Det artige med disse rekkevidde-problemstillingene er at de blir mer og mer søkte for hvert år. Men de fleste vil holde på de til de får prøvd elbil selv og ser hvor utrolig smertefritt det faktisk erSirJames skrev: ↑man des 26, 2022 12:28 pmPoenget var rekkevidden til el-bilene. Fossilbilene kan man fylle opp på 2 minutter, nær sagt hvor som helst.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 11:54 amHva er din definisjon av "merkbart fortere" og "stor forskjell"? Alle biler jeg har kjørt, både el og fossil, har brukt mer pr. mil i 130 km/t enn 110 km/t.SirJames skrev: ↑søn des 25, 2022 9:59 pm Spørsmålet var 130 km/t, ikke 120.
Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Utifra eksempelet som jeg fikk svar på merker jeg meg uansett at det ikke vil holde med en oppgitt rekkevidde på 500 km for meg hvis jeg skulle ha brukt en el-bil til harryshopping (tur/retur 370 km, men motorvei hele veien). Og da er jeg altså avhengig av ledig ladeplass på shoppingsenteret, alternativt ta en lenger stopp underveis = temmelig upraktisk.
Elbilen - Hvor vil dette ende?
Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?
Akkurat denne er ikke søkt, all den tid det vil være to vesentlige poeng som skal være oppfylt før det i det hele tatt vil være aktuelt å vurdere noe slikt. Nemlig at det skal være mulig å kjøre fort på motorvei på lengre strekninger uten å tenke rekkevidde, samt kunne kjøre tur/retur harryland uten å måtte være avhengig av å finne en ledig ladeplass.Funkhouser skrev: ↑man des 26, 2022 1:03 pmDet artige med disse rekkevidde-problemstillingene er at de blir mer og mer søkte for hvert år. Men de fleste vil holde på de til de får prøvd elbil selv og ser hvor utrolig smertefritt det faktisk erSirJames skrev: ↑man des 26, 2022 12:28 pmPoenget var rekkevidden til el-bilene. Fossilbilene kan man fylle opp på 2 minutter, nær sagt hvor som helst.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 11:54 am
Hva er din definisjon av "merkbart fortere" og "stor forskjell"? Alle biler jeg har kjørt, både el og fossil, har brukt mer pr. mil i 130 km/t enn 110 km/t.
Utifra eksempelet som jeg fikk svar på merker jeg meg uansett at det ikke vil holde med en oppgitt rekkevidde på 500 km for meg hvis jeg skulle ha brukt en el-bil til harryshopping (tur/retur 370 km, men motorvei hele veien). Og da er jeg altså avhengig av ledig ladeplass på shoppingsenteret, alternativt ta en lenger stopp underveis = temmelig upraktisk.
To konkrete problemstillinger der, altså, ikke søkte.
Utifra rene tall og det folk med elbil forteller, er det altså et stykke igjen til det jeg definerer som "utrolig smertefritt"
Lurer på hva som skjer når alle fordelene for å ha elbil forsvinner. De snakker jo allerede om at de som har elbiler må betale 70 % av den totale bomprisen, før var det gratis, så 50 %, og nå altså 70 %. Nye elbiler har også blitt dyrere, blant annet med vektavgiften osv. Tror dieselbiler blir mer populære etterhvert.
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Er det ikke problemer, så konstrueres de.SirJames skrev: ↑søn des 25, 2022 9:59 pmSpørsmålet var 130 km/t, ikke 120.rosmebraad skrev: ↑søn des 25, 2022 9:55 pmHjelpes.
På sommerføre kjørte jeg XC40 Twin på E6 fra Fåvang til Alna senter. Ladet på Fåvang til ca. 85 %. Satte på autocruise på 120. Ankomst Alna var batterimåler på 25%.
You do the math!!
Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Hvor hardt er det for deg å ligge i 120 kontra 130?
Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
Som den svært trafikkansvarlige karen jeg er, så håper jeg du får bøter hver gang du kjører i 130. Kanskje du da tar hintet. Dog tviler jeg, da du i senere tid slår meg som vanskeligere enn før.
Hvor hardt er det for deg å skrive et innlegg uten personangrep? Dette må jo være rekord i surt oppgulp. Mensen?greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:21 pmEr det ikke problemer, så konstrueres de.SirJames skrev: ↑søn des 25, 2022 9:59 pmSpørsmålet var 130 km/t, ikke 120.rosmebraad skrev: ↑søn des 25, 2022 9:55 pm
Hjelpes.
