Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Funkhouser

Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Funkhouser »

Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Tror faktisk vi nærmer oss et tak av hva som er nødvendig hva gjelder rekkevidde pr. lading. Når vi kommer opp i 70-80 mil så håper jeg prioriteringen blir ladehastighet i større grad enn størrelsen på batteriet.

Selv har jeg en model X med ca 35-40 mils rekkevidde i godt sommervær, og det er ikke langt unna helt greit i de fleste situasjoner - men da er jeg selvsagt også prisgitt Teslas ladenettverk som sjeldent er kødannelse ved, samt relativt rask lading. En dobling så er jeg godt innafor alle behov hva rekkevidde angår og om jeg da kan få ladehastighet som gjør at batteriet fylles opp igjen iløpet av en pissepause så skulle jeg tro det holder for de aller aller fleste.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Ja, det er jeg ikke uenig i. Har selv en Model S med ca. samme rekkevidde og en hver langtur går som en drøm med supercharger-nettverket. Men kommer ikke unna at det krever et minimum av planlegging for de av oss som liker å ha kontroll pg per i dag er det jo fort litt kø i ferietider. Men nå er også rekkevidden på de fleste biler fra mid-range og oppover på godt over 40 mil vel og til og med over 60 mil på nye model S og det er nok ikke mange årene til vi ser disse 70-80 milene. Da er det bare å bygge ut infrastrukturen, og på sikt få disse batteriene som veier mindre/har større energitetthet og lader enda fortere. Da snakker vi :D
Sist redigert av Funkhouser den tor jul 29, 2021 10:57 am, redigert 1 gang totalt.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.
De færreste i verden, ja selv i Norge, opplever -30 særlig mange dager i året. Men at teknologien har noe å gå på her er klart, selv om det først og fremst handler om tap av rekkevidde vel? Ikke hørt om startvansker, det er vel mer vanlig på minst ett av alternativene :?: ;)

Nå er ikke poenget mitt at vi kan erstatte fossilbilen i dag, noen har enda behov som ikke møtes. Poenget er heller farten utviklingen har for å komme dit, for med nok vilje tar det åpenbart ikke lang tid. Det finnes elbiler som dekker behovet du nevner, men naturligvis ikke brukt til under 100k. Videre trenger vi ikke gå inn på fordeler og hva man sparer eller taper, det interesserer meg personlig lite hvert fall. Det er insentiver myndighetene gir for at folk skal være villige til å kjøpe noe som kanskje ikke er 100% fullverdig enda. Eller kanskje like ofte å gi folk en inngangsbillett for å faktisk innse at det som oftest allerede er godt nok.

Ellers betaler jeg 5k selv i året for en Model S, betalte mer på en forrige fossilbilen min. Er nok en god pris, men jeg tror jeg ville leitet videre hvis jeg fikk tilbud om 19k - selv de verste tilbudene jeg fikk var på rundt 12k. Men her spiller type bil, bonus og ev. andre fordeler inn når vi først skal se individuelt på det. Det er helt sikkert geografiske forskjeller også.

Elbiler har mange midlertidige utfordringer, men bare tiden og veien for å løse de. Det kan være gode grunner for mange til å sitte på gjerdet enda, men at elbilen har langt høyere potensiale enn alternativene på sikt ser ganske klart ut for meg.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Her står det litt om Solid State-batterier. De kan blant annet løse problemene Li-ion batteriene har ved veldig kalde temperaturer:

https://www.dnv.com/to2030/technology/ ... -2030.html

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.
Jeg merker meg at det for el-bilmotstanderne blir stadig mer konstruerte ekstremsituasjoner el-bilen må takle før det er "bra nok". For å si det på en annen måte. 30 minusgrader har jeg selv aldri opplevd mens jeg har eid bil, men jeg kan love deg at jeg har opplevd startproblemer med dieselbil i den prisklassen i 12 minusgrader. Selv min trofaste C220 slet da, uten motorvarmer.

Når det gjelder forsikring, så fungerer ikke det stort annerledes enn for andre biler. Bilens pris spiller selvsagt inn her. en pris på 15-20000 for en ny Tesla høres ikke feil ut. Det er jo en bil til 800k - 1 mill kroner. En leaf koster derimot 4-5000 kr å forsikre. Så spørsmålet her er hva er "din bil" som du sammenlikner med Teslaen?

Å bruke 450k på ny bil hvert 6 år er rundt det som er "normalt" å bruke på bilhold her til lands. Hvor mange ser du kjøpe ny G400d hvert 18. år? Takke meg til ny bil hvert 6. år fremfor hvert 18. år. For ikke å snakke om hvor dumt det er å "kaste vekk" så mye i verditap som det ville blitt med Gelandewagen-strategien. Selv satt jeg på C-klassen i 10 år, og angrer på at jeg ikke byttet tidligere pga verditapet.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Rainmaker skrev: fre jul 30, 2021 12:27 am
Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.
Å bruke 450k på ny bil hvert 6 år er rundt det som er "normalt" å bruke på bilhold her til lands. Hvor mange ser du kjøpe ny G400d hvert 18. år? Takke meg til ny bil hvert 6. år fremfor hvert 18. år. For ikke å snakke om hvor dumt det er å "kaste vekk" så mye i verditap som det ville blitt med Gelandewagen-strategien. Selv satt jeg på C-klassen i 10 år, og angrer på at jeg ikke byttet tidligere pga verditapet.
Nei, det er ikke oppkonstruert. Elbil er og blir tungvint, iallfall for meg og mitt kjøremønster. Tid er det mest dyrebare jeg har, jeg orker ikke å bruke 1 time på en ladestasjon heller.

Nei, det er ikke normalt å bruke så mye penger på bil, du gjør kanskje det og fint for deg. Den gjennomsnittlige bilen i Norge blir 19 år gammel, hvor miljøvennlig er det egentlig å bytte ut biler så ofte? Ikke spesielt bærekraftig nei! Hvorfor kjøper du egentlig elbil om du ikke tenker på miljøet, bakdelene ved dem er jo mange?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 9:23 am
Rainmaker skrev: fre jul 30, 2021 12:27 am
Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.
Å bruke 450k på ny bil hvert 6 år er rundt det som er "normalt" å bruke på bilhold her til lands. Hvor mange ser du kjøpe ny G400d hvert 18. år? Takke meg til ny bil hvert 6. år fremfor hvert 18. år. For ikke å snakke om hvor dumt det er å "kaste vekk" så mye i verditap som det ville blitt med Gelandewagen-strategien. Selv satt jeg på C-klassen i 10 år, og angrer på at jeg ikke byttet tidligere pga verditapet.
Nei, det er ikke oppkonstruert. Elbil er og blir tungvint, iallfall for meg og mitt kjøremønster. Tid er det mest dyrebare jeg har, jeg orker ikke å bruke 1 time på en ladestasjon heller.

Nei, det er ikke normalt å bruke så mye penger på bil, du gjør kanskje det og fint for deg. Den gjennomsnittlige bilen i Norge blir 19 år gammel, hvor miljøvennlig er det egentlig å bytte ut biler så ofte? Ikke spesielt bærekraftig nei! Hvorfor kjøper du egentlig elbil om du ikke tenker på miljøet, bakdelene ved dem er jo mange?
Hvor mye tid man bruker på lading er selvfølgelig relativt til hvor langt man kjører per dag og i ett strekke, men for de aller fleste - stort sett alle - vil jo tiden brukt på lading være langt mindre enn tiden brukt på en bensinstasjon ettersom bilen står stille 20-22 timer i døgnet og stort sett alltid er fulladet når man setter seg inn i den. Dette med at det tar tid å lade er for de aller fleste relevant 1-2 turer i året.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 9:23 am Nei, det er ikke oppkonstruert. Elbil er og blir tungvint, iallfall for meg og mitt kjøremønster. Tid er det mest dyrebare jeg har, jeg orker ikke å bruke 1 time på en ladestasjon heller.
Personlig har jeg hybridbil, som i det daglige kjøres helelektrisk. Jeg har enda tilgode å bruke noe tid på å måtte lade. Jeg har nemlig stikkontakt hjemme, så bilen er ferdigladet i løpet av natten når jeg plugger den inn. Sånn sett har jeg faktisk spart mye tid sammenlikned med når jeg hadde ren fossilbil ;)
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 9:23 am Nei, det er ikke normalt å bruke så mye penger på bil, du gjør kanskje det og fint for deg. Den gjennomsnittlige bilen i Norge blir 19 år gammel, hvor miljøvennlig er det egentlig å bytte ut biler så ofte? Ikke spesielt bærekraftig nei! Hvorfor kjøper du egentlig elbil om du ikke tenker på miljøet, bakdelene ved dem er jo mange?
Her ser du hva gjennomsnittlig bilkostnad kommer ut til https://www.smartepenger.no/bilokonomi/ ... ed-bilhold.

Mitt bilhold er basert på hva jeg anser som økonomisk riktig, og en dæsj "nå hadde det vært gøy med noe nytt"-følelse. Byttet skjer uavhengig av om det blir elbil, hybrid eller fossil. Så når jeg da bytter gjør jeg det til det som er mest økonomisk riktig for meg.

For den normale bilbruker i Norge er der så godt som ingen bakdeler med å ha elbil. Det viser du godt selv, ved at du må konstruere bakdeler. En el-bil plugget til strøm har like få startproblemer som en fossilbil som er plugget til i 30 minus.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

En ny livsløpsanalyse fra ICCT viser at elbiler er nesten 70% mer miljøvennlige enn fossilbiler:

https://theicct.org/publications/global ... rs-jul2021
Results show that even for cars registered today, battery electric vehicles (BEVs) have by far the lowest life-cycle GHG emissions. As illustrated in the figure below, emissions over the lifetime of average medium-size BEVs registered today are already lower than comparable gasoline cars by 66%–69% in Europe, 60%–68% in the United States, 37%–45% in China, and 19%–34% in India. Additionally, as the electricity mix continues to decarbonize, the life-cycle emissions gap between BEVs and gasoline vehicles increases substantially when considering medium-size cars projected to be registered in 2030.
Dette er noe av det jeg sikter til med elbilens potensiale. Vi er teknologisk sett i den spede begynnelse og det er allerede tegn på at elbilene er langt mer miljøvennlige. Dette blir bare bedre og bedre med utviklingen og ikke minst får elbilen direkte synergi med utvikling av renere kraft ettersom bilen selv ikke er avhengig av å utvinne energien. Denne utviklingen er undervurdert, man er besatt av å sammenligne hva som er her og nå, men potensialet er jo ikke sammenlignbart.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Funkhouser skrev: fre jul 30, 2021 10:46 am En ny livsløpsanalyse fra ICCT viser at elbiler er nesten 70% mer miljøvennlige enn fossilbiler:

https://theicct.org/publications/global ... rs-jul2021
Results show that even for cars registered today, battery electric vehicles (BEVs) have by far the lowest life-cycle GHG emissions. As illustrated in the figure below, emissions over the lifetime of average medium-size BEVs registered today are already lower than comparable gasoline cars by 66%–69% in Europe, 60%–68% in the United States, 37%–45% in China, and 19%–34% in India. Additionally, as the electricity mix continues to decarbonize, the life-cycle emissions gap between BEVs and gasoline vehicles increases substantially when considering medium-size cars projected to be registered in 2030.
Dette er noe av det jeg sikter til med elbilens potensiale. Vi er teknologisk sett i den spede begynnelse og det er allerede tegn på at elbilene er langt mer miljøvennlige. Dette blir bare bedre og bedre med utviklingen og ikke minst får elbilen direkte synergi med utvikling av renere kraft ettersom bilen selv ikke er avhengig av å utvinne energien. Denne utviklingen er undervurdert, man er besatt av å sammenligne hva som er her og nå, men potensialet er jo ikke sammenlignbart.
Det skal bli veldig morsomt å se dette miljøeregnskapet om noen år når batteriene må byttes etteer 7-9 år og bilene vrakes mye hyppigere enn fossibiler. Misforstå meg rett, jeg er ikke fremmed for forandring eller utvikling som gagner mennesker og kloden, men her klarer man ikke å se skogen for annet enn trær ;)

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Rainmaker skrev: fre jul 30, 2021 10:36 am
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 9:23 am Nei, det er ikke oppkonstruert. Elbil er og blir tungvint, iallfall for meg og mitt kjøremønster. Tid er det mest dyrebare jeg har, jeg orker ikke å bruke 1 time på en ladestasjon heller.
Personlig har jeg hybridbil, som i det daglige kjøres helelektrisk. Jeg har enda tilgode å bruke noe tid på å måtte lade. Jeg har nemlig stikkontakt hjemme, så bilen er ferdigladet i løpet av natten når jeg plugger den inn. Sånn sett har jeg faktisk spart mye tid sammenlikned med når jeg hadde ren fossilbil ;)
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 9:23 am Nei, det er ikke normalt å bruke så mye penger på bil, du gjør kanskje det og fint for deg. Den gjennomsnittlige bilen i Norge blir 19 år gammel, hvor miljøvennlig er det egentlig å bytte ut biler så ofte? Ikke spesielt bærekraftig nei! Hvorfor kjøper du egentlig elbil om du ikke tenker på miljøet, bakdelene ved dem er jo mange?
Her ser du hva gjennomsnittlig bilkostnad kommer ut til https://www.smartepenger.no/bilokonomi/ ... ed-bilhold.

Mitt bilhold er basert på hva jeg anser som økonomisk riktig, og en dæsj "nå hadde det vært gøy med noe nytt"-følelse. Byttet skjer uavhengig av om det blir elbil, hybrid eller fossil. Så når jeg da bytter gjør jeg det til det som er mest økonomisk riktig for meg.

For den normale bilbruker i Norge er der så godt som ingen bakdeler med å ha elbil. Det viser du godt selv, ved at du må konstruere bakdeler. En el-bil plugget til strøm har like få startproblemer som en fossilbil som er plugget til i 30 minus.
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på. Hennes feil naturligvis, men det ble et tapssluk fordi hun tidvis kjører langt (over 2-300 km) og når bilen slo over på brensel ble bensinforbruket veldig mye høyere enn på en vanlig fossilbil pga vekten til bilen. Ikke var det særlig lang rekkevidde og ikke var tanken stor :p At folk blir overrasket overrasker meg.

Ja nettopp. Det handler ikke om et bærekraftig forbruk eller fornuftig levemønster, det handler om å få seg nye duppeditter og ha det litt moro. Litt som å bytte partner hyppig kan man jo si. Det beste for vår verden hadde vært å forbruke lite og bruke (og ikke minst gjenbruke) de tingene vi har så lenge som overhodet mulig. Masseproduksjon er svært ødeleggende.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Funkhouser skrev: fre jul 30, 2021 10:46 am En ny livsløpsanalyse fra ICCT viser at elbiler er nesten 70% mer miljøvennlige enn fossilbiler:

https://theicct.org/publications/global ... rs-jul2021
Results show that even for cars registered today, battery electric vehicles (BEVs) have by far the lowest life-cycle GHG emissions. As illustrated in the figure below, emissions over the lifetime of average medium-size BEVs registered today are already lower than comparable gasoline cars by 66%–69% in Europe, 60%–68% in the United States, 37%–45% in China, and 19%–34% in India. Additionally, as the electricity mix continues to decarbonize, the life-cycle emissions gap between BEVs and gasoline vehicles increases substantially when considering medium-size cars projected to be registered in 2030.
Dette er noe av det jeg sikter til med elbilens potensiale. Vi er teknologisk sett i den spede begynnelse og det er allerede tegn på at elbilene er langt mer miljøvennlige. Dette blir bare bedre og bedre med utviklingen og ikke minst får elbilen direkte synergi med utvikling av renere kraft ettersom bilen selv ikke er avhengig av å utvinne energien. Denne utviklingen er undervurdert, man er besatt av å sammenligne hva som er her og nå, men potensialet er jo ikke sammenlignbart.
For ikke å snakke om hvor mye bedre utnyttelsesgraden er på en elmotor enn på en forbrenningsmotor...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på. Hennes feil naturligvis, men det ble et tapssluk fordi hun tidvis kjører langt (over 2-300 km) og når bilen slo over på brensel ble bensinforbruket veldig mye høyere enn på en vanlig fossilbil pga vekten til bilen. Ikke var det særlig lang rekkevidde og ikke var tanken stor :p At folk blir overrasket overrasker meg.

Ja nettopp. Det handler ikke om et bærekraftig forbruk eller fornuftig levemønster, det handler om å få seg nye duppeditter og ha det litt moro. Litt som å bytte partner hyppig kan man jo si. Det beste for vår verden hadde vært å forbruke lite og bruke (og ikke minst gjenbruke) de tingene vi har så lenge som overhodet mulig. Masseproduksjon er svært ødeleggende.
JEg kjører også tidvis langt. Jeg er hjemme hos foreldre ca 3-4 ganger i året, en tur på 53 mil. Null problem med hybridbilen. Forbruket lå på 0,56 liter på milen nå i sommer... Så hvordan hun klarer å få så skyhøyt forbruk skjønner ikke jeg... Forbruket på hybridbilen ligger på samme nivå som for diesel-Merca jeg hadde tidligere. Kanskje noen hundredels liter forskjell pr. mil.

For meg er det bare positivt at det bærekraftige valget også er det mest økonomiske valget.

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på.
Hvordan ser dette regnestykket ut?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

mrmanutd skrev: fre jul 30, 2021 12:37 pm
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på.
Hvordan ser dette regnestykket ut?
DEt er jeg også litt spent på.

Mitt skifte til hybrid viser det stikk motsatte

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

mrmanutd skrev: fre jul 30, 2021 12:37 pm
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på.
Hvordan ser dette regnestykket ut?
Verditap på bil kjøpt i butikk.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Rainmaker skrev: fre jul 30, 2021 12:05 pm
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på. Hennes feil naturligvis, men det ble et tapssluk fordi hun tidvis kjører langt (over 2-300 km) og når bilen slo over på brensel ble bensinforbruket veldig mye høyere enn på en vanlig fossilbil pga vekten til bilen. Ikke var det særlig lang rekkevidde og ikke var tanken stor :p At folk blir overrasket overrasker meg.

Ja nettopp. Det handler ikke om et bærekraftig forbruk eller fornuftig levemønster, det handler om å få seg nye duppeditter og ha det litt moro. Litt som å bytte partner hyppig kan man jo si. Det beste for vår verden hadde vært å forbruke lite og bruke (og ikke minst gjenbruke) de tingene vi har så lenge som overhodet mulig. Masseproduksjon er svært ødeleggende.
JEg kjører også tidvis langt. Jeg er hjemme hos foreldre ca 3-4 ganger i året, en tur på 53 mil. Null problem med hybridbilen. Forbruket lå på 0,56 liter på milen nå i sommer... Så hvordan hun klarer å få så skyhøyt forbruk skjønner ikke jeg... Forbruket på hybridbilen ligger på samme nivå som for diesel-Merca jeg hadde tidligere. Kanskje noen hundredels liter forskjell pr. mil.

For meg er det bare positivt at det bærekraftige valget også er det mest økonomiske valget.
Lol. Dette er snakk om mennesker som kjører samme distanse annenhver helg. Det kan vel tenkes at det er forskjeller på hybridbiler også.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gloriana skrev: man aug 02, 2021 7:44 am
Rainmaker skrev: fre jul 30, 2021 12:05 pm
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på. Hennes feil naturligvis, men det ble et tapssluk fordi hun tidvis kjører langt (over 2-300 km) og når bilen slo over på brensel ble bensinforbruket veldig mye høyere enn på en vanlig fossilbil pga vekten til bilen. Ikke var det særlig lang rekkevidde og ikke var tanken stor :p At folk blir overrasket overrasker meg.

Ja nettopp. Det handler ikke om et bærekraftig forbruk eller fornuftig levemønster, det handler om å få seg nye duppeditter og ha det litt moro. Litt som å bytte partner hyppig kan man jo si. Det beste for vår verden hadde vært å forbruke lite og bruke (og ikke minst gjenbruke) de tingene vi har så lenge som overhodet mulig. Masseproduksjon er svært ødeleggende.
JEg kjører også tidvis langt. Jeg er hjemme hos foreldre ca 3-4 ganger i året, en tur på 53 mil. Null problem med hybridbilen. Forbruket lå på 0,56 liter på milen nå i sommer... Så hvordan hun klarer å få så skyhøyt forbruk skjønner ikke jeg... Forbruket på hybridbilen ligger på samme nivå som for diesel-Merca jeg hadde tidligere. Kanskje noen hundredels liter forskjell pr. mil.

For meg er det bare positivt at det bærekraftige valget også er det mest økonomiske valget.
Lol. Dette er snakk om mennesker som kjører samme distanse annenhver helg. Det kan vel tenkes at det er forskjeller på hybridbiler også.
Blir forbruket høyere på en tur fordi du kjører den oftere?

Hele poenget med hybridbil er ad u kjører elektrisk under "rutinekjøringen", men har tradisjonell motor for de lengre turene.

Kjøper man en hybridbil med lavere elektrisk rekkevidde enn det man kjører en typisk dag, så har man kjøpt feil, og burde heller gått for ren el-bil.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.
Skjønner ikke hvorfor skal noen vise deg det? Dette tøvet fra elbilhatere blir bare mer og mer ekstremt etter hvert som elbilene blir bedre og bedre. "Jeg trenger daglig 1000 km rekkevidde med 10 tonn tilhenger på i 50 minusgrader, hvilken elbil klarer det?"
Joda, noen svært få har et kjøremønster som gjør at elbil ikke passer dem. Og det er helt ok, bare la vær å kjøpe elbil. Men jaggu er det mange som omtrent ikke kjører som kommer med slikt titt og ofte. Se under hvilken som helst annonse på Facebook for elbil. Selv om elbilhaterne faktisk booster annonsen så er de inne med slike tullete meldinger i massevis, og har lagt merke til flere ganger at det ikke ser heeeelt ut som de trenger de bilene de skriver de trenger :) Flere kjentfolk fra spesielt nord som kommer med slikt, som nesten ikke kjører mer enn 10 km på en dag.

Dagens nye elbiler er i all hovedsak bra nok for de fleste til daglig bruk. I ferietider så ser vi at (ikketesla) ladenettverket kanskje ikke er godt nok utbygd. Mye av det kommer jo av at folk skal klumpe seg sammen på de samme plassene, men også fordi mange elbiler lader fortsatt litt for sakte. Er jo bra at de prøver å kreste ut mest mulig rekkevidde, men også bra at de jobber med selve ladingen også. Ser at feks Kia og Hyundai kommer med noen ganske rimelige biler som lader svært fort (sikkert flere også), om ladestasjonene støtter det.

Jeg tror det må jobbes mer med ladenettverket, ser ikke spesielt bra ut nordover fra Trondheim. Man må kanskje bare ta inn over seg at folk på ferietur kjører ikke 400 m ekstra fra hovedveien inn til en lader, men venter heller en halvtime på stasjonen rett ved E6 :) Er vel bra at Tesla skal visstnok åpne litt av sitt nettverk, men utbyggingen av ladestasjoner går ikke akkurat fort i Norge.

Selv ligger jeg i snitt på 30000 kjørte km per år, og lader nesten aldri utenom hjemme (kun om jeg glemmer å sette i ladern før langtur). Har tilogmed tilhenger :) Kommer nok aldri til å kjøpe fossilbil igjen, selv om "fordelene" forsvinner. De neste årene vil det også bli bedre og bedre bruktbiler til salgs.

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Gloriana skrev: man aug 02, 2021 7:43 am
mrmanutd skrev: fre jul 30, 2021 12:37 pm
Gloriana skrev: fre jul 30, 2021 11:35 am
En venninne av meg kjøpte hybridbil, det tapte hun store penger på.
Hvordan ser dette regnestykket ut?
Verditap på bil kjøpt i butikk.
Mulig dette er en ny form for algebra som jeg ikke lærte på skolen, men det ser ikke ut som et regnestykke i mine øyne.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det gjør meg ikke så mye om elbiler vil dominere vanlige biler og transportmider så lenge rekkevidden er lang nok og fleksibiliteten opprettholdes med rikelig med hurtigladere etc. jeg liker selv elbiler godt så lenge de har rekkevidde som en Mercedes EQS eller mer, og gjerne kunne lades 10-80% på 15-20 min. De er ikke helt i mål, men innen 5-10 år er det nok blitt bra nok slik sett for min del. Altwå funksjonaliteten i en elbil. Entusiasmen og gleden fra en herlig bensinbil derimot…

Jeg håper de samtidig vil holde det åpent for bensinbiler og entusiastbiler. At de rett og slett kan registreres som entusiastbiler og brukes fritt til turer etc.
Jeg har kjørt Model S p100d, Taycan turbo, etron 55, EQC, I-Pace og flere andre elbiler, men å finne kjøregleden som min Aston Martin Rapide V12 gir meg - dra ned vinduene og la V12 klinge fra seg symfonien i omkringliggende omgivelser og fjellvegger, er helt utrolig opplevelse jeg håper mine kommende barn får oppleve når de selv blir 18-20.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

I følgende denne artikkelen så står det nå slik til med "elbil-suksessen" i Norge.

Utslippene fra biler på norske veier er på vei ned. Elbil-suksessen i Norge sparer samfunnet for 70 000 tonn CO₂ i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

Ja, lokalt så har elbil hatt endel å si for miljøet. Men å hevde at de norske elbilene har noe å si for miljøet globalt er som å pisse i havet for deretter å måle havnivåstigningen.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene. Og vi trenger ikke å dra langt for å finne værstingen.
Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder. Bare dette kraftverket står for 37 millioner tonn med CO₂ i året. Da blir de 70 000 tonn CO₂ som norske elbiler har spart oss for ganske bedrøvlige.

https://forskning.no/energi-klima-tekno ... ne/1895922

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

nometalhorse skrev: lør aug 07, 2021 12:30 pm I følgende denne artikkelen så står det nå slik til med "elbil-suksessen" i Norge.

Utslippene fra biler på norske veier er på vei ned. Elbil-suksessen i Norge sparer samfunnet for 70 000 tonn CO₂ i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

Ja, lokalt så har elbil hatt endel å si for miljøet. Men å hevde at de norske elbilene har noe å si for miljøet globalt er som å pisse i havet for deretter å måle havnivåstigningen.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene. Og vi trenger ikke å dra langt for å finne værstingen.
Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder. Bare dette kraftverket står for 37 millioner tonn med CO₂ i året. Da blir de 70 000 tonn CO₂ som norske elbiler har spart oss for ganske bedrøvlige.

https://forskning.no/energi-klima-tekno ... ne/1895922
Et par ting jeg mener er relevante å ta opp:
  • Satsingen på elbil i Norge har ikke så stor direkte påvirkning for miljøet globalt, men Norges satsing på elbiler har naturligvis ringvirkninger som gir en indirekte påvirkning. Det hjelper å vise frem potensialet for elbiler, at de er et fullverdig alternativ til fossilbiler for de flest og ikke minst hva det har å si for å drive satsingen på teknologien og utviklingen av den.
  • Utslipp knyttet til strømproduksjon er jo ikke et elbil-problem. Med det mener jeg at elbilen i seg selv er svært energieffektiv, så etter hvert som verden faser over på mer miljøvennlige måter å produsere energi på så vil dette også gi ekstremt gunstig synergi for bruken av elbil. Dette er fundamentalt forskjellig fra fossilbilen som alltid vil være en svært energi-ineffektiv løsning som i tillegg krever en ugunstig logistikk bak det å få drivstoffet til bilen. Her er vi tilbake til potensialet både for og rundt teknologiene som jeg skriver litt om i tidligere innlegg.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100!

Glimrende argument. Hvis du vet om en Tesla som koster 19 000 i året så betyr det vel at alle elbiler er dyre å forsikre. Samboerens gamle Renault Zoe kostet for øvrig det samme å forsikre som min Alfa Romeo 159.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

mrmanutd skrev: man aug 02, 2021 12:04 pm
Gloriana skrev: man aug 02, 2021 7:43 am
mrmanutd skrev: fre jul 30, 2021 12:37 pm

Hvordan ser dette regnestykket ut?
Verditap på bil kjøpt i butikk.
Mulig dette er en ny form for algebra som jeg ikke lærte på skolen, men det ser ikke ut som et regnestykke i mine øyne.
Hun sier at hun tapte mye penger på det, hvorfor skal jeg ikke tro henne på det?

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Gloriana skrev: lør aug 07, 2021 5:48 pm

Hun sier at hun tapte mye penger på det, hvorfor skal jeg ikke tro henne på det?
Jeg sier ikke at du ikke skal tro på henne, men du skrev at en venninne tapte store penger på å kjøpe en hybridbil. Den påstanden gir liksom ingenting på egenhånd, uten et regnestykke. Å kjøpe nybil er jo åpenbart ikke noe man tjener penger på uansett dersom det var dét hun gjorde. Og hva var alternativet til venninnen din? Ny fossilbil? Bruktbil til vrakpant? Hva/hvor mye/hvordan tapte hun i forhold til alternativene hun hadde?

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Gloriana skrev: lør aug 07, 2021 5:48 pm
Hun sier at hun tapte mye penger på det, hvorfor skal jeg ikke tro henne på det?
Hvilke nye "normale" biler er det som ikke faller i verdi?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gloriana skrev: lør aug 07, 2021 5:48 pm
mrmanutd skrev: man aug 02, 2021 12:04 pm
Gloriana skrev: man aug 02, 2021 7:43 am

Verditap på bil kjøpt i butikk.
Mulig dette er en ny form for algebra som jeg ikke lærte på skolen, men det ser ikke ut som et regnestykke i mine øyne.
Hun sier at hun tapte mye penger på det, hvorfor skal jeg ikke tro henne på det?
Hvem er det som ikke taper penger på å kjøpe bil?

Når det gjelder forbruk derimot? Personlig har jeg eid hybrid i ca 4 nmd nå. Jeg har fylt tanken kun 2 ganger, og det har vært etter langtur i påsken og etter langtur nå i ferien. I det daglige har jeg kjørt rent elektrisk, som har kostet meg noen skarve hundrelapper.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»