EU seier for standard ladekabel

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: EU seier for standard ladekabel

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jul 16, 2022 10:01 pm All fremtidig innovasjon avhenger av hva slags plugg som skal brukes for å lade dingser, altså?
Tror jeg foretrekker å se det fra brukerens vinkling.
En standard for lading av dingser, Ja Takk.
De kan innovere seg blå på alt annet.
For Apple må da dette være et pluss.
I forhold til kablet lading vil innovasjon være knyttet til ladepluggen ja.

Ellers så har det jo foregått en standardisering. Helt frivillig og ubyråkratisk. Du skrev det jo selv, du lader det aller meste med samme kabel den dag i dag. Helt uten at dette måtte innom Brüssel.

Sånn sett kan vi vel i det minste være enig i at dette direktivet slår inn åpne dører?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 17, 2022 11:17 am
fargerik skrev: lør jul 16, 2022 10:01 pm All fremtidig innovasjon avhenger av hva slags plugg som skal brukes for å lade dingser, altså?
Tror jeg foretrekker å se det fra brukerens vinkling.
En standard for lading av dingser, Ja Takk.
De kan innovere seg blå på alt annet.
For Apple må da dette være et pluss.
I forhold til kablet lading vil innovasjon være knyttet til ladepluggen ja.

Ellers så har det jo foregått en standardisering. Helt frivillig og ubyråkratisk. Du skrev det jo selv, du lader det aller meste med samme kabel den dag i dag. Helt uten at dette måtte innom Brüssel.

Sånn sett kan vi vel i det minste være enig i at dette direktivet slår inn åpne dører?
Jeg forstår ikke.
Er det slik at hørselvern med radio kan innoveres til å bli bedre dersom de f. eks. bytter ladeplugg til Apple Lightening kontakt???
Jeg forstår ikke hva valg av ladeplugg har å si for innovasjon i fremtiden.
Og det ser ikke ut til at noen andre her heller forstår det.
Den som vet, har nå mulighet til å forklare meg eksakt hva ladeplugg har av betydning for innovasjon.
Vikarierende argumenter holder ikke.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 17, 2022 11:36 am Jeg forstår ikke.
Er det slik at hørselvern med radio kan innoveres til å bli bedre dersom de f. eks. bytter ladeplugg til Apple Lightening kontakt???
Jeg forstår ikke hva valg av ladeplugg har å si for innovasjon i fremtiden.
Og det ser ikke ut til at noen andre her heller forstår det.
Den som vet, har nå mulighet til å forklare meg eksakt hva ladeplugg har av betydning for innovasjon.
Ok, for meg ser det ut som det faktisk er en del som forstår dette :)

Men for å ta det med teskje: Etterhvert som både batteriteknologien utvikles så stiller det andre krav til lading, raskere, høyere effekt osv. Dette begrenses igjen av ladekabelen og ladepluggen.

Skal du ta i bruk ny batteriteknologi, så kan det altså være at en må utvikle også ladekabelen. Dette vil du nå ikke kunne ta i bruk innad i EU uten å søke om godkjenning til EU kommisjonen som da endrer det slik at alle må bruke denne nye ladekabelen. Eventuell ny teknologi må altså gis bort.

Det legger en demping på innovasjon. Det er ikke mange som bruker penger på å utvikle dette når en risikerer at en ikke får ta det i bruk eller at en må gi det bort gratis.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 17, 2022 11:44 am
fargerik skrev: søn jul 17, 2022 11:36 am Jeg forstår ikke.
Er det slik at hørselvern med radio kan innoveres til å bli bedre dersom de f. eks. bytter ladeplugg til Apple Lightening kontakt???
Jeg forstår ikke hva valg av ladeplugg har å si for innovasjon i fremtiden.
Og det ser ikke ut til at noen andre her heller forstår det.
Den som vet, har nå mulighet til å forklare meg eksakt hva ladeplugg har av betydning for innovasjon.
Ok, for meg ser det ut som det faktisk er en del som forstår dette :)

Men for å ta det med teskje: Etterhvert som både batteriteknologien utvikles så stiller det andre krav til lading, raskere, høyere effekt osv. Dette begrenses igjen av ladekabelen og ladepluggen.