På sommerføre kjørte jeg XC40 Twin på E6 fra Fåvang til Alna senter. Ladet på Fåvang til ca. 85 %. Satte på autocruise på 120. Ankomst Alna var batterimåler på 25%.
You do the math!!
Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Hvor hardt er det for deg å ligge i 120 kontra 130?
Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
Som den svært trafikkansvarlige karen jeg er, så håper jeg du får bøter hver gang du kjører i 130. Kanskje du da tar hintet. Dog tviler jeg, da du i senere tid slår meg som vanskeligere enn før.
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Hva er personangrepet? At du virker vanskelig? Det får være grenser for hvor hårsår det er mulig å være.SirJames skrev: ↑man des 26, 2022 1:26 pmHvor hardt er det for deg å skrive et innlegg uten personangrep? Dette må jo være rekord i surt oppgulp. Mensen?greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:21 pmEr det ikke problemer, så konstrueres de.SirJames skrev: ↑søn des 25, 2022 9:59 pm
Spørsmålet var 130 km/t, ikke 120.
Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Hvor hardt er det for deg å ligge i 120 kontra 130?
Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
Som den svært trafikkansvarlige karen jeg er, så håper jeg du får bøter hver gang du kjører i 130. Kanskje du da tar hintet. Dog tviler jeg, da du i senere tid slår meg som vanskeligere enn før.
Tja, det handler ikke bare om dette spesifikke innlegget. Inntrykket er at du oppfører deg som en infantil drittsekk i flertallet av innleggene dine, spesielt mot de som er uenige i dine meninger. Og da er det liten vits å innlede debatt.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:32 pmHva er personangrepet? At du virker vanskelig? Det får være grenser for hvor hårsår det er mulig å være.SirJames skrev: ↑man des 26, 2022 1:26 pmHvor hardt er det for deg å skrive et innlegg uten personangrep? Dette må jo være rekord i surt oppgulp. Mensen?greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:21 pm
Er det ikke problemer, så konstrueres de.
Hvor hardt er det for deg å ligge i 120 kontra 130?
Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
Som den svært trafikkansvarlige karen jeg er, så håper jeg du får bøter hver gang du kjører i 130. Kanskje du da tar hintet. Dog tviler jeg, da du i senere tid slår meg som vanskeligere enn før.
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Ser du ironien?SirJames skrev: ↑man des 26, 2022 1:40 pmTja, det handler ikke bare om dette spesifikke innlegget. Inntrykket er at du oppfører deg som en infantil drittsekk i flertallet av innleggene dine, spesielt mot de som er uenige i dine meninger. Og da er det liten vits å innlede debatt.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:32 pmHva er personangrepet? At du virker vanskelig? Det får være grenser for hvor hårsår det er mulig å være.
Ingen ironi her, jeg konstanterer bare fakta, og jeg er ikke alene om det inntrykket.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:43 pmSer du ironien?SirJames skrev: ↑man des 26, 2022 1:40 pmTja, det handler ikke bare om dette spesifikke innlegget. Inntrykket er at du oppfører deg som en infantil drittsekk i flertallet av innleggene dine, spesielt mot de som er uenige i dine meninger. Og da er det liten vits å innlede debatt.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:32 pm
Hva er personangrepet? At du virker vanskelig? Det får være grenser for hvor hårsår det er mulig å være.
Jeg forbeholder meg retten til å ha min mening om elbiler uten at du skal ramle inn på en direkte ufyselig måte, all guns blazing. Hadde alle startet samtaler slik som deg i dette tilfellet, hadde FD snart vært like folketomt som VGD.
At man må kjøre 37-50mil 20km/h over fartsgrensen non-stop blir jo passe konstruert. Jeg har kjørt tilsvarende rute ganske mange ganger og lagt inn to 10 min stopp av rein velferd begge retninger, det har holdt med en bil som har 10 mil mindre rekkevidde. De to stoppene var forøvrig ikke lading, det gjorde jeg jo bare mens jeg handlet.SirJames skrev: ↑man des 26, 2022 1:11 pmAkkurat denne er ikke søkt, all den tid det vil være to vesentlige poeng som skal være oppfylt før det i det hele tatt vil være aktuelt å vurdere noe slikt. Nemlig at det skal være mulig å kjøre fort på motorvei på lengre strekninger uten å tenke rekkevidde, samt kunne kjøre tur/retur harryland uten å måtte være avhengig av å finne en ledig ladeplass.Funkhouser skrev: ↑man des 26, 2022 1:03 pmDet artige med disse rekkevidde-problemstillingene er at de blir mer og mer søkte for hvert år. Men de fleste vil holde på de til de får prøvd elbil selv og ser hvor utrolig smertefritt det faktisk erSirJames skrev: ↑man des 26, 2022 12:28 pm
Poenget var rekkevidden til el-bilene. Fossilbilene kan man fylle opp på 2 minutter, nær sagt hvor som helst.
