Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Someone

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Someone »

Et par timer på noen veier i deler av Sveits og Østerrike sist uke, tyder på at de ligger veldig langt bak oss i elbilandelen. Jeg innbiller meg at det var noen flere Model 3 nå enn for 1 år siden, men ellers var det lite

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Forfun skrev: ons mar 01, 2023 11:42 pm Når sammenligningen er M3 forstår jeg at det er under 40%. Den har co2 forbruk på 230. Det er omtrent det dobbelte av en vanlig bil. Men under norske forhold blir sammenligningen litt søkt. Jeg betalte 630k for min i4, en tilsvarende utstyrt m3 er jo i prisområdet 1,5 mnok. For å finne en bmw til omtrent samme pris må en velge 320d, som har co2 op 120. Greit å forstå matematikken.

Hadde elsket å bytte til M3. Bensinforbruket kan jeg fint leve med, men ikke verdifallet.
Jepp, det er mange faktorer som påvirker disse tallene, og bruker man feks mest "drivstoff" gjerrigste modeller diesel vs elektrisk, så vil tallene bli mindre flatterende for diesel. Men om man tar inn ytelser og effekt i "regnestykket", så blir det jo håpløst igjen for fossil bilene.
En 320d feks, som for 10år siden sikkert var drømmebil for mange i denne klassen, er idag helt akterutseilt grunnet det teknologiskiftet vi er midt i. Den er treg, støyer, lukter, vibrerer, dårligere traksjon, ifht hva man få i dag.

Teknologien går hele tiden framover, av og til tar den store steg, og da er alltid noen som ikke er fortrolig med det.
Siden jeg tok lappen i 1990, har det skjedd masse innen bilteknologi.
Fra total dominans av bensinmotorer, som kom turbodiesel, deretter downsizing og sterkt comeback av bensinturboer, til nå "revolusjon" med elektrisk framdrift.
Neste steg her nå kommer på batterifronten, om 20 år ler vi av batteriene vi bruker i dag som veier mange hundre kilo og er håpløst trege å lade.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Someone skrev: tor mar 02, 2023 8:07 am Et par timer på noen veier i deler av Sveits og Østerrike sist uke, tyder på at de ligger veldig langt bak oss i elbilandelen. Jeg innbiller meg at det var noen flere Model 3 nå enn for 1 år siden, men ellers var det lite
10 år tipper jeg er en godt estimat, men siden de slipper å vente i 10 år på at elbiler skal bli gode nok, så tar de fort igjen dette gapet så snart økonomiske intensiver og ladestruktur er på plass.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

henlie skrev: tor mar 02, 2023 7:43 am
Fago skrev: tor mar 02, 2023 1:49 am På vinteren stiger nok forbruket på en diesel eller bensinmotor også. På den siste jeg hadde steg forbruket på vinteren fra 0,5 til 0,65 l/mil, altså en økning på 30 % (daglig kjøring).
Det gjør det absolutt, det er bare at ingen bryr seg særlig mye om det siden rekkevidden uansett ikke er noe problem. Jeg merker mer til forskjellen i forbruk ved høyere hastighet på motorvei med min MB C43 AMG, men selv i vintertemperaturer i ca 130 km/t er rekkevidden nærmere 80 mil. På landevei i 80 km/t bruker den ca 0,2l/mil mindre. som betyr at den bruker rundt 30% mer på motorvei i 130. Elbilene som testes har vel ofte hatt tilsvarende økning i forbruk ved økning fra 80 til 110 km/t med langt dårligere rekkevidde i utgangspunktet.
Funfact:
På Nurburgring kommer men flere runder med en I-PACE med fullt batteri, enn med en XE SV Project 8 med full tank.
Fullt batteri på en i-pace gir deg ca 85 kWh på sommeren, det er samme mengde energi som i 9,3 liter bensin...
https://insideevs.com/news/389618/i-pac ... -times-v8/

