Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Hollabaloo

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Hollabaloo »

Larsabal skrev: tor des 08, 2022 12:16 pm Ellers kan byrådet gjøre som alle næringsdrivende får tilbud om fra 1. januar. De kan kjøpe strøm til fastpris med binding i 5 eller 7 år. Da er prisen like over 1 kr pr kwh og forutsigbar som faen. Sett så nye ladetakster basert på det, pluss evt påslag for vedlikehold av anlegg. Da harmonerer ladepris for de som lader hjemme med strømstøtte (sponsing) og vi som må lade på offentlige punkter. Men det ville vel være for mye forlangt at byrådet jobber FOR innbyggerne i byen?
I Aftenposten sin artikkel så nevnes det helt til slutt at bymiljøetaten jobber med å utvikle et system hvor man betaler for faktisk forbruk av strøm til ladingen: https://www.aftenposten.no/oslo/i/onMRR ... len-i-oslo

Hvorfor de ikke kunne vente med å "justere prisene" til et sånt system var på plass (eller det du selv nevner som et forslag) er groteskt. Men det har vel kanskje noe å gjøre med hvem som sitter "bak spakene" i bymiljøetaten: MDG. Og de vil ha privatbilen ut av byen, både elbiler og fossilbiler.

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 11:06 am
Gloriana skrev: tor jul 29, 2021 10:56 am Vis meg gjerne den elbilen som starter helt uten problemer og lar seg lade i minus 30-grader, har en rekkevidde på minimum 350 km på vinteren, stort bagasjerom/varebil og som man kan får kjøpt brukt til 60-100 000 uten at batteriet er i ferd med å ta kvelden. Vanskelig ja? Bombe.

Skal man ha en dugelig elbil så tvinges man nesten til å kjøpe nytt. Ikke bare det, men de er også veldig dyre å forsikre. Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100! Det er total kognitiv svikt å si at man "sparer inn penger på bompenger" når nybil er det eneste alternativet og tilleggskostnadene er såpass høye. Lading er heller ikke gratis og tar enormt mye tid. Det som også byr meg imot er hvordan man vraker elbiler som har fått en trøkk i bunnpanna selv om de bare er 2-3 år gamle, områdene rundt batteriet er svært sårbare. La oss si at jeg skulle kjøpt en ny elbil hvert 6 år til den nette sum av 450 000. Da hadde jeg i løpet av 18 år faktisk nesten fått meg denne lekkerbisken av en bil: https://www.tv2.no/a/14125404/
Her snakker vi klasse! Og det er en bil man kan kjøre livet ut. Så nei, jeg kommer ikke til å bruke penger på elbil med mindre det blir kjøreforbud overalt i landet.
De færreste i verden, ja selv i Norge, opplever -30 særlig mange dager i året. Men at teknologien har noe å gå på her er klart, selv om det først og fremst handler om tap av rekkevidde vel? Ikke hørt om startvansker, det er vel mer vanlig på minst ett av alternativene :?: ;)

Nå er ikke poenget mitt at vi kan erstatte fossilbilen i dag, noen har enda behov som ikke møtes. Poenget er heller farten utviklingen har for å komme dit, for med nok vilje tar det åpenbart ikke lang tid. Det finnes elbiler som dekker behovet du nevner, men naturligvis ikke brukt til under 100k. Videre trenger vi ikke gå inn på fordeler og hva man sparer eller taper, det interesserer meg personlig lite hvert fall. Det er insentiver myndighetene gir for at folk skal være villige til å kjøpe noe som kanskje ikke er 100% fullverdig enda. Eller kanskje like ofte å gi folk en inngangsbillett for å faktisk innse at det som oftest allerede er godt nok.

Ellers betaler jeg 5k selv i året for en Model S, betalte mer på en forrige fossilbilen min. Er nok en god pris, men jeg tror jeg ville leitet videre hvis jeg fikk tilbud om 19k - selv de verste tilbudene jeg fikk var på rundt 12k. Men her spiller type bil, bonus og ev. andre fordeler inn når vi først skal se individuelt på det. Det er helt sikkert geografiske forskjeller også.

