Bedriftsøkonomisk i å ha ladere på steder med liten pågang kan være at det er håpløst å selge biler (og ladebrikker) som kun dekker 95 prosent av transportbehovet gamlebilen dekket. Dermed kan det være lønnsomt totalt sett å ha ladere som går med underskudd da de er nødvendige for å få folk til å velge bilene som gir overskudd på de mye brukte ladere.rosmebraad skrev: ↑lør apr 01, 2023 6:13 pm... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der? Kanskje Fåvang er mer aktuelt om man kjører med 80-90% fra Oslo. Og det betinger i stor grad ladekontakt hjemme. De beste hyttefolkene har vel ladeplugg på hytta også, og unngår stopp langs veien i det hele tatt. (Om det ikke sklir ut med Espaboller)Iseran2770 skrev: ↑lør apr 01, 2023 5:19 pmHer har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Skjønt, for elbilproponentene kommer vel ikke ladetoppene ofte nok, da stoppbehov for WC, mat, mobil osv. er langt hyppigere.
La oss si at man til sammenligning hadde funnet ut at alle ladere i Finnmark går med underskudd pga få elbiler. Så fjerner man dem og dermedcer det umulig for østlendinger å kjøre til Nordkapp med elbil, så da er elbil uaktuelt og ladefirmaene tapé store summer på færre elbiler på de populære ladestasjoner og taper dermed mye på å kutte ut ulønnsomme ladere.