2022 10:57 am Bra tråd, denne skal følges :)

Tror du har mye rett i dine analyser, men tror nok det kan bli mer spennende i Trondheim enn det du tror. Rita Ottervik gir seg, og ingen opplagt kandidat står klar. Ideelt sett burde jo Ottervik gitt seg midt i perioden, og den nye ordførerkandidaten tok over de siste to årene for å vise seg "styringsdyktig". Frem til nå har alle de "opplagte" kandidatene sagt nei takk, og slik det ser ut nå så blir Ottervik sittende ut perioden.

Dermed går Ap inn i valgkampen med en fersk ordførerkandidat, noe som kan slå begge veier. Tilbakegang for Ap, og Krf (og Sp) som bytter side, og det kan bli spennende.
Ottervik er litt som Erna - nekter å slippe til nye krefter. Og når hun først gjorde det så har hun ikke gjort noe for å sikre arverekkefølgen, som f.eks å gi en ny person muligheten til å prøve seg et par år. AP gjorde et dårlig valg sist, men ble reddet av at SV, Rødt og MDG er store i Trondheim. Det samme kan skje igjen i 2023.
Fordel for AP at de har mange muligheter å spille på, selv om de selv gjør det dårlig. Arbeiderpartiet vil nok gjøre det dårlig også i 2023, da de sitter med makten nasjonalt, og det vil påvirke dem, mens Rødt,SV og MDG sitter i opposisjon nasjonalt og kan fosse frem også lokalt(da nasjonalt påvirker lokalt også til en grad for en del velgere), og av de partiene er det kun MDG hvor det er et snev av sjanse at Høyre kunne søkt allianse med, og det fremstår ikke som veldig realistisk heller.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg tenker Oslo er fullt mulig, de er vel kanskje et 2-3 mandater unna i dag - men jeg tror MDG skal slite med å holde sin oppslutning og da er spørsmålet hvor disse velgerne går (eller om dem holder seg hjemme). Vi har jo litt det samme spørsmålet rundt FNB, blir de hjemme eller går de tilbake til Frp (og eventuelt Høyre?). Frp kan også våkne noe til liv om voldskriminaliteten øker fremover, som ikke er helt utenkelig.

Trondheim er vanskelig å vurdere, jeg har ikke sett noen målinger der etter regjeringspartiene sin kollaps nasjonalt. Men uansett så må vel Høyre klare å lokke noen av dagens partier i storkoalisjonen over til seg før det er realistisk med maktskifte.

Tromsø tror jeg det fort kan bli maktskifte, byen svinger ofte veldig fra valg til valg og kombinasjonen av innføring av bompenger samt at regjeringen har gått tilbake på sine samferdselsløfter gjør at det kan bli skikkelig motvind for regjeringspartiene. Senterpartiet er også vinklete i byen, så fullt mulig at de kan skifte side om de ser hvor vinden blåser.

Ellers tror jeg som du at det fort blir storeslem for Høyre i byene rundt om, og det kanskje ikke blir spennende. Mer interessant kan det være å se hvordan Sp og Ap klarer seg i de mindre kommunene, der er de tradisjonelt dominant og hverandre sine motstandere - så hvor stor misnøye vil det bli og hvor går eventuelt de velgerne? Så er det klart at jo mindre kommune jo mindre påvirkes det av nasjonal politikk, men skulle Sp begynne å miste masse ordførere rundt om så kan det fort bli opprør i partiet.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

GoingKronos skrev: søn jun 12, 2022 11:48 am Jeg tenker Oslo er fullt mulig, de er vel kanskje et 2-3 mandater unna i dag - men jeg tror MDG skal slite med å holde sin oppslutning og da er spørsmålet hvor disse velgerne går (eller om dem holder seg hjemme). Vi har jo litt det samme spørsmålet rundt FNB, blir de hjemme eller går de tilbake til Frp (og eventuelt Høyre?). Frp kan også våkne noe til liv om voldskriminaliteten øker fremover, som ikke er helt utenkelig.
Hvorfor tror du MDG i Oslo skal slite med å holde sin oppslutning? Jeg tror de vil gjøre det meget godt i Oslo, det er først og fremst nasjonalt at MDG har slitt voldsomt, i Oslo har de etterhvert greid å etablere seg en kjerne som er meget enig med deres politikk og hvordan de gjør det. Selvsagt veldig mange som er dypt uenig med MDG og som misliker MDG som pesten, men det er heller ikke folk som MDG ville hatt håp om å vinne over uansett.

