Lokalvalget 2023

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Re: Lokalvalget 2023

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 5:36 pm
Canucks skrev: ons jun 07, 2023 5:22 pm Litt på siden av trådens tema om jernbane på anbud, så funker det utmerket i Spania med jernbane på anbud. Det er nå 4 selskaper som tilbyr ruten Madrid-Barcelona med høyhastighetstog, og man kan reise for 9€(100 kroner) mellom de to byene på tog som går 320 km i timen. Togene går også omtrent hvert 20 minutt.

De fire alternativene er
AVLO(Spanske staten,Renfe)
Renfe(Samme eier som AVLO)
Ouigo(SCNF, franske staten)
Iryo(Adif+TrenItalia eid)

Det er også nå flere av disse som man kan se på Madrid-Malaga,Madrid-Alicante,Madrid-Valencia også, og det har ført til reduserte priser for kundene på disse, og enda flere avganger på det som er europas desidert beste jernbanenett. Spania er også landet som har greid å bygge desidert mest høyhastighetsbane til billigst penge også, per høyhastighetskm i Spania er billigere enn Kina, og de har i forhold til areal mest høyhastighetstog i hele verden, og nr. 2 totalt i antall km med høyhastighetstog km bak Kina.

Så det kan funke med å opperere tog på samme måten som fly, samme i Italia, hvor man har flere tilbydere på høyhastighetstog også, og av de beste tilbudene i Europa sammen med Spania og Frankrike. De tre landene som har best togtilbud i Europa.

Når det gjelder Norge og England så er problemene der noe som går tilbake lenge før konkurranseutsettingen, og det virker å være rett og slett systematiske problemer som har vært i Norge og England, og uansett hva man gjør i Norge så er det elendig, for gamle NSB i Norge, også før staten delte opp NSB i flere selskaper var dritt elendig, og tog i Norge har aldri vært en god opplevelse, bortsett fra naturskjønne omgivelser som f.eks på Bergensbanen,Dovrebanen,Nordlandsbanen etc, men å kalle dette noen suksesshistorier kan man strengt tatt aldri si at de har vært.

Blir uansett litt på siden av diskusjonen her, da jernbane er nasjonal politikk, og ikke er noe lokalvalg kan gjøre så mye med.
Skal ikke bidra til så veldig mye mer avsporing, men faktum er at det å privatisere en tjeneste ikke automatisk fører til at den blir bedre og billigere. Det er jernbanen et godt eksempel på.

En har også en god del eksempler fra kommuner der en privatiserer f.eks. sykehjem, uten at det automatisk blir bedre av den grunn.
Ikke uenig i dette, privaitsering i seg selv fører hverken til automatisk bedre eller verre riktignok, på samme måten som nasjonalisering, og ha ting offentlig ikke er noe garanti heller. Så det er hvordan det gjøres, overvåkes, og hvordan ting er organisert etc. men ja fra min ende kan jeg sette en strek på det der.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: ons jun 07, 2023 5:41 pm
Ikke uenig i dette, privaitsering i seg selv fører hverken til automatisk bedre eller verre riktignok, på samme måten som nasjonalisering, og ha ting offentlig ikke er noe garanti heller. Så det er hvordan det gjøres, overvåkes, og hvordan ting er organisert etc. men ja fra min ende kan jeg sette en strek på det der.
Det handler mye om organisering, ledelse og finansiering.

En får ikke bedre tjenester av at de ansatte får dårligere pensjonsavtaler...

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 5:42 pm
Canucks skrev: ons jun 07, 2023 5:41 pm
Ikke uenig i dette, privaitsering i seg selv fører hverken til automatisk bedre eller verre riktignok, på samme måten som nasjonalisering, og ha ting offentlig ikke er noe garanti heller. Så det er hvordan det gjøres, overvåkes, og hvordan ting er organisert etc. men ja fra min ende kan jeg sette en strek på det der.
Det handler mye om organisering, ledelse og finansiering.

