Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
SUV

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: lør apr 01, 2023 6:13 pm
Iseran2770 skrev: lør apr 01, 2023 5:19 pm
rosmebraad skrev: fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Her har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.
... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der? Kanskje Fåvang er mer aktuelt om man kjører med 80-90% fra Oslo. Og det betinger i stor grad ladekontakt hjemme. De beste hyttefolkene har vel ladeplugg på hytta også, og unngår stopp langs veien i det hele tatt. (Om det ikke sklir ut med Espaboller)

Skjønt, for elbilproponentene kommer vel ikke ladetoppene ofte nok, da stoppbehov for WC, mat, mobil osv. er langt hyppigere.
Bedriftsøkonomisk i å ha ladere på steder med liten pågang kan være at det er håpløst å selge biler (og ladebrikker) som kun dekker 95 prosent av transportbehovet gamlebilen dekket. Dermed kan det være lønnsomt totalt sett å ha ladere som går med underskudd da de er nødvendige for å få folk til å velge bilene som gir overskudd på de mye brukte ladere.

La oss si at man til sammenligning hadde funnet ut at alle ladere i Finnmark går med underskudd pga få elbiler. Så fjerner man dem og dermedcer det umulig for østlendinger å kjøre til Nordkapp med elbil, så da er elbil uaktuelt og ladefirmaene tapé store summer på færre elbiler på de populære ladestasjoner og taper dermed mye på å kutte ut ulønnsomme ladere.

SUV

Legg inn av SUV »

Elysian skrev: tor apr 06, 2023 2:14 am
rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm
Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Det var så dårlig filmet at ingen skjønte noe desverre. Men tesla model 3 knuste en Mercedes ML med 4 matic og full diff sperre. . End of story. Moderne teslas har motor foran og bak. Knuser alle biler SUV har hatt før ihvertfall. 😂
Har sett videoen et annet sted og la ikke merke til noe info om hva slags dekk det var på bilene, og det har mye å si. Har selv stått fast I egen innkjørsel med forhjulsdrevet tom varebil med piggfrie vinterdekk med 2mm mønsterdybde. Ikke så veldig mye snø akkurat og kun svak motbakke. Kjettingen lå i firehjulstrekkere ei mil unna så jeg måtte feste en lastestropp til et tre og vinsje meg ut på veien.

Konklusjonen etter å ha sett videoen er at det kjøres maks klønete for å sette fast Mercedesen. Kjapt gasspådrag og full gass på vinterføre er jo oppskriften på å ikke komme seg opp en bakke om vinteren.

Skal man opp en slalåmbakken med bil om vinteren så er riktig gasspådrag ekstremt viktig. Gi på så man bygger opp maks fart uten å spinne. Spinner man så må man slakke av for å gjenvinne veigrep, og dette må skje i jevne rolige bevegelser, ikke med full gass og null gass som mye automatikk ofte ender opp med. Det lønner seg også å følge hjulsporene fra tidligere forsøk hvis det er kjørt pent og jevnt ute spinnegroper og polering.

Jeg har faktisk kjørt oppover slalåmbakken med bil i forbindelse med et arrangement for firehjulstrekkere. Flott arrangement fra Utkanten Offroad. Startet i bunn bakken i Vassfjellet utafor Trondheim og kom meg litt opp i fjerde kneika nedenfra. Kjørte på helt vanlige gode piggdekk, uten kjettinger. Og for dem som lurer på hvorfor jeg ikke kom meg helt opp så kan jeg nevne at jeg bare hadde bakhjulstrekk og hadde en tung 2-liters motor foran som ikke bidro til særlig god fremkommelighet.

Du tar nok feil i at Teslaen knuser mine biler i slalåmbakken.

Teslaen kom seg jo kortere enn jeg har kjørt opp slalåmbakke med bakhjulstrekkeren min.

Firehjulstrekkere mine med diesel og bensin skulle lett kommet seg opp.

Firehjulstrekkere min med elektrisk fremdrift er jeg litt mer i tvil om ville kommet opp da den har ufornuftig styring av kraftfordelingen og veldig lite krefter ut til hjula så den lett blir stående fast I snøen üten krefter nok til å dra rundt hjula.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nybilsalget i mars viser at bensin/diesel er så godt som borte fra markedet.

Bensinbiler 1%
Dieselbiler 1,7%
Hybridbiler 10,5%
Elbiler 86,8%

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm
Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
En sånn innendørs slalåmbakke i Oslo-området har jeg faktisk tilfeldigvis hørt om fra et Oslo-par jeg kjenner. De dukket opp første gang etter å tilfeldigvis ha sett en Youtubevideo fra bygda og har siden kommet ofte. Det var lett å se på parkeringsplassen at vi hadde samme luke firehjulstrekkere (men ulik årsmodell). Han fortalte en gang at de hadde lempet inn noen vedsekker i bagasjerommet og det var vanskelig å fjerne bøsset fra teppegulvet. Jeg sa jeg hadde en bagasjeroms-beskytter liggende fra firehjulstrekkere jeg nylig hadde solgt som de kunne få. Da de senere igjen var ute på bygda hadde jeg med denne og for å få lagt den i bunn av bagasjerommet deres sa jeg de kunne legge noe av bagasjen i planet på pickupen. Der var det blant annet slaomstøvler selv om ikke var vinter, og det var fordi hun nettopp hadde vært i en innendørs slalombakke i Oslo-området. Så det er kanskje samme bakken?

SUV

Legg inn av SUV »

PapaSmurf skrev: fre apr 07, 2023 1:08 am Nybilsalget i mars viser at bensin/diesel er så godt som borte fra markedet.

Bensinbiler 1%
Dieselbiler 1,7%
Hybridbiler 10,5%
Elbiler 86,8%
Eneste årsak til at så mange velger elektrisk er at staten forskjellsbehandlet bilene med flere hundre tusen kr i avgiftsforskjell basert på drivstofftyper sånn at økonomien blir omtrent lik for ulike drivstoff. Mens mange har et enormt fokus på drivstoffutgifter og glemmer at de betaler mye for å spare litt.

Hvis du vil se på hva folk velger ved likebehandling kan du se på biler i mange andre land eller båter i Norge.

Nør jeg ha dårlig miljø-samvittighet for å velge samme drivstoff i bilene mine som Bellona velger i båtene sine?

https://bellona.no/nyheter/miljopatrulj ... -kallinika

"Båten er utstyrt med en 262 HK, 8-sylindret MWM-motor (Motor Werken Mannheim) som er spesielt konstruert for lange distanser"

Observert denne uka med lettbåt med bensinmotor.

Elysian

Legg inn av Elysian »

SUV skrev: fre apr 07, 2023 1:28 am
rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm
Elysian skrev: ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953

SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
En sånn innendørs slalåmbakke i Oslo-området har jeg faktisk tilfeldigvis hørt om fra et Oslo-par jeg kjenner. De dukket opp første gang etter å tilfeldigvis ha sett en Youtubevideo fra bygda og har siden kommet ofte. Det var lett å se på parkeringsplassen at vi hadde samme luke firehjulstrekkere (men ulik årsmodell). Han fortalte en gang at de hadde lempet inn noen vedsekker i bagasjerommet og det var vanskelig å fjerne bøsset fra teppegulvet. Jeg sa jeg hadde en bagasjeroms-beskytter liggende fra firehjulstrekkere jeg nylig hadde solgt som de kunne få. Da de senere igjen var ute på bygda hadde jeg med denne og for å få lagt den i bunn av bagasjerommet deres sa jeg de kunne legge noe av bagasjen i planet på pickupen. Der var det blant annet slaomstøvler selv om ikke var vinter, og det var fordi hun nettopp hadde vært i en innendørs slalombakke i Oslo-området. Så det er kanskje samme bakken?
Skjønner du sikkert gjør deg dum med vilje her, men leses det ikke aviser på Nordpolen eller hvor du bor?
https://snooslo.no/opening-hours?gclid= ... r5EALw_wcB
Det var i tillegg en Model 3 det var snakk om her som har meget lav klaring under. Og ikke Model Y eller X. Og en ML som har bra klaring under. Så ikke ut som journalistene ville at Teslaen skulle vinne så du får skylde på de. Alle kan ikke kjøre bil som deg SUV desverre 🤣

Elysian

Legg inn av Elysian »

Elysian skrev: lør apr 08, 2023 10:46 pm
SUV skrev: fre apr 07, 2023 1:28 am
rosmebraad skrev: ons apr 05, 2023 9:41 pm

Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.

Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.

Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
En sånn innendørs slalåmbakke i Oslo-området har jeg faktisk tilfeldigvis hørt om fra et Oslo-par jeg kjenner. De dukket opp første gang etter å tilfeldigvis ha sett en Youtubevideo fra bygda og har siden kommet ofte. Det var lett å se på parkeringsplassen at vi hadde samme luke firehjulstrekkere (men ulik årsmodell). Han fortalte en gang at de hadde lempet inn noen vedsekker i bagasjerommet og det var vanskelig å fjerne bøsset fra teppegulvet. Jeg sa jeg hadde en bagasjeroms-beskytter liggende fra firehjulstrekkere jeg nylig hadde solgt som de kunne få. Da de senere igjen var ute på bygda hadde jeg med denne og for å få lagt den i bunn av bagasjerommet deres sa jeg de kunne legge noe av bagasjen i planet på pickupen. Der var det blant annet slaomstøvler selv om ikke var vinter, og det var fordi hun nettopp hadde vært i en innendørs slalombakke i Oslo-området. Så det er kanskje samme bakken?
Skjønner du sikkert gjør deg dum med vilje her, men leses det ikke aviser på Nordpolen eller hvor du bor?
https://snooslo.no/opening-hours?gclid= ... r5EALw_wcB

https://e24.no/naeringsliv/i/opKxlm/byg ... -millioner

Det var i tillegg en Model 3 det var snakk om her som har meget lav klaring under. Og ikke Model Y eller X. Og en ML som har bra klaring under. Så ikke ut som journalistene ville at Teslaen skulle vinne så du får skylde på de. Alle kan ikke kjøre bil som deg SUV desverre 🤣

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Fornøyelig med SUV-betraktninger og problemløsning av forbausende mange problemer som ande 'kanskje'ikke opplever.
Må da skjønne at det er altfor enkelt i SUV-øyemed å bare sette seg inn i en bil og kjøre opp bakken
Man må ta høyde for en rekke eventualiteter. Og helst spa fram et par andre biler underveis. Med vinsj og jekk. Mens colaen er på kjøl.
Flott innsats av SUV med å hjelpe de fastkjørte. Jeg har bare gjort sånn innsats ca. én gang.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: søn apr 09, 2023 10:29 am Fornøyelig med SUV-betraktninger og problemløsning av forbausende mange problemer som ande 'kanskje'ikke opplever.
Må da skjønne at det er altfor enkelt i SUV-øyemed å bare sette seg inn i en bil og kjøre opp bakken
Man må ta høyde for en rekke eventualiteter. Og helst spa fram et par andre biler underveis. Med vinsj og jekk. Mens colaen er på kjøl.
Flott innsats av SUV med å hjelpe de fastkjørte. Jeg har bare gjort sånn innsats ca. én gang.
Jeg dro en Volvo Amazon som hadde kjørt ut på et jorde på snøføre opp på veien igjen. Det var på 70-tallet og jeg kjørte VW boble med 40 HK. Tilfeldigvis hadde jeg et langt og kraftig tau liggende i bilen. Det holdt i massevis med bakhjulsdrift og litt rykk og napp.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: søn apr 09, 2023 8:21 pm
rosmebraad skrev: søn apr 09, 2023 10:29 am Fornøyelig med SUV-betraktninger og problemløsning av forbausende mange problemer som ande 'kanskje'ikke opplever.
Må da skjønne at det er altfor enkelt i SUV-øyemed å bare sette seg inn i en bil og kjøre opp bakken
Man må ta høyde for en rekke eventualiteter. Og helst spa fram et par andre biler underveis. Med vinsj og jekk. Mens colaen er på kjøl.
Flott innsats av SUV med å hjelpe de fastkjørte. Jeg har bare gjort sånn innsats ca. én gang.
Jeg dro en Volvo Amazon som hadde kjørt ut på et jorde på snøføre opp på veien igjen. Det var på 70-tallet og jeg kjørte VW boble med 40 HK. Tilfeldigvis hadde jeg et langt og kraftig tau liggende i bilen. Det holdt i massevis med bakhjulsdrift og litt rykk og napp.

Glimrende! Jeg var i en MB med OM 642 V6 Turbodieselen.
Hjelpetrengende var en Vito. Med tyske skilter og sjåfører.
Den stod med alle hjulene godt plantet nedi jorden på et jorde. Så led RWD måtte jeg passe godt på å holde bakhjulene på asfalten!
Hadde ikke slepetau. Men fikk en gammel ex.-fisker til å lete i naustet. Han fant en gammel, morken stropp.

SÅ GJALDT DET Å FORKLARE, PÅ TYSK!!!!!
'Gi gass forover i Vitoen idet jeg går på. Og dere andre, stå for helsike ikke nære stroppen i tilfelle den ryker!'.

Sånt lærte man ikke i tysktimen, kan man trygt si.

Selvsagt stod drivstoffmåleren og blinket på MIN under hele opptrinnet også.

Men det gikk bra. Vitoen kom seg opp, stroppen holdt. Og jeg kom meg til nærmeste Bunker Oil og fikk tanket opp med dieselolje.

Kan hende fikk jeg en flaske børst også, husker ikke om det var der eller et annet sted.

SUV

Legg inn av SUV »

Elysian skrev: lør apr 08, 2023 10:49 pm
Elysian skrev: lør apr 08, 2023 10:46 pm
SUV skrev: fre apr 07, 2023 1:28 am

En sånn innendørs slalåmbakke i Oslo-området har jeg faktisk tilfeldigvis hørt om fra et Oslo-par jeg kjenner. De dukket opp første gang etter å tilfeldigvis ha sett en Youtubevideo fra bygda og har siden kommet ofte. Det var lett å se på parkeringsplassen at vi hadde samme luke firehjulstrekkere (men ulik årsmodell). Han fortalte en gang at de hadde lempet inn noen vedsekker i bagasjerommet og det var vanskelig å fjerne bøsset fra teppegulvet. Jeg sa jeg hadde en bagasjeroms-beskytter liggende fra firehjulstrekkere jeg nylig hadde solgt som de kunne få. Da de senere igjen var ute på bygda hadde jeg med denne og for å få lagt den i bunn av bagasjerommet deres sa jeg de kunne legge noe av bagasjen i planet på pickupen. Der var det blant annet slaomstøvler selv om ikke var vinter, og det var fordi hun nettopp hadde vært i en innendørs slalombakke i Oslo-området. Så det er kanskje samme bakken?
Skjønner du sikkert gjør deg dum med vilje her, men leses det ikke aviser på Nordpolen eller hvor du bor?
https://snooslo.no/opening-hours?gclid= ... r5EALw_wcB

https://e24.no/naeringsliv/i/opKxlm/byg ... -millioner

Det var i tillegg en Model 3 det var snakk om her som har meget lav klaring under. Og ikke Model Y eller X. Og en ML som har bra klaring under. Så ikke ut som journalistene ville at Teslaen skulle vinne så du får skylde på de. Alle kan ikke kjøre bil som deg SUV desverre 🤣
Denne saken har det ikke vært skrevet om i Nordpolen Tidende.

Men fra spøk til alvor, hvis jeg bor på Nordpolen så har jeg en ekstremt rask bil, for den klarer hvertfall å få meg til Oslo på ca en time.

Aviser leser jeg, men ikke absolutt alle artikler om byggeprosjekter i 2018 i Oslo-området leses og huskes i 5 år. E24 er ikke noe jeg pleier å lese, er vel stort sett økonominyheter bare der.

Men jeg har nok likevel vært inne på flere byggeplasser i Oslo-området enn de fleste av dem som bor innenfor Oslo kommune. Og ikke til fots, men bak rattet på en Volvo lastebil med kran.

Bakkeklaring har normalt ikke så mye å si i slalombakker da man ved fornuftig gasspådrag kjører oppå snøen og ikke spinner seg dypt nedi den. Jeg tok ikke nedi da jeg kjørte oppover en slalombakke med den bakhjulsdrevne stasjonsvogn mi, som forøvrig var så lav at jeg har tatt nedi fartsdump i sneglefart. Og jeg har stått og spunnet på sommeren på våt asfalt i et asfaltert veikryss pga at jeg tok nedi og samtidig hadde litt ujevn vektfordeling på bakhjula.

Nå er det jo riktignok endel tilfeller der høye bilers egenskaper er nyttige selv om heller ikke de lave tar nedi, og det er ved ujevnt underlag fordi høye biler gjerne har mykere fjæring så de fåår en jevnere vektfordeling på høyre og venstre hjul på samme aksel så de ikke så lett begynner å spinne på et hjul (at de høye bilene også oftere har sperre er jo enda en fordel, men la oss se bort fra den her).

Men slalombakker har såpass jevn overflate at det ikke blir store vridninger i bilen og det er så jevn friksjon at de o tingene gjør at myk fjæring og sperre er av mindre betydning i slalombakken.

Derimot så er det stor sannsynlighet for at en eldre bil har eldre og mer slitte dekk enn en nesten ny bil har.

Ellers så er det jo litt rart å skulle betale mange hundre kroner for å få lov til å gå på ski innendørs om sommeren. Selv har jeg skiløyper i nærområdet mitt, men gidder som regel ikke gå på ski om vinteren heller da det er ganske kjedelig og det er mye annet som er mer moro. Jeg har nok dessverre ryddet litt for løypemaskinen så det ble skiløype et nytt sted i år. Det var egentlig litt synd, for jeg skulle jo kjøre bil der (det var derfor jeg tok ei økt med motorsaga der og lempet unna trær), men det nytter jo ikke når det ble skiløype der (da blir sikkert mange sure om de ser bilspor i skiløypa og ikke vet at det er takket være denne bilisten at det er ryddet vei for løypemaskinen så de faktisk har ei skiløype der. Men jeg fikk hvertfall kjørt der en gang tur/retur før løypemaskinen kom og ødela for videre vedhogst den vinteren. Var oppom der for noen timer og kikket og det er fortsatt nok snø igjen til at noen ihuga skiløpere sannsynligvis fortsatt går der, så da får jeg vente litt til med å kjøre inn der etter mer ved.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Denne tråden er snart som 80-tallets åpen linje...
Skulle tydeligvis ikke blitt lagt ned.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ziggy skrev: tor apr 13, 2023 8:51 am Denne tråden er snart som 80-tallets åpen linje...
Skulle tydeligvis ikke blitt lagt ned.

Heldigvis/dessverre er jeg akkurat for ung til å ikke ha gitt meg i kast med det der.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Nei og nei og nei.... dette kan umulig være korrekt?
Får si som en på et annet SoMe innlegg:
"Tror ikke på statistikker, tror på det jeg ser!" :lol:

Fersk veihjelpstatistikk fra ADAC:
Elbiler trenger sjeldnere hjelp enn fossilbiler


God helg!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ziggy skrev: fre mai 12, 2023 8:51 am Nei og nei og nei.... dette kan umulig være korrekt?
Får si som en på et annet SoMe innlegg:
"Tror ikke på statistikker, tror på det jeg ser!" :lol:

Fersk veihjelpstatistikk fra ADAC:
Elbiler trenger sjeldnere hjelp enn fossilbiler


God helg!
Jepp. Så en Taycan på redningsbil.