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ziggy skrev: tor mar 02, 2023 9:14 am
Someone skrev: tor mar 02, 2023 8:07 am Et par timer på noen veier i deler av Sveits og Østerrike sist uke, tyder på at de ligger veldig langt bak oss i elbilandelen. Jeg innbiller meg at det var noen flere Model 3 nå enn for 1 år siden, men ellers var det lite
10 år tipper jeg er en godt estimat, men siden de slipper å vente i 10 år på at elbiler skal bli gode nok, så tar de fort igjen dette gapet så snart økonomiske intensiver og ladestruktur er på plass.
Hvorfor skal økonomiske intensiver komme på plass? Bedre med bensinbil enn elbil ladet fra kullkraftverk. Når all strøm i Europa er grønn ser jeg meningen med elbil. Men da er sannsynligvis teknologien på elbiler kommet langt nok til at de er konkurransedyktige.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Forfun skrev: tor mar 02, 2023 12:17 pm Hvorfor skal økonomiske intensiver komme på plass? Bedre med bensinbil enn elbil ladet fra kullkraftverk. Når all strøm i Europa er grønn ser jeg meningen med elbil. Men da er sannsynligvis teknologien på elbiler kommet langt nok til at de er konkurransedyktige.
Intensiver var kanskje ikke helt dekkende for det jeg mente, men mer at summen av at elbiler stadig blir billigere, sammen med eventuelle støtteordninger, gjør at det ikke er økonomisk ulønnsomt å kjøpe elbil for den jevne europeer.

Selv om alle elbiler i Europa lades på kullkraft, så vil elbiler være mer miljøvennlige, sier denne studien.
https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-s ... -br/411386

Elbiler gir klimafordeler uansett strømmiks, sies det her:
https://www.faktisk.no/artikler/z259p/h ... batteriene

FROG

Legg inn av FROG »

erdetslik skrev: man feb 27, 2023 12:39 pm Nå håper jeg at Oslo blir en foregangsby og vedtar MDG's våte drøm om å utestenge fossilbiler innenfor Ring 2 fra 2025 / 2027, og at flere byer følger etter sånn at de store byene blir mest for de enslige som jobber i nærheten og ikke har behov for bil. Sånn at tomte- og boligprisene stiger kraftig i kommunene nær Oslo - og flere bedrifter og større handel flytter ut av Oslo. Dette blir spennende . . . . . . .
Bare ikke Høyre kommer og ødelegger for MDG.
Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan luftkvaliteten blir bedre - når lufta forflytter seg over lange avstander - spesielt når det blåser. Da vil jeg tro at forurenset luft "utenfra" de utslippsfrie også kommer inn over Oslo. Eller tror de virkelig ikke at lufta forflytter seg med vinden . . . . . . ?
Problemet er at når det ikke er vind, det er da luftproblemene begynner. Det gjelder de fleste storbyer. Så her har nok el bil en fordel når det gjelder avgasser. Men svevestøvet fra dekk og asfalt er like ille uansett bil. Faktisk verre for el bil på grunn av tyngden. Med vind løser disse "proppene" seg raskt opp.

Someone

Legg inn av Someone »

På tross av advarslene her inne så funket det å komme opp på hytta med elbil (Jaguar I-Pace EV320). 216 km og en hytte som ligger 1000 moh. -2 da jeg dro hjemmefra og -14 da vi kom opp. For ekstra forbruk var det også skistativ med ski på taket, varmt nok i bilen til å sitte uten jakke og jeg kjørte som «normalt» så inkludert noen forbikjøringer

Men brukte 3/4 av batteriet.

Kunne ladet da vi stoppet etter 2/3 for å spise (kona og barn har ganske kort rekkevidde synes nå jeg), og var masse ledige Ionity-ladere. Men droppet det og ventet heller til vi kom til hytta

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Someone skrev: tor mar 09, 2023 9:51 pm På tross av advarslene her inne så funket det å komme opp på hytta med elbil (Jaguar I-Pace EV320). 216 km og en hytte som ligger 1000 moh. -2 da jeg dro hjemmefra og -14 da vi kom opp. For ekstra forbruk var det også skistativ med ski på taket, varmt nok i bilen til å sitte uten jakke og jeg kjørte som «normalt» så inkludert noen forbikjøringer

Men brukte 3/4 av batteriet.

