EU seier for standard ladekabel

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: EU seier for standard ladekabel

Legg inn av Rainmaker »

GiPazzini_85 skrev: fre jul 15, 2022 9:56 am Hva er egentlig vitsen med denne standardiseringen?
Since 2009, the Commission has been seeking to limit the fragmentation of the market for charging interfaces for mobile phones and similar devices. However, such initiatives only led to voluntary schemes that are not legally binding and thus do not ensure consistent and uniform application.
In June 2009, following a request from the Commission, major producers of mobile telephones agreed to sign a memorandum of understanding (MoU) on harmonising chargers for data-enabled mobile phones sold in the EU1. The signatories agreed to develop a common specification based on the USB 2.0 micro-B interface, which would allow full charging compatibility with the mobile phones to be placed on the market.
The MoU reduced market fragmentation and attracted almost global alignment. Its implementation led to an effective reduction in the number of charging solutions for mobile phones from 30 to only three. However, the MoU also allowed for the use of proprietary charging interfaces, and one such solution continued to be used (and still is) by a major mobile phone manufacturer, thus preventing full interoperability. In addition, the MoU never addressed the environmental issues arising from the continued existence of those different charging interfaces and charging communication protocols.
Without EU action, this fragmentation of the market for charging interfaces and charging communication protocols is expected to persist and environmental impacts will remain unaddressed.
Ever since the MoU expired in 2014 (after two letters of renewal), the European Commission has been trying to foster the adoption of a new voluntary agreement. In March 2018, following several rounds of discussion among the relevant manufacturers and exchanges of views with the Commission, the industry proposed a new MoU on a future common charging solution for smartphones. However, the Commission did not consider the new MoU to be satisfactory as it is not in line with the EU’s harmonisation objectives, which seek to limit fragmentation of charging solutions (both the charging interfaces and the charging communication protocols) for mobile phones and similar items of radio equipment. The proposed new MoU continued to allow for proprietary solutions (vendor-specific connection means), which the Commission no longer considers justified in view of the technical advantages provided by the introduction of the USB Type-C interface.
In this context, the Commission launched in 2018 an impact assessment study for a possible proposal aimed at implementing a common solution for charging mobile phones (and possibly other similar categories or classes of radio equipment). While the original objective of this initiative was to improve consumer convenience, the study concluded, that imposing a common charging interface and a common charging communication protocol on the side of the radio equipment (smartphones, but possibly also tablets, cameras, readers, etc.), while encouraging or imposing unbundling (i.e. the supply to the end-user of the radio equipment without the charging device), would benefit consumers and reduce electronic waste (e-waste).

It concluded that only harmonising the charging interface (in the case of radio equipment charged via wired charging this interface being the charging receptacle) would not achieve full interoperability of charge. In fact, currently, various charging communication protocols exist and not all ensure the same charging performance if a charging device from another brand is used. Additionally, the study concluded that having a common charging device across different types of radio equipment would be likely to increase consumer convenience overall. Regarding wireless charging (i.e. more generally charging technology other than wired charging), the study concluded that if any breakthroughs in wireless charging technology were to happen, this could undermine the rationale for a common connector solution, by significantly reducing the relevance of wired charging solutions in general. In the light of these conclusions, in October 2020 the Commission launched two complementary studies, on unbundling mobile phones and similar portable electronic devices and wireless charging technologies in order to strengthen the evidence base for the proposal.
In January 2020, the European Parliament adopted a resolution2 calling for the urgent adoption of a standard for a common charger for mobile phones in order to avoid further internal market fragmentation. Specifically, the resolution called on the Commission to adopt a legislative measure, if necessary, to establish a common charger. It also urged the Commission to ensure that consumers are no longer obliged to buy new chargers with each new item of radio equipment and that unbundling measures (consisting in the supply to the end-user of radio equipment without a charging device) should be introduced with a common charging solution, as otherwise the aim of reducing the volume of charging devices produced per year and hence reducing electronic waste (e-waste) would not be achieved.
The Commission adjusted 2020 work programme3, specifically states that there will be a new proposal on common chargers for mobile phones and similar categories or classes of radio equipment.
In order to achieve the ultimate goal of a common charger and as preconditions for impactful and meaningful unbundling, the three supporting studies, which were conducted found that radio equipment shall integrate: a harmonised charging interface at the radio equipment end (the charging receptacle in the case of radio equipment charged via wired charging), a minimum common interoperability of charging through a harmonised charging communication protocol, and detailed information about charging requirements of the radio equipment.
The design of radio equipment falls within the scope of Directive 2014/53/EU4 on the harmonisation of the laws of the Member States relating to the making available on the market of radio equipment. On the other hand, the characteristics of the external power supply are falling within the scope of the Directive 2009/125/EC of establishing a framework for the setting of ecodesign requirements for energy-related products.5
This proposal is aimed at preventing fragmentation of the market when it comes to charging interfaces and charging communication protocols, enhancing consumer convenience and reducing e-waste. In particular, it will:

- harmonise the charging interface for mobile phones and similar categories or classes of radio equipment (tablets, digital cameras, headphones and headsets, handheld videogame consoles and portable speakers) that are recharged via a wired charging, so that they can be recharged by using a common charging receptacle;
- guarantee that such devices, where they support fast charging, incorporate at least the same charging communication protocol;
- allow for future harmonisation in this area in response to technological developments, including harmonisation of any type of charging interface other than wired charging;
- introduce requirements so that end-users are not obliged to purchase a new charging device whenever they purchase a new mobile phone or similar item of radio equipment and;
- introduce requirements so that, when purchasing a mobile phone or similar item of radio equipment, end-users receive the necessary information on its charging performance characteristics and the charging device that can be used with it.
An Impact Assessment was carried out to examine policy options for:
(a) harmonisation of the radio equipment charging interface;
(b) support for the relevant charging communication protocol on the radio equipment and informing consumers about the charging performance; and
(c) making available on the market of at least unbundled solution.

Policy Option (A) Harmonisation of the end-device connector (B) Support of the relevant charging protocol on the end-device and informing consumers about charging performance (C) Making available on the market at least unbundled6 solutions Option 0 No action No action No action
Option 1
Mandatory
No action
No action Option 2 No action Mandatory No action
Option 3
No action
Mandatory
Mandatory Option 4 Mandatory Mandatory No action
Option 5
Mandatory
Mandatory
Mandatory


For all options, there are sub-options of a narrow scope (i.e. covering mobile phones only) or a broader scope (also including certain devices with charging characteristics that are comparable to those of a mobile phone). The preferred policy option is option 5 with a broad scope as it involves the fairest trade-off between all the objectives and allow a win-win situation for the majority of stakeholders and the environment.

Tabellen i kursiv lot seg ikke kopiere

https://ec.europa.eu/docsroom/documents ... ons/native

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: fre jul 15, 2022 9:57 am Det fungerer slik på mange områder allerede i dag.
Og du mener dette er på områder der det foregår mye innovasjon i dag?

Eller?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: fre jul 15, 2022 8:42 am Jaha?

Hvordan kopler du til strøm til disse apparatene?
Trådløst? Tipper de er slutt på ladeporten i iPhonen på neste modell

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Texas_John skrev: fre jul 15, 2022 11:14 am
Rainmaker skrev: fre jul 15, 2022 8:42 am Jaha?

Hvordan kopler du til strøm til disse apparatene?
Trådløst? Tipper de er slutt på ladeporten i iPhonen på neste modell
Og hva er den trådløse laderen koplet til?

Og tror du dette gjelder bare mobiltelefoner?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: fre jul 15, 2022 11:14 am Trådløst? Tipper de er slutt på ladeporten i iPhonen på neste modell
Da blir de ikke solgt i EU. Her krever jo EU kommisjonen standard ladekabel...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: fre jul 15, 2022 1:01 pm
Texas_John skrev: fre jul 15, 2022 11:14 am Trådløst? Tipper de er slutt på ladeporten i iPhonen på neste modell
Da blir de ikke solgt i EU. Her krever jo EU kommisjonen standard ladekabel...
Hvis de kan lades med kabel...

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: fre jul 15, 2022 12:50 pm Og hva er den trådløse laderen koplet til?