Utifra eksempelet som jeg fikk svar på merker jeg meg uansett at det ikke vil holde med en oppgitt rekkevidde på 500 km for meg hvis jeg skulle ha brukt en el-bil til harryshopping (tur/retur 370 km, men motorvei hele veien). Og da er jeg altså avhengig av ledig ladeplass på shoppingsenteret, alternativt ta en lenger stopp underveis = temmelig upraktisk.
To konkrete problemstillinger der, altså, ikke søkte.
Utifra rene tall og det folk med elbil forteller, er det altså et stykke igjen til det jeg definerer som "utrolig smertefritt"
Men kjernen i dette tror jeg er at mange må prøve det selv for å overvinne disse veisperringene (kjepphestene). Jeg vil påstå, helt uten forankring i data, at ca. 88,5% av de som er negative til elbil snur på flisa når de får prøvd en av de nyere med 400+ km. rekkevidde. Da forsvinner disse såkalte problemstillingene som dugg for sola
Nja, herfra og til grensa er det jo firefelts hele veien, og når det ikke er særlig trafikk ligger man jo i relativt høy hastighet hele veien. Dette med lading på handlestedet er vel og bra, men min kollega måtte stå i ladelø leeeenge sist hun var der.Funkhouser skrev: ↑man des 26, 2022 1:48 pmAt man må kjøre 37-50mil 20km/h over fartsgrensen non-stop blir jo passe konstruert. Jeg har kjørt tilsvarende rute ganske mange ganger og lagt inn to 10 min stopp av rein velferd begge retninger, det har holdt med en bil som har 10 mil mindre rekkevidde. De to stoppene var forøvrig ikke lading, det gjorde jeg jo bare mens jeg handlet.SirJames skrev: ↑man des 26, 2022 1:11 pmAkkurat denne er ikke søkt, all den tid det vil være to vesentlige poeng som skal være oppfylt før det i det hele tatt vil være aktuelt å vurdere noe slikt. Nemlig at det skal være mulig å kjøre fort på motorvei på lengre strekninger uten å tenke rekkevidde, samt kunne kjøre tur/retur harryland uten å måtte være avhengig av å finne en ledig ladeplass.Funkhouser skrev: ↑man des 26, 2022 1:03 pm
Det artige med disse rekkevidde-problemstillingene er at de blir mer og mer søkte for hvert år. Men de fleste vil holde på de til de får prøvd elbil selv og ser hvor utrolig smertefritt det faktisk er
To konkrete problemstillinger der, altså, ikke søkte.
Utifra rene tall og det folk med elbil forteller, er det altså et stykke igjen til det jeg definerer som "utrolig smertefritt"
Ifølge Chargefinder er det 4 stk 50kW CCS ladepunkter og 6 stk 150kW CCS ladepunkter på Nordbysenteret, og i skrivende stund er alle opptatt. Så der må man belage seg på å stå i ladekø idag hvis man ankommer med lavt nivå på batteriet, evt. lade med sneglefart på en AC-lader (de er det en del av, og flere ledige)greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:21 pm Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
Du kan finne ut alt dette på feks "A better route planner".
En TMY vil bruke ca 40% batteri på denne ruten i dag på 130% av fartsgrensen. Altså null stress. I tillegg er det null stress å lade om batteriet nærmer seg 10-20%. Det er ladere overalt. Som sagt så er det i noen ekstremt få tilfeller nødvendig å planlegge turen sin ørlite annerledes med elbil enn fossilbil.
Det er nesten ingen i Norge som vil merke spesielle negative sider med rekkevidden på moderne elbiler. Det vil fungere for alle.