Elbiler har mange midlertidige utfordringer, men bare tiden og veien for å løse de. Det kan være gode grunner for mange til å sitte på gjerdet enda, men at elbilen har langt høyere potensiale enn alternativene på sikt ser ganske klart ut for meg.
Må jo være at folk ikke har råd til drivstoff...som tyr til El-biler? Batterier er noe dritt, samt umulig å ta med ekstra strøm på kanne. Nei takk.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i bakken forbi huset, men pytt, pytt; bare å heve den til offroad høyde og kombinert med elektrisk framdrift på 4 hjul så er framkommeligheten uovertruffen!
Glad jeg har forlatt diesel helvette for godt!
God hjul :D 8-)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ziggy skrev: ons des 14, 2022 10:49 am Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i bakken forbi huset, men pytt, pytt; bare å heve den til offroad høyde og kombinert med elektrisk framdrift på 4 hjul så er framkommeligheten uovertruffen!
Glad jeg har forlatt diesel helvette for godt!
God hjul :D 8-)
Og jeg som sysler med lysten til å selge elbilen 4 mnd før levering.
Kjørte dieselbil i 19 minus igår.
God tur!

PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

rosmebraad skrev: ons des 14, 2022 2:01 pm PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!
Jeg er nok i kraftig mindretall, men syns hybrid fungerer veldig fint. I likhet med Ziggy har jeg alltid isfrie ruter og bilen "starter" på første trykk. Kjører på strøm på alle de korte turene, men kan fortsatt tillate meg å holde tre-sifrede hastigheter over lengre distanser selv om det er 15 minus ute. Er fortsatt ikke sikker på om det blir helelektrisk eller "ny" hybridbil når leasingen går ut neste år.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: ons des 14, 2022 2:29 pm
rosmebraad skrev: ons des 14, 2022 2:01 pm PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!
Jeg er nok i kraftig mindretall, men syns hybrid fungerer veldig fint. I likhet med Ziggy har jeg alltid isfrie ruter og bilen "starter" på første trykk. Kjører på strøm på alle de korte turene, men kan fortsatt tillate meg å holde tre-sifrede hastigheter over lengre distanser selv om det er 15 minus ute. Er fortsatt ikke sikker på om det blir helelektrisk eller "ny" hybridbil når leasingen går ut neste år.
Hybrid tenker jeg knapt nok på...... selv om jeg gjerne skulle hørt mer av saklig Prius-debatt.
FP får kaste hybrid-terningen for resten.
Enn så lenge er jo konseptet 'vanlig bensinbil, fra 1990-2000-tallet et trivelig et.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Nå vet vel mange hvor misfornøyd jeg er med elbil.Ganske billig, men det er bare på grunn av subsidiene. Hybrider forstår jeg ikke, men ser at det blir mer og mer vanlig. Til og med 340i er jo en hybrid. Til hverdagen ville en hybrid fungere like godt som en vanlig bensin, men det er fordi jeg sykler. I garasjen spiller det ingen rolle, la inn nok jern i betongen til å tåle vekten av det unødvendige batteriet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: ons des 14, 2022 9:37 pm Nå vet vel mange hvor misfornøyd jeg er med elbil.Ganske billig, men det er bare på grunn av subsidiene. Hybrider forstår jeg ikke, men ser at det blir mer og mer vanlig. Til og med 340i er jo en hybrid. Til hverdagen ville en hybrid fungere like godt som en vanlig bensin, men det er fordi jeg sykler. I garasjen spiller det ingen rolle, la inn nok jern i betongen til å tåle vekten av det unødvendige batteriet.
Da har du jo standsmessig garasje..... jeg hev ut smøregraven og flyttet inn selv!

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Iseran2770 skrev: lør mai 14, 2022 7:52 pm
Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.
Bilen jeg har nå har en 1,6 liters dieselmotor, og jeg har i år hatt følgende forbruk:
- Langkjøring i Nord-Norge (sommer) ca.0,40 l/mil
- Langkjøring på motorvei 110-sone (sommer) ca. 0,55 l/mil
- Blandet kjøring (sommer) ca.0,55 l/mil.
- Langkjøring i Nord-Norge (vinter og kaldt) ca. 0,55 l/mil.
- Småkjøring vinter og start med kald motor ca. 0,8 l/mil.
- Gjennomsnittsforbruk 2022: ca 0,62 l/mil.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Hollabaloo skrev: tor des 08, 2022 8:31 pm Hvorfor de ikke kunne vente med å "justere prisene" til et sånt system var på plass (eller det du selv nevner som et forslag) er groteskt. Men det har vel kanskje noe å gjøre med hvem som sitter "bak spakene" i bymiljøetaten: MDG. Og de vil ha privatbilen ut av byen, både elbiler og fossilbiler.
Det er heldigvis aldri for sent å snu, men en kan lure på hvor ofte dette skjer i norsk politikk når innrømmelsen sitter så løst som her:
Da bystyreflertallet sist uke vedtok en kraftig økning i prisen for å lade elbiler på kommunale plasser, viste det seg at flere partier ikke var klar over hva de selv var med på

En delvis tilbakejustering til et mer levelig og reellt prisbilde for oss som har offentlige ladestolper som hjemmelading, der altså. At de må bruke opp til 3 uker på å skru prisen tilbake er, i mangelen av bedre ord, rart. De klarte jo å skru prisene opp fra én dag til den neste i forrige uke.

