Svømming

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Svømming

Legg inn av lok1 »

Henrik Christiansen, Nicholas Lia og André Klippenberg Grindheim er tatt ut til VM i svømming som foregår i Budapest fra 18. juni.
Tomoe dessverre syk og må stå over.

Kjør tråd.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Nydeleg

Litt bakgrunnsinformasjon/ nyttige linker her:
https://www.fina.org/competitions/2902/ ... apest-2022
https://fina-budapest2022.com/ heimeside
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Worl ... mpionships
https://svomming.no/nyheter/vm-i-parasv ... stup-2022/

Ellers ser det dessverre ut til at verken NRK eller Eurosport sender dette. Den gode nyheten er at SVT sender dette

Har dessverre ikkje sett deltakerlista helt endå, men skal legge den ut når den er klar. Norge stiller også med 2 stupere i følgje norsk svømmeforbund

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.fina.org/competitions/2902/ ... 967a13e130

Her står alle deltakere som deltar i kvar øvelser. Dessverre utan tider

https://www.omegatiming.com/2022/19th-f ... ve-results
Denne siden vil vise kven som deltar og kva tider dei har. Er ikkje lagt inn noko endå, men satser på at det kjem snart

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

ms_8 skrev: Her står alle deltakere som deltar i kvar øvelser. Dessverre utan tider
Skuffende at ikke Ariarne Titmus og Emma McKeon er med...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

sertono skrev: ons jun 15, 2022 7:56 pm
ms_8 skrev: Her står alle deltakere som deltar i kvar øvelser. Dessverre utan tider
Skuffende at ikke Ariarne Titmus og Emma McKeon er med...
Ja enig i dette. Heldigvis ser det ut til at fleiste store stiller og Kina er med.

Kjenner at eg gleder meg veldig til dette. Svømmevm er for meg det mest idrettsøyeblikk på sommeren i lag med Wimbledon, Fotball VM (når det går på sommaren) og Friidrett VM.

Dessverre stiller ikkje Tomoe

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.omegatiming.com/File/000117 ... FFFF20.pdf

Her er tidene på linken over. Dessverre er det lite som tyder på at Norge vinner medaljer. Henrik er ganske langt bak dei beste på 800 og 1500 meter. Tidsmessig er han ikkje topp 8 verken på 400, 800 eller 1500 meter.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

I morgen begynner det :)

SVT 2 sender finale i svømming kl 18. Forsøk går kl 09

Nicholas Lia og Andre Grindheim svømmer i morgen. Begge bør ha gode muligheiter til å klare semifinale i morgen

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

ms_8 skrev: Kjenner at eg gleder meg veldig til dette. Svømmevm er for meg det mest idrettsøyeblikk på sommeren i lag med Wimbledon, Fotball VM (når det går på sommaren) og Friidrett VM. Dessverre stiller ikkje Tomoe
Ja, blir stas dette.

Titmus tok nettopp verdensrekorden til Ledecky på 400m fri, 3:56:40 svømte hun på under de australske mesterskapene i år.



Veldig synd at hun ikke stiller i VM. Skal uansett bli interessant å se om Ledecky kan ta den tilbake :)

Ellers er min favoritt Hongkongs juvel Siobhan Haughey på 100 og 200m fri. Også spennende å se hva Penny Oleksiak (200 og 100) og Sara Sjöström (100 og 50) kan få til.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Første dag med forsøk ferdig

Nicholas Lia nr 21 i 50 meter Butterfly. Mangla 1 tidel for å gå til semifinale dessverre
Henrik Christiansen nr 19 i 400 meter Free. Mangla 3,7 sekunder for å gå til finale. Dessverre ganske skuffande
Andre Grindheim nr 30 i 100 meter Bryst. Mangla 1,3 sekunder for å gå til semifinale. Ganske skuffande det også

Av desse er det vel kanskje Lia som under tvil kan få godkjent.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Niks, Ledecky klarte ikke å ta tilbake verdensrekorden på 400m. Og satan som 15 årige McIntosh gav hun kamp.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

USA, Australia og Kanada markere seg på første dag. Frankrike med eit flott gull og Tysk sølv på 400 meter free. Ellers klarte Italia bronse på 4x100 meter stafett fri for menn.

Ellers fekk vi 2 vm rekorder på første dag. Har dessverre ikkje SVT 2 og fekk derfor ikkje sett rennet.