Da lader man et annet sted. Finnes ikke vanskelig, dette.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 1:52 pmIfølge Chargefinder er det 4 stk 50kW CCS ladepunkter og 6 stk 150kW CCS ladepunkter på Nordbysenteret, og i skrivende stund er alle opptatt. Så der må man belage seg på å stå i ladekø idag hvis man ankommer med lavt nivå på batteriet, evt. lade med sneglefart på en AC-lader (de er det en del av, og flere ledige)greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:21 pm Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Finnes det en mer travel dag på Nordby enn 2.dag jul?Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 1:52 pmIfølge Chargefinder er det 4 stk 50kW CCS ladepunkter og 6 stk 150kW CCS ladepunkter på Nordbysenteret, og i skrivende stund er alle opptatt. Så der må man belage seg på å stå i ladekø idag hvis man ankommer med lavt nivå på batteriet, evt. lade med sneglefart på en AC-lader (de er det en del av, og flere ledige)greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 1:21 pm Er det så forbanna vanskelig å finne en lader til elbil? Nordby har tonnevis!
Når man først kjører 370 km for å harryhandle, så er man ikke ferdig på 15 min. Da kan man fint la bilen lade på sneglefart. Eventuelt ta seg en matbit også.
Jeg syns det er å konstruere et problem som i utgangspunktet ikke finnes.
Ja, for 10-15 minutter ladestopp et sted ødelegger virkelig dagen etter å ha kjørt 300 km og fjaset rundt på Nordby i timesvis.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 2:04 pmLader man på selve senteret så slår man to fluer i en smekk og taper ingen tid. Å stoppe et sted på vei til eller fra senteret = tidstap.
Rekkevidden på moderne elbiler er ikke noe problem.
Du har kontroll på at det alltid er ledige CCS-ladere på mer "vanlige" handledager? Nei nettopp Med tanke på hvor stor trafikk det er til det senteret så sier det seg selv at 10 CCS hurtigladere er i minste laget. Men det skulle ikke forundre meg om det jobbes med å bygge ut flere ladepunkter og at det man ser i dag er et forbigående problem. De få gangene jeg er på Nordbysenteret i året er jeg der kanskje tilsammen 2 timer inkludert en tur innom food courten. AC-lader og sneglefart går ikke raskt nok da.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 2:01 pm Finnes det en mer travel dag på Nordby enn 2.dag jul?
Når man først kjører 370 km for å harryhandle, så er man ikke ferdig på 15 min. Da kan man fint la bilen lade på sneglefart. Eventuelt ta seg en matbit også. Jeg syns det er å konstruere et problem som i utgangspunktet ikke finnes.
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Når sant skal sies, så har jeg ikke kontroll på hva som er CCS og AC på senteret. Selv om jeg er der oftere enn de fleste. Bor 11 km unna, så jeg er innom ofte.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 2:12 pmDu har kontroll på at det alltid er ledige CCS-ladere på mer "vanlige" handledager? Nei nettopp Med tanke på hvor stor trafikk det er til det senteret så sier det seg selv at 10 CCS hurtigladere er i minste laget. Men det skulle ikke forundre meg om det jobbes med å bygge ut flere ladepunkter og at det man ser i dag er et forbigående problem. De få gangene jeg er på Nordbysenteret i året er jeg der kanskje tilsammen 2 timer inkludert en tur innom food courten. AC-lader og sneglefart går ikke raskt nok da.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 2:01 pm Finnes det en mer travel dag på Nordby enn 2.dag jul?
Når man først kjører 370 km for å harryhandle, så er man ikke ferdig på 15 min. Da kan man fint la bilen lade på sneglefart. Eventuelt ta seg en matbit også. Jeg syns det er å konstruere et problem som i utgangspunktet ikke finnes.
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Du syns ikke dette er å gjøre ting vanskelig?Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 2:04 pmLader man på selve senteret så slår man to fluer i en smekk og taper ingen tid. Å stoppe et sted på vei til eller fra senteret = tidstap.
Du sier jo selv at du er der svært sjelden.
Hvor lang tid den stoppen tar kommer jo helt an på hva slags elbil man kjører. Har man god råd og kjører en elbil med lang rekkevidde så kan det hende man slipper lading før man kommer hjem igjen. Kjører man elbil "på budsjett", f.eks. en Zoe, e-Golf eller tilsvarende, så blir fort den ladepausen minst 30 minutter nå på vinterføre. Da er det ikke lenger så stas dersom det er langt på kvelden og man allerede har "fjaset rundt på Nordby i timesvis" som du skriver.
De få gangene jeg reiser ned til Nordbysenteret så er det mer for opplevelsen og det sosiale enn å spare penger. Kjøper av prinsipp ikke industri-kjøttet de selger der uansett. Og noen stopp til eller fra på veien spiller liten rolle for meg. Men alle er ikke som meg (eller deg), så jeg har forståelse for at andre ser annerledes på dette med å svi av tid ved en ladestasjon. Og det føles unektelig litt som å gå baklengs inn i framtiden når man skal ta i bruk ny bilteknologi, også ender man opp med å bruke mer tid enn med den gamle fossilbilen. Men igjen, flere ladestasjoner på senteret = problem løst (med mindre man skal være veldig pirkete og også regne med tiden man bruker for å gå ut og flytte bilen når den er ladet "nok" til å komme hjem igjen)greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 2:21 pm Du syns ikke dette er å gjøre ting vanskelig?
Du sier jo selv at du er der svært sjelden.
- greyserpent
- Innlegg: 7240
Hehehe Akkurat dette lurte jeg på. Bilen kan liksom ikke stå der i time etter time når den er ferdigladet...Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 2:29 pmDe få gangene jeg reiser ned til Nordbysenteret så er det mer for opplevelsen og det sosiale enn å spare penger. Kjøper av prinsipp ikke industri-kjøttet de selger der uansett. Og noen stopp til eller fra på veien spiller liten rolle for meg. Men alle er ikke som meg (eller deg), så jeg har forståelse for at andre ser annerledes på dette med å svi av tid ved en ladestasjon. Og det føles unektelig litt som å gå baklengs inn i framtiden når man skal ta i bruk ny bilteknologi, også ender man opp med å bruke mer tid enn med den gamle fossilbilen. Men igjen, flere ladestasjoner på senteret = problem løst (med mindre man skal være veldig pirkete og også regne med tiden man bruker for å gå ut og flytte bilen når den er ladet "nok" til å komme hjem igjen)greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 2:21 pm Du syns ikke dette er å gjøre ting vanskelig?
Du sier jo selv at du er der svært sjelden.
Det blir dyrt. Og man pådrar seg vreden til alle de andre i ladekøen hvis det er kø Dessverre så får man ikke så mye strøm på batteriet med 2 timer AC-lading, kanskje med unntak av om man kjører en Renault Zoe eller en Tesla.greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 2:31 pm Hehehe Akkurat dette lurte jeg på. Bilen kan liksom ikke stå der i time etter time når den er ferdigladet...
Jeg vil ikke si baklengs inn i fremtiden, heller en overgangsperiode. Elbilen som den fremstod i 2010-12 når det begynte for alvor er ikke den vi ser i dag, men mange av fordommene og motstanden mot de er basert på nettop den utgaven (tenk første generasjons Leaf etc.) Men elbil har ikke vært satset på siden den oppstod for hundre-og-noe år siden, i motsetning til forbrenningsmotorene som har blitt satset knallhardt på i det samme tidsrommet - så at det tar litt tid p ta igjen forspranget er naturlig.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 2:29 pmDe få gangene jeg reiser ned til Nordbysenteret så er det mer for opplevelsen og det sosiale enn å spare penger. Kjøper av prinsipp ikke industri-kjøttet de selger der uansett. Og noen stopp til eller fra på veien spiller liten rolle for meg. Men alle er ikke som meg (eller deg), så jeg har forståelse for at andre ser annerledes på dette med å svi av tid ved en ladestasjon. Og det føles unektelig litt som å gå baklengs inn i framtiden når man skal ta i bruk ny bilteknologi, også ender man opp med å bruke mer tid enn med den gamle fossilbilen. Men igjen, flere ladestasjoner på senteret = problem løst (med mindre man skal være veldig pirkete og også regne med tiden man bruker for å gå ut og flytte bilen når den er ladet "nok" til å komme hjem igjen)greyserpent skrev: ↑man des 26, 2022 2:21 pm Du syns ikke dette er å gjøre ting vanskelig?
Du sier jo selv at du er der svært sjelden.
Men tilbake til poenget, man kan ikke kalle det baklengs inn i fremtiden - for det har jo ikke erstattet alternativet (enda). Man har nettopp overgangsperioden for å la elbilen ta igjen og forbigå det som gjør fossilbilene så anvendelige. Dette krever jo naturligvis ny teknologi, erfaring og mye penger. Man kan ikke oppnp dette uten å bygge sten for sten som med alt annet. Potensialet er jo langt høyere, som nevnt i åpningsinnlegget - overgangen er riktig tror hvert fall jeg uavhengig av miljøperspektivet. Man kan sannsynligvis oppnå langt større rekkevidde enn en fossilbil når batteriteknologien virkelig tar av, og ladetid/mulighet er jo allerede bare et spm. om investering og kost/nytte. Så kommer de nye mulighetene det åpner opp (hurtigbytte av batteri, trådløs lading mens man kjører, you name it). Mange av de som satt på gjerdet for 6-7 år siden har allerede snudd fordi elbiler til en fornuftig pris også nå er konkurransedyktige på disse parameterne - det er før man tar høyde for det som allerede er bedre. De som enda ikke er der vil nok se biler innen få år som er mer enn gode nok, så har man de som sitter igjen til slutt og er negative av prinsipp - intet annet. Sånn ca.
Jeg har tro på batteribilen jeg @Funkhouser , i motsetning til enkelte andre skrullinger som man finner i dagens tekstlige skyttergraver (aka facebook-kommentarfelt)
Har du valgt en dårlig eller gammel elbil, så er ikke ting like enkelt som en moderne elbil med rekkevidde over 400 km. Har du valgt en bil som lader sakte og har kort rekkevidde, så har du jo gjort det av en grunn. Kommer ikke som en overraskelse slikt da.Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 2:21 pm Hvor lang tid den stoppen tar kommer jo helt an på hva slags elbil man kjører. Har man god råd og kjører en elbil med lang rekkevidde så kan det hende man slipper lading før man kommer hjem igjen. Kjører man elbil "på budsjett", f.eks. en Zoe, e-Golf eller tilsvarende, så blir fort den ladepausen minst 30 minutter nå på vinterføre. Da er det ikke lenger så stas dersom det er langt på kvelden og man allerede har "fjaset rundt på Nordby i timesvis" som du skriver.
Fair enough, jeg feiltolket nok intensjonen i det konkrete utsagnet. Uansett, dette med overgang og teknologi-potensiale er noe mange ikke forstår eller muligens bare undervurderer. Elbiler for ti år siden var nærmest som konseptbiler å regne, kanskje med Model S som er unntak. Nå er jo de fleste nye elbiler levert med mer enn god nok rekkevidde for kjøring 363 av 365 dager uten måtte tenke på ladestopp og ladingen skjer så fort at selv kjøring på disse to dagene blir en lek. Hvor er man om nye ti år?Hollabaloo skrev: ↑man des 26, 2022 3:05 pm Jeg har tro på batteribilen jeg @Funkhouser , i motsetning til enkelte andre skrullinger som man finner i dagens tekstlige skyttergraver (aka facebook-kommentarfelt)
Personlig hurtiglader jeg en håndfull turer i året, og min bil er 5 pr gammel. Tiden jeg sparer på å ikke måtte innom bensinstasjon er vel omtrent tilsvarende.
Tja, det er vel noe som kan diskuteres. Selv om elmotoren er langt mer effektiv enn ICE-motorer, så er energitettheten på bensin og diesel latterlig mye høyere enn selv de beste batteriene som i dag kun finnes på prototypstadiet. Så "når batteriteknologien virkelig tar av", altså at energitettheten er høyere på batterier enn hva bensin og diesel inneholder, så er høyst sannsynlig ingen av oss her på forumet i livet. For selv om batteriteknologien blir bedre og bedre, så er den langt unna å kunne erstatte bensin og diesel på energitetthet.Funkhouser skrev: ↑man des 26, 2022 2:52 pm Man kan sannsynligvis oppnå langt større rekkevidde enn en fossilbil når batteriteknologien virkelig tar av
Men å sammenlikne rekkevidde mellom batteribiler og ICE-biler blir på mange måter dumt. På batteribiler er rekkevidden fortsatt kanskje den viktigste egenskapene i hele bilen. På en ICE-bil, så er rekkevidde knapt nok å regne som en variabel. Bilene har blitt større og større, men drivstofftankene har ofte blitt mindre og mindre. Hadde rekkevidden på ICE-biler vært en veldig viktig egenskap, så hadde de fleste ICE-bilene i dag hatt 1000+ km uten at det hadde påvirket de praktiske egenskapene i noe særlig grad. Og hadde det handlet om å ha en pissekonkurranse med elbilene, der ICE-bilene hadde allokert like mye plass til drivstofftanker som det batteribilene hadde allokert til batterier, så hadde vi snakket om en rekkevidde på sannsynlig flere tusen km.
Uansett, det største problemet med elbiler og dens batterier, det er ikke rekkevidden. Det er manglende fleksibilitet. Og det er akkurat fleksibiliteten som gjør at ICE-biler ikke trenger å bekymre seg om rekkevidde. Så selv nå elbiler kommer opp på det nivået ICE-bilene har lagt seg på når det kommer til rekkevidde, så vil fortsatt elbiler være underlegen ICE-bilene på dette området. Det sagt, elbiler har en stor fordel over ICE-biler, og det er jo hjemmelading.
Potensiale er jo ikke det samme som garanti, men jeg tror du tar ganske feil i resonnementet ditt. Ser man rekkevidde per lading/fylling er det ingen tvil om at elbiler vil gå forbi fossilbiler innen «kort» tid, kanskje 5-10 år. Men den andre faktorne er ladetid vs. fylletid, her er det mer snakk om teknologi+investering i logistikk som jo er et satsningsområde allerede nå og bare vil bli viktigere fremover. Og så fremtidsmulighetene på toppen av det, som trådløs lading mens man kjører som et mulig eksempel - det er langt mer å ta av. Fossilbilene er låst til den rekkevidden de har i dag, innenfor rimelighetens grenser. Man kan selvfølgelig gjøre som du hinter til, men hadde det vært praktisk hadde det også vært gjort for lenge siden. Det er ikke snakk om en pissekonkurranse, men fossibilen har landet på det som er praktisk. Det er ikke mye å gå på. Det er lite å gjøre på tankvolum eller motoreffektivitet. Og batteriet står foran en revolusjon, det er det liten tvil om - men tidsperspektivet kan selvfølgelig være alt fra 5 til 15 år.Ribba skrev: ↑man des 26, 2022 5:28 pmTja, det er vel noe som kan diskuteres. Selv om elmotoren er langt mer effektiv enn ICE-motorer, så er energitettheten på bensin og diesel latterlig mye høyere enn selv de beste batteriene som i dag kun finnes på prototypstadiet. Så "når batteriteknologien virkelig tar av", altså at energitettheten er høyere på batterier enn hva bensin og diesel inneholder, så er høyst sannsynlig ingen av oss her på forumet i livet. For selv om batteriteknologien blir bedre og bedre, så er den langt unna å kunne erstatte bensin og diesel på energitetthet.Funkhouser skrev: ↑man des 26, 2022 2:52 pm Man kan sannsynligvis oppnå langt større rekkevidde enn en fossilbil når batteriteknologien virkelig tar av
Men å sammenlikne rekkevidde mellom batteribiler og ICE-biler blir på mange måter dumt. På batteribiler er rekkevidden fortsatt kanskje den viktigste egenskapene i hele bilen. På en ICE-bil, så er rekkevidde knapt nok å regne som en variabel. Bilene har blitt større og større, men drivstofftankene har ofte blitt mindre og mindre. Hadde rekkevidden på ICE-biler vært en veldig viktig egenskap, så hadde de fleste ICE-bilene i dag hatt 1000+ km uten at det hadde påvirket de praktiske egenskapene i noe særlig grad. Og hadde det handlet om å ha en pissekonkurranse med elbilene, der ICE-bilene hadde allokert like mye plass til drivstofftanker som det batteribilene hadde allokert til batterier, så hadde vi snakket om en rekkevidde på sannsynlig flere tusen km.
Uansett, det største problemet med elbiler og dens batterier, det er ikke rekkevidden. Det er manglende fleksibilitet. Og det er akkurat fleksibiliteten som gjør at ICE-biler ikke trenger å bekymre seg om rekkevidde. Så selv nå elbiler kommer opp på det nivået ICE-bilene har lagt seg på når det kommer til rekkevidde, så vil fortsatt elbiler være underlegen ICE-bilene på dette området. Det sagt, elbiler har en stor fordel over ICE-biler, og det er jo hjemmelading.
Utover dette er jo elbilen overlegen på alle parametere, det er jo derfor rekkevidden og ladehastighet er den store og midlertidige diskusjonen . Og en glemt (latterliggjort) sak om kort tid.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute