*Haaland vs Nunez Scoringstråd*

Svar
startelver

Re: *Haaland vs Nunez Scoringstråd*

Legg inn av startelver »

Tipper Nunez har tatt igjen forspranget til jul.

Hodor

Legg inn av Hodor »

taknina skrev: lør sep 17, 2022 5:23 pm
Hodor skrev: fre sep 16, 2022 8:22 pm Tråden må snart døpes om til «Haaland Scoringstråd»
så lenge det er liv er det HÅP
Jeg tror Nunez etter hvert vil vise seg som en meget god spiller.

Når denne tråden ble opprettet var det én faktor som gjorde dette litt spennende: Nunez var en litt ukjent spiller på vei opp. Hvor bra kan han levere? Hva har vi her?

Alle som har sett Haaland spille så for seg at målene kom til å renne inn. Toppscorer i CL som 20-åring. Ca 20 mål på ca 20 kamper for Norge (noe ingen ved sine fulle fem trodde var mulig å oppnå før Braut dukket opp). Ca ett mål per kamp for City virket som rimelig å forvente. Ingen som har sett Haaland spille en håndfull kamper før City kan ha tvilt på at målene kom til å renne inn.

Så viser det seg jo at Haaland gjør det enda bedre enn forventet. Mens Nunez ikke helt har, eh, bidratt. Men hva Nunez skulle finne på visste vi ikke på forhånd. Så vil det jo vise seg i fremtiden om han kan nærme seg Haalands nivå

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Føler denne tråden virker litt mot sin hensikt. Blir veldig mye nedsnakking av Nunez. Liverpool har hatt en røff start på sesongen, men Nunez har jo virket ganske frisk. Selv om han ikke har scoret så mye, så viser xG at han er inne på noe. Det blir umulig for ham å matche Braut, men det er heller ikke en interessant sammenligning. Nunez kommer til å bli viktig for Liverpool.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Tror bare vi sier at Braut vant denne med glans. Vi i LFC leiren børster støv av 'neste sesong' :D

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

TrondLFC skrev: lør sep 17, 2022 11:44 pm Tror bare vi sier at Braut vant denne med glans. Vi i LFC leiren børster støv av 'neste sesong' :D
Jeg tipper dere får mye glede av Nunez allerede i år. Helt normalt at spisser trenger litt tid, spesielt når laget ikke fungerer optimalt. Nunez kommer til å score mye i Liverpool, og han har en lys framtid i klubben. Sammenligningen med fenomenet Haaland er egentlig ganske urettferdig.

Hodor

Legg inn av Hodor »

FantasySwede skrev: lør sep 17, 2022 11:44 pm Føler denne tråden virker litt mot sin hensikt. Blir veldig mye nedsnakking av Nunez. Liverpool har hatt en røff start på sesongen, men Nunez har jo virket ganske frisk. Selv om han ikke har scoret så mye, så viser xG at han er inne på noe. Det blir umulig for ham å matche Braut, men det er heller ikke en interessant sammenligning. Nunez kommer til å bli viktig for Liverpool.
Litt uenig. Haaland er Haaland. Et fenomen. Så er jo spørsmålet om Nunez kan løfte seg. Det er fortsatt tidlig i sesongen. Er noen ganger fristet til å si at denne tråden er en fornærmelse mot Haaland. Men det er fortsatt early days. Nunez kan fort vise seg som en superspiss etterhvert. Og da er det plutselig game on

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Nunez sitt navn er så er sterkt at Braut må tåle å bli sammenlignet med han uansett hvor mange mål han scorer.

taknina

Legg inn av taknina »

TheOpiate skrev: man jun 13, 2022 3:01 pm Håland ryker på 2-3 skadeopphold, og runder totalt 12 mål hele sesongen. Om Nunez slår det er vanskelig å si, men jeg holder en liten knapp på ja...
dEN SOM LEVER får se

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Sterke tall fra Braut.

14 - 1

Nunez kommer nok sterkere etter hvert.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Machine_Head skrev: lør sep 17, 2022 11:56 pm Nunez sitt navn er så er sterkt at Braut må tåle å bli sammenlignet med han uansett hvor mange mål han scorer.
Enn så lenge er navnet sterkere enn spilleren.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp. Og er jo den diskusjonen man hadde gående mens de begge var i Bundesliga. Ville Brauten scoret like mye som Lewa om han spilte for Bayern istedenfor.
Derfor gøy å se at Lewa mestrer overgangen til ny liga og nytt land der han ikke spiller for den på papiret mest dominerende klubben. I Bayern var han jo i et lag som vant kamper og trofeer både med og uten han, slik Man City også har gjort uten Haaland. Barcelona har jo slitt veldig de siste årene og Real Madrid er jo klar favoritt der til ligagullet før seriestart.
Men med han i laget kan det virke som at han hever nivået til Barcelona slik han gjorde det i både Dortmund, Bayern og Lech Poznan der han har vunnet ligagull for alle sammen. Dortmund og Lech Poznan gjorde han det for klubber som på papiret var utfordrere. Om han skulle lykkes med det samme i Barcelona vil det jo være en utrolig prestasjon og han vil jo naturlig nok få mye av æren om han fortsetter å levere som nå.