Kunne ladet da vi stoppet etter 2/3 for å spise (kona og barn har ganske kort rekkevidde synes nå jeg), og var masse ledige Ionity-ladere. Men droppet det og ventet heller til vi kom til hytta
Gratulerer med flott bil! Hva ble faktisk forbruk på turen? Og hjemover blir det mye lavere pga høydemeterne.

Kjørt I-PACE siden sommeren 2019, og meget fornøyd.
Ikke beste i klassen på elbil-egenskaper som luftmotstand, hurtiglading og rekkevidde, men den skårer høyere enn de fleste andre på klassiske bilegenskaper. Skader jo heller ikke at designet er best i klassen 8-)
Har EV400 selv og den oppleves som raskere enn papiret skulle tilsi om du sammenlikner med div andre på papiret raskere feks Teslaer. Grunnen er nok at andre får litt unaturlig gode 0-100 tall pga launch control, noe ikke I-PACE har, samt at den har høyere moment på dynos enn papiret.
At den også er blant de lettere av sammenlignbare elbiler (alt er aluminium) og er bygget som elbil fra scratch, taler også til dens fordel.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: tor mar 09, 2023 9:51 pm På tross av advarslene her inne så funket det å komme opp på hytta med elbil (Jaguar I-Pace EV320). 216 km og en hytte som ligger 1000 moh. -2 da jeg dro hjemmefra og -14 da vi kom opp. For ekstra forbruk var det også skistativ med ski på taket, varmt nok i bilen til å sitte uten jakke og jeg kjørte som «normalt» så inkludert noen forbikjøringer

Men brukte 3/4 av batteriet.

Kunne ladet da vi stoppet etter 2/3 for å spise (kona og barn har ganske kort rekkevidde synes nå jeg), og var masse ledige Ionity-ladere. Men droppet det og ventet heller til vi kom til hytta
Beitostølen er det ikke? Ca samme erfaring jeg har med I-pace. Kjørt en del Bærum-Hemsedal. Vi liker å være på et av hotellene der oppe når vi er til fjells og det er garasje og lader i underetasjen så vi merker aldri noe til rekkeviddeangst. Det nærmeste jeg har vært å gå tom var med EQC i 20-25 minus nesten hele veien og snøfokk da vi hadde 12% igjen ved ankomst. EQC har litt mondre batterikapasitet enn I-pace og det teller en del i streng kulde og stigninger i hastigheter typisk opp til fjellet.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: fre mar 10, 2023 6:56 pm
Someone skrev: tor mar 09, 2023 9:51 pm På tross av advarslene her inne så funket det å komme opp på hytta med elbil (Jaguar I-Pace EV320). 216 km og en hytte som ligger 1000 moh. -2 da jeg dro hjemmefra og -14 da vi kom opp. For ekstra forbruk var det også skistativ med ski på taket, varmt nok i bilen til å sitte uten jakke og jeg kjørte som «normalt» så inkludert noen forbikjøringer

Men brukte 3/4 av batteriet.

Kunne ladet da vi stoppet etter 2/3 for å spise (kona og barn har ganske kort rekkevidde synes nå jeg), og var masse ledige Ionity-ladere. Men droppet det og ventet heller til vi kom til hytta
Beitostølen er det ikke? Ca samme erfaring jeg har med I-pace. Kjørt en del Bærum-Hemsedal. Vi liker å være på et av hotellene der oppe når vi er til fjells og det er garasje og lader i underetasjen så vi merker aldri noe til rekkeviddeangst. Det nærmeste jeg har vært å gå tom var med EQC i 20-25 minus nesten hele veien og snøfokk da vi hadde 12% igjen ved ankomst. EQC har litt mondre batterikapasitet enn I-pace og det teller en del i streng kulde og stigninger i hastigheter typisk opp til fjellet.
Ja, Beitostølen. Plugget den i da vi kom opp, og var fulladet morgenen etter

Someone

Legg inn av Someone »

Ziggy skrev: fre mar 10, 2023 11:23 amHva ble faktisk forbruk på turen? Og hjemover blir det mye lavere pga høydemeterne.
Aner ikle nøyaktig, men brukte 77% av tilgjengelig batteri, så er vel mulig å regne seg frem til

Og det skistativet tror jeg spiser fort 10%

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Someone skrev: fre mar 10, 2023 9:49 pm Aner ikle nøyaktig, men brukte 77% av tilgjengelig batteri, så er vel mulig å regne seg frem til

Og det skistativet tror jeg spiser fort 10%
Det ser i appen, under reiser. Alle reiser blir loggført om du ikke har slått det av.