Ufatteleg trist at norsk TV ikkje sender årets mesterskap. Verken Fekting EM eller Svømme VM er prioritert og i staden for viser Eurosport fotball og Viasport sandvolleyball. Eurosport synest også padling verdenscup var viktigere. Sjølv om dei har rettigheter til fekting inne på discovery +

I morgen er det ingen norske på start

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Svakt at ikke norsk TV viser svømme-VM, ja. NRK har jo pleid å sende de seneste årene. Må innrømme at det var først i går at jeg fikk med meg at det var VM nå. Det pleier jo ellers å gå senere på sommeren, så det kom litt som "julekvelden på kjerringa" på meg.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da Lene Jensen tok sitt VM-sølv i 1978 var det vel også sånn at NRK ikke sendte (?)

Ellers har det sikkert skjedd senere også- men trodde vi var ferdige med den tiden at noe så stort som et svømme-VM ikke blir vist på norsk tv!

Spesielt synd også at ikke Eurosport sender slik at vi går glipp av Frank "danskeren/svænskeren" Pedersens entusiastiske kommentatorkunst også 🙁

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: søn jun 19, 2022 12:25 am Da Lene Jensen tok sitt VM-sølv i 1978 var det vel også sånn at NRK ikke sendte (?)

Ellers har det sikkert skjedd senere også- men trodde vi var ferdige med den tiden at noe så stort som et svømme-VM ikke blir vist på norsk tv!

Spesielt synd også at ikke Eurosport sender slik at vi går glipp av Frank "danskeren/svænskeren" Pedersens entusiastiske kommentatorkunst også 🙁
Er opptatt no, men skal sende link etterpå kor man kan sjå konkurransen. Slik at folk kan sjekke resten av mesterskapet

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://aquatics.eurovisionsports.tv/main

Link til svømme VM for alle som ikkje har SVT2

ms_8

Legg inn av ms_8 »

USA den store vinneren i dag. Tok 3 av 4 svømme gull. Italia tok den siste gullet på 100 meter bryst for menn. Nederland tok sin første medalje og etter 2 dager er det 0 medaljer til Norden

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Mange nye navn for min del. Topp 2 på 400m og 400m medley for menn i går er relativt nye. Ser Winnington og Marchand var i finalene i OL i fjor, men de var ukjente for meg. Marchand var jo til og med bare fire tideler bak rekorden til Phelps på medley. Og topp 3 var alle tre langt under gulltiden fra OL i fjor. Er Marchand en ny europeisk supersvømmer? Har vel kanskje ikke vært noen utenom Peaty siden Paui Biedermann.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Grindheim blir dessverre berre nr 21 på 50 meter bryst. Dei norske svømmene fortsetter dessverre å underprestere i VM. Grindheim hadde 10 beste tid inn i mesterskapet. Han svømte kun 27.9 og har 27.2 inn i mesterskapet

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Henrik blir nr 11 på 800 meter. 5 i heatet og 3 og eit halvt sekund for seint til finale. 7.50.98 er dessverre ikkje bra nok i dette selskapet. Minst to av dei med best tider i år/fjor starta ikkje

Har dessverre lite tru på at vi ser han finale på 1500 meter. 800 meter var hans beste sjanse i dette mesterskapet

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: man jun 20, 2022 10:47 am Henrik blir nr 11 på 800 meter. 5 i heatet og 3 og eit halvt sekund for seint til finale. 7.50.98 er dessverre ikkje bra nok i dette selskapet. Minst to av dei med best tider i år/fjor starta ikkje

Har dessverre lite tru på at vi ser han finale på 1500 meter. 800 meter var hans beste sjanse i dette mesterskapet
Skuffende karriereutvikling på Henrik. Virket jo veldig lovende i 2018 og 2019 og at det da kunne være på vei mot noe stort, men har stoppet opp og stagnert etter det.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: man jun 20, 2022 10:49 am
ms_8 skrev: man jun 20, 2022 10:47 am Henrik blir nr 11 på 800 meter. 5 i heatet og 3 og eit halvt sekund for seint til finale. 7.50.98 er dessverre ikkje bra nok i dette selskapet. Minst to av dei med best tider i år/fjor starta ikkje

Har dessverre lite tru på at vi ser han finale på 1500 meter. 800 meter var hans beste sjanse i dette mesterskapet
Skuffende karriereutvikling på Henrik. Virket jo veldig lovende i 2018 og 2019 og at det da kunne være på vei mot noe stort, men har stoppet opp og stagnert etter det.
Ja dessverre stemmer dette bra og i dette selskapet her så må man være på topp for å være med. Nivået er ganske høgt oss gutta og det er mange som kjemper om finaleplasser. Dette blir fort andre mesterskap på rad i VM/OL utan finale.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Men det sies på SVT (i alle fall tolker jeg det dithen) at han (Henrik Christiansen) ikke har toppet formen til dette VMet !?

Kan det i så fall være mtp EM som kommer senere i sommer- at han antar å ha større finale/medaljesjanse der: slik at han dropper å være i toppform i VM?

Det er jo først neste år man kommer tilbake i normal gjenge etter at disse 2 siste årene har vært litt spesielle- for å si det på den måten!

Samtidig synes jeg ikke det virker som noe styrketegn at han selv utenfor sin beste form ikke er i nærheten av finaleplass engang, og at medaljer i neste rekke fremstår som ren utopi!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: man jun 20, 2022 11:28 am Men det sies på SVT (i alle fall tolker jeg det dithen) at han (Henrik Christiansen) ikke har toppet formen til dette VMet !?

Kan det i så fall være mtp EM som kommer senere i sommer- at han antar å ha større finale/medaljesjanse der: slik at han dropper å være i toppform i VM?

Det er jo først neste år man kommer tilbake i normal gjenge etter at disse 2 siste årene har vært litt spesielle- for å si det på den måten!

Samtidig synes jeg ikke det virker som noe styrketegn at han selv utenfor sin beste form ikke er i nærheten av finaleplass engang, og at medaljer i neste rekke fremstår som ren utopi!
Ja gode poeng. Håper han satser alt på EM og at VM kun var oppladning. På 800 meter er han likevel 1 outsider i EM. Spesielt om andre har toppet formen no

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Popovici ass, 17 år og den femte beste tiden noensinne på 200m fri, den beste siden Agnel i London OL

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Ledecky med sitt 13. individuelle VM gull, nå 2 bak Phelps sin rekord.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Ceccon med verdensrekord på 100 rygg, jøsses

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

ms_8 skrev: man jun 20, 2022 12:29 pm
JODDEMM skrev: man jun 20, 2022 11:28 am Men det sies på SVT (i alle fall tolker jeg det dithen) at han (Henrik Christiansen) ikke har toppet formen til dette VMet !?

Kan det i så fall være mtp EM som kommer senere i sommer- at han antar å ha større finale/medaljesjanse der: slik at han dropper å være i toppform i VM?

Det er jo først neste år man kommer tilbake i normal gjenge etter at disse 2 siste årene har vært litt spesielle- for å si det på den måten!

Samtidig synes jeg ikke det virker som noe styrketegn at han selv utenfor sin beste form ikke er i nærheten av finaleplass engang, og at medaljer i neste rekke fremstår som ren utopi!
Ja gode poeng. Håper han satser alt på EM og at VM kun var oppladning. På 800 meter er han likevel 1 outsider i EM. Spesielt om andre har toppet formen no
Det ble vel nevnt under presentasjonen at ingen av disse tre satset mot VM. Men likevel skuffende å ikke nå finale på 800 meter.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Pilato avslutter Italia festdag med GULL på 100 meter bryst. Dog 1 løp/finale med ganske svake tider. King har svømt på låg 1.04 og vinnertiden var høg 1.05

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Medaljestatistikk etter 3 dager

USA vunnet 18 medaljer og 7 GULL
Italia vunnet 4 medaljer og 3 GULL
Australia vunnet 5 medaljer og 2 GULL
Frankrike vunnet 2 og 1 GULL
Kanada vunnet 3 sølv
Storbritania og Kina kun 1 bronse kvar

Ingen tvil om at Storbritania, Kina og Ungarn kanskje har skuffet størst til no. Ungarn vil nok berge seg med Millak.

I dag er vi ferdig med 14 av 42 øvelser

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Lia slått ut på 100 meter fri.

HOSSZU blir kun nr 14 i forsøket på 200 meter Butterfly. Spørsmålet er om ho ikkje gir seg etter i år. Har skuffet i dette mesterskapet til no. Går likevel til semifinale, men må svømme langt betre om det skal bli finale

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»