For Brauten sin del har han jo egentlig alt å tape fordi Man City ville vært storfavoritt til ligagull om de hadde spilt med Jesus, Sterling eller Liam Delap på topp hele sesongen. Så et ligagull er jo det minste man kan forvente. En cup vinner jo også stort sett Man City, så det er jo CL trofeet som vil virkelig vise om Brauten hever nivået på City eller ikke. Selv om det også er et trofe City kunne og kanskje burde vunnet uten Haaland også.

En interessant ting er jo at Dortmund har foreløpig ikke vist tegn på å være svakere uten Haaland. Tvert i mot har de sett mer balanserte og bedre ut foreløpig. De scorer mindre, men slipper også inn mindre. Så det er ikke gitt at Haaland gjør Man City til et bedre lag selv om han leverer helt enorme prestasjoner. Tiden hans i Dortmund må jo sies å være noe skuffende kollektivt mtp det laget og den generasjonen man har hatt der i hans tid. Selv om han individuelt har levert unike tall.

Når det kommer til Darwin har han et stykke igjen før han kan sammenlignes i alle fall. Hierarkiet tilsier heller ikke at han skal bli noen suveren toppscorer med det første i Liverpool der man allerede har Salah som ble både delt toppscorer og toppet assistlisten i fjor. Så skal jo litt mer å komme inn der og forvente å være sist på alt enn i City der de ikke har hatt noen spiller som har scoret mer enn 20 mål siden Sterling gjorde det året Liverpool vant ligaen.

Deila

Legg inn av Deila »

Folk_flesk skrev: søn sep 18, 2022 10:55 am
Machine_Head skrev: lør sep 17, 2022 11:56 pm Nunez sitt navn er så er sterkt at Braut må tåle å bli sammenlignet med han uansett hvor mange mål han scorer.
Enn så lenge er navnet sterkere enn spilleren.
Du går i hvert fall fryktelig hardt ut i denne tråden :lol: Greit å tenke på at det ikke bare har vært Nunez som har vært problemet så langt, men hele laget til Liverpool som ikke har fungert. Sånne ting kan endre seg vet du. Det har mye å si at hele laget fungerer for at enkeltspillere også skal skinne.

taknina

Legg inn av taknina »

Det var dumt å fortelle Darwin Nunez om denne tråden.
Det har gjort ham nervøs og annspent

Forøvrig er jeg veldig uenig i denne bombastiske påstanden som mange proklamerer som han over her at City var storfavoritter til å vinne gullet. Som han med det lange innlegget over her,

Med Sterling og Jesus ute og en del spørsmålstegn rundt han som spillte flest minutt i frontlinjen hos City sist sesong til Spania samtidig som en ung normann skulle inn som var uprøvet i ligaen og spillet måtte legges mye for ikke å si radikalt om for å suite hans styrker å kompensere for Jesus Sterling så var det iallefall for meg flere spørsmålstegn i luften enn svar og jeg vil påstå at Liverpool med sin forsterkning var ørsmå favoritter i forkant med Arsenal United og Chelsea med ett mye større potensiale enn det de har fått ut og som en kunne forvente iallfall minst en av disse troppene ville slå ut i full blomst denne sesongen.
Sist redigert av taknina den søn sep 18, 2022 11:11 am, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »

Sesongen er lang og Nunez har foreløpig bare 3 kamper i serien, men at det skal bli noen konkurranse mellom han og Haaland tror jeg vi kan konkludere med at vi bare kan glemme :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Haaland er er fenomen. Det er det ikke mange fotballspillere som har fått retten til å kalle seg.

Det er litt synd på Nunez som er en helt vanlig toppklubbspiss med gode evner som sammenlignes med en målmaskin som Haaland.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Deila skrev: søn sep 18, 2022 10:58 am
Folk_flesk skrev: søn sep 18, 2022 10:55 am
Machine_Head skrev: lør sep 17, 2022 11:56 pm Nunez sitt navn er så er sterkt at Braut må tåle å bli sammenlignet med han uansett hvor mange mål han scorer.
Enn så lenge er navnet sterkere enn spilleren.
Du går i hvert fall fryktelig hardt ut i denne tråden :lol: 
Fryktelig hardt var jo et sterkt uttrykk. Passer vel kanskje bedre på Nunez selv, med scoring i Community Shield og seriestarten. Men så kom det plutselig en lang danske i veien da han skulle nikke til noen kjente på tribunen og etter det har han lusket rundt som en Andy Carroll. Ja, ja, det kommer seg nok (eller gjør det det?)

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Jeg holder en knapp på Haaland her.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp.

Det er en mer interessant duell ja og vinneren av den duellen er fort vinneren av årets "Ballon d`Or". Starten til Haaland har fått meg til å tenke at den skal til Haaland (jeg vekter et mål i PL over et mål i La Liga), men det er tre tunge hensyn som trekker i favør av Lewa:

1: Han skal spille VM.
2. Er det hans siste sjanse til å vinne?
3. Han fikk 2. plass i fjor og burde vunnet. Litt kompensasjonsstemming i år?