Someone

Legg inn av Someone »

Ziggy skrev: fre mar 10, 2023 10:09 pm
Someone skrev: fre mar 10, 2023 9:49 pm Aner ikle nøyaktig, men brukte 77% av tilgjengelig batteri, så er vel mulig å regne seg frem til

Og det skistativet tror jeg spiser fort 10%
Det ser i appen, under reiser. Alle reiser blir loggført om du ikke har slått det av.
Har ikke den appen. Siden jeg bytter bil ganske ofte nå har jeg ikke somlet meg til å laste ned

Ned var det 47% batteri igjen nå jeg kom ned. Litt høyere snittfart tror jeg, men noen grader varmere i snitt og en mindre skipose på taket

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Someone skrev: søn mar 12, 2023 9:47 pm
Har ikke den appen. Siden jeg bytter bil ganske ofte nå har jeg ikke somlet meg til å laste ned

Ned var det 47% batteri igjen nå jeg kom ned. Litt høyere snittfart tror jeg, men noen grader varmere i snitt og en mindre skipose på taket
Kjekt å ha appen da, fjernstyre AC/varme, låse/åpne bilen, sjekke om alle vinduer er lukket etc.
Og enklere å sette i feks Transpomodus når bilen står på ferge etc. så den slipper å stå med utløst alarm.
Pluss annen info også...

SUV

Legg inn av SUV »

Fago skrev: fre feb 17, 2023 10:48 am
SUV skrev: fre feb 17, 2023 4:22 am
Her var det to artikler med lange skrytelister hvor de mener elbiler er bedre offroad enn biler med forbrenningsmotor.

Da er det jo litt rart de ikke har klart å fine noen bilder som viser elbiler i offroad-sammenheng. Stort sett er det bilder av kjøring på flatmark der man lett kan kjøre med en vanlig tohjulsdrevet stasjonsvogn. Det som er mest offroad av bildene er vel egentlig en Range Rover som kjører i vann til litt over senter av hjulet i første artikkel. Men legg merke til at dette er en bil med forbrenningsmotor (det er en hybrid). Legg også merke til at den er fra et bilmerke som er spesielt kjent for offroad, og at hybriden likevel ikke kjører i så veldig dypt vann. Bare sånn til sammenligning så er vadedybden på min diesel-pick-up oppgitt til 800mm (som er litt over toppen av de 75 cm høye hjulene), mens det skrytes veldig av elbilene som tildels er nede i 250mm vadedybde (litt under en tredjedel av min diesel-pick-up) i denne artikkelen. Største vadedybde de klarte å finne på en elbil ser ut til å være 500mm for Jaguaren.

I den andre artikkelen har man bare et offroad-bilde. Så hvordan klarer man å skape et bilde av en rå offroad-bil som er elbil? Jo, da åpner man opp et fotoredigeringsprogram, finner frem et bilde av en ørkenrally-bil med forbrenningsmotor og et bilde av en Tesla Model S fra sånn ca samme vinkel (men ikke helt riktig). Man klipper langs kanten av Tesla-en etter beste evne (og den evnen er ikke særlig god ser man når man følger kanten, eller kikker inni skjermbuene). At lysforholdene er helt annerledes på Teslaen enn på resten er visst ikke så lett å fikse på, og heller ikke at bakgrunnen man ser gjennom Tesla-vinduene ikke stemmer med resten av omgivelsene. At en Tesla med buet front avgir en skygge som buer feil vei var nok heller ikke så lett å få redigert ordentlig.
Her kommer du med en video av elbilen Rivian (den blå pick-up-en) i offroad, og der viser den jo egentlig ganske tydelig elbilens svakheter innen offroad. Den har jo god bakkeklaring, som jo er positivt (men absolutt ikke noen elbil-egenskap), men det som skiller den fr andre biler er fremdriftssystemet som svikter på samme måten som jeg vel har beskrevet tidligere.