Og tror du dette gjelder bare mobiltelefoner?
En eller annen form for strømtilkobling, eksemplevis vanlige kabler av typen C13 eller C7, eller det kan også være en innebygd kabel.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: fre jul 15, 2022 2:19 pm
Rainmaker skrev: fre jul 15, 2022 12:50 pm Og hva er den trådløse laderen koplet til?

Og tror du dette gjelder bare mobiltelefoner?
En eller annen form for strømtilkobling, eksemplevis vanlige kabler av typen C13 eller C7, eller det kan også være en innebygd kabel.
Det er ikke alle dingser som er egnet for trådløst, da.
Jeg lader to mobiltelefoner, DAB-lommeradioen, hørselvernet med radio, et trådløst headsett, en liten dings til å spille musikk med, et laservater, fjernkontrollen til TV og en FiiO MP3-spiller med samme lader og samme plugg.
Jeg kan ikke se for meg at alle slike dingser skal kunne bli omkonstruert til å lade trådløst.
Skal for ordens skyld nevne at jeg har kun ETT apple-produkt, og det er et trådløst tastatur som kona bruker sammen med en Apple Mac mini for å streame TV..
Det er det eneste her i huset som ikke har samme plugg som alt annet.
Jeg ser heller ikke for meg at tastaturer kommer til å bli omkonstruert til trådløs lading i mitt liv.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jul 16, 2022 7:44 pm Jeg lader to mobiltelefoner, DAB-lommeradioen, hørselvernet med radio, et trådløst headsett, en liten dings til å spille musikk med, et laservater, fjernkontrollen til TV og en FiiO MP3-spiller med samme lader og samme plugg.
Jeg kan ikke se for meg at alle slike dingser skal kunne bli omkonstruert til å lade trådløst.
Skal for ordens skyld nevne at jeg har kun ETT apple-produkt, og det er et trådløst tastatur som kona bruker sammen med en Apple Mac mini for å streame TV..
Det er det eneste her i huset som ikke har samme plugg som alt annet.
Jeg ser heller ikke for meg at tastaturer kommer til å bli omkonstruert til trådløs lading i mitt liv.
Det gjør du nok. De fleste produsentene har allerede blitt enige om å standardisere ladekabelen. Helt ubyråkratisk og koster ingenting å holde i hevd. Og uten at det legger en demper på innovasjonen.

Så kommer EU på banen og slår inn åpne dører, byråkratiserer det hele og kveler all fremtidig innovasjon.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jul 16, 2022 8:09 pm
fargerik skrev: lør jul 16, 2022 7:44 pm Jeg lader to mobiltelefoner, DAB-lommeradioen, hørselvernet med radio, et trådløst headsett, en liten dings til å spille musikk med, et laservater, fjernkontrollen til TV og en FiiO MP3-spiller med samme lader og samme plugg.
Jeg kan ikke se for meg at alle slike dingser skal kunne bli omkonstruert til å lade trådløst.
Skal for ordens skyld nevne at jeg har kun ETT apple-produkt, og det er et trådløst tastatur som kona bruker sammen med en Apple Mac mini for å streame TV..
Det er det eneste her i huset som ikke har samme plugg som alt annet.
Jeg ser heller ikke for meg at tastaturer kommer til å bli omkonstruert til trådløs lading i mitt liv.
Det gjør du nok. De fleste produsentene har allerede blitt enige om å standardisere ladekabelen. Helt ubyråkratisk og koster ingenting å holde i hevd. Og uten at det legger en demper på innovasjonen.

Så kommer EU på banen og slår inn åpne dører, byråkratiserer det hele og kveler all fremtidig innovasjon.
All fremtidig innovasjon avhenger av hva slags plugg som skal brukes for å lade dingser, altså?
Tror jeg foretrekker å se det fra brukerens vinkling.
En standard for lading av dingser, Ja Takk.
De kan innovere seg blå på alt annet.
For Apple må da dette være et pluss.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jul 16, 2022 10:01 pm All fremtidig innovasjon avhenger av hva slags plugg som skal brukes for å lade dingser, altså?
Tror jeg foretrekker å se det fra brukerens vinkling.
En standard for lading av dingser, Ja Takk.
De kan innovere seg blå på alt annet.
For Apple må da dette være et pluss.
I forhold til kablet lading vil innovasjon være knyttet til ladepluggen ja.

Ellers så har det jo foregått en standardisering. Helt frivillig og ubyråkratisk. Du skrev det jo selv, du lader det aller meste med samme kabel den dag i dag. Helt uten at dette måtte innom Brüssel.

Sånn sett kan vi vel i det minste være enig i at dette direktivet slår inn åpne dører?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 17, 2022 11:17 am
fargerik skrev: lør jul 16, 2022 10:01 pm All fremtidig innovasjon avhenger av hva slags plugg som skal brukes for å lade dingser, altså?
Tror jeg foretrekker å se det fra brukerens vinkling.
En standard for lading av dingser, Ja Takk.
De kan innovere seg blå på alt annet.
For Apple må da dette være et pluss.
I forhold til kablet lading vil innovasjon være knyttet til ladepluggen ja.

Ellers så har det jo foregått en standardisering. Helt frivillig og ubyråkratisk. Du skrev det jo selv, du lader det aller meste med samme kabel den dag i dag. Helt uten at dette måtte innom Brüssel.

Sånn sett kan vi vel i det minste være enig i at dette direktivet slår inn åpne dører?
Jeg forstår ikke.
Er det slik at hørselvern med radio kan innoveres til å bli bedre dersom de f. eks. bytter ladeplugg til Apple Lightening kontakt???
Jeg forstår ikke hva valg av ladeplugg har å si for innovasjon i fremtiden.
Og det ser ikke ut til at noen andre her heller forstår det.
Den som vet, har nå mulighet til å forklare meg eksakt hva ladeplugg har av betydning for innovasjon.
Vikarierende argumenter holder ikke.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 17, 2022 11:36 am Jeg forstår ikke.
Er det slik at hørselvern med radio kan innoveres til å bli bedre dersom de f. eks. bytter ladeplugg til Apple Lightening kontakt???
Jeg forstår ikke hva valg av ladeplugg har å si for innovasjon i fremtiden.
Og det ser ikke ut til at noen andre her heller forstår det.
Den som vet, har nå mulighet til å forklare meg eksakt hva ladeplugg har av betydning for innovasjon.
Ok, for meg ser det ut som det faktisk er en del som forstår dette :)

Men for å ta det med teskje: Etterhvert som både batteriteknologien utvikles så stiller det andre krav til lading, raskere, høyere effekt osv. Dette begrenses igjen av ladekabelen og ladepluggen.

Skal du ta i bruk ny batteriteknologi, så kan det altså være at en må utvikle også ladekabelen. Dette vil du nå ikke kunne ta i bruk innad i EU uten å søke om godkjenning til EU kommisjonen som da endrer det slik at alle må bruke denne nye ladekabelen. Eventuell ny teknologi må altså gis bort.

Det legger en demping på innovasjon. Det er ikke mange som bruker penger på å utvikle dette når en risikerer at en ikke får ta det i bruk eller at en må gi det bort gratis.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 17, 2022 11:44 am
fargerik skrev: søn jul 17, 2022 11:36 am Jeg forstår ikke.
Er det slik at hørselvern med radio kan innoveres til å bli bedre dersom de f. eks. bytter ladeplugg til Apple Lightening kontakt???
Jeg forstår ikke hva valg av ladeplugg har å si for innovasjon i fremtiden.
Og det ser ikke ut til at noen andre her heller forstår det.
Den som vet, har nå mulighet til å forklare meg eksakt hva ladeplugg har av betydning for innovasjon.
Ok, for meg ser det ut som det faktisk er en del som forstår dette :)

Men for å ta det med teskje: Etterhvert som både batteriteknologien utvikles så stiller det andre krav til lading, raskere, høyere effekt osv. Dette begrenses igjen av ladekabelen og ladepluggen.

Skal du ta i bruk ny batteriteknologi, så kan det altså være at en må utvikle også ladekabelen. Dette vil du nå ikke kunne ta i bruk innad i EU uten å søke om godkjenning til EU kommisjonen som da endrer det slik at alle må bruke denne nye ladekabelen. Eventuell ny teknologi må altså gis bort.