Disse forhold gjør at jeg tror Lewa vil vinne hvis han har omtrent like mange mål som Haaland i år. Det eneste motargumentet må være at det er tyngre å score mål i PL. Hvis man scorer over 30 mål i PL er det sensasjonelt. Hvis man scorer over 30 mål i La Liga er det relativt lite sammenlignet med de 50 målene Messi scorte i 11/12 eller de 48 målene Ronaldo scorte i 14/15. Disse hadde atpåil 37 og 35 assists og det holdt på slik i et tiår. Slikt har aldri skjedd i PL og jeg tror heller ikke Messi og Ronaldo ville klart det for det er jevnt over mye bedre forsvar, defensiv midtbane, keepere og defensiv organisering i PL.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Orakelet skrev: søn sep 18, 2022 11:26 am
Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp.

Det er en mer interessant duell ja og vinneren av den duellen er fort vinneren av årets "Ballon d`Or". Starten til Haaland har fått meg til å tenke at den skal til Haaland (jeg vekter et mål i PL over et mål i La Liga), men det er tre tunge hensyn som trekker i favør av Lewa:

1: Han skal spille VM.
2. Er det hans siste sjanse til å vinne?
3. Han fikk 2. plass i fjor og burde vunnet. Litt kompensasjonsstemming i år?

Disse forhold gjør at jeg tror Lewa vil vinne hvis han har omtrent like mange mål som Haaland i år. Det eneste motargumentet må være at det er tyngre å score mål i PL. Hvis man scorer over 30 mål i PL er det sensasjonelt. Hvis man scorer over 30 mål i La Liga er det relativt lite sammenlignet med de 50 målene Messi scorte i 11/12 eller de 48 målene Ronaldo scorte i 14/15. Disse hadde atpåil 37 og 35 assists og det holdt på slik i et tiår. Slikt har aldri skjedd i PL og jeg tror heller ikke Messi og Ronaldo ville klart det for det er jevnt over mye bedre forsvar, defensiv midtbane, keepere og defensiv organisering i PL.
Vinner av Ballon d'or 2022 blir vel Benzema? Om han ikke skulle stoppe helt opp når han straks er tilbake da.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Orakelet skrev: søn sep 18, 2022 11:26 am
Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp.

Det er en mer interessant duell ja og vinneren av den duellen er fort vinneren av årets "Ballon d`Or". Starten til Haaland har fått meg til å tenke at den skal til Haaland (jeg vekter et mål i PL over et mål i La Liga), men det er tre tunge hensyn som trekker i favør av Lewa:

1: Han skal spille VM.
Er det en fordel? Tettere kampprogram + mer reising.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Bør endre tittel til Jesus vs Haaland.

Champis

Legg inn av Champis »

Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp. Og er jo den diskusjonen man hadde gående mens de begge var i Bundesliga. Ville Brauten scoret like mye som Lewa om han spilte for Bayern istedenfor.
Derfor gøy å se at Lewa mestrer overgangen til ny liga og nytt land der han ikke spiller for den på papiret mest dominerende klubben. I Bayern var han jo i et lag som vant kamper og trofeer både med og uten han, slik Man City også har gjort uten Haaland. Barcelona har jo slitt veldig de siste årene og Real Madrid er jo klar favoritt der til ligagullet før seriestart.
Men med han i laget kan det virke som at han hever nivået til Barcelona slik han gjorde det i både Dortmund, Bayern og Lech Poznan der han har vunnet ligagull for alle sammen. Dortmund og Lech Poznan gjorde han det for klubber som på papiret var utfordrere. Om han skulle lykkes med det samme i Barcelona vil det jo være en utrolig prestasjon og han vil jo naturlig nok få mye av æren om han fortsetter å levere som nå.

For Brauten sin del har han jo egentlig alt å tape fordi Man City ville vært storfavoritt til ligagull om de hadde spilt med Jesus, Sterling eller Liam Delap på topp hele sesongen. Så et ligagull er jo det minste man kan forvente. En cup vinner jo også stort sett Man City, så det er jo CL trofeet som vil virkelig vise om Brauten hever nivået på City eller ikke. Selv om det også er et trofe City kunne og kanskje burde vunnet uten Haaland også.

En interessant ting er jo at Dortmund har foreløpig ikke vist tegn på å være svakere uten Haaland. Tvert i mot har de sett mer balanserte og bedre ut foreløpig. De scorer mindre, men slipper også inn mindre. Så det er ikke gitt at Haaland gjør Man City til et bedre lag selv om han leverer helt enorme prestasjoner. Tiden hans i Dortmund må jo sies å være noe skuffende kollektivt mtp det laget og den generasjonen man har hatt der i hans tid. Selv om han individuelt har levert unike tall.

Når det kommer til Darwin har han et stykke igjen før han kan sammenlignes i alle fall. Hierarkiet tilsier heller ikke at han skal bli noen suveren toppscorer med det første i Liverpool der man allerede har Salah som ble både delt toppscorer og toppet assistlisten i fjor. Så skal jo litt mer å komme inn der og forvente å være sist på alt enn i City der de ikke har hatt noen spiller som har scoret mer enn 20 mål siden Sterling gjorde det året Liverpool vant ligaen.

Her var det en del ting å ta tak i:

1. Hvis man først skal regne på snitt pr. kamp for å gjøre det mer nøyaktig, så er det jo enda mer nøyaktig å regne på hvor mange minutter pr. scoring. Haaland har jo tross alt blitt byttet ut en god del. Der leder Haaland med mål pr. 52. min, mens Lewandowski har mål pr. 57. min.

2. Man må gjerne snakke ned Barcelona, men utgangspunktet til Real og Barcelona er ganske likt denne sesongen. Barcelona hadde egentlig en veldig god sesong i fjor, og etter at Xavi tok over hadde de langt bedre både xG og expected points enn Real. Så Lewanowski har rett og slett kommet inn i kanskje det beste spanske laget. Skuffende for dem hvis de ikke tar seriegullet.

3. Har du sett Dortmund sine kamper i år? Dortmund er svakere uten Haaland, det er jeg helt sikker på. De har tapt fortjent hjemme mot nyopprykkede Werder Bremen og blitt rundspilt og tapt mot Leipzig (som ikke har vært gode i år). De var også meget heldige som vant mot Freiburg, hvor de til tider ble rundspilt. De kommer igjen til å ende opp veldig mange poeng bak Bayern, selv om det ikke nødvendigvis blir like mange i år, all den tid Bayern har gitt bort uforståelig mange poeng til nå.

4. Så du synes Dortmund var skuffende i den perioden Haaland spilte der? Da lurer jeg på hvilke forventinger du har hatt til dem? De har vel hvert en av europas fremste eksponent på bruk av unge spillere og det å utvikle spillere via spilletid på A-laget de senere årene. Den "generasjonen" du snakker om er spennende, men har vært langt, langt unna topp europeisk kvalitet og stabilitet. Å sammenligne det laget med det Dortmund-laget Lewandowski spilte på blir helt useriøst.

Champis

Legg inn av Champis »

Orakelet skrev: søn sep 18, 2022 11:26 am
Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp.

Det er en mer interessant duell ja og vinneren av den duellen er fort vinneren av årets "Ballon d`Or". Starten til Haaland har fått meg til å tenke at den skal til Haaland (jeg vekter et mål i PL over et mål i La Liga), men det er tre tunge hensyn som trekker i favør av Lewa:

1: Han skal spille VM.
2. Er det hans siste sjanse til å vinne?
3. Han fikk 2. plass i fjor og burde vunnet. Litt kompensasjonsstemming i år?

Disse forhold gjør at jeg tror Lewa vil vinne hvis han har omtrent like mange mål som Haaland i år. Det eneste motargumentet må være at det er tyngre å score mål i PL. Hvis man scorer over 30 mål i PL er det sensasjonelt. Hvis man scorer over 30 mål i La Liga er det relativt lite sammenlignet med de 50 målene Messi scorte i 11/12 eller de 48 målene Ronaldo scorte i 14/15. Disse hadde atpåil 37 og 35 assists og det holdt på slik i et tiår. Slikt har aldri skjedd i PL og jeg tror heller ikke Messi og Ronaldo ville klart det for det er jevnt over mye bedre forsvar, defensiv midtbane, keepere og defensiv organisering i PL.

Her har du gått i den klassiske anglofili-fella. Jeg sier ikke at La Liga er bedre enn Premier League, men uttalelsen om organiseringen av det defensive er helt feil. Den spanske liagen har det desidert laveste målsnittet av topp 5-ligaene, og sånn har det vært i et par sesonger nå. I Spania er det aller viktigste for øyeblikket å være solide defensivt, og det har høyere prioritet enn det offensive. Sånn er det absolutt ikke i PL. Så jeg vil si at de spanske lagene generelt sett er langt bedre organisert defensivt enn de engelske for øyeblikket.

Når det gjelder mulighetene for å vinne Ballon d' Or, så er jeg enig i de punktene du skriver, og at det kan tale til Lewandowskis fordel.

Champis

Legg inn av Champis »

Folk_flesk skrev: søn sep 18, 2022 1:27 pm
Orakelet skrev: søn sep 18, 2022 11:26 am
Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp.

Det er en mer interessant duell ja og vinneren av den duellen er fort vinneren av årets "Ballon d`Or". Starten til Haaland har fått meg til å tenke at den skal til Haaland (jeg vekter et mål i PL over et mål i La Liga), men det er tre tunge hensyn som trekker i favør av Lewa:

1: Han skal spille VM.
Er det en fordel? Tettere kampprogram + mer reising.

Å delta i VM er nok et kriterie som blir vektlagt noe. Å gi prisen til en som ikke spiller VM sitter nok langt inne.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Champis skrev: man sep 19, 2022 11:32 am
Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp. Og er jo den diskusjonen man hadde gående mens de begge var i Bundesliga. Ville Brauten scoret like mye som Lewa om han spilte for Bayern istedenfor.
Derfor gøy å se at Lewa mestrer overgangen til ny liga og nytt land der han ikke spiller for den på papiret mest dominerende klubben. I Bayern var han jo i et lag som vant kamper og trofeer både med og uten han, slik Man City også har gjort uten Haaland. Barcelona har jo slitt veldig de siste årene og Real Madrid er jo klar favoritt der til ligagullet før seriestart.
Men med han i laget kan det virke som at han hever nivået til Barcelona slik han gjorde det i både Dortmund, Bayern og Lech Poznan der han har vunnet ligagull for alle sammen. Dortmund og Lech Poznan gjorde han det for klubber som på papiret var utfordrere. Om han skulle lykkes med det samme i Barcelona vil det jo være en utrolig prestasjon og han vil jo naturlig nok få mye av æren om han fortsetter å levere som nå.

For Brauten sin del har han jo egentlig alt å tape fordi Man City ville vært storfavoritt til ligagull om de hadde spilt med Jesus, Sterling eller Liam Delap på topp hele sesongen. Så et ligagull er jo det minste man kan forvente. En cup vinner jo også stort sett Man City, så det er jo CL trofeet som vil virkelig vise om Brauten hever nivået på City eller ikke. Selv om det også er et trofe City kunne og kanskje burde vunnet uten Haaland også.

En interessant ting er jo at Dortmund har foreløpig ikke vist tegn på å være svakere uten Haaland. Tvert i mot har de sett mer balanserte og bedre ut foreløpig. De scorer mindre, men slipper også inn mindre. Så det er ikke gitt at Haaland gjør Man City til et bedre lag selv om han leverer helt enorme prestasjoner. Tiden hans i Dortmund må jo sies å være noe skuffende kollektivt mtp det laget og den generasjonen man har hatt der i hans tid. Selv om han individuelt har levert unike tall.

Når det kommer til Darwin har han et stykke igjen før han kan sammenlignes i alle fall. Hierarkiet tilsier heller ikke at han skal bli noen suveren toppscorer med det første i Liverpool der man allerede har Salah som ble både delt toppscorer og toppet assistlisten i fjor. Så skal jo litt mer å komme inn der og forvente å være sist på alt enn i City der de ikke har hatt noen spiller som har scoret mer enn 20 mål siden Sterling gjorde det året Liverpool vant ligaen.

Her var det en del ting å ta tak i:

1. Hvis man først skal regne på snitt pr. kamp for å gjøre det mer nøyaktig, så er det jo enda mer nøyaktig å regne på hvor mange minutter pr. scoring. Haaland har jo tross alt blitt byttet ut en god del. Der leder Haaland med mål pr. 52. min, mens Lewandowski har mål pr. 57. min.

2. Man må gjerne snakke ned Barcelona, men utgangspunktet til Real og Barcelona er ganske likt denne sesongen. Barcelona hadde egentlig en veldig god sesong i fjor, og etter at Xavi tok over hadde de langt bedre både xG og expected points enn Real. Så Lewanowski har rett og slett kommet inn i kanskje det beste spanske laget. Skuffende for dem hvis de ikke tar seriegullet.

3. Har du sett Dortmund sine kamper i år? Dortmund er svakere uten Haaland, det er jeg helt sikker på. De har tapt fortjent hjemme mot nyopprykkede Werder Bremen og blitt rundspilt og tapt mot Leipzig (som ikke har vært gode i år). De var også meget heldige som vant mot Freiburg, hvor de til tider ble rundspilt. De kommer igjen til å ende opp veldig mange poeng bak Bayern, selv om det ikke nødvendigvis blir like mange i år, all den tid Bayern har gitt bort uforståelig mange poeng til nå.

4. Så du synes Dortmund var skuffende i den perioden Haaland spilte der? Da lurer jeg på hvilke forventinger du har hatt til dem? De har vel hvert en av europas fremste eksponent på bruk av unge spillere og det å utvikle spillere via spilletid på A-laget de senere årene. Den "generasjonen" du snakker om er spennende, men har vært langt, langt unna topp europeisk kvalitet og stabilitet. Å sammenligne det laget med det Dortmund-laget Lewandowski spilte på blir helt useriøst.
1. Dette var basert på Aftenposten sin sak der Tjærnås og Jan Åge Fjørtoft snakket om det de mente er de to beste spissene i Europa. Så får du regne som du vil og de regne som de vil. De hadde for øvrig hentet tallene rett fra Squawka som hadde en tweet med disse tallene.

2. Deg om det. Barcelona har vært et stykke bak Real Madrid. Men er enig i at de pr.dd ser ut som å være det nest beste laget igjen, og at de kanskje kan utfordre de om gullet også. En stor del av æren for det ligger naturlig nok i nettopp Lewandowski som styrker de klart på siste tredjedel fra i fjor. Han løfter beviselig lag opp et hakk eller to. Det er jo en del av påstanden min. At Barcelona med han i laget ser ut som et klart bedre lag enn uten. I tillegg tror jeg mange har en tendens til å undervurdere forskjellene som har oppstått i PL også de siste årene og at Man City scorer gjerne 100+ mål på en sesong slik Barcelona og Real Madrid gjorde i de dominerende sesongene deres med Ronaldo og Messi i ligaen. I fjor scoret Real Madrid 80 og Barcelona 68 mål.
Man City scoret 99 mål og Liverpool 94 mål i fjor. City da altså uten en midtspiss.

3. Poengsnittet uten Haaland er bedre både de årene han var i klubben og også etter han har forlatt de. Motsi gjerne tallene med din oppfatning, men de er nå i alle fall slik at Dortmund både året før Haaland kom, mens han var der og foreløpig etter han har dratt har et høyere poengsnitt. Jeg har sett kampene og er enig i at de ikke har dominert i alle kamper og har slitt i enkelte. Men dette ser man jo ofte med gode lag. Men de rundspilte vel til gjengjeld Man City til tider på Etihad der City brukte 75 minutter på å ha et eneste skudd på mål. Så i likhet med Dortmund er det ikke hver kamp City dominerer heller, men de får med seg et resultat. Slik som borte mot Newcastle der de er klart svakere i 70 av 90 minutter.

4. Forventningene har vært mye høyere enn det de har levert jo. Det vises også igjennom at Haaland hadde tre managere på sine år der. De har hatt et lag bestående av noen av verdens mest attraktive spillere kombinert med etablerte landslagsspillere. Det har vært en klar forventning om at de skulle bli nummer to og kanskje også utfordre Bayern. Noe de ikke har vært i nærheten av disse årene etter at de var kun 2 poeng bak året før Haaland kom.

Nå vet jeg ikke hvorfor man skulle ta seg nær av at Dortmund kanskje blir bedre uten Haaland eller at Lewandowski kanskje styrker Barcelona mer enn Haaland styrker City, men det er i alle fall min oppfatning. I alle fall den siste påstanden der, så gjenstår det å se om Dortmund blir bedre eller dårligere fremover. Nå har de jo også vært uheldig å miste spissen som skulle erstatte Haaland med alvorlig sykdom som nok har svekket de mer enn de skulle ønske. Så tror jeg Haaland kommer til å fortsette å dunke inn mål for Manchester City fremover, og at hans styrker blir enda mer synlige der enn de allerede var i Dortmund fordi Man City har så godt lag at de kan tillate han å bruke all energien sin på det han kan aller best. Så får fremtiden vise om Manchester City som lag blir bedre med Haaland enn de allerede var uten. Det er ingen selvfølge selv om Haaland er en helt vill spiller.

Foreløpig ligger de omtrent i rute med fjoråret om man bytter nyopprykkede lag med hverandre, der de tapte hjemme mot Palace og spilte uavgjort borte mot West Ham, men til gjengjeld vant de mot både Aston Villa og Newcastle i tilsvarende oppgjør da som de har tapt poeng i til nå. Og om man bytter Bournamouth og Forest med Norwich og Watford så har de scoret eksakt like mange mål som tilsvarende oppgjør i fjor også.

taknina

Legg inn av taknina »

Men mye av poenget er vel at de nestbeste og tredjebeste laga etter City og Liverpool har blitt en god del bedre og mer konkuransedyktig denne sesongen og vil med all sannsynlighet bli i fremtiden å ta mer poeng fra hverandre innbyrdes så serien vil bli å vinnes med pluss minus ti poeng mindre fremover enn at late.

Og det er her Haaland skal bli tungen på vektskålen i nok kamper til å bikke det rette veien. Og i dette my jevnere klimaet jeg har spådd lenge å fått pepper for vil alså tror jeg Haaland bli gull verd da det er i sånne toppkamper med mye brudd og overganger hans spillerstil, sterkeste sider normalt vil komme mer til sin rett enn noen andre av topplaga utenom Tottenham muligens. Og det går også noe på managerens alså Conte sitt ønske om å spille, spillerstil men også de tools han besitter nå har til rådighet for sin type fotball som ser veldig bra ut og vil mest sannsynlig vises på poengfangsten i 6 poengskampene. Innbyrdes oppgjør i toppen som kommer til å bli mer crucial enn tidligere.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Klaumb skrev: man sep 19, 2022 2:15 pm

3. Poengsnittet uten Haaland er bedre både de årene han var i klubben og også etter han har forlatt de. Motsi gjerne tallene med din oppfatning, men de er nå i alle fall slik at Dortmund både året før Haaland kom, mens han var der og foreløpig etter han har dratt har et høyere poengsnitt. Jeg har sett kampene og er enig i at de ikke har dominert i alle kamper og har slitt i enkelte. Men dette ser man jo ofte med gode lag. Men de rundspilte vel til gjengjeld Man City til tider på Etihad der City brukte 75 minutter på å ha et eneste skudd på mål. Så i likhet med Dortmund er det ikke hver kamp City dominerer heller, men de får med seg et resultat. Slik som borte mot Newcastle der de er klart svakere i 70 av 90 minutter.
Nå har Dortmund investert i to tyske landslagsstoppere i tillegg til en ny ryddegutt på midten, det har åpenbart hatt påvirkning på antall hjerneblødninger som de ofte hadde da Haaland spilte der. Sett flere av Dortmund sine kamper denne sesongen og selv om grunnlaget egentlig er altfor tynt er det ingenting som tyder på at de har blitt et bedre lag etter at han dro.

Champis

Legg inn av Champis »

Klaumb skrev: man sep 19, 2022 2:15 pm
Champis skrev: man sep 19, 2022 11:32 am
Klaumb skrev: søn sep 18, 2022 10:57 am Burde heller hatt en Lewandowski vs Haaland scoringstråd. Der ser jeg at Lewa foreløpig leder med høyest snitt pr.kamp. Og er jo den diskusjonen man hadde gående mens de begge var i Bundesliga. Ville Brauten scoret like mye som Lewa om han spilte for Bayern istedenfor.
Derfor gøy å se at Lewa mestrer overgangen til ny liga og nytt land der han ikke spiller for den på papiret mest dominerende klubben. I Bayern var han jo i et lag som vant kamper og trofeer både med og uten han, slik Man City også har gjort uten Haaland. Barcelona har jo slitt veldig de siste årene og Real Madrid er jo klar favoritt der til ligagullet før seriestart.
Men med han i laget kan det virke som at han hever nivået til Barcelona slik han gjorde det i både Dortmund, Bayern og Lech Poznan der han har vunnet ligagull for alle sammen. Dortmund og Lech Poznan gjorde han det for klubber som på papiret var utfordrere. Om han skulle lykkes med det samme i Barcelona vil det jo være en utrolig prestasjon og han vil jo naturlig nok få mye av æren om han fortsetter å levere som nå.

For Brauten sin del har han jo egentlig alt å tape fordi Man City ville vært storfavoritt til ligagull om de hadde spilt med Jesus, Sterling eller Liam Delap på topp hele sesongen. Så et ligagull er jo det minste man kan forvente. En cup vinner jo også stort sett Man City, så det er jo CL trofeet som vil virkelig vise om Brauten hever nivået på City eller ikke. Selv om det også er et trofe City kunne og kanskje burde vunnet uten Haaland også.

En interessant ting er jo at Dortmund har foreløpig ikke vist tegn på å være svakere uten Haaland. Tvert i mot har de sett mer balanserte og bedre ut foreløpig. De scorer mindre, men slipper også inn mindre. Så det er ikke gitt at Haaland gjør Man City til et bedre lag selv om han leverer helt enorme prestasjoner. Tiden hans i Dortmund må jo sies å være noe skuffende kollektivt mtp det laget og den generasjonen man har hatt der i hans tid. Selv om han individuelt har levert unike tall.

Når det kommer til Darwin har han et stykke igjen før han kan sammenlignes i alle fall. Hierarkiet tilsier heller ikke at han skal bli noen suveren toppscorer med det første i Liverpool der man allerede har Salah som ble både delt toppscorer og toppet assistlisten i fjor. Så skal jo litt mer å komme inn der og forvente å være sist på alt enn i City der de ikke har hatt noen spiller som har scoret mer enn 20 mål siden Sterling gjorde det året Liverpool vant ligaen.

Her var det en del ting å ta tak i:

1. Hvis man først skal regne på snitt pr. kamp for å gjøre det mer nøyaktig, så er det jo enda mer nøyaktig å regne på hvor mange minutter pr. scoring. Haaland har jo tross alt blitt byttet ut en god del. Der leder Haaland med mål pr. 52. min, mens Lewandowski har mål pr. 57. min.

2. Man må gjerne snakke ned Barcelona, men utgangspunktet til Real og Barcelona er ganske likt denne sesongen. Barcelona hadde egentlig en veldig god sesong i fjor, og etter at Xavi tok over hadde de langt bedre både xG og expected points enn Real. Så Lewanowski har rett og slett kommet inn i kanskje det beste spanske laget. Skuffende for dem hvis de ikke tar seriegullet.

3. Har du sett Dortmund sine kamper i år? Dortmund er svakere uten Haaland, det er jeg helt sikker på. De har tapt fortjent hjemme mot nyopprykkede Werder Bremen og blitt rundspilt og tapt mot Leipzig (som ikke har vært gode i år). De var også meget heldige som vant mot Freiburg, hvor de til tider ble rundspilt. De kommer igjen til å ende opp veldig mange poeng bak Bayern, selv om det ikke nødvendigvis blir like mange i år, all den tid Bayern har gitt bort uforståelig mange poeng til nå.

4. Så du synes Dortmund var skuffende i den perioden Haaland spilte der? Da lurer jeg på hvilke forventinger du har hatt til dem? De har vel hvert en av europas fremste eksponent på bruk av unge spillere og det å utvikle spillere via spilletid på A-laget de senere årene. Den "generasjonen" du snakker om er spennende, men har vært langt, langt unna topp europeisk kvalitet og stabilitet. Å sammenligne det laget med det Dortmund-laget Lewandowski spilte på blir helt useriøst.
1. Dette var basert på Aftenposten sin sak der Tjærnås og Jan Åge Fjørtoft snakket om det de mente er de to beste spissene i Europa. Så får du regne som du vil og de regne som de vil. De hadde for øvrig hentet tallene rett fra Squawka som hadde en tweet med disse tallene.

2. Deg om det. Barcelona har vært et stykke bak Real Madrid. Men er enig i at de pr.dd ser ut som å være det nest beste laget igjen, og at de kanskje kan utfordre de om gullet også. En stor del av æren for det ligger naturlig nok i nettopp Lewandowski som styrker de klart på siste tredjedel fra i fjor. Han løfter beviselig lag opp et hakk eller to. Det er jo en del av påstanden min. At Barcelona med han i laget ser ut som et klart bedre lag enn uten. I tillegg tror jeg mange har en tendens til å undervurdere forskjellene som har oppstått i PL også de siste årene og at Man City scorer gjerne 100+ mål på en sesong slik Barcelona og Real Madrid gjorde i de dominerende sesongene deres med Ronaldo og Messi i ligaen. I fjor scoret Real Madrid 80 og Barcelona 68 mål.
Man City scoret 99 mål og Liverpool 94 mål i fjor. City da altså uten en midtspiss.

3. Poengsnittet uten Haaland er bedre både de årene han var i klubben og også etter han har forlatt de. Motsi gjerne tallene med din oppfatning, men de er nå i alle fall slik at Dortmund både året før Haaland kom, mens han var der og foreløpig etter han har dratt har et høyere poengsnitt. Jeg har sett kampene og er enig i at de ikke har dominert i alle kamper og har slitt i enkelte. Men dette ser man jo ofte med gode lag. Men de rundspilte vel til gjengjeld Man City til tider på Etihad der City brukte 75 minutter på å ha et eneste skudd på mål. Så i likhet med Dortmund er det ikke hver kamp City dominerer heller, men de får med seg et resultat. Slik som borte mot Newcastle der de er klart svakere i 70 av 90 minutter.

4. Forventningene har vært mye høyere enn det de har levert jo. Det vises også igjennom at Haaland hadde tre managere på sine år der. De har hatt et lag bestående av noen av verdens mest attraktive spillere kombinert med etablerte landslagsspillere. Det har vært en klar forventning om at de skulle bli nummer to og kanskje også utfordre Bayern. Noe de ikke har vært i nærheten av disse årene etter at de var kun 2 poeng bak året før Haaland kom.

Nå vet jeg ikke hvorfor man skulle ta seg nær av at Dortmund kanskje blir bedre uten Haaland eller at Lewandowski kanskje styrker Barcelona mer enn Haaland styrker City, men det er i alle fall min oppfatning. I alle fall den siste påstanden der, så gjenstår det å se om Dortmund blir bedre eller dårligere fremover. Nå har de jo også vært uheldig å miste spissen som skulle erstatte Haaland med alvorlig sykdom som nok har svekket de mer enn de skulle ønske. Så tror jeg Haaland kommer til å fortsette å dunke inn mål for Manchester City fremover, og at hans styrker blir enda mer synlige der enn de allerede var i Dortmund fordi Man City har så godt lag at de kan tillate han å bruke all energien sin på det han kan aller best. Så får fremtiden vise om Manchester City som lag blir bedre med Haaland enn de allerede var uten. Det er ingen selvfølge selv om Haaland er en helt vill spiller.

Foreløpig ligger de omtrent i rute med fjoråret om man bytter nyopprykkede lag med hverandre, der de tapte hjemme mot Palace og spilte uavgjort borte mot West Ham, men til gjengjeld vant de mot både Aston Villa og Newcastle i tilsvarende oppgjør da som de har tapt poeng i til nå. Og om man bytter Bournamouth og Forest med Norwich og Watford så har de scoret eksakt like mange mål som tilsvarende oppgjør i fjor også.

1. Jeg har ikke sagt noenting om at tallene er feil. Jeg har kun påpekt at Haaland scorer oftere enn Lewandowski, selv om det kan se motsatt ut når man tar mål pr. kamp spilt, som tallene du viste til.

2. Barcelona og Real Madrid var jevngode siste delen av sesongen i fjor, før Lewandowski kom inn. Selvsagt er det et pluss for Barcelona å få inn Lewandowski, men de har styrket seg ganske kraftig generelt - så det skulle bare mangle at de blir enda bedre - det hadde de blitt uten Lewandowski også.

3. I fjor to Dortmund 69 poeng - det samme som i 2019/20-sesongen, som var sesongen før Haaland kom. I 2019/20-sesongen (sesongen før Haaland) havnet de 13 poeng bak Bayern, og det til tross for at det tok 7 poeng flere enn expected points! Sesongen før der igjen var de riktignok kun 2 poeng bak Bayern, men da tok de hele 14 poeng mer enn expected points! De har hatt høyere xG i begge sesongene hvor Haaland var der enn de to før der igjen. Å mene at Dortmund til tider rundspilte City på Etihad er smått absurd - bare fordi de kunne by på noen kontringer i ny og ne.

4. Mulig forventingene har vært høyere pga tidligere meritter. Men faktum er at det har vært et ungdomslag, ispedd noen falmende stjerner. Det laget Haaland spilte for i Dortmund er så hinsides langt unna kvaliteten det var på det laget Lewandowski spilte på at det ikke går an å sammenligne engang.

Nå har som sagt Bayern avgitt utrolig mye tullete poeng til nå, så avstanden blir neppe så stor opp poengmessig som den kunne blitt. Men Dortmund skal si seg meget fornøyd hvis de blir nummer to i år, det er langtfra sikkert.

Det er selvsagt langt fra sikkert at City blir noe bedre med Haaland. City er ikke mer solide enn at de vil avgi poeng her og der, og at de er i stand til å tape mot ganske mange av de europeiske topplagene i CL.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

startelver skrev: lør sep 17, 2022 6:55 pm Tipper Nunez har tatt igjen forspranget til jul.
I 2025?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Når utenlandske Liverpool-fans påstår at ingen Liverpool-supportere var dumme nok til å tro at Nunez kunne holde følge (eller være på nivå) med Haaland, kan jeg henvise til denne tråden da?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»