Legg merke til hvordan den nesten hele bakken sliter med problemet at dem sender kreftene ut i hytt og pine uten samkjøring av hastigheten på hjula. Gang etter gang så ser man at den spinner litt på et hjul, deretter stopper det og så spinner den litt på et annet hjul, og innen flaksen gjør at man får krefter til mange nok hjul på en gang så har man spunnet noen groper som må overvinnes for å komme seg videre. Og hadde det vært på snø så ville den vært polert til glatt is innen man kommer igang.

Ta feks en kikk på 5:50 og noen sekunder videre. Der sr man hvordan elbilen spinner mye på venstre forhjul (høyre forhjul er usynlig, så status ukjent der), mens begge bakhjul står i ro. Etterhvert kommer det ene bakhjulet med og enda senere kommer det andre bakhjulet md og bidrar og bilen kan kreke seg et lite stykke videre. Siden forhjulet som spant stod oppe på en stor stein så slapp man å spinne grop denne gangen.

Min dieselbil har firehjulstrekk med mellomaksel som sørger for at differensialen foran og bak går akkurat like fort, og den ar differensialsperre bak som sørger for at bakhjula går like fort, så da sikrer den godt grep fra start uten å spinne groper før den skal ta igang.

Legg merke til at han skryter av fremkommeligheten til elbilen, men skulle man vist at den var bedre så burde man jo sammenlignet med hvordan en bil med forbrenningsmotor tar segg rem så burde man jo kjørt begge deler der og sammenlignet. Men det har de altså ikke gjort. Eneste "beviset" på at biler med forbrenningsmotor er dårligere der er at de snakket med en som ikke har kjørt opp den bakken. Hadde de sendt opp en Hummer så hadde den glatt kjørt fra Rivian-elbilen opp den bakken, og det samme gjelder for de fleste andre firehjulstrekkere med bakkeklaring på nivå med Rivian.

Han sa forresten om Rivian at den har 4 motorer plassert i hjørnene, noe jeg tolker til at den har en motor i hvert hjulnav. Det betyr isåfall en unødig stor uavfjæret masse sammenlignet med normale drivverk-løsninger der kun akslingene og evt differensial er uavfjæret.

Angående fremdrits-systemet til elbiler så var jeg for noen uker siden på en isete parkeringsplass er en firehjulsdrevet Mercedes EQC (elbil) og en forhjulsdrevet VW UP (forbrenningsmotor) tok igang på tilnærmet samme sted under like forhold. Elbilen spant vekselvis hjulene ved at det rykker igang og så kutter kraft her og der, mens bilen med forbrennningsmotor hadde den vanlige fremdriften i jevn fart. Den spant også noe, men ikek så mye og kom like kjapt igang med forhjulstrekk som den firehjulsdrevne elbilen. Begge hadde piggfrie vinterdekk. Jeg har jo sett samme greia med rykkete fremdrift feks når naboens Leaf skal inn innkjørselen.

Presisjonen i elbilfremdriften ved ujevn motstand blir omtrent som når man lager drivverk hvor man lager "reimdrift" med strikk. Jeg har selv kjørt elektrisk opp rampe med forrige bilen min og det var ganske ukontrollert i forholdt til bensinbil som jeg har kjørt opp samme rampene (hvor man ikke må for langt opp, for da går man over kanten). Jeg har også kjørt endel elektriske gaffeltrucker med samme erfaring, skal man over en kant så er det kun en metode som nytter og det er å ta fart og humpe over, for tar man det rolig så mangler man moment.

Å se en elbil spinne og øke farten veldig når det glipper vekker litt minner om da jeg fikk bits til drillen min og tenkte at nå blir det lett å skru. Dette var vanlig 220 V drill (dette var på 80-tallet før batterdrillens tid) og det viste seg jo at for å få nok moment så må man gi på mye og når det da glipper så slurer det mye og blir bare ødeleggelser. Det fungerte altså dårlig. Så har jo batteridrillen kommet og der løser man problemet ved å ha en god utveksling så man får kontrollert hastighet med godt moment, men da får man ikke særlig god toppfart uten å benytte gir. Vanlige biler med forbrenningsmotor har gir, mens elbilene som regel ikke har det og drar dermed med seg ulempene ved dårlig momentkontroll.