Jeg tror at MDG vil fortsette med solid oppslutning i Oslo, og slenger ut en brannfakkel her om at både Rødt,MDG og SV fort kan bli like store, og at kanskje ett av partiene blir større enn Arbeiderpartiet ved valget i Oslo, og at Arbeiderpartiet fort blir 3. største parti i Oslo.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Canucks skrev: søn jun 12, 2022 8:03 pm
Hvorfor tror du MDG i Oslo skal slite med å holde sin oppslutning?
For det første fikk de over 15% sist valg, det er i seg selv veldig hardt å holde for et lite parti. Så vil jeg bli overrasket om det ikke blir noe styringsslitasje, det blir en valgkamp der de fort må svare for alt som ikke fungerer. Nasjonalt ligger partiet også vesentligere dårligere an enn de gjorde for 3 år siden, og selv om det er et lokalvalg så er tross alt deres største velgergruppe i Oslo - så det betyr at de har mistet en god del velgere i Oslo som de må få tilbake i løpet av det kommende året. Det siste er at det politiske klimaet er ganske tøft for et grønt parti, det kan snu seg i løpet av et år - men krig, inflasjon og energikrise er ikke et godt utgangspunkt for å drive klimavalgkamp.

Jeg ser ikke bort fra at de vil savne Lan Marie Berg også, hun var en garanti for oppmerksomhet og gjorde at de fikk en god del stemmer som kanskje normalt hadde gått til andre partier på venstresiden.

Så tror jeg ikke MDG vil kollapse i Oslo, de kommer ikke til å bli et 5%-parti i hovedstaden. Men jeg blir samtidig overrasket om de blir det tredje største partiet som de ble med stor margin sist valg. Uansett vil sikkert de fleste av MDG sine stemmer gå innad på venstresiden, men det er noen velgere up for grabs og i tillegg så kan sofaen bli en konkurrent i et lokalvalg som ikke har alt for høy valgdeltakelse.

Everenga

Legg inn av Everenga »

GoingKronos skrev: søn jun 12, 2022 11:48 am Jeg tenker Oslo er fullt mulig, de er vel kanskje et 2-3 mandater unna i dag - men jeg tror MDG skal slite med å holde sin oppslutning og da er spørsmålet hvor disse velgerne går (eller om dem holder seg hjemme). Vi har jo litt det samme spørsmålet rundt FNB, blir de hjemme eller går de tilbake til Frp (og eventuelt Høyre?). Frp kan også våkne noe til liv om voldskriminaliteten øker fremover, som ikke er helt utenkelig.

Trondheim er vanskelig å vurdere, jeg har ikke sett noen målinger der etter regjeringspartiene sin kollaps nasjonalt. Men uansett så må vel Høyre klare å lokke noen av dagens partier i storkoalisjonen over til seg før det er realistisk med maktskifte.

Tromsø tror jeg det fort kan bli maktskifte, byen svinger ofte veldig fra valg til valg og kombinasjonen av innføring av bompenger samt at regjeringen har gått tilbake på sine samferdselsløfter gjør at det kan bli skikkelig motvind for regjeringspartiene. Senterpartiet er også vinklete i byen, så fullt mulig at de kan skifte side om de ser hvor vinden blåser.

Ellers tror jeg som du at det fort blir storeslem for Høyre i byene rundt om, og det kanskje ikke blir spennende. Mer interessant kan det være å se hvordan Sp og Ap klarer seg i de mindre kommunene, der er de tradisjonelt dominant og hverandre sine motstandere - så hvor stor misnøye vil det bli og hvor går eventuelt de velgerne? Så er det klart at jo mindre kommune jo mindre påvirkes det av nasjonal politikk, men skulle Sp begynne å miste masse ordførere rundt om så kan det fort bli opprør i partiet.
Oslo er ikke mulig. FNB stemmene kommer ikke til å gå til Frp for de er i hovedsak innvandrerstemmer. En god del kommer til å gå til Rødt eller SV. Høyre og Venstre kommer til å gjøre et godt valg i Oslo, Frp sannsynligvis ok etter deres målestokk men de har et tak på ca 8% i Oslo. Høyre kommer nok over 30% men Venstre må over 10% for at det skal begynne å nærme seg et skifte. Og så kommer moroa med at Frp og Venstre står milevis fra hverandre i alt som er av saker i Oslo.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Everenga skrev: fre jun 17, 2022 11:33 am Høyre kommer nok over 30% men Venstre må over 10% for at det skal begynne å nærme seg et skifte. Og så kommer moroa med at Frp og Venstre står milevis fra hverandre i alt som er av saker i Oslo.
Nå er det jo fullt mulig for Høyre og Venstre å styre sammen med vekslende støtte fra Frp og partier på venstresiden. Det er neppe noe verre enn dagens byråds avhengighet til Rødt.