Skal du ta i bruk ny batteriteknologi, så kan det altså være at en må utvikle også ladekabelen. Dette vil du nå ikke kunne ta i bruk innad i EU uten å søke om godkjenning til EU kommisjonen som da endrer det slik at alle må bruke denne nye ladekabelen. Eventuell ny teknologi må altså gis bort.

Det legger en demping på innovasjon. Det er ikke mange som bruker penger på å utvikle dette når en risikerer at en ikke får ta det i bruk eller at en må gi det bort gratis.
Holder ikke. Alle dingsene, Android og Apple trenger kun 5 volt. Dersom de innoverer seg vekk fra standarden 5 volt, vil det være et skritt tilbake.
Litt OT.....men jeg har tre batteriverktøy til hagen.
En hekkesaks, en kantklipper og en liten gresstrimmer.
De tre maskinene har hver sin lader, med hver sin plugg.
Dette er ikke kompatibelt med ting som batteridrill og battridreven stikksag, som også har hver sine ladere.
Så bare der sitter jeg med fem forskjellige ladere, en til hver dings.
Kjøper jeg en ny maskin når en ryker, har de innovert frem en ny plugg, dermed må den gamle laderen kastes.
(sukk)
Jeg har hatt mobiltelefoner siden de ble oppfunnet, og også massevis av dingser.
Gudene vite hvor mange ladere jeg har kastet.
Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg har bidratt godt til søppelberget.
Vi må standarisere mer, slik at vi produserer mindre søppel.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Viss ein synes innovasjon er viktig og ein har fått laga eit produkt som kan gjere noko for samfunnet så gir ein vekk den innovasjonen gratis. Slik Volvo gjorde med 3 punkt sikkerhetsbelte i si tid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MRSA skrev: søn jul 17, 2022 4:04 pm Viss ein synes innovasjon er viktig og ein har fått laga eit produkt som kan gjere noko for samfunnet så gir ein vekk den innovasjonen gratis. Slik Volvo gjorde med 3 punkt sikkerhetsbelte i si tid.
Ja tenke seg til, dette ble standard i hele verden. Helt uten Brüssels hjelp...

Bolle

Legg inn av Bolle »

fargerik skrev: søn jul 17, 2022 11:54 am Holder ikke. Alle dingsene, Android og Apple trenger kun 5 volt. Dersom de innoverer seg vekk fra standarden 5 volt, vil det være et skritt tilbake.
Litt OT.....men jeg har tre batteriverktøy til hagen.
En hekkesaks, en kantklipper og en liten gresstrimmer.
De tre maskinene har hver sin lader, med hver sin plugg.
Dette er ikke kompatibelt med ting som batteridrill og battridreven stikksag, som også har hver sine ladere.
Så bare der sitter jeg med fem forskjellige ladere, en til hver dings.
Kjøper jeg en ny maskin når en ryker, har de innovert frem en ny plugg, dermed må den gamle laderen kastes.
(sukk)
Jeg har hatt mobiltelefoner siden de ble oppfunnet, og også massevis av dingser.
Gudene vite hvor mange ladere jeg har kastet.
Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg har bidratt godt til søppelberget.
Vi må standarisere mer, slik at vi produserer mindre søppel.
Enig med fargerik i denne saken. Som forbruker ønsker jeg å minimere antall ulike ladere som jeg må bruke/drasse rundt på, så synes dette er et godt forslag

daoooo

Legg inn av daoooo »

For en latterlig tråd, en standardisering av en ladekabel. Gratulerer og hurra meg rundt. Personlig foretrekker jeg noe mer for å la meg bli rævpult.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: søn jul 17, 2022 4:04 pm Viss ein synes innovasjon er viktig og ein har fått laga eit produkt som kan gjere noko for samfunnet så gir ein vekk den innovasjonen gratis. Slik Volvo gjorde med 3 punkt sikkerhetsbelte i si tid.
https://patents.google.com/patent/US2710649A/en
Patent tatt 8 år før Volvo liksom fant opp sin versjon

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Linus har forandra seg :p

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da har EU vedtatt at alle elektriske duppeditter skal ha UCB-C som standard lader. Innen 28.12.2024.

https://www.politico.eu/article/the-clo ... n-charger/

VG jubler på lederplass, og alle hjerter gleder seg.