En får ikke bedre tjenester av at de ansatte får dårligere pensjonsavtaler...
Men ein sparar penger slik at ein kan gi skattelette til laksebaroner.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MRSA skrev: ons jun 07, 2023 6:43 pm
Men ein sparar penger slik at ein kan gi skattelette til laksebaroner.
Det er korrekt.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 4:50 pm
erdetslik skrev: ons jun 07, 2023 9:01 am
Litt moro at du tar opp privatisering som noe negativt. Venstresiden er jo svært positive til at VY skal kjøre togene i Norge framfor SJ, Go Ahead osv.
Da har du sikkert også en mening om at VY nå har tungt vedlikehold av togsett ute på anbud.
Og da kan vi vel risikere at det blir en utenlandsk aktør.
Er det venstresiden som ønsker å sette jernbanen ut på anbud? Kan du utdype?
Venstresiden og denne regjering med LO var / er veldig opptatt av jernbane ikke skal settes ut på anbud, men være på norske hender = VY.
Og nå er det VY som legger dette ut på anbud, slak at det kan havne i utlandet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

erdetslik skrev: tor jun 08, 2023 6:20 am Venstresiden og denne regjering med LO var / er veldig opptatt av jernbane ikke skal settes ut på anbud, men være på norske hender = VY.
Og nå er det VY som legger dette ut på anbud, slak at det kan havne i utlandet.
Litt avsporing fra kommunevalget..?

Er vel EU regler som gjør at dette må på anbud?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tor jun 08, 2023 6:25 am
erdetslik skrev: tor jun 08, 2023 6:20 am Venstresiden og denne regjering med LO var / er veldig opptatt av jernbane ikke skal settes ut på anbud, men være på norske hender = VY.
Og nå er det VY som legger dette ut på anbud, slak at det kan havne i utlandet.
Litt avsporing fra kommunevalget..?

Er vel EU regler som gjør at dette må på anbud?
Jernbane er da ikke noe som har med lokalvalget å gjøre.
Tidenes avsporing.

pigg

Legg inn av pigg »

INP med god måling i Ålesund

INP får 5,6% på denne målingen. De er da det femte største partiet - større enn Rødt, SV, MdG, Venstre og KrF.

AP får bare 15,8%. AP sliter med oppslutning blant menn; bare 10% av mennene i byen sier de vil stemme på de.

https://www.smp.no/nyheter/i/BWnyWv/ap-mangler-draget-paa-mannfolka-i-aalesund

Det er spesielt mannfolka Ap sliter med. De har nøyaktig like mange mannlige velgere som det unge Industri og næringspartiet (INP). Men mens INP knapt har kvinnelige velgere, er Ap det partiet som aller flest kvinner ville stemt på i dag – så vidt foran Høyre.

Støyva Emblem tror en del menn ikke har bestemt seg.

– Det er gledelig at det er stor oppslutning blant damer. Jeg tror det kommer av at vi er stødige på velferd, omsorg og oppvekst, og at mange kvinner jobber i velferdsyrker og innen oppvekst. Om vi tar utgangspunkt i at flere av mannfolka jobber i privat næringsliv, så kan nok dette tyde på at vi trenger å snakke mer om næringspolitikken vår.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Selv om de borgerlige sikkert vinner Ålesund, så viser den siste målingen at INP har en god del spoiler-potensial for Høyre og FrP på Vestlandet. INP er +4%, mens Høyre er -5% og FrP -3% på denne målingen. Det kan bli farlige for disse partiene i f.eks. Stavanger.

William_S

Legg inn av William_S »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.

Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.

-Borgerlige side i Oslo ligger hårfint foran dagens Ap-ledede koalisjon og samarbeidspartnere: 30–29. Det betyr at Raymond Johansens (Ap) dager som byrådsleder kan være talte.
-Eirik Lae Solberg (H) og Høyre ville gjort et knallvalg, men de tar velgere fra samarbeidspartnere som Frp som sliter tungt. De mister oppslutning til tross for at Bompengepartiet – som stjal velgere fra Frp sist valg – ikke ligger an til å få et eneste mandat.
-Miljøpartiet de Grønne (MDG) vil nesten bli halvert. De gjør det likevel mye bedre enn nasjonalt.
Rødt gjør sin dårligste Oslo-måling siden 2017. Ap, SV og MDG samarbeider i dag med Rødt om budsjettet i Oslo.
Når det er så jevnt vil jeg ikke påstå at det brenner på dass for Raymond. 30-29 er så jevnt som det kan forbli.