Rødgrønn side er favoritt, men høyresiden er sterkere nå enn i 2019.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: fre jun 17, 2022 11:54 am
Everenga skrev: fre jun 17, 2022 11:33 am Høyre kommer nok over 30% men Venstre må over 10% for at det skal begynne å nærme seg et skifte. Og så kommer moroa med at Frp og Venstre står milevis fra hverandre i alt som er av saker i Oslo.
Nå er det jo fullt mulig for Høyre og Venstre å styre sammen med vekslende støtte fra Frp og partier på venstresiden. Det er neppe noe verre enn dagens byråds avhengighet til Rødt.

Rødgrønn side er favoritt, men høyresiden er sterkere nå enn i 2019.
Høyres achilles-hæl i Oslo er vel at de har begrenset med partnere å velge mellom. Venstre har jo blitt relativt stabile, men FrP har samtidig krympet kraftig de siste årene - noe som sikkert har en sammenheng med at de har svært begrensede, og i noen tilfeller ekstreme folk til å lede Oslo-partiet. KrF er ikke noe å snakke om i Oslo. Så Høyre kan fort bli avhengig av at både Venstre og FrP gjør et bra valg hvis de skal få flertall på sin "banehalvdel".

Centrist

Legg inn av Centrist »

GoingKronos skrev: søn jun 12, 2022 10:16 pm Så tror jeg ikke MDG vil kollapse i Oslo, de kommer ikke til å bli et 5%-parti i hovedstaden. Men jeg blir samtidig overrasket om de blir det tredje største partiet som de ble med stor margin sist valg. Uansett vil sikkert de fleste av MDG sine stemmer gå innad på venstresiden, men det er noen velgere up for grabs og i tillegg så kan sofaen bli en konkurrent i et lokalvalg som ikke har alt for høy valgdeltakelse.
Gode poenger. Allikevel verdt å merke seg at MDG stemmer i 2019 hovedsakelig (ihvertfall fra min forståelse) kom fra Ap. Ap gikk kraftig ned, mens MDG gikk kraftig opp. Ikke nødvendigvis slik at tidligere Ap-velgere går til f.eks. Venstre. Per nå virker ikke det politiske miljøet i Oslo noe som taler for Aps fordel, og at de skal ta igjen stemmene fra 2019. Måling fra 28. april i år viste Ap på 17.6% i hovedstaden. Tatt i forbehold at jeg ikke har sett de siste målingene og forutsatt et fall i MDGs oppslutning:

Rødt: Ca. 9%
SV: Ca. 11%
Ap: Ca. 19%
Sp: Ca. 1%
MDG: Ca. 13%
KrF: Ca. 1%
Venstre: Ca. 9%
Høyre: Ca. 29%
FrP: Ca. 5%
Andre: Ca. 2-3%

SV og Rødt "tar over" hver sin mandat fra MDG, og i praksis status quo.

Everenga

Legg inn av Everenga »

GoingKronos skrev: fre jun 17, 2022 11:54 am
Everenga skrev: fre jun 17, 2022 11:33 am Høyre kommer nok over 30% men Venstre må over 10% for at det skal begynne å nærme seg et skifte. Og så kommer moroa med at Frp og Venstre står milevis fra hverandre i alt som er av saker i Oslo.
Nå er det jo fullt mulig for Høyre og Venstre å styre sammen med vekslende støtte fra Frp og partier på venstresiden. Det er neppe noe verre enn dagens byråds avhengighet til Rødt.