Noen ganger mistenker jeg at byrådet i Oslo egentlig er en skole-/ungdomsbedrift bestående av VGS-elever som skal lære seg å drive bedrift. Når det gjelder MDG som parti så er det kanskje ikke så langt unna sannheten, sånn egentlig.

https://vartoslo.no/eirik-lae-solberg-s ... ert/424589

Passat06

Legg inn av Passat06 »

FredPerry^2 skrev: ons des 14, 2022 2:29 pm
rosmebraad skrev: ons des 14, 2022 2:01 pm PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!
Jeg er nok i kraftig mindretall, men syns hybrid fungerer veldig fint. I likhet med Ziggy har jeg alltid isfrie ruter og bilen "starter" på første trykk. Kjører på strøm på alle de korte turene, men kan fortsatt tillate meg å holde tre-sifrede hastigheter over lengre distanser selv om det er 15 minus ute. Er fortsatt ikke sikker på om det blir helelektrisk eller "ny" hybridbil når leasingen går ut neste år.
Hadde tenkt å gå over til to elbiler i mai når leasing på XC60 T8 går ut. Innser at elbil med akseptable egenskaper nå blir så dyr i innkjøp, og besparelsene i drift så små, at ny XC60-leasing er den mest sannsynlige løsningen.

burkar

Legg inn av burkar »

Passat06 skrev: søn des 18, 2022 3:41 pm
FredPerry^2 skrev: ons des 14, 2022 2:29 pm
rosmebraad skrev: ons des 14, 2022 2:01 pm PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!
Jeg er nok i kraftig mindretall, men syns hybrid fungerer veldig fint. I likhet med Ziggy har jeg alltid isfrie ruter og bilen "starter" på første trykk. Kjører på strøm på alle de korte turene, men kan fortsatt tillate meg å holde tre-sifrede hastigheter over lengre distanser selv om det er 15 minus ute. Er fortsatt ikke sikker på om det blir helelektrisk eller "ny" hybridbil når leasingen går ut neste år.
Hadde tenkt å gå over til to elbiler i mai når leasing på XC60 T8 går ut. Innser at elbil med akseptable egenskaper nå blir så dyr i innkjøp, og besparelsene i drift så små, at ny XC60-leasing er den mest sannsynlige løsningen.
Har ikke XC60 blitt ganske dyr å lease? En kollega har en på leasing som går ut til våren, og tenkte å ta ut en ny. Men han syntes tilbudet han fikk var med en for høy månedspris i forhold til den gamle avtalen.

Husker ikke eksakt, men rundt 10k i måneden tror jeg.

Someone

Legg inn av Someone »

Ziggy skrev: ons des 14, 2022 10:49 am Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk,
Nå har jeg den siste måneden kjørt/disponert 2 elbiler og 1 bensinhybrid, og må si de her er akkurat helt like. Så er kanskje ikke drivstoffet som er det vesentlige for å få varm bil

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ziggy skrev: ons des 14, 2022 10:49 am Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i bakken forbi huset, men pytt, pytt; bare å heve den til offroad høyde og kombinert med elektrisk framdrift på 4 hjul så er framkommeligheten uovertruffen!

(Disclaimer: Jeg liker de fleste biltyper!!!!!)

Du skal nok se at noen snart finner oop 4wd, varmeelementer, parkeringsvarmer og motorvarmer til bensinbiler også.
(På XC40 elektrisk-forum klager de over frost på innsiden av sidevindu og manglende varme på bein. 'Kjører med pledd på beina' var det en som skrev der. Akkurat som med hest og slede, romantisk!)
Jada, har hatt Teslaer, XC40 m.m. 'på tunet'.
Skal nok se elbiler på savannesafarier så gode som de er!
Enjoy! Og husk kaffe!

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

El-bil er bra det! Hvis de også snart får frontlykter som lyser så blir dette riktig så bra.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Manglende kjøre-rekkevidde sammenlignet med bensin/diesel-biler i samme prisklasse er fortsatt et problem med el-biler.

Når det gapet utjevner seg så snakker vi.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Eivinder80 skrev: søn des 25, 2022 6:55 pm El-bil er bra det! Hvis de også snart får frontlykter som lyser så blir dette riktig så bra.