Men hvem er det som oppriktig tror at USB-C vil være den ledende ladeteknologien om to år?

Noen som har hørt om trådløs ladning i Brüssel?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 3:42 pm Da har EU vedtatt at alle elektriske duppeditter skal ha UCB-C som standard lader. Innen 28.12.2024.

https://www.politico.eu/article/the-clo ... n-charger/

VG jubler på lederplass, og alle hjerter gleder seg.

Men hvem er det som oppriktig tror at USB-C vil være den ledende ladeteknologien om to år?

Noen som har hørt om trådløs ladning i Brüssel?
Dette påvirker ikke trådløs lading i det hele tatt. Men det betyr at den trådløse laderen koples til strømkobtakten med USB-C

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: tor des 29, 2022 10:45 pm Dette påvirker ikke trådløs lading i det hele tatt. Men det betyr at den trådløse laderen koples til strømkobtakten med USB-C
Vel, nå vet du ikke hvordan det vil påvirke trådløs ladning, da dette ikke er omtalt i direktivet.

Ellers så trodde jeg alle ladestasjonene for trådløs ladning hadde USB-C allerede?

Ikke sikkert at det vil være tilfelle om to år da, ladeteknologien er jo i rask utvikling, jeg blir overrasket om denne utviklingen stopper nå.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 11:12 pm
Rainmaker skrev: tor des 29, 2022 10:45 pm Dette påvirker ikke trådløs lading i det hele tatt. Men det betyr at den trådløse laderen koples til strømkobtakten med USB-C
Vel, nå vet du ikke hvordan det vil påvirke trådløs ladning, da dette ikke er omtalt i direktivet.

Ellers så trodde jeg alle ladestasjonene for trådløs ladning hadde USB-C allerede?

Ikke sikkert at det vil være tilfelle om to år da, ladeteknologien er jo i rask utvikling, jeg blir overrasket om denne utviklingen stopper nå.
Det vil ikke påvirke trådløs lading, siden man ved trådløs lading pr. defininsjon ikke bruker en plugg...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 12:31 pm Det vil ikke påvirke trådløs lading, siden man ved trådløs lading pr. defininsjon ikke bruker en plugg...
Så da betyr dette ingenting..?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: fre des 30, 2022 2:07 pm
Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 12:31 pm Det vil ikke påvirke trådløs lading, siden man ved trådløs lading pr. defininsjon ikke bruker en plugg...
Så da betyr dette ingenting..?
For trådløs lading? Nei.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Canucks skrev: søn jun 12, 2022 10:59 am https://www.aftenposten.no/verden/i/y4o ... e-fra-2024

EU-motsandere i Norge er nok sure på det også, ser på kommentarfeltet på Aftenposten på Facebook at mange boomere der ikke skjønner hva det innebærer, og tror at deres gamle Apple-telefoner må bytte ladere, og det er veldig mange EU-motstandere der.

Dette betyr i praksis at Apple globalt vil slutte med Lightning-ladere globalt innen 2024, noe som man ser Linus Tech Tips i Canada og andre data-nerder også er meget glade over, mens norske EU-motstanderere rasende og fly forbannet over. Regner med at det også er tilfellet her inne at man ikke liker slike standariseringer som gjør det lettere for forbrukere, og at man er i mot det bare fordi at det kommer fra EU som har tatt denne kampen, akkurat som når EU har tatt andre kamper på vegne av forbrukere mot disse selskapene tidligere som f.eks nettleser i Windows.

Vet du hvor gammel man må være for å være boomer?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 10:29 pm For trådløs lading? Nei.
Som jo den fremtidige ladeteknologien ;)

Så her bruker en altså tid og penger på å standardisere snart utdatert teknologi, allikevel feires det i Brüssel (og deres tjenere her til lands) som en kjempeseier...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: fre des 30, 2022 10:41 pm
Rainmaker skrev: fre des 30, 2022 10:29 pm For trådløs lading? Nei.
Som jo den fremtidige ladeteknologien ;)

Så her bruker en altså tid og penger på å standardisere snart utdatert teknologi, allikevel feires det i Brüssel (og deres tjenere her til lands) som en kjempeseier...
Det er standardisering for tilkopling av 'dippedutter'.

Dere eu-motstandere griper jaggu etter halmstrå her... som vanlig egentlig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 12:46 am Det er standardisering for tilkopling av 'dippedutter'.

Dere eu-motstandere griper jaggu etter halmstrå her... som vanlig egentlig.
Vel, det er kun for telefoner dette trår i kraft om 2 år. For øvrig elektronikk er det fire år før dette trår i kraft. Noe som igjen tilsier at det er en foreldet ladeteknologi en skal tvinge igjennom.

At noen fremstiller der som en god nyhet skyldes utelukkende at det kommer fra Brüssel.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: lør des 31, 2022 9:39 am
Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 12:46 am Det er standardisering for tilkopling av 'dippedutter'.

Dere eu-motstandere griper jaggu etter halmstrå her... som vanlig egentlig.
Vel, det er kun for telefoner dette trår i kraft om 2 år. For øvrig elektronikk er det fire år før dette trår i kraft. Noe som igjen tilsier at det er en foreldet ladeteknologi en skal tvinge igjennom.

At noen fremstiller der som en god nyhet skyldes utelukkende at det kommer fra Brüssel.
Jeg har ikke sett noen fremstille det som en god nyhet fordi det kommer fra EU.

Jeg har imidertid sett at spesielt du fremstiller det som dårlig av den grunn...

Mon tro hvem som har uredelige motiver...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 11:09 am Jeg har ikke sett noen fremstille det som en god nyhet fordi det kommer fra EU.

Jeg har imidertid sett at spesielt du fremstiller det som dårlig av den grunn...

Mon tro hvem som har uredelige motiver...
Da har du ikke fulgt med, VG hadde f.eks. en leder der de priset Brüssels fortreffelighet der en hadde denne felles ladekabelen som et bevis på EUs handlekraft. Finner den imidlertid ikke igjen på nett, så muligens den er fjernet.

Jeg er på generell basis motstander av byråkrati og symbolpolitikk, dette er et kroneksempel på dette. Det har kostet millioner å få igjennom, har null praktisk konsekvens og vil i verste falle ødelegge for innovasjon på dette området.

Alle burde riste på hodet at dette, det er på linje med direktivet som skulle regulere krummingen på agurkene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: lør des 31, 2022 11:16 am
Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 11:09 am Jeg har ikke sett noen fremstille det som en god nyhet fordi det kommer fra EU.

Jeg har imidertid sett at spesielt du fremstiller det som dårlig av den grunn...

Mon tro hvem som har uredelige motiver...
Da har du ikke fulgt med, VG hadde f.eks. en leder der de priset Brüssels fortreffelighet der en hadde denne felles ladekabelen som et bevis på EUs handlekraft. Finner den imidlertid ikke igjen på nett, så muligens den er fjernet.

Jeg er på generell basis motstander av byråkrati og symbolpolitikk, dette er et kroneksempel på dette. Det har kostet millioner å få igjennom, har null praktisk konsekvens og vil i verste falle ødelegge for innovasjon på dette området.

Alle burde riste på hodet at dette, det er på linje med direktivet som skulle regulere krummingen på agurkene.
Og her drar du frem nok en myte fra EU-motstanderne. Det finnes ikke noe direktiv som skulle "regulere krummingen på agurkene". Typisk fra fanatiske EU-motstandere.

Angående standardisering av kontakter, så er det faktisk viktig. Det sørger for at man ikke må ha ørten forskjellige ladere og kabler, og det sørger for at man ikke får propreitære løsninger, som ikke gavner noen forbrukere - kun selgere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: lør des 31, 2022 11:16 am Alle burde riste på hodet at dette, det er på linje med direktivet som skulle regulere krummingen på agurkene.
Hvorfor? Hva er det som er så galt at man kan skifte mellom produsent og merke av mobiler og elektronikkgjenstander uten å måtte kjøpe ny lader i mange tilfeller?

Det er jo spesielt nyttig av de notoriske vriompeisene i Apple ikke kan gjøre videre med sine helt egne løsninger.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Jeg jobbet i elekteovare sjappe i nesten 5 år når det fantes 744 ladere, minnekort, SIM-kort, støvsugerposer osv. Et helvete uten sidestykke for alle så mer standarisering på enkelte varer lever jeg godt med og samme med kundene som slipper å måtte skrive ned eller ha med emballasjer eller reise ens ærend til en spesifikk butikk for å få tak i forbruksvare pga omtrent enhver produsent har insistert på å ha sin type.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 12:17 pm
Og her drar du frem nok en myte fra EU-motstanderne. Det finnes ikke noe direktiv som skulle "regulere krummingen på agurkene". Typisk fra fanatiske EU-motstandere.

Angående standardisering av kontakter, så er det faktisk viktig. Det sørger for at man ikke må ha ørten forskjellige ladere og kabler, og det sørger for at man ikke får propreitære løsninger, som ikke gavner noen forbrukere - kun selgere.
Det var et direktiv som regulerte krummingen på agurken, men det ble trukket tilbake etter en stund da latterliggjøringen ble for stor.

I forhold til ladere så er det faktisk en frivillig standardisering på plass, det samme gjelder for trådløs ladning. Hadde dette kommet på plass for 10-15 år siden, så ville det hatt en funksjon. Nå er det kun unødvendig bruk av penger. Og en risikerer faktisk at innovasjonen rundt dette stopper opp, da det går svært tregt å oppdatere EU-regelverket.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: lør des 31, 2022 12:19 pm Hvorfor? Hva er det som er så galt at man kan skifte mellom produsent og merke av mobiler og elektronikkgjenstander uten å måtte kjøpe ny lader i mange tilfeller?

Det er jo spesielt nyttig av de notoriske vriompeisene i Apple ikke kan gjøre videre med sine helt egne løsninger.
Fordi en frivillig standardisering allerede er på plass, og en standardiserer nå til gårsdagens teknologi. Det er trådløs ladning som er fremtiden, og her er det allerede en frivillig standard på plass. Helt ubyråkratisk og helt uten bruk av EU midler.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

stc887 skrev: lør des 31, 2022 12:32 pm Jeg jobbet i elekteovare sjappe i nesten 5 år når det fantes 744 ladere, minnekort, SIM-kort, støvsugerposer osv. Et helvete uten sidestykke for alle så mer standarisering på enkelte varer lever jeg godt med og samme med kundene som slipper å måtte skrive ned eller ha med emballasjer eller reise ens ærend til en spesifikk butikk for å få tak i forbruksvare pga omtrent enhver produsent har insistert på å ha sin type.
Og hvor mange typer ladere finnes det nå, før EUs direktiv trår i kraft?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: lør des 31, 2022 12:35 pm Fordi en frivillig standardisering allerede er på plass, og en standardiserer nå til gårsdagens teknologi. Det er trådløs ladning som er fremtiden, og her er det allerede en frivillig standard på plass. Helt ubyråkratisk og helt uten bruk av EU midler.
Tar gjerne noe som gjør at Apple blir tvunget inn på samme lader som alle andre. Det meste tyder på at du er dogmatisk mot dette fordi det kommer fra EU. Som alltid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: lør des 31, 2022 12:36 pm Tar gjerne noe som gjør at Apple blir tvunget inn på samme lader som alle andre. Det meste tyder på at du er dogmatisk mot dette fordi det kommer fra EU. Som alltid.
Også Apple går mot trådløs ladning, er vel egentlig tvilsom om mobiltelefoner som utvikles for salg om to år har ladeåpning i det heletatt. Og her følger alle de ledende produsentene samme standard. Helt frivillig :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»