Rødgrønn side er favoritt, men høyresiden er sterkere nå enn i 2019.
Det er faktisk en mulighet. APs kollaps kan bli så total at de er for støtteparti og regne. Da kan man få et H/V byråd som eventuelt kan kjøre slalom. Tvilsomt om det vil holde i 4 år men kan bli eneste utvei.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Centrist skrev: fre jun 17, 2022 12:28 pm
GoingKronos skrev: søn jun 12, 2022 10:16 pm Så tror jeg ikke MDG vil kollapse i Oslo, de kommer ikke til å bli et 5%-parti i hovedstaden. Men jeg blir samtidig overrasket om de blir det tredje største partiet som de ble med stor margin sist valg. Uansett vil sikkert de fleste av MDG sine stemmer gå innad på venstresiden, men det er noen velgere up for grabs og i tillegg så kan sofaen bli en konkurrent i et lokalvalg som ikke har alt for høy valgdeltakelse.
Gode poenger. Allikevel verdt å merke seg at MDG stemmer i 2019 hovedsakelig (ihvertfall fra min forståelse) kom fra Ap. Ap gikk kraftig ned, mens MDG gikk kraftig opp. Ikke nødvendigvis slik at tidligere Ap-velgere går til f.eks. Venstre. Per nå virker ikke det politiske miljøet i Oslo noe som taler for Aps fordel, og at de skal ta igjen stemmene fra 2019. Måling fra 28. april i år viste Ap på 17.6% i hovedstaden. Tatt i forbehold at jeg ikke har sett de siste målingene og forutsatt et fall i MDGs oppslutning:

Rødt: Ca. 9%
SV: Ca. 11%
Ap: Ca. 19%
Sp: Ca. 1%
MDG: Ca. 13%
KrF: Ca. 1%
Venstre: Ca. 9%
Høyre: Ca. 29%
FrP: Ca. 5%
Andre: Ca. 2-3%

SV og Rødt "tar over" hver sin mandat fra MDG, og i praksis status quo.
Det kan bli veldig interessant med innbyrdes styrkeforhold i et rødgrønt byrådssamarbeid. Kommer AP ned mot 15%, og det er ikke utenkelig, så snakker vi fort tre jevnstore partier. Rødt er et hår i suppa for AP og MDG mens Venstre er tilsvarende irriterende for SV. Det kan bli et ordentlig rot.

MentalM

Legg inn av MentalM »

I Oslo tror jeg MDG vil gå betraktelig ned. De fleste av disse stemmene vil hovedsakelig hankes inn av Rødt og SV i sentrum og øst, mens i vest vil de gå til Høyre. Har rett og slett vært for mange stygge saker med MDG ledede saker nå. Samtidig har det vært en stor nedprioritering av Oslo Vest under dagens byråd. Tror alle partiene + Rødt vil gå mye ned i vest.

Veldig spent på hvor mye Høyre vil gå fram, for tror det er betraktelig, allikevel neppe nok til å kunne få flertall via sine samarbeidspartnere Frp og Venstre.

Tipper noe ala:

H: 33%
AP: 20%
MDG: 8%
SV: 10%
R: 10%
FNB: 4%
V: 6%
FRP: 5%
KRF: 1%
Øvrige: 4%

Landsem

Legg inn av Landsem »

Tror MDG går under 10% Kommunevalger 2023

Corvus

Legg inn av Corvus »

Landsem skrev: fre jun 17, 2022 1:30 pm Tror MDG går under 10% Kommunevalger 2023
Blir svært overrasket om ikke AP, SP og MDG går kraftig tilbake fra forrige kommunevalg ja. Ingenting som tilsier noe annet.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Canucks skrev: søn jun 12, 2022 8:03 pm
GoingKronos skrev: søn jun 12, 2022 11:48 am Jeg tenker Oslo er fullt mulig, de er vel kanskje et 2-3 mandater unna i dag - men jeg tror MDG skal slite med å holde sin oppslutning og da er spørsmålet hvor disse velgerne går (eller om dem holder seg hjemme). Vi har jo litt det samme spørsmålet rundt FNB, blir de hjemme eller går de tilbake til Frp (og eventuelt Høyre?). Frp kan også våkne noe til liv om voldskriminaliteten øker fremover, som ikke er helt utenkelig.
Hvorfor tror du MDG i Oslo skal slite med å holde sin oppslutning? Jeg tror de vil gjøre det meget godt i Oslo, det er først og fremst nasjonalt at MDG har slitt voldsomt, i Oslo har de etterhvert greid å etablere seg en kjerne som er meget enig med deres politikk og hvordan de gjør det. Selvsagt veldig mange som er dypt uenig med MDG og som misliker MDG som pesten, men det er heller ikke folk som MDG ville hatt håp om å vinne over uansett.