William_S

Legg inn av William_S »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:55 pm
William_S skrev: tor jun 08, 2023 3:52 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.

Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
► Show Spoiler
Når det er så jevnt vil jeg ikke påstå at det brenner på dass for Raymond. 30-29 er så jevnt som det kan forbli.
Litt tabloid må det jo være!
Joda jeg ser den. Men ville ikke tatt seieren på forskudd om jeg var Eirik Lae Solberg..Oslo er alltid jevnt, det skiller ofte ikke så mange mandater mellom blokkene.. Resultatet kan like gjerne bli et stort Høyre som har spist opp samarbeidspartnerne sine. Da hjelper det fint lite om du oppnår 40 prosent liksom.

Jeg tror heller ikke vi skal undervurdere Aps berømte valgkampmaskin som ofte kan øke oppslutningen noe.
Sist redigert av William_S den tor jun 08, 2023 4:03 pm, redigert 1 gang totalt.

pigg

Legg inn av pigg »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.

Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
Hvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?

pigg

Legg inn av pigg »

pigg skrev: tor jun 08, 2023 4:15 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.

Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
Hvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?
Den ligger der nå, men den er feil.

SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...

pigg

Legg inn av pigg »

pigg skrev: tor jun 08, 2023 6:16 pm
pigg skrev: tor jun 08, 2023 4:15 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.

Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
Hvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?
Den ligger der nå, men den er feil.

SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...
De har rettet på det nå:

Bilde

Bilde

pigg

Legg inn av pigg »

TV2 publiserte i går en prognose for de 50 største kommunene. Det er borgerlig flertall i 35 av dem, 7 er rødgrønt.

Er en del AP-ordførere som kommer til å ryke til høsten hvis dette står seg...

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pigg skrev: tor jun 08, 2023 7:02 pm
pigg skrev: tor jun 08, 2023 6:16 pm
pigg skrev: tor jun 08, 2023 4:15 pm

Hvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?
Den ligger der nå, men den er feil.

SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...
De har rettet på det nå:

Bilde

Bilde
Det ligger 14,7% på både pollofpolls.no og i artikkelen til VG. Hvor har du egentlig dette 5,6%-tallet fra?

pigg

Legg inn av pigg »

Folk_flesk skrev: tor jun 08, 2023 9:07 pm Det ligger 14,7% på både pollofpolls.no og i artikkelen til VG. Hvor har du egentlig dette 5,6%-tallet fra?
Som du ser i det ene skjermdumpet så hadde pollofpolls først SV på 5,6%. Dette var åpenbart feil, siden tallene til alle partiene samlet da ikke ville addert seg opp til 100.

Poenget er at VG hadde rett, de andre blingset. 5,6 pp er jo differansen mellom denne målingen og resultatet i 19.

William_S

Legg inn av William_S »

Folk_flesk skrev: tor jun 08, 2023 9:07 pm
pigg skrev: tor jun 08, 2023 7:02 pm
pigg skrev: tor jun 08, 2023 6:16 pm

Den ligger der nå, men den er feil.

SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...
De har rettet på det nå:

Bilde

Bilde
Det ligger 14,7% på både pollofpolls.no og i artikkelen til VG. Hvor har du egentlig dette 5,6%-tallet fra?
Var bare Polls of Polls som hadde skrevet feil en tall liten stund som de senere retta opp. Sånne ting kan jo skje fra tid til annen

pigg

Legg inn av pigg »

Ny måling for Bergen

MdG går statistisk signifikant frem (+1,6), mens Rødt går ditto tilbake (-2,3).

INP får 2,8% i oppslutning. Om det hadde vært valgresultatet ville de vel fått to mandater i bystyret.

Bilde

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det interessante med målingene er hvordan Ap og Høyre gjør det seg i mellom. Om Rødt, SV og MDG til sammen er like store, har fordelingen dem i mellom mindre å si.

pigg

Legg inn av pigg »

Høyre og FrP med rent flertall i Vestfold (NRK).

MdG lavest av stortingspartiene med 2,8%. :D INP får 3,7%.

Bilde

pigg

Legg inn av pigg »

To målinger for Fredrikstad:

Infact

Bilde

Bilde

Norstat

Bilde

Bilde

pigg

Legg inn av pigg »

Bilde

Bilde

Høyre og FrP får 54,3% sammenlagt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Dødt løp i Oslo igjen på måling 14.6 for Aftenposten. 29 mandater til sittende bystyre og 29 til opposisjonen.

Og 1 mandat til INP. Lurer på hva de hadde brukt en slik forhandlingposisjon til hvis dette ble resultatet.

pigg

Legg inn av pigg »

Oslo:

Bilde

Bilde

H med 37,3%. Noen som vet hva Høyres beste resultat i Oslo er?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: tor jun 15, 2023 2:05 pm Dødt løp i Oslo igjen på måling 14.6 for Aftenposten. 29 mandater til sittende bystyre og 29 til opposisjonen.

Og 1 mandat til INP. Lurer på hva de hadde brukt en slik forhandlingposisjon til hvis dette ble resultatet.
Med en slik fordeling, kunne man se en Høyre+Venstre+MDG som mulig utfall? Jeg tror i utgangspunktet ikke det er realistisk, men INP er noe for seg selv, men om ting ikke leder frem med INP i det nevnte scenarioet for de borgerlige som da ville være mest realistisk til å komme til enighet med INP, så kunne man se at Høyre ville prøvd å overbevise MDG sammen med seg, og de tre har jo flertall uten Frp som offisielt er eneste partiet MDG har sagt nei til.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det blir nok borgerlig styre om INP kommer på vippen, de har nok all interesse av å vise seg som et seriøst borgerlig parti. Så vet jeg ingenting om første kandidaten i Oslo, og det kan jo være betydningsfullt.

William_S

Legg inn av William_S »

INP ja, de er nok mer borgerlige. Men man vet jo aldri,i Stavanger fikk jo AP makta i et samarbeid med Folkeaksjonen nei til bompenger.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Selv er jeg ikke i tvil. Jeg har stemt Høyre noen år, også lokalt, men nå er det Venstre som får min stemme. De har gjort en god jobb her i byen og i tillegg farges jeg av at partiet nasjonalt har vært det klart tydeligste partiet på Ukrainas side siden Russland invaderte.

På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP. De som ikke liker FrP i rikspolitikken burde prøve å bo her og se all galskapen fra FrP M&R. Dessverre får de jo nesten alle stemmene til Sunnmøringene.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 4:42 pm Selv er jeg ikke i tvil. Jeg har stemt Høyre noen år, også lokalt, men nå er det Venstre som får min stemme. De har gjort en god jobb her i byen og i tillegg farges jeg av at partiet nasjonalt har vært det klart tydeligste partiet på Ukrainas side siden Russland invaderte.

På Fylkestinget går stemmen til noen på venstresiden for å bidra til å demme opp for FrP. De som ikke liker FrP i rikspolitikken burde prøve å bo her og se all galskapen fra FrP M&R. Dessverre får de jo nesten alle stemmene til Sunnmøringene.
Usikker på hvordan noen på venstresiden kan demme opp for FrP, om det er ditt strategiske mål, rett og slett fordi at det er ganske åpenbart at de borgerlige vinner i M+R, og da burde det være mer strategisk å kunne stemme på et parti som er borgerlig, og ikke heter FrP for at de kunne få mer makt og innflytelse. Dersom det er målet i alle fall

Med mindre nok personer tenker som deg da, og venstresiden skulle vinne, noe jeg tviler sterkt på at skjer der oppe.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»