Det legger en demping på innovasjon. Det er ikke mange som bruker penger på å utvikle dette når en risikerer at en ikke får ta det i bruk eller at en må gi det bort gratis.
Holder ikke. Alle dingsene, Android og Apple trenger kun 5 volt. Dersom de innoverer seg vekk fra standarden 5 volt, vil det være et skritt tilbake.
Litt OT.....men jeg har tre batteriverktøy til hagen.
En hekkesaks, en kantklipper og en liten gresstrimmer.
De tre maskinene har hver sin lader, med hver sin plugg.
Dette er ikke kompatibelt med ting som batteridrill og battridreven stikksag, som også har hver sine ladere.
Så bare der sitter jeg med fem forskjellige ladere, en til hver dings.
Kjøper jeg en ny maskin når en ryker, har de innovert frem en ny plugg, dermed må den gamle laderen kastes.
(sukk)
Jeg har hatt mobiltelefoner siden de ble oppfunnet, og også massevis av dingser.
Gudene vite hvor mange ladere jeg har kastet.
Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg har bidratt godt til søppelberget.
Vi må standarisere mer, slik at vi produserer mindre søppel.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Viss ein synes innovasjon er viktig og ein har fått laga eit produkt som kan gjere noko for samfunnet så gir ein vekk den innovasjonen gratis. Slik Volvo gjorde med 3 punkt sikkerhetsbelte i si tid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MRSA skrev: søn jul 17, 2022 4:04 pm Viss ein synes innovasjon er viktig og ein har fått laga eit produkt som kan gjere noko for samfunnet så gir ein vekk den innovasjonen gratis. Slik Volvo gjorde med 3 punkt sikkerhetsbelte i si tid.
Ja tenke seg til, dette ble standard i hele verden. Helt uten Brüssels hjelp...

Bolle

Legg inn av Bolle »

fargerik skrev: søn jul 17, 2022 11:54 am Holder ikke. Alle dingsene, Android og Apple trenger kun 5 volt. Dersom de innoverer seg vekk fra standarden 5 volt, vil det være et skritt tilbake.
Litt OT.....men jeg har tre batteriverktøy til hagen.
En hekkesaks, en kantklipper og en liten gresstrimmer.
De tre maskinene har hver sin lader, med hver sin plugg.
Dette er ikke kompatibelt med ting som batteridrill og battridreven stikksag, som også har hver sine ladere.
Så bare der sitter jeg med fem forskjellige ladere, en til hver dings.
Kjøper jeg en ny maskin når en ryker, har de innovert frem en ny plugg, dermed må den gamle laderen kastes.
(sukk)
Jeg har hatt mobiltelefoner siden de ble oppfunnet, og også massevis av dingser.
Gudene vite hvor mange ladere jeg har kastet.
Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg har bidratt godt til søppelberget.
Vi må standarisere mer, slik at vi produserer mindre søppel.
Enig med fargerik i denne saken. Som forbruker ønsker jeg å minimere antall ulike ladere som jeg må bruke/drasse rundt på, så synes dette er et godt forslag

daoooo

Legg inn av daoooo »

For en latterlig tråd, en standardisering av en ladekabel. Gratulerer og hurra meg rundt. Personlig foretrekker jeg noe mer for å la meg bli rævpult.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: søn jul 17, 2022 4:04 pm Viss ein synes innovasjon er viktig og ein har fått laga eit produkt som kan gjere noko for samfunnet så gir ein vekk den innovasjonen gratis. Slik Volvo gjorde med 3 punkt sikkerhetsbelte i si tid.
https://patents.google.com/patent/US2710649A/en
Patent tatt 8 år før Volvo liksom fant opp sin versjon

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Linus har forandra seg :p

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da har EU vedtatt at alle elektriske duppeditter skal ha UCB-C som standard lader. Innen 28.12.2024.

https://www.politico.eu/article/the-clo ... n-charger/

VG jubler på lederplass, og alle hjerter gleder seg.

Men hvem er det som oppriktig tror at USB-C vil være den ledende ladeteknologien om to år?

Noen som har hørt om trådløs ladning i Brüssel?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 3:42 pm Da har EU vedtatt at alle elektriske duppeditter skal ha UCB-C som standard lader. Innen 28.12.2024.

https://www.politico.eu/article/the-clo ... n-charger/

VG jubler på lederplass, og alle hjerter gleder seg.

Men hvem er det som oppriktig tror at USB-C vil være den ledende ladeteknologien om to år?

Noen som har hørt om trådløs ladning i Brüssel?
Dette påvirker ikke trådløs lading i det hele tatt. Men det betyr at den trådløse laderen koples til strømkobtakten med USB-C

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: tor des 29, 2022 10:45 pm Dette påvirker ikke trådløs lading i det hele tatt. Men det betyr at den trådløse laderen koples til strømkobtakten med USB-C
Vel, nå vet du ikke hvordan det vil påvirke trådløs ladning, da dette ikke er omtalt i direktivet.

Ellers så trodde jeg alle ladestasjonene for trådløs ladning hadde USB-C allerede?

Ikke sikkert at det vil være tilfelle om to år da, ladeteknologien er jo i rask utvikling, jeg blir overrasket om denne utviklingen stopper nå.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 11:12 pm
Rainmaker skrev: tor des 29, 2022 10:45 pm Dette påvirker ikke trådløs lading i det hele tatt. Men det betyr at den trådløse laderen koples til strømkobtakten med USB-C
Vel, nå vet du ikke hvordan det vil påvirke trådløs ladning, da dette ikke er omtalt i direktivet.

Ellers så trodde jeg alle ladestasjonene for trådløs ladning hadde USB-C allerede?

Ikke sikkert at det vil være tilfelle om to år da, ladeteknologien er jo i rask utvikling, jeg blir overrasket om denne utviklingen stopper nå.
Det vil ikke påvirke trådløs lading, siden man ved trådløs lading pr. defininsjon ikke bruker en plugg...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 12:31 pm Det vil ikke påvirke trådløs lading, siden man ved trådløs lading pr. defininsjon ikke bruker en plugg...
Så da betyr dette ingenting..?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: fre des 30, 2022 2:07 pm
Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 12:31 pm Det vil ikke påvirke trådløs lading, siden man ved trådløs lading pr. defininsjon ikke bruker en plugg...
Så da betyr dette ingenting..?
For trådløs lading? Nei.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Canucks skrev: søn jun 12, 2022 10:59 am https://www.aftenposten.no/verden/i/y4o ... e-fra-2024

EU-motsandere i Norge er nok sure på det også, ser på kommentarfeltet på Aftenposten på Facebook at mange boomere der ikke skjønner hva det innebærer, og tror at deres gamle Apple-telefoner må bytte ladere, og det er veldig mange EU-motstandere der.

Dette betyr i praksis at Apple globalt vil slutte med Lightning-ladere globalt innen 2024, noe som man ser Linus Tech Tips i Canada og andre data-nerder også er meget glade over, mens norske EU-motstanderere rasende og fly forbannet over. Regner med at det også er tilfellet her inne at man ikke liker slike standariseringer som gjør det lettere for forbrukere, og at man er i mot det bare fordi at det kommer fra EU som har tatt denne kampen, akkurat som når EU har tatt andre kamper på vegne av forbrukere mot disse selskapene tidligere som f.eks nettleser i Windows.

Vet du hvor gammel man må være for å være boomer?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 10:29 pm For trådløs lading? Nei.
Som jo den fremtidige ladeteknologien ;)

Så her bruker en altså tid og penger på å standardisere snart utdatert teknologi, allikevel feires det i Brüssel (og deres tjenere her til lands) som en kjempeseier...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: fre des 30, 2022 10:41 pm
Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 10:29 pm For trådløs lading? Nei.
Som jo den fremtidige ladeteknologien ;)

Så her bruker en altså tid og penger på å standardisere snart utdatert teknologi, allikevel feires det i Brüssel (og deres tjenere her til lands) som en kjempeseier...
Det er standardisering for tilkopling av 'dippedutter'.

Dere eu-motstandere griper jaggu etter halmstrå her... som vanlig egentlig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 12:46 am Det er standardisering for tilkopling av 'dippedutter'.

Dere eu-motstandere griper jaggu etter halmstrå her... som vanlig egentlig.
Vel, det er kun for telefoner dette trår i kraft om 2 år. For øvrig elektronikk er det fire år før dette trår i kraft. Noe som igjen tilsier at det er en foreldet ladeteknologi en skal tvinge igjennom.

At noen fremstiller der som en god nyhet skyldes utelukkende at det kommer fra Brüssel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»