Jeg tror at MDG vil fortsette med solid oppslutning i Oslo, og slenger ut en brannfakkel her om at både Rødt,MDG og SV fort kan bli like store, og at kanskje ett av partiene blir større enn Arbeiderpartiet ved valget i Oslo, og at Arbeiderpartiet fort blir 3. største parti i Oslo.
Jeg er enig med deg, rett nok ser vi mye "hat" mot MDG og politikken de fører i Oslo. Men sitter med det inntrykk at storparten av dette kommer fra folk som bor i andre kommuner men som gjerne har sin jobb i Oslo. Og de vil jo ha null niks og nada og si for valgresultatet i Oslo.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Eivor Evenrud gir seg for Rødt etter valget. Det er enda en grunn for byrådet til å se mot partiet Venstre I stedet for retningen venstre etter valget. Hun er moderat, Nato tilhenger og en person som har integritet og samarbeidsevne. Nå kan det bli noe helt annet fra Rødt framover.

Everenga

Legg inn av Everenga »

MentalM skrev: fre jun 17, 2022 1:16 pm I Oslo tror jeg MDG vil gå betraktelig ned. De fleste av disse stemmene vil hovedsakelig hankes inn av Rødt og SV i sentrum og øst, mens i vest vil de gå til Høyre. Har rett og slett vært for mange stygge saker med MDG ledede saker nå. Samtidig har det vært en stor nedprioritering av Oslo Vest under dagens byråd. Tror alle partiene + Rødt vil gå mye ned i vest.

Veldig spent på hvor mye Høyre vil gå fram, for tror det er betraktelig, allikevel neppe nok til å kunne få flertall via sine samarbeidspartnere Frp og Venstre.

Tipper noe ala:

H: 33%
AP: 20%
MDG: 8%
SV: 10%
R: 10%
FNB: 4%
V: 6%
FRP: 5%
KRF: 1%
Øvrige: 4%
4% til et parti som ikke finnes lenger?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:00 pm Eivor Evenrud gir seg for Rødt etter valget. Det er enda en grunn for byrådet til å se mot partiet Venstre I stedet for retningen venstre etter valget. Hun er moderat, Nato tilhenger og en person som har integritet og samarbeidsevne. Nå kan det bli noe helt annet fra Rødt framover.
Jeg har fått med meg at flere i Rødt mente at de ikke skulle gå imot det hvis Finland og Sverige ønsket å søke om NATO-medlemskap, men dette er da ikke det samme som å være for norsk NATO-medlemskap?

Selv er jeg ikke med i Rødt, men mener at Sverige og Finland bør få gjøre hva de vil. Og jeg er ikke dermed NATO-tilhenger. Hvis jeg skal tippe så mener Evenrud det samme som meg.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:01 pm
MentalM skrev: fre jun 17, 2022 1:16 pm I Oslo tror jeg MDG vil gå betraktelig ned. De fleste av disse stemmene vil hovedsakelig hankes inn av Rødt og SV i sentrum og øst, mens i vest vil de gå til Høyre. Har rett og slett vært for mange stygge saker med MDG ledede saker nå. Samtidig har det vært en stor nedprioritering av Oslo Vest under dagens byråd. Tror alle partiene + Rødt vil gå mye ned i vest.

Veldig spent på hvor mye Høyre vil gå fram, for tror det er betraktelig, allikevel neppe nok til å kunne få flertall via sine samarbeidspartnere Frp og Venstre.

Tipper noe ala:

H: 33%
AP: 20%
MDG: 8%
SV: 10%
R: 10%
FNB: 4%
V: 6%
FRP: 5%
KRF: 1%
Øvrige: 4%
4% til et parti som ikke finnes lenger?
FNB eksisterer de. Bare endra navn

Everenga

Legg inn av Everenga »

MentalM skrev: man jun 27, 2022 2:18 pm
Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:01 pm
MentalM skrev: fre jun 17, 2022 1:16 pm I Oslo tror jeg MDG vil gå betraktelig ned. De fleste av disse stemmene vil hovedsakelig hankes inn av Rødt og SV i sentrum og øst, mens i vest vil de gå til Høyre. Har rett og slett vært for mange stygge saker med MDG ledede saker nå. Samtidig har det vært en stor nedprioritering av Oslo Vest under dagens byråd. Tror alle partiene + Rødt vil gå mye ned i vest.

Veldig spent på hvor mye Høyre vil gå fram, for tror det er betraktelig, allikevel neppe nok til å kunne få flertall via sine samarbeidspartnere Frp og Venstre.

Tipper noe ala:

H: 33%
AP: 20%
MDG: 8%
SV: 10%
R: 10%
FNB: 4%
V: 6%
FRP: 5%
KRF: 1%
Øvrige: 4%
4% til et parti som ikke finnes lenger?
FNB eksisterer de. Bare endra navn
Ja og dermed finnes ikke FNB. Arvtakeren deres ligger under prosenten på de målingene jeg har sett der man bryter ned andre på individuelle partier.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 2:06 pm
Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:00 pm Eivor Evenrud gir seg for Rødt etter valget. Det er enda en grunn for byrådet til å se mot partiet Venstre I stedet for retningen venstre etter valget. Hun er moderat, Nato tilhenger og en person som har integritet og samarbeidsevne. Nå kan det bli noe helt annet fra Rødt framover.
Jeg har fått med meg at flere i Rødt mente at de ikke skulle gå imot det hvis Finland og Sverige ønsket å søke om NATO-medlemskap, men dette er da ikke det samme som å være for norsk NATO-medlemskap?

Selv er jeg ikke med i Rødt, men mener at Sverige og Finland bør få gjøre hva de vil. Og jeg er ikke dermed NATO-tilhenger. Hvis jeg skal tippe så mener Evenrud det samme som meg.
Fair point. Nato tilhenger var en dum formulering. Hun er uansett betydelig mer rasjonell og samarbeidende enn sine partifeller i Oslo. Det er nok også Raymond veldig klar over.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 2:06 pm
Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:00 pm Eivor Evenrud gir seg for Rødt etter valget. Det er enda en grunn for byrådet til å se mot partiet Venstre I stedet for retningen venstre etter valget. Hun er moderat, Nato tilhenger og en person som har integritet og samarbeidsevne. Nå kan det bli noe helt annet fra Rødt framover.
Jeg har fått med meg at flere i Rødt mente at de ikke skulle gå imot det hvis Finland og Sverige ønsket å søke om NATO-medlemskap, men dette er da ikke det samme som å være for norsk NATO-medlemskap?

Selv er jeg ikke med i Rødt, men mener at Sverige og Finland bør få gjøre hva de vil. Og jeg er ikke dermed NATO-tilhenger. Hvis jeg skal tippe så mener Evenrud det samme som meg.
Samtidig har hun vært en klar motstander av Steigan, noe Moxnes f.eks har vært mer tvetydig i, da han ikke ønsker å miste Steigan-fløyen av Rødt og han stjal nærmest Erna Solberg sin ikke slik jeg ville ordlagt meg strategi der. Nå skal det bli interessant og se hvem som blir hennes arvtager i Rødt Oslo.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:27 pm
Ja og dermed finnes ikke FNB. Arvtakeren deres ligger under prosenten på de målingene jeg har sett der man bryter ned andre på individuelle partier.
Heter de ikke Folkepartiet FNB?

Tror bompenger blir et stort tema ved valget igjen, spesielt nå som Fornebubanen og tilhørende bompengefinansiering fortsetter

Everenga

Legg inn av Everenga »

MentalM skrev: man jun 27, 2022 2:49 pm
Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:27 pm
Ja og dermed finnes ikke FNB. Arvtakeren deres ligger under prosenten på de målingene jeg har sett der man bryter ned andre på individuelle partier.
Heter de ikke Folkepartiet FNB?

Tror bompenger blir et stort tema ved valget igjen, spesielt nå som Fornebubanen og tilhørende bompengefinansiering fortsetter
De heter vel Folkets Parti nå. Bompenger kan nok bli en greie men det er ikke noen kapable skikkelser til å utnytte det. Folkets Partigjengen som er igjen etter Revil gikk er jo bare patetiske.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MentalM skrev: man jun 27, 2022 2:49 pm
Everenga skrev: man jun 27, 2022 2:27 pm
Ja og dermed finnes ikke FNB. Arvtakeren deres ligger under prosenten på de målingene jeg har sett der man bryter ned andre på individuelle partier.
Heter de ikke Folkepartiet FNB?

Tror bompenger blir et stort tema ved valget igjen, spesielt nå som Fornebubanen og tilhørende bompengefinansiering fortsetter
Tror at nå som Frp er i opposisjon nasjonalt uten å være støtteparti eller på annen måte linket til noen regjering, så vil disse enkeltsaksvelgerne om det blir aktuelt favne seg om Frp og ikke Bompengepartiet om det skulle bli aktuelt. Selv om det er lokale saker så vil folk da flokke dit, nå tror jeg andre saker kommer mer på dagsorden neste år, og at Fornebu-banen neppe slår ut for full blomst før 2027 valget lokalt.

William_S

Legg inn av William_S »

FNB stemmene i Oslo kom vel uansett ikke fra folk som stemte FrP i utgangspunktet, men kom fra østkanten. Det er stor sannsynlighet for at disse stemmene igjen havner på rødgrønn side nå som FNB er irrelevante. FrP og Oslo er en dårlig match, særlig når man ser på de personene de klarer å hoste opp som kandidater. For at borgerlig seier skal skje i Oslo må Høyre godt over 30%, Venstre må også betraktelig opp. KrF og FrP er ikke relevante. En joker her kan være SPs ene mandat som jeg tror fortsetter vil være der etter valget. Men Oslo Senterparti vet ingen egentlig hva står for heller. Evt at MDG bytter side noe som ikke er sannsynlig. De er ganske godt fornøyde med byrådet.

Bergen? Forblir vel det kaoset bergensk politikk har vært siden Harry Hansens dager. De krangler vel fortsatt om bybanen i all overskuelig fremtid.
Trondheim? Byen er fundamental rødgrønn, jeg tror ikke det at Ottervik gir seg har så mye å si
Stavanger ? Ja den bytter side, en koalisjon med mye hummer og kanari.
Kristiansand? Ja når AP ordføreren der må ha støtte fra utbrytergruppe fra Demokratene så er vel seieren til de borgerlige nærmest forgitt. Veldig mye hummer og kanari og i den AP koalisjonen.
Bærum? For at Lisbeth Hammer-Krogh skal miste makta her må hun nærmest ha bli tatt på fersk gjerning for å voldta noen tre dager før valget.
Asker? Same same med Lene Conradi.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

William_S skrev: lør jul 02, 2022 2:09 pm FNB stemmene i Oslo kom vel uansett ikke fra folk som stemte FrP i utgangspunktet, men kom fra østkanten. Det er stor sannsynlighet for at disse stemmene igjen havner på rødgrønn side nå som FNB er irrelevante. FrP og Oslo er en dårlig match, særlig når man ser på de personene de klarer å hoste opp som kandidater.
Frp sin oppslutning før FNB var vel på østkanten, på Grorud i 2015 hadde de 8.5% av stemmene der, som også var en nedgang i Grorud, men bedre enn f.eks Ullern hvor de fikk 4.9% i 2015, sjekker man Grorud i 2019 var Frp nede på 6.4% der, og kan i alle fall regne med at en stor andel av de 2% som forsvant gikk til FNB, Høyre på sin side i Grorud falt fra 16% til 13% der, men du har nok rett i at AP som falt hele 20% der nok også har en stor andel, selv om Ap også hadde lekasje til Rødt,SV,MDG og Senterpartiet også, men en må huske på at Ap også fersket mange av velgerne fra Frp også på østkanten som ikke er veldig ideologiske av seg.

Så er nok en salig blanding der for FNB sine velgere, og det var vel andre steder som Bergen og Stavanger at de var mer en faktor, og som sørget for Ap innsettelse, og hvor de nok også var mer høyrevendt enn i hovedstaden og mer Frp-esque, og det er nok også derfor begge disse to byene nesten garantert faller for Ap nå, og som er Høyre sin beste mulighet. Oslo er longshot grunnet få venner for Høyre sin del der bortsett fra Venstre.

https://valgresultat.no/oslo/oslo/groru ... &year=2019

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ny meningsmåling fra Trondheim, Ap går tilbake, mens SV og Rødt går frem og kompenserer for Aps tilbakegang.

Link

Dermed tyder faktisk ting på at Ap kan beholde makta i Trondheim, men det betinger nok at de finner en ordførerkandidat etter Ottervik snart.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»