De kompenserer jo med eftermontert 'led bar'.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Hetfield skrev: søn des 25, 2022 7:10 pm Manglende kjøre-rekkevidde sammenlignet med bensin/diesel-biler i samme prisklasse er fortsatt et problem med el-biler.

Når det gapet utjevner seg så snakker vi.
Men har ikke noe "problem med rekkevidde" på elbiler som har mer enn 400 km rekkevidde. Noen ekstremt få ganger må en normal forbruker planlegge turen sin ørlite annerledes. Jeg vet det er mange som må kunne kjøre 1000 km uten stopp med tilhenger på 4 tonn bakpå i 40 minusgrader - faktisk ekstremt mange i kommentarfelt og forum rundt omkring, men i realiteten er det ikke mange med slike krav. De aller, aller, aller fleste vil aldri oppleve noen ubehageligheter med moderne elbiler mtp rekkevidde. Vi snakker allerede.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ziggy skrev: ons des 14, 2022 10:49 am Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i bakken forbi huset, men pytt, pytt; bare å heve den til offroad høyde og kombinert med elektrisk framdrift på 4 hjul så er framkommeligheten uovertruffen!
Glad jeg har forlatt diesel helvette for godt!
God hjul :D 8-)
Herlig å kjøre bensinbil med Webasto om dagen! Alltid varm kupé, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i veien forbi huset, men pytt, pytt, med permanent firehjulstrekk er framkommeligheten uovertruffen!

Glad jeg ikke kjører dieselhelvete, og glad jeg aldri kommer til å kjøre radiobil, liker for godt å kjøre fort på motorveien!

God hjul :D 8-)

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Cabal skrev: søn des 25, 2022 7:23 pm
Hetfield skrev: søn des 25, 2022 7:10 pm Manglende kjøre-rekkevidde sammenlignet med bensin/diesel-biler i samme prisklasse er fortsatt et problem med el-biler.

Når det gapet utjevner seg så snakker vi.
Men har ikke noe "problem med rekkevidde" på elbiler som har mer enn 400 km rekkevidde. Noen ekstremt få ganger må en normal forbruker planlegge turen sin ørlite annerledes. Jeg vet det er mange som må kunne kjøre 1000 km uten stopp med tilhenger på 4 tonn bakpå i 40 minusgrader - faktisk ekstremt mange i kommentarfelt og forum rundt omkring, men i realiteten er det ikke mange med slike krav. De aller, aller, aller fleste vil aldri oppleve noen ubehageligheter med moderne elbiler mtp rekkevidde. Vi snakker allerede.
Hvor mange ganger per år har man behov for mer enn 150 km kjøring egentlig? Som privatperson. Ytterst, ytterst sjelden.
Hadde jeg hatt råd, så hadde det blitt elbil.

Når jeg vinner lotto kjøper jeg meg en Taycan cross-hvadenheter.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

rosmebraad skrev: ons des 14, 2022 2:01 pm
Ziggy skrev: ons des 14, 2022 10:49 am Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i bakken forbi huset, men pytt, pytt; bare å heve den til offroad høyde og kombinert med elektrisk framdrift på 4 hjul så er framkommeligheten uovertruffen!
Glad jeg har forlatt diesel helvette for godt!
God hjul :D 8-)
Og jeg som sysler med lysten til å selge elbilen 4 mnd før levering.
Kjørte dieselbil i 19 minus igår.
God tur!

PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!
Jeg liker bil..punktum. :)

Cabal

Legg inn av Cabal »

greyserpent skrev: søn des 25, 2022 7:36 pm Hvor mange ganger per år har man behov for mer enn 150 km kjøring egentlig? Som privatperson. Ytterst, ytterst sjelden.
Kanskje ikke så mange ganger, men har bilen rekkevidde på 4-500 km så er det aldri noe problem uansett. Man er dekket for de aller, aller fleste eventualiteter da.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

greyserpent skrev: søn des 25, 2022 7:38 pm
rosmebraad skrev: ons des 14, 2022 2:01 pm
Ziggy skrev: ons des 14, 2022 10:49 am Herlig å kjøre elbil om dagen! Alltid varm kupe, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i bakken forbi huset, men pytt, pytt; bare å heve den til offroad høyde og kombinert med elektrisk framdrift på 4 hjul så er framkommeligheten uovertruffen!
Glad jeg har forlatt diesel helvette for godt!
God hjul :D 8-)
Og jeg som sysler med lysten til å selge elbilen 4 mnd før levering.
Kjørte dieselbil i 19 minus igår.
God tur!

PS. Herlig at de to foregående innlegg er hhv. for og imot elbil! Jeg rullerer mellom dieselbil, bensinbil og elbil, liker alle 3!
Jeg liker bil..punktum. :)

_we_agree_!

Jeg kjører altså bensin, diesel, manuell, automat og elbil om hverandre. Er ikke låst til noen av typene, syns alt er interessant.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dere som er gode på El-bil;

hvor mye minsker rekkevidden hvis man kjører i 130 km/t feks fra Alnabru til Hamar (distanse: ca 120 km)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: søn des 25, 2022 8:31 pm Dere som er gode på El-bil;

hvor mye minsker rekkevidden hvis man kjører i 130 km/t feks fra Alnabru til Hamar (distanse: ca 120 km)
Hjelpes.

På sommerføre kjørte jeg XC40 Twin på E6 fra Fåvang til Alna senter. Ladet på Fåvang til ca. 85 %. Satte på autocruise på 120. Ankomst Alna var batterimåler på 25%.

You do the math!!

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: søn des 25, 2022 9:55 pm
SirJames skrev: søn des 25, 2022 8:31 pm Dere som er gode på El-bil;

hvor mye minsker rekkevidden hvis man kjører i 130 km/t feks fra Alnabru til Hamar (distanse: ca 120 km)
Hjelpes.

På sommerføre kjørte jeg XC40 Twin på E6 fra Fåvang til Alna senter. Ladet på Fåvang til ca. 85 %. Satte på autocruise på 120. Ankomst Alna var batterimåler på 25%.

You do the math!!
Spørsmålet var 130 km/t, ikke 120.

Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: søn des 25, 2022 9:59 pm
rosmebraad skrev: søn des 25, 2022 9:55 pm
SirJames skrev: søn des 25, 2022 8:31 pm Dere som er gode på El-bil;

hvor mye minsker rekkevidden hvis man kjører i 130 km/t feks fra Alnabru til Hamar (distanse: ca 120 km)
Hjelpes.

På sommerføre kjørte jeg XC40 Twin på E6 fra Fåvang til Alna senter. Ladet på Fåvang til ca. 85 %. Satte på autocruise på 120. Ankomst Alna var batterimåler på 25%.

You do the math!!
Spørsmålet var 130 km/t, ikke 120.

Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Ja jeg så jo det, men måtte prute meg selv ned mot fartsgrense da jeg er småredd for konstablenes bøteblokker.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår.

Du må huske el-bilen har blitt prøvd før og var ledende, men ble utkonkurrert av nye og bedre biler som gikk på flytende drivstoff. Ikke uten god grunn.

En annen ting du må huske er at Norge er et sært og spesi annerledesland. Norge er det eneste landet i verden som er helt hysterisk el-gale. Noe som selvfølgelig kan tyde sterkt på at man er helt på bærtur.



Jeg har en teori om nordmenns el-galskap kan skyldes NRK-monopol og manglende input fra resten av verden. Da monopolet opphørte, så sent som rundt 1980-1990 årene ved at man fikk parabolantenner og internett, så klikket det etterhvert for mange nordmenn. Som en ballong som hadde blåst seg altfor stor og sprakk med et stort smell.

Resultatet er at mange nordmenn fikk elektrosjokk og løper rundt som el-tullinger.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SirJames skrev: søn des 25, 2022 9:59 pm Spørsmålet var 130 km/t, ikke 120.
Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Hva er din definisjon av "merkbart fortere" og "stor forskjell"? Alle biler jeg har kjørt, både el og fossil, har brukt mer pr. mil i 130 km/t enn 110 km/t.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hollabaloo skrev: man des 26, 2022 11:54 am
SirJames skrev: søn des 25, 2022 9:59 pm Spørsmålet var 130 km/t, ikke 120.
Og det bunner i påstander fra blant andre en kollega av meg som hevder at batteriet tappes "merkbart fortere" hvis man gir på litt. Med andre ord indikerte han at det kunne være stor forskjell på å kjøre i feks 130 kontra 110 som er grensa.
Hva er din definisjon av "merkbart fortere" og "stor forskjell"? Alle biler jeg har kjørt, både el og fossil, har brukt mer pr. mil i 130 km/t enn 110 km/t.
Poenget var rekkevidden til el-bilene. Fossilbilene kan man fylle opp på 2 minutter, nær sagt hvor som helst.

Utifra eksempelet som jeg fikk svar på merker jeg meg uansett at det ikke vil holde med en oppgitt rekkevidde på 500 km for meg hvis jeg skulle ha brukt en el-bil til harryshopping (tur/retur 370 km, men motorvei hele veien). Og da er jeg altså avhengig av ledig ladeplass på shoppingsenteret, alternativt ta en lenger stopp underveis = temmelig upraktisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»