Mer saklig: Kjedelig at det fortsatt er mye bale med 12v-batterier.

(Liker at Motor skriver Zuzuki. Venter bare på at de kommer med Skruzuki.)

Ribba

Legg inn av Ribba »

Ziggy skrev: fre mai 12, 2023 8:51 am Nei og nei og nei.... dette kan umulig være korrekt?
Får si som en på et annet SoMe innlegg:
"Tror ikke på statistikker, tror på det jeg ser!" :lol:

Fersk veihjelpstatistikk fra ADAC:
Elbiler trenger sjeldnere hjelp enn fossilbiler


God helg!
Ser Toyota sliter mye med 12v batteriet. Vet ikke om det har noe relevans til denne undersøkelsen og hvor dårlig Toyota gjorde det, men Yarisen min fikk en tilbakekalling i fjor. For av en eller annen grunn, så startet et eller annet lite system opp av seg selv etter 188 døgn eller noe, og dermed ble batteriet sakte tappet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Toyota sliter med mye de, inkludert det å jukse på kollisjonstester.

SirJames

Legg inn av SirJames »

SUV skrev: tor apr 13, 2023 12:57 am
Men fra spøk til alvor, hvis jeg bor på Nordpolen så har jeg en ekstremt rask bil, for den klarer hvertfall å få meg til Oslo på ca en time.
Har hørt om en sånn bil. Var vel akkurat den typen Nr 11 brukte til å krysse Kongo med på rekordtid.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

rosmebraad skrev: fre mai 12, 2023 10:48 am (Liker at Motor skriver Zuzuki. Venter bare på at de kommer med Skruzuki.)
Du kjørt kanskje Honda klundre i din ungdom?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:57 pm
rosmebraad skrev: fre mai 12, 2023 10:48 am (Liker at Motor skriver Zuzuki. Venter bare på at de kommer med Skruzuki.)
Du kjørt kanskje Honda klundre i din ungdom?
Nå skjønte jeg ikke....
Kjørte slett ikke Honda verken som ungdom eller voksen

Måtte slå opp 'klundre' i akademisk ordbok:
'klundre - verb arbeide klossete, tungvint og med lite resultat (særlig på grunn av dårlig redskap), ta seg frem på tungvint og besværlig vis ...'

Dette passer jo! Tidvis mye bale og bestyr med de antatt enkleste ting her.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

rosmebraad skrev: fre mai 12, 2023 2:12 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:57 pm
rosmebraad skrev: fre mai 12, 2023 10:48 am (Liker at Motor skriver Zuzuki. Venter bare på at de kommer med Skruzuki.)
Du kjørt kanskje Honda klundre i din ungdom?
Nå skjønte jeg ikke....
Kjørte slett ikke Honda verken som ungdom eller voksen

Måtte slå opp 'klundre' i akademisk ordbok:
'klundre - verb arbeide klossete, tungvint og med lite resultat (særlig på grunn av dårlig redskap), ta seg frem på tungvint og besværlig vis ...'

Dette passer jo! Tidvis mye bale og bestyr med de antatt enkleste ting her.
I gamle dager kunne man kjøre moped bare man ble 16, men måtte ha førerkort for lett motorsykkel.
Disse var på hundre kubikk og Honda sin var firetakts, i motsetning til de andre som var totakts.
Vanskeligere å mekke på og Honda 100 ble derfor til Honda klundre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 6:46 pm
rosmebraad skrev: fre mai 12, 2023 2:12 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:57 pm
Du kjørt kanskje Honda klundre i din ungdom?
Nå skjønte jeg ikke....
Kjørte slett ikke Honda verken som ungdom eller voksen

Måtte slå opp 'klundre' i akademisk ordbok:
'klundre - verb arbeide klossete, tungvint og med lite resultat (særlig på grunn av dårlig redskap), ta seg frem på tungvint og besværlig vis ...'

Dette passer jo! Tidvis mye bale og bestyr med de antatt enkleste ting her.
I gamle dager kunne man kjøre moped bare man ble 16, men måtte ha førerkort for lett motorsykkel.
Disse var på hundre kubikk og Honda sin var firetakts, i motsetning til de andre som var totakts.
Vanskeligere å mekke på og Honda 100 ble derfor til Honda klundre.
Takk for god info@
Hele denne greia har absolutt gått meg hus forbi!

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Ribba skrev: fre mai 12, 2023 12:03 pm Ser Toyota sliter mye med 12v batteriet. Vet ikke om det har noe relevans til denne undersøkelsen og hvor dårlig Toyota gjorde det, men Yarisen min fikk en tilbakekalling i fjor. For av en eller annen grunn, så startet et eller annet lite system opp av seg selv etter 188 døgn eller noe, og dermed ble batteriet sakte tappet.
12v batterier får stadig flere oppgaver på moderne biler, uansett ICE eller elektrisk framdrift, så er vel kanskje ikke annet å vente?
På en ICE så lades de jo av velkjente dynamoer, mens på elbiler så er det litt mer kompliserte mekanismer forskjellig fra produsent og bil.
Men ingen burde bli overrasket over at "radio# og dildobiler" har færre komponenter som er utsatt for feil, men den gang ei...

Someone

Legg inn av Someone »

Trodde planen var mange bilprodusenter etterhvert er å gå over til 48v, uten at jeg aner status?

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Someone skrev: lør mai 13, 2023 7:24 am Trodde planen var mange bilprodusenter etterhvert er å gå over til 48v, uten at jeg aner status?
Har vært tema i åredvis ja, Mr.G sier at den førstemann ut blir Tesla m 48v på Cybertruck.
Men problemstillingen med at de såkalt auxilliary batteriene tømmes vil være den samme dog.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 7:52 am Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?
Rekkevidden er intet problem uansett modell, så ikke tenk på den.
Spør deg selv;
Trenger jeg 4wd?
Vil jeg få glede av de ca 20% økte effekt/krefter som LR har?

Forfun

Legg inn av Forfun »

Someone skrev: lør mai 13, 2023 7:24 am Trodde planen var mange bilprodusenter etterhvert er å gå over til 48v, uten at jeg aner status?
På båt har det vært 12 volt. Men konsumet øker mye, så en kamerat har gått over til 48 volt der også. Ulempen er at mange komponenter fremdeles er 12 volt, så han har bygd delvis 220 delvis 12 volt på konsumenter. Samme utfordring som på bil, veldig mye komponenter som er 12 volt, så det vil ta tid. Noe så enkelt som bilstereo, sist jeg sjekket var de på 12 volt (mulig med 24 volt, da noen lastebiler har det).

12 volt vil nok bli borte da det ikke er rasjonelt på høye effekter. Og en ønsker en standard.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 7:52 am Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?
Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

SirJames skrev: lør mai 13, 2023 3:21 pm
Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 7:52 am Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?
Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4
Det ble akkurat nå et kjøp Sir, og det ble dessverre en Tesla Model Y! Standardvarianten med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde nærmere sagt. Det er hver sin smak, jeg synes designet på Tesla er veldig lekkert og stilrent, med tanke på at jeg bare har eid en Golf fra 2010 tidligere så blir dette en enorm oppgradering uansett :D Ladenettverket er jo uten tvil det beste, og forstått det som at denne modellen er noe av det beste man kan få for prisen i en totalpakke. Når der gjelder service håper jeg jo den er grei, hørt litt forskjellige ting både godt og dårlig, men tar sjansen!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»