Fant ut for noen uker siden jeg skulle ta en test i presisjonskjøring med stort moment så jeg fant frem 4 vedkubber og la en foran hvert hjul (ca 10 cm høye og tilnærmet trekantform) for å teste hvor lett det var å kjøre opp på dem (bli stående på toppen). Men siden det var snø og vått og ferskt ved så spant jeg på alle fire så da får jeg teste på nytt når det blir litt tørrere, og så er det kanskje noen elbilister som kan ta samme testen og se hvor lett/vanskelig det er å presisjonskjøre med elbil der det kreves mye moment. Elbilen har også ulempen av manglende mellomaksel, og lock-funksjonen fungerer gjerne kun ved gasspådrag og kun på små moment.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

80% av nybilsalget i Norge er nå elbiler. Av de resterende 20% dominerer hybridbilene.

Det tok 10 år før elbilene utgjorde 10% av den norske bilparken. Så har det tatt 3 år å gå til 20%. Allerede i slutten av 2024 vil andelen rene elbiler være 30%.

Antallet bensinbiler på norske veier er halvert siden 2003, mens dieselbilene ikke merket en nedgang før 2017, på de drøye 5 årene siden pilen begynte å pene nedover har det blitt 140.000 færre dieselbiler på veiene.

Anslaget nå er at stortingets mål om at det skal være et utslippsfritt nybilsalg i 2025 kommer til å holde mål. Med få unntak. Ca 0,4% av bilsalget om to år vil ikke være elbiler.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SUV skrev: man mar 13, 2023 9:59 pm ...
Her var det mye rart, hadde ikke tenkt å svare men nå sitter jeg og venter på pest og kolera, så hvorfor ikke..

Du baserer din forståelse av hvordan elektromotorer og mekatronikk for å styre disse fungerer, ut i fra en 220v drill du hadde på 80-tallet samt ulike biler du observerer på parkeringsplasser og bensinstasjoner og gaffeltrucker...

Du må gjerne tro at elektriske motorer ikke greier å dosere/fordele krefter like godt som ice motorer, hvis du søker litt på nett så finner du fort ut at det er galt.
En elektromotor er selvfølgelig mye enklere å regulere enn en forbrenningsmotor.

Jaja, vi får vente å se da...

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Det dukker stadig opp nye flotte elbiler :)


Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

MacanT skrev: tir mar 14, 2023 5:18 pm Det dukker stadig opp nye flotte elbiler :)

Vakker sak til to mill, men hva med tilhengervekt og rekkevidde i minus 40 grader opp Trollveggen??
Tenkte meg det nei... :lol:

Forfun

Legg inn av Forfun »

Rekkevidde opp trollveggen er ikke lett å si, men rekkevidden ned Trollveggen er ca 1700 meter. Normalt vil jeg si ski er ett bedre alternativ. Men etter å ha sett videoen er jeg usikker.


Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Forfun skrev: tir mar 14, 2023 7:40 pm Rekkevidde opp trollveggen er ikke lett å si, men rekkevidden ned Trollveggen er ca 1700 meter. Normalt vil jeg si ski er ett bedre alternativ. Men etter å ha sett videoen er jeg usikker.

Og slikt gir folk seg ut på frivillig?
Amazing! :roll:

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Forfun skrev: tir mar 14, 2023 7:40 pm Rekkevidde opp trollveggen er ikke lett å si, men rekkevidden ned Trollveggen er ca 1700 meter. Normalt vil jeg si ski er ett bedre alternativ. Men etter å ha sett videoen er jeg usikker.
60 grader er sinnsykt bratt og når man må klatre deler av veien ned igjen også så er det ikke noe for meg. Noe særlig brattere enn ca 35 så synes jeg det blir mer slit enn gøy. Men det kommer selvfølgelig litt an på forholdene ellers.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SUV skrev: man mar 13, 2023 9:59 pm Min dieselbil har firehjulstrekk med mellomaksel som sørger for at differensialen foran og bak går akkurat like fort, og den ar differensialsperre bak som sørger for at bakhjula går like fort, så da sikrer den godt grep fra start uten å spinne groper før den skal ta igang.
D-Max er den nye HR-V, vi har skjønt det. :)
Men jeg vil anbefale deg å se Landrover-videoen også, og fortelle oss hva du synes om den.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

