La oss snakke om stalking

Svar
Queenie

La oss snakke om stalking

Legg inn av Queenie »

Sjefen vil ha mer aktivitet her, så her kommer et par bidrag.

Jeg har lyst til å diskutere de bakomliggende årsakene til stalking. Hva er årsaken til at noen gjør det, er det en form for besettelse? Hvis man vet at man blir stalket (på nett eller i det ekte liv) bør man føle seg truet? Og hvilken interesse kan et annet menneske ha av at man har likt en meme eller et situasjonsbilde egentlig?

Har noen opplevd å blitt stalket her, i så fall: Hva gjorde du? Hvordan opplevde du det?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Hva defineres som stalking på nett egentlig? Er det hyppige profilbesøk uten å søke annen kontakt eller er det interaksjon med profiler, via melding osv.?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nordlys skrev: tor jul 07, 2022 9:48 am Hva defineres som stalking på nett egentlig? Er det hyppige profilbesøk uten å søke annen kontakt eller er det interaksjon med profiler, via melding osv.?
I verste tilfelle: opprettelse av flere titalls falske kontoer for å følge med på personer på grupper og sider på nett. Ikke bare er gjort med grovt forelegg, men det er snakk om åpenbare mål om å spionere/trakassere/kontrollere mm. Etter at den nye stalkingparagrafen kom så handler mye hvordan den som utsettes for dette opplever det ift invadering av privatlivets fred og økt grad av utrygghet ift ev om en anmeldelse fører til noe mer.

Og her er litt om de som gjør det: https://www.nettavisen.no/livsstil/denn ... 3423374865

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Stalkere er sinnsyke personer som blir besatt av en person og vil prøve å tilnærme seg en tilværelse sammens med offeret , de har ikke evnen til å reflektere over hvordan offeret kan oppleve atferden til vedkommende , det er også svært vanskelig å bli kvitt dem pga liksom-politiet vi har i dette landet vil møte deg med et paranoiastempelet , med mindre du er jente , og det er stor forskjell på , som mann vil du ikke overhodet bli hørt på om du er plaget av slik atferd, insta-snoking osv har ingenting med stalking å gjøre , det som mest er likt stalking er en psykopat som har fått det for seg at du er avhengig av vedkommende og skal overta livet ditt .

Queenie

Legg inn av Queenie »

Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 7:02 pm Stalkere er sinnsyke personer som blir besatt av en person og vil prøve å tilnærme seg en tilværelse sammens med offeret , de har ikke evnen til å reflektere over hvordan offeret kan oppleve atferden til vedkommende , det er også svært vanskelig å bli kvitt dem pga liksom-politiet vi har i dette landet vil møte deg med et paranoiastempelet , med mindre du er jente , og det er stor forskjell på , som mann vil du ikke overhodet bli hørt på om du er plaget av slik atferd, insta-snoking osv har ingenting med stalking å gjøre , det som mest er likt stalking er en psykopat som har fått det for seg at du er avhengig av vedkommende og skal overta livet ditt .
Stalking på internett hvor man forfalsker identitet osv tas på alvor, spesielt om den det gjelder har en voldskapasitet. Å snoke på profiler vil jeg ikke definere som stalking, stalking er når man gjør noe aktivt for å få mer informasjon/kontroll/skape utrygghet.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 7:02 pm Stalkere er sinnsyke personer som blir besatt av en person og vil prøve å tilnærme seg en tilværelse sammens med offeret , de har ikke evnen til å reflektere over hvordan offeret kan oppleve atferden til vedkommende , det er også svært vanskelig å bli kvitt dem pga liksom-politiet vi har i dette landet vil møte deg med et paranoiastempelet , med mindre du er jente , og det er stor forskjell på , som mann vil du ikke overhodet bli hørt på om du er plaget av slik atferd, insta-snoking osv har ingenting med stalking å gjøre , det som mest er likt stalking er en psykopat som har fått det for seg at du er avhengig av vedkommende og skal overta livet ditt .
Lily Allen våknet jo til sin stalker i soverommet en natt ...