PapaSmurf skrev: man mar 13, 2023 11:09 pm 80% av nybilsalget i Norge er nå elbiler. Av de resterende 20% dominerer hybridbilene.

Det tok 10 år før elbilene utgjorde 10% av den norske bilparken. Så har det tatt 3 år å gå til 20%. Allerede i slutten av 2024 vil andelen rene elbiler være 30%.

Antallet bensinbiler på norske veier er halvert siden 2003, mens dieselbilene ikke merket en nedgang før 2017, på de drøye 5 årene siden pilen begynte å pene nedover har det blitt 140.000 færre dieselbiler på veiene.

Anslaget nå er at stortingets mål om at det skal være et utslippsfritt nybilsalg i 2025 kommer til å holde mål. Med få unntak. Ca 0,4% av bilsalget om to år vil ikke være elbiler.
Flott at man er kvitt eldre diesel-motorer, mht. lokale miljøutslipp.

Ønsket om bedre luftkvalitet i byene var en viktig drivkraft bak de ekstreme incentivordningene (før man etter hvert etablerte skuddpremie på personbilen i enkelte byer).

Noen som kjenner til (rapportert) status på luftkvaliteten inne i byene våre, hvilken målbar effekt overgangen til elbiler (og enkelte busser) har hatt, og hvordan dette korresponderer med elbilandelen?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ziggy skrev: tir mar 14, 2023 7:25 pm
MacanT skrev: tir mar 14, 2023 5:18 pm Det dukker stadig opp nye flotte elbiler :)

Vakker sak til to mill, men hva med tilhengervekt og rekkevidde i minus 40 grader opp Trollveggen??
Tenkte meg det nei... :lol:
Så lenge det går an å drikke en cola på høykant i førersetet, får den godkjent stempel av meg.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SirJames skrev: ons mar 15, 2023 5:48 pm
Ziggy skrev: tir mar 14, 2023 7:25 pm
MacanT skrev: tir mar 14, 2023 5:18 pm Det dukker stadig opp nye flotte elbiler :)

Vakker sak til to mill, men hva med tilhengervekt og rekkevidde i minus 40 grader opp Trollveggen??
Tenkte meg det nei... :lol:
Så lenge det går an å drikke en cola på høykant i førersetet, får den godkjent stempel av meg.
Tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg her, men skulle vel la seg gjøre drikke Cola i den bilen.... :?:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ziggy skrev: ons mar 15, 2023 11:34 pm
SirJames skrev: ons mar 15, 2023 5:48 pm
Ziggy skrev: tir mar 14, 2023 7:25 pm

Vakker sak til to mill, men hva med tilhengervekt og rekkevidde i minus 40 grader opp Trollveggen??
Tenkte meg det nei... :lol:
Så lenge det går an å drikke en cola på høykant i førersetet, får den godkjent stempel av meg.
Tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg her, men skulle vel la seg gjøre drikke Cola i den bilen.... :?:
Hehe, du får søke på cola i denne tråden, det er jo et av kriteriene til SUV.. :D

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SirJames skrev: ons mar 15, 2023 11:38 pm
Ziggy skrev: ons mar 15, 2023 11:34 pm Tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg her, men skulle vel la seg gjøre drikke Cola i den bilen.... :?:
Hehe, du får søke på cola i denne tråden, det er jo et av kriteriene til SUV.. :D
Stønn!
Vi har alle våre problemer, som Fleksnes sier :lol:

Someone

Legg inn av Someone »

Ziggy skrev: tor mar 16, 2023 8:27 am Stønn!
Vi har alle våre problemer, som Fleksnes sier :lol:
Og har vi ikke nok problemer, så skaper vi noen flere :p

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»