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

missChance skrev: man jul 18, 2022 7:38 pm
Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 7:02 pm Stalkere er sinnsyke personer som blir besatt av en person og vil prøve å tilnærme seg en tilværelse sammens med offeret , de har ikke evnen til å reflektere over hvordan offeret kan oppleve atferden til vedkommende , det er også svært vanskelig å bli kvitt dem pga liksom-politiet vi har i dette landet vil møte deg med et paranoiastempelet , med mindre du er jente , og det er stor forskjell på , som mann vil du ikke overhodet bli hørt på om du er plaget av slik atferd, insta-snoking osv har ingenting med stalking å gjøre , det som mest er likt stalking er en psykopat som har fått det for seg at du er avhengig av vedkommende og skal overta livet ditt .
Lily Allen våknet jo til sin stalker i soverommet en natt ...
Jævlig , det har vært dokumentarer om slikt i tv , men uansett så er det vanskelig å få politiet til å skjønne alvoret i slikt , beskytter staten de og gir bæng i privatfolk. Allen er jo en kvinne som er kjendis og jenter som stikker ansiktet sitt frem i offentligheten er veldig utsatt, i utgangspunktet.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 8:11 pm
missChance skrev: man jul 18, 2022 7:38 pm
Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 7:02 pm Stalkere er sinnsyke personer som blir besatt av en person og vil prøve å tilnærme seg en tilværelse sammens med offeret , de har ikke evnen til å reflektere over hvordan offeret kan oppleve atferden til vedkommende , det er også svært vanskelig å bli kvitt dem pga liksom-politiet vi har i dette landet vil møte deg med et paranoiastempelet , med mindre du er jente , og det er stor forskjell på , som mann vil du ikke overhodet bli hørt på om du er plaget av slik atferd, insta-snoking osv har ingenting med stalking å gjøre , det som mest er likt stalking er en psykopat som har fått det for seg at du er avhengig av vedkommende og skal overta livet ditt .
Lily Allen våknet jo til sin stalker i soverommet en natt ...
Jævlig , det har vært dokumentarer om slikt i tv , men uansett så er det vanskelig å få politiet til å skjønne alvoret i slikt , beskytter staten de og gir bæng i privatfolk. Allen er jo en kvinne som er kjendis og jenter som stikker ansiktet sitt frem i offentligheten er veldig utsatt, i utgangspunktet.
Hvis jeg husker riktig, stalket han henne på nett i etterkant også. Hun gjorde et intervju i ettertid hvor hun fortalte hvor skremmende denne fyren var.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

missChance skrev: man jul 18, 2022 9:27 pm
Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 8:11 pm
missChance skrev: man jul 18, 2022 7:38 pm

Lily Allen våknet jo til sin stalker i soverommet en natt ...
Jævlig , det har vært dokumentarer om slikt i tv , men uansett så er det vanskelig å få politiet til å skjønne alvoret i slikt , beskytter staten de og gir bæng i privatfolk. Allen er jo en kvinne som er kjendis og jenter som stikker ansiktet sitt frem i offentligheten er veldig utsatt, i utgangspunktet.
Hvis jeg husker riktig, stalket han henne på nett i etterkant også. Hun gjorde et intervju i ettertid hvor hun fortalte hvor skremmende denne fyren var.
its realy not okay

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 9:32 pm
missChance skrev: man jul 18, 2022 9:27 pm
Optimist1 skrev: man jul 18, 2022 8:11 pm

Jævlig , det har vært dokumentarer om slikt i tv , men uansett så er det vanskelig å få politiet til å skjønne alvoret i slikt , beskytter staten de og gir bæng i privatfolk. Allen er jo en kvinne som er kjendis og jenter som stikker ansiktet sitt frem i offentligheten er veldig utsatt, i utgangspunktet.
Hvis jeg husker riktig, stalket han henne på nett i etterkant også. Hun gjorde et intervju i ettertid hvor hun fortalte hvor skremmende denne fyren var.
its realy not okay
Jeg ser hva du gjorde der 😆

FabrizioMiccoli

Legg inn av FabrizioMiccoli »

Jepp. En «venn» som behandler meg som dritt, kan gå rundt i skogen der jeg bor og vente på at jeg skal gå ut på balkongen for å ta en sigg, eller til butikken.

En gang klarte han å klatre opp på balkongen min, bæsjet(!) der og hylte og skrek mens han dunket og banket på balkongdøra. Forferdelig slitsomt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

FabrizioMiccoli skrev: fre sep 23, 2022 11:45 am Jepp. En «venn» som behandler meg som dritt, kan gå rundt i skogen der jeg bor og vente på at jeg skal gå ut på balkongen for å ta en sigg, eller til butikken.
Venn = ektefelle, antar jeg?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

FabrizioMiccoli skrev: fre sep 23, 2022 11:45 am Jepp. En «venn» som behandler meg som dritt, kan gå rundt i skogen der jeg bor og vente på at jeg skal gå ut på balkongen for å ta en sigg, eller til butikken.

En gang klarte han å klatre opp på balkongen min, bæsjet(!) der og hylte og skrek mens han dunket og banket på balkongdøra. Forferdelig slitsomt.
Jaha...? Hva i all verden slags relasjon har du til vedkommende? Det der høres jo ut som en politisak.